PDA

Näytä tavallinen näkymä : Parhaiten moduloivat jarrut MTB:hen

hai71
08.05.2020, 21.22
Moi! Etsinnässä nykyisten 2020 -mallisten Shimano SLX -jarrujen (M7000) tilalle vieläkin paremmin moduloivat jarrut. Onko heittää ehdotuksia? Ja perustuuko ehdotus kokemukseen myös näistä jarruista?

drop
08.05.2020, 22.11
En ole viimeisimpiä Hope’n jarruja kokeillut, mutta historiallisesti niissä on ollut paras tuntuma. Vuosien varrella on tullut kaikkia merkkejä testattua useampia malleja ja Hopen kohdalla näin voi sanoa jopa DH malleista.

NikHa
11.05.2020, 23.27
Hopelessit on järkyttävän työläät asentaa ja säätää. Mulla on täpärissä tech 3 E 4 200/180mm levyillä, tulivat m666 slx tilalle. Toiminnasta olen tykänny. En tosin ole testaillu muiden merkkien saman hintaluokan tavaraa. Sramin ja shimanon halpiksille kyllä pärjää nimeomaan voiman säätelyssä ja 2 mäntäselle slxlle mennen tulle voimassakin. (Slx on hopeen verrattuna halpis vaikkei ihan ilmanen olekaan.)

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
12.05.2020, 01.42
https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/

Pari vuotta vanha testi, mutta antanee suuntaa.

RandomNumber
12.05.2020, 02.33
Jos ei jo ole, niin 203mm levyt kiinni.

harald
12.05.2020, 10.26
^^Mielenkiintoinen testi. Oletin että Magurat pysähtyisivät kohtuullisesti mutta että en että erot olisivat olleet noin suuret! 45 km/h - 0 MT7 5.2 s. Muut 8-10 jopa 12 s!

Brakes are now so powerful that given enough force on the lever, each possesses the potential to transmit far more braking torque than could ever be transferred by a mountain bike tire.8
Läskirenkaan kanssa tämä ei pidä paikkansa.

Marsusram
12.05.2020, 11.48
Auttaisiko nelimäntäiset SLX 7120 jarrut?
Vastaava XT 8020 ainakin on kaksimäntäistä 8000 parempi tuntumaltaan.

drop
12.05.2020, 12.23
Nelimäntäisiä shimanoja ei ole yleensä kehuttu parhaiten moduloiviksi?

harald
12.05.2020, 12.27
Minulla on sellainen kutina että levyn koko on määräävä tässä, eli jos haluaa paremmin moduloidut niin isontamaan levyä ensin.

hai71
12.05.2020, 17.02
Kiitos vastauksista! Itse asiassa minulla onkin juuri nuo Shimanon SLX 4-mäntä jarrut (M7120) ja 203mm jarrulevyt. Ei nuo mielestäni huonosti moduloi, mutta olisi hauska kuulla kokemuksia kuskeilta, joilla on kokemuksia noista ja myös vaikka Hopesta ja Magurasta. Onko noissa modulaatio-tuntuma parempi kuin Shimanossa? Välillä keuliessa tuntuu, että tuo bite point on niin ärhäkkä, että keula tulee alas vaikka ei ollut tarkoitus :)
Itseä kiinnostaisi ostaa nuo Magurat, mutta niihin ei näytä tällä hetkellä olevan tukea Shimanon I-SPEC EV:lle, jota tarvitsen.

drop
12.05.2020, 18.58
Aika monesti kuulee tuota ajatusta siitä, että isommat levyt moduloivat paremmin. Mulle tuo modulaatio tarkoittaa sitä, kuinka hienojakoisesti pystyn kontrolloimaan jarrutustehoa ja joskus isot levyt heikentävät tuota.

Yhtenä esimerkkinä vaikka nykyiset nelimäntäiset Code’t jotka tulivat pyörän mukana (203/180 levyt). Nämä kyllä pysäyttävät pyörän pienelläkin voimalla, mutta jarrut myös tarraavat vahvasti vaikka yhdellä sormella vähän silittää kahvaa. Tämä on musta nimenomaan modulaation vastakohta, ja kuvittelisin sen vaan pahenevan jos suurennan jarrulevyjä.

Edellisinä jarruina mulla oli melkein 10v ajan Hope V2’t jotka oli DH käyttöön suunnitellut. Niissä oli 203m jarrut ja tehoa kuin näissä Codeissa mutta ilman alun tiukkaa purasua. Koska niissä oli tarpeeksi tehoa, vaihdoin 180/160mm laikat ja kontrollia oli vielä enemmän.

Yleisesti ottaen petyin uuden pyörän kohdalla miten vähän edistystä jarruissa on tapahtunut. Kaikki muut pyörän osat ovatkin kehittyneet reilusti.

drop
12.05.2020, 18.59
Ja mulla on ollut myös Maguroita, nekin ovat musta olleet miellyttävämpiä (mutta vanhoja malleja etten vetäis nykyisiin johtopäätöksiä).

Divi
12.05.2020, 19.57
Palat ja levyt vaikuttanee kyllä paljon siihen tarraamiseen. Itellä codet paljon pehmeämmät ja paremmat kuin edelliset 4pot XT

harald
12.05.2020, 20.13
Ja eroa on varmaan moduloinnissa kun yritettään hissukseen tasapainotella manuaalissa, verrattuna siihen että jarrutetaan aivan pidon rajamailla.

drop
12.05.2020, 20.16
Toki muutenkin ihmisillä on tosi erilaisia ajotapoja, nopeat kuskit varmaan jarruttelee ihan eri tavalla kuin hissuttelijat kuten mä.

Sambolo
13.05.2020, 00.40
Joo kyllä itellä codet 200mm levyillä säätelee voimaa paremmin mitä simpan zeet, mut molemmilla keula tulee aika hätäsee alas keuliessa ku jarruun hipasee :D Tosin codeilla ei ihan aina, mutta en osaa sanoa oonko oppinu pikkasen herkemmin painamaan. Nosemanuaali mäkeä alas vois kertoa jotai modulaatiosta jos semmosta osaa :D

hai71
13.05.2020, 14.24
Tämän testin mukaan SRAM:it (G2 ja Code) saavat 5/5 modulaatiosta, kun taas XTR (4-sylinteri): 3/5 ja Saint: 2/5:
https://www.worldwidecyclery.com/blogs/worldwide-cyclery-blog/4-piston-mountain-bike-brakes-buyers-guide

Laars
13.05.2020, 14.26
Täältä löytyy rivistö eri tason Shimano Jarruja: Deore M6000, SLX M7000, Deore M506 ja M8020.
Kaikki muut ovat lähemmäs on-off tyyppisiä, eli jarrutustehoa on tarkasti haastava säädellä, paitsi nuo nelimäntäiset M8020. Voisi kuvitella olevan esim. SLX kanssa hyvinkin vastaava, mutta ei. Tuntuma on hyvinkin erilainen, kahvassa on paljon enemmän varaa säädellä tehoa, sen sijaan, että kun ottaa kiinni, niin menee lukkoon. Kahvassa on tuntuvasti enemmän liikerataa, ja siis liikerataa kun jarrutusta tapahtuu, ei free strokea.

Kaikki jarrut on erittäin pedanttisesti ilmattu, siinä ei pitäisi eroa olla.

Formulan jarruilla ajoin aikoinaan pitkään, niistä kyllä tykkäsin. Nykymalleista ei tosin mitään tietoa.

f64
13.05.2020, 14.33
Mielenkiintoinen ketju!
Mulla tulee fillariin shimanon 2-mäntäiset ja mietin että ajan niillä ensin mutta voisin jossain vaiheessa päivittää satulat nelimäntäisiin. Eikös ne mene ihan heittämällä, ruuvaa vaan sen banjon uuteen satulaan, satula kiinni ja tarvittaessa ilmaus? Ei tarvitsisi letkuja ja kahvoja vaihdella..

Laars
13.05.2020, 14.36
Periaatteessa kyllä, jos se satulan pään banjo on samanlainen. Nestettä täytyy lisätä/ilmata joka tapauksessa, kun laitat kiinni satulan, joka on kuiva.
Palat toki täytyy ostaa myös jos ei tule satuloiden mukana.

f64
13.05.2020, 17.25
Okei, kiitos! Eri valmistajilla varmaan erilaisia kiinnityksiä mutta eihän se satula muuten välitä siitä minkä merkkinen kahva sieltä nestettä työntää? Eli tarkoitan sitä että muita esteitä sille että sekoittaisi Shimanon kahvat ja jonkun muun merkkisen satulan? Tietty kannattaa tarkistaa että molemmat merkit käyttää samaa öljyä..

miumau
13.05.2020, 18.14
Minulla on tuollaiset Maguran MT7 pyörässä. Kahvat on vaihdettu niihin HC3 ja hyvin ne toimii. Jarrutusvoimaa on kyllä helppo säädellä ja tarvittaessa varsinkin tahmeilla renkailla ei jarruteho lopu kesken. Ilmaaminen on vähän työlästä ja vaatii kärsivällisyyttä jotta saa kaikki ilmakuplat, jotka onnistuvat aina jäämään johonkin piileksimään, pois.

hai71
13.05.2020, 19.36
Magura vastasi tuosta I-SPEC EVO tuesta jarruilleen: "I'm sorry, but in this moment we don´t have a usable Shiftmix clamp for your shifters with I-SPEC EVO standard in our product range. We hope, that we will be able to offer a suitable clamp as soon as possible."Kun kysyin vielä tuota "ASAP" aikaa, niin sanoivat: "I´m sorry, but I have no further information for you."
eli taitaa olla vielä täysin auki milloin saavat adapterin aikaiseksi.

Ja kyllä tuo valmistajien sekoitus on ihan mahdollista ja jos hakee Googlella hakusanalla "Shigura" :), niin näkee noita komboja, joissa Shimanon kahvat ja jarrusatula Maguraa.

https://www.youtube.com/watch?v=M9-M8jtRSD4

Laars
13.05.2020, 20.23
Olin melkein varma, että Wolftoothin shiftmounttia löytyisi Magura - I-spec EV mallisena, mutta sielläkin sanotaan:

Shimano I-spec EV to Magura brakes is not supported because of geometric challenges.

Ei taida siis olla niin helppo homma.

f64
13.05.2020, 21.17
Kiitos vinkeistä!

Paksupolkija
13.05.2020, 22.27
Magura esim Trail Sport. Kevyet, suht ok hintaiset, ei haukkaa, mutta tehoa löytyy.

miumau
14.05.2020, 10.30
Noihin MT7 saa erilaisia kahvoja joilla voi modulointia ja jarrutehoa säätää oman toiveen mukaan. Myös iso kätisille taitaa löytyä se vanha 2 sormen versio ja samoin se Loic Bruni nimikko versio soveltuu kuulemme henkilöille joilla on suuren suuret käpälät. Minun suosikit ovat ne HC3, ne saa sopivan lähellä ohjaustankoa ja jarrutehon säätäminen on helppoa. Ja yhdellä sormella jaksaa kyllä pysäyttää pyörän kuin seinään mikäli siihen on tarvetta.
Jos shigurat meinaa tehdä niin kannattaa ostaa silloin MT5. Mt7 maksaa se kahvaosa enemmän, se itse jarrukaliberi on molemmissa sama.

Bnito
15.05.2020, 14.25
Itsellä pari kk vanhat Code RSC:t ja ovat kyllä tosi herkät ja pysähtyy kun seinään pienellä painamisella, modulointi on jokseenkin haastavaa, tosin näissä on tuo bite pointin säätö, mutta en ole sillä viellä kikkaillut.

hai71
18.05.2020, 10.57
Tätä aihetta hieman sivuten. Tein oman pyöräni 4-mäntäisistä SLX jarruista XTR:ät :), avaamalla tuon "dummy" free-stroke ruuvin, joka on disabloitu SLX:ssä ja tarjotaan XTR:ssä hienona säädettävänä ominaisuutena (maksaa muutaman sata euroa lisää, kun ostaa XTR:ät).
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20337&d=1589784277

vaihdoin tuon dummy ruuvin (free stroke) "säädettävään"

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20338&d=1589784289

ja testaisin ajossa (ruuvi täysin sisällä) ja ruuvi täysin "auki". En kyllä huomaa jarrun toiminnassa mitään eroa...ainakaan tuohon modulaatioon liittyen.
Onkohan jollain tästä eri kokemuksia, eli mihin käytännössä näkyvään jarrun toimintaan tuo free-stroken säätäminen pitäisi vaikuttaa? Huomaan ainoastaan sen, että kun free-stroke ruuvia ruuvaa sisään, niin jarrukahva tulee lähemmäs tankoa, kuten tässä videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=D0uSTtDWbI8
Itseasiassa nuo 4-mäntäiset SLX:t tuntuvat moduloivan erittäin hyvin ja jarrun voimaa pystyy hyvin säätämään. Toki jarrun saa täysin lukkoon, kun paniikissa painaa kahvan täysin sisään. Näin käy itsellä keulimisharjoituksissa kun mennään balance pointista liikaa taakse.

Laars
18.05.2020, 11.02
Tuo Free Stroke ruuvi löytyy myös XT malleista. :) Yleinen mielipide lienee se, että sillä ei ole mitään vaikutusta. Kannattaa tosin kokeilla ensin niin, että ilmaat jarrut ruuvi auki. Sen jälkeen vaikutusta saa vähän.
Tuohon ns. modulaatioon sillä ei pitäisi olla vaikutusta, vaan juurikin siihen kuinka paljon tyhjää liikettä kahvassa on, ennenkuin palat ottaa kiinni.

Miten tuon pitäisi toimia, on niin, että kun ruuvia ruuvaa kiinni, pitäisi satulassa mäntien siirtyä ulospäin ja näin ollen palat lähemmäs levyä.

hai71
18.05.2020, 11.09
@Laars: Kiitos tarkennuksesta! :)

elasto
19.05.2020, 21.22
Tätä aihetta hieman sivuten. Tein oman pyöräni 4-mäntäisistä SLX jarruista XTR:ät :), avaamalla tuon "dummy" free-stroke ruuvin, joka on disabloitu SLX:ssä ja tarjotaan XTR:ssä hienona säädettävänä ominaisuutena (maksaa muutaman sata euroa lisää, kun ostaa XTR:ät).

XTR Racessa ei ole Servo Wavea eli niissä on ihan erilainen toimintaperiaate kahvassa. Periaatteessa enempi modulaatiota, koska vähempi tehoa. Sama ilmiö kuin Sramin jarruissa. Mulla on yhdessä pyörässä XTR Racet ja ero tuntumassa on huomattava verrattuna kahteen toiseen pyörään, joissa toisessa XT:t ja toisessa SLX:t. Ne tuntuu keskenään ihan samanlaisilta.

hai71
19.05.2020, 21.58
Ok, eli nuo varmaan nuo 2-mäntäiset versiot (M9100)? XTR trail (M9120) 4-mäntäisissä näyttäisi olevan tuo Servo Wave:
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/xtr-m9100/BL-M9120.html
Pitäisi päästä testaamaan myös nuo M9100:set ja verrata eroa.

elasto
19.05.2020, 22.01
Joo siinä 4-mäntäsessä "trail"-mallissa eli 9120 on Servo Wave. Sellaisia mulla ei ole ollut ja en nyt muista tähän hätään mitä erityistä hienoutta niillä saa verrattua vastaavaan XT:n malliin. Kaikki XT:n jarrut on ollut mielestäni ominaisuuksiltaan vähintäänkin riittäviä.

Jokkepappa
08.03.2021, 17.54
Magura mt5 muutettu shiguraksi. Ai että nyt on jarrua pitkälle. ehkä vähän liiankin hätäset verrattuna maguran omaan kahvaan.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
10.03.2021, 16.03
Eli modulaatio heikentynyt?

Jokkepappa
10.03.2021, 16.07
Eli modulaatio heikentynyt?Pitää vielä makustella. Jäätä oli niin tuntuma vähän erilaista muutenkin. Mutta pieksee vitosen omat kahvat kyllä.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

13.03.2021, 18.00
Mulla oli noi M7000 jarrut ja musta ne oli ihan ok, kun vertaa niitä quideihin jotka moduloi mun makuuni liikaa. Nyt on formula cura (2-mäntäiset). Niistä olen kovasti tykännyt. Ne on just pykälää shimppoja moduloivammat. Levyinä 160/180 xt levyt... On ovat monia levyjä hiljaisemmat.

zort
13.03.2021, 23.11
Piti oikeen googlettaa että mitä tää moduloiva tarkottaa. Selvis: Sävellajia vaihtava.
Jatkakaa.

Sent from my iPhone using Tapatalk