Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : White AX 290 FF 20 (alle 300€ hybridi)

Puskis
05.05.2020, 00.14
Ostelin tällaisen 18'' koossa viikko sitten 254€ hintaan ja tänään oli kuriiri käynyt ovella. Pyörä ei tuu omaan käyttöön.

Osalistaa:
-Altuksen 8v vipu, takavaihtaja ja kasetti 11-34
-Prowheelin 170mm kammet 38t 104bcd sinkularattaalla. Ei oo nw, vaan ketjun pitäisi pysyä paikallaan ketjusuojan ja muovisen ohjurin avulla.
-KMC:n ketju
-Tektro md-280 mekaaniset levyjarrut, saman merkin levyt ja kahvat.

Runko alumiinia, mustassa maalissa jotain kimalletta. Rumat hitsisaumat, tulee keskiön kohdalla jopa reunasta vähän yli. Sisäiset vaijerivedot. KSA 40-mount jalalle.
18'' koossa stack 620mm ja reach 395mm eli lyhyt ja korkeahko on. Stemmin alla vielä 3cm spacereitä.
Haarukka terästä AC 415mm, kiinnikkeet lokasuojalle. Sisäpuolella lowrider-kiinnikkeet.

Stemmi os 75mm 6-astetta.
Stonga 740mm ehkä 9-astetta, pieni nousu. Lukittavat(!) ergo-gripit.
Satulatolppa 31,6, pehmee satula.

Renkaat Deli 45-622, oikeesti 43mm
Pinnat ohentamattomat 2mm, kai ne on terästä vaikka magneetti ei tartu.
Navat irtokuulilla, 6-bolt, pikalinkut
Kehissä 18mm sisäleveys

Mukana tuli muoviset flättipolkimet, joissa on ihan hyvin pinta-alaa ja pitoa. Laakerit tuntuu kuivilta, kuten tollasissa aina.

Pyörä oli ihan hyvin pakattu, mut ilmeisesti naarmutettu jo ennen pahvittamista top tubesta ja down tubesta. Takakiekko oli hieman kiero, muttei paukkunut leipomisesta enempää. Pinnojen kireydet oli tosi pahasti epätasapainossa. Mittari näytti vetopuolella lukemia 19-27 ja jarrulevyn puolella 13-25. Vedin löysimpiä pinnoja ensin jonkin verran kireemmälle ja suoristelin. En tiiä tuliko hyvä. Napa oli hieman liian tiukalla, mut en saanut auki. Pitäis ottaa jarrulevy pois tieltä, jotta uskaltaisi käyttää enempi voimaa, niin olkoot tommonen. Kehän sisällä helisi jotain alumiiniroskaa, mutta sain ne ronkittua venttiilireiästä ulos.

Vielä on etukiekko tarkistamatta ja ohjainlaakeri kurkkimatta. Jos tuolta ei mitään kammottavia yllätyksiä löydy, eikä toi oo ihan paska ajaa, niin sitten tossa on ihan ok pyörä tosi halvalla. Täähän on melkein kuin Vitus Dee, mut halvempi ja paremmilla osilla.

nure
05.05.2020, 08.11
^Onnea loistavan ostoksen vuoksi, paljon iloisia kilometrejä!!!

palikka
05.05.2020, 09.40
Voihan tuo hintaansa nähden hyvä olla muttei kuitenkaan hyvä pyörä 😁
Pitääkö 14kg ilmoitettu paino paikkaansa. Jos pyörään ostaa satasen kiekkosetin niin paraneeko pyörä merkittävästi kokonaisuutena?

hiilikuitumies
05.05.2020, 09.47
Jos pyörään ostaa satasen kiekkosetin niin paraneeko pyörä merkittävästi kokonaisuutena?
Ei, ellei osta tubeless ready -vanteita ja tee konversiota sellaiseen. Sellaisen eron jo huomaa.

Ihan ok:lta tuo pyörä vaikuttaa, kun nuo asiat ovat niissä ilmaisissa huolloissa korjattavia. Ensihuoltohan on lähinnä sitä varten, että siellä saavat vähän pinnoja kiristellä tarvittaessa.

Nurea jaksaa harmittaa, että jotkut eivät ostaa Konaa 2-3-kertaisella hinnalla. Itse olen saanut tonnin pyörissäkin pahimmillaan paljon enemmän ongelmia kuin tuossa Whitessä. Sellaista sattuu, ja sitä varten on takuu. Näppärä korjaa ne itse, vähemmän näppärä vie huoltoon. Ja jos kaikki lopulta pettää, niin satasella saa tosiaan uudet peruskiekot, ja silti pyörä on halpa.

palikka
05.05.2020, 09.51
Minusta ne huollot kuului yli 300€ pyöriin. Painosta sen verran että osa siitä kai tulee teräshaarukasta ja ehkä renkaista. Tollasen kuuluis nimittäin joku 12-12.5kg painaa paskoillaki osilla kun varusteluki on nollatasolla.

hiilikuitumies
05.05.2020, 09.56
Minusta ne huollot kuului yli 300€ pyöriin. Painosta sen verran että osa siitä kai tulee teräshaarukasta ja ehkä renkaista. Tollasen kuuluis nimittäin joku 12-12.5kg painaa paskoillaki osilla kun varusteluki on nollatasolla.
Se kuuluu kaikkiin paitsi lastenpyöriin.

https://www.xxl.fi/vinkit-ja-neuvot/pyorahuolto

Mohkku
05.05.2020, 10.12
Heh, ensihuoltoon kuuluu pinnojen kireyden tarkastus, muttei säätö.

hiilikuitumies
05.05.2020, 10.20
ei siinä muuta voida tehdä kuin tarkastaa pinnojen kireys. Jos ne on väärät, sellaiseksi ne myös jäävät.
En usko, että juuri missään pyöräkorjaamossa ensi/kausihuollossa rihdataan vain jännitteiden epätasaisuuden takia, jos kiekko pyörii kuitenkin suorasti, koska siihen ei ole aikaa (vs. huollon kustannus).

Mohkku
05.05.2020, 10.36
Huvittaa silti huolto-ohjelma, jossa tarkastetaan pinnojen kireys. Kaikki muu luvataan säätää, paitsi pinnat.

Nyt olisi testin paikka viedä 300 euron pyörä ensin maksuttomaan ensihuoltoon ja seuraavana vuonna perushuoltoon ja katsoa, miten huoltokohteet tuli käytyä läpi. Oikeneeko vanteet, säätyykö navat jne.

hiilikuitumies
05.05.2020, 10.43
Huvittaa silti huolto-ohjelma, jossa tarkastetaan pinnojen kireys. Kaikki muu luvataan säätää, paitsi pinnat.

En ymmärrä, mitä tarkoitat. Totta kai se tarkistus sisältää myös kiristelyn tarvittaessa, koska pelkässä tarkastamisessa ei olisi mitään järkeä. Jos se ei siitä epäsuorasti käy ilmi, se lukee myöhemmin: "vanteiden rihtaus/suoristus"

Mohkku
05.05.2020, 10.48
Niinpäs olikin, viimeisenä listassa. Nyt sitten puskiksen ostos ensihuoltoon kiekon oikaisuun.

Puskis
05.05.2020, 11.16
^Onnea loistavan ostoksen vuoksi, paljon iloisia kilometrejä!!!

Ei tuu mulle, mutta kiitos! :)

Pitääkö 14kg ilmoitettu paino paikkaansa. Jos pyörään ostaa satasen kiekkosetin niin paraneeko pyörä merkittävästi kokonaisuutena?

Paketin kyljessä lukee net weight 12.96kg, ei oo just punnitusmahdollisuutta. Rungossa on ainakin tarpeettoman paksua putkea monessa paikassa, että vois olla kevyempikin. Tulee vielä lokasuojat, jalka ja ehkä runkolukko.

Valmiissa levyjarrukiekoissa pinnojen kireydet olleet aina ihan päin helvettiä, mut ehkä nää oli nyt pahimmat tähän asti. Pitäis löysätä varmaan ensin kaikki ja aloittaa kokonaan alusta, mut olkoot noin ainakin talveen. Noilla ei varmaan edes ajeta paljon, kun pyörä on kesät kakkospyöränä. Talvirenkaat menee Muirwoodsin alkuperäisiin kiekkoihin, jotka on ehkä marginaalisesti paremmat.

Nyt olisi testin paikka viedä 300 euron pyörä ensin maksuttomaan ensihuoltoon ja seuraavana vuonna perushuoltoon ja katsoa, miten huoltokohteet tuli käytyä läpi. Oikeneeko vanteet, säätyykö navat jne.

Ei tuu varmaan käytettyä, ellei jotain mene rikki. Tää vaatis ensin pyörän tarkistamista, sitten se pitäis ajaa kauppaan, tulla kahdella bussilla takas ja sama takaperin.

nure
05.05.2020, 12.28
Hiili, mikäs mua harmittaa? Aina suonut vapauden ostaa mitä tahansa, onnittelin kollega Puskista suoraan sydämmestäni enkä saa mitään bonuksia tai kiksejä siitä että joku ostaa Konan.
Olisi tosiaan mielenkiintoista että joku selvittäisi mitä nuo ns. ilmaiset huollot sisältää? Voisi vaikka suorittaa jonkin sortin tutkimuksen joku XXL:n pyörän ostaja... Paljon saatetaan luvat mutta mitä tosiaan tapahtuu...
Tuollaisessa pyörässä joka rakennettu jollekin perus alumiiniputkelle vaatii muutakin kuin kiekkojen vaihdon ja mietityttää että kuinka kannattavaa se edes on...

hiilikuitumies
05.05.2020, 12.29
Tuollaisessa pyörässä joka rakennettu jollekin perus alumiiniputkelle vaatii muutakin kuin kiekkojen vaihdon ja mietityttää että kuinka kannattavaa se edes on...
Mikä vaatii? Mitä vikaa perusrungossa on?

Vahingossa muokkasin tätä vanhaa viestiä uuden laittamisen sijaan.

nure
05.05.2020, 12.33
Hiili, mikäs mua harmittaa? Aina suonut vapauden ostaa mitä tahansa, onnittelin kollega Puskista suoraan sydämmestäni enkä saa mitään bonuksia tai kiksejä siitä että joku ostaa Konan.
Olisi tosiaan mielenkiintoista että joku selvittäisi mitä nuo ns. ilmaiset huollot sisältää? Voisi vaikka suorittaa jonkin sortin tutkimuksen joku XXL:n pyörän ostaja... Paljon saatetaan luvat mutta mitä tosiaan tapahtuu...

hitlike
05.05.2020, 12.44

Tuollahan tuo lukee nettisivuilla: "Palvelu sisältää kolme kausihuoltoa. Kausihuollossa vaihteet & jarrut säädetään, pinnojen kireys ja pyörän kunto tarkastetaan."

Keskivertopyöränkäyttäjälle tuollainen yksinkertainenkin ilmaishuolto on jo tosi hyvä juttu ihan siksi että saa tosiaan sen rihtauksen ja vaihteiden/jarrujen kohdilleen säädöt. Ja nimeomaan edullisissa pyörissä osat vaatii nopeammin säätöä. Ja onhan se myös hyvä että samalla huoltomies voi ehdottaa esim ketjun tai pakan uusimista kun peruskäyttäjä ei kuitenkaan itse todennäköisesti huomaa jos ne on vaihtokunnossa. Kyllä se 50€ luokkaa on jos menee edullisimpiin liikkeisiin kyselemään hintaa vastaaville huolloille kun ne todennäköisesti myydään sitten kausihuoltona. Useimmat sitten jättää kokonaan edullisen hybridin huoltamatta kunnes pyörä ei enää toimi ollenkaan.

Onhan siellä sitten tarjolla myös laaja perushuolto 79.90 ja täyshuolto 149.90 joka sisältääkin jo muun lisäksi keskiön, ohjainlaakerin ja napojen huollon jos tuntuu että nuo ilmaiset huollot ei ole tarpeeksi kattavia.

Tuli mieleen myös kun ostin erikoisliikkeestä Trekin tyttöystävälle pari vuotta sitten, koska kyseessä oli kuitenkin vajaa parin tonnin pyörä sain tingattua pakettiin mukaan hyvät polkimet ja lahjakortin yhteen ensihuoltoon, huolto oli merkitty arvoltaan 45€. Se sisälsi suunnilleen tuon saman eli toiminnan tarkastuksen, säädöt ja rihtauksen.

jii.haanpaa
05.05.2020, 13.04
Mikä vaatii? Mitä vikaa perusrungossa on?

Meillä tuli perheeseen Whiten SC Comp FF Ane (https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-ane-20-naisten-hybridipyora-harmaa/p/1169354_1_style?gclid=Cj0KCQjwncT1BRDhARIsAOQF9LmO mj0RkUEd6w756hXMPvmIm7Bm2QV6rieihp45RhbCh-ErKJrPJfAaAhloEALw_wcB&gclsrc=aw.ds) . Olisikohan ollut reilut vajaat 400 euroa alella. Olisikohan vastaava? Tuossa runko on järkyttävän painava ja erittäin kova. Vanteet samaa rataa, mutta Shimanon navat kuitenkin. Pinnamittaria en omista, mutta jonkin verran olen niitä saanut rihtailla. Renkaina susihuonot nimettömät. Kampisettinä Shimanon nelikantti, mutta laakerina on joku hassutteluhomma, konelaakerit säiden armoilla, mutta toisin kuin esim pf- tai bsa-laakereissa perhanan vaikeasti puhdistettavissa/huollettavissa. Näyttää myös siltä, että laakeripötkö on toispuoleisesti asennettu, jää vetopuolella töröttämään. Mutta toimii. Säätöstemmi hirvitti jo kaupassa ja siihen tulikin klappia ensimmäisten päivien aikana, vaihdoin kiinteän tilalle. Positiivisina asioina käyttötarkoitukseensa kelvolliset shimanon jarrut ja vaihteetkin toimivat ja pysyvät säädöissä.

Minäkin yritin tyrkyttää tyttärelle Konaa, mutta tuon hän halusi ja sai. Ja on ollut tyytyväinen, mikä lienee tärkeintä.

nure
05.05.2020, 13.16
Hit, usein on niin että luvataan mutta ei tehdä. Toisaaltaan eipä ole murheeni, varsinaista pyörähuoltoa ei yhteenkään pyörääni ole tehty, en kertakaikkia viitsisi/uskaltaisi antaa muiden käsiteltäviksi... Knock on wood...

hitlike
05.05.2020, 13.18
Meillä tuli perheeseen Whiten SC Comp FF Ane (https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-ane-20-naisten-hybridipyora-harmaa/p/1169354_1_style?gclid=Cj0KCQjwncT1BRDhARIsAOQF9LmO mj0RkUEd6w756hXMPvmIm7Bm2QV6rieihp45RhbCh-ErKJrPJfAaAhloEALw_wcB&gclsrc=aw.ds) . Olisikohan ollut reilut vajaat 400 euroa alella. Olisikohan vastaava? Tuossa runko on järkyttävän painava ja erittäin kova. Vanteet samaa rataa, mutta Shimanon navat kuitenkin. Pinnamittaria en omista, mutta jonkin verran olen niitä saanut rihtailla. Renkaina susihuonot nimettömät. Kampisettinä Shimanon nelikantti, mutta laakerina on joku hassutteluhomma, konelaakerit säiden armoilla, mutta toisin kuin esim pf- tai bsa-laakereissa perhanan vaikeasti puhdistettavissa/huollettavissa. Näyttää myös siltä, että laakeripötkö on toispuoleisesti asennettu, jää vetopuolella töröttämään. Mutta toimii. Säätöstemmi hirvitti jo kaupassa ja siihen tulikin klappia ensimmäisten päivien aikana, vaihdoin kiinteän tilalle. Positiivisina asioina käyttötarkoitukseensa kelvolliset shimanon jarrut ja vaihteetkin toimivat ja pysyvät säädöissä.

Minäkin yritin tyrkyttää tyttärelle Konaa, mutta tuon hän halusi ja sai. Ja on ollut tyytyväinen, mikä lienee tärkeintä.

Tuossakin on teräshaarukka joka nostaa painoa. Siinä seuraavassa Lite-mallissa jota myydään nyt 599€ on muuten aluhaarukka, kiinteä stemmi, semi-slicksit merkkirenkaat, 10 speedi kammet ja pakka, painoakin 11.5kg. Aikalailla listan joka ongelma olisi korjattu mutta toki hintaakin lisää. Pyöränä enemmän verrannollinen Dewin yms kanssa.

Puskis
05.05.2020, 17.04
Kiekot painaa mun laskujen mukaan jotain 2,6kg ilman jarrulevyjä ja pikalinkkuja, että siinä ois kyllä kevennyskohde. Rengas painaa 715g, sisuri 223g. Tää on varmaan talvisetupissa kevyempi kuin kesällä. :D

Koeajo suoritettu. Kyllä tolla mieluummin ajaa kuin monella muulla pyörällä. Satulatolppa on alle 300mm pitkä, eikä sitä saa tarpeeksi ylös, jos inseam on jotain 82-83, mikä on varmaan yleistä monelle 170-180cm pitkälle. Itelleni joutuisin hankkimaan toisen satulatolpan ja laittamaan paljon pidemmän stemmin, mut nyt taitaa pärjätä just ja just näillä. Toisessa mukana tulleista polkimista on varmaan akseli kiero, kun muljui oudosti jalan alla. Vähän harmi, kun muuten ois jääneet käyttöön. Jarruissa on ihan ok tuntuma, mut toivottavasti alkavat toimia tehokkaammin. Nyt noi ei pärjää v-jarruille. Toe overlapista ei oo pelkoa, ei edes lokasuojien kanssa. Rengastilaa on varmaan 50mm+lokasuojat, joten 60mm bluemelsit ehkä sit tulossa.

Jpkainulainen
05.05.2020, 17.35
Voihan tuo hintaansa nähden hyvä olla muttei kuitenkaan hyvä pyörä 😁

Tämä se on niin suhteellista. Jonkun toisen mielestä alle 10 000 eurolla ei saa hyvää pyörää.

Itse ostin männäviikolla vastaavasta liikkeestä tuon xc275 maastopyörän 299 eurolla. Tuli työmatka- ja muuhun asiointiajoon eikä saanut olla yhtään arvokkaampi, ettei olisi liian anastusherkkä jätettäväksi joskus yleisellä paikalla pyörätelineeseenkin. Ihan hyvä peli hintaisekseen. Keula tietysti kamala hyppykeppi eikä näitä 3xjotain vaihteistoja voi käsittää, mutta pienillä modauksilla käyttötarkoitukseensa oikein soiva peli.

Kiertelin myös tuota hybridiä, mutta koska oma pyöräilyn "päälaji" on enduro, otin maastomallin. Järkeilin, että kun geo ja ajoasento on kuitenkin edes vähän samankaltainen, voi suuremman osan työmatkalla hikoilusta laskea lajinomaiseksi harjoitteluksi :D

+€+
05.05.2020, 17.36
nure, onhan noista XXL "ilmaishuolloista" ollut keskustelua vähän joka paikassa ties kuinkakauan. Riippuu täysin paikkakunnasta minkälainen heppu siellä on tekemässä niitä huoltoja. Jossain saattaa olla joku työkkäristä sinne puoliväkisen pakotettu ja joissain paikoissa puoliammattilainen joka tietää mitä tekee.

Kuullut myös juttuja että tekevät ns. autohuollon joissain liikkeissä. Eli lyövät kysymättä uutta osaa kiinni mm. jarrupalat joilla ajettu sunnuntaikirkkoon ja takaisin. Riippuu ihan yksiköstä onko myynnin painopiste rahastaa huolloilla vai tuleeko paikkakunnalla tulosta tarpeeksi myynnistä.

Itse kävin kerran näyttämässä ja sain senjälkeen kohdistaa jarrusatulat kun olivat ne ryssineet. Mitään ei oltu oikeastaan tehty ja soittelivat että pitää vaihtaa sitä ja tätä. Eli aika subjektiivinen käsite onko noilla rahallista arvoa vai ei. Toiset huoltaa pyörät ja autot itse ja toiset teettää kaiken edes selvittämättä perusasioita ja tulevat kusetetuiksi.

nure
05.05.2020, 17.41
^On siinä komea paino kiekkosetille, päälle viisi kiloa jotenkin pyörivää massaa, saa kyllä rahalla paljon tavaraa...

Jpkainulainen
05.05.2020, 17.45
Kaikissa XXL-liikkeissä missä olen käynyt, pyörähuoltotila on avoin ja näkyvillä huoltotiskin takana. Jos haluatte varmistaa että huolto tulee tehtyä kunnolla, jääkää osastolle notkumaan ja valvomaan :D

hitlike
05.05.2020, 18.07
Menee nillitysosastolle valittaa 299€ citypyörän kiekkojen painosta. Vähemmän yllättäen eivät ole keveys vaan hinta edellä specsattu. Saman painoiset oli itsellä aikoinaan sinkulassa mutta kivasti kulki GP4000:llä. Voihan tuohon laittaa jotkut 20% kevyemmät 100€ Alexrimsit joita niissä 800€ Konissa käytetään jolloin siinä on sitten 399€ citypyörä, jos se kyyti siitä paranee. Itse tyytyisin vaihtamaan kumit vaikka 25€/kpl Contin doublefightereihin

Puskis
07.05.2020, 16.22
Vaihdoin paremmat polkimet ja kavensin stongan 620mm levyiseksi.

Kyllä mää tätä voisin alkutuntuman perusteella suositella ja luulen tän olevan kevyesti parasta mitä tällä hinnalla uutena voi saada. Ajotuntuma on luonteva, eikä mikään notku tai natise, eikä tossa oo oikeastaan mitään, minkä odottaisin leviävän lyhyessä ajassa. Jos tulisi äkillinen tarve huonosti pidettävälle käyttöpyörälle, niin voisin harkita hankkimista itsellenikin, tosin isommassa koossa.

Puskis
15.05.2020, 17.52
12,9kg sain henkilövaa'alla sylissä roikottaen kokonaisuuden painoksi ilman polkimia.

Lokasuojiksi valikoituikin vain 53mm bluemelsit, koska haarukka on ärsyttävän kapeaharteinen. Korkeuden puolesta tilaa olisi isommille renkaille, mut ehkä noille lokasuojille tarkoitetut max 45mm renkaat on ihan tarkoituksenmukaiset.

Leishon
19.07.2020, 15.13
Ostin tämmösen, tahallaan liian pienen; näin halvalla uskalsin ensi kertaa kokeilla, onko normaali koko minulle liian iso jostain henk koht syystä. Olen sitä aina vähän epäillyt, niskat kipeytyy herkästi ja hartiat tykkää jotenki nousta liikaa. Vastausta en tiedä vieläkään, mutta ajoasentoani kuvailisin erittäin mukavaks tällä pyörällä, vaikka otin M -koon (170-180) ja olen itse 186 cm.

Foorumin kiekkoja käsittelevät ketjut sotkee mun pään ihan totaalisesti. Mulla meni tästä pyörästä pinna poikki takaa, ja olin alunperinkin ajatellut, että ostan ensin paremmat kiekot ja harjoittelen sen jälkeen näillä alkuperäisillä sitten rihtaamista rauhaksiin. No, nyt siis olisin joko takakiekkoa tai molempia vailla, joten jos tulee mieleen joku sellanen ilmiselvä hyvä perusvaihtoehto tämän pyörän kiekoksi niin olisin kovin tyytyväinen.

En edes tiedä mitä eroa on satasen ja viiden sadan kiekolla, eli etsin ”peruskelpoa”. Saako vaikka 150 eurolla / kpl mitään, mitä kannattaa ostaa?

Minulle ihan sama onko 29 vai 28. Normi hybridiluokan kumit käytössä.

En haluaisi tilata ulkomailta.

Kestävyys mieluummin kuin keveys.

Kollinjoki
19.07.2020, 19.06
No saathan sinä n. 150 e / kpl vaikka DT Swiss E1800 tai Fulcrum Racing 500 -parin levyjarrukelpoisina versioina, eikä niitä ollenkaan tarvitse hävetä. Ja ne voit siirtää mahdolliseen tulevaan gravel- / maantiepyörään, jos sellaisen päädyt ostamaan, jolloin ne todennäköisesti ovat paremmat kuin pyörän mukana tulevat ensiasennuskiekot, ellet sitten panosta rahaa jo ihan kunnolla (yli 2000 - 2500 e) pyörän ostoon. Kiekoissa hinnan kasvaessa mm. paino suhteessa kiekon leveyteen kevenee ja siitä on hyötyä, oli pyörä mikä tahansa.

Puskis
19.07.2020, 20.21
vaikka otin M -koon (170-180) ja olen itse 186 cm.

Onkohan sulla kumminkin satula liian alhaalla?
Satulatolppa on alle 300mm pitkä, eikä sitä saa tarpeeksi ylös, jos inseam on jotain 82-83, mikä on varmaan yleistä monelle 170-180cm pitkälle.

Kai toi pinnan katkeeminen menee takuuseen? Alkuperäiset kiekot on mun kuvitellakseni potentiaalisesti ihan kestävät, mutta vaatisi sen rihtauksen heti ennen ekaa ajoa.

Saksasta tilaamalla saa kiekkoparin ihan merkki-komponenteilla reiluun sataseen. esim. https://www.rosebikes.fi/rose-mtb-wheelset-mavic-xm-119-disc-shimano-deore-6000-disc-2668548?product_shape=schwarz
tai vaikka dynamolla https://www.rosebikes.fi/rose-hybrid-wheels-28700c-dt-swiss-545d-disc-shimano-deore-dh-3d37-disc-hub-dynamo-deore-fh-m6000-2665585?product_shape=schwarz&article_size=28%22

Oma kokemus yhen tuommosen Rosesta tilatun kiekkosetin perusteella oli vaan se, että rihtaushommiin pääsi niidenkin kanssa heti alkuun ja navatkin piti säätää ja rasvata. Tuon jälkeen ovatkin toimineet ongelmitta jo useemman vuoden ilman mitään huototoimenpiteitä. Nuo vedetään kai nippuun jotenkin koneellisesti ja se semmoinen esijännityksen poisto jää kokonaan välistä. Kun ekan kerran kiekolle tulee rasitusta, niin pinnat sanoo "plong" ja kiekko on kiero.

Kollin Joen mainitsemat kiekot taitaa olla läpiakselikiekkoja, joten eivät toimi tai tarvitsevat jotkut qr-konvertterit, jos semmoisia on olemassa.

Kollinjoki
19.07.2020, 21.54
^ Joo sori niin ovatkin tosiaan läpiakselikiekkoja eli kannattaa tähän käyttöön unohtaa. Tulivat ekana mieleen tuollaisesta perusvarmasta 300 e kiekkosetistä niin jäi asia ajattelematta yhtään sen pitemmälle.

PekkaLyyti
19.07.2020, 22.10
DT:n G1800 kiekkosarjan mukana tulee käytännössä kaikki maailman adapterit.
Eli ne ainakin uppoaisi tuohon fillariin ongelmitta.
Ainoastaan vapaarattaaseen taitaa tarvita pienen prikan vähempivaihteisen pakan taakse.

Leishon
19.07.2020, 22.27
Onkohan sulla kumminkin satula liian alhaalla?

Kai toi pinnan katkeeminen menee takuuseen? Alkuperäiset kiekot on mun kuvitellakseni potentiaalisesti ihan kestävät, mutta vaatisi sen rihtauksen heti ennen ekaa ajoa.

Oma kokemus yhen tuommosen Rosesta tilatun kiekkosetin perusteella oli vaan se, että rihtaushommiin pääsi niidenkin kanssa heti alkuun ja navatkin piti säätää ja rasvata. Tuon jälkeen ovatkin toimineet ongelmitta jo useemman vuoden ilman mitään huototoimenpiteitä. Nuo vedetään kai nippuun jotenkin koneellisesti ja se semmoinen esijännityksen poisto jää kokonaan välistä. Kun ekan kerran kiekolle tulee rasitusta, niin pinnat sanoo "plong" ja kiekko on kiero.

Heh, no sen verran unohdin sanoa, että pidemmän satulatolpan sentään otin heti kaupasta mukaan :)

Ai, meneekö takuuseen? Tällä on ajettu jotain 500 ja 1000 väliltä, kävi ”ensihuollossa” vastikään. Siellä säätivät täysin täsmällisesti toimineet vaihteet aivan keturalle jostain syystä.

Tosiaan, tämän ostettuani lähdin vantaalta rehvakkaasti testaamaan pyörää muka tampere tähtäimessä. No hämeenlinnassahan se takakiekko tosiaan oli jo ihan vonkula. Siellä rihtailin sen verran, että uskalsin ajaa lähimmälle juna-asemalle. En ollut etukäteen tajunnut, että se pitäisi rihdata ennen ajoa. Ehkä aiempien pyörien kanssa on ollut hyvä tuuri siltä osin.

Huoh, turhauttaa. En osaa vielä rihdata niin hyvin, että olisi mielenrauha sitten ajella, vaikkei nyt silminnähden aivan vonkkuisikaan. Olisi mukava sen kiekon hintaa vastaan saada se toimivana alle, mutta ilmeisesti pitää siinä tapauksessa ostaa nyt myös ne rihtauskamat ja harjoitella.

Kaikki nuo boostit ja läpiakselit sun muut on mulle ihan hepreaa toistaiseksi, siksi juuri tuntuikin, että halusin asiaa kysyä nimenomaan täällä missä moni näköjään tietää kyseessä olevan pyörän.

Jos leikitään, että hakisi paikallisesta kaupasta siihen jonkun satasen maksavan modus -napaisen taakse, niin millaista konkreettista menettäisin siinä verrattuna vaikka johonkin saksasta tilattuun? Ulkomailta tilatessa kun pitäisi sitten olla ainakin vähintään varma ostoksestaan sen puoleen, että myyjää ei pääsisi vaivaamaan tyhmillä kysymyksillä :)

Puskis
21.07.2020, 18.51
En osaa sanoa Modus merkkisistä navoista mitään. Jos ne sattuu olemaan konelaakereilla, niin voipi olla ihan hyvätkin. Shimanoista toisaalta tietää melko varmasti mitä siinä saa, laadukkaan irtokuulanavan ja kunnollisen pikalinkun.

Mainitut DT Swissit on varmaan hyvät, jos niissä tosiaan tulisi tarvittavat adapterit.

velib
03.09.2020, 16.36
Onkos kukaan kokeillut tähän 650b -kiekkoja? Kuinkahan leveät renkaat niillä mahtuisi? 2.25" Ice spikerit kiinnostaisivat, ja jäisikö niiden kanssa vielä mahdollisesti tilaa lokasuojille.

Puskis
03.09.2020, 19.32
Haarukka on ainakin aivan yläosastaan sen verran kapea, että kruunuun kiinni juntattuna siihen mahtuu nätisti ainoastaan 53mm lokasuoja. 60mm joutuisi jo puristumaan hieman kapeammaksi. En nyt taas hahmota, että mikä halkaisija 650b ispissä olisi, eli voisiko lokasuojaa laskea paljonkin, jolloin mahtuisi ehkä tarpeeksi leveä lokasuojakin. Täällä tullee eteen 42mm Contact Spike ja taakse 42mm Smart Sam.

Pyörästä ei vielä kovin paljon kerrottavaa. Kaikki toimii, mutta kilometrejä vähän. Satula kuulemma ehkä huono tai en tiiä.

nure
05.09.2020, 11.32
^^^Aikoinaan Shimanon halpisnavat ainakin oli sisältä ilman rasvaa, kahdet purin joskus ja kuivuuttaan rutisivat. Kuitenkin jos miettii niin runko ja kiekot kaikkein olennaisin osa halvassakin pyörässä ja kun runkoa ei vaihda niin kiekkoihin kannattaa panostaa...

Laissez
01.11.2020, 04.30
Onko kukaan kokeillut 50-622 rengasta tälle pyörälle? Katsellut talvirenkaita ja harkinnassa on Schwalben marathon winter plus koossa 50-622. Mutta vähän epäilyttää sen mahtumisen kanssa.

Tämä rengas siis kyseessä:
https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Marathon-Winter-Plus-28-Wired-Spike-Tyre-p64163

Haarukka on ainakin aivan yläosastaan sen verran kapea, että kruunuun kiinni juntattuna siihen mahtuu nätisti ainoastaan 53mm lokasuoja. 60mm joutuisi jo puristumaan hieman kapeammaksi. En nyt taas hahmota, että mikä halkaisija 650b ispissä olisi, eli voisiko lokasuojaa laskea paljonkin, jolloin mahtuisi ehkä tarpeeksi leveä lokasuojakin. Täällä tullee eteen 42mm Contact Spike ja taakse 42mm Smart Sam.

Pyörästä ei vielä kovin paljon kerrottavaa. Kaikki toimii, mutta kilometrejä vähän. Satula kuulemma ehkä huono tai en tiiä.

Oletko päässyt kokeilemaan jo nastoja? Itselleni nuo contact spiket toinen vaihtoehto, jos nämä 50-622 Schwalbet eivät mahdu.

Puskis
01.11.2020, 14.24
Oletko päässyt kokeilemaan jo nastoja? Itselleni nuo contact spiket toinen vaihtoehto, jos nämä 50-622 Schwalbet eivät mahdu.

Asennettu on, mut käyttötarvetta ei vielä ole ollut. Vähän ehkä alimittaiselta toi 42mm Conti näyttää, mutta 50mm rengas heittäisi jo 53mm lokasuojasta loskat ohi. Muuten mahtuminen ei taitaisi olla ongelma.

Laissez
01.11.2020, 14.49
Asennettu on, mut käyttötarvetta ei vielä ole ollut. Vähän ehkä alimittaiselta toi 42mm Conti näyttää, mutta 50mm rengas heittäisi jo 53mm lokasuojasta loskat ohi. Muuten mahtuminen ei taitaisi olla ongelma.

Näin itsekin tuumailin, kun kävin vertailemassa kaupassa Schwalben marathon winter plus 42 vs 50 rengasta, niin tuo 42 koko vaikuttaisi hitusen liian kapealta ja mitä muualta luin niin tuo Continentalin 42 olisi oikeasti lähempänä 40. Tuo loska voi olla ongelma, kun itsellä on SKS velo 47 trekking lokarit, niin tuo 50 hitusen liian leveä noihin, niin voi lentää jonkin verran loskaa päälle. Harmi kun tuo Continental ei tee isompia kokoja renkaasta.

https://i.ylilauta.org/aiqjp.jpg

Laissez
02.11.2020, 15.12

Mitä mieltä muuten olet, mikä mahtaisi olla maksimi rengaskoko, joka pyörään menee?

mroaac
03.11.2020, 08.18
Omana kokemuksena whiten halpishybridistä:
Lelun tuntonen, ei tarvinnu paljoa pyöräillä nii osat alko antaa periksi ja lopulta meni rikki.

Uskomattominta oli se että levyjarru pala anto periksi ja mureni käsiin ku sitä aloin kattoon ja käsittelemään. Ei voi suositella

hitlike
03.11.2020, 10.57
Omana kokemuksena whiten halpishybridistä:
Lelun tuntonen, ei tarvinnu paljoa pyöräillä nii osat alko antaa periksi ja lopulta meni rikki.

Uskomattominta oli se että levyjarru pala anto periksi ja mureni käsiin ku sitä aloin kattoon ja käsittelemään. Ei voi suositella

Kerrotko tarkemmin mitkä osat alkoi mennä rikki ja antaa periksi, ja miten?

Puskis
03.11.2020, 12.09
^^Ja puhutko tästä nimenomaisesta pyörästä vai jostain ihan muusta?

Nyt tää löytyy osalistoineen Whiten nettisivultakin. Navat näköjään Joytech/Novatecia, keskiö ja ohjainlaakeri jäi yhä mysteeriksi. https://whitebikes.com/ax-290-ff-20/b/2461/

Mitä mieltä muuten olet, mikä mahtaisi olla maksimi rengaskoko, joka pyörään menee?

En missään vaiheessa miettinyt, että mitä tuohon saisi menemään ilman lokasuojia. Kannattaa ite mittailla. edit: kävin varastossa pällistelemässä ja arvaisin, että vähintään 55mm.

mroaac
05.11.2020, 10.26
Kerrotko tarkemmin mitkä osat alkoi mennä rikki ja antaa periksi, ja miten?

Tuntuma pyörään alkoi kärsiin ihan ensimmäisen kuukauden aikana et nitinät ja natinat tuli seuraksi, sit levyjarrut alko hiissaa, sen jälkeen vaihteet ei enään vaihtanu niin näpäkästi. Lopulta sit vaihteet lahos jarrut yms lahos siihen pointtiin et ne oli jo huoltokelvottomia.

En nyt liian tarkkaan muista mut periaatteessa systemaattisesti vaan alko lahoaan alle heti ensimmäisistä ajoista lähtien. Kuukauden jälkeen pyörät oli siinä kunnossa että ois voinut luulla että ne pyörät oli jo vuosia vanhoja.
Meillä oli nuita pyöriä 2, oma rippas siihen kun tarakalla oli kauppakassillinen painoa niin se takavaihtaja hirtti jotenki kiinni ketjuun ja paukahti siitä iha vituiksi, sit toi emännän pyörä kituutti vähän pitempään josta sitten jarrut alko pettään ja lopulta kun sitä kattoi nii se pala mureni kirjaimellisesti käteen ku sitä käsitteli.

Tälläsiä en missään nimessä suosittele jokapäiväseen käyttöön, kun jos noin rapistuu niin kun noi jarrut antaa periksi esimerkiksi alamäessä niin se on menoa sitten.

Edit: Ei taida olla tämä kyseinen pyörä mikä mulla oli. Tämä vain minun kokemuksena Whiten halpishybridistä :3

Leewi
05.11.2020, 10.45
Edit: Ei taida olla tämä kyseinen pyörä mikä mulla oli. Tämä vain minun kokemuksena Whiten halpishybridistä :3

Just, oisko parempi sitten vaan deletoida koko oksennus?

mroaac
05.11.2020, 11.06
No emmä tota henkilökohtaiseksi loukkaukseksi kirjottanu, vaan tiedoksi niille jota sitä arvostaa

hitlike
05.11.2020, 11.08

Muutenkin epäilen miten "vaihteet ja jarrut lahosi käyttökelvottomaksi". Halvimmillaan ovat kuitenkin jotain Acera/Tourney tasoa ja nekin on nykyään aika varmatoimista peruskauraa. Ja takavaihtaja hirtti kun laittoi ostokset tarakalle? Ok ok.

Laissez
06.11.2020, 21.43
Tuntuma pyörään alkoi kärsiin ihan ensimmäisen kuukauden aikana et nitinät ja natinat tuli seuraksi, sit levyjarrut alko hiissaa, sen jälkeen vaihteet ei enään vaihtanu niin näpäkästi. Lopulta sit vaihteet lahos jarrut yms lahos siihen pointtiin et ne oli jo huoltokelvottomia.

En nyt liian tarkkaan muista mut periaatteessa systemaattisesti vaan alko lahoaan alle heti ensimmäisistä ajoista lähtien. Kuukauden jälkeen pyörät oli siinä kunnossa että ois voinut luulla että ne pyörät oli jo vuosia vanhoja.
Meillä oli nuita pyöriä 2, oma rippas siihen kun tarakalla oli kauppakassillinen painoa niin se takavaihtaja hirtti jotenki kiinni ketjuun ja paukahti siitä iha vituiksi, sit toi emännän pyörä kituutti vähän pitempään josta sitten jarrut alko pettään ja lopulta kun sitä kattoi nii se pala mureni kirjaimellisesti käteen ku sitä käsitteli.

Tälläsiä en missään nimessä suosittele jokapäiväseen käyttöön, kun jos noin rapistuu niin kun noi jarrut antaa periksi esimerkiksi alamäessä niin se on menoa sitten.

Itsellä kestänyt todella hyvin tämä oma pyörä, tosin vaihdoin Tektron mekaaniset jarrut Shimanon mt200 hydraulisiin. Muuten vaihteet yms. toiminut hyvin. Lisäksi jos tuo Shimanon takavaihtaja hajoaa, niin uusi ei ole mitenkään erityisen kallis. Uusi Altus takavaihtaja maksaa alle 20€ ja uudet jarrupalat saa alle kympillä.

Leewi
06.11.2020, 22.12
Itsellä kestänyt todella hyvin tämä oma pyörä, tosin vaihdoin Tektron mekaaniset jarrut Shimanon mt200 hydraulisiin. Muuten vaihteet yms. toiminut hyvin. Lisäksi jos tuo Shimanon takavaihtaja hajoaa, niin uusi ei ole mitenkään erityisen kallis. Uusi Altus takavaihtaja maksaa alle 20€ ja uudet jarrupalat saa alle kympillä.
Mroaac puhuukin jostain fiktiivisestä markettipyörästä. Se vähän mitä nykyisillä altuksilla ajanut, niin toimii paremmin kuin viitisen vuotta vanha deore.

Laissez
06.11.2020, 22.20
Mroaac puhuukin jostain fiktiivisestä markettipyörästä. Se vähän mitä nykyisillä altuksilla ajanut, niin toimii paremmin kuin viitisen vuotta vanha deore.

Katsos jäikin huomaamatta tuo. Tosin mitä itse lueskellut muualtakin, niin altuksissa ei nyt varsinaisesti mitään vikaa ole ja ovat halvat vaihtaa. Plussaa tulee siitä, että on vain 1x8 vaihteet en itse ole koskaan pitänyt eturattaiden kanssa räpeltämisestä. Ainoa huonopuoli pyörässä on mielestäni jarrut, mutta Shimanolta saa 40€ uudet hydrauliset jarrut, joten ei ole paha varsinkin jos myy vanhat Tektrot pois samalla.

Puskis
17.04.2021, 21.39
Väliraportti:

Pyörä selvisi ihan hyvin tästä olosuhteiltaan melko helposta talvesta. Kilometrejä taisi tulla jotain 150 per kuukausi, säilytetty kotona varastossa, työpaikalla ulkona. Yritin kalastella moitteita, mutta vaihteet ja jarrut toimi ilmeisesti aivan hyvin koko talven. Alkuperäinen takarengas selvisi ilman flättejä. Aika paljon siihen oli kyllä uponnut kiviä. Kiekot pysyivät myös suorina, joten pitäisi ehkä viitsiä avata navat rasvaamista ja säätämistä varten. Ne kun pyöri alusta asti vähän takkuisesti.

Mun suurimmat moitteet liittyy rungon suunnitteluun. Ohuemmilla putkilla tosta ois saanut todennäköisesti kevyemmän ja mukavamman. Lisäksi kun seisontajalan taittaa taakse, niin se helähtää jarrulevyyn, ajaessa se ei hankaa, mutta väliä ei ole montaa milliä. En tiedä, oisko jollain toisella jalalla sama juttu vai onko tää kyseinen jalka vaan huono yhdistelmä (joku Hebie). Luulis vaan tollasen KSA 40-mountin olevan jotenkin universaalisti ristiin sopivaksi tarkotettu.

Tän hinta olisi näköjään noussut 50€. Ois yhä ihan hyvä ostos, jos näitä ylipäätään ois.

+€+
18.04.2021, 14.48
^ Painoahan tuosta saa tiputettua reippaasti vaihtamalla nelikanttikeskiö nykyaikaiseen. Uusi kampisetti, alumiiniratas ja keskiö ei paljon kustanna jos ei tarvi mitään hipo-osia olla. Deoren kampisetti on 55 euroa uutena, keskiö kympin verran ja alurattaita saa kiinasta alle kympillä. Samalla saisi 175mm kammet päivitettyä jos ei välttämättä halua noilla lyhyillä versioilla kitkutella.

Taitaa olla pelkkä nelikanttikeskiö 340g vs. nykyaikainen 64g tms.

Kiituri
19.04.2021, 12.50
Otsikon pyörä tuli ostettua tyttärelle. Muuta siihen ei tarvinnut tehdä kuin
- säätää jarrut, viimeiset vaijerilevyjarrut mitä taloon tulee !
- vaihtaa jarrukahvat. Miksiköhän tuon mallisia kahvoja edes tehdään?? Oneksi paremmat sai Puuilosta 12.9e.
- parempi satula

Jos olisi ollut saatavilla XC290 niin olisi ollut varma valinta mutta kyllä tämä vaijerijarrullinenkin menettelee koulumatkapyöränä.
Ei tuollaiseen kannata juuri osia pävittää paitti nuo jarrukahvat ja ehkä satula. Parmepi ostaa kerralla parempi jos tulee muuhun kuin kevyeeseen asiointiajoon.
Kovin paljoa tarjontaa edullisissa mutta käypäisissä pyörissä ei tällä hetkellä ole. Whiteja on tytölle tullut nyt ostettua useampikin (eri kokoisia) ja ne on olleet hyviä pelejä.

hitlike
19.04.2021, 13.03
Otsikon pyörä tuli ostettua tyttärelle. Muuta siihen ei tarvinnut tehdä kuin
- säätää jarrut, viimeiset vaijerilevyjarrut mitä taloon tulee !
- vaihtaa jarrukahvat. Miksiköhän tuon mallisia kahvoja edes tehdään?? Oneksi paremmat sai Puuilosta 12.9e.
- parempi satula

Jos olisi ollut saatavilla XC290 niin olisi ollut varma valinta mutta kyllä tämä vaijerijarrullinenkin menettelee koulumatkapyöränä.
Ei tuollaiseen kannata juuri osia pävittää paitti nuo jarrukahvat ja ehkä satula. Parmepi ostaa kerralla parempi jos tulee muuhun kuin kevyeeseen asiointiajoon.
Kovin paljoa tarjontaa edullisissa mutta käypäisissä pyörissä ei tällä hetkellä ole. Whiteja on tytölle tullut nyt ostettua useampikin (eri kokoisia) ja ne on olleet hyviä pelejä.

Itse laittaisin tuosta halvan päivityksen. Ainoa "selvä" heikkous. Harvassa on edulliset täysjäykät 1x ketjuvaihteella varsinkin kivijalkaliikkeissä, sikäli hyvä markkinarako tällä pyörällä.

https://www.bike-components.de/en/Shimano/BR-MT200-Disc-Brake-Set-p67525/

Kiituri
19.04.2021, 17.27
Aina myydää halvalla "out of stock" tavaraa eli "eioota" ja jotkut vielä jopa linkaa niihin :)

nure
19.04.2021, 18.01
Mekaanisissa levyjarruissa eroja, hyvät toimii melkein yhtä tehokkaasti kuin hydrauliset paitsi voimaa hieman enemmän vaatii. Noi halpis hydraulisia löytyy muiltakin, esim. Clarksilta ja Tektrolta.

hitlike
19.04.2021, 18.19
Aina myydää halvalla "out of stock" tavaraa eli "eioota" ja jotkut vielä jopa linkaa niihin :)

Lähinnä tarkoitin yleisellä tasolla, ja otin ekan linkin mitä guugle antoi. Tuo on ihan normi hinta noissa ja kyllä jarruja taas joskus saa.

Kiituri
19.04.2021, 20.38
^saahan niitä sitten kun buumi menee ohi. Mutta ongelma niissä vakio jarruissa ei ole se jarrusatula vaan se kahva mistä nuori tyttö pienellä kädellä vaan saa kunnon puristusvoimaa mitenkään. Kyseessä siis kahvan laakerointipisteen väärä sijainti ja varsinaisen kahvan huono muotoilu. Toisenlaisilla kahvoilla tehoa tuli rutkasti lisää ja pieni käsi saa hyvän otteen.

parempi silti ostaa suraan sellainen pyöriä missä osat on kohdallaan. Nythän sitä XC290 taas on saatavilla XXL:ssä. Siinä on hydrauliset levyt.

Puskis
19.04.2021, 21.08
Aikuisen käteen toi Tektron kahva on mun mielestä ihan hyvän tuntuinen ja laatuvaikutelma parempi mitä tuon hintaisessa pyörässä olettaisi olevan, eli joku noname/Promax. Jos haluaisi huomattavan parannuksen, niin pitäisi ostaa keskitason Shimanoa tai Avid speed dial seiskat.

nure
19.04.2021, 21.15
Avidin kahvoissa taitaa olla mahdollisuus säätää kahvaa lähemmäs, hyvät kahvat muutenkin.

Fiets
20.04.2021, 19.41
Ostin otsikon pyörän viime syksynä ja se on ollut lähes päivittäisessä ajossa läpi talven. Jarrut ovat kyllä toimineet moitteetta eivätkä olleet koko talvena kertaakaan jäässä, vaikka pyörä seisoi arkisin työpaikan pihalla (vanhan pyörän V-jarrut olivat talvella yksi murheenkryyni). En näe syytä miksi päivittäisin jarrut nestejarruihin. Jarrut olivat toki uutena tehottomat, mutta "sisäänajo" paransi tilannetta huomattavasti

https://www.youtube.com/watch?v=iUV2Eo9ERSk

M A
21.04.2021, 10.27
Kyllä noilla mekaanisilla varmasti pärjää. Vaihdoin kuitenkin 6v:lle omasta pyörästä yli jääneet ylläkin linkatut shimanot ja heti tuli palautetta paremmista jarruista. Hydrauliset ovat ennenkaikkea kevyemmät käyttää + yksimäntäisestä kaksimäntäiseen tulee tehoa luonnollisesti lisää. Tehon sijaan suurempi etu on helpompi jarruvoiman säätely hydraulisilla ja noilla shimanoilla ainakin huoltovarmuus. Kahvan liike on noissa myös varsin lyhyt, joten kahvan saa pienellekin kädelle sopivan lähelle.

Mutta kuten sanottua, mekaanisillakin pärjää ja en itsekään olisi vaihtanut pojan pyörään jos ei olisi ollut ylimääräisenä noita shimanoja.

Puskis
21.03.2022, 10.40
Tilannepäivitys:

Toisen talven ekana pakkaspäivänä takajarru jäätyi, eli syksyn sateissa oli kerännyt vaijerinkuoreen vettä sinne keskiön alle mutkaan. Otin pyörän päiväksi sisälle, vaijerin ulos ja jätin kuoren valumaan. Hinkkasin vanhan vaijerin vaan teflon-öljyllä liukkaaksi ja laitoin takaisin. Jarru on toiminut tuolla toimenpiteellä hyvin tähän asti. Eipä muuta.

Gargamel
21.07.2022, 11.17
Tällä hetkellä plussamalli on tarjouksessa hintaan 300e, ja perusmallia oli hetki sitten kahdella sataa. Ovatko nämä edelleen samaa tavaraa kuin kaksi vuotta sitten, vai muuttuuko jotain? Aiemmin tänä kesänä oli myymälässä ilmeisesti komponenttipulan vuoksi hieman paremmilla osilla kasattuja sattumapyöriä.

Ostin plussan naisten mallina eli S-kokoisena koululaiselle käyttöpyöräksi. Plussa lähinnä hydraulisten jarrujen houkuttaman huoltovapauden vuoksi, mutta ovatpa kyllä ainakin tuoreeltaan kerrassaan tehottomat nestejarruiksi :o Ehkä perusmalli olisi sittenkin ollut fiksumpi valinta ja erotuksella olisi päivittänyt jarrut kunnollisiksi. Vaan pysäyttää nämäkin voimaa käyttämällä, ja saivat myös etukiekon liikahtamaan paikaltaan kun qr ei ollut tarpeeksi kireällä. Toinen turha "parannus" on joustotolppa. 9v vaihteisto sen sijaan pelaa ihan hyvin näin uutena.

Kiekkoja en osaa itse diagnosoida, mutta navat pyörivät tavalliseen halpistapaan pykältäen. Lisäsin sinne rasvaa ja koetin säädellä, mutta ei ne paremmaksi muuttununeet. Kiekot tuntuivat painavilta, mutta koko pyörä seisontajalan kanssa antoi matkalaukkuvaakaan vain 12,9kg, mikä oli positiivinen yllätys.

Koululainen valitti toe-overlappia lokarin kanssa. Jospa hän täten oppisi polkemaan päkiällä jalkaholvin sijaan.

Kollinjoki
28.07.2022, 14.26
Pitihän se plussamalli tilata alehintaan ja nyt oli aikaa alkaa kota sitä. Ei harmittanut yhtään huomata, että minulle osui arpajaisista Shimanon jarruilla oleva fillari. Renkaina WTB Riddler. Ei taida olla kovin kaksinen rengas, mutta sentään jotain mitä voi ostaa ihan normaaleista kaupoista vs. nimetön kiinalaisrengas mallia AliExpress.

Keskiön saattaisin vaihtaa tuohon melkolailla piakkoin. Toimiihan tuo nykyinenkin joo, mutta toiselta puolelta siinä on muoviholkki. Ei tekisi mieli kokeilla miten helppo on irrottaa sitten kun siitä on muovi haurastunut.

Gargamel
29.07.2022, 12.55
Vee Tire Speedster -renkaat on tuossa meidän pyörässä.

Eilen väsäsin siihen Xxl:n Bits-tarakan. Joutui soveltamaan kun ei vakiomitoilla yltänyt rungon kiinnikkeisiin. Tarjottelin kuskille tavallisen sijaan urbaanisuutta henkivää etutarakkaa, mutta ei kelvannut.

stumpe
30.07.2022, 23.30
^piti tilata 350mm aisat tubukselta jotta sain tarakan vaateriin.

Padex
01.08.2022, 21.25
Nyt ois tarjouksessa 199,- , tuutko hakee?

Kollinjoki
08.08.2022, 16.06
Hieman olen päässyt nyt ajelemaan tarjouksesta ostetulla plussamallilla. Runkolukon asensin sekä vaihdoin normaalin satulatolpan vieterimallisen tilalle. Runkohan tuossa kispassa on todellakin tosi lyhyt myös L-koossa. Liekö haluttu saada mahdollisimman vähillä kokovaihtoehdoilla mahdollisimman monen pituiselle välttävästi sopivat pyörät aikaiseksi. Tai sitten haluttu tehdä kynnys siirtyä mummopyörästä tällaiseen toisenlaiseen kaupunkipyörään helpommaksi. Mutta lyhyt tosiaan on ja saatan vaihtaa pitemmän stemmin joskus, kunhan joskus tulee uusi ostettua. Vaikka välttää tuo noinkin.

Jarrut pelaa hyvin, mutta ei siitä huolta ollutkaan kun Shimanon jarrut tossa nyt on. Jarrupalojen sisäänajoksi riitti muutama normaali kaupunkipyöräilyssä eteen tuleva jarrun käyttö. Vaihteet oli valmiiksi säädöissään eikä välitöntä kiekkojen rihtaustarvetta ole. Ajelen ensin hieman ja hoidan rihtauksen sitten. Stonga on aavistuksen vinossa mutta en ole jaksanut lähteä vielä säätämään.

Ihan kelvollinen halpa kaupunkipyörä tuo on. Onpas nautittavaa, kun tuon kanssa uskaltaa toimia väärin ja riskihakuisesti: jättää kaupan eteen pelkällä runkolukolla lukittuna seisontatuen varaan. Ja säilyttää taloyhtiön pyörävarastossa (josta ei ole ilmeisesti ikinä mitään varastettu mutta jonne en arvokkaampaa pyörää silti jättäisi).

Kiituri
09.08.2022, 08.41
^eipä nuo halvat järjellä kootut nykypyörät sen huonommilla osilla ole kuin mitä nöösinä oli liki kaikki pyörät. Ei ne Helkamat ym. silloin 35-40v sitten nyt niin kauhean hyviä olleet mutta silti niillä ajettiin marginaalisella huollolla ronskilla tavalla. Ehkä me fillariharrastajat olemme vaan etääntyneet siitä tavallisesta pyörän käytöstä ... hyvin kauas.

Puskis
09.08.2022, 12.23
Onko toi joustotolppa jotenkin erityisen kelvoton tuon tyyppiseksi joustotolpaksi? Ite kuvittelin sen olevan ihan perusteltu mukavuutta lisäävä varuste, kun jäykällä tolpalla pyörä on huomattavan kovan tuntuinen.

Tosissaan pyöräilyyn tuollainen linkustoton, suoraan kohti keskiötä painuva jousto on tietenkin hirvitys.

Kollinjoki
09.08.2022, 15.02
Onko toi joustotolppa jotenkin erityisen kelvoton tuon tyyppiseksi joustotolpaksi? Ite kuvittelin sen olevan ihan perusteltu mukavuutta lisäävä varuste, kun jäykällä tolpalla pyörä on huomattavan kovan tuntuinen.

Tosissaan pyöräilyyn tuollainen linkustoton, suoraan kohti keskiötä painuva jousto on tietenkin hirvitys.

Itse ainakin ajelen tuolla fillarilla asfalttia ja sorapintaisia puistoteitä pitkin, ei siinä sellaisia töyssyjä kohdalle osu joita tarvitsisi vaimentaa. Ja jos osuu niin nostaa persusta penkistä, käpälöille ne töyssyt tietty sitten siinä tilanteessa lyö kun ei (onneksi) ole etujousitusta. Niinpä ei täten tarpeelliselta tunnu haaskata arvokasta liike-energiaa jousituksen pumppaamiseen. Olisi tuota hyppykeppisatulatolppaa tietty voinut edes kokeilla mutta kun vierastan jo ajatustakin sellaisesta niin kokeilematta jäi.

En mä kyllä tuota pyörää mitenkään kovin kovaksi miellä. Missään rytöasfaltilla en kyllä ole Whitella ajellut vaan normaaleja kaupunkialueen väyliä. Toleranssi voi olla suurenpuoleinen kun ihan tyytyväisenä ajelen alumiinirunkoisella maantipyörällä enimmät pyöräilyni. Voi Whitessä kova runko ollakin mutta mielestäni isot pulleat renkaat kyllä vaimentaa tärinät silti oikein hyvin. Muutenkaan persus ei se paikka kyllä ole jossa rungon kovuus itselläni ensimmäisenä muutenkaan tuntuu joten senkin puolesta en sinne niin vaimennusta kaipaa.

Kollinjoki
09.08.2022, 19.34
Nyt kun tuota alkoi ihan tarkoituksella tunnustella, niin kyllähän tuossa tosiaan taitaa kovan sutjakka runko olla. Aika sileät baanat on täällä kotikylällä mutta poikittaishalkeamissa ja kanteissa kyllä huomaa kun niihin osuu. Mutta en tiedä olisiko joustotolpasta tuohon suurempaa apua, jos persiestä vaimentaa niin ei kuitekaan muualta.

Leewi
10.08.2022, 09.55
Eli perusharrastaja, vaihdetaan osat ennen turhaa kokeilua koska miksipä ei.

Kollinjoki
10.08.2022, 11.47
Eli perusharrastaja, vaihdetaan osat ennen turhaa kokeilua koska miksipä ei.
Tai sitten ei ole perusharrastaja kun ei jaksa harrastaa pelkästään kokeilemisen ilosta. ;) Harva taitaa suositella joustokeulaakaan kaupunkipyörään. Ja keulasta olisi sentään enemmän hyötyä.

Juu, tunnustan kritiikin oikeutuksen mutta siltikin mielestäni tarpeeton hyöty (satulaputken jousto) joutaa pois haittojen (voimahäviö) välttämiseksi. Saatan kyllä laittaa vieteritolpan sähkö-jäykkäperä-kaksysiin kokeeksi, sillä kun saattaa joskus ryttyytellä juurakkopoluillakin.

Gargamel
12.08.2022, 12.45
Mutta en tiedä olisiko joustotolpasta tuohon suurempaa apua, jos persiestä vaimentaa niin ei kuitekaan muualta.

Lapsen S-kokoinen on jopa minun allani sen verran lyhyt että asento on hyvin pysty, ja siten kaikki paino satulalla. Kyllä se pehmeä satula ja joustotolppa selvästi töyssyjä imevät, joten kaipa ne tämäntyyppisessä kaupunkipyörässä paikkaansa puolustaa. Tolpan huonona puolena on tyypillinen kolahtava tunne tolpan iskiessä takaisin ylästoppariinsa, mutta eipä se näin uutena vielä pahalta tunnu.

formulastara
13.08.2022, 16.50
No niin tilasin justiin plussamallin alelaarista hintaan 299. Odotan mielenkiinnolla millainen potti osissa tulee.

Mulla meni takahaarukka rikki aika pahasti Focus Super budista, niin ajattelin, voiko tuohon Whiteen vaihtaa Foxin etuhaarukan. Pyörä on siinä vaan 26-tuumainen niin meneekö koko geometria päin pyllyä -en halua enää kannatella liika käsillä itseäni.

Sitten olis Avid Elixir3 jarrut, voiko ne vaihtaa ihan lennosta jos Whiten jarrut ei vakuuta?

p.s tuo Focus on siis myytävänä varaosiksi tai osa kerrallaan jos jotain kiinnostaa foxin FIT 32 100mm ilmakeula tai takaiskari float pro pedal, ne on huollettu 2019 ja toimii alkuherkästi ja pitää ilmat. Avidit on kaiketi myynnissä kans. Ja sitten on 26 tuumaset Shimanon kiekot ja Shwalben uudenkarheat Smart sam-renkaat.

Gargamel
14.08.2022, 09.56
Tolpan huonona puolena on tyypillinen kolahtava tunne tolpan iskiessä takaisin ylästoppariinsa, mutta eipä se näin uutena vielä pahalta tunnu.

Heti seuraavalla perhelenkillä pyörän haltija valitti tolpan elämistä.

Ei taida 29” kiekko mahtua 26” haarukkaan? Vanhan pyörän jarrut kai voisi siirrellä uuteen, ainakin adaptereita vaihtamalla, mutta takaletku kulkee rungon sisällä joten ilmaushommiin ainakin pääsee, jos nyt letkun pituus riittää ensinkään.

formulastara
19.08.2022, 00.47
Ei taida 29” kiekko mahtua 26” haarukkaan? Vanhan pyörän jarrut kai voisi siirrellä uuteen, ainakin adaptereita vaihtamalla, mutta takaletku kulkee rungon sisällä joten ilmaushommiin ainakin pääsee, jos nyt letkun pituus riittää ensinkään.

Joo tein kaiketi huolettoman päätöksen ja myyn kaikki osat Focusista varaosiksi.

formulastara
19.08.2022, 00.58
Mut otsakkeen asiaan, tänään tuli plussamalli, ja lotto oli suosiollinen. Tektron sijaan Shimanon hydrot. Ja ns. no-name-renkaiden sijaan WTB Riddler 700/45c, joka on melkein satasen pari kun äkkiä kyyläsin guugelilla.

Hyvä, että niillä loppuu osat kesken. Koska eikös se juridisesti ole niin, että korvaavan osan täytyy olla laadullisesti(miten sitä mitataan -hinnalla maybe) ainakin yhtä hyvä kuin alkuperäisessa tuotelistauksessa oleva tuote on?

Meni myöhäseks, niin kasailen pyörän jahka jaksan ja kerron oliko nitinöitä tai muita ärsyttävyyksiä. Nuo muovi-flättipedaalit kyl vaihdan asiallisiin heti kärkeen.

P.S Olisi kiva kuulla kokemuksia kuinka plussamalli tai perusmalli tästä pyörästä on toiminut pidemmän jakson aikana? :)

Ja hyviä ajeluita kun kesä senkun jatkuu :)

stumpe
19.08.2022, 19.06
^taittuva tbl malli on sen satasen, tuollaisista jäykistä vaijerikylkisistä saa ajamattomina hyvällä tuurilla myydessä kympin kaksi, niitä kun ei juuri kuluttajille myydä missään erikseen.

formulastara
21.08.2022, 01.54
^taittuva tbl malli on sen satasen, tuollaisista jäykistä vaijerikylkisistä saa ajamattomina hyvällä tuurilla myydessä kympin kaksi, niitä kun ei juuri kuluttajille myydä missään erikseen.

Kun Etsin netistä, niin en tuolla WTB Riddler-hakusanalla löytänyt kuin taittuvia renkaita. Jos niitä on vaijereilla niin kai semmonenkin löytyis googelilla helposti. Koska esim. Swhalben renkaista löytyy heti sekä taitettavat että vaijerimallit. Vihjaan siis, ettei vaijeri-Riddlereitä ole edes olemassa jolloin noi renkaat on ihan ylihyvät tähän pyörään.

Puskis
21.08.2022, 10.17
Ihan yleistä, että pyörien mukana tulee renkaita, jollaisia ei kaupoista saa. 2016 Roven mukana tuli esim. 30tpi vaijeri-Clementit, kun kaupoissa myytiin vain taittuvia 60tpi ja 120tpi malleja. Jotenkin outo strategia, kun tolleen kuluttaja saa herkästi kuvan, että valmistajan renkaat ovat ihan paskoja.

Kaikki kaupoissa myytävät Riddlerithän on tubeless-renkaita ja menisivät ihan hukkaan sisureilla. Rullaisivat varmaan tosi huonosti ja puhkeaisivat jatkuvasti.

stumpe
21.08.2022, 13.34
Kun Etsin netistä, niin en tuolla WTB Riddler-hakusanalla löytänyt kuin taittuvia renkaita. Jos niitä on vaijereilla niin kai semmonenkin löytyis googelilla helposti. Koska esim. Swhalben renkaista löytyy heti sekä taitettavat että vaijerimallit. Vihjaan siis, ettei vaijeri-Riddlereitä ole edes olemassa jolloin noi renkaat on ihan ylihyvät tähän pyörään.

Vihjaile ihan rauhassa, huomaat kyllä kun vaihdat renkaat joskus uusiin. Varmasti ajokokemusta parantavaa on kuvitella että kolmensadan pyörässä on satasen renkaat. *tirsk*

Fiets
21.08.2022, 14.31
Vuoden 2017 Verenti Substancessa oli ensiasennusrenkaina vaijerikylkiset Riddlerit. Ei se google kaikkea tiedä.

formulastara
23.08.2022, 15.04
Vuoden 2017 Verenti Substancessa oli ensiasennusrenkaina vaijerikylkiset Riddlerit. Ei se google kaikkea tiedä.

Ok, vaijerilla siis nämäkin, no mut silti kivasti rullaavat renkaat on. Shimanon jarruissa voisi kyllä olla paremmin pitoa. mahtaako nuo parantua jahka jarrupalat asettuu?

hitlike
23.08.2022, 15.33
Ok, vaijerilla siis nämäkin, no mut silti kivasti rullaavat renkaat on. Shimanon jarruissa voisi kyllä olla paremmin pitoa. mahtaako nuo parantua jahka jarrupalat asettuu?

Kyllä, tsekkaa YouTubesta kuinka levyjarrut ajetaan sisään.

stumpe
23.08.2022, 16.58
https://img.aijaa.com/m/00490/15082901.jpg (https://aijaa.com/0XxPbm)

Halpismaasturi

Puskis
08.04.2023, 18.15
Täähän ois taas 200€. Näitä näkyy aika paljon nykyään liikenteessä, varmaan enemmän kuin Power/Looppi/Triacleja.

Väliraportti: Kolme talvea takana, kaikki toimii, kaikki yhä alkuperäistä polkimia ja ketjua lukuunottamatta. Takajarruvaijerikaan ei jäätynyt tänä vuonna. Ensi talveksi taidan laittaa silti hydrauliset, kun semmoset vapautuu oman pyörän jarrupäivityksen myötä. Kiekot on pysyneet suorina, enkä oo alkurihtauksen jälkeen tehnyt mitään.

torput
12.08.2024, 10.44
Bitsin seisontatuki on surkea, ja tässä pyörässä on aika erikoinen kiinnitys jalalle. Mutta tiedoksi että useammasta paikasta löytyvä Parko 24-29 KSA40 sopii AX290:n ja on tosi jämäkkä.

hitlike
13.07.2025, 17.55
Uusin literaatio tästä näyttää olevan 27.5 kiekoilla joka avaa mielenkiintoisia kehitysideoita. Onko kellään tietoa rengastilasta, nieleekö esim ISP:t. Kuvan perusteella eteen varmaan menisi helposti mutta takahaarukan tilasta ei ota selvää.

Edit lisätty linkki: https://www.xxl.fi/white-ax-g2-25-hybridipyora-unisex-sininen/p/1243232_1_Style

stumpe
13.07.2025, 19.39
^edelliseenkin versioon meni 29er isp, niin erikoista jos olisivat lähteneet pienentämään rengastilaa, varsinkaan pienemmällä kiekkokoolla.

Puskis
13.07.2025, 21.13
^Lokasuojien kanssa ne 29erit ei vaan menneet. Tosin en tiiä miten hyvin menee kovin leveät ees 650b koossa, kun toi etuhaarukka on vähän semmonen, ettei siihen luontevasti kovin leveää lokasuojaa saa laitettua.

Runko näyttää mun mielestä vähän erilaiselta seatstayn osalta, joten ehkä rengastilat on muuttuneet.

hitlike
13.07.2025, 21.16
^edelliseenkin versioon meni 29er isp, niin erikoista jos olisivat lähteneet pienentämään rengastilaa, varsinkaan pienemmällä kiekkokoolla.

Ai meni vai, olin siinä luulossa että ei ois menny

biker
19.07.2025, 13.59
Pitääkin vilkaista tätä uutta mallia kun huomenna käyn paikanpäällä jos löytyy hyllystä. Ainakin kammet on vaihtuneet niitattuihin kun edelliset oli perus 104bcd vaihdettavalla rattaalla.

biker
25.07.2025, 14.01
katselin tuota uudempaa mallia kaupassa ja etuhaarukka vaikuttaa siltä että on sama teräs haarukka ja takana on vähintään samat tilat kuin vanhemmassa ( olivat hyllyssä vierekkäin) tai ehkä voisi olla jopa niin että pituus suunnassa on jokunen milli vielä lisää tilaa. Oisko tehtaalla jäänyt iso kasa 650b kiekkoja käyttämättä ja xxl on sitten ostanut nuo pois. Vanhaan runkoon meni 2.4" leveä 650b rengas.