Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän kampi naksuu

haksu83
09.05.2020, 14.05
Pyörä on pari vuotta vanha Merida Ebig tour 7.500, jossa huomasin tänään lenkillä naksuntaa oikeassa kammessa aina yläasennossa. Mitä enemmän runttaa, sitä enemmän naksuu. Taaksepäin pyöritellessä ei tunnu mitään. Pyörällä ajettu vähän, vain muutama sata kilometriä. Normaalissa pyörässä oletuksena olisi kulunut keskiö mutta mitenkäs sähköpyörässä? Mistä kannattaisi aloittaa?

vihtis83
09.05.2020, 14.35
Varmista takakiekon kiinnitys, onko pikalinkku/läpiakseli kireällä sekä akseli kunnolla kohdillaan runkoa vasten. Mulla naksui fätti samalla tavalla ja olin ihan varma että ääni kuului kammista tai keskiöstä mutta se tulikin taka-akselista.

eakin
09.05.2020, 14.43
Itse tutkin gravelissa samanlaista ongelmaa, tuntui että naksuu sitä enemmän mitä kovempaa runttaa. Ja lopulta keskiön avausten ja rasvailujen jälkeen se oli satula joka naksui. Kannattaa varmaan ainakin varmistaa nuo "helpot" alkuun?

Nikke123
09.05.2020, 14.44
Minulla naksui oikea poljin. Oli polkimen päästä löysännyt mutteri. Polkimessa tuntui selvästi klappia pitkittäin muttei laakereiden suuntaan. Mutterin kiristämällä loppui napsuminen

Lähetetty minun HTC U11 laitteesta Tapatalkilla

nure
09.05.2020, 15.08
Naksuuko putkelta ajaessa vai satulassa? Naksunat pitkälti häviää eliminoimalla kohde kerrallaan pois...

MRe
09.05.2020, 15.16
^Jep. Tuollainen naksunta voi tulla lähes mistä vain, vaikka ensin tuntuu, että sen on pakko olla keskiö. Eli takanapa, pakka, poljinkampi, poljin, satulatolppa, ...

t.j.k
09.05.2020, 18.17
^Näinpä. Mulla tämä vaiva on sähkärissä johtunut satulatolpasta (hissitolppa), sitä vähän kiristämällä on hävinnyt. Samaa vaivaa on sitten muissa pyörissä löytynyt keskiöstä, kammesta ja polkimesta johtuen.

haksu83
09.05.2020, 18.50
Unohtui mainita tuossa alussa, että naksaus tuntuu selvästi oikeassa polkimessa, joten tolpat yms voi ohittaa. Eli aloitetaan helpolla ja kokeillaan toisella polkimella. Jos ei vaikuta niin siirrytään kammen irroitukseen & kiristykseen. Seuraava onkin keskiö. Ei kyllä houkuttele lähteä ronkkimaan keskiömoottoria, joten jos tuonne asti joutuu, pitänee konsultoida myyjäliikettä.

Tepi-46
09.05.2020, 20.12
Unohtui mainita tuossa alussa, että naksaus tuntuu selvästi oikeassa polkimessa, joten tolpat yms voi ohittaa. Eli aloitetaan helpolla ja kokeillaan toisella polkimella. Jos ei vaikuta niin siirrytään kammen irroitukseen & kiristykseen. Seuraava onkin keskiö. Ei kyllä houkuttele lähteä ronkkimaan keskiömoottoria, joten jos tuonne asti joutuu, pitänee konsultoida myyjäliikettä.

Onkos pojin,kampi kireällä sekä vetoratas. Tarvitsevat voimakasta kiristystä ,seurantaa ajoittain. Tahtoovat löystyä pitkänmatkan ajossa.Itsellä bosch systeemi Cubessa 5000 km ajettuna.Paikoitellen käytän kierre lukitetta joissain liitoksissa. Ääniä ollut kaikista päästy eroon.

vesku61
10.05.2020, 11.56
Maxx/Brosessa kampi naksui muutaman kymmenen km:n jälkeen. Kampi oli löysällä, kiristys momenttiin ja ajoa. Taas 50 km jälkeen oli löysällä. Lukitteen kanssa momenttiin ja sama toistuu eli löystyy alle 100 km ajolla. Takuuseen tuli kammet ja rupesi pysymään kiinni. Kampi lähti irti akselista ihan vaan vetämällä siis ilman ulosvetäjää. Toinen kampi piti irroittaa ulosvetäjällä.

Aleksiron
10.05.2020, 19.07
Tarkistappas myös moottorin kiinnityspultit. Minulla löysällä ollut boschin moottori naksui erehdyttävästi löysän kammen lailla ja aina samassa kammen asennosta!

Brocol
11.05.2020, 11.28
Maxx/Brosessa kampi naksui muutaman kymmenen km:n jälkeen. Kampi oli löysällä, kiristys momenttiin ja ajoa. Taas 50 km jälkeen oli löysällä. Lukitteen kanssa momenttiin ja sama toistuu eli löystyy alle 100 km ajolla. Takuuseen tuli kammet ja rupesi pysymään kiinni. Kampi lähti irti akselista ihan vaan vetämällä siis ilman ulosvetäjää. Toinen kampi piti irroittaa ulosvetäjällä.

Mikä tuossa todettiin viaksi? Oliko kammen spoorit väljentyneet vai miksi ei pysynyt tiukalla? Omassa kammessa nyt samat oireet

Myn
19.05.2020, 08.50
Kampi Fsa oli löysällä minunki Meridan maantie pyörässä , kauan piti naksuntaa kuunnella ennen kuin oikea vika paljastu. Vasta etuhaihtajan temppuilu löysi vian.

Graze
19.05.2020, 23.07
Vaihdoin joskus lyhyemmät kammet brose-koneiseen pyörään ja vetopuolella meni sovite väljäksi. Laitoin laakerilukitetta jolle luvataan 0.15mm täyttökyky (vihreää, että lähtee vielä irti). Hyvin on kestänyt jotain kk ajot.

vesku61
20.05.2020, 18.30
Mikä tuossa todettiin viaksi? Oliko kammen spoorit väljentyneet vai miksi ei pysynyt tiukalla? Omassa kammessa nyt samat oireet

Kampi uutuuttaan väljempi kuin pitäisi . Mirandan kampien kanssa ei kuulemma ennenkuulumatonta. Joissain tapauksissa kampi on ruvennut pysymään kireällä muutaman kiristys kerran jälkeen

Hekse
28.05.2020, 23.10
Kampi uutuuttaan väljempi kuin pitäisi . Mirandan kampien kanssa ei kuulemma ennenkuulumatonta. Joissain tapauksissa kampi on ruvennut pysymään kireällä muutaman kiristys kerran jälkeen

Kuuluko muuten tuo naksunta paikallaan ollessa kun painaa jalalla poljinta? Mulla kans Huraxdaxissa samanlaista ongelmaa.. Kampia rasvattu ja vedetty momenttiin, mutta silti kuuluu tommonen "muovimainen" napsahdus.. 660km mittarissa.

Hekse
29.05.2020, 21.59
Kuuluko muuten tuo naksunta paikallaan ollessa kun painaa jalalla poljinta? Mulla kans Huraxdaxissa samanlaista ongelmaa.. Kampia rasvattu ja vedetty momenttiin, mutta silti kuuluu tommonen "muovimainen" napsahdus.. 660km mittarissa.

Jaa eipä mitään, täällä löyty syyllinen naksuntaan etu ketjupyörän löysällä olevista neljästä pultista..