Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ehdotuksia päivittäiselle työmatkalle Soukka-Itäkeskus?

nerf
06.05.2020, 00.15
Onkos hyviä kokemuksia reiteistä? Olen keskustan läpi ajellut (kun se on aika makeeta), mutta aikaa kuluu ihan tolkuttomasti varsinkin Laru/ruoholahti akselilla, ja töihin pitäisi kuitenkin ehtiä :p. Onko esim kehä 1 ihan toivoton?

Kupla
06.05.2020, 01.31
Melkein 10km lisää matkaa Kehää pitkin, itse menisin vaan Kuusisaaren kautta. Tuo 29km on kyllä aika hyvä, siinä saa jossain tammikuun tuiskussa kaivaa sisua syvältä. Brompton+metro olisi oma ratkaisu.

Aakoo
06.05.2020, 09.12
Omat ajelut on Länsiväylän vartta Lauttasaareen ja Ruoholahteen, ja siitä Hietalahdenrantaa pitkin Eiranrannan kautta Kauppatorille ja Pohjoisrantaa Sörnäisten rantatielle. Siitä sitten Itäväylän vartta Itikseen? Kierrän siis keskustan josta tulee hieman lisämatkaa, mutta tuossa ei juurikaan tarvitse pysähdellä liikennevaloihin eikä ole ruuhkaakaan. Lisäksi maisemat on kivat.

Fuuga
06.05.2020, 09.50
Ruoholahdestahan pääsee suoraan Baanaa pitkin steissille, josta Kaisaniemen puiston kautta taas Sörkan rantatielle eli ei sielläkän paljoa valoja ole. Mutta juu, Kehä I kierto tekee 10 km lisää joka tekee vauhdista riippuen 20 - 30 min. lisää matka-aikaa eikä ainakaan tällä hetkellä Leppävaaran ja Tapiolan väli ole kaikkein ajettavin. Leppävaara noin ylipäätään on yhden sortin epäjatkumo. Itse saattaisin kokeilla jotain Lehtisaari-Kuusisaari-Meilahti-Ruskeasuo-Pasila (keskuspuiston läpi)-Kumpula-Viikki-Hertsikka -reittiä. Tosin, tuolla on paljon paikkoja, joissa ei voi välttää valoja, mutta toisaalta pääsee polkemaan vähän ulkoilureiteilläkin.

Marsusram
06.05.2020, 10.09
Nyt ei reittivaihtoehto radanvarren baanaa Ogeliin -Viikinmäki-Viikintie toimi raidejokerin työmaan takia.
Oli vähän liikennevaloja.

Liikuttava
06.05.2020, 10.15
Kannattaa katsoa mitä google maps ehdottaa, 3 ihan hyvää vaihtoehtoa

PasiR
06.05.2020, 19.17
Mutta juu, Kehä I kierto tekee 10 km lisää joka tekee vauhdista riippuen 20 - 30 min. lisää matka-aikaa eikä ainakaan tällä hetkellä Leppävaaran ja Tapiolan väli ole kaikkein ajettavin.

Kehä I -vaihtoehdossa ei varmaankaan kannata Tapiolan kautta tulla, vaan oikaista vaikka Olarinluoman, Koivu-Mankkaan ja Laajalahden kautta (esim. Olarinluoma - Mankkaanlaaksontie - Turveradantie - Turvesuontie), tuolloin välttää myös hankalimman työmaakiertotien Pohjois-Tapiolassa. Jos nyt oikein katsoin, niin lisämatkaa ei tulisi ihan kymmentä vaan joku n. 5-6 km. Ajelen itse Laajalahden ja Itäkeskuksen välin yleensä Kehä I:tä pitkin, mutta jos pitäisi päivittäin ajaa, kokeilisin varmaan muitakin reittejä.

Firlefanz
06.05.2020, 19.58
Vanha pyöräilyn ja kävelyn reittiopas eli se tänä vuonna käytöstä poistuva https://pk.reittiopas.fi/ tarjoa aika hauskannäköisen reitin Soukasta (Espoo) Itäkeskukseen (Helsinki), kun laittaa reititystavaksi "Sorapintaisia suosiva". Matkaa näkyy kertyvän 31,3 km suuntaansa, joten tiettyä asennetta ja oikeanlaista suhtautumista vaatinee jo sekin että ajaa työmatkat muutaman kerran viikossa tai vain yhteen suuntaan.

Espoon puolta en tunne enkä osaa ehdottaa parannuksia reittioppaan ehdotukseen esimerkiksi Pasiloiden läpiajoon, vaikka tarjottu vaihtoehto ei liene nopein eikä mukavinkaan. Idemmäksi päästyä voisi ajaa Viikintietäkin tai siirtyä sinne ulkoiluteiltä Gardenian kohdilla ja jatkaa suoraan Ratasmyllyntien kuuluisalle miljoonakelville.

alli
06.05.2020, 22.05
^ Olisiko vähän kieli poskessa tuo ehdotus, mutta kuten aikaisemmin on sanottu, niin Jokeri-työmaa kurjistaa Viikintien suuntaa. Samoin Ratasmyllyntien loppu lienee pujottelurataa, mutta jäähallin editse voi tietenkin poiketa sitä ennen.

Itse olin pitkästä aikaa lähityöpäivällä tällä viikolla, enkä suosittelisi Viikin ulkoilureittejäkään, hirmu kansoitettuja eikä mitään turvaetäisyyksiä jää siellä. Gardenian kirsikkapuiden takia tietenkin nyt voi noille seuduin silti uskaltautua 😁.

Ps. Vanhaa reittiopasta jää kyllä ikävä, kun sen poistavat joskus.

Firlefanz
06.05.2020, 23.52
^ Olisiko vähän kieli poskessa tuo ehdotus, mutta kuten aikaisemmin on sanottu, niin Jokeri-työmaa kurjistaa Viikintien suuntaa. Samoin Ratasmyllyntien loppu lienee pujottelurataa, mutta jäähallin editse voi tietenkin poiketa sitä ennen.

Ei ollut millään lailla kieli poskessa. Kuvittelin että se ymmärrettäisiin alustavaksi ehdotukseksi, mutta minusta se olisi ollut ehdottomasti jatkokehittelyn arvoinen.

Viikintien vaihtoehtoni olisi ollut se eläinsairaalan takaa kulkeva tie, puutalojen kohdalla Viikintien tilapäiselle kelville, jolla kieltämättä olisi yksi pakollinen liikennevalopuolenvaihto. Mutta sen jälkeen taas suoraa ja vapaata menoa - enkä osannut kuvitella että joku olisi jatkanut Ratasmyllyntietä jäähallia pitemmälle jos kerran oli Itäkeskukseen menossa. Eli en nähnyt Viikintien osuudessa kauheasti kurjistelua, mutta saattaa tietenkin olla etteivät tietoni ole ajantasaiset.

Itse olin pitkästä aikaa lähityöpäivällä tällä viikolla, enkä suosittelisi Viikin ulkoilureittejäkään, hirmu kansoitettuja eikä mitään turvaetäisyyksiä jää siellä. Gardenian kirsikkapuiden takia tietenkin nyt voi noille seuduin silti uskaltautua .

Joudun taas myöntämään että vaikka olen Viikin ja Herttoniemen ulkoiluteitä ajanut, olen pysytellyt pois sellaisina vuorokauden aikoina joilloin olen ilmeisen oikein osannut arvella niiden olevan tupaten täynnä ulkoilijoita. Mutta arkityömatkaliikenteen aikoina olen niille osunut enkä ole mitään sellaista ruuhkaa niillä havainnut jota ei olisi millä tahansa pääkaupunkiseudun työmatkapyöräilijöiden käyttämällä reitillä.

(Enkä osaa edes kuvitella millainen reitti pitäisi speksata jotta voisi varmistua turvaetäisyyksistä haluamallaan tavalla. Mulle riittää se ettei minun tarvitse ajaa kenenkään peesissä - eli että voin ajaa hitaammin ja jättää väliä tai siirtyä sivummalle ja ajaa ohi. Voin mielestäni katsoa onnistuneeni siinä melko hyvin.)

JouniJK
07.05.2020, 01.10
Työmatkasi on päivittäisenä edestakaisena matkana todella pitkä. Itse harkitsisin vakavasti julkisen liikenteen ja pyöräilyn yhdistämistä, mikä tuo Sinulle pelkkään pyöräilyyn verrattuna huomattavasti lisää vapausasteita valita pyöräilyyn käytetty aika esim sään tai fiiliksen suhteen. Tässä kohdassa lompakkosi sisältöä kohtaan valitettavasti kohdistuu kohtuullisia paineita perustellun investoinnin johdosta eli kohtaat tutun n+1 dilemman.

Investoinnin jälkeenkin voit aina halutessasi harjoittaa Tarzanmaista urheilua ajamalla tuota matkaa edestakaisin nykyisellä kalustollasi. Rantoja pitkin ja baanaa käyttäen on se reitti, mihin otaksun Sinun lopulta päätyvän.

Kohtasin itse työmatkapyöräilyn kohdalla tuon legendaarisen n+1 haasteen ja päädyin pitkän ( ja täysin turhan ) suunnilleen tieteellisen harkinnan perusteella investointiin, mitä en ole sekuntiakaan katunut ja mikä edelleen saa jatkuvasti hymyn huulille. Tuo on jo aiemmin täällä mainittu ja fiksuna löydät kyllä sen. Alkaa kirjaimella B.

hphuhtin
07.05.2020, 01.50
Ajelin pari vuotta Soukka-Keilaniemi ja nyt mennyt Laajasalo-Otaniemi väliä. Jos tuon koko matkasi haluaa ajaa niin ajaisin Soukasta normireittiä Keilaniemeen (Kaitaantie-Kalastajantie-Länsiväylän eteläpuolta Tapiolaan asti, josta yli ja siitä useampi vaihtoehto mistä siirtyä suuntaan Lehtisaari-Kuusisaari-Meilahden rantaa Pikku-Huopalahteen, Keskuspuiston läpi Pasilaan ja sieltä (inhokkipätkä) Teollisuuskadulta Kalasataman ohi Itäväylän reunalle. Loppumatka aika selkeä Itäväylän reunaa seuraileva.

Itse valitsisin Brompton tai Gocycle GX + metro-yhdistelmän tuolle matkalle. Metroon ei ole pakko hypätä Matinkylästä, vaan vaikka vasta Keilaniemestä tai miksei vaikka Koivusaaresta, niin selviää AB-lipulla :)

Penator
07.05.2020, 11.17
Ajelin pari vuotta Soukka-Keilaniemi ja nyt mennyt Laajasalo-Otaniemi väliä. Jos tuon koko matkasi haluaa ajaa niin ajaisin Soukasta normireittiä Keilaniemeen (Kaitaantie-Kalastajantie-Länsiväylän eteläpuolta Tapiolaan asti, josta yli ja siitä useampi vaihtoehto mistä siirtyä suuntaan Lehtisaari-Kuusisaari-Meilahden rantaa Pikku-Huopalahteen, Keskuspuiston läpi Pasilaan ja sieltä (inhokkipätkä) Teollisuuskadulta Kalasataman ohi Itäväylän reunalle. Loppumatka aika selkeä Itäväylän reunaa seuraileva.

Itse valitsisin Brompton tai Gocycle GX + metro-yhdistelmän tuolle matkalle. Metroon ei ole pakko hypätä Matinkylästä, vaan vaikka vasta Keilaniemestä tai miksei vaikka Koivusaaresta, niin selviää AB-lipulla :)

Miksi ajaa Pikku-Huopalahteen ja Pasilaan asti? Itse kulkisin Meilahdentie - Tukholmankatu - Nordenskjöldinkatu - Viipurinkatu - Aleksis Kiven katu -> Itäväylä. Muisteloissani melko sujuva reitti. Tietenkään ruuhka-aikaan ei tuotakaan voi non-stoppina JA täysiä ajaa, mutta sopiva flow päällä tuskin tarvitsee kauheasti valoissa seisoskella. Kyllähän tuollaisen työmatkan suola on just se, että ajorytmiin tulee vaihtelua ja maisemat ei ole koko ajan sitä samaa piennarta tai kelviä. Ja vaihtelun vuoksihan voi välillä ajaa sen keskustan läpi tai kiertää Viikin ja Pasilan kautta (näiden tämän hetkistä remonttitilannetta en tarkemmin tunne, niin en tiedä kuinka kivoja ovat).

Ja vähän offtopiccina toteaisin, että jos mielenlaatu tai työpaikan fasiliteetit ei kannusta ajamaan reittiä loskassa räntäsateessa, niin menisin itse suosiolla autolla. Tai jos ikää on yli 50 v. niin sähköpyörällä voisi yrittää venyttää pyöräilykautta niin, että kaikista kauheimmat päivät sietäisi mennä julkisilla (en kyllä suosittele, jos haluaa pysyä terveenä).

Kyllä minä tällaista päivittäin ajaisin ja joskus lähes vastaavaa reittiä melkein päivittäin ajanutkin: https://goo.gl/maps/2HB4Wj7jyH8m9XdF6
(https://goo.gl/maps/2HB4Wj7jyH8m9XdF6)

JackOja
07.05.2020, 11.37
...Metroon ei ole pakko hypätä Matinkylästä, vaan vaikka vasta Keilaniemestä tai miksei vaikka Koivusaaresta, niin selviää AB-lipulla :)

AB-lipulla selviää vaikka ajaisi metron päästä päähän.

Fuuga
07.05.2020, 11.43
Ja vähän offtopiccina toteaisin, että jos mielenlaatu tai työpaikan fasiliteetit ei kannusta ajamaan reittiä loskassa räntäsateessa, niin menisin itse suosiolla autolla. Tai jos ikää on yli 50 v. niin sähköpyörällä voisi yrittää venyttää pyöräilykautta niin, että kaikista kauheimmat päivät sietäisi mennä julkisilla (en kyllä suosittele, jos haluaa pysyä terveenä).

Mikäs meissä yli 50-kymppisissä on niin vikana, että tarjotaan heti helpotuksia? Ihmisiä parhaassa iässään. Vauhdit vähenee, mutta matkat pitenee ja kelien sietokyky lisääntyy.

jame1967
07.05.2020, 12.26
Meikäläinenkin yli 50 ja vauhti vaan kohentunut , eikä missään nimessä sähköä alle.
Tosin viimeksi pyörän päällä ennen aprillipäivää , käsi poikki ja toivottavasti parin tunnin päästä kipsi pois.
Painoakin tullut 6 kg , parin kilon päässä maaginen 80 rikki.

JackOja
07.05.2020, 12.35
Mikäs meissä yli 50-kymppisissä on niin vikana, että tarjotaan heti helpotuksia?...

Helpotuksen tarjoaja lienee joku 19-vuotias, joka luulee että 5-kymppisinä ollaan suunnilleen kuolleita.

Penator
07.05.2020, 12.40
Mikäs meissä yli 50-kymppisissä on niin vikana, että tarjotaan heti helpotuksia? Ihmisiä parhaassa iässään. Vauhdit vähenee, mutta matkat pitenee ja kelien sietokyky lisääntyy.

Ah, ilmaisin itseäni epäselvästi. Siis: JOS matka tuntuisi liian rasittavalta JA JOS ikää olisi >50 voisi sähköä harkita. Alle viiskymppisenä ja terveenä en vain silkasta mukavuudenhalusta kehtaisi sähköpyörään vaihtaa. Mutta tarpeeton kommentti tässä ketjussa, myönnän. Aloittajahan on matkaa jo ajanut ja kaipasi reittivaihtoehtoja, eikä kalustosuosituksia. Julkisen liikenteen ja bromptonit keskusteluun toi aikaisemmat keskustelijat.

Tiedän, että tästäkin voi joku 49-vuotias sähköpyöräilijä mielensä pahoittaa, mutta vinkkinä: ei tarvitse ottaa niin vakavasti. :)

EDIT: en ole 19, mutta tiedän, että keskimäärin ihmisten kunto taitaa iän myötä laskea. Työpaikan senioripolkijakollegoissani vain on niitä, ketkä ovat vähentäneet luomuna poljettuja tmt-kilometrejään, kun ei kuulemma enää tarvitse todistella itselleen tai muille että ne 20-30 km matkat on poljettava säällä kuin säällä.

alli
07.05.2020, 12.56
Ei ollut millään lailla kieli poskessa. Kuvittelin että se ymmärrettäisiin alustavaksi ehdotukseksi, mutta minusta se olisi ollut ehdottomasti jatkokehittelyn arvoinen.

Viikintien vaihtoehtoni olisi ollut se eläinsairaalan takaa kulkeva tie, puutalojen kohdalla Viikintien tilapäiselle kelville, jolla kieltämättä olisi yksi pakollinen liikennevalopuolenvaihto. Mutta sen jälkeen taas suoraa ja vapaata menoa - enkä osannut kuvitella että joku olisi jatkanut Ratasmyllyntietä jäähallia pitemmälle jos kerran oli Itäkeskukseen menossa. Eli en nähnyt Viikintien osuudessa kauheasti kurjistelua, mutta saattaa tietenkin olla etteivät tietoni ole ajantasaiset.

Kieli poskessa -heitto viittasi ihan vaan siihen, että reilu 30 km sorateitä suuntaansa työmatkaa olisi mielestäni useimmille melko lailla utopistinen vaihtoehto. Tajuan toki, ettei kaikille, ja varmasti esimerkiksi sinulta kävisi. Kyselihän jo aloittaja nimenomaan tällaista pitkää siivua.

Noin muuten kerroin vain omia kokemuksiani. Oli alun perin puhe siitä Gardenian kohdalta Viikintielle tulosta, ja opasteiden mukaan mennessä kyseisen tien joutuu ylittämään nyt kolmesti, kaksi näistä valoista, ja toisessa näistä risteyksistä valot on myös ajosuuntaankin. Ehkä kannattaisi tosiaan pysyä ulkoilureiteillä pidempään niin välttäisi nämä pari ekaa ylitystä.

Kulkuväyliä on kavennettu ja esimerkiksi Viilarintien risteyksessä kevyt liikenne on litistetty aika lailla kallioleikkauksen juureen ja maalattu tiehen hidastuskehotuksia. Nämä nyt varmasti muuttuu ajan mittaan.

Ratasmyllyntiestä sanoin, kun itse en osaa vähemmän tutuissa paikoissa hahmottaa, mistä pitää kääntyä optimaaliselle reitille. Jos joku kehottaa ajamaan tiettyä väylää, niin seuraan sitä sitten vaikka tiemaasumppuun tajuamatta, että tietenkin muutaman sadan metrin jälkeen olisi jo pitänyt kääntyä toisaalle 😁.

Joudun taas myöntämään että vaikka olen Viikin ja Herttoniemen ulkoiluteitä ajanut, olen pysytellyt pois sellaisina vuorokauden aikoina joilloin olen ilmeisen oikein osannut arvella niiden olevan tupaten täynnä ulkoilijoita. Mutta arkityömatkaliikenteen aikoina olen niille osunut enkä ole mitään sellaista ruuhkaa niillä havainnut jota ei olisi millä tahansa pääkaupunkiseudun työmatkapyöräilijöiden käyttämällä reitillä.

(Enkä osaa edes kuvitella millainen reitti pitäisi speksata jotta voisi varmistua turvaetäisyyksistä haluamallaan tavalla. Mulle riittää se ettei minun tarvitse ajaa kenenkään peesissä - eli että voin ajaa hitaammin ja jättää väliä tai siirtyä sivummalle ja ajaa ohi. Voin mielestäni katsoa onnistuneeni siinä melko hyvin.)

Normaali työmatka-aika on varmaan aika lailla venyvä käsite. Aamukuudelta lienee hyvin tilaa, mutta iltakuuden jälkeen oli kansoitettua, ja kun väki oli liikkeellä kaksikkoina ja perhekunnittain, ja molempiin suuntiin, niin kyllä siinä pisaratartuntaetäisyydellä oltiin. Edessä saattoi pyöräillä lapsi, josta ei tiennyt, mihin seurueeseen se kuuluu, ja kauempaa takaa lähestyä joku kovaa kelloa rinkuttaen... Tulin nyt tuolta ajaneeksi vanhalla rutiinilla, kun kuului ennen työmatkaan, mutta jatkossa taas vain myöhään illalla.

Tuo nyt onkin hyvä kysymys, että missä nyt ajella. Itse ajattelisin, että kapeita ranta- ja ulkoilureittejä kannattaa vältellä ainakin aamulla ja illalla valoisaan aikaan, ja ehkä valita karumpia teitä, kuten se Itäväylän varsi. Mutta en nyt siinäkään ole paljon liikkunut "normiaikaan" ja aikamoisia kapeikkoja on siinäkin.

Osahan on täällä ehdottanut julkisiakin, mutta itse pyrin välttelemään ehdoin tahdoin altistusta.

Fuuga
07.05.2020, 13.37
Tiedän, että tästäkin voi joku 49-vuotias sähköpyöräilijä mielensä pahoittaa, mutta vinkkinä: ei tarvitse ottaa niin vakavasti. :)

EDIT: en ole 19, mutta tiedän, että keskimäärin ihmisten kunto taitaa iän myötä laskea. Työpaikan senioripolkijakollegoissani vain on niitä, ketkä ovat vähentäneet luomuna poljettuja tmt-kilometrejään, kun ei kuulemma enää tarvitse todistella itselleen tai muille että ne 20-30 km matkat on poljettava säällä kuin säällä.

Juu, ei hätää. Vähän kieli poskessa tuon heitin, vaikkakin sanotaan että leikissä on puolet totta. Ja niin oli siinäkin.

Jänniä nämä seniorit kun nimenomaan ei tarvitse todistella vauhteja enää, voi vain nautiskella kurjistakin keleistä. Mutta kukin taaplaa tavallaan.