Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän komponentit / parannus- ym. ehdotuksesi?
ebike-harrastelija
04.05.2020, 11.03
Jos sähköavusteisen pyörän speksit ovat esimerkiksi...
"
Bike Components
BRAKE LEVERSAluminum Alloy Comfort Grip Levers with Motor Cutoff Switch
BRAKES Front and Rear 180mm Tektro Aries Mechanical Disk Brakes
CASSETTE7-Speed Shimano MegaRange Freewheel MF-TZ31, 14-34 Tooth
CHAINKMC Z7 Rustbuster
CRANKSET42 Tooth ProWheel Pioneer Aluminum Alloy Crankset, Dual Chainring Guard
DERAILLEUR7-Speed Shimano Acera
FENDERSIncluded, Plastic Front and Rear Full Coverage
FORKRST Suspension Fork with 80mm of Travel, Preload Adjustment, and Lockout
FRAME6061 Aluminum Alloy
GRIPSDurable Imitation Leather Ergonomic Grips
HANDLEBARSAluminum Alloy
HEADSET1-1/8" Straight Steerer Tube
KICKSTANDHeavy Duty Aluminum with Wide Plastic Foot
PEDALSWellgo B087 CrMo Axle, Forged Aluminum Platform with Reflectors
REAR RACKIncluded with Integrated Brake Light and License Plate Mount, 27 kg Carrying Capacity
RIMSAluminum Alloy 36H
SADDLEVelo Plush with Lifting Handle
SEATPOST CLAMPQuick Release
SHIFT LEVERShimano SL-TX50-7R Thumb Shifter
SPOKES12 Gauge Stainless Steel Spokes and Nipples
STEMAluminum Alloy
TIRES26’’ x 4’’ Kenda Juggernaut Fat Bike Tires"
... Niin mitä lähtisit noista parantelemaan ekana ja minkä osien kanssa voisi odottaa olevan murheita/säätöhommia/huoltoa eniten?
Kyse omasta pyörästäni (https://radpowerbikes.eu/pages/radrhino-full-product-description) ja ainakin itse olen huomannut että okei kyllä noilla levyjarruilla nyt pärjää, mutta mitään pikaisia lukkojarrutuksia en kyllä saa aikaiseksi?
Mihin käyttöön ja millä budgetilla?
Läskipyöräksi tuo kevein välitys 42-34 on aika raskas.
Listassa ei ole mainintaa moottorista, akusta, säätimestä tai näytöstä.
Jarruja voi parantaa vaihtamalla eteen isomman levyn, 203 mm levy ja adapteri ei huikeita maksa. Tuon haarukan speksit on vähän hakusessa vain, onko RST Renegade?
Kiekoista ei ole paljoakaan tietoa muuta kuin että ovat alumiinia ja 36 pinnaa. Mitkä navat ja akselit tuossa on? Se sanoo aika paljon onko mitään päivitettävissä tai onko ideaa päivittää.
Miksi lukkojarrutus? Ei sillä tehoa saavuteta, ainoastaan menetetään hallittavuus. Isoa levyä en kyllä laittaisi, saattaa olla ikimuistettava kokemus kun sillä jarruttaa. Yleensä jokaisella haarukan tai rungon valmistajalla on määritetty kuinka suuren levyn ko. haarukkaan suositellaan asennettavaksi.
Ei mun tietenkään kannattaisi vastata lainkaan mutta tuossa on niin paljon nimetöntä kuraa että itse keksisin jonkin muun vaihtoehdon kuin alkaisin suunnattomasti parantelemaan. Jos runkokin vielä joku bulkki kiinalainen niin ajaisin loppuun ja ostaisin kunnollisen...
ebike-harrastelija
04.05.2020, 15.58
^no ei tässä määrätietoisesti lukkojarrutuksia olla hakemassa, mutta noilla sitä ei tosiaan saa aikaiseksi vaikka puristelisi jarrukahvoista apinan raivolla. Pysähtyy toki, ja varmaan talvioloissa hyvä ollakin näin. Voinee toki olla pienen hienosäädön takana, on vielä eka huolto/säätö jarruillekin edessä tälle.
Ihan mielenkiinnosta miten olet päätynyt tuollaiseen ostokseen? 32kg on aika paljon jopa sähköläskipyöräksi (varsinkin noin pienellä akulla). Ei millään pahalla mutta vaihtaisin itse ensimmäiseksi rungon. Sitten saisi vaihtaa kaikki muutkin osat...
Harvoin olen Nuren kanssa jostain sähköpyöriin liittyvästä näin hellyttävän yksimielinen. En vaihtaisi mitään. Toi napamoottoreineen on luultavimmin oiva peli katukäyttöön ympäri vuoden. Siihen riittänee jarrutehokin, jos putsaa palat. Ajaa vaan, jos jotain hajoaa, niin uutta tilalle kunnes liian kallis osa poikii.
^Kiitos, Fat! Kannattaa tosiaan perehtyä jarrujen huoltoon ensi, käydä vaijerit, kuoret ja palat läpi. Itse vuosien aikana en ole pyörissäni tavannut jarruja joilla ei tarvittaessa saa rengasta lukkoon kahvoja katkomatta ja jos huonoista puhut niin et sitten tiedä millaisilla esim. 80luvulla jarruteltiin...
Kun pyörä muutenkin taitaa olla tuollaista kiinanlaatua ja huvittavaa että kerrotaan millainen jalka, tavaratelin ja puolat ovat muttei kiekoista mitään mainintaa, antaa iaka vakuuttavan kuvan laadusta. Ehkä olisi helpoin tapa kaupata se jollekin ostohimojen sokaisemalle, laittaa vahinko kiertämään ja olla yrittämättä tuntea huonoa omaa tuntoa...
Sen mitä saat voit sijoittaa alku pääomaksi ja lisäät siihen sen summan mitä olisit sijoittanut remonttiin niin kyllä sillä alkuun pääsee...
ebike-harrastelija
04.05.2020, 22.39
^Fat Boy on kyllä 99,99% samoilla jalanjäljillä kuin mitä oma filosofiani tämän pyörän hankintaperusteiden suhteen. Osat paperilla edullisia mutta omaan käyttöön riittäviä, samoin sähkötekniikka, joten ei ole niin justiinsa vaikka ihan vaan omaa hölmöyttään rikkoisin jotain. Mennään niin kauan kuin pelit kestää hyvin huoltaen.
Ja miksi päädyin tähän järkäleeseen vaikka samalla rahalla ehkä olisi voinut saada parempaakin? Sain pyörän alkuvuoden alemyynnistä vajaaseen 1200 euroon, mikä oli se ratkaisevin tekijä. Nykyhintaisena 1700 eur? miettisin varmaan edelleen että kannattaako ostaa... Lisäksi ulkonäkö miellytti (vähän kuin auton ja vaimonkin valinnan suhteen) ja kun kokemusta oli aiemmasta kiinan ritsasta, niin voisiko sanoa että pessimisti ei voi pettyä? :)
Mutta haaste on heitetty: lupaan raportoida täälläkin jos ja todennäköisesti kun jossain vaiheessa jotain pyörästäni menee rikki tai kuluu säätövarojen kantamattomiin!
Jos tuohon 1200 € hintaan, eikä tarkoitus ole mennä mönkimään raskaaseen maastoon tai jyrkkiin kohtiin niin ok. Ei kaiken tarvitse olla naparetkeilijätasoa.
^No, maastopyöräilyn alkuaikoina suomessakin ajettiin metsässä Jääkäreillä niin kai tuollakin johonkin pystyy... Jos katsoisi vastaavaa kiinanmaalta ilman sähköjä niin oliskos tuon hinta yli 300€ joten sähköistä tulee aika lasku... Sorry että olen kriittinen vaikken mikään ympäristöfanaatikko mutta veikkaan että tuollainen saastuttanut jo yhteiskuntaa yhden diesel mersun verran...
F. Kotlerburg
05.05.2020, 10.45
Näin yhden hermannin viime kesänä kansallispuistossa tommosen romun kanssa. Ei paljo sähkömopoilijoilla päätä pakota. Kyseisellä reitillä oli kahlaamalla tehtävä joen ylitys. Toivottavasti uppos romu sinne.
BRAKES Front and Rear 180mm Tektro Aries Mechanical Disk Brakes
... Niin mitä lähtisit noista parantelemaan ekana ja minkä osien kanssa voisi odottaa olevan murheita/säätöhommia/huoltoa eniten?
Kyse omasta pyörästäni (https://radpowerbikes.eu/pages/radrhino-full-product-description) ja ainakin itse olen huomannut että okei kyllä noilla levyjarruilla nyt pärjää, mutta mitään pikaisia lukkojarrutuksia en kyllä saa aikaiseksi?
Ensimmäisenä pisti silmään mekaaniset jarrut. Siis vaijerilla? Kunnon hydrauliset jarrut voisivat olla lääke hidastuvuuden tehostamiseksi.
^Turha mekaanisia väheksyä, hieman erillailla tarvii voimaa mutta kuitenkin pysäyttävä elementti on levyt ja palat. itsellä olleet TRP Spyre SLC:t sekä cyclossa että maastopyörässä eikä paljoa poikkea nykyisistä XT:n hydraulisesta... Onneksi kuskilla sentään sen verran voimaa että homma hoituu mekaanisillakin...
Mekaanisissa liikkuu vain toisen puolen jarrupala?
Huomaako sen kun levy taipuu ja alkaa ottamaan toiseen palaan ja alkaako sitten vasta jarruttamaan?
F. Kotlerburg
05.05.2020, 12.12
Mekaanisissa liikkuu vain toisen puolen jarrupala?
Huomaako sen kun levy taipuu ja alkaa ottamaan toiseen palaan ja alkaako sitten vasta jarruttamaan?
Riippuu mekaanisista.
Ei huomaa.
Hyvät mekaaniset on ihan jees, mutta tommoseen tonnikeijuun ilman muuta hydrot.
Läskipyörän painon ja pidon kanssa voi olla haasteita. Omaa painoa kun on jonkin verran niin todella jyrkässä ja teknisessä alamäessä kun piti tasapainoilla etupyörän varassa vakio 180 mm:nen levy ei vain riittänyt eikä sen tuntuma (rystyset valkoisena) miellyttänyt. 203 mm on hyvä (ja nelimäntäiset satulat), eikä läskissä tarvitse sillä tavalla pelätä että pyörä menisi lukkoon. Pyörivää massaakin on jonkin verran, jota pitää pysäyttää. Sähköläskissä on vielä vähän enemmän vauhtia kuin normiläskissä. 160 mm:set levyt ovat onnettoman pienet siihen käyttöön. Huomasin että verkkokauppa on päivittänyt Advantag-e malliin 203 mm levyt ympäriinsä, tämä on mielestäni hyvä ja rahanarvoinen parannus painavaan sähköläskiin.
Muutenkin on verkkokaupan sähköläski-valikoima laajentunut entisestään.
Oem, Spyressä ainakin liikkuu kummatkin...
Harald, luulen että usea haarukan ja rungonvalmistaja määrittää levyn koon sillä perusteella että isolla levyllä haarukkaan/runkoon kohdistuva vääntö saattaa vahingoittaa ko. osia, IMO...
Kyllä on surkeat jarrut jos rystyset valkoisena puristaa... On se sääli ettei ole 250millisiä levyjä kaupan, siinä vasta kuski olis kovana ;-)
Tuo on totta, että haarukka ei ehkä kestä. Mutta kuten jossain toisessa ketjussa sanottiin, rungon pitää kestää tai se on huono.
Ota joku kallio jossa on pitoa, mutta niin jyrkkä ettei oikein kävellen pääse ylös. Tule 120 kg kokonaispainolla pienellä alkuvauhdilla ja jää siihen keskelle mäkeä nokka alaspäin miettimään. Shimanon 180 mm levy ja Mt-400 ei riittänyt. Ei ainakaan niin, että olisi ollut joku kontrolli jarrussa. Pidempi sisäänajo olisi ehkä auttanut, mutta en ollut vakuuttunut siitä.
No, ostin talvella Felt 70 Surplusin jossa 180 mm Tektron levyt. Tallin edessä jarrutin pari kertaa täysiä niin levy oli niin kiero että se näytti pringleslastulta. Shimanon 180 mm levy kesti siinä. Kyllä laatuun kannattaa panostaa, ainakin tärkeissä osissa.
^Jotain mätää tanskanmaalla sanoisin jos levyt tuohon kuntoon saat... Itse käyttänyt Ashiman tuotteita useassa pyörässä ja en tosiaan moiseen ole pystynyt...
ebike-harrastelija
06.05.2020, 10.29
^Jotain mätää tanskanmaalla sanoisin jos levyt tuohon kuntoon saat... Itse käyttänyt Ashiman tuotteita useassa pyörässä ja en tosiaan moiseen ole pystynyt...Mitä jos vaan lyhyesti todetaan, että "nure ajaa aina ajasta ja paikasta riippumatta täydellisellä talentilla parhailla vehkeillä virheettömästi jo 40:ttä vuotta"?
^Jotain mätää tanskanmaalla sanoisin jos levyt tuohon kuntoon saat... Itse käyttänyt Ashiman tuotteita useassa pyörässä ja en tosiaan moiseen ole pystynyt...
Joo, aika pehmeää kamaa nuo levyt. Ihan käsin pystyi vääntämään niitä.
vihtis83
06.05.2020, 12.36
Jos halpa Suntour on paska pomppukeppi ja räjähtää kelvillä alle, niin kai nyt halvat jarrulevytkin voi vääntyä ajon aikana.
Suntour ilmakeulat on mun Feltissä, ja edellisessä Haibikessä täyttännet tehtävänsä ihan ok.
vihtis83
06.05.2020, 12.41
Kyllä Suntour varmasti asiansa ajaa, täällä foorumilla vaan joku aina sanoo ettei sillä tee mitään...
Oman käyttökokemuksen mukaan 203mm levyssä, (edessä), on vielä parempi tuntuma kuin pienemmässä. Takana menee pienempikin.
Jarrutehoa käytän sen minkä kulloinkin tarviin.
Vaihtaisin semmosen toiseenkin pyörääni mutta kun centerlock max taitaa olla 180mm.
Centerlock adapteriin menee kyllä mikä vain levy. Mutta onko centerlockin tekninen maksimi 180 mm levy? Minulla on kyllä centerlock adapterissa 203 mm levy. edit: 15 mm adapterin maksimi levykoko on 210 mm.
Takana riittää tosian "mikä vain".
Ebike, tuohon jo vuosia pyritty, ei köyhällä ole varaa paskaan laittaa rahojaan ;-)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.