Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän ketjun ja hammasrataiden ikä
Paljonko porukka ajellu ketjulla/etuhampilla? Huomasin tuossa 1400 kilsoilla et kovin on alkanu etuhamppi kulumaa. Liekkö ketju venynyt ja syö ratasta.
Minulla emaxissa 600 km ja vakio KMC ketju kulunut .75 merkkiin ja vaihtoon. Sram PC1130 kesti 1000 km, mutta .75 mitta holahti. Nyt meni jo pakkakin vaihtoon, kun uusi ketju pomppasi.
jtsavola
09.05.2020, 23.00
Shimano HG31 takapakka ja ja KMC ketjut ajettu 1600km moottorin kanssa ja alkuun ehkä 300-400km ilman moottoria. Vaihteet alkoimat renkkaamaan. Hommasin tulkin ja 1.0 solahti väljänä paikalleen. Vaihdoin ketjun. Uudella ketjulla 6 ja 7 vaihde hyppivät yli, joten menee takapakkakin vaihtoon. Ei ole paljon tullut putsailtua noita. Ruikkinut vaan öljyä silloin tällöin. Maasturin ketjuilla ajeltu noin 800km. Pakka Sram PG-1210 Eagle ja ketju Sram SX Eagle. Ei merkkejä kulumisesta. Nuo tullut suihkittua vesiletkulla, pyyhittyä rätillä ja öljyttyä käytännössä joka kuralenkin jälkeen...
Joo, menee ketju ja eturatas ainaki vaihtoon. Saa nähä meneekö pakkakkin. Onko ketjuissa eroja et mikä kannattaa laittaa? 1x11 vaihteet ja haibike ndruo 2.0 pyöränä. Mullaki alko vaihteet reklaamaa nii mietin et säödötkö pielessä. Eioo tullu ku oari kertaa ketjut putsattua ja rasvaa vaa tuikittua.
Pyörällä ajettu 4100 km, ja kolmannet ketjut menossa. Pesen ketjut silloin tällöin ja samalla mittaan venymän. Jos 0,5% tulkki menee läpi, niin ketju menee vaihtoon. Voi olla, että 1 kW moottoriapu kuluttaa enemmän ketjua kuin 250 W kone. Maantieajossa tuskin merkittävää eroa, mutta maastossa 1 kW moottorin vääntö venyttänee 1x11 vaihteiston ketjua enemmän vaikeissa paikoissa kuin pienempi tehoinen kone ilman kaasuvimpstaakia. Hammasrattaat eivät ole kuluneet, kun en aja venyneillä ketjuilla.
Käytän Shimanon 8000 e-biken ketjuja.
Shimanon e8000 ketjuja ei ole. Suosittelen SRAM x01. Pitäisi olla kestävä ketju, omassa nyt testissä.
Jos ketjuilta ja rattailta haetaan ja halutaan pitkää ikää, pitäisi mielestäni suositella voimansiirron käyttöikää pidentävää ajo- ja huoltotyyliä, eikä niitä ketjuja, mitä itsellä on tällä hetkellä alla. Ajat kerran satasen lenkin, jolla ketjut kuivahtaa jo kolmen kympin kohdalla, niin uusikin ketju on pian vainaa. Jos pidät huolen, että näin ei käy, niin päästään jo paljon pidemmälle.
Rattaiden kesto on ymmärtääseni yllättävänkin suoraan verrannollinen ketjun venymään ja venyneellä ketjulla ajettuihin kilometreihin. Toki varmasti esimerkiksi teräksinen etunen kestää paremmin kuin alumiininen, mutta ei se teräksinenkään kestä venähätänyttä ketjua. Ketjuissa eroja lienee vähemmän. Kait niissäkin on silti todistetusti paremmin kulutusta kestäviä eli eroja löytynee.
Itselläni ensimmäinen eturatas kesti 1 000 km, mutta toisella kohta kolme tonnia täynnä. Ketjuissa ensimmäisillä mentiin se sama tonni, toisilla myös tonni, ja kolmansilla kohta jo kaksi. Ja voimansiirrossa käytetty koko ajan samanlaisia osia, tarpeen mukaan vaihdettu uutta vanhan tilalle, mutta samanlaista. Se, että yhden ketjun osalta voitaisi normaalikäytön perusteella luokitella toisia ketjuja paremmin kestäviksi kuin toisia on yhtä tyhjän kanssa. Muuttujia on aivan liikaa. Jos ajetaan vaikka viidet ketjut vaihtokuntoon (mitä se kenellekin tarkoittaa), alkaa muodostua jonkinlainen kesikarvo omalla ajo- ja huoltotyylillä, millaisia kilometrejä kyseisellä ketjulla pääsee.
Mutta tässä kysyttiin paljonko porukat ovat ajelleet ketjuilla ja eturattailla, niin tähänkin tuli tuossa ohessa vastattua. Kun ei kysytty, että mikä pyörä, mitkä ketjut, millainen eturatas, millainen voimansiirron huoltotyyli tai syystä, miksi näihin kilometreihin setillä päädyttiin, niin jääkööt mainitsematta.
Itse olen ollut vielä huomaavinani, että onko kyseessä sähköpyörä vai tavallinen, tuntuu olevan ainakin omalla kohdalla aika vähän merkitystä. Luomussa on tismalleen samanlainen pakka ja ketjut olleet aina käytössä, ja kestoikä tuntuu olevan melko samaa luokkaa. Eturatas toki luomussa ja sähkössä erilainen, mutta samanlaista materiaalia. Eikä kummassakaan eturattaat tunnu kestävän toistaan paremmin.
Trek Powerflyssa Bosch Gen3 eli pienellä eturattaalla. Oem ketjuilla (Shimano HG601) ja rattaalla 1000km. HG701 ketjulla ja BBB-eturattaalla 1400km. Samassa yhteydessä vaihdoin XT-takavaihtajan rissat. Käyttänyt kahta takapakkaa (kiekkoa) alusta lähtien ja ei vielä vaihtotarvetta.
https://www.bike-components.de/en/Shimano/STEPS-CN-E8000-11-speed-Quick-Link-Chain-for-E-Bikes-p67250/ pari tämmöstä ketjua löytyy iteltä mutta ei oo päässyt testaan kun alkuperäinen ketju vielä kunnossa.
hphuhtin
10.05.2020, 11.43
Shimanon e8000 ketjuja ei ole. Suosittelen SRAM x01. Pitäisi olla kestävä ketju, omassa nyt testissä.
Mikähän sitten on CN-E8000-11..
Itse suosin, kun kuluu kumminkin, Shimanon CN-HG601/701. Niillä menty kovaa sähköläskikulutusta muutamaan kertaan 800km eikä silloin vielä ole ollut entinen, tullut vaan vaihdettua jo 0,5% kohdalla. Saa myös 126 ja 138 palaisena suoraan kaupasta. Mainittu SRAM X01 ilmeisesti ei saa moneen tarpeeseen riittävän pitkänä? Itse jättäisin ketjun kauppaan jos tehdaspituus ei riitä.
Aihetta kevyesti sivuten; onko kenelläkään kokemusta hihnavedosta?
Ainakin saksalaisilta valmistajilta löytyy sähköavusteisia malleja hihnavedolla, mutta jostain syystä nämä eivät ole tainneet ainakaan vielä Suomessa yleistyä.
Luulisi, että arkisessa työmatka käytössä olisi aivan ihanteellisen huoltovapaa ratkaisu?
Specialized Vado 5.0:ssa (90 nm maksimivääntö) Shimano CN-HG601 -ketjut ja n. 600 km mittarissa. Park Toolin 0,5% kulumamitta ei vielä mahdu. Ketjut on voi on voideltu TF2 Performance All-Weatherilla ja pesty n. 300 km välein ketjupesurilla. Eturattaan tilannetta en ole tarkistanut, mutta en ole huolissani.
3400 km km ajoin ekoilla ketjuilla ja venymä oli edelleen vähäistä. Ketjut oli Shimanon CN-E6090. Rataspakka ja tietysti myös ketjut meni vaihtoon 5400 kilsan nurkilla. Parissa eniten ajetussa rattaassa oli pientä kulumaa.
Canyon#21
29.07.2021, 20.50
Paljonko porukka ajellu ketjulla/etuhampilla? Huomasin tuossa 1400 kilsoilla et kovin on alkanu etuhamppi kulumaa. Liekkö ketju venynyt ja syö ratasta.
Itse ajanut nyt 750km ja tarkistin bbb mitalla ketjut. Ei mitään hätää vaihdolle. Testi meni max 0.1. Hyvä, että sain kärjen välikköön. Voisin heittää, että 1500km kyllä menee helposti metsä ajoa, jos osaa vain ajaa oikein, eikä vedätä liian isoilla vaihteilla. Ketjut ovat sähköpyörille tarkoitettu. Putsaus 2 ajon jälkeen. (60-100km) metsä ajoa. Kyllä ne kestää. Turha vaihdella liian useasti.
3000km meni Spectral:ON ensiasennus ketjuilla ja rattailla. Tässä vaiheessa pakan pienimmät rattaat oli täysin loppu. Pyörällä ajoin koko viime talven työmatkaa millä on varmasti suuri vaikutus pienimpien rattaiden kulumiseen.
mehukatti
30.07.2021, 00.17
Ketjun oon vaihtanut Bullittiin aina kun vanha on saavuttanut 0.5% venymän, mutta nyt 2400km kohdalla vaihdoin koko voimansiirron sisältäen eturattaan ja takapakan. Syynä se, että pienemmät takarattaat oli kulunu sen verran, että ketju hyppi yli. Kulumisen kannalta ois voinu olla fiksua vaihtaa pykälää isompaan eturattaaseen, jolloin eniten käytetyt takarattaat ois vähän isompia. Mutta täytyy jatkossa miettiä, että vaihtaisko ketjun jo ~0.3% kohdalla, koska ketju on kuitenkin aika halpa verrattuna SRAM X01 Eagle 52T takapakkaan. Mutta vähän kyllä alkaa kaipaamaan päivitettyä versiota wanhasta 2016 esitellystä SRAM EX1 sähköpyörien voimansiirrrosta. Shimanolla ois tietenkin noi uudet sähköpyörille suunnatut LinkGlide Deore ja XT-osasarjat, jotka pitäs olla huomattavasti vahvempia. Harmi vaan, että LinkGlidea ei saa XTR:nä, koska toi XT CS-LG600-11 takapakkaa painaa tuplat mitä normipakka.
ruuduntakaa
30.07.2021, 08.06
Sram EX1-pakka näyttää olevan luokkaa +300e. Sramin sivuilla 500e. Köh.
Toki kestävyys lienee omaa luokkaansa.
UliUliUli
30.07.2021, 14.03
Microshift oli positiivinen yllätys. Hinnaltaan halpoja (50-90€) ja kestävyys jopa erinomainen. 2500 km takana, eikä minkäännäköistä kulumaa vielä havaittavissa.
ruuduntakaa
30.07.2021, 14.04
Microshift oli positiivinen yllätys. Hinnaltaan halpoja (50-90€) ja kestävyys jopa erinomainen. 2500 km takana, eikä minkäännäköistä kulumaa vielä havaittavissa.
Puhutaanko nyt pakasta? Mulla on microshiftin setti kauppapyörässä ja toimii kyllä hienosti.
UliUliUli
30.07.2021, 14.59
Puhutaanko nyt pakasta? Mulla on microshiftin setti kauppapyörässä ja toimii kyllä hienosti.
Pakasta nimenomaan. On kyllä kova haastaja Sramille ja Shimanolle alemman ja keskihintaisten pakkojen luokassa.
Sram EX1-pakka näyttää olevan luokkaa +300e. Sramin sivuilla 500e. Köh.
Toki kestävyys lienee omaa luokkaansa.
Ei välttämättä. Kalliissa pakoissa keveys ja kestävyys vääntää kättä keskenään. Lopulta kestävyyden määrittää ketjun venyminen, jonka suurimmaksi osaksi määrittää voitelun yhtäjaksoinen pysyvyys ja ajotapa.
Luomussa xx1-pakka kesti hätäisesti 5 tonnia. Sähkössä sama pakka kesti yli 7, vaikka rasitus eri luokkaa. Ero tuli varmaan paremmasta ketjun voiteluaineesta, ketjujen kierrätystavan eroista yms.
ruuduntakaa
31.07.2021, 14.00
^ Uskoisin kestävän:
"11-48t, 8-speed cassette machined from case-hardened tool steel"
Ei välttämättä. Kalliissa pakoissa keveys ja kestävyys vääntää kättä keskenään. Lopulta kestävyyden määrittää ketjun venyminen, jonka suurimmaksi osaksi määrittää voitelun yhtäjaksoinen pysyvyys ja ajotapa.
Luomussa xx1-pakka kesti hätäisesti 5 tonnia. Sähkössä sama pakka kesti yli 7, vaikka rasitus eri luokkaa. Ero tuli varmaan paremmasta ketjun voiteluaineesta, ketjujen kierrätystavan eroista yms.
Mulla se kesti luomussa 9000km ja vielä samalla ketjulla. Varmasti suurin ero tulee juuri siitä voiteluaineesta
Mulla se kesti luomussa 9000km ja vielä samalla ketjulla. Varmasti suurin ero tulee juuri siitä voiteluaineestaTosi hyvin kesti.
^ Uskoisin kestävän:
"11-48t, 8-speed cassette machined from case-hardened tool steel"Toki kovempi materiaali antautuu hitaammin, mutta venyneellä ketjulla voima ei jakaudu tasaisesti hampaille, joka aiheuttaa yksittäiselle hampaalle kovemman pintapaineen ja ketjureaktio on valmis.
trallalaalaakso
03.05.2025, 16.41
GZR Forzar-e Sramin vaihteistolla ja KMC e9EPT ketjulla, ajettu 2248 km ja Hgin Pyörähuollon kaveri mittasi ketjun kulumaksi juuri 0.5 kansalaistorin Hki pyöräilytapahtumassa. Rättipuhdistusta liuottimella max. 100 km välein, ja Weldliten sadekelin öljyä, ja tietysti harjalla sutasuita rattaitten suuntaan. Ajona eri avustustehoilla peruslenkkeilyä kaupungissa/hiekkapätkillä vaihteistoa käyttäen, jotta kadenssi 50 plus aina.
Kertoi uuden rataspakan hinnaksi tuohon 40, ketjun 30 ja työn noille 30 euron hintaiseksi. Ajattelin 5 tkm jälkeen teettää moisen näillä näkymin, eli helpoin valinta puljaamisen sijaan.
M Suikkanen
19.05.2025, 19.46
Ajoin alkuperäsellä ketjulla 4090 km maantieajoo pienellä avustuksella ja melko paljon vaihteita käyttäen.Kuluma oli vaihtovaiheessa 0,5 tienoilla,eikä ketjut/rattaat ääntäneet.Tiiä sitte olisko kolmesta kohtaa mittaavalla mitalla saanu minkä tuloksen,Velogi ainakin sai eri kulumalukuja.
Olen ajellut sähköfillarilla yht.n.49.000km. Ketjut kestää jos käytää järkevästi avustinta. Eli mun fillari lenkillä=44km kestopäälystettä n. 5-6.500km. Putsaan silloin tällöin ja voitelen myös. Avustin on yleensä pienimmällä paitsi jos kova tuuli ja ylämäki. Shimano 7000 kone ja edellinen Steps e5000. Ketjuthan ei varsinaisesti veny vaan kuluu joista tulee ketjun pitenemä. Sain yhdet ketjut ja rattaat pilalle n. 2300km kun ajoin keskimmäisellä avustimella koko ajan.
trallalaalaakso
17.09.2025, 13.16
6000 km nyt menty, koska ei hypi, rahise ja vaihtaa hyvin edelleen, ei tarvetta tai ajatusta vaihtaa vaan ajetaan noilla edelleen ja katsotaan kauanko kestää. Ihmeen kauan näköjään kestävät, pyörän edellisessä mallissa ketjun hyppiminen alkoi noin 4500 km kohdalla siten ettei viitsinyt ajaa. Silloin tosin vähemmän putsausta kuten vaihteiston käyttöä, ja isoa avustusta väärällä kadenssilla pääsääntöisesti, 70 nm vääntävällä moottorilla.
Nyt alkaakin kurakelit, niin saa joka lenkin jälkeen puhdistaa ketjut tai koko pyörän pesu.
GZR Forzar-e Sramin vaihteistolla ja KMC e9EPT ketjulla.
Ei hypi ketjut siinä tapauksessa kun kuluvat samaa tahtia muun voimansiirron kanssa eli rattaiden. Jos nyt vaihdat uudet ketjut, niin voi olla ettei toimi niin hyvin.
On olemassa tällainen: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/697025/Park-Tool-CC-3C-ketjunkulumamittari?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping%20Kategoria%2014a%20Urheilu% 20-%20330b%20Py%C3%B6r%C3%A4ily&utm_id=18425188001&gad_source=1&gad_campaignid=18425188001&gbraid=0AAAAAD_saoExeRvox4x8iXGnDRhTdAqLj&gclid=Cj0KCQjw267GBhCSARIsAOjVJ4E-asJzZSarOM5NMHD9Q6N6uUZPNBUWmYF51soUyBi3m1elvN3sQ8 saAjECEALw_wcB
Juurikin sen tähden että ei oleteta ketjujen olevan vaihtokunnossa vasta silloin kun ne alkaa hyppiä rattailla joka on auttamattomasti liian myöhään ja tuollaisessa tapauksessa melkoisella todennäköisyydellä menee myös rattaat vaihtoo koska ketjun uusiminen tuskin palauttaa vaihteiston toiminnan tyydyttävälle tasolle.
Sähköpyörän ketjuja on monen laatuisia ja yllätys voi olla että se kallein ketju ei olekkaan se kestävin. Pelkä maantieajossa ketjut kyllä kestää pidempään se on selvä jos vertaa maastoajoon jossa ketjut likaantuu aivan eri lailla joka kuluttaa ketjua.
Tärkeintä on käyttää oikeaa vahdetta eri tilanteissa ja ennenkaikkea pitää ketju puhtaana ja hyvin voideltuna ja en voi olla kehumatta ja suosittelematta Rexin kuumavahaa.
pyorahullu
20.09.2025, 09.57
Vanha perussääntö on se oli pyörä sähköinen elikkä ei on se että tulee ( mahdollisuuksien mukaan) estää se että etupyörän heittää kuraa ketjulle. Ittellä sähköläski tulee kohta 4 v. ja mitään komponentteja ei ole tarvinnut vaihtaa.
Vanha perussääntö on se oli pyörä sähköinen elikkä ei on se että tulee ( mahdollisuuksien mukaan) estää se että etupyörän heittää kuraa ketjulle. Ittellä sähköläski tulee kohta 4 v. ja mitään komponentteja ei ole tarvinnut vaihtaa.
No nyt on niin vanha sääntö että mennään velocipedien aikaan! Siihen aikaan ihan toimiva sääntö.
pyorahullu
21.09.2025, 08.35
Totta viserrät. Olen itsekin tuolta aikakaudelta. Hämmästyttävää mut se toimii. Ei päde tietenkään maastopyöriin tai maantiekilpureihin , joissa lokasuojat ovat olemattomat tai puuttuvat.
Kun hommasin rouvalle sähkiksen, niin ihmettelin, että se oli aina isoimmalla vaihteella. Selvisi, että rouva käutti isointa avustusta ja isointa vaihdetta. Ratas (käytännössä pakka) kesti jotain alle 300km.
^ Vaimosi ei ole ainoa naishenkilö joka harrastaa kyseistä toimintaa.
^ Vaimosi ei ole ainoa naishenkilö joka harrastaa kyseistä toimintaa.
Tai ylipäätään henkilö..
MTB Engineer
29.09.2025, 11.51
Bosch CX Gen.4 ja Shimanon 12-vaihteinen voimansiirto. Maastoajoa säälimättä ja kelissä kuin kelissä, mutta kuumavahatulla ketjulla CN-M6100 Deoren ketju kesti 800km ennen 0,5 merkkiä. Nyt käytössä XTR:n CN-M9100 ja odotan, että kestää ainakin 3x kauemmin.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20251002/fe466a58cd761bd6447009037be85c67.jpg
18000 km ja 5,5 vuotta kesti Levossa kaksi takapakkaa ja neljää XX1 ketjua 500 km välein kierättämällä , eturatas ja vaihderissat toimi edelleenkin kuin uudet , mutta vaihdettiin sitten kumminkin kaikki kerralla
Skickat från min iPad med Tapatalk
GZR Lit-e ajettu 2500km alkuperäisellä ketjulla eikä väsymisen merkkejä ole näkyvissä.
Doc.blob
03.10.2025, 12.51
Putsaaateko tehdasrasvat uusista ketjuista pois? Itse en niin tehnyt ja olisikohan pitänyt.
edit. 750km levolla takana maastossa pääosin. Ei vielä mennyt 0.5 kulumamittarista ja kun menee aion vaihtaa ketjut. Siksi täällä kyselen.
Rexin black diamond rasvana.
Putsaaateko tehdasrasvat uusista ketjuista pois? Itse en niin tehnyt ja olisikohan pitänyt.
edit. 750km levolla takana maastossa pääosin. Ei vielä mennyt 0.5 kulumamittarista ja kun menee aion vaihtaa ketjut. Siksi täällä kyselen.
Rexin black diamond rasvana.
En ole pessyt koskaan. Ajan tehdasrasvoilla niin kauan kun ne pysyy ja sit pesen harjalla ja samalla muc offin pesuaineella millä pyöränkin ja sitten Peaty's all weather lubea perään. Mun ketjut näyttää koko käyttöiän uusilta aina pesun jälkeen, myös työmatkapyörän vaikka sitä tulee pestyä harvoin. Peaty's kestää ajoa hyvin ja ketjut ja pakka pysyy puhtaana. Tämä siis maastopyörä/työmatkakäytössä. Työmatkapyörään on pitänyt alkaa talvisin laittamaan Mucoffin wetlubea, kiitos kaupungin suolauksen.
Tuossa Levon ketju, kaksi ajo kertaa ja 90km edellisen öljyämisen jälkeen. Pyörästä näkee että vaikka ei satanut niin jotain kosteutta poluilla on ollut. Ketjuilla ajettu joku 400km ja pyörällä 900km.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20251003/aff67f9cd67c7336247ea4fcb68686ae.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Doc.blob
03.10.2025, 17.31
Aika hyvin noi kestää kun muistaa putsata ja rasvata. Mulla taitaa olla sramin xs ketjut ja pakka. Siinä ei oo noi linkit onttoja niinkuin tossa kuvassa.
Kaipa se ketju kantsii vaihtaa heti kun 0.5 ovat venyneet.
Aika hyvin noi kestää kun muistaa putsata ja rasvata. Mulla taitaa olla sramin xs ketjut ja pakka. Siinä ei oo noi linkit onttoja niinkuin tossa kuvassa.
Kaipa se ketju kantsii vaihtaa heti kun 0.5 ovat venyneet.
Mä vaihdan yleensä 0,5 välein. Noi on XX jotain ketjut. Vaihdoin tuohon heti uutena Linkgliden voimalinjan ja sen sitten AXS upgrade kittiin. Toisessa pyörässä on ollut uudesta asti mekaaninen GX. Sen eka ketju kesti 1600km ja nyt kun on 2900km mittarissa niin toinen ketju on venynyt 0,5 merkkiin. Ajan sillä toisella pyörällä talven noilla ja laitan keväällä uuden pakan, ketjun ja eturattaan. Mielenkiinnolla odotan miten toi XX ketju kestää Levossa kun pitäisi olla paljon kestävämpi kun GX.
Doc.blob
03.10.2025, 18.02
Toi pakka mikä mulla on ei maksa Saksassa kun n. 65-70e ja aion jyrätä näillä. Gx pakka maksaa jo 130-140e ja epäilen ettei kestä tuplia XS:ään verrattuna.
Saatan heittää toisesta pyörästä 11sp xtr/xt setin kehiin kun noi hyytyy.
Mulla ois pari 11-42 shimanon pakkaa jotka pitäs ajaa loppuun.
Ei shimanon medium vaihtaja taida edes syödä 42 isonpaa ratasta.
Toi pakka mikä mulla on ei maksa Saksassa kun n. 65-70e ja aion jyrätä näillä. Gx pakka maksaa jo 130-140e ja epäilen ettei kestä tuplia XS:ään verrattuna.
Saatan heittää toisesta pyörästä 11sp xtr/xt setin kehiin kun noi hyytyy.
Mulla ois pari 11-42 shimanon pakkaa jotka pitäs ajaa loppuun.
Ei shimanon medium vaihtaja taida edes syödä 42 isonpaa ratasta.
Joo Sramin osat maksaa paljon ja olin ennen Shimanon miehiä, mutta toi XD vapari ja yksiosainen pakka on yksinkertaisesti niin hyviä käytettävyydeltään niin ei ole paluuta enää Shimanoon :D
Doc.blob
03.10.2025, 18.20
Joo Sramin osat maksaa paljon ja olin ennen Shimanon miehiä, mutta toi XD vapari ja yksiosainen pakka on yksinkertaisesti niin hyviä käytettävyydeltään niin ei ole paluuta enää Shimanoon
Aaargh…Ei uskalla kokeilla jos itsekin hurahtaa.
Sramin osat ja varsinkin pakat on kyllä julmetun kalliita. Kyllä sitä varmaan luomuun ottas kun siinä ne kestää mutta sähköllä ei taida minun lompakko kestää sramin T type johdoton hype kamoja.
edit. Mikä siinä yksosasessa pakassa on niin hyvää että oikeuttaa hinnan. ?
Aaargh…Ei uskalla kokeilla jos itsekin hurahtaa.
Sramin osat ja varsinkin pakat on kyllä julmetun kalliita. Kyllä sitä varmaan luomuun ottas kun siinä ne kestää mutta sähköllä ei taida minun lompakko kestää sramin T type johdoton hype kamoja.
edit. Mikä siinä yksosasessa pakassa on niin hyvää että oikeuttaa hinnan. ?
Mullahan on old school AXS, ei siis T-type. Ei siinä pakassa muuta ihmeellistä ole kun on vaan kiva kun ei tarvitse niitä pikkurattaita kasailla erikseen ja se kiinnitys on paljon näppärämpi kun se ärsyttävä Shimano pakan lukitusruuvi. Nämä siis etenkin jos vaihtelee paljon kiekkoja. Mutta tuohon kun tottui ja myös Sramin vaihtajan häkin lukitukseen niin ei ole paluuta. Jos parin vuoden välein vaihtaa koko voimalinjan niin ei se nyt niin iso kustannus ole.
Doc.blob
04.10.2025, 13.26
No ei jos ne noin hyvin kestää. Minulla oli käsitys ,että vuoteen menee ainakin yks pakka ja parit ketjut.
alkuinvestointihan tuossa kirpaisee. Se taitaa olla nx kuitenkin mulla voimansiirtona höystettynä GX takavaihtajalla ja on kyllä pelanneet hyvin alemman pään osiks.
Doc.blob
19.10.2025, 16.51
Jaahas. Nyt meni vaihtoon ketjut 900km jälkeen. Heitin tilalle shimanon xt ketjun ja hyvin näyttää pelaavan sramin pakan kanssa.
Alkuun meinas vähän pykiä, mut parin tunnin lenkin loppupuolella rupes toimimaan niinkuin pitääkin.
edit. Tommosen bongasin netin syvyyksistä.
The inner links of the Shimano chain are so much longer, that the chain binds on a Sram chain ring and the 50t "Eagle" gear of the cassette. You may get away with a new Shimano chain on used Sram sprockets, but new or even lightly worn the compatibility is less than ideal
voihan rähmä…….
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.