PDA

Näytä tavallinen näkymä : Fillarislangia

nauman
09.05.2020, 17.06
Moi olen seurannut jonkin aikaa tätä forumia. Olen saanut monta hyvää vinkkiä ja ideaa täältä. Siitä iso kiitos kaikille. Minulle ei kuitenkaan kaikki fillarislangi ole selvää. Joten jos saisi nämä selväkielellä. Osa sanoista on lauseyhteydessä. Tännehän voi sitten laittaa lisää sanoja, jos täällä on jokin muukin joka ei kaikkea ymmärrä.

Täpäri tämä on varmaankin täysjousitettu maastopyörä

DH pyörä

fätti

kelvi

gg-runko

täpöö toi vauhti

pannuttaminen

menin kauppaan ja ostin uudet kiekot kesää varten ja laitoni vanhoihin isp:t kiinni.

maahantuoja ei onnistunut toimittamaan boan rullaa

Muutama pysähdys ja vähän tunkkaustakin

Sägi takaiskarista puhuttaessa

jarrujen modulointi

ebike-harrastelija
09.05.2020, 17.29
Tuolta löytyy myös jotakin http://www.polkupyoraily.net/wiki/Sanasto

pedelec
09.05.2020, 17.42
Sana
Selitys

Täpäri
tämä on varmaankin täysjousitettu maastopyörä

DH pyörä
Down Hill -pyörä, googlaa alamäkipyöräily

fätti
Fatbike, läskipyörä

kelvi
KevLi (v tulee ennen n:ää), kevyen liikenteen väylä

gg-runko
Gravel Grinding, katukilpapyörää muistuttava rakenne, joka sopii hyvin myös hiekkateille

täpöö toi vauhti
Onko niitä muitakin vaihtoehtoja kuin ajaa aina täysillä? :cool:

pannuttaminen
Kaatua

menin kauppaan ja ostin uudet kiekot kesää varten ja laitoni vanhoihin isp:t kiinni
Schwalbe Ice Spiker Pro (https://www.youtube.com/watch?v=ps8p9P9YPFE), maastopyörän nastarengas

maahantuoja ei onnistunut toimittamaan boan rullaa
???

Muutama pysähdys ja vähän tunkkaustakin
???

Sägi takaiskarista puhuttaessa
Jousituksen painuma ajokunnossa (https://www.youtube.com/watch?v=Mn6F-G3ubyc&feature=youtu.be&t=233), sis. kuljettaja, nesteet ja varusteet

jarrujen modulointi
???

STN
09.05.2020, 17.44
Boa rulla on se kengissä oleva pyöritettäviä kirsitin, puhutaan boa-räikästä jne. Mulle tunkkaus on taas pyörän taluttamista.

Laars
09.05.2020, 17.48
Tunkkaus on pyörän työntämistä, kyseessä varmaankin ylämäki mitä ei ajamalla päässyt -> piti tunkata.

Jarrujen yhteydessä puhutaan modulaatiosta, eli jarrutuntumasta.

nauman
09.05.2020, 17.58
Kiitoksia paljon, nopeastihan ne selvisi. Tunkkausta on sitten ilmeisesti erilaista. Mullehan se oli auton nostamista ylös renkaan vaihdossa.

JackOja
09.05.2020, 17.59
KevLi (v tulee ennen n:ää), kevyen liikenteen väylä

No eipä todellakaan, se on nimenomaan kelvi.

Jami2003
09.05.2020, 18.35
Se on kylläkin kelvi eikä kevli. Varmaan vaan ihan sen takia että helpompi sanoa.

E:jaa JackOja olikin jo oikaissut

Alapelti on alamäki ja yläpelti ylämäki. Myllyttää on polkea kovaa.

tempokisu
09.05.2020, 18.37
"Boan rullaa" tätä pitäisi kysyä VesaP:ltä, joku boan aktiviteettitarvike?
Niin näköjään se on kelvi, mutta miksi? mistä tämä nyt oikeasti tulee Kevyen Liikenteen Väylä > kevli, kelivä, kelvä...?? jos tulee siitä että on helpompi lausua niin kokeilkaapa "Vimovo" muutaman kerran nopeesti peräkkäin....kieli menee ihan solmuun. Tulehduskipulääke, mistä pirusta ovat tommosen nimen keksineetkin!! etorikoksibikin on paljon helpompi.

Modulointi...no musiikissa on puolestaan modulaatio :D

Kurenniemi-2
10.05.2020, 01.50
Eikös tuo jarrun modulointi tarkoita jarrutuksen määrän säännöstelyä, eli sitä, että jarrutusvoima ei ole binäärinen ei ollenkaan/täysillä, vaan siitä välistä voi myös helposti saada sopivan välimuodon.

KEVyen LIikenteen väylän saa lyhennettyä kelviksi ainoastaan psykoosissa.

EDIT: typo

Hower
10.05.2020, 07.21
Eikös tuo jarrun modulointi tarkoita jarrutuksen määrän säännöstelyä, eli sitä, että jarrutusvoima ei ole binäärinen ei ollenkaan/täysillä, vaan siitä välistä voi myös helposti saada sopivan välimuodon.

KEVyen LIikenteen väylän saa lyhennettyä kelviksi ainoastaan psykoosissa.

EDIT: typo

Miten lie.... Liikenneväylä = LV, Kevyt=K
Kevyt+ Liikenneväylä = KLV ja sanottavassa muodossa KeLVi.
Tosin tuo taitaa olla väärä tulkinta ja "virallisesti" se on Kevli.
Maailmassa on virheitä.

JackOja
10.05.2020, 07.59
Kevyen.
Liikenteen.
Väylä.

Mikä ihmisiä vaivaa kun eivät tajua yksinkertaista asiaa?

Ei ole virallista ja epävirallista, on vain oikea ja väärä.

29er
10.05.2020, 08.14
Tosin tuo taitaa olla väärä tulkinta ja "virallisesti" se on Kevli.

Jos villarivoorumissa sanotaan että se on kelvi, niin se on virallisesti kelvi. Ja pienellä alkukirjaimella.

callahan
10.05.2020, 08.20
^totta kel=kevyt liikenne ja vi=viylä (jotain murretta eli väylä) toi kaikkien pitäis tajuta ;)

LJL
10.05.2020, 08.24
No eipä todellakaan, se on nimenomaan kelvi.

Todellisen turistin tunnistaa siitä, että puhuu "kevlistä". Se vaan on niin, eikä asiaa voi auttaa.

MRe
10.05.2020, 08.27
"Boan rullaa" tätä pitäisi kysyä VesaP:ltä, joku boan aktiviteettitarvike?
Joo, niillä boat rullaa, jos selkä jumissa. Ja kun ottaa huomioon, että boalla selkää on 99% pituudesta, niin sitä riittää... [/OT]

Tunkkaaminen on mun mielestä nimenomaan ajamattoman paikan ohi taluttamista. On se sitten ylämäki, juurakkohelvetti tai joku suonlämpäre.

Ja lisätään nyt tänne vaikka:
Litkutus: sisärenkaan korvaaminen itsepaikkaavalla nesteellä. Vaatii sekä vanteen, että renkaan mitkä on suunniteltu litkutettaviksi.
Ja kaikkien suosikki: spandex. Henkinen olotila, jota ei tule sotkea kulloinkin päällä olevaan vaatetukseen.

nauman
10.05.2020, 08.47
Litkutus on myös lisä minun sanvarastooni, kiitos. Tunkkaaminen siis tarkoittaa montaa eri juttua. Toi spandex oli aika hyvä.

Jami2003
10.05.2020, 09.06
Tunkkaaminen on nimenomaan ylämäkeen taluttamista. Siitä sanakin tulee, tunkataan jaloilla pyörää ylöspäin. Myös juoksijat käyvät ylämäkiä tunkkaamassa. Luonnollisesti ilman pyörää.

Kuhan
10.05.2020, 09.20
Ensimmäisen kerran aikanaan termi "tunkkaaminen" tuli vastaan, kun fillaristi oli päätynyt upottavalle suolle ja työnsi siellä pyörää eteenpäin. Siitä se on levinnyt. Ja useinhan näihin tulee väärinymmärryksiä. Tahattomia ja tahallisia. Esim. eturatas-eturieska-(ETU)LEIPÄ. Joo, onhan rieska eräänlainen leipä... Huh kuitenkin.

JH4
10.05.2020, 09.26
Litkutus: sisärenkaan korvaaminen itsepaikkaavalla nesteellä. Vaatii sekä vanteen, että renkaan mitkä on suunniteltu litkutettaviksi.

Ja sitten kun vanne ei ole suunniteltu tubeles ajoon niin siitä tehdään ilmaa pitävä teippauksella, lateksinauhalla, vakuumipussilla tms. Ja tämä viritys on Ghettotubeles

MRe
10.05.2020, 09.56
^Vain harva vanne on teippaamatta valmis litkutettavaksi. Itse tiedän Crankbrothersin vanteet. Varmaan on muitakin, mutta noin yleisesti kaikki kehät vaativat jonkinlaisen teipin, jos pinnat menevät kehästä läpi.

Myöskään kaikista kehistä ei saa tubeless-kelpoisia, vaikka teippaisi kuinka.

stenu
10.05.2020, 10.05
Eilen tunkattiin (https://live.staticflickr.com/65535/49875486007_e4459416da_k.jpg) parin kallion yli, kun käytiin vaimon kanssa graveloimassa (https://live.staticflickr.com/65535/49875485827_ff4e455bfd_k.jpg) reittijälki Kopparnäs-Innanbäckintie-välille 51-tien eteläpuolelta. Hieno reitti on se.

OKS
10.05.2020, 18.03
Tahattomia ja tahallisia. Esim. eturatas-eturieska-(ETU)LEIPÄ. Joo, onhan rieska eräänlainen leipä... Huh kuitenkin.

Omalla kohdalla tämä fillarislangi aiheuttaa joskus sekaannusta esim. ratas-rengas-kiekko-sanojen yhteydessä.

kmruuska
10.05.2020, 19.09
^Vain harva vanne on teippaamatta valmis litkutettavaksi. Itse tiedän Crankbrothersin vanteet. Varmaan on muitakin, mutta noin yleisesti kaikki kehät vaativat jonkinlaisen teipin, jos pinnat menevät kehästä läpi.

Spessun ei-OEM Roval-vanteissa oli sellainen tiukahko vannenauha jossa luki 2Bliss joka on Spessun nimitys tubelessille. Oletin tästä että toimii ilman teippiä ja yllättäen toimikin.

MRe
10.05.2020, 19.40
Omalla kohdalla tämä fillarislangi aiheuttaa joskus sekaannusta esim. ratas-rengas-kiekko-sanojen yhteydessä.
No ratas on yleensä eturatas tai rattaat. Takarattaat on yleensä "pakka" paitsi sinkulassa, jossa vain yksi etu- ja takaratas. Sitten on kiekko, joka koostuu navasta, pinnoista ja kehästä. Sen ympärille sitten viritellään paremmalla tai huonommalla menestyksellä se rengas (kts. Pahoja tubeless ongelmia!-ketju...).

LJL
10.05.2020, 19.45
graveloimassa (https://live.staticflickr.com/65535/49875485827_ff4e455bfd_k.jpg)

Itse olin samaan aikaan gräveltämässä, joka tarkoittaa gravelointia huonolla urheilullisella ja muullakin menestyksellä. Vrt. räveltäminen: https://fi.m.wiktionary.org/wiki/r%C3%A4velt%C3%A4%C3%A4

Jami2003
10.05.2020, 20.04
Itse olin samaan aikaan gräveltämässä, joka tarkoittaa gravelointia huonolla urheilullisella ja muullakin menestyksellä. Vrt. räveltäminen: https://fi.m.wiktionary.org/wiki/r%C3%A4velt%C3%A4%C3%A4Suomen johtavalla pyöräilyfoorumilla voitaisiin linjata etta gravelointi on oikein suoritettu soratiepyöräily jossa välineet korkeintaan pölyyntyy. Gräveltäminen on taas väärin suoritettu soratiepyöräily mm mutakossa mistä jäsen LJL kuvankin postasi hetki sitten.

LJL
10.05.2020, 20.10
Gräveltäminen on taas väärin suoritettu soratiepyöräily mm mutakossa mistä jäsen LJL kuvankin postasi hetki sitten.

:D Tämä on suorastaan nerokas ehdotus, ostan sen heti

IHD
10.05.2020, 21.14
Itse olen käsittänyt tuon gräveltämisen siten että kyseessä on ns. "väärin ajaminen soratiellä" ts. käytetään ei-teräsrunkoista, ei nuts-cracker- geometrialla eikä käyräsarvisella stongalla varustettua fillaria kuten esim. jäykkäperä 29ia ko. olosuhteissa. Eli gräveltämisessä yritetään jäljitellä oikeaoppista gravel-ajoa (siinä kuitenkaan onnistumatta) :rolleyes:..

Dr TuKo
11.05.2020, 18.03
Eikös tuo aloitusviesti ole foorumille suunniteltu testi uusille jäseniksi pyrkiville?

Vähintään puolet oikein tai ei ole mitään asiaa kirjoittamaan tänne.

uusitunnus
12.05.2020, 08.47
^totta kel=kevyt liikenne ja vi=viylä (jotain murretta eli väylä) toi kaikkien pitäis tajuta ;)

Kevyen liikenteen väylä lyhentyy muotoon kelv. Se ii lyhenteen perässä tulee sinne samoin kuin englannin kielisten sanojen suomettamisessakin.

Esimerkiksi burger.
"mennään burgerille" ei "mennään burger:lle"
"syödään burgeri" ei "syödään burger"
kelviversio:
"siirrytään kelville" ei "siirrytään kelv:lle"
"rakennetaan kelvi" ei "rakennetaan kelv"

NikHa
12.05.2020, 13.17
Viihdyttävin ketju pitkään aikaan. Jossain PB: podcastissa väittelivät samaan henkeen stanchionin ääntämisestä. Mutta takas aiheeseen: onko grannylle suomalaista vastinetta?

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla

cyclomiha
12.05.2020, 13.17
Lisätään vierasperäinen lyhenne MAMIL eli middle-aged man in lycra. Parasta ennen-päiväyksen ylittäneet miehet ihonmyötäisissä ajoasusteissa.

JackOja
12.05.2020, 13.34
...onko grannylle suomalaista vastinetta?

Mummis, mummoratas, mummoleipä...

maalinni
12.05.2020, 13.36

Alamummo(?)

intersportuaalinen ehdotus. Tosin ylämummo on tässä oksymoron

nikobiker
12.05.2020, 13.37

Mummopyörä, pappapyörä tai mummovaihde (se kevyin väilitys)...mutta pappavaihdetta en ole kuullut käytettävän. Aika sukupuolittunutta!

maalinni
12.05.2020, 13.52
Mummopyörä, pappapyörä tai mummovaihde (se kevyin väilitys)...mutta pappavaihdetta en ole kuullut käytettävän. Aika sukupuolittunutta!

Ei mummo välttämättä ole nainen, senkin heteronormatiivi.

nauman
12.05.2020, 18.06
No ratas on yleensä eturatas tai rattaat. Takarattaat on yleensä "pakka" paitsi sinkulassa, jossa vain yksi etu- ja takaratas. Sitten on kiekko, joka koostuu navasta, pinnoista ja kehästä. Sen ympärille sitten viritellään paremmalla tai huonommalla menestyksellä se rengas (kts. Pahoja tubeless ongelmia!-ketju...).

No, täältä löytyi taas uusi sana: sinkula. Eli sellainen yksivaihteinen mitkä kulkevat lujaa, ainakin mitä minä olen nähnyt. Niissä on aika iso välitys, kaiketi hyvin valmistettuja pyöriä.

MRe
12.05.2020, 20.15
^Ei sinkulan välttämättä tarvitse kovaa kulkea. Kaikki mummikset on myös sinkuloita. Sitten kun vapaaratas leikkaa kiinni, meillä on fiksi. Ei taida olla fiksejä, jotka eivät olisi sinkuloita, vaikka eihän se teknisesti mahdoton ole...

nauman
12.05.2020, 20.26
Tarkoitin niitä nykyisiä hienoja versioita. Oli minullakin pienenä montakin sinkulaa. Sitten sain 3-vaihteisen Sturmey Archerin ja olin onnesta kankeena.

maalinni
12.05.2020, 20.30
Jopotkin on sinkuloita, eivät kulje kovaa

kukavaa
12.05.2020, 20.52
^Ei sinkulan välttämättä tarvitse kovaa kulkea. Kaikki mummikset on myös sinkuloita. Sitten kun vapaaratas leikkaa kiinni, meillä on fiksi. Ei taida olla fiksejä, jotka eivät olisi sinkuloita, vaikka eihän se teknisesti mahdoton ole...

Muistaakseni Sramilla oli vaihdefiksinapa.

Fiksi = kiinteävälitteinen polkupyörä.

MRe
13.05.2020, 08.13
^Fiksissä ei ole vapaaratasta, jos tarkoitit sitä. Eli kammet pyörii koko ajan. Suurin osa meistä on aloittanut pyöräilyuransa fiksillä, sen jälkeen on siirrytty sinkulaan ja vasta sitten näihin hienompiin kikottimiin. Vaihteet on mulla menneet 1 - 3 - 10 - 21 - 27 - 22 - 11. Ja nyt on sitten 11 (useita), 22 ja 27.

harald
13.05.2020, 09.26
Jos navassa on kaksi ratasta, yksi kummallakin puolella, onko pyörä silloin sinkula? Entä onko se pakostikin fiksi, vai löytyykö vapaarattaita joilla rataspaikka molemmilla puolilla?

velib
13.05.2020, 09.39
Käytännössä se kai on sinkula, mutta jos oikein aletaan hiuksia halkomaan, niin saahan vaihdetta vaihdettua kääntämällä kiekon ympäri. Jos navassa on kierteet kummallakin puolella, saa siihen joko kiinteän tai vapaarattaan molemmille puolille. Levarinapaan saa sitten fiksirattaan myös pulteilla kiinni, siihen en ole vapaaratasviritystä nähnyt. Mites dinkula, eli kaksi ratasta takana, mutta ei vaihtajaa? Näissä virityksissä voi olla edessä yksi, kaksi tai miksei jopa kolme ratasta.

kukavaa
13.05.2020, 09.42
Fix/free napoja on niitä kutsutaan flipflop navoiksi. Toisella puolella fiksi kierteet, toisella kierteet vapaarattaalle. Free/free napoja ei taida pahemmin olla.

Ja tarkoitin kiinteävälitteistä joka taasen tarkoittaa vapaarattaatonta. Eli juu.

stenu
13.05.2020, 10.36
^^ Ei vaan, jos oikein aletaan hiuksia halkomaan, niin sinkulana yleensä pidetään polkupyörää, jossa vaihteen vaihtaminen ajaessa ei ole mahdollista. Esim. jenkeissä USA Cyclinginkin alaisissa cx-kisoissa kisataan usein myös singlespeed-luokissa ja niissä riittää, että pyörä on sinkuloitu vaikkapa sitomalla Shimanon briftereistä vivut yhteen nippusiteellä. SS-"arvo"kisoissakin yleensä kelpaa erilaiset viritykset, joilla vaihteiden vaihtaminen on tehty mahdottomaksi. Toki dedikoituneet yksivaihteiset ovat niissäkin suositeltavia ja virityksillä antaa tasoitusta dedikoituneille yksivaihdepyörille, koska kaikki sinkulan hyvät puolet uupuvat noista. :)

LJL
13.05.2020, 11.14
Sinkulaa, jonka komponenteista enemmän kuin 66,666666 % on valmistettu Kiinassa tai muualla Aasiassa, kutsutaan kinkulaksi.

Veivaaja
13.05.2020, 17.31
Minun suosikkini on kyllä ehdottomasti avaruudetin. Jonkun palstalaisen aikoinaan esittämä. Jos tykkäätte, kaivakaa esittäjä esiin. Ja sanan virallinen käännös...

OKS
13.05.2020, 17.49
Minun suosikkini on kyllä ehdottomasti avaruudetin. Jonkun palstalaisen aikoinaan esittämä. Jos tykkäätte, kaivakaa esittäjä esiin. Ja sanan virallinen käännös...

Spacer? En tiedä, joskus on tuo sana tullut jossain pyöräily-yhteydessä vastaan.

maalinni
13.05.2020, 18.27
^ sepä se.

Paksupolkija
13.05.2020, 21.21
Ekalla sivulla minittu yläpelti on ylähuuli alunperin. Ennen heitettiin biitti yläpeltiin. Eli nuuska, jos joku ei tiedä. Tai voihan se olla että pyöräilyslangiin tullut aikasemmin...

Succicset on pitkät pyöräilyhousut, joita epämaastopyöräilijät käyttää ilman päällys-shortseja. Ihannemaastopyöräilijä on pitkä, laiha ja kireällä asulla varustettu neulaspolkuohjus pienirunkoisella ja metrin satulatolpalla kiitävä.. Lepattava asu ja skrodemainen olemus on väärinpyöräilyä.

:)

Ottomaani
14.05.2020, 08.44
Ihannemaastopyöräilijä on pitkä, laiha ja kireällä asulla varustettu neulaspolkuohjus pienirunkoisella ja metrin satulatolpalla kiitävä.. Lepattava asu ja skrodemainen olemus on väärinpyöräilyä.

:)

Kiva tietää näin etukäteen kun maastopyörää odottelen postin mukana tulevaksi että minusta on tulossa väärinpyöräilijä... Sekä olemukseltani että vaatetukseltani.

Laars
14.05.2020, 09.19
Succicset on pitkät pyöräilyhousut, joita epämaastopyöräilijät käyttää ilman päällys-shortseja. Ihannemaastopyöräilijä on pitkä, laiha ja kireällä asulla varustettu neulaspolkuohjus pienirunkoisella ja metrin satulatolpalla kiitävä.. Lepattava asu ja skrodemainen olemus on väärinpyöräilyä.

Eheii tuollainen old-school Spandex XC maastopyöräily ole enää nykypäivää. Trendin mukaisesti maastossa ajetaan nykyisin Troy Lee pyjamat päällä min. 150mm joustolla, DH-renkailla, inserteillä ja 64 keulakulmalla varustetulla Enduro-pyörällä. Kuskin ulkomuodosta ei väliä :) :)

uusitunnus
14.05.2020, 10.59
Alapelti on alamäki ja yläpelti ylämäki. Myllyttää on polkea kovaa.

Itse olen käsittänyt alapellin olevan lähinnä sisäpiirivitsi, joka on saanut suurta suosiota some-menestyksen johdosta. Videoilla on alapeltiä, yläpeltiä, välipeltiä, pellitystä jne... Jossain videossa Samuli kyseli muilta alapeltiläisiltä, että mitä alapelti oikein tarkoittaa, tuli vaan ympäripyöreää huumorijaarittelua. Eli epäilen, ettei alapelti ole alkujaan tarkoittanut mitään, sitten someyleisö on ottanut termin omakseen ja luonut sille tarkoituksia. Ala- ja yläpellillä on samulionen videoissa tarkoitettu vaihtelevia asioita, muun muassa majoituksen sijaintia tai polun noususuuntaa.

Itse epäilen että alapelti on otettu viittauksena motocross- ja enduromoottoripyörien peltisuojasta moottorin alapuolella. Alapelti siis on nimi, joka kertoo että nyt ajetaan kovaa ja hurjasti kalustoa säälimättä kiviä ja kantoja päin.

maalinni
14.05.2020, 20.01
Kamelinpaska

lienee ulkokumin paikkauskikkare

vihtis83
14.05.2020, 20.29
Kamelinpaska

lienee ulkokumin paikkauskikkare

Ei ole pelkästään fillarislangia, myös auton renkaita paikataan kamelinpaskoilla https://www.pulttijako.com/auton-renkaan-paikkaus-itse/

maalinni
14.05.2020, 21.03
Kameli on varmaan ainoita eläimiä mistä käytetään paskat ja varpaatkin näin tehokkaasti hyödyksi.

Kuhan
14.05.2020, 21.04
Itse olen käsittänyt alapellin olevan lähinnä sisäpiirivitsi, joka on saanut suurta suosiota some-menestyksen johdosta. Videoilla on alapeltiä, yläpeltiä, välipeltiä, pellitystä jne... Jossain videossa Samuli kyseli muilta alapeltiläisiltä, että mitä alapelti oikein tarkoittaa, tuli vaan ympäripyöreää huumorijaarittelua. Eli epäilen, ettei alapelti ole alkujaan tarkoittanut mitään, sitten someyleisö on ottanut termin omakseen ja luonut sille tarkoituksia. Ala- ja yläpellillä on samulionen videoissa tarkoitettu vaihtelevia asioita, muun muassa majoituksen sijaintia tai polun noususuuntaa.

Itse epäilen että alapelti on otettu viittauksena motocross- ja enduromoottoripyörien peltisuojasta moottorin alapuolella. Alapelti siis on nimi, joka kertoo että nyt ajetaan kovaa ja hurjasti kalustoa säälimättä kiviä ja kantoja päin.
Vastaavanlainen "huumoriveikkojen" (heheh) terminologian "upean nokkela" toiminta on tuonut mm. perberin täysin vieraaseen yhteyteen. Ehkä ei henkilön yleissivistys ole pitänyt sisältöä sanalle aikaisemmin, niin on vapaa kenttä käyttää omaa "luovuutta". :(:seko:

jame1967
15.05.2020, 10.31
Muistaakseni kamelinkarvasta tehdään darts taulutkin (korjatkaa jos muistin väärin) tuli josjus heiteltyä.

Graze
15.05.2020, 21.30
Oikeet taulut on sisalia. Muut ei kestä. Itte heitelly 80-luvun loppupuolelta lähtien pientä taukoa (n.10v.) lukuunottamatta useita kertoja viikossa.