PDA

Näytä tavallinen näkymä : 2020 Deore



nure
08.05.2020, 14.42
https://www.mbr.co.uk/news/shimano-deore-m6100-12-speed-396733 Näkeekö vanhat silmäni että taas tulossa jokin uusi systeemi eturattaan kiinnitykseen? Muuten kyllä suht tyylikäs setti...

TERU
08.05.2020, 15.03
Saman näkee omat vanhat silmäni.
Kahdeksalla Torx-ruuvilla, uusi on muttei huono, tukeva on.

marco1
08.05.2020, 15.11
Directmountista noissa 2020 Deore-jutuissa on kyllä puhuttu kampien osalta. Ruuvit saattaa olla joku valmistustekninen juttu, epäili esim. STW.
Ihan kohtuullista hintaa tarjoilevat saksalaisissa verkkoputiikeissa.

Ainoa heikko juttu mielestäni on että 2020 Deore voi tarkoittaa 12v, 11v ja 10v osia joten pitää olla tarkkana tilaillessa

mackaiweri
08.05.2020, 15.38
On kyllä hieman yllättävää, että Deoresta tuli 3 eri versioo. Toivottavasti tuo 12v Deore on laadultaan parempi, kuin Sramin NX/SX. Hieman ulkomaisia foorumeita lukeneena etenkään SX ei ole vakuuttanut porukkaa.

Tainnut Sramin stratetegia pakottaa Shimanonkin tuomaan markkinoille entry-level 12v-setin maastoon. Sram on saanut kasvattaa omaa markkinaosuuttaan mtb puolella viimeisen 3 vuoden aikana melko vapaasti.

hece
08.05.2020, 16.09
Ei noita secure torxeja ole tarkoitus aukoa, spider on osa ratasta. Rattaan kiinnitys kampiin on yhdellä isolla mutterilla akselin puolelta kuten SLX,XT ja XTR 12s. Samalla lailla SLX:n rattaissa on spider ja rataskehä pienillä secure torxeilla kiinni, siinä ne vain ovat takapuolella piilossa: https://cdn-cyclingtips.pressidium.com/wp-content/uploads/2019/05/Shimano-12-speed-xt-M8100-SLX-m7100-mountain-bike-series-cyclingtips-10.jpg

nure
08.05.2020, 17.17
Ainoa seikka mikä huolestuttaa että vain kasvattaa tuota standartien viidakkoa...

F. Kotlerburg
08.05.2020, 17.53
Ei noita secure torxeja ole tarkoitus aukoa, spider on osa ratasta. Rattaan kiinnitys kampiin on yhdellä isolla mutterilla akselin puolelta kuten SLX,XT ja XTR 12s. Samalla lailla SLX:n rattaissa on spider ja rataskehä pienillä secure torxeilla kiinni, siinä ne vain ovat takapuolella piilossa:
Herääkin vahva kysymys, että miksi siinä ylipäätään on ne torxit jos niitä ei ole tarkoitus aukoa. Muut valmistajat kun ovat moisen kappaleen kyenneet valmistamaan ihan yhdestä palasta.

hece
08.05.2020, 18.42
Herääkin vahva kysymys, että miksi siinä ylipäätään on ne torxit jos niitä ei ole tarkoitus aukoa. Muut valmistajat kun ovat moisen kappaleen kyenneet valmistamaan ihan yhdestä palasta.
Ainakin SLX:hampaat terästä, spideri alumiinia. Onko muilla DM-rattaita jotka eri materiaaleista? Jonkin sortin kompromissi keston, hinnan ja painon suhteen (hinnat R2):

SLX 32T ratas 121g ~25e
XTR 32T aluratas 71g ~100e
SRAM NX eagle 32T teräsratas 142g ~13e
SRAM GX eagle 32T aluratas 71g ~67e

nure
08.05.2020, 19.53
^Mitä selität? Ei kyse rattaista eikä materiaaleista vaan tuosta oletetusta kiinnityksestä...
Ja kuka noin painavilla rattailla ajaa...?

Mr_W
08.05.2020, 20.32
Tekniikan maailmassa kommentoidaan ("Maastopyörien vaihteistojen kilpailussa uusi pelinavaus: Shimano julkaisi 12-vaihteisen Deore-osasarjan – Suurimmalla rattaalla on 51 hammasta (https://tekniikanmaailma.fi/maastopyorien-vaihteistojen-kilpailussa-uusi-pelinavaus-shimano-julkaisi-12-vaihteisen-deore-osasarjan-suurimmalla-rattaalla-on-51-hammasta/)"):


Uudet kammet ovat yhteensopivat ylempien osasarjojen Direct Mount -kiinnitystä käyttävien rattaiden kanssa. Deore-osasarjan eturatas koostuu alumiinisesta spider-osasta ja kulutuskestävästä teräsrattaasta, joka on fiksu yhdistelmä.

hece
08.05.2020, 20.36
The crankset (FC-M6100) is available with 30 or 32t chainrings, though the cranks use the same direct-mount spiderless chainring as all other 12-speed Shimano groupsets, so more options are available.

Though it looks like the chainrings can be removed from the ‘spider’, these are not designed to be removed, and spares will not be available.
https://www.bikeradar.com/news/shimano-deore-m6100-12-speed/

F. Kotlerburg
08.05.2020, 21.29
Ainakin SLX:hampaat terästä, spideri alumiinia. Onko muilla DM-rattaita jotka eri materiaaleista? Jonkin sortin kompromissi keston, hinnan ja painon suhteen (hinnat R2):

SLX 32T ratas 121g ~25e
XTR 32T aluratas 71g ~100e
SRAM NX eagle 32T teräsratas 142g ~13e
SRAM GX eagle 32T aluratas 71g ~67eYks natinan paikka vaan lisää.

nure
08.05.2020, 23.29
Mee, mikähän tuosta ratkaisusta tekee älykkään, spider säilyy ja ratas vaihtuu? Miksei normi DM toimi? Teräsratas kyllä kestää mutta kestääkö ketjut suhteessa moiseen, taas periaatteessa yksi tapa rahastaa kuluttajaa... IMO...

SamiMerilohi
09.05.2020, 10.25
Itse en osaa nähdä tuota rattaan kiinnitystä minkäänlaisena ongelmana. Toivottavasti tämä on yhtä luotettava ja toimiva vaihteisto kuin Shimanot yleensä, ja korvaa vikaherkän Sram SX/NX Eaglen mahdollisimman monessa pyörässä.

mackaiweri
09.05.2020, 10.53
Mee, mikähän tuosta ratkaisusta tekee älykkään, spider säilyy ja ratas vaihtuu? Miksei normi DM toimi? Teräsratas kyllä kestää mutta kestääkö ketjut suhteessa moiseen, taas periaatteessa yksi tapa rahastaa kuluttajaa... IMO...

Eihän tuossa ole muusta kyse kuin kustannustehokkuudesta ja painonsäästöstä verrattuna täysteräksiseen rattaaseen. Osasarjojen välillä, kun ei toiminnalisuuksissa ole enää suuria eroja, niin erot täytyy tehdä materiaalivalinnoilla. Se on kyllä totta, että aika harva noilla teräksisillä rattailla ajaa, kun 50€ saa puolet kevyemmän alumiinirattaan.

nure
09.05.2020, 22.18
Sami, tuskin tarkoitinkaan ettei toimisi mutta taas yksi standardi lisää...

hece
10.05.2020, 01.20
Sami, tuskin tarkoitinkaan ettei toimisi mutta taas yksi standardi lisää...Taas? Shimanon DM-kiinnitys on ollut nyt pari vuotta markkinoilla.

nure
10.05.2020, 09.52
^Vaikeuksia asian ymmärtämisessä? Mainitsinko Shimanon? Montakos DM versoita nyt on jo?

mackaiweri
10.05.2020, 10.16
Tää on ihan totta et joka valmistajalla on oma DM-kiinnitys. Samanlainen standardihelvetti kuin keskiöissä..

F. Kotlerburg
10.05.2020, 10.31
Valmistajan oma DM-kiinnitys jota ei muut käytä ei ole mikään standardi :rolleyes:

maalinni
10.05.2020, 10.38
Itselle ei ole ihan auennut, että mikä editysaskel on että eturattaan vaihtaminen vaatii kampien irrottamisen. Omassa fillarissa on rival1 kammet, joissa on irroitettava spider ja eturatas on siinä kiinni viidellä pultilla. Eli siinäkin lisää löystyviä ja mahdollisia narinan paikkoja.

mackaiweri
10.05.2020, 12.04
Valmistajan oma DM-kiinnitys jota ei muut käytä ei ole mikään standardi :rolleyes:

Jos nyt pilkkua lähdetään nussimaan, niin kyllä kyse on standardeista :) Kaikki nuo eri valmistajien käyttämät DM-kiinnitystavan eri variaatiot kuuluvat saman standardin alle. Sinun logiikallasi Octalink V-2 ei ole standardi, koska vain Shimano käyttää sitä :)

nure
10.05.2020, 13.44
^Mikä peruste että saman standardin alle kuuluisivat kun eivät sovi keskenään? Standardihan on standardi kunhan joku neropatti instanssi sen hyväksyy.

F. Kotlerburg
10.05.2020, 15.44
Eli Direct Mount on standardi, mutta kaikki valmistajat tekee sen omalla tavallaan? Mikä hemmetin standardi se sellainen on :rolleyes:

nure
10.05.2020, 16.41
^Niin juuri, standardeja standardien sisällä...

maalinni
10.05.2020, 17.16
https://imgflip.com/i/40uzkr

mackaiweri
10.05.2020, 21.04
Eli Direct Mount on standardi, mutta kaikki valmistajat tekee sen omalla tavallaan? Mikä hemmetin standardi se sellainen on :rolleyes:
Tätä kannattaa kysyä valmistajilta :rolleyes: Työn puolesta, kun joutuu eri standardien kanssa pelaamaan, niin herää monesti ihan samoja kysymyksiä. Keksitään joku uusi liitäntätapa ja sille halutaan heti tehdä luokitus (=tulee uusi standardi). Ja sitten toivotaan, että tämä uusi liitäntätapa yleistyisi. Ja näin maailma on pullollaan "standardeja", joista osa kuolee muutaman vuoden sisällä.

Esuli
10.05.2020, 22.19
Vanha voi ja saa ajella vanhoilla standardeilla.
Itse laitoin Fargoon nelikantti kammet ja keskiön. Arvioitu kestoikä laakerilla 15 vuotta.
Rattaita liene saa 104 ja 64 jaolla maailman tappiin. (Mulla niitä on loppuiäksi)
Ei sillä etteikö uudet systeemit ole seksuaalisesti kiihottavia, varsinkin Japonilaisilta tulevat. Mitään uuttahan ei ole tullut.
Ei jaksa.

maalinni
11.05.2020, 08.11
^ Mikähän muuten on fillarin pomminvarmin liikkuva osa? Itse veikkaisin juurikin laadukasta nelikanttikeskiötä.

TERU
11.05.2020, 09.24
Useammasta nelkantista kokemus, paras on 2009 tulleen Bianchi Axis krossarin mukan tullut, se on vielä käytössä! Ihan tarkkaa ajomäärää ei ole, kun se on ollut niin monessa käytössä, mutta lähemmäs viiskymppiä arvio. Merkkiäkään ei tuossa ole, akseli sopiva 110 mm ja alumiiniholkki kiristimenä, ei pientäkään klappia vielä!
Ihan huonoa nelikanttia ei ole sattunut mutta nyt kuitenin kolmessa omassa HTIl Ultegra. Tuo "ikuinen" nelikantti on vielä pojalle menneesä pyörässä.

xubu
11.05.2020, 10.35
Hyvä maalinni, olisitko niin ystävällinen, että laittaisit jotain informaatiota myös linkistä, jonka laitat tänne.

maalinni
11.05.2020, 11.04
Hyvä maalinni, olisitko niin ystävällinen, että laittaisit jotain informaatiota myös linkistä, jonka laitat tänne.

Yritin laittaa sen kuvan suoraan tänne, mutta ei onnistunut �� Yritän parantaa tapani, siellä oli vain hassu kuva.

Ohiampuja
11.05.2020, 11.24
TM artikkelissa sanottiin että Deore-navat olisi urakuulalaakereilla, ja se on hyvä uutinen. Hienoa jos SLX tai XT nimellä tulisi kunnolliset urakuula-kiekot. :)

SvaR
11.05.2020, 11.28
^Juu itsekin ihmetelly, että miksi ei ole aikasemmin jo siirtynyt.

Sitten on aukko sivustyksessä...miksi keskiöissä nelikantti oli/on niin kestävä?

nure
11.05.2020, 12.20
^Nelikanttikeskiön laakeri on umpinainen "kasetti" ja tosiaan parhaimillaan kestää sen 50K... Muistaakseni aikoinaan Turkulaisessa legendaarisessa pyöräliikkeessä pidettiin vesiastiassa suolavedessä pitkään ilman että mitään tapahtui... Voi olla että nykyinen keskiö on jäykempi tai muutoin ominaisuuksiltaan parempi mutta hyvää nelikanttia ei kestävyydessä helposti lyödä.

TERU
11.05.2020, 12.47
Saa sen nelikantin huononakin, kun muisti palautuu. Ostin vimevuosituhannen loppupuolella Cressun jäykän hybridin, josta vaihtoivat muutaman kuukauden ajon jäleen keskiökasetin takuuseen, ihmettelivät tosin kun jo neljä tonnia olin ehtinyt ajamaa. Sanoivat panevansa nyt sellaisen joka kestää. Sillä menikin sitten niin kauan kuin pyörä oli minulla ajokkina, jotain päälle kolmen kympin.
Halvat huonot nelikantit pilanneet mainetta, mutta ei siinä muutoinkaan nyt kehumista, hankala akselin pituuksilla pelaaminen ja painaakihan nuo.

hece
11.05.2020, 14.12
12s lisäksi uutta Deorea tuli 11s ja 10s -versioina. Mm. 11-46 10s-pakka ja 11-51 11s-pakka vanhalle HG-vapaarattaalle. Hyvä uutinen budjettitietoiselle päivittäjälle. Onhan noita Sunracena jne. saanut ennenkin mutta luotan Shimanon laatuun enemmän.

11-46 10s toimii edellisen sukupolven RD-M6000-GS (eri kuin M6000-SGS!) tai 11s takavaihtajilla.

11-51 vaatii uuden RD-M5100-SGS 11s takavaihtajan. Näyttää kyllä identtiseltä 12s RD-M6100-SGS version kanssa. Varmaan mikä vain muukin 12s takavaihtaja todennäköisesti käy.

Lisää hyviä vaihtoehtoja valmistajien budjettipyöriin tai budjettitietoiselle päivittäjälle.

TERU
11.05.2020, 14.39
Maastotakavaihtajissa on ollut SGS pitkähäkkinen ja GS lyhythäkkinen. Lieneekö jo menneisyyttä nuokin standardit.

Ps. Jo olis aikoihin eletty jos Shimano olisi luopumassa oikeista laakereista navoissa!

hece
11.05.2020, 15.25
Kirjoitin väärin tuon M6000 -mallin. RD-M6000-GS on medium -häkkinen, mutta soveltuu siis virallisesti 11-42 -pakalle, 1x tai 2x kokoonpanoihin. RD-M6000-SGS 11-36 -pakalla, 2x tai 3x -kokoonpanoihin:
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deore-m6000/RD-M6000-GS.html
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deore-m6000/RD-M6000-SGS.html

M5100 -sarjan takavaihtajat:
https://bike.shimano.com/en-SG/product/component/deore-m5100/RD-M5100-SGS.html
https://bike.shimano.com/en-SG/product/component/deore-m5100/RD-M5120-SGS.html

Kai noissa 12x pakoissa on jo niin iso skaala itsessään (51-11 = 40T) että niitä voi ajatella pitkähäkkisiksi ja siksi näyttäisivät olevan SGS-nimikkeellä. 1x ja 2x -versioissa vain erona että 2x ei pysty yhtä suureen isoon pakan rattaaseen. 1x -versiossa ohjurirattaan poikkeama (guide pulley offset) on suurempi, joten se ei taas toimisi kahden eturattaan kanssa lainkaan optimisti, jos ollenkaan.

uusitunnus
12.05.2020, 09.54
Onko näitä missään vielä myynnissä? Vanha takavaihtaja antautui ja kiinnostaisi verrata miten 11-vaihteinen deore toimii verrattuna vastaavaan xt:hen.

vihtis83
12.05.2020, 10.12
Onko näitä missään vielä myynnissä? Vanha takavaihtaja antautui ja kiinnostaisi verrata miten 11-vaihteinen deore toimii verrattuna vastaavaan xt:hen.

Saksasta ainakin löytyy:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-rd-m5100-11-speed-rear-derailleur-959986

Kiinnostaisi kyllä omaan fättiin myös pistää tuo vaihtaja sekä 11-51 pakka. Ehkäpä sitten päivitän kun on pakan vaihto edessä.

ahmatti
13.05.2020, 20.20
Alkoi kovasti polttelemaan tuo uusi CS-M5100 11-51 välityksillä. Huhu kertoo, että vanha RD-M8000-GS toimii 50-lehtiselle asti "ihan ok". Onko täällä joku kokeillut? Tai oisko mahdollisesti joku jo saanut käsiinsä tuollaisen uuden pakan ja testannut sitä vanhalla vaihtajalla? RD-M8000-GS menee CS-M8000 pakalla 11-46 välityksillä heittämällä 1x11 systeemissä. Tuo CS-M5100 olisi vaan huokeampi vaihtoehto.

uusitunnus
14.05.2020, 11.05
Saksasta ainakin löytyy:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-rd-m5100-11-speed-rear-derailleur-959986 (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-rd-m5100-11-speed-rear-derailleur-959986)

Kiinnostaisi kyllä omaan fättiin myös pistää tuo vaihtaja sekä 11-51 pakka. Ehkäpä sitten päivitän kun on pakan vaihto edessä.

No huhhuh ei ole hinnalla pilattu, ei tarvitse miettiä tilaako vai ei.

Mitenkähän 11-vaihteisen deoren vaihdevivun tuntuma vertautuu xt:hen. En lähde testailemaan, kun vaihdevipu toimii kunnolla, mutta kiinnostaa silti. Ainakin 10-vaihteisissa Saint tuntuu miljoona kertaa paremmalta kuin slx:n tai zeen vaihdevipu. 11-vaihteisilla en ole käyttänyt kuin XT:tä ja siinä on todella miellyttävät napsahdukset

uusitunnus
14.05.2020, 11.09
Alkoi kovasti polttelemaan tuo uusi CS-M5100 11-51 välityksillä. Huhu kertoo, että vanha RD-M8000-GS toimii 50-lehtiselle asti "ihan ok". Onko täällä joku kokeillut? Tai oisko mahdollisesti joku jo saanut käsiinsä tuollaisen uuden pakan ja testannut sitä vanhalla vaihtajalla? RD-M8000-GS menee CS-M8000 pakalla 11-46 välityksillä heittämällä 1x11 systeemissä. Tuo CS-M5100 olisi vaan huokeampi vaihtoehto.

Olen sunracen 50-hampaisella pakalla kokeillut juuri tuota m8000-vaihtajaa ja aivan hyvin toimi. B-ruuvia ei tarvinnut edes vääntää tappiin asti. XT:n vaihtaja tosin hajosi kaatumisen seurauksena, joten ajattelin nyt kokeilla tuollaista deorea tilalle käyttöön saman pakan ja ketjun kanssa. Saas nähdä toimiiko paremmin vai huomaanko mitään eroa.

uusitunnus
14.05.2020, 22.20
Saksasta ainakin löytyy:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-rd-m5100-11-speed-rear-derailleur-959986 (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-rd-m5100-11-speed-rear-derailleur-959986)

Kiinnostaisi kyllä omaan fättiin myös pistää tuo vaihtaja sekä 11-51 pakka. Ehkäpä sitten päivitän kun on pakan vaihto edessä.

Hetkinen hetkinen. TUohan on direct-mountilla ja mulla on perusvaihtajakorvake. Voinko ottaa vanhasta XT-vaihtajasta sen b-linkin tuohon direct-mount-vaihtajaan?

t.j.k
15.05.2020, 00.23
No huhhuh ei ole hinnalla pilattu, ei tarvitse miettiä tilaako vai ei.

Mitenkähän 11-vaihteisen deoren vaihdevivun tuntuma vertautuu xt:hen. En lähde testailemaan, kun vaihdevipu toimii kunnolla, mutta kiinnostaa silti. Ainakin 10-vaihteisissa Saint tuntuu miljoona kertaa paremmalta kuin slx:n tai zeen vaihdevipu. 11-vaihteisilla en ole käyttänyt kuin XT:tä ja siinä on todella miellyttävät napsahdukset

Vaihdoin taannoin 11 pykäläisen SLX -> XT vipuun. Varsin selkeä ero toimivuudessa ja tarkkuudessa XT hyväksi. Nämä siis viimevuotista mallisarjaa.

ahmatti
15.05.2020, 07.53
Hetkinen hetkinen. TUohan on direct-mountilla ja mulla on perusvaihtajakorvake. Voinko ottaa vanhasta XT-vaihtajasta sen b-linkin tuohon direct-mount-vaihtajaan?Taitaa tuo M5100 Deore perustua noihin 12-speed vaihtajiin, joissa ei käytetä b-linkkiä joten menee varmaan sellaisenaan.

hece
15.05.2020, 08.33
Samaa mieltä, Shimano on luopunut direct mountin mahdollisuudesta 12s -vaihtajista jollaiseen tämä ison pakan m-rd5100 perustuu.

ahmatti
29.05.2020, 19.32
Tulipahan testattua. Kyllä se RD-M8000-GS nousee 51T rattaalle kun edessä on 32T ovaali, mutta ei ihan skarppi ole ja jää sitten toisesta päästä vajaaksi. Onneksi tilasin samalla RD-M5100 vaihtajan ja tuntuu tuon SL-M8000 vivun kanssa, että ainoastaan painossa tulee takkiin. Sekin vain pari sataa grammaa kun vertaa CS-M8000+RD-M8000-GS komboon.

kauris
05.11.2020, 09.13
https://m.pinkbike.com/news/review-shimano-deore-m6100-12-speed-drivetrain-low-price-high-performance.html

Kovin tykkäsi Pinkbiken Mike K deoresta. Ja jos vähän haluaa sijoittaa lisää parantaen toimintaa ja keventää painoa, niin xt vaihteenvalitsimella (30 euroa lisää) saa vähän napakamman tuntuman ja mahdollistaa useamman vaihdon yhdellä painannuksella ja puolestaan slx kammilla (10 euroa kalliimpi) saa 147 grammaa kevyemmän setin.