Näytä tavallinen näkymä : Focus Arriba vai Fuji Absolute?
WillieBoy
04.05.2020, 02.35
Hei!
Olen ostamassa ensimmäistä vähän kunnollisempaa pyörääni. Ajan pääasiassa asvaltilla noin 20 kilometrin lenkkejä. Olen nyt saanut rajattua vaihtoehdot kahteen, mutten osaa päättää Focus Arriba 3.8:n ja Fuji Absolute 1.7:n välillä. Kumpaa suosittelisitte?
https://www.bike-discount.de/en/buy/focus-arriba-3.8-887242
https://www.bike-discount.de/en/buy/fuji-absolute-1.7-911943
Kiitos!
Sopiva runkokoko on hyvin tärkeä peruste valinnalle, Fuji jos olet paljon alle keskimitan, mutta jos taas selvästi iso kooltaan niin Focus, koska noin voisi valitta kahdesta runkokoosta.
Toisessa nestejarrut, toisessa ysisysteemi vaihteissa, molemmat melkoisen matalatasoisilla osilla, mutta ajaa molemmilla määrittelemääsi ajoa ihan hyvin.
Valinta jää kuitenkin kysyjälle...
Pituus ja mielellään haaramitta?
Noista ehdottomasti Fuji, Focuksen osat Shimanon alinta kastia, toisessa sentään pykälää parempaa. Huvittavaa kuinka ilmoittavat runkojen koon, Fujissa maastopyörämäisesti ja toisessa kuin maantiepyörässä, oikein kunnolla hämätään ostajaa.
WillieBoy
04.05.2020, 09.09
Kiitos!
181 cm ja 81 cm ovat pituus ja haaramitta.
Toki jos samasta hintaluokasta löytyy parempiosaisia pyöriä, niin rajausta voisi vielä laajentaa.
WillieBoy
04.05.2020, 09.47
Yhtenä vaihtoehtona olin ajatellut myös tämmöistä, jossa pienempi vaihteiden määrä ja yksinkertaisuus houkuttaisi:
https://www.bestbikes.fi/trek-zektor-0
Kuskin koko puoltaisi Focusta, isommassa vaakamitta riittää.
Osasarjojen puolesta kummallakin ajaa. Ei nuo huonoja ehdokkaita ole.
Jos kuitenkin on mahdollista käyttää pyöräliikettä, ei sekään huono juttu ole. Kokonainsen pyörän osto liikkeestä ei pöllömpää, ei hintaero niin iso ole kuin osissa. Merkki ku merkki.🤗
Voi olla että Trekin koot aika hankalia, 50 liian pieni ja 56 tod.näk. iso, siis ihan veikkauksena...
Yhtenä vaihtoehtona olin ajatellut myös tämmöistä, jossa pienempi vaihteiden määrä ja yksinkertaisuus houkuttaisi:
https://www.bestbikes.fi/trek-zektor-0
Suoratankoinen maantiepyörä vannejarruin. Poikkeaan paljon noista aloittamistasi, mutta ei huono ole tämäkään, kun katsotaan mitä ajoksi ajattelit. Geomertiaa en löytänyt Trekin sivuiltakaan, ilmeisesti valmistaja on jättänyt pois, kun on tullut levarit uusiin. Luulisin näppituntumalla tuon 56 koon sopivan, irtoaisikohan myyjältä keskeisimmät mitat, vaakamitta, emäputken mitta, kulmat...?
Mukavaa lenkkiajoa ajaa 1x systeemilläkin.
Jos tuota Trekkiä himoaa niin kannattaa tarkastaa jos jostain löytyy välikoko, esim. 53senttinen? Itse samoissa mitoissa suurinpiirtein ja jokainen testaamani 56 ollut liian suuri mutta kannattaa ainakin käydä testaamassa...
Lenkkiajo toimiia aivan mainiosti yhdelläkin rattaalla kuten TERU sen mainitsikin.
Tällainen olisi käytettynä myytävänä juuri 56 kokoisena, ei paha ja tältä saisi kuulla minkä kokoinen on ajanut! Jos ei sitten tee kauppaa käytetystä...
https://www.fillaritori.com/topic/181139-trek-zektor-0-fitness-kaupunkipy%C3%B6r%C3%A4-56-cm-oulu/
^^ Suoratankoisen rungon tulee olla kolme jopa neljä senttiä pidempi kuin kippuratankoisen, mm. siksi tangonvaihtomuutostyö harvoin onnistuu kumpaankaan suuntaan.
Ps. Yhden kippuratankoisen muutin suoraksi, kun runko oli kaksi senttiä liian pitkä, juurijajuuri onnistui stemmiä ja satulatolppaa vaihtamalla - mutta hyvä siitä tuli, isoksi kasvanut poika ajaa sillä vieläkin, kun on jokseenkin isänsä mittainen.
^Itse taas pari maantiepyörää suoralla modannut ja ainakin yhdestä Olmosta tuli aika susi. Mutta joka tapauksessa täytyy olla hyvin tarkkana rungon koon kanssa, liian suurta runkoa on hyvin vaikea modata sopivaksi, pieni antaa ehkä hieman enemmän anteeksi mutta suosittelen testaamista enkä liikaa luottaisi numeroviidakkoon.
Tuolla minun pojalla on myös Olmo maantiepyörä, Velosportista viitisentoista vuotta sitten mittojen mukaan ja kuskin valitsemin osin huolellisesti kasattu. Olmo on tiukka maantiepyörä kulmineen, minun muunnokseni oli leppoisampi Bianchi krossari, tätä muunnosta jopa väliin ikävä, kun se sijoittunut kauas pojan mukana. Tämä kulki hienosti!
Mielenkiinnolla odotan alun kysyjä katseleman Trekin mittoja, viiskuutosen sopivuutta kysyjälle pääsis arvioimaan.😊
WillieBoy
05.05.2020, 23.46
Suurkiitokset kaikista vinkeistä!
Asun itse Oulussa, joten TERU:n linkkaama Trek osui täydellisesti. Kävinkin sen eilen ostamassa, ja tänään pääsin ensimmäiselle lenkille. Tuollainen tuntuu sopivan ajooni mainiosti - pyörä on kevyt, nopea ja yksinkertainen 🙂
WillieBoy
05.05.2020, 23.54
Mielenkiinnolla odotan alun kysyjä katseleman Trekin mittoja, viiskuutosen sopivuutta kysyjälle pääsis arvioimaan.😊
Tuo runkokoko vaikuttaa kyllä myös oikein passelilta. Ollaan samanpituisia alkuperäisen omistajan kanssa, niin penkkikin sai jäädä alkuperäiseen asentoonsa 😃
Johan oli kohtaus näytelmässä, suorastaan hieno episodi!
Kuvien perusteella ei poikennut ollenkaan uudesta, samoin kuvien perusteella satulankorkeudesta saattoi päätellä koon osuneen edelliselle omistajalleen.
Onnea uudelle pyörälle - paljon mukavia ajokokemuksia!
Hieno homma, harvoin että sopiva löytyy läheltä! Paljon kilometrejä!
Nuren kanssa tässä samalla jatkan, jos sallitaan, ajettavuus ja toimivuus ehdottomia vaatimuksia, ei loputkaan ihan "näissä hommissa ei millään mitään väliä" ole minullekaan kun elämäntavasta kyse - pitää se joku taso säilyttää!
Kaikessa en tähtää nuren tasoon, kun on tullut seuratuksi vuosia.😎
TERU, kun joskus aloittanut fiilaamaan niin mielellään rakentaa kaiken sellaiseksi kuin mahdollisuuksien rajoissa pystyy. Budjettihan on yleensä hyvin venyvä käsite, yleensä projekti on mielestäni hyvinkin onnistunut kun se korkeintaan kaksinkertaistuu ja olen ehkä hieman pitkästyvä persoona, täytyy olla aina jokin työnalla.
Ei tasoni loppupeleissä ole kummoinenkaan, usea täällä ajaa monta kertaa kalliimmilla kapistuksilla ja tallissa on usea moisia. Lähinnä kyse että ovat mieleisiä ja itselle hyviä...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.