Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Manitou Mastodon



harald
06.05.2020, 13.30
Kopioin nyt tämän Mastodon-viestini uudeksi ketjuksi kun se näyttää hukkuvan tuohon fatbike techtalk-ketjun kohinaan.

Noista mastodoneista sitten niin että 80-100 mm on yksi malli, ja 120-140 on toinen. Ja sitten on EXT-malli näistä se 20 mm pidempi versio (molemmissa). Suosittelen 120 mm STD mallia, sillä sen saa pidennettyä tarvittaessa ja myös rajoitettua. Näin tehtynä saa vaikka 2XL renkaan eteen ilman että kokonaispituus kasva hirveästi. Tuo EXT on 20 mm pidempi kuin STD. Manitoun sivuilla on myös taulukko josta voi tavata niitä AC-mittoja vrt. mm. Blutoon.

Älä lue taulukkoa niin, että on pakko hankkia se EXT. Se STD on monipuolisempi. Huomaa että esim Bluto ja Bud ei tuon taulukon mukaan ole OK, vaikka moni niillä ajaa joten ota taulukko suolahippusella.
https://www.fatbike24.de/images/product_images/info_images/Manitou/manitou%20mastadon%20size%20chart.jpg

Tuota kannatta tavata jos mielii mastodonia: https://forums.mtbr.com/fat-bikes/manitou-mastodon-1039416-4.html#post13313011



Minulla on omassa emaxissa 120 STD. Tästä on tarkoitus ensi huollossa tehdä 150 mm, jota rajoitan 130 mm:seksi. Minulla on nyt Budin kanssa niin että tuo joskus pohjaa, mutta Fathugger-lokari siinä välissä pelastaa ettei renkaan kuvio osu kruunuun eikä tule OTB:tä siitä. Ehkä kokeilen niin että pidennys 140:seksi ja rajoitus 120:mmiin tai 150/130.

Ostin haarukkani fatbike24.de kaupasta. 120 mm STD maksoi 555 €.

edit: laitetaan nyt vielä ylläolevasta ketjusta videolinkki miten tuo mastodon toimii :)

https://www.youtube.com/watch?v=HTGVC8X1_YY

editedit: toinen quote tuosta em. ketjusta;

Wilhod
06.05.2020, 16.49
Jes! Hienoa, oma lanka mastodonille!

Tarviiko jotakin lisäkilkkeitä kun asentaa tuon keulan. Silverbackin scoop deluxe kyseessä. Tapered 1-1/8"-1.5" headtube, SUNRingle SRD TA, 15x150mm sekä renkaina vakiot 26"/4,7.

Edelleen painin sen kanssa, että minkä mallin keula on sopivin/paras. EXT vai STD, PRO vai COMP.....

harald
06.05.2020, 18.14
Mahdollisesti jarruadapteri? Mastodonissa on muistaakseni 180 mm levylle paikka satulalle. Suosittelen tuota STD Pro mallia, ja 120 mm:senä. Sen saa pidennettyä 140 mm asti. Tuota 80 mm:istä saa pidennettyä 100 mm:iin, ja se on sitten siinä. 100 mm:en on valmiiksi niin pitkä kuin on. EXT mallissa nousee keula vielä entisestään 2 cm, joka voi olla huono homma.

120 mm:en keulan saa sitten rajoitettua niin että oikeasti isot renkaat mahtuu. Minkä kokoiset nuo vakiorenkaat ovat? Läpimitta on se joka merkitsee. Jumbo Jim mahtuu helposti, ja ehkä suurin tunnettu 4.8" Bud mahtuu myös.

Minulla on tuossa fatbike-kokotaulukko, muuta juuri siitä renkaasta minulla ei ole mittaa; https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rShdXDdIg3eCO3ZrQbC0je0OW3eKGvbVIeop4TtGXvA/edit?usp=sharing

Wilhod
06.05.2020, 19.54
Ne on veetiren buldozerit

hcf
06.05.2020, 20.38
Mastodonin miinus taitaa olla paino.
Hämmästyin kuinka kevyt oikeesti bluto on ku oli toisessa kädessä halpis suntour XCM haarukka :)

F. Kotlerburg
06.05.2020, 21.59
Eipähän notku ja vanua kuten Bluto. Hienosti toimiva ja jämäkkä keula näin ekan satasen perusteella.

harald
06.05.2020, 22.45
Suurin ero on pakkasessa. Bluton saa jättää kotiin, mutta mastodon toimii hienosti. Ja juuri se ettei mastodon fleksaa, sen huomaa.

Testattu tuossa videossa
https://youtu.be/HTGVC8X1_YY

Wilhod
07.05.2020, 08.09
Mahdollisesti jarruadapteri? Mastodonissa on muistaakseni 180 mm levylle paikka satulalle. Suosittelen tuota STD Pro mallia, ja 120 mm:senä. Sen saa pidennettyä 140 mm asti. Tuota 80 mm:istä saa pidennettyä 100 mm:iin, ja se on sitten siinä. 100 mm:en on valmiiksi niin pitkä kuin on. EXT mallissa nousee keula vielä entisestään 2 cm, joka voi olla huono homma.

120 mm:en keulan saa sitten rajoitettua niin että oikeasti isot renkaat mahtuu. Minkä kokoiset nuo vakiorenkaat ovat? Läpimitta on se joka merkitsee. Jumbo Jim mahtuu helposti, ja ehkä suurin tunnettu 4.8" Bud mahtuu myös.

Minulla on tuossa fatbike-kokotaulukko, muuta juuri siitä renkaasta minulla ei ole mittaa; https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rShdXDdIg3eCO3ZrQbC0je0OW3eKGvbVIeop4TtGXvA/edit?usp=sharing

Juu no adapteri löytyykin jo scoopista valmiiks. Vakio etujarrulevy on 180mm siinä.

Eli jos ei mitään muita hiluja tarvi ostaa sinne yläpäähän ja akseli/alaosa sopii vanteeseen niin taidan pistää huomenna tilaukseen keulan

mahead
07.05.2020, 10.36
Juu no adapteri löytyykin jo scoopista valmiiks. Vakio etujarrulevy on 180mm siinä.

Eli jos ei mitään muita hiluja tarvi ostaa sinne yläpäähän ja akseli/alaosa sopii vanteeseen niin taidan pistää huomenna tilaukseen keulanTarttet siihen ruuvit. Mastodoniin ei laiteta adapteria, koska siihen minimilevy on 180 mm. Scoopissa (ainakin -17) minimilevy on 160 mm ja adapteri tarvitaan jotta 180 mm levy asettuu oikeaan kohtaan. Tolla samalla adapterilla saisit Mastodoniin 203 mm levyn kiinni.

Mä itte laitoin siis Scooppiin Mastodonin enkä typeryyksissäni tajunnu tuota, ja pilasin yhdet jarrupalat ihan naurettavan nopeasti kun ne osui vain puoliksi levyyn.

Tarttet siis pelkät kiinnitysruuvit. Adapterissa nyt olevat ei käy, koska ne on liian pitkät.

Wilhod
07.05.2020, 15.00
Tarttet siihen ruuvit. Mastodoniin ei laiteta adapteria, koska siihen minimilevy on 180 mm. Scoopissa (ainakin -17) minimilevy on 160 mm ja adapteri tarvitaan jotta 180 mm levy asettuu oikeaan kohtaan. Tolla samalla adapterilla saisit Mastodoniin 203 mm levyn kiinni.

Mä itte laitoin siis Scooppiin Mastodonin enkä typeryyksissäni tajunnu tuota, ja pilasin yhdet jarrupalat ihan naurettavan nopeasti kun ne osui vain puoliksi levyyn.

Tarttet siis pelkät kiinnitysruuvit. Adapterissa nyt olevat ei käy, koska ne on liian pitkät.



Kiitos infosta! Onkin ollut tarkotus päivitellä jarruja scooppiin. Tai jarrut ovat tulossa jo saksasta, mutta pitää myös levyt vaihtaa jossain kohtaa.

Eräästä pyöräliikkeestä kysyin sopivuutta, tai että tarviiko asennuksessa mitään muita hiluja, tässä vastaus: "Keulaan joutuu mahdollisesti asentamaan alakoolin alle korotuspalan ettei keulan kruunu ota kääntyessään kiinni runkoon. Näin ainakin olemme Trek Farley pyörien kanssa joutuneet toimimaan."


Mistä ja minkälainen korotuspala pitää hankkia, jos sellainen tarvitaan?

#vielähiukanpihalla

mahead
07.05.2020, 15.11
Kiitos infosta!


Eipä mitään. Tosin puhuin hiukan harhaanjohtavasti yllä "jarrulevyn asentamista", vaikka tarkalleen ottaen adapteri tarvitaan jotta jarrupalat tulevat levyyn nähden oikeaan kohtaan.

Onkin ollut tarkotus päivitellä jarruja scooppiin. Tai jarrut ovat tulossa jo saksasta, mutta pitää myös levyt vaihtaa jossain kohtaa.



Eräästä pyöräliikkeestä kysyin sopivuutta, tai että tarviiko asennuksessa mitään muita hiluja, tässä vastaus: "Keulaan joutuu mahdollisesti asentamaan alakoolin alle korotuspalan ettei keulan kruunu ota kääntyessään kiinni runkoon. Näin ainakin olemme Trek Farley pyörien kanssa joutuneet toimimaan."


Mistä ja minkälainen korotuspala pitää hankkia, jos sellainen tarvitaan?

#vielähiukanpihalla

Mun Scooppiin ei tarvinnut mitään, hyvin mahtuu keula pyörimään ilman että kruunu osuisi runkoon.

F. Kotlerburg
07.05.2020, 15.17
Kiitos infosta! Onkin ollut tarkotus päivitellä jarruja scooppiin. Tai jarrut ovat tulossa jo saksasta, mutta pitää myös levyt vaihtaa jossain kohtaa.

Eräästä pyöräliikkeestä kysyin sopivuutta, tai että tarviiko asennuksessa mitään muita hiluja, tässä vastaus: "Keulaan joutuu mahdollisesti asentamaan alakoolin alle korotuspalan ettei keulan kruunu ota kääntyessään kiinni runkoon. Näin ainakin olemme Trek Farley pyörien kanssa joutuneet toimimaan."


Mistä ja minkälainen korotuspala pitää hankkia, jos sellainen tarvitaan?

#vielähiukanpihallaTähän liittyen uudemmissa Mastoissa (2020 malli) kruunun nupit on matalampia niin ei ota runkoon niin herkästi kiinni.

https://foxcomp.fi/cane-creek-40-crownrace-52-40-6mm tuollaista siinä vissiin käytetty korotuksena.

Wilhod
07.05.2020, 15.24
Okei, kiitos tiedosta. Pitää kysäistä, että minkä vuoden mallia fatbike24 myy.

edelleen arvon 100mm comp EXT ja 120mm STD pro mallin välillä. Molemmat sopii 26"/4,7" vakio veetiren renkaaseen. Hmm..

F. Kotlerburg
07.05.2020, 15.28
Itselle tuli Masto tuolta vajaa pari kk sitten ja siinä on tuo matalampi nuppi. Oletan että on 2020 mallia. Pro-malli siis. Compissa taitaa olla muutenkin matalammat nupit.

Sambolo
10.05.2020, 12.30
Siis etsä uutta ohjainlaakeria tai sen alakuppia tarvi, ellei ohjainputki ole erilainen. Otat vaa siitä vanhasta haarukasta sen haarukkaan jäävän crown racen ja laitat sen uuteen haarukkaan. Se on siis se osa mikä haarukan ja laakerisetin välissä, paremmin en nyt osaa selittää.

JanneKii
15.05.2020, 15.49
> Suurin ero on pakkasessa. Bluton saa jättää kotiin, mutta mastodon toimii hienosti. Ja juuri se ettei mastodon fleksaa, sen huomaa.

Tuota, en nyt kyllä ole samaa mieltä. 2 talvea on tullut Blutolla ajettua ja koskaan se ei ole juminut pakkasessa. Yksi tuttu, jolla on Cuben sähköfätissä se Mastodon taas sanoi, että hänellä se on joskus juminut. Olisiko siis jotain yksilövaihteluaa noissa tai jotain Bluton alkupään sarjan ongelmia?

(Edit: quote + tuota -> samaa).

vesku61
15.05.2020, 16.04
> Suurin ero on pakkasessa. Bluton saa jättää kotiin, mutta mastodon toimii hienosti. Ja juuri se ettei mastodon fleksaa, sen huomaa.

Tuota, en nyt kyllä ole samaa mieltä. 2 talvea on tullut Blutolla ajettua ja koskaan se ei ole juminut pakkasessa. Yksi tuttu, jolla on Cuben sähköfätissä se Mastodon taas sanoi, että hänellä se on joskus juminut. Olisiko siis jotain yksilövaihteluaa noissa tai jotain Bluton alkupään sarjan ongelmia?

(Edit: quote + tuota -> samaa).

Edellisessä pyörässäni oli Bluto ja pelasi pakkasessakin kuten Bluto nyt pelaa. Nyt on Mastodon ja ensimmäisessä pakkasessa jumittui siten että n. 20 mm jäi sisään. Lämpimässä sitten "pamahti" taas pitkäksi.

Paksupolkija
15.05.2020, 19.42
Edellisessä pyörässäni oli Bluto ja pelasi pakkasessakin kuten Bluto nyt pelaa. Nyt on Mastodon ja ensimmäisessä pakkasessa jumittui siten että n. 20 mm jäi sisään. Lämpimässä sitten "pamahti" taas pitkäksi.

Kuulostaa erikoiselta. Pitäs sen nyt paremmin toimia kuin k****n, jolle käy noin aina. Huoltaisin.

hcf
15.05.2020, 19.45
Tuli alipainetta alajalkoihin. Vetää kiinni.
Bluto mulla muutaman kerran tehny niin huollon jälkeen. Pikkusen raottaa tiivisteestä niin tasaantuu

vesku61
15.05.2020, 20.54
Kuulostaa erikoiselta. Pitäs sen nyt paremmin toimia kuin k****n, jolle käy noin aina. Huoltaisin.

Huollettiin samantien ja ilmiö on kuulemma melko yleinen, rasva tukkii paineen tasausreiän . Paremmalla voiteluaineella rupes pelaamaan , ja pelannut jo kaksi talvea. Blutossahan on venttiili jonka kautta negatiiviselta puolelta voi päästää paineet pois.

hcf
15.05.2020, 21.22
Blutossahan on venttiili jonka kautta negatiiviselta puolelta voi päästää paineet pois.

Missähän moinen sijaitsee?

vihtis83
15.05.2020, 23.45
Missähän moinen sijaitsee?

Ilmaruodon puoleisen alajalan pohjassa. Ensin pitää irroittaa se pultti sieltä, jonka alta paljastuu schrader-venttiili.

TMo
16.05.2020, 08.29
Niin, tässä nyt yhdistetään 2 eri ongelmaa sujuvasti yhdeksi.
Blutoissa se ilmajousen pohjatiivistepesä on aika heiveröinen. Sitä on korjattu myöhempiin versioihin. Tämä aiheuttaa sen että ilmaa pääsee vuotamaan alajalkaan. Tämä aiheuttaa sen että keula ”menee kovaksi” mutta pitkänä. Tähän auttaa raottaa pölysuojaa ja päästää ilmat pois (tai ongelmasta pääsee eroon myös ajamalla samoilla pölysuojilla niitä turhaan huollossa vaihtamalla jotta ne ei ole turhaan ”ilmatiiviit”, stefathan ne ei ole). Tokihan jos se alkaa tätä usein tehdä on syytä uusia ilmajousen tiivisteet (tai jos saa jostain sen uudemman tiivistepesän kokonaan) ja huomioitavaa että keulassa ei ole enää niin paljon painetta kun olit alkujaan laittanut joten iskaripumpumpulla lisää ilmaa)

Toinen enempikin rokkareiden keulojen ja aiempien huolto-ohjeiden (ja huoltajien menettelytapa) ongelma on se pos-neg portin tukkeutuminen siitä rasvasta (tai paremminkin rasvasta, johon kondensoitunut vettä ja tämä sitten jäätyy pakkasella siihen porttiin) joka aiheuttaa että paine ei tasaudu ja saattaa keula sitten jäädä alas. Tähän auttaa sitten tuo sieltä alajalan venttiilistä ilman päästäminen. Tätä saa myös estettyä huoltamalla sen ilmajousen usein ja varsinkin ennen talvea, ja laittamalla sitä slick honeyta vähän maltillisemmin. Tai uusissa ohjeissa on se uusi dynamic seal grease ja tippa öljyä (esim Foxin fluidia joka on tarkoitetty ilmakannun voiteluunj. Pelkän fluidin käyttö ei ole kovin järkevää kun se vaan siitä samaisesta reiästä valuu sinne ilmajouseen pohjalle (neg puolelle) eikä voitele enää mitään. Niinhän se rasvakin tekee mutta hitaammin.

hcf
16.05.2020, 09.44
Ilmaruodon puoleisen alajalan pohjassa. Ensin pitää irroittaa se pultti sieltä, jonka alta paljastuu schrader-venttiili.

Pitääpä tutkia ku tulee tarvetta. Kummaku ei mitään mainintaa missään räjäytyskuvissa. Eihän tuo silmään satu

TMo
16.05.2020, 11.25
Pitääpä tutkia ku tulee tarvetta. Kummaku ei mitään mainintaa missään räjäytyskuvissa. Eihän tuo silmään satu

Mun tietämyksen mukaan sitä ei ole joka vuosimallin keuloissa. Joissain oli mutta en tiedä poistuiko se myöhemmin, vai tuliko se myöhemmin niihin.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tapiol65
18.05.2020, 01.27
Mastodonia miettiessä pitäkää kuitenkin mielessä: ”...Even many frames that were designed for use with a Bluto don’t always provide the down tube clearance required to use a Mastodon...”

Wilhod
27.05.2020, 10.14
Noniin. Nyt on 150mm pro ext paikallaan. Ensivaikutelma on kyllä huikea! Vauhti kasvaa reiteillä hurjasti kun ei tarvi jokaista käpyä ja kiveä varoa niin paljon!

Seuraava homma on sopivien säätöjen hakeminen. Onko kenelläkään yksinkertaista ohjetta säätöohjetta? Mallia keulan säätö for dummies. Monta artikkelia lukenut asiasta ja on melkoista hepreaa...

hcf
27.05.2020, 20.50
Eikait nyt ihan 150mm kuitenkaan

Wilhod
28.05.2020, 08.14
Eikait nyt ihan 150mm kuitenkaan

Siis mitä? Kyllä on 150mm joustolla.


https://www.fatbike24.de/products/SALE/Manitou-Mastodon-PRO-Fatbikefedergabel-2019.html

hcf
28.05.2020, 09.50
Siis mitä? Kyllä on 150mm joustolla.


https://www.fatbike24.de/products/SALE/Manitou-Mastodon-PRO-Fatbikefedergabel-2019.htmlEn kyl saksaa tajua mut eikös tuol ole 100mm. (Päivitettävissä 80mm tai 120mm ilmaruodolla)

150mm menis jo endurohommiksi

vihtis83
28.05.2020, 10.01
En kyl saksaa tajua mut eikös tuol ole 100mm. (Päivitettävissä 80mm tai 120mm ilmaruodolla)

150mm menis jo endurohommiksi

Tuossa linkissä saa valittua joustomatkan alasvetovalikosta ja siellä löytyy myös 150mm. Saa kai sitä fätilläkin enskaa ajaa. Ja tuota joustomatkaa voi muuttaa spacereilla, ei tarvitse ilmaruotoa edes vaihtaa, näin olen ymmärtänyt.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200528/a01f3c098876c9d1b02c6ac571777580.jpg

hcf
28.05.2020, 10.05
Ahaa joo. Geometria muuttuu aika paljon ku keula nousee 5cm. Tiä sit onko hyvä vai huono
Laitahan kuvaa kui hassun näkönen siitä tuli

Antza44
28.05.2020, 10.42
Ahaa joo. Geometria muuttuu aika paljon ku keula nousee 5cm. Tiä sit onko hyvä vai huono
Laitahan kuvaa kui hassun näkönen siitä tuliDuden satulakulma muuttuu minun mitta suhteille jo vammasen loivaksi 120STD Mastolla, jonka AC 531 VS jäykkäkeula jotain 490. Muutenhan keula voisi olla vaikka 140mm. Sitäkin kokeilin, mutta se on aivan toivoton yhdistelmä, kun satula kulma loivenee entisestään.

Wilhod
28.05.2020, 14.07
https://i.imgur.com/ZduvbEg.jpg

115kg plus varusteet ni saa ollakkin joustoa. 25% sagilla putoo yli 3cm. Nykyinen geo on mulle paljon mukavampi mitä originaali. Ja kun joustoa on paljon ni saa mennä aika huoletta mäistä yms möykyistä

harald
28.05.2020, 14.14
Pitäisi, kuten sanot, vertailla kun on painoa päällä.

Wilhod
28.05.2020, 14.17
Pitäisi, kuten sanot, vertailla kun on painoa päällä.

Totta. Mutta joka tapauksesa on kyllä huisin hauska peli ajella. Itellä pituutta karvan alle 2m ni nyt on geometria oikeasti semmonen mistä nautin. Ja tarkoituksena vaihtaa ajo / etsiä uusia enskatyylisiä ajopaikkoja, kivikkoisia mäkiä yms. Vauhtia olla pitää, koska jos kaatuu ni kaadutaan sit kunnolla ;D

hcf
28.05.2020, 14.42
Toivottavasti silverbackin headtube kestää. 100mm:lle se o suunniteltu.
Kyl se ainaki angle headsetin on kestäny

Antza44
28.05.2020, 15.39
Mäet on kivoja alaspäin ja liian loiva satulakulma ei haittaa, mutta ne vielä kivemmat tekniset ylämäet saattaa muuttua toivottomiksi verrattuna normi keulaan ja silloin ei yleensä paino auta sägiin ja lyhennä AC mittaa, kun keula liitelee painottomana. Näin siis minulla ainakin. Putkelta ylös runnoessahan tilanne lievittyy.

Warden
29.05.2020, 16.57
Moikka, jälkikäteen rupesin miettimään mahtuukohan noi alkuperäiset JJ 4,8 pyörimään mastodon pro std 100mm. Tilasin jo haarukan hätäpäissäni ja nyt rupesi kuumottamaan että jos Haraldin haarukan 20mm lisäys onkin jotenkin ratkaiseva 😱

Pyörä siis Tunturi EMAX

harald
29.05.2020, 21.20
Mahtuu kyllä.

maestro
06.06.2020, 11.11
Mastadon pro ext/std 120 hankinta mielessä. Pyörään Trek farley 5 2018 renkailla 27.5 x 4.5 ja ne on tarkoitus myös pitää.

Riittääkö tuo std, ilmeisesti useampi nimenomaan tuota versiota suosittelee?

Muuttuko keulan asento paljoa? Joku tuossa omaan pyöräänsä sanoi että oli muuttunut kauheaksi jopa...

Tarvitsenko muuta kuin keulan itsessään ja jonkinlaisen korotetun keulan alakoolin = korokerengas. Ainakin lundberg sivuilla juurikin farley 5 17.5 rungolla vaatisi sellaisen. Mitään muuta?

Oliko jossain jo ketjua mistä löytyisi kokemuksia läskistä ennen ja jälkeen joustokeulan että miten iso muutos olilaan ajon kannalta ja kumpaan suuntaan.. 😁?

Kiitos

Villetre
06.06.2020, 17.17
Vastaan tähän entisenä Mastodon kuskina. Ilman joustoa pärjää kyllä jos ajot rauhallisia mutta porukkalenkit yms vauhdit kasvaa->joustoa mukava olla lisänä. Alamäkeen /juurakkoon kivempi ajaa ,ei lyö käsille niin. Kaikkihan tietyn aikaa menee mutta vähänkin pidemmillä lenkeillä
jousto jelppaa. Miinuksina sitten jos läski tuntuu raskaalta,ei se ainakaan kevyemmäksi muutu. Mastodon taitaa olla sen 2,2kg noin, huonotkin alumiinikeulat =1.5kg. Massan huomaa.
AC mitta tuppaa olemaan pidentynyt vs vakiokeulat, ei yleensä pahenna silti, maavara kasvaa,toisaalta satulakulma huononee= mäkiin saa nojata tangon päällä ettei keuli.. Toki tässäkin on mahdollista jättää spacereitä pois stemmin alta yms.

Miksi tarvii korokerenkaan pienet runkokoot=kääntäessä voi keula osua runkoon. Isommissa paremmin yleensä tilaa.

Joustoa kannattaa harkita omien ajojen mukaan, jos yksikseen menet- turhahko. Porukkalenkit, vauhdinnälkäisille- ehdottomasti joustoa. Ei näistä silti mitään enskapyöriä saa,kumit löllyy sen verran.

maestro
06.06.2020, 19.45
Joo yksin tulee pääosin ajeltua noin 2h lenkkejä. Maasto on paikoin aina aika isoa juurakkoa ja kivikkoa. Vauhtia tykkäisin kyllä pitää sillä tässä asiaa pohdiskelen.

Onko muita konsteja parantaa ajomukavuutta? Ideoita otetaan vastaan. Tilasin paremmat ergon ga3 tapit ohkaustankoon nyt ainakin kokeeksi. Renkaista laskin paineita nyt 0.5/0.6 entisestä 0.7 tasoista. Katsotaan onko paineiden kanssa vielä paljon tehtävissä.

vihtis83
06.06.2020, 19.52
^Renkailla saa juurakkoon pehmeyttä kun tiputtaa paineet tuonne 0.4-0.6 väliin. Siinä vaan alkaa kovemmassa menossa lyödä kivet vanteelle joten vähän kovemmat rengaspaineet ja joustokeula olisi se paras vaihtoehto.

maestro
06.06.2020, 20.15
Joo. Saksan maalta löytyisi halvimmillaan 6 tuo haarukka...ei taida sen alle enää mistään löytyä.

Villetre
06.06.2020, 21.03
Oma tuli best bike parts lafkasta

maestro
06.06.2020, 21.33
Oma tuli best bike parts lafkasta

Mihin pyörään laitoit? Kokemukset ennen ja jälkeen muutoksen?

Villetre
07.06.2020, 00.39
Kona Wo '19. Ihan positiiviset kokemukset. Toisaalta keveys kärsi keulasta mutta ajoseura pakoitti hommaamaan. Nyt jos hommasin läskiin niin mahdollisimman kevyt läski jäykällä keulalla, esim Dude/ Beargrease tms. Ehkä jonain päivänä.

maestro
07.06.2020, 10.55
Onkohan ajoa ajatellen isoa konkreettisesta eroa pro ext 100 tai 120 versioilla?

Villetre
07.06.2020, 11.00
Enemmän on enemmän. ota enemmän. Joustovara ikinä pahasta. Toki tietysti mitta kasvaa.. Ja satulakulman huonontuminen on ikävä ominaisuus. Toki riippuu maastoista.

J.Kottenberg
07.06.2020, 23.43
Onkohan ajoa ajatellen isoa konkreettisesta eroa pro ext 100 tai 120 versioilla?

Itsellä on semmoiset säädöt 120mm Pro ext:ssä että ei yli 90mmnajossa jousta, on semmoinen mieltymys, joten sanoisin että Geometriaa, eli keulan pituuden vaikutusta, kannattaa eri vaihtoehtojen välillä tarkastella valintaa tehdessä.
Tietenkin jos jotain Endurotyyppistä ajoa on tarkoitus läskillä roimia menemään, voi kriteerit olla toiset.

PK1
29.06.2020, 00.23
Ei mitään. Pidempi keula antaa enemmän varaa myös säätää sagia sekä joustoa haluttuun suuntaan.

MRe
29.06.2020, 11.06
^^Valmistaja ei välttämättä suosittele pidempää keulaa. Esimerkiksi Salsojen osalta on mainittu maksimipituus, minkä pyörään saa laittaa. Ja vaikkei geometriaa saanuyt mainita, niin harvoin se ajotuntuma paranee ylipitkällä keulalla, jos fillari on alunperin kunnolla suunniteltu jollekin keulalle.

El-Carpaso
29.06.2020, 14.07
Tuo 150mm EXT saattaa nostaa keulaa itseasiassa 5cm. Riippuen tietenkin mikä on tuon RST Renegaden crown to axle -pituus.

Mastodon EXT -keuloissa liukuputket ovat noin 2cm pidemmät kuin mikä on keulan travel, koska extended-ominaisuus on saatu lisäämällä bottom out bumpereita.

Eli matkan pituuden muutos 3cm ja bottom out bumperit 2cm on yhteensä se 5cm tietenkin riippuen nykyisen keulan pituudesta ja ominaisuuksista.

Std nostaisi sen 3cm, mutta isoimmat renkaat voivat olla vähän hankalia

kaapamatti
07.07.2020, 10.57
Tarkoitus olisi vaihtaa 2016 Duden jäykkäkeula mastodoniin ja samalla vaihtaa 4.8" >> 4" renkaat hieman vauhdikkaampaan ajoon kesällä.

Jos oikein ymmärsin, niin nostaako mastoodn 120 std (530mm) keulaa jäykkään (~490mm??) verrattuna n. 4cm? Onko tuo geon muutos huomattava? Spacereilla tuota pystyy vissiin pienentää hiukan? Onko muita Duden jäykästä keulasta joustokeulaan siirtyneitä keillä olisi vinkkiä heittää mikä on paras yhdistelmä?

Antza44
07.07.2020, 16.19
Tarkoitus olisi vaihtaa 2016 Duden jäykkäkeula mastodoniin ja samalla vaihtaa 4.8" >> 4" renkaat hieman vauhdikkaampaan ajoon kesällä.

Jos oikein ymmärsin, niin nostaako mastoodn 120 std (530mm) keulaa jäykkään (~490mm??) verrattuna n. 4cm? Onko tuo geon muutos huomattava? Spacereilla tuota pystyy vissiin pienentää hiukan? Onko muita Duden jäykästä keulasta joustokeulaan siirtyneitä keillä olisi vinkkiä heittää mikä on paras yhdistelmä?Jos ei loiventuva satulakulma ahdista ja satulassa vara siirtää eteenpäin on vielä siedettävä muutos. Omani palautin taannoin em setupista vakioksi ja on se satulakulman geo vaan parempi minulle, kun satula on jo muutenkin etuasennossa.

El-Carpaso
08.07.2020, 22.01
XL-kokoisessa Surly ICT:ssä 120mm mastodon EXT toimi näemmä paremmin kuin 140mm. Vaikka joustomatkaa oli vähemmän ja kulmat jyrkemmät, oli alamäet helpompi ajaa ja pyörän käytös jotenkin tiukempaa. Kiipeäminen helpottui merkittävästi. En tosin ehkä enää tuosta tipauttaisi. Noin suurella runkokoolla saa joustoakin olla vähän enempi.

Tärpätille tiedoksi. Mastodon saattaa löystää ohjainlaakeria jonkin aikaa. Jos steerer ei ole lopussa, kestää muutaman lenkin, että asettuu lopullisesti. Ihmeellinen valmistusvirhe, mutta korjaantuu helposti ajan kanssa. Mulla meni ehkä 60km maastossa, että asettui lopullisesti

Wilhod
09.07.2020, 11.44
Meni myös joku 3 pitempää maastolenkkiä että ohjainlaakeri asettui. Oli hieno huomata reitin puolessa välissä, että perkeles keulassa on klappia. Nyt ei ole tarvinnut enää kiristellä ja keulalla ajoa joku 600km. Mahtava keula kyllä.

El-Carpaso
15.07.2020, 22.09
Kannattaa katsoa se pikaopas niiden säätöjen asettamiseen. Mulla on 115 kilolle 110psi, rebound (sininen) seitsemän tai kahdeksan klikkiä plussalle.

Punainen on slow compression ja se asetetaan kunkin olosuhteen mukaan. Punaisella siis säädetään sitä, miten keula reagoin hitaaseen kompressioon eli polkemiseen, jarruttamiseen yms. Jos ajan maastossa, niin punainen on kokonaan pois ja jos ajan tasaisella asfaltilla on punainen täysillä. Musta on nopea kompressio eli miten keula reagoi nopeisiin iskuihin. Sille löytyy säätöohje siitä pikaläpyskästä mikä tuli keulan mukana.

Punaista voi ajatella vaiheittaisena keulan lukituksena. Eli täysin auki on maastoajoon ja toinen suunta on lukossa tasaiselle

nve
16.07.2020, 11.55
Jos tuntuu että keula pohjaa pienemmillä paineilla helposti, on mastodonia helppo muuttaa progressiivisemmaksi manitoun IVA:lla.
Eli 24mm avaimella saa auki ilmapuolen iskarista, josta voi suoraan siirrellä spacereita ja muuttaa ilmatilan kokoa.

Itselläni paineet noin 75psi, 1-2 kliksua hsc:tä ja siirsin pari spaceria IVA:ssa, nyt keula toimii omassa ajossa ihan hyvin.
Painoa kuskilla varusteineen noin 100kg.

Kokeilin alkuun myös jollain 100psi paineilla, ne tuntui avain liian kovilta.

El-Carpaso
16.07.2020, 15.28
Niijuu mulla on tosiaan nyt 120mm joustomatka, mikä vaatii vähän enempi painetta Kuin tuo 150mm.

Todennäköisesti tiputtelen paineita pikkuhiljaa kunnes alkavat oikeat säädöt löytymään. Toisaalta olen itse aina pitänyt vähän jämäkämmästä keulatuntumasta

jyramo
16.07.2020, 19.49
Tuleeko paketissa käpy vai täytyykö hankkia erikseen?

jyramo
16.07.2020, 20.04
Kiitos tiedosta

jyramo
28.07.2020, 13.42
Tilasin myös fatbike24.de yrityksestä kyseisen Manitoun 18.07, mutta mitään ei ole vielä kuulunut. Eivät vastaa sähköposteihin eikä muihinkaan kyselyihin. Kauanko vielä kannattaa odottaa vai Visalle selvitys pyyntö?

F. Kotlerburg
28.07.2020, 14.15
No paljonko sille haarukalle oli toimitusaika? Näkyy olevan osalle versioista neljää viikkoakin.

jyramo
28.07.2020, 14.22
Oli tilaus hetkellä vihreänä ja tilausvahvistuksessa 1-3 päivää.

jyramo
29.07.2020, 23.24
Tänään tuli vielä viestiä, pakettini olisi lähtenyt. Ja myös tuli tälläinen viesti:
Korkean tilaustilanteen ja Coronan kriisin vuoksi jatkuvan tilauksen käsittelyn takia käsittelyajat ovat tällä hetkellä pidempiä.
Tällä hetkellä voi viedä jopa 7 päivää, ennen kuin voimme vastata pyyntöösi.

Pyydämme ymmärrystäsi tässä suhteessa ja kiitos kärsivällisyydestäsi.

Lobo
17.08.2020, 09.27
Mitä öljyä olette laittaneet huollon yhteydessä?

RRT78
19.08.2020, 01.53
Onko kukaan tilannut slam69.co.uk sivustolta mitään? Heillä näyttäisi olevan ennakkotilattavissa 2021 versio Manitou Mastodon haarukasta.
Mitä mieltä olette?
https://slam69.co.uk/products/manitou-mastodon-pro-forks-15mm-2021

RRT78
24.08.2020, 18.31
Kiitos vastauksesta!
Kysyin Hayens Performance Systemsiltä, että mitä uutta tuossa 2021 versiossa on. Ei tosiaan ole muuta uudistusta, kun uudet tarrat 😄

"The only difference it the new decals on the MY21 fork. Have a great day,"

mahead
24.08.2020, 18.49
Onko noissa ylipäätään tapahtunut mitään muutoksia sitten lanseerauksen? Oman hyppykepin vuosimallia en tosin edes tiedä...

Poy
07.09.2020, 21.30
Mikä olis hyvä sagi, kun keulana manitou 120mm STD Pro? Nyt pistin taulukon mukaan painetta varmaan aika yläkanttiin, niin tuo sagi on jotain 2,5-3cm välillä. Niin ja unohdin kokeilla vaikuttaako tuon punaisen säätö sagiin, jotenkin olen ollut huomaavinani että vaikuttaisi.

Miksi Manitoun säätötaulukossa isompi luku on miinusta ja nolla menee plussalle? Mikä idea?

Pusikko
23.09.2020, 12.38
Ohjainlaakeriin löysää vaikka 800km jo ajettu. Keula 150mm täysjousto sähkärissä... neljä -viis kertaa oon saanu kiristellä. Yleensä löystyminen tullut kunnon rytyytyksen tai dropin jälkeen. Onko muilla asettunut heti alkuun? Oikein mitään muutakaan syytä löystymiseen ei taida olla, vaikka stemmi ei oo järeä Rf Turbine OEM niin ei todennäköistä että luistaisi?
Yllättävän tukeva keula kyllä, progressioo on tarvinnu lisätä ja varmaan vielä neljännenkin tokenin siirrän. 29+ kiekoilla lähes endurokelpoinen 😎

harald
23.09.2020, 12.42
Kurkkaa alta kuinka paljon tuon haarukan akseliputken pää (minkä niminen tuo on?) on uponnut haarukan kruunuun, tätä on tapahtunut Mastodoneissa. Se asettuu kyllä ennemmin tai myöhemmin.

https://forums.mtbr.com/fat-bikes/manitou-mastodon-1039416-6.html#post13525623

Pusikko
23.09.2020, 21.05
Kurkkaa alta kuinka paljon tuon haarukan akseliputken pää (minkä niminen tuo on?) on uponnut haarukan kruunuun, tätä on tapahtunut Mastodoneissa. Se asettuu kyllä ennemmin tai myöhemmin.

https://forums.mtbr.com/fat-bikes/manitou-mastodon-1039416-6.html#post13525623

Juu oon jenkkifoorumiakin lueskellu ja millin sisässä kruunussa on nyt. Uutena ei tullu katottua.

harald
19.02.2021, 22.05
Vein mun vuoden vanhan mastodonin huoltoon fillariosaan. Jo tiskillä näin kaverin naamasta että nyt olen ollut tuhma poika. Eloksointi on vasemmalta puolelta hiukan vaalentunut. Tuon sai onneksi vielä toimimaan mutta suosittelen että opitte tekemään sen 50 tunnin huollon itse, se kannattaa. Listahinta huollolle on 135 € ja jos sen vie neljä kertaa vuodessa huoltoon on se jo enemmän kuin mitä keula maksaa saksassa.

Pahimmassa tapauksessa pitää huollattaa, ja vaihtaa CSU (eli crown steerer unit, liukuputket + kruunu + kaulaputki). Se on siinä ja siinä kannataako.

Vuosi ja ~4 Mm.
https://i.ibb.co/PrbMZ3g/mastodon20210219-220254.jpg (https://ibb.co/b6yFgqX)

-W-
01.03.2021, 11.22
Päivitetäänpäs tänne ketjussa esiintyvää hieman virheellistä tietoa siitä, että comp- ja ext-malleissa olisi erimittaiset liukuputket = näin ei ole ollut enää vuoden 2019 jälkeen, vaan jos vasemman puolen yläjalan korkissa on pieni piste, niin liukuputket ovat pitkät keulan alkuperäisestä joustomatkasta tai mallista riippumatta.

Tästä löytyy myös ihan hyvä selostus Mastodonin joustomatkan muutosoppaasta sivulta 9:

https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en-us/article_attachments/360064809173/Mastodon_Pro_Comp_Travel_Change_Guide_2019_To_Pres ent.pdf

Jos taas on vanhempi malli ja piste puuttuu, niin sitten on lyhyet liukuputket. Mutta siis nykyisin jo muutaman vuoden on olleet kaikki mallit näiltä osin samoja (paitsi 150mm OEM malli, jossa extrapitkät liukuputket)

Valis
11.03.2021, 11.49
Mihin kannattaisi viedä keula huoltoon Tampereen seudulla?

vesku61
11.03.2021, 19.46
Mihin kannattaisi viedä keula huoltoon Tampereen seudulla?

Vaikkapa tuonne https://www.movego.fi/

Honkpa
20.03.2021, 12.43
Olisko vinkkiä kuka tai mikä taho osaa tehdä tuon keulamuutoksen / joustomäärän pidennyksen Jyväskylässä?

vervex
30.04.2021, 10.57
Tuntui, että tällainen täytyy saada kesäksi maaston hakatessa enemmän käsille, joten laitoin PRO STD 120mm -version tilaukseen. Ei tarvinnut edes kaukaa tilata, kun näyttää olevan tällä hetkellä samanhintainen Verkkokaupassa kuin Saksassa.

Osaako joku avata tarkemmin tuota STD vs EXT eroa, että mistä syystä tietyt renkaat ilmoitetaan mahtuvan ja kuitenkin tuntuu olevan niitäkin paljon käytössä, mitkä ei valmistajan mukaan sovi? Varmuuden vuoksi vähän jätetty pohjaamisen yli toleranssia, vai?
Eikös nuo (STD ja EXT) kuitenkin ole täysin samat muuten kuin spacer-palikoiden sijainnin osalta? Eli tarvittaessa voi huollon yhteydessä säätää STD:n EXT:ksi tai päinvastoin (PRO EXT 150 on sitten poikkeus, jossa pidemmät liukuputket). Muutoksella voi säätää ns. sallitun renkaan halkaisijan esim. 756, 776 tai 796mm.

Tuo muutos tietty saattaa vaikuttaa sitten geometriaan jonkin verran, jos/kun keula nousee. Onko tuosta odotettavissa ongelmia, kun pyörä tuntuu jo nyt herkästi keulivan?

Ilmajousen säätöjen suhdetta jouston pituuden säätöihin en täysin hahmota, koska ne (ilmajousessa) menevät 20mm välein (paitsi 150 10mm :o) ja nuo alapään säädöt 10mm välein. Mitä jos haluaisitkin 130mm:n jouston? Onko sitten tehtävä valinta 120 ja 140 välillä ilmajousen osalta, mutta homma silti rokkaa? Ehkä tuossa on vain haluttu ikäänkuin yksinkertaistaa asiaa pysymällä samoissa luvuissa jouston kanssa...

-W-
30.04.2021, 16.37
STD ja EXT on vuoden 2019 jälkeen olleet ihan samoja (jos tuo pieni piste on vasemman ilmapuolen yläkorkissa). Comp ja Pro sitten eri keuloja keskenään.

Eli 100mm STD Pro keulasta saa tehtyä vaikka 130mm EXT Pro keulan vain spacereiden paikkaa muuttamalla.


Itse ostin 100mm EXT Pro keulan, josta tein 120mm STD/EXT keulan => eli sisäänjouston rajoitus spacereiden määärässä on itse asiassa 2kpl ero STD ja EXT keulojen välissä ja niiden väliinkin voi tuon säätää = ei keula nouse ihan niin paljoa ylöspäin ja isotkin renkaat ilman paksua lokaria mahtuu juuri ja juuri. Manitoun taulukon mukaan kun valkkaa renkaat/mallin, niin jää reilusti turvallisen puolelle ja tilaa on kruunun ja renkaan välissä reippaasti. Sitten jos jotakin muuta tekee, niin se on käyttäjän omalla vastuulla tarkistaa mahtuuko kun pohjaa, vai ei..

Ja keula on oikein helppo huoltaa itsekin/muuttaa näitä asioita. Tosin tarvitaan ohennettu hylsy, että alajalat saa irti + sivusta auki sahattu takapakanhylsy, että sisällä olevat ruodot saa irti. Muuten hyvin straight forward hommaa kun seuraa vaikka tuota ihan suomeksi sepostettua huolto ohjetta + Manitoun pituuden säätö ohjetta:

https://www.youtube.com/watch?v=zGd94NVtr1I

https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en-us/article_attachments/360064809173/Mastodon_Pro_Comp_Travel_Change_Guide_2019_To_Pres ent.pdf

edu
24.05.2021, 10.27
Tein 120 STD Pro keulaan perus huollon, tosi helppo operaatio ohjeiden mukaan tehtynä.
Paketti kasaan ja ilmaa sisään, keula jäi noin 3 cm "vajaaksi" - tuli kyllä käsin vetämällä koko mittaan, mutta imasi takasin kolmisen senttiä.

MTBR puolelta tuli ohje (keulassa normaalit paineet 70-80 psi):
-ruuvaa pumppu kiinni
-vedä käsin keula pitkäksi
-ruuvaa pumppu irti

Näillä konsteilla tuli ja ennen kaikkea jäi täyteen mittaan.

harald
24.05.2021, 10.32
Jossain ohjeessa lukee että keulan pitää pumpata keula ilmassa.

SaleE
24.05.2021, 13.33
Keulassa on ilmeisesti Dorado Air -ilmajousi, jonka positiivi ja negatiivikammiot täyttyvät samanaikaisesti kun iskaripumppu on kiinni. Tämä pitää täyttää keula pitkänä, ellet halua säätää joustomatkaa lyhyemmäksi.

moukari
25.05.2021, 09.38
Onko kellään tätä alumiinisessa Salsan Muklukissa? Valmistaja väittää, että ei sovi, mutta kiinnostaisi kokeilla... Bluto kun jää rengastilaltaan vähän ahtaaksi, tarkoitus olisi ajaa 26x5.05" Snowshoe XL:ää talvella.

F. Kotlerburg
25.05.2021, 10.08
Uudempi malli matalemmalla säätönupilla varmaan menee. Alkuperäinen todennäköisesti ottaisi viistoputkeen kiinni ilman korottavaa crown racea. En tiedä onko sinulla vanhempi vai uudempi Mukluk, mutta tuo uudempi ei näytä juuri alkuperäisestä Blackborow:sta eroavan ja siihen se meni ihan jees.

moukari
25.05.2021, 11.18
Uudempi malli matalemmalla säätönupilla varmaan menee. Alkuperäinen todennäköisesti ottaisi viistoputkeen kiinni ilman korottavaa crown racea. En tiedä onko sinulla vanhempi vai uudempi Mukluk, mutta tuo uudempi ei näytä juuri alkuperäisestä Blackborow:sta eroavan ja siihen se meni ihan jees.

Ai niin joo, vuosimalli olisi ollut hyvä mainita. Tämä on siis vissiin näitä uudempia, vuosimalli 2018 ja 150/197 akselit. Kokeilemalla se tietysti selviäisi. Ilmeisesti tuo säätönuppi on se, joka ottaa kiinni. Kuituiseen Muklukiin näitä on asenneltukin, siinä valmistajakin lupaa että korotettavalla crown racella sopii.

F. Kotlerburg
25.05.2021, 21.13
Uskoisin kuitenkin, että tuo uudempi malli menee. Ei muistaakseni valmistaja luvannut Blackborow:kaan kanssa yhteensopivuutta, mutta eipä tuon kans ongelmia ollut.

jcool
08.08.2021, 18.22
Ohessa Farley 9.6 vm2018 ja ei tarvinnut muuta, kuin laittaa paikoilleen :-)
https://youtu.be/5KKbhs96Fw4

Honkpa
03.09.2021, 16.32
Olisko vinkkiä kuka tai mikä taho osaa tehdä tuon keulamuutoksen / joustomäärän pidennyksen Jyväskylässä?


Itse itselleni vastaan… tekijää ei löytynyt joten tutkimisen jälkeen hommasin tarvittavat työkalut ja öljyä, sekä tietty tiivistesetin

Ohjeet löytyi netistä ja hyvät olikin, tosi selkeät.

Ajoasentokin muuttui omaan makuun paremmaksi, haasteena kun on ollut ranteiden kestävyys kun on rannekanavissa ahtautta.
Sekä tietty myös joustoon sai lisää pehmeyttä pidemmän joustomatkan kautta.

Eka,lenkki tehty ja vielä tietty vähän pitää säätää mut tuli hyvä…

Wesku79
07.11.2021, 21.28
2020 valmistettu Mastodon Comp 120 EXT kolahtelee hieman ulosjoustoissa. Alkoi melkein uutena. Tein valmistajan ohjeiden mukaisen huollon 500km kohdalla eikä ääni hävinnyt. Ääni on aika saman kuuloinen kuin tässä videossa.
https://youtu.be/SR3iK3o4pms

Erona vain sellainen, että tämä ei kolise tuolleen pumppaamalla eikä syvissä montuissa, vaan pääasiassa pienessä patikossa ja juurakossa. Myös ylämäkeen mennessä (keulan keventyessä) kolisee enemmän kuin tasamaalla.

Muuten keula pelaa hyvin enkä hirveän huolissaan ole mutta alkanut ärsyttää tuo ääni. Videon tekstikentässä kertoo vian korjaantuneen lisäämällä öljyä ilmapuolen yläpäähän. Mutta minusta tuntuu, että omassa ääni tulee vaimentimen puolelta.

Onko muilla ollut vastaavaa? Vinkkejä mitä kannattaisi tehdä?

N-K
09.11.2021, 07.59
Itsellä on Manitou Mezzer Expert ja on alkanut pitää vähän samanlaista nakutusta.
Tällainen vastaus tuli Manitoulta:

The dominant sound is most likely from the VTT check valve. This “pop” is caused by the surface tension of the oil holding the check-valve shim to the face of the position. When the surface tension breaks there is rapid depressurization, that is the POP sound. Similar to a suction cup being pulled off glass.

We have solved this in a few other Mezzer Experts by reworking the check valve shim that faces the piston.


Clean the shim to remove all oil.

Lay 120 grit sand-paper on flat surface.

Place shim on the sandpaper and make about 5 passes in figure “8”.
You should notice rough surface on the shim.
Clean the shim again and reassemble with the rough shim surface facing the piston.
Re-test for noise.



This works for either compression or rebound check valve issues.

Ei välttämättä päde tohon Mastodonin ongelmaan, mutta kuulostaa samanlaiselta.Omassa tapauksessa taitaa olla reboundin puoli, jota en vielä saanut auki että olisi voinut kokeilla.

Wesku79
09.11.2021, 17.07
Tähän kohtaan kirjoittamani vastaus katosi, kun yritin sitä muokata. Pitää yrittää muistella mitä tuli sanottua...

Elikkäs, Mezzerissä näyttää olevan kompressio vaimentimena 6-pykäläinen VTT damper, kun mastodonissa on 3-p VTT. Saattaa siis sama vaiva olla kyseessä.

Eilen pumppailin keulaa tallissa, ja kyllä se ongelma tuohon kompressiopuolen vaimentimeen paikantuu. Täysin avattuna en saa kolinaa käsipelillä toistettua (maastossa siis kolisee). Keskiasento on pahin, kolisee joka ikisellä pumppauksella. Suljettuna kolisee aavistuksen pumpatessa, mutta napsahtaa terävästi, kun keulaa riuhtaisee ylöspäin. Tein asiasta videon ja lähetin manitoulle reklamaation. Rebound vaimennuksen säätö ei vaikuta ääntelyyn mitenkään.

Tämmöisen tekstin löysin liittyen Mattoc compiin (joka on käytännössä sama kuin mastodon comp)

Issues wise:
Comp's got an unintentionally concave face on the base-valve piston and the check shim against that "clicks" when forced in and out of that dish during high damper loads. Fixed by polishing the piston face flat.
lähde: https://www.mtbr.com/threads/questions-on-mattoc-3-fork-configurations.1139623/

Pitää katsoa miten reklamaatio etenee. Helppohan tuo olisi itsekin osien pinnat hioa, mutta en ala ennenkuin kuviot takuun suhteen selventyvät.

Wesku79
09.11.2021, 20.04
Manitoulta tuli vastaus, että pitää olla yhteydessä Lundbergiin. Menee vähän jännäksi, kun kampe piti tilata Saksasta sekä hinnan, että saatavuuden vuoksi.

Wesku79
11.11.2021, 14.44
...ja Lundbergilta tuli vastaus, että pitää ottaa yhteyttä saksalaiseen myyjään. Jolta tuli tietysti viesti, että haarukka pitää lähettää heille, mistä välittävät edelleen Manitoulle. Ei oikein napostele tämmöiset kuviot. Kuinkahan monta kuukautta tuokin rumba ottaisi ja lopulta haarukka palaisi korjaamattomana takaisin tyyliin "vikaa ei löytynyt". Nämä on niin nähty.

Kumma, että euroopassa takuut pitää hoitaa näin byrokraattisesti, kun palstoja lukiessa vaikuttaa, että jenkkien puolella valmistaja postittaa osat enempiä kyselemättä, jos vika on näin selvä.

Ja tässä tää video, jos kiinnostaa https://www.youtube.com/watch?v=tV1oh0DOl60

Wesku79
16.11.2021, 22.51
Sain Manitoun tech supportista samat ohjeet kuin N-K, mutta tällä kertaa ohjeeseen lisätty myös ohimennen maininta männän pään hiomisesta. Tässä koko teksti kuvineen kaikkineen:

This noise can occur on nearly every damping system, does not matter if VTT or MC² or dampers of other brands.

The dominant sound is most likely from the VTT check valve. This “pop” is caused by the surface tension of the oil holding the check-valve shim to the face of the position. When the surface tension breaks there is rapid depressurization, that is the POP sound. Similar to a suction cup being pulled off glass.

We have solved this in most cases by reworking the check valve shim that faces the piston.


Clean the shim to remove all oil.
Lay 120 grit sand-paper on flat surface.
Place shim and piston on the sandpaper and make about 5 passes in figure “8”.



You should notice rough surface on the shim.
Clean the shim again and reassemble with the rough shim surface facing the piston.
Re-test for noise.



https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLUs7q8iYIPHJIeFxN79_yw9KdRSXAuCf-HsMuFoVoswVMH3CH5gpjs0kPmgq-Jmw5MLNd13x9BorVTgyTNHJT-tXqK2JOHWgi9I3bws5umAo8bSeYppXKsPgjQ34gsGibB2TUlvr VcSf6bN6lAcQnVk

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLUNuW_oXVm4nsaaWV1SOcXTr1dAW5pA-7h__eNUcytZZ9G89zngATEmNFqKKsF-R9Lh4YD1mppgWCY7sJmMYR_cilMaon5rxAE-rmqjhPW91lBcb4rIdWcVmt14lGhLp21Iaqj9hDlWLFiCIQ8XLa Ky
Comp / VTT Vaimentimen koko räjäytyskuva ja tuunausinfoa täällä: https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en-us/article_attachments/360056988533/VTT_Tuning_Guide.pdf

Tuli tuon ohjeen mukaan tehtyä (paitsi mäntään en tohtinut P120 karkeutta käyttää vaan P240) ja nyt on haarukka täysin äänetön. Ehkä meluttomuudesta johtuen tuntuu, että toimii muutenkin kaikin puolin entistä paremmin.

Hommanahan tuo oli ihan helppo, kun ei tarvi purkaa koko haarukkaa. Huolella tehtynä taisi vajaan tunnin mennä aikaa. Rebound vaimentimen puolelle olisi tietenkin astetta työläämpi.

Varoituksen sana vielä tee-se-itse henkilöille, että valmistajan takuu menee tällä. Itse asiassa se menee kaikilla muillakin omatoimisilla huoltotoimilla ja vaikkapa jouston pituuden muutoksella, vaikka huolto-oppaasta ja takuuehdoista voisi toisinkin päätellä.

Toinen varoituksen sana itse huolto-oppaaseen liittyen. Ei kannata käyttää kompressiovaimentimen irrotukseen Manitoun halkaistua kasettihylsyä. Oli sen verran tiukassa, että työkalu supistui väännöstä ja lipsui hampaista. Onneksi ei mennyt ihan sileäksi. Ehyt kasettihylsy parempi ja sitäkin kannattaa hioa hampaiden päästä pari milliä lyhemmäksi, että viistetty osuus poistuu.

tomi_t
03.12.2021, 00.35
Alamäkitestit Mastodonilla.

Mastodon Pro STD 120mm
Renkaat 45NRTH Wrathchild 26x4.6”


https://youtu.be/vKXhqN5iiQY

Säädöt oli trailisuositusten ääripäässä ja paineet omalle painolle suositellut.

Kesärenkaina on Maxxis Minion 4.8”, mutta niiden kanssa en ehtinyt käydä suurempia alamäkirynkytyksiä testaamassa.

EXTin olisin ostanut, jos sen olisi kesällä saanut jostain järkevään hintaan. Uskalsin STD:n kuitenkin ostaa koska muutamasta paikasta tämän foorumin lisäksi luin, että 4.8” menee vielä STD:n kanssa ihan hyvin ilman spacer muutoksia ja joku valmistaja taisi tuota STD:tä myy 4.8” Jumbo Jimien kanssa.

https://www.rowanhick.com/2018/04/01/manitou-mastodon-review (https://www.rowanhick.com/2018/04/01/manitou-mastodon-review)
https://www.ridefatbikes.ca/fat-bike-suspension-fork-shootout-winter-edition (https://www.ridefatbikes.ca/fat-bike-suspension-fork-shootout-winter-edition)
https://www.ridefatbikes.ca/fat-bike-suspension-fork-shootout-summer-edition#introduction-1 (https://www.ridefatbikes.ca/fat-bike-suspension-fork-shootout-summer-edition#introduction-1)

harald
03.12.2021, 00.55
Tuon saa pidennettyä 140 milliseksi, sekä kuristettua 130 milliseksi jolloin se syö vaikka 2 XL renkaan ilman että joudut ottamaan sen 20 mm (?) extra pidennyksen jonka EXT tuo.

harald
12.01.2022, 12.17
Tuossa eMax-ketjussa sain vinkin että Beaverguard olisi sellainen lokari-lärpäke joka mahtuu haarukan kaaren sisään Snowshoe 2XL renkaan kanssa. Mudhugger ei millään mahdu, Budin ja Johnny 5 kanssa mahtuu hyvin muokkaamattakin.

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=3115338#post3115338


Tilattu 17.12 ja omissa kätösissä 10.1. Lärpäke 22,40€ rahteineen , tulli sis. postin palvelumaksu (0,90€) 6.92€

Shimaani
12.01.2022, 20.03
Ennenvanhaan noi lokarihärpäkkeet tehtiin ihan omin käsin mitä kummallisimmista materiaaleista. Ja kiinnikkeet ne vasta outoja oli. Tulokset oli ihavvitun rumia mutta toimivia.

Tctic
21.03.2022, 09.25
Hankalaa kun ei osaa päättää minkä Mastodonin ostaisi. Silverbackin (sähkön siis) alkuperäisen jäykän keulan AC on luokkaa 490mm. Stemmin alla on 20mm spacereita ja laakerikupinkin voi todennäköisesti vaihtaa 10mm matalampaan, joten tankoa saa halutessaan 30mm alaspäin. Tilasin jo 100mm comp std mallin, AC 511mm, mutta peruin sen tilauksen kun en jaksa ensitöikseni rueta jatkamaan keulaa. Nyt mietin, että ostanko 120mm std vai ext mallin, AC:t ovat 531 ja 551mm. Ottaen huomioon 25% sagin olisi std:n AC 500mm ja ext:n 520mm. Pyörän keulakulma on vakiona 68,5 astetta ja satulatolpan kulma 74 astetta, molemmat kärsivät loiventua asteella ihan ok. Runko ei syö todennäköisesti kuin 4,8" renkaat takahaarukan puolesta, joten Snowshoe 2XL mahtuvuutta ei tarvitse miettiä.

Ja vielä yksi kysymys. Comp ja Pro hintaero on luokkaa 200€. Onko sitä järkeä maksaa?

Edit. Tilasin 120mm Comp ext:n Saksasta.

caws9000
19.04.2022, 20.00
Tuon verran jää kruunun ja (2021) pohjatun (ilmattoman) mastodon pro 120mm väliin tilaan tunturi emax ep8 :ssa, renkaina 4,8" jumbo jimit. Tarkkaa mittaa en ottanut, kun loppui käet kesken.
Oli pieni pelko että pohjatessa tulee täysstoppi, jos en joustoa rajoita lisäämällä alapäähän 10mm spaceria.

Kiva tietää juttuja.
https://i.imgur.com/KaHaUAq.jpg

MRe
05.09.2022, 17.08
Saako näissä mastodonteissa säädettyä progressiota spacereilla? Vai onko nuo spacerit vain joustomatkan muuttamiseen? Jotenkin mulla puuttuu Mastodonista herkkyys eikä joustomatkakaan oikein ole käytössä. Sägiä on se 25-30%. Säädöt taitaa olla auki.

miumau
05.09.2022, 19.35
Muistaakseni siinä ilmajousen yläosassa olevalla spaceripinolla sai progressiota säädettyä. Se oli joku IVA systeemi, jossa niiden spacereiden paikkoja vaihtamalla progressio muuttui. Youtubesta löytyy tällainen: https://www.youtube.com/watch?v=kB8P1ASGPSg.

MRe
05.09.2022, 19.59
^kiitos, tämä oli hyvä.

MRe
20.09.2022, 18.40
Joopa. Spacerit oli: kolme männän päällä ja yksi alla. Vaihdoin toisin päin ja vähän säätelin vaimennuspuolta. Nyt keula on sellainen, että huomaa ajavansa täpärillä. Hauska laite tuollainen fättitäpäri. Vielä kun saisi reisiin jerkkua.

Valis
01.11.2022, 20.07
Kyllä nyt maistuu. Syksy-talvipyörä kaivettu esiin. Mastodon täyshuollettin ja pidennettiin travell 100mm->120mm. Kyllä tuli herkempi ja mukavampi ajettava.

jouniu
03.11.2022, 15.09
Mitenkäs tuollainen keula pelaa talvipoluilla vs. jäykkä keula? Onko painoerosta haittaa? Tässä ny kovasti on pähkäilty viittiskö tohon kona wo päivittää keulan vai pitäskö koko pyörä vaihtaa. Tää mastodon ilmeisesti ei pakkasta pelkää?

jcool
05.12.2022, 07.14
Yleensä laitan jäykän keulan talveksi, mutta en ole vielä jaksanut. Olen ajellut pikkupakkasissa ja todella loistava keula. Ei mitään ongelmaa. Olikohan speksattu -15 pakkasille asti, mutta vois vaihtaa jäykälle keulalle paukkupakkasten tullessa. Esimerkiksi minun toisen pyörän iskarit menee ihan tönkköön jo -8 asteessa, mutta Mastodon toimii normaalisti. Uskoisin, että -15 asti pelaa. Työkaveri ajelee kaikki pakkaset ja yhden kerran sillä luuhistunut paukkupakkasessa se keula. Oli ollut jotain -25 pakkasta.

Painoon sanon sen verran, että kertakaikkiaan huippu! Minulla se tasapainoittaa pyörää hypyissä ja pyörä menee kuin unelma. Keulahan on käytännössä painoton, jos vertaa jäykkään keulaan. Paino tuntuu vaan kavereiden vittuiluna, kun joku toinen nostaa pyörää auton katolle. Semmonen termi kuin: "pre compression" kertoo kaiken. Esim. ennen kivikkoa painauttaa keulaa alas ja painon siirrolla keula muuttuu "trampoliiniksi". Eli täysin painoton keula. Mahtava ajaa esteitä yli. Sanoisin, että jäykällä keulalla joutuu tekeen enemmän töitä esteitä ylittäessä. Minun mielestä se iskarin paino on ollut etuna ajellessa! Keulassa hyvä olla painoa, joka ei ole kuollut tönkkö. Samoin keulakulma muuttuu ja auttaa ajamista. Kevyt painonsiirto ja pyörässä loivenee keula :-) Joskus ajan 27.5 keulassa ja takana 26. Mahtava yhdistelmä.

Sitten voin laittaa enemmän ilmaa eturenkaaseen, kuin jäykällä keulalla. Tykkään pehmeästä kyytistä ja inhoan hakkaavaa ajoa. Tästä on valtavasti hyötyä ja ohjaus paranee huomattavasti, sekä vetely vähenee. Se ilmaero on hyvin pieni, jos mittaisi, mutta käytännössä huomattava. Rullauskin paranee hiukan.

Uuno1
05.12.2022, 15.44
^valmistetaanko tuota Mastodonia enää kun näyttää olevan loppu kaupoista? Se on tietääkseni ainoa 34mm putkillinen läskikeula. Harmi että läskipyörien kehitys on jäissä, geometriat järjestään vielä jotain +5 v takaisia ja keulojakin vain 2 jotka kalliita ja toinen 32 mm liukuputkilla.

El-Carpaso
05.12.2022, 16.42
^valmistetaanko tuota Mastodonia enää kun näyttää olevan loppu kaupoista? Se on tietääkseni ainoa 34mm putkillinen läskikeula. Harmi että läskipyörien kehitys on jäissä, geometriat järjestään vielä jotain +5 v takaisia ja keulojakin vain 2 jotka kalliita ja toinen 32 mm liukuputkilla.

Verkkokauppa.comissa on 8 varastossa. Näyttäisi olevan vielä valmistuksessa.

Mitäs kehitystä noissa geometrioissa olisi pitänyt tapahtua viimeisessä 5 vuodessa? Eikai jäykkäperät ole niin paljoa muuttuneet?

Marsusram
05.12.2022, 16.59
^Loivempaa ja pidempää ovat jo tuomassa fatteihinkin.
https://intl.bikes.com/pages/blizzard-overview

El-Carpaso
05.12.2022, 20.19
Hmm. Mun ICT on näemmä löysempi kuin tuo rocky mountain. Toisaalta se on vasta kolme vuotta vanha, eli ehkä se on aikaansa edellä. Toisaalta jos haluaisin tuolla rocky mountainilla saada saman ajoasennon, niin pitäisi laittaa negatiivinen stemmi. Mä en ehkä aivan tajua näitä nykyajan geometrioita, kun ei meikäläisen kaltaisella yli kahden metrin siipivälillisellä riitä käden pituus tuollaisten ajamiseen...

Antza44
08.12.2022, 10.34
^Loivempaa ja pidempää ovat jo tuomassa fatteihinkin.
https://intl.bikes.com/pages/blizzard-overviewMutta miksi ihmeessä satulaputken kulmat laahaa edelleen tuolla 74 asteen tietämillä näissä missä on jo pidempi Reach ja loiva keula. Toptube mitta näissä aivan liian pitkä ja satulaa ei saa tarpeeksi eteen. Alkaisi osto housut mennä heti jalkaan, kun olisi muuten tuon kaltainen.

Antza44
08.12.2022, 10.42
Mitenkäs tuollainen keula pelaa talvipoluilla vs. jäykkä keula? Onko painoerosta haittaa? Tässä ny kovasti on pähkäilty viittiskö tohon kona wo päivittää keulan vai pitäskö koko pyörä vaihtaa. Tää mastodon ilmeisesti ei pakkasta pelkää?
Itse en enään viitsi jäykällä keulalla ajaa talvellakaan, kun tykkään ajella enskahenkisiä alamäkiä. Joustokeula tuo vauhtia selkeästi lisää ja ei kädet ole niin kovilla. Tokihan painoeron huomaa, mutta se on kärsittävä. Sileillä tasamaan talvi baanoilla jouston hyödyt kyseenalaiset.

El-Carpaso
08.12.2022, 10.56
Mutta miksi ihmeessä satulaputken kulmat laahaa edelleen tuolla 74 asteen tietämillä näissä missä on jo pidempi Reach ja loiva keula. Toptube mitta näissä aivan liian pitkä ja satulaa ei saa tarpeeksi eteen. Alkaisi osto housut mennä heti jalkaan, kun olisi muuten tuon kaltainen.

Onko noissa jyrkissä satulakulmissa ajatuksena, että toimii kiivetessä ja alamäessä vedetään dropperi alas? Tasamaalla sit puhtaasti putkelta? Varmaan toimiva konsepti mäkiä sahatessa kyllä.
Mietin vaan, että mulla läskipyörä on lähinnä semmoinen lähinnä tasamaan möyrintäpyörä, jolloin satulassa tulee vietettyä aika paljon aikaa. Ei toimisi liika jyrkällä kulmalla kun olisi kaikki paino jatkuvasti käsillä. Etenkin pitkällä reachillä.

MRe
08.12.2022, 11.44
En minä ole osannut kaivata modernimpaa geoa niissä ajoissa, mitä läskillä ajan. Läski ei ehkä ole se omin pyörä alamäkipommitukseen. Toki ylämäkiin keskemmällä oleva satula toisi etua. Mutta onhan näitä. Runteli Mörri tai Pässilä Roteva (joka tosin taitaa olla "discontinued").

MRe
08.12.2022, 11.47
keulojakin vain 2 jotka kalliita ja toinen 32 mm liukuputkilla.
https://www.ridefatbikes.ca/fat-bike-suspension-fork-shootout-winter-edition

Antza44
08.12.2022, 14.11
Onko noissa jyrkissä satulakulmissa ajatuksena, että toimii kiivetessä ja alamäessä vedetään dropperi alas? Tasamaalla sit puhtaasti putkelta? Varmaan toimiva konsepti mäkiä sahatessa kyllä.
Mietin vaan, että mulla läskipyörä on lähinnä semmoinen lähinnä tasamaan möyrintäpyörä, jolloin satulassa tulee vietettyä aika paljon aikaa. Ei toimisi liika jyrkällä kulmalla kun olisi kaikki paino jatkuvasti käsillä. Etenkin pitkällä reachillä.
Kyllä minä saan penkistä aikalailla vastaavan ajoasennon moderneissa geometriossa, kuin vanhoissa. Vanhassa jää putkelta ajoasento lyhyeksi ellei pidennä penkistä ajettavaa asentoa liikaa stemmiä pidentämällä ja sama toistuu tuolla Rockynkaltaisella geolla.

Toki jyrkkä satula kulmaiseen saa halutessaan lyhenmmän penkistä ajoasenno halutessaan satulaa siirtämällä, mutta silti on putkelta tarpeeksi tilaa.

Käsille kevyt asento voi olla myös lyhyt penkistä oleva ohjaamo tai sitten pidempi se ei ole niin yksiselitteistä. Toki tuo sitten vaikuttaa pyörän ajettavuuteenkin monella tapaa ja riippuu mitä hakee, mutta itse en enään osta yhtään vanhan liiton geometrialla olevaa, kun olen uudempiin tottunut. Läskillä joutuu talvisin aina painimaan, kun ei saa yhtä mieleistä ajoasentoa vanhasta geosta johtuen, kun en saa penkkiä tarpeeksi eteen Joko se on penkistä liian pitkä ja sopiva putkelta tai sitten penkistä sopiva ja putkelta liian lyhyt.

Antza44
08.12.2022, 14.25
En minä ole osannut kaivata modernimpaa geoa niissä ajoissa, mitä läskillä ajan. Läski ei ehkä ole se omin pyörä alamäkipommitukseen. Toki ylämäkiin keskemmällä oleva satula toisi etua. Mutta onhan näitä. Runteli Mörri tai Pässilä Roteva (joka tosin taitaa olla "discontinued").Eipä se ole optimi juu alamäkiin, mutta meilläpäin monesti ainoa millä voi ajaa muutkin osuudet toki enskapolkuja aukoessa alamäkeenkin paras. Tänäänkin, kun lähtee tonne 15 senttiseen puuteriin tappelemaan polkuja auki jää kyllä sähköenskakin turhakkeena kotiin.

Mörriä vaivaa sama ongelma, kuin Rockyä. Pässilän kerran meinasin jo teettää mieleisen, mutta koin sen sitten kuitenkin liian arvokkaaksi. Polen Taigaa suunnittelin myös, mutta sekin sitten jäi, kun oli kevyempien kuiturunkosten makuun päässyt ja leveämpi Q factory jotenkin rajoitti myös hinkua omaan makuun. Taigan voisin vaikka nyt kokeeksi ostaa, jos sattuisi pelkkä runko M tai L tulevan vastaan.

Uuno1
08.12.2022, 14.27
Verkkokauppa.comissa on 8 varastossa. Näyttäisi olevan vielä valmistuksessa.

Mitäs kehitystä noissa geometrioissa olisi pitänyt tapahtua viimeisessä 5 vuodessa? Eikai jäykkäperät ole niin paljoa muuttuneet?

"Agressiivisemmat" polkujäykkäperät kopioivat osittain täpäreiden "LLS" (long low slack) geometriaa.
Pitkä akseliväli ja loivahko keulakulma yhdistettynä jyrkempään satulakulmaan ja semiplus 29" renkaisiin helpottaa sekä alamäkiä, ylämäkiä että tasamaalla juurakon ja kivikon yli rullaamista. Jyrkkä satulakulma mahdollistaa todella jyrkkienkin (teknisten)mäkien ylös ajamisen satulasta.

Talvella tällä ei välttämättä ole niin kauhean suurta merkitystä jos lähinnä ajaa tasaiseksi tampatulla polulla, mutta sulan maan aikana eron huomaa välittömästi "vanhan" ja "progressiivisen" geometrian välillä.

Ai niin, tosiaan Wren ja Laufey tekevät joustohaarukoita, tosin onko Wrenillä lainkaan huoltoa Suomeassa ja Laufey on vähän "jännä" tuote kun se on todella kallis ja joustoa on varsin maltillisesti eli nämä ovat vähän reunatapauksia.

Ehkä kaikkein surullisinta noissa läskikeuloissa on se, että puolella Bluton hinnasta saa tällä hetkellä 29" Yarin Saksasta, mihin varmaankin mahtuu 3x27.5" Fat Freddie tai muu plussatalvikumi. Kummassakin keulassa on sama "budjetti"vaimennin (MoCo). Yarin runko ja muut osat ovat muuten otettu suoraan ylähyllymallista RS Lyrikistä. Eli läskipyörissä ei saa rahoilleen vastinetta geometrian (pl. tietyt poikkeukset) eikä keulan suhteen.

MRe
08.12.2022, 14.46
Se on vaan läskipyöräily niin marginaali laji eikä edes kovin (media)seksikäs, joten valmistajilla ei ole kiinnostusta lähteä noita tekemään. Markkina-alueetkin on pääosin täällä pohjoisessa ja pimeässä vähäväkisissä maissa, joten oikein toimivaa business-casea ei saa aikaiseksi.

Keuloissa olisi kyllä kiva nähdä 36-millisillä putkilla varustettu keppi, missä olisi joku tolkun vaimennin.

Itse olen tyytyväinen sekä Beargreaseen (vm 2017) ja Buscksawiin (2018 tai 2019) niillä ajamisilla, mitä noilla pääosin ajan. Bucksaw kellottaa mulla eniten kilometrejä kaikista pyöristä ja tykkään sen pystystä geosta sekalaisessa ajossa.

Nixuu
08.12.2022, 19.16
"Agressiivisemmat" polkujäykkäperät kopioivat osittain täpäreiden "LLS" (long low slack) geometriaa.
Pitkä akseliväli ja loivahko keulakulma yhdistettynä jyrkempään satulakulmaan ja semiplus 29" renkaisiin helpottaa sekä alamäkiä, ylämäkiä että tasamaalla juurakon ja kivikon yli rullaamista. Jyrkkä satulakulma mahdollistaa todella jyrkkienkin (teknisten)mäkien ylös ajaminen satulasta.

Talvella tällä ei välttämättä ole niin kauhean suurta merkitystä jos lähinnä ajaa tasaiseksi tampatulla polulla, mutta sulan maan aikana eron huomaa välittömästi "vanhan" ja "progressiivisen" geometrian välillä.

Ai niin, tosiaan Wren ja Laufey tekevät joustohaarukoita, tosin onko Wrenillä lainkaan huoltoa Suomeassa ja Laufey on vähän "jännä" tuote kun se on todella kallis ja joustoa on varsin maltillisesti eli nämä ovat vähän reunatapauksia.

Ehkä kaikkein surullisinta noissa läskikeuloissa on se, että puolella Bluton hinnasta saa tällä hetkellä 29" Yarin Saksasta, mihin varmaankin mahtuu 3x27.5" Fat Freddie tai muu plussatalvikumi. Kummassakin keulassa on sama "budjetti"vaimennin (MoCo). Yarin runko ja muut osat ovat muuten otettu suoraan ylähyllymallista RS Lyrikistä. Eli läskipyörissä ei saa rahoilleen vastinetta geometrian (pl. tietyt poikkeukset) eikä keulan suhteen.

Eihän tuolla ole merkitystä, kun varaosat saa tilattua ja huollot voi tehdä itse.

El-Carpaso
08.12.2022, 19.35
Iskarihuolto on todnäk ainoa asia, jonka antaisin ammattilaiselle jos sellainen osaava täältä lähistöltä löytyisi. En tykkää yhtään sählätä keulojen kanssa. Onneksi takaiskareita ei ole.

Duutsoni
09.05.2023, 12.37
Kyllä nyt maistuu. Syksy-talvipyörä kaivettu esiin. Mastodon täyshuollettin ja pidennettiin travell 100mm->120mm. Kyllä tuli herkempi ja mukavampi ajettava.

Moro,
Haluatko kertoa kuinka tuo toimenpide tapahtui?

Valis
09.05.2023, 21.44
Moro,
Haluatko kertoa kuinka tuo toimenpide tapahtui?

Itse en sitä tehnyt vaan vein ammattilaiselle. Otettiin spacereita pois.
Ilmeisesti tuohon tyyliin mitä alhaalla olevassa linkissä on.

https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en-us/article_attachments/360064809173/Mastodon_Pro_Comp_Travel_Change_Guide_2019_To_Pres ent.pdf

SBIAN
27.08.2023, 11.09
Mites tuon joustomatkan saa pidennettyä Manitou std 100:stä 120mm. Onko operaatio helppo tehdä, oisko jo joka kertoisi homman vaihe vaiheelta???

F. Kotlerburg
27.08.2023, 13.24
https://manualzz.com/doc/54918416/manitou-mastodon-pro-comp-travel-guide tuosta voi aloitella. Se huoltomanuaalikin löytynee netistä.

SBIAN
27.08.2023, 13.58
Eli ymmärsinkö oikein että siirtämällä specereitä kuvan mukaisesti 100mm kodalla samoin kun on 120mm kodalla kasvaa jouston pituus 120mm. Jos näin on onko toimenpide niin että korkki auki ja muuttaa noiden spencereiden paikkoja. Tarviiko paineet päästää toimenpiteen ajaksi pois ja onko tuossa jotain muuta teknistä mitä pitää tietää??

F. Kotlerburg
27.08.2023, 19.00
https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en-us/articles/360036017874-Mastodon

Tuolta löytyy nuo valmistajan manuaalit. Tutki niistä.

J.Kottenberg
29.08.2023, 09.14
Joku kokenut ajomies moitti Mastodonia siitä että verrattuna jäykkään kuituhaarukkaan, huomaa painon selvästi. Itse en ole lisääntynyttä painoa noteerannut mitenkään missään tilanteissa. Jousto tietty on hieno, mutta sehän on sen tarkoituskin.
Mitä kokemuksia foorumilaisilla on jäykän keulan ja Maston painoerosta?

F. Kotlerburg
29.08.2023, 09.31
No painavahan se on ja huomaa selvästi vrt. kuituhaarukka, mutta niinhän ne kaikki joustokeulat.

SBIAN
30.08.2023, 06.18
En antaisi pois joustokeulaa, vaihdoin jäykän pois edelliseen läskipyörään bluton, paino eroa en noteerannut miksikään vaan vauhti kasvoi kivikkoisessa maastossa. Nykyisessä
pyörässäni on manitou ja taas vaan nautinto kasvoi. Manitou on kyllä huomattavasti parempi kuin bluto.

Paksupolkija
30.08.2023, 10.33
Mastodonin ja kuitukeulan painoero lienee jotain 1,5kg keskimäärin. Bluto tais olla n. 300g kevyempi Mastodonia. Monet kisaavat kuskit ajanee mieluiten mahd. kevyellä läskillä. Joustokeulalla olisivat nopeampia, kun veikkaan kunnon kestävän hinata 1,5kg enemmän mukana. Joustokeulalla pyörä rullaa paremmin pientenkin epätasaisuuksien ja esteiden yli ja säästää voimia ja vauhti pysyy yllä kevyemmllä efortilla. Onhan kevyt läski kiva käsitellä ja ylämäessä juhlaa, mutta jyystökeulalla varmasti nopeampi. Ainakin itse olen.

En tiedä oisko esim monen maratapahtuman nopein läskikuski lopulta joustokeulalla vieäkin nopeampi, kun keulan pitokin on paljon parempi joustolla. Ehkä henkisesti olisi hitaampi ja valmiiksi luovuttanut. Joku pro tai lähes pro lienee joskus kokeillut ja ampuu tämän alas?

Onhan 11,5kg kuitu Farley tai beargrease kauhee ankkuri vs. kuitukeulalla 10kg.

F. Kotlerburg
30.08.2023, 10.58
Onhan siitä joustosta etua monessa paikkaa. Ei sitä varmasti kukaan kiistä, mutta kyllä sen Mastodonin painon huomaa kun sellaisen kuitukeulan jälkeen pyörään laittaa. Riippuu tietenkin mankelista, jos on valmiiksi 25kg painava sähkömopo niin mitä väliä enää.

Antza44
30.08.2023, 17.01
Bud.iakin, kun ajaa eessä jäykällä kepillä, niin mun on ainakin paineet pudotettava kesäolosuhteissakin jonnekkin 0.35 bar tuntumaan, mut Maniskalla taidan ajella jollain 0.5-0.55bar paineilla, niin onhan renkaan käytös huomattavasti mukavampaa, kun ei taipuile ja ohjauskin on muutenkin kivempi. Silti vauhti/mukavuus ero röykkyisemmällä alustalla on aika selkea joustokepin eduksi vaikka onhan se pyörä selkeästi painavampi keulaltaan. Em syistä en aja enään edes talvella jäykällä keulalla ja kädetkin kiittää.

MRe
30.08.2023, 19.43
Mä en kyllä halua pomppukeulaa mun Beargreaseen. Totta kai juurakkohelvetissä se hakkaa käsille, mutta niin se takoo satulakin persettä. Eli ei se niin paljoa auta. Pienemmät epätasaisuudet imee sitten rengas.

Ja kyllä. Tiedän miltä joustokeula läskissä tuntuu ja näyttää, koska Bucksaw. Hauska peli kaikenkaikkiaan, mutta jos jommasta kummasta pitäisi luopua, niin sitten täpäristä.

Mutta mutta, mulla ajaminen Beargreasella on tosi paljon helppoa ulkoilureittiä ja keskivaikeaa metsää. Juurakkohelvettiin en sillä tieten tahtoen mene, vaikka aikanaan Sipoonkorvessa tulikin ajettua. Eli jos on paljon juurakkoa, niin kai se joustokeula sitten.

solisti
31.08.2023, 10.18
Jatketaan aiheen vierestä, varsinkin kun Mastodonista ei ole kokemusta, mutta Bluto on ollut Duden keulalla ja toisessa läskissä on nytkin Manitoun Machete. Täysjäykkään läskiin tulee kyllä aina palattua, sen noin kilon lisäpainon kyllä huomaa ajossa. Mutta kyllä haastavimmat maastot menee etujouston kanssa huomattavasti rennommin. Kesällä mulla on toki muutenkin 3.8" kumit alla plussavanteilla, joten sitä läskikumin maksimaalista joustoa ei tule muutenkaan hyödynnettyä.

F. Kotlerburg
31.08.2023, 11.52
Vauhdistahan se riippuu. Kyllähän täysjäykällä läskillä mönkii juurakot ja kivikot ihan ongelmitta. Sitten kun paiskataan alamäkeen tai siihen juurakkoon vähän lujempaa niin joustosta on selvää hyötyä.

MRe
31.08.2023, 13.10
^Vauhdista ja siitä, mihin läskiä käyttää. Mun ajoprofiililla täysjäykkä tuo enemmän etuja kuin haittoja. Mutta ymmärrän kyllä, miksi noihin noita keuloja asennetaan. Harmi vain, että joustokeulojen markkina on niin onneton.

SBIAN
10.09.2023, 12.20
Mites tuo 100mm jouston muuttaminen 120mm onnistuu, onko niin yksinkertainen asia että muuttaa vaan speicerit samaten kun on 120mm. Jostain luin että tämä olisi mahdollista nyt myös comp 100mm keulan kanssa jos vasemman tolpan korkissa on valkoinen piste niin kuin tuossa pyöräni keulassa on, tietääkö joku asiasta paremmin???

stumpe
10.09.2023, 22.43
^elokuun lopussa olet kysynyt samaa asiaa, vastaukset myös löytyy kun scrollaat vähän ylöspäin.

SBIAN
27.09.2023, 23.30
En kyllä mielestäni saanut sellaista vastausta mikä olisi antanut vastauksen kysymykseeni, siksi kysyin uudelleen. Mutta jos asia on jotenkin salainen että sitä neuvoa ei voi suoraan antaa niin olkoon, tai jos ei tiedä niin on parempi kun ei ainakaan ala viisastella, "eksää nyt tajua" kommenteilla.

Teme X-2
28.09.2023, 08.45
SBIAN suora vastaus on kyllä. Tuossa videon muodossa sama asia vielä:
https://youtu.be/chtMu_1SViY?si=w_vSkDAjGzWs9fv-&t=512

Wesku79
29.09.2023, 13.24
Joo spacereita vaihtamalla saa jouston säädettyä 80-140 välillä. Ja voi myös vaihtaa alajalkojen minimipituutta STD ja EXT asetuksen välillä (katso rengaskokotaulukko). https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en-us/article_attachments/17430059677335

Ei ole ihan plug and play homma, vaan vastaa haarukan täyshuoltoa https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en-us/article_attachments/17687734797975

SBIAN
29.09.2023, 15.51
Kiitos Wesku vastauksestasi, nyt vastaus oli sellainen jota kaipasin eli korkeuden säätö ei onnistu ilman purkamatta koko keulaa.

Petri Tuomenpuro
13.10.2023, 20.51
Mastodon uudistuu. Pro:ssa jopa 160mm joustoa. Eikä enää std ja ext-versioita.

https://m.pinkbike.com/news/manitou-introduces-the-new-mastodon-gen-iii2.html?fbclid=IwAR10ZJT2oZstrHTMECAo4-0pM66T2eUBcNWCH-W-kLVmiPoi-FE8dMLCo5w

MRe
22.10.2023, 13.10
Olis voinut kyllä tulla paksummilla jaloilla, kuin 34mm. 36 tai jopa 38.

moukari
07.01.2025, 10.21
Miten suuri rengas menisi 100 mm 2. sukupolven Pro STD-malliin ilman spacereiden siirtelyä? Meneekö 26x4.8" Schwalbe Al Mighty nastoilla tai esimerkiksi 29x2.4" Schwalbe Wicked Will, tai 29x2.6" Ice Spiker?

Ilmeisesti spacereita siirtämällä saisi muutettua tuon rengastilan STD-mallissa vastaamaan EXT-mallia. Netin perusteella se kuitenkin vaatisi (mahdollisesti) erikoistyökaluja, joten ei oikein viitsisi ryhtyä urakkaan.

harald
07.01.2025, 10.25
Rengastila on kiinteä, ei sitä voi spacereilla muuttaa. Rengastilan rajoittaa se silta alajalkojen välissä, ja se on kiinteä osa haarukkaa. Mastodoniin menee markkinoiden suurin rengas Vee Tire 2XL (26x5.05"). Ja 29x3" mahtuu hyvin. Tuo 2XL on isompi kuin yksikään tietämäni 27.5" fatbikerengas. Tämä ainakin mun Mastodonissa, en tiedä miten 2. sukupolven haarukalle on tehty.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rShdXDdIg3eCO3ZrQbC0je0OW3eKGvbVIeop4TtGXvA/edit?usp=sharing (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rShdXDdIg3eCO3ZrQbC0je0OW3eKGvbVIeop4TtGXvA/edit?usp=sharing)

Edit: En ole ollenkaan huomioinut surlyn uusia 24x6.2" renkaita. Ne eivät taida mahtui kuin Moonlanderiin kuitenkaan.

moukari
07.01.2025, 10.33
Rengastila on kiinteä, ei sitä voi spacereilla muuttaa. Rengastilan rajoittaa se silta alajalkojen välissä, ja se on kiinteä osa haarukkaa. Mastodoniin menee markkinoiden suurin rengas Vee Tire 2XL (26x5.05"). Ja 29x3" mahtuu hyvin. Tuo 2XL on isompi kuin yksikään tietämäni 27.5" fatbikerengas. Tämä ainakin mun Mastodonissa, en tiedä miten 2. sukupolven haarukalle on tehty.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rShdXDdIg3eCO3ZrQbC0je0OW3eKGvbVIeop4TtGXvA/edit?usp=sharing

Joo kiitos, leveyssuunnassa ne meneekin, kun leveys on sama. Ilmeisesti tuossa STD-mallissa pystysuunnassa rengastila olisi pienempi kuin EXT:ssä ja siksi isompi rengas kuin 753 mm halkaisijaltaan ottaisi siltaan kiinni haarukan pohjatessa. Oliko sulla siis STD ja nuo mahtuisi siihen ilman muutoksia?

edit: mietin hetkin uudestaan ja korjasin

Copilot
07.01.2025, 10.54
https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en-us/article_attachments/17430059677335

Tuollahan nuo räjäytyskuvat on. Mitä eroa EXT:ssä on STD:hen niin tuolta voi tutkia.


https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en-us/articles/17331804543127-Mastodon-Gen-1-and-2-2018-2023-service-and-travel-guides täällä on tosiaan hyvä dokumentaatio noista värkeistä kaikkineen.

harald
07.01.2025, 11.13
Minulla ilmeisesti Manitou Mastodon 120 mm STD. En huomannut ongelmia pohjaamisen kanssa, mutta en hypi pyörälläni. Jos on pohjannut tuolla 2XL renkaalla niin varmaan on beaver guard pelastanut sitten, en tiedä? Surly Bud ja Johnny 5 on ne renkaat millä melkein aina ajan, ne ovat molemmat n 776 mm läpimitaltaan ja näitten kanssa ei ole ikinä ollut ongelmaa. Testannut siis itse myös 29x3" knard ja 2XL 26x5.05" renkaita tuossa.

moukari
07.01.2025, 11.23
Minulla ilmeisesti Manitou Mastodon 120 mm STD. En huomannut ongelmia pohjaamisen kanssa, mutta en hypi pyörälläni. Jos on pohjannut tuolla 2XL renkaalla niin varmaan on beaver guard pelastanut sitten, en tiedä? Surly Bud ja Johnny 5 on ne renkaat millä melkein aina ajan, ne ovat molemmat n 776 mm läpimitaltaan ja näitten kanssa ei ole ikinä ollut ongelmaa. Testannut siis itse myös 29x3" knard ja 2XL 26x5.05" renkaita tuossa.

Joo, sittenhän tuohon STD:ään pitäisi sopia mikä vaan. Noita Copilotin linkkaamia räjäytyskuvia tutkinkin jo aiemmin, mutta just tämä pohjaamisongelma jäi epäselväksi. Oma ajotyyli on ns. dynaaminen.

Copilot
07.01.2025, 11.54
Mulla oli tuollainen EXT. Kyllä se siltä vaikutti, että sisäänjoustoa on rajoitettu nimeenomaan tuon takia ettei raapisi kruunu renkaaseen keulan pohjatessa.

harald
07.01.2025, 13.02
Tuon Hayes-taulukon mukaan Jumbo Jim 26x4.8" olisi liian iso STD haarukalle, mun mielestä tuon taulukon voi pitää omana arvonaan. Ellen ole väärässä niin suomessakin myydään pyöriä joissa STD haarukka ja JJ 4.8" renkaat?

Copilot
07.01.2025, 14.39
Ainahan noissa valmistajien taulukoissa on varmuusvaraa.

moukari
07.01.2025, 16.56
Tuon Hayes-taulukon mukaan Jumbo Jim 26x4.8" olisi liian iso STD haarukalle, mun mielestä tuon taulukon voi pitää omana arvonaan. Ellen ole väärässä niin suomessakin myydään pyöriä joissa STD haarukka ja JJ 4.8" renkaat?
Jos JJ mahtuu, niin sitten pitäisi ilmeisesti tuo Al Mighty mahtua myös. Mikäli sinulla Bud ja Lou ovat mahtuneet, niin valmistaja on laskenut varmaankin aika lailla varman päälle.

paaton
07.01.2025, 17.44
Piti ihan lueskella tuosta. Kyse ei tosiaan ole siitä etteikö rengas mahtuisi, mutta jos sillä fillarilla ajaa ja käyttää jousimatkan, niin se tosiaan ottaa kiinni emäputken alapäähän, niinkuin copilt sanoi.
STD malliin voi kai kanssa laittaa spacereita joka estää tuon pohjaamisen. Ainakin tässä ketjussa just suositellaan std mallia, jos tarkoitus on ajaa myös matalammilla renkailla.

https://www.mtbr.com/threads/manitou-mastodon.1039416/page-71

Mullekkin kyllä varmasti tulee jossain vaiheessa mastodoni keulalle, jos fatti pysyy talossa. Aika turha kampe tuo minusta on poluille ilman joustoa.

harald
07.01.2025, 18.00
Itse halusin ennemin 120 mm joustavan STD:n kuin 100 mm joustavan EXT:n ihan geometrian takia.

Tuo 2XL taisi kyllä osua tosiaan, mutta kun välissä oli Beaver Guard lokari niin se rengas ei tarttunut. Johnny 5 ja Budin kanssa ei sellaisia ongelmia, ja saan kyllä haarukan pohjaamaan useinkin. Mun painolla.

stumpe
07.01.2025, 18.44
Kokeilin 27.5x4.5 barbegazzia pro STD:hen, otin ilmat pois enkä saanut haarukan kruunua osumaan renkaaseen.

Edit. Ajatusvirhe, korjattu kaari--> kruunu

elasto
07.01.2025, 22.18
Piti ihan useaan otteeseen lukea tätä keskustelua kun ei meinannut saada mitään selvää. Toiset puhuu jarrukaaresta ja toiset kruunusta.

Eihän se etäisyys renkaasta jarrukaareen muutu missään vaiheessa joustoa. Eli jos rengas mahtuu pyörimään koskematta jarrukaareen niin ei se siihen koske vaikka keula pohjaisi.

Kruunu onkin sitten eri juttu. Jos rengas on liian korkea niin se voi pohjatessa osua kruunuun. Haraldilla välissä ollut roiskeläppä on pelastanut tilanteen, mutta jos tuollainen nappula pääsee kirraamaan kruunuun kiinni haarukan pohjatessa niin siinä jatkaa kuski matkaa suoraan etuovesta ulos aika hätäseen.

Läskillä
11.02.2025, 00.20
Morjesta,

Minulla on Helkama FE584 ja olen siihen laittamassa joustohaarukkaa. Silverbackin sivuilla on hyvään hintaan mastodonin haarukkaa tarjolla. Tuolla on tuo mastodon fat pro ext 120mm malli ja Manitou Mastodon Comp, Air fork, 120 mm. Meneekö molemmat 27,5"x4,5" renkaaseen? Onko jotain muuta mitä kannattaa huomioida kun teen päätöstä noiden väliltä?

Linkit tuotteisiin alla:
https://silverbackbikes.de/products/manitou-fat-bike-fork?_pos=1&_sid=87052223b&_ss=r

https://silverbackbikes.de/products/manitou-mastodon-fat-pro-ext-120-mm-copy?_pos=2&_sid=87052223b&_ss=r

Läskillä
11.02.2025, 00.21
Niin ja onko nuo nyt sitä gen 2 vai gen 3 mitä silverback myy?