PDA

Näytä tavallinen näkymä : Minkä pyörän haluan?



Neiti s
04.05.2020, 00.43
Moi, eli kertokaappa te minkä pyörän mikä haluan? Ajan lähinnä kesäisin työmatkoja 20km päivässä asfaltilla. Budjetti mielellään alle 500€, mutta hyvin perustein jopa 700€. Mun pyöräily kuitenkin on sen verta harrastelija tasolla enkä osaa mitään osia vaihdella tms.. olen nainen, 164cm.

Ja jatkokysymys, miksi joustohaarukka ei enää ole on hybrideissä? Eikö se vähennä töksähtelyä esim suojatien rotvalleissa?

Kiitos avusta!

pviitane
04.05.2020, 01.02
En nyt ota kantaa tarkkaan malliin, mutta tämä taitaa olla se kategoria, josta haet pyörää: https://www.bike-discount.de/en/shop/women-s-trekking-bike-914/l-24/o-preis

Joustokeulojakin löytyy, tosin lisäävät aina painoa (ja hintaa) joten ovat ehkä siksi käyneet harvinaiseksi pääosin urbaaniin ympäristöön tarkoitetuissa pyörissä.

Cuben pyöriä myydään Suomessa (maahantuoja Pirkkalassa) ja mallivalikoima on niin laaja, että sieltä löytyy jokaiseen hintaluokkaan pyörä.

MTS
04.05.2020, 08.17
https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-ane-20-naisten-hybridipyora-harmaa/p/1169354_1_style

Muutama kuukausi sitten yksi kyselijä päätyi tähän malliin ja ilmoitti olevansa siihen oikein tyytyväinen. Miksikäs ei olisi - ei minuakaan tuolla haittaisi ajaa, vaikka joku kohta kertookin vaihteiston olevan vanhaa koulukuntaa. Lokasuojien, seisomatuen ym. härpäkkeiden puhuminen kaupan päälle tuskin onnistuu XXL:ssä (pienemmissä pyöräliikkeissä ehkä), mutta kolme ilmaista huoltoa kompensoi.

XXL:llä on myös kevyempi malli tarjouksessa, siinä on myös laajempi (mutta niin ikään nykytrendin vastainen) 3x10-vaihteisto: https://www.xxl.fi/white-sc-lite-ff-ane-20-naisten-hybiridipyora-valkoinen/p/1169356_1_style

Joustohaarukka joka tapauksessa hajoaa ennemmin tai myöhemmin eikä niitä yleensä kannata näissä hinnoissa korjata, vaan sitten arvotaan uuden (ennemmin tai myöhemmin taas hajoavan) joustavan ja kovemman mutta kevyemmän ja kestävämmän jäykän välillä. Kai kuluttajat ovat vaan alkaneet tehdä sen päätöksen jo pyörää ostaessaan, tai sitten suosivat samassa hintaluokassa mieluummin parempia voimansiirron osia tai jarruja.

nure
04.05.2020, 09.02
Unohda ainakin joustokeulat tuossa hintaluokassa ja opettele ajamaan ennakoiden sitä vaativat kohdat.

Pancho
04.05.2020, 10.10
Ja jatkokysymys, miksi joustohaarukka ei enää ole on hybrideissä? Eikö se vähennä töksähtelyä esim suojatien rotvalleissa?

Kiitos avusta!

Pyörätien jatkeet tulisi rakentaa niin, että niissä ei mitään reunakiviä olisi. Kannattaa tätä rummuttaa myös oman pitäjän päättäjille tai tukea pyöräliiton yhdistystä, joka tätäkin asiaa ajaa.

Voi siitä joustohaarukasta jotain pientä mukavuutta tulla, mutta enimmäkseen huonoja puolia. Ennakoiva ja joustava ajotyyli auttaa jäykän keulan kanssa.

Tuolla budjetilla lähtisin katsomaan xxl:n tarjontaa hybrideistä. Koeajaa kannattaa muitakin. Jos joku tuntuu selvästi muita paremmalta, niin siitä mielellään maksaakin enemmän.

hiilikuitumies
04.05.2020, 11.39
Ja jatkokysymys, miksi joustohaarukka ei enää ole on hybrideissä? Eikö se vähennä töksähtelyä esim suojatien rotvalleissa?

Onhan se tosi monissa. Minusta se on oikein hyvä olla, mutta ongelmana siinä on yleensä, että se vaatii vähän huolenpitoa. Kun jo ketjujen rasvaaminen ja ilman lisääminen on turhan vaativaa monille, niin haarukka voi mennä huonoon kuntoon vuodessa tai parissa. Ehkä suurin ongelma on kuitenkin siinä, että hybridit ovat yleensä verrattain halpoja, joten niissä on käteytty huonoja joustohaarukoita. Näiden seurauksena usein hybrideissä näkee sellaisia Suntourin kaikkea muuta kuin herkkiä joustohaarukoita, joista voi olla jo enemmän haittaa ohjaustuntumaan ja ovat lähinnä kuollutta painoa.

Mohkku
04.05.2020, 12.10
Tuohon joustohaarukkakysymykseen sen verran, että tokihan se tärinää vähentää. Mutta vain etupäässä eli ohjustangossa eli käsissä. Satulaan samat epätasaisuudet johtuu takarenkaan kautta eli mitään tärinätöntä kyytiä ei ole luvassa.

Sitten kannattaa pohtia, mikä merkitys on ohjaustankoon välittyvän tärinän vähentämisellä. Kun ajetaan päällystetyillä teillä, tärinää tulee asvaltin halkeamista, reunakivistä yms. epätasaisuuksista. Reunakivet on yleensä sen verran korkeita, etten minä edes maasturilla (rengas 56 mm ja keulan joustovara 100 mm) aja niitä päin, vaan kevennän keulaa noiden kohdalla. Reunakiven päälle ajaessani nostan eturenkaan kynnyksen päälle ja kiveltä alas ajaessani kevennän muuten vain kropallani pyörää. Sopivan tukeva, mutta löysä ote ohjaustangosta tekee sen, että tärinä ei juurikaan tunnu käsiin saakka. Samoin takarenkaan tullessa esteen kohdalle kevennän takarengasta. Pahimmissa kynnyksissä jopa hyppäytän takarenkaan reunakiven päälle.

Tuo on täysin automaatio juttu ajaessa, ei vaadi minkäänlaista erityistä osaamista, kun minunkin koordinaatiokyvylläni siihen pystyy. Ottaa sitten joustohaarukan tai ei, ajotapaan sen ei pitäisi vaikuttaa. Siksi kai joustohaarukan merkitys on todettu aika olemattomaksi muualla kuin maastopyörissä ja osittain sen takia ainakin vakavasti otettavissa pyörissä ne on vähentyneet. Lisäksi jousto keulassa ei ainakaan helpota tuollaista pyörän käsittelyä, jousittamaton on täsmällisempi hallittava.

Myn
04.05.2020, 12.21
Samaa mieltä joustohaarukasta, ei hybriidisä tarvi joustohaarukkaa. Yhden kesän ajoin joustohaarukalla ja en mitään etua joustohaarukasta huomannut, kyyti oli justiinsa samanlaista oli jousitus auki tai lukossa... täysi turhake.

hiilikuitumies
04.05.2020, 12.28
Lisäksi jousto keulassa ei ainakaan helpota tuollaista pyörän käsittelyä, jousittamaton on täsmällisempi hallittava.
Ei kukaan väittäisi esim. autoista, että iskunvaimentimien poistaminen parantaisi otetta tiehen ja auton hallittavuutta. Mitä vähemmän keula pomppii esteistä ja kuopista, sen parempi hallittavuus.

Isot renkaat ovat tosin paljon olennaisemmat pienten epätasaisuuksien tasoittamisessa, joten niihin kannattaisi ketjun aloittajan panostaa. Hyviä joustohaarukoita ei tuossa hintaluokassa yleensä saa.

petewow
04.05.2020, 12.39
Entäs tämä?

https://www.xxl.fi/seleti-torino-mixte-8s-19-naisten-citypyora-punainen/p/1162506_1_style

Mohkku
04.05.2020, 12.41
Ei kukaan väittäisi esim. autoista, että iskunvaimentimien poistaminen parantaisi otetta tiehen ja auton hallittavuutta. Mitä vähemmän keula pomppii esteistä ja kuopista, sen parempi hallittavuus.


Nyt puhutaan polkupyöristä, jonka ajettavuus toimii täysin eri tavoin kuin auton. Joskus tosin näkee auton ratin takana erikoista vääntelehtimistä niska vinossa, kai siinä yritetään osallistua auton hallintaan kuten pyöräilyssä tai vaikka purjehdyksessa.

Pomppiiko sinun jousittamaton polkupyöräsi asfaltilla niin, että se heikentää hallittavuutta?

perttime
04.05.2020, 12.42
Jokohan tuli selväksi, että moni pitää joustohaarukkaa turhana tai jopa haitallisena pääosin sileillä alustoilla?

Itse olen oppinut kauan sitten siihen, että teräväreunaista estetä lähestyessä nostetaan takapuoli irti penkistä, kevennetään tai jopa nostetaan etupäätä, että päästään reunan yli, ja joustetaan polvista, kun takapyörä on menossa esteelle. Ei siis istuta kyydissä, kuin perunasäkki.

hiilikuitumies
04.05.2020, 12.48
Nyt puhutaan polkupyöristä, jonka ajettavuus toimii täysin eri tavoin kuin auton.
Eikä toimi, vaan ihan täsmälleen sanoin tässä yhteydessä. Jos pyörät irtoavat tiestä, silloin laite ei ole ohjattavissa.

Mutta tämä on ihan sama. En minäkään tuossa kysyjän hintaluokassa ja tarkoituksessa näe joustohaarukkaa parempana ratkaisuna.

Heitän kysyjälle vastaukseksi tällaisen, johon toisessa ketjussa eräs kertoi olevansa tyytyväinen. Jos ei erityisesti tiedä, mitä tahtoo, niin silloinhan ei kannata ostaa kovin kallista. Tämä pyörä on yksinkertainen ja verrattain huoltovapaa, kun ei ole joustohaarukkaa, eikä etuvaihtajaakaan. Rahaa jää kivasti ylitse tarvittaessa vaatteisiin ja muihin varusteisiin, kuten tarakkaan, lokareihin ja valoihin. Tästä 16":n koko (muita ei olekaan edes saatavilla).

https://www.xxl.fi/white-ax-290-ff-ane-20-naisten-hybridipyora-valkoinen/p/1170635_1_style#&gid=1&pid=1

Myn
04.05.2020, 12.53
Olipas hienopeli toi Seletti torino, ilmanmuuta se!

+€+
04.05.2020, 12.58
Jousikeula ja ilmakeula ovat kaksi eri asiaa. Jousikeulan ongelma on se, että se painuu kasaan jo siinävaiheessa kun paino tulee päälle. Ilmaiskari toimii ihan eri tavoin. Kertoo jo jotain kun bike-discountissa halvin pomppukeppi 28" renkaalle maksaa 40 euroa.

Noissa halvoissa markettipyörissä on lähes poikkeuksetta tuollainen pomppukeppi, eli jousitoiminen turhake. Painoeroa tulee vähintään kilo ellei jopa kaksi. Parikiloa extraa pyörässä tuntuu kyllä ajossa. Eli hyödyt pienemmät mitä haitat. Suurin motivaationtappaja kun on yleensä painava pyörä ja parinkilon lisä ei ole hyvä juttu.

edit. aloittajalle. Kannattaa kiinnittää erityistä huomiota pyörän painoon. Noissa linkatuissa pyörissä vaihtelee 11-14kg välillä. Voin kertoa että 14kg pyörällä ajo ei ole mukavaa, se on lähinnä kidutusta.

TERU
04.05.2020, 13.07
Jokohan tuli selväksi, että moni pitää joustohaarukkaa turhana tai jopa haitallisena pääosin sileillä alustoilla?

Itse olen oppinut kauan sitten siihen, että teräväreunaista estetä lähestyessä nostetaan takapuoli irti penkistä, kevennetään tai jopa nostetaan etupäätä, että päästään reunan yli, ja joustetaan polvista, kun takapyörä on menossa esteelle. Ei siis istuta kyydissä, kuin perunasäkki.
Tuo on täsmälleen sama mitä ajattelen asiasta, perunasäkkiä myöten. Tuohon voi lisätä kyynärpäiden lievän jouston asfaltin katkeamissa. Ajoin viime kesänä vähän päälle kaksi tonnia etujousitetulla 2,3" renkaisella maastopyörällä soralla ja paljon myös päällystetyllä pinnalla. Ei mitään etua jousikeulasta vaikka oli hyvä Foxin ilmakeula, nyt pyörä on muutettu täysjäykäksi, painoa putosi 600 g ja ajettavuus parani entisestään.
EI joustokeulalle tieajossa!

hiilikuitumies
04.05.2020, 13.09
Voin kertoa että 14kg pyörällä ajo ei ole mukavaa, se on lähinnä kidutusta.
Ei tuollaisella ole käytännön merkitystä, koska parin kilon ero on häviävän pieni oman ja pyörän yhteisen massan rinnalla. Ilmanvastus ja vierintavastus ratkaisevat. Jos itse laitan pyörääni kaksi isoa juomapulloa, ajamisesta ei tule kidutusta.

nure
04.05.2020, 15.41
+€+, eiköhän tyhmempikin tajua ettei ilmakeula ole mikään autuuden merkki. Toisaaltaan on ´han se mutta jos halvimman toimivan hinta +200€ niin ei niitä tosiaan tuon hintaluokan pyörissä tapaa.
Tuo Seleti Torino tyylikäs retrohenkinen kapistus, osat ei mitään erityistä mutta toimeen tulee, ei paljoa kummempaa tuolla hinnalla saa.

AntM
04.05.2020, 21.39
Mä olen miettinyt vaimolle uutta pyörää tässä jonkin verran ja törmäsin tällaiseen: https://www.intersport.fi/fi/tuote/nishiki-hybrid-501-f-hybridipyora-56533949/
Mun mielestä järkevä paketti yleiskäyttöön/kuntoiluun, mutta hinta karkaa kyllä lähes 900 euroon.

nure
05.05.2020, 07.58
^Ei noilla spekseillä katsottuna mitään vikaa, ainoa mikä arveluttaisi että onko hintansa väärti. Voisivat kertoa muutakin kuin takavaihtajan merkin mikä on halvimmasta päästä osista, suuriosa Nishikille brändättyä bulkkiosaa muuten. Olisi olennaisempaa kertoa esim. kiekoista, kammista ja jopa rungostakin jotain.

hitlike
05.05.2020, 13.58
Hyvänoloinen Nishkini. Varmasti toimii halutussa käytössä mutta hinta-laatu suhteeltaan parempaankin voi toki löytää. Toki tuosta voi saada tingattua paikanpäällä jotain pois? Toisaalta jos pyörällä ajaa vaikka 10 vuotta niin ostaessa ei jollain satasella ole niin väliä loppupeleissä.

Kollinjoki
05.05.2020, 14.29
Aika niukasti Intersport näkee tosiaankin tarpeelliseksi antaa tietoa myymistään pyöristä, mutta Nishikin sivuilla hieman enemmän dataa eikä mitään silmiinpistävän epäilyttävää löydy mitä nyt kiekoista ei kerrota kuin tyyppi. Jos budjettiin mahtuu niin tosiaan varmaan ihan käyttökelpoinen pyörä ja veikkaisin että esim. mahdollisten takuukorjaustenkin hoitaminenkin Helkaman divisioonaan kuuluvalla pyörällä järjestyy tarvittaessa moneen helposti kun huoltoverkostoa ymmärtääkseni on edelleen pitkin maata.
https://www.nishiki.fi/tuote/hybridit/hybrid-501-hybridipyora-naiselle-2020/

Marsusram
05.05.2020, 17.48
Jousikeula ja ilmakeula ovat kaksi eri asiaa. Jousikeulan ongelma on se, että se painuu kasaan jo siinävaiheessa kun paino tulee päälle. Ilmaiskari toimii ihan eri tavoin. Kertoo jo jotain kun bike-discountissa halvin pomppukeppi 28" renkaalle maksaa 40 euroa.

Noissa halvoissa markettipyörissä on lähes poikkeuksetta tuollainen pomppukeppi, eli jousitoiminen turhake. Painoeroa tulee vähintään kilo ellei jopa kaksi. Parikiloa extraa pyörässä tuntuu kyllä ajossa. Eli hyödyt pienemmät mitä haitat. Suurin motivaationtappaja kun on yleensä painava pyörä ja parinkilon lisä ei ole hyvä juttu.

edit. aloittajalle. Kannattaa kiinnittää erityistä huomiota pyörän painoon. Noissa linkatuissa pyörissä vaihtelee 11-14kg välillä. Voin kertoa että 14kg pyörällä ajo ei ole mukavaa, se on lähinnä kidutusta.

Oikein mitoitettu jousikeula ei painu yhtään sen enempää kuin ilmakeula oikeilla paineilla kun paino tulee päälle. (SAG)
Eroa on alkuherkkyydessä jousikeulan hyväksi. Ilmakeulan käyttöä normaalikäytössä puoltaa keveys ja säädettävyys.

Vertailua eri käyttötarkoituksiin:
http://www.bikeroar.com/tips/coil-vs-air-mountain-bike-forks

Hintaluokka on taas eri asia, 40€ ilmakeulaltakaan en paljoa odottaisi.
Ei pidä siis päätellä että koska halvat (huonot) keulat ovat jousikeuloja, joten jousikeulat ovat automaattisesti huonoja.
95% myydyistä jousikeuloista vaan on noita OEM-halpiksia, niin tämän oletuksen tekee helposti.

Sama keula ilmajousella on puolisen kiloa kevyempi kuin metallijousella.
Kuitenkin Suntourin OEM-jousikeula painaa helposti toista kiloa enemmän kuin RockShoxin ilmakeula, mikä pyöriä vertaillessa saattaa olla silmiinpistävää.

+€+
05.05.2020, 18.11
^ Ainakin omassa 40 euron pomppukepissä on pelkkä vieteri ja vaikea kuvitella miten siihen saisi SAG:n säädettyä. ON/OFF napista, eli vieteri lukkoon tai vieteri vapaaksi ja muuta et voi tehdä. Noissa vieläkin halvemmissa ei ole edes lukitusta.

Ja selvyyden vuoksi 40 eurolla ei saa edes tarjouksesta minkään tason ilmakeulaa. Onhan noita nykyään jousi/ilma -härveleitä mutta ne eivät olekaan mitään hinnat-alkaen malleja.

Nykyään 31 euroa :)
https://www.bike-discount.de/en/buy/suntour-nex-28-disc-63-972995

hitlike
05.05.2020, 18.13
Oikein mitoitettu jousikeula ei painu yhtään sen enempää kuin ilmakeula oikeilla paineilla kun paino tulee päälle. (SAG)
Eroa on alkuherkkyydessä jousikeulan hyväksi. Ilmakeulan käyttöä normaalikäytössä puoltaa keveys ja säädettävyys.

Vertailua eri käyttötarkoituksiin:
http://www.bikeroar.com/tips/coil-vs-air-mountain-bike-forks

Hintaluokka on taas eri asia, 40€ ilmakeulaltakaan en paljoa odottaisi.
Ei pidä siis päätellä että koska halvat (huonot) keulat ovat jousikeuloja, joten jousikeulat ovat automaattisesti huonoja.
95% myydyistä jousikeuloista vaan on noita OEM-halpiksia, niin tämän oletuksen tekee helposti.

Sama keula ilmajousella on puolisen kiloa kevyempi kuin metallijousella.
Kuitenkin Suntourin OEM-jousikeula painaa helposti toista kiloa enemmän kuin RockShoxin ilmakeula, mikä pyöriä vertaillessa saattaa olla silmiinpistävää.

Ihan ok postaus mutta konteksti huomioon ottaen ei ole tarvetta tarkentaa että puhutaan ns marketti coilikeuloista eikä Öhlinsistä.

Neiti s
05.05.2020, 18.55
Hei, kyseistä pyörää vasta kävin testaamassa ja oikein kivalta tuntui. Ajoasento oli tässä mulle paras verrattuna muihin merkin pyöriin. Jos olisi isompi budjetti niin voisin jopa harkita tätä.

Budjettini rajoissa mainittu White https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-ane-20-naisten-hybridipyora-harmaa/p/1169354_1_style
Kyllä houkuttaa. Pitää vain odottaa seuraavat alepäivät 😅 ymmärsin et tässä olis hyvät vaihtavat?

Kiitos kaikille kommentoijille, näillä ajatuksilla pääsen taas vähän eteenpäin 😊

Neiti s
05.05.2020, 18.57
Mä olen miettinyt vaimolle uutta pyörää tässä jonkin verran ja törmäsin tällaiseen: https://www.intersport.fi/fi/tuote/nishiki-hybrid-501-f-hybridipyora-56533949/
Mun mielestä järkevä paketti yleiskäyttöön/kuntoiluun, mutta hinta karkaa kyllä lähes 900 euroon.

Ja siis tätä pyörää tarkoitin, että testasin ja hyväksi totesin. Tosin yli mun budjetin.

hitlike
05.05.2020, 19.28
Hei, kyseistä pyörää vasta kävin testaamassa ja oikein kivalta tuntui. Ajoasento oli tässä mulle paras verrattuna muihin merkin pyöriin. Jos olisi isompi budjetti niin voisin jopa harkita tätä.

Budjettini rajoissa mainittu White https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-ane-20-naisten-hybridipyora-harmaa/p/1169354_1_style
Kyllä houkuttaa. Pitää vain odottaa seuraavat alepäivät  ymmärsin et tässä olis hyvät vaihtavat?

Kiitos kaikille kommentoijille, näillä ajatuksilla pääsen taas vähän eteenpäin 


Mielummin se parempi malli, nyt tarjouksessa hintaero jää pieneksi. Mielestäni huomattavasti parempi diili tuohon hintaan.

https://www.xxl.fi/white-sc-lite-ff-ane-20-naisten-hybiridipyora-valkoinen/p/1169356_1_style

tempokisu
05.05.2020, 20.05
Voin kertoa että 14kg pyörällä ajo ei ole mukavaa, se on lähinnä kidutusta.

Jos on huono kunto niin ehkä....mun cyclo on 13kg. On oikein mukava ajettava, toki se on vajaa 7kg maantiepyörä kepeempi mutta aattelen talvisin että tässä se kunto ja lihasvoimat kehittyy.

anteeksi, mutta jos on pyöränostoaikeissa ja meinailee ajaakin, niin kannattaa ostaa hieman laadukkaampi menopeli. Aikoinaan kun ensimmäistä maantiepyörää olin katselemassa, ajatus oli ensin ihan retkipyörää...no okei maantiepyörää sitten... jos tämä edullisempi.
Otin sen mikä tuntui heti kokeillessa hyvältä ja ei ollut se edullisin, ajaminen tuntui niin kivalta että siitähän se harrastus sitten lähti.

nure
05.05.2020, 20.27
Kun uteliaisuutta selasin noita saksalaisen alennuspuodin keuloja ensinmäinen mitä voisin harkita johonkin hybridin kaltaiseen on tämä https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-paragon-gold-rl-28-solo-air-65-531360
Monessakohan myytävästä löytyy kyseisen tasainen toimiva keula?

Neiti s
06.05.2020, 00.24
Mielummin se parempi malli, nyt tarjouksessa hintaero jää pieneksi. Mielestäni huomattavasti parempi diili tuohon hintaan.

https://www.xxl.fi/white-sc-lite-ff-ane-20-naisten-hybiridipyora-valkoinen/p/1169356_1_style

Tästä näytti olevan m-koko loppu, mikä tuotetietojen mukaan olisi mulle sopiva..🤨 yleensä on kyllä s-koko sopiva mut tässä näimmä näin.

Kollinjoki
06.05.2020, 10.16
Tästä näytti olevan m-koko loppu, mikä tuotetietojen mukaan olisi mulle sopiva..廊 yleensä on kyllä s-koko sopiva mut tässä näimmä näin.

Kipase Poriin tai Espooseen kaupoille. Pirauta etukäteen, että laittavat fillarin syrjään. Kumminkin oot Tampereelta ("rotvalli") niin ei ole mahdottoman pitkä matka edes. :)
Toi nääs on siinä n. viissatasen hintaluokassa suunnilleen paras fillari, jota on nyt tarjolla.

perttime
06.05.2020, 11.20
Suosituskoot ei aina ole ihan kohdallaan - varsinkin, jos perustuvat vain kuskin pituuteen. Itse olen suositusten mukaan usein M ja L -kokojen välimailla ja M-kokoiset on toistaiseksi aina olleet sopivampia omiin mittasuhteisiin ja ajotyyliin.

Muinoin olin saanut päähäni, että pitää saada maastopyörä tietyn rungon ympärille rakennettuna. R-tech sitten kokosi pyörän. Isäntä alkoi loppupeleissä huolestumaan, että tulee liian lyhyt pyörä. Minusta se oli just hyvä. Myöhemmin vaihdoin pari senttiä lyhemmänn ohjainkannattimen ja pyörästä tuli vielä parempi....

Neiti s
06.05.2020, 23.39
Kipase Poriin tai Espooseen kaupoille. Pirauta etukäteen, että laittavat fillarin syrjään. Kumminkin oot Tampereelta ("rotvalli") niin ei ole mahdottoman pitkä matka edes. :)
Toi nääs on siinä n. viissatasen hintaluokassa suunnilleen paras fillari, jota on nyt tarjolla.

Aaah, Oulun seudullapas 😉

Kollinjoki
07.05.2020, 13.40
Aaah, Oulun seudullapas 

No sekin vielä. :D

No mutta vaikka tämä nyt ei olekaan niin hyvä, kevyt saati hyvällä hinta-laatusuhteella, kuin se tarjoushinnallaan satasen kalliimpi versio, niin on tämäkin silti oikein asiallinen pyörä omassa hintaluokassaan.
https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-ane-20-naisten-hybridipyora-harmaa/p/1169354_1_style
Löytyisi M-koossa lähikaupasta niin pääsisit tutkimaan halutessasi paikan päällä ja jos hyvältä näyttää ja tuntuu, tekemään kaupat samoin tein. Kun on myös S:ää nähtävillä, voisit samalla verrata kokoja.

Noihin saa 3 vuoden kausihuollot kaupan päälle, se on ihan rahan arvoinen etu.
https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-ane-20-naisten-hybridipyora-harmaa/p/1169354_1_style

Piitter1
12.05.2020, 17.21
Moro. Kysynpä tässä samalla kun pyörän osto olisi itselläkin aiheellinen. Eli hybridipyörää olen etsiskellyt ja useampaa testannutkin jo. Felt qx85 ja whyte whitechapelia nyt viimeisimpänä. Ihan aloittelija olen näissä pyörähommissa. Osaako joku suositella vielä jotain saman hintaluokan (650-800e) hybridiä?

Neiti
22.05.2020, 22.28
Tulin kertomaan, että kotiutin sitten loppujen lopuksi XXL:n pyörän.

https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-ane-20-naisten-hybridipyora-harmaa/p/1169354_1_style

Join pohtimaan niin pitkään tätä pyöränostoa, että meinasi kesä jo mennä ohi 😅 ja mikä pahinta, alkoi jo olemaan koot loppu joka kaupassa.

Ihan hyvältä tämä pyörä vaikuttaa, toivotaan että pitemmän päälle olen samaa mieltä 😊

Kiitos paljon vinkkejä antaneille!

JouniJK
22.05.2020, 23.09
Nyt vaan kilometrejä alle ja suu kauniille hymylle.

Neiti
25.05.2020, 18.18
Noniin, eka pitkä lenkki ajettu. Näppärä peli, mutta perse hellänä. Istuinluut painuu satulaan ja ai että sattuu! Nyt siis pitäisi löytää joku pätevä naisten satula ASAP!!!

perttime
25.05.2020, 19.16
Mikä koko tuli?

Ootko paljon ajanut?
Jos ei ole paljon ajanut, on normaalia, että vähintään ensimmäisillä kymmenillä kilometreilla tulee kipuja istuinluiden kohdalle. Vai eikö istuinluut osu satulaan?

Neiti
25.05.2020, 21.24
Ja tosiaan koko oli S. Vaikka sivuilla luki että M-koko olisi 162cm eteenpäin, niin tämä tuntui hyvältä. Asento on melko pysty, mutta just hyvä kun siirryin mummopyörästä. Vähän kyllä alkanut maantiepyörät houkuttamaan kun enemmän näihin tutustuu 😅

Neiti
25.05.2020, 23.44
Tosiaan semmonen 50km takana ja paremmin sanottuna, synnytysluut kipeänä 😅 ei siis ihan istumaluut (jotka nekin herkkänä), vaan tuolta haaruksista jotkut luut.. toki voi olla alun tottumattomuutta, mutta kyllä mä joudun toisen satulan hommaa..

Puskis
26.05.2020, 00.31
Eei välttämättä. Vaikka satula olisi hyväkin, niin alkuun paikkojen kipeytyminen on normaalia ja se vaihe pitää vaan kärsiä yli. Puutuminen ja hiertymät on sitten taas selvempi merkki satulan sopimattomuudesta.

Joistain pyöräliikkeistä saa testisatuloita.

pyöräsimo
26.05.2020, 09.13
Onko Neidillä pyöräilyhousut ja onko satula oikeassa asennossa?

Minä aloitin harrasteluni noin viisi vuotta sitten sinkulalla, eli yksivaihteisella, joka oli ihan menevä peli varsinkin, kun alkoi reisiin tulla vähän jerkkua. Ajoin Lahdesta Kouvolaan, söin lounaan ja ajoin takaisin. Jo menomatkalla vehkeistä lähti tunto. Paluumatkalla lähes itkin, osittain kivusta, osittain pelosta pysyviin vaurioihin.

Reissun jälkeen kaveri tuumasi: "Satulan kulmaahan saa säädettyä." Se olisi itseni ehkä kannattanut selvittää ennen tuota pyöräretkeä...

Neiti
26.05.2020, 23.20
Onko Neidillä pyöräilyhousut ja onko satula oikeassa asennossa?

Minä aloitin harrasteluni noin viisi vuotta sitten sinkulalla, eli yksivaihteisella, joka oli ihan menevä peli varsinkin, kun alkoi reisiin tulla vähän jerkkua. Ajoin Lahdesta Kouvolaan, söin lounaan ja ajoin takaisin. Jo menomatkalla vehkeistä lähti tunto. Paluumatkalla lähes itkin, osittain kivusta, osittain pelosta pysyviin vaurioihin.

Reissun jälkeen kaveri tuumasi: "Satulan kulmaahan saa säädettyä." Se olisi itseni ehkä kannattanut selvittää ennen tuota pyöräretkeä...

Ei oo pyöräilyhousuja ei.. mutta vaihdoin satulan ja nyt herkkänä vaan istuinluut, ei enää tuolta haaruksista, lähempää häpyluuta 😅 kulman oon säätänyt niin että penkki on suorassa (vatupassilla). Pitäskö säätää nokkaa ylös? ..
Kyllä tää säätely on hassua, koko ajan saa venkslata johonkin suuntaan, eikä tuu valmista. Mut huomenna välipäivä pyöräilystä, jospa luut paranee niin saa istuma-asennon paremmaksi. Nyt vähän varon koko ajan..

ths
27.05.2020, 00.04
Hyviin pyöräilyhousuihin kannattaa kyllä sijoittaa, ei kannata kärvistellä kun apu on lähellä, saat harrastuksesta enemmän irti.

Moska
27.05.2020, 00.32
Housut auttaa, mutta satula pitää olla sopiva. Kun istuinluiden alue on tottunut ja satula on passeli, niin pehmusteiden tarve jää vähäiseksi housujen ja satulan osalta. Nykyisin omassa lempipenkissä ei ole kuin nahka hiilikuidun päällä ja lähes kaikki työmatkat ja siihen yhdistetyt lenkit tulee ajettua pehmusteettomilla housuilla.
Tosin varsinainen lenkkeily tulee ajettua toplinkien kanssa, mutta sekään ei saa olla liian paksu, ettei paikat ala puutumaan.

hiilikuitumies
27.05.2020, 04.11
Pitäskö säätää nokkaa ylös?

Tuo satula ei tule hyväksi ikinä, koska jo kuvasta näkee, että se on ergonomisesti ihan päin niitä alueita, jotka sinulla kipeytyvät. Se on tuollainen typerä littana, eikä siten keskitä painoa istuinluille. Pyöräilyhousut eivät ole välttämättömyys, mutta jos esim. satula on liian kova ja väärän muotoinen, niillä se helpottaa ainakin sitä kovuutta. Tosin yleensä tarvitaan parin viikon totutteluaika istuinluille, mikä varmasti nytkin vähentää lopulta kipeytymistä, mutta silti tuo satula on kamala, joten se kannattaa vaihtaa. Suosittelen Sqlabin mallistoa, vaikka hinta onkin hirveä. Bilteman tuote 27-1857 (14,50 €) näyttää hyvältä hintaansa nähden. Luultavasti se on liian pehmeä tuntien ajoihin (hiertämisen riski, eikä ole hyvä upota liian syvälle, koska se taas tukkii verisuonia), mutta näyttäisi kuvan perusteella, että siinä nokka laskee, mikä on satulassa tosi tärkeää paineen pehmytkudosten hermoihin ja verisuoniin välttämiseksi. Sillä ainakin voisi päästä alkuun edullisesti, jotta voi miettiä tarkemmin, mitä tehdä jatkossa.

Satulan ostaminen ei ole mahdottoman vaikeaa, jos tietää, mitä tekee. Harva aloittelija tietää, kun harva vuosikymmeniäkään ajanut tietää. Jotkut sanovat, että satula on perskohtainen, mikä ei ole edes puolitotuus, vaan ehkä 1/8. Tietyt suunnitteluperiaatteet toimivat ja tietyt eivät toimi. Kun ymmärtää nämä, on jo lähellä kykyä ostaa kerralla sopiva satula, mutta se viimeinen silaus täytyy varmistaa takamuksellaan. Mutta älä usko niitä hölmöjä, jotka sanovat, ettei satuloita voisi tai kannattaisi suositella, että pitää muka itse kokea. Se on typerä tie, joka johtaa satuloiden kalliisiin vaihtorumbiin, koska osa siis on todella paljon suuremmalla todennäköisyydellä sopivia kuin muut.

En myöskään ostaisi (kalliita) pyöräilyhousuja, koska se yritys on hoitaa oiretta, eikä itse syytä, eikä se luultavasti tuota lopulta ollenkaan tyydyttävää lopputulosta.

Tämä kannattaa lukea, vaikka onkin mainosmateriaalia, koska siinä on tiiviissä paketissa hyvän satulan perusteet.
https://www.sq-lab.com/en/ergonomics/sqlab-contact-points/the-pelvis/numbness-of-the-genitals/

Kuutio
27.05.2020, 06.46
Se on muuten totta, että aina lisäpehmuste penkissä ei ole parempi niin kuin Moska sanoi. Puoliso hankki pyöränrakennusprojektin yhteydessä itselleen jonkun Selle Italian SLR-sarjan satulan ja siinä ei kyllä ole satulan rungon päällä juuri muuta kuin päällyste. Ja kehui sitä hyväksi eli satula on just eikä melkein oikein päin persettä. :D Ei kuulemma alakerta puudu.

Sen kyllä itsekin allekirjoitan, että tottumattomuutta persieosasto alussa kipeytyy, mutta muutama lenkki eli tottuminen satulassa istumiseen auttaa. Sitten taas jos paikat alkaa puutua, eikä tuo kipu mene ohi, niin ehdottomasti kyllä vaihtaisin tuon pyörän orkkisatulan pois.

Mohkku
27.05.2020, 07.37
Pyöräilyhousujen ongelmana on se, että etenkin paksumpien pehmusteiden takia kävely tms. liikkuminen ei ole erityisen miellyttävää. Itse olenkin päätynyt triathlonshortseihin, jotka menee tavallisten vaatteiden alle ja joissa pehmuste on niin ohut, ettei se haittaa (näillä juostaan maraton 180 km:n pyöräilyn päälle), mutta silti pehmuste estää kipeytymisen.

perttime
27.05.2020, 11.08
... vaihdoin satulan ja nyt herkkänä vaan istuinluut, ei enää tuolta haaruksista, lähempää häpyluuta �� kulman oon säätänyt niin että penkki on suorassa (vatupassilla). Pitäskö säätää nokkaa ylös? .. ...
Alkaa kuulostaa normaalilta, kun enää istuinluiden kohdalta aristaa. Se menee tavallisesti ohi, kun malttaa ajella aluksi vain sen verran, että ei pahasti kipeydy.

Satulan säätelyssä hyvin pienet muutokset vaikuttaa. Ja yhden muutoksen vaikutus on usein sellainen, että pitää aavistuksen verran muuttaa jotain muutakin. Korkeus - kulma - eteen/taakse.

Kollinjoki
27.05.2020, 18.05
Ja sitten tosiaan niin satulan nokkaa nyt ei ainakaan kannata nostaa ylöspäin. Sellaista vaivaa tuskin onkaan, että satulan takakenoinen asento sen korjaisi vaan ennemmin tulee uusia vaivoja riesaksi.

Neiti
27.05.2020, 20.28
Ja sitten tosiaan niin satulan nokkaa nyt ei ainakaan kannata nostaa ylöspäin. Sellaista vaivaa tuskin onkaan, että satulan takakenoinen asento sen korjaisi vaan ennemmin tulee uusia vaivoja riesaksi.
Ah, kiitos 😅 täällä on kyllä aktiivista ja auttavaista porukkaa!

Nyt mulla on spectran ease satula, mikä tosiaan vähän parempi, mut jotenkin ei vieläkään istu.. Tuntuu et jotenkin valun eteenpäin tai jotenkin en saa asentoa kuntoon ihan täysin. Toki se voi johtua pienestä herkkyydestä istuinluissa. Selle royalilla ilmeisesti on kehuttuja satuloita, semmonen voisi olla aihetta testata jos spectra ei ala istumaan takamukseen..

Puskis
27.05.2020, 20.42
Jos valuu eteenpäin ja paino tulee liikaa käsille, niin satulaa kannattaa kokeilla siirtää taaemmas.

JouniJK
27.05.2020, 20.44
Jotenkin tuntuu, että Sinulla on edelleen väärä satula.

Velogilla on ihan katsottava video youtubessa, löydät sen hakutoiminnolla velogi satula. Siinä on esim tuo istuinluiden mittaus ja välimatkan vaikutus valittavaan satulaan. Kun perehdyt aiheeseen, löydät varmasti sen teoriapohjan, minkä perusteella satulan valitset. Osta samalla housut.

Lähtökohtana on kyllä se, ettei pyöräily kipeytä paikkoja.

Neiti
27.05.2020, 20.52
Jos valuu eteenpäin ja paino tulee liikaa käsille, niin satulaa kannattaa kokeilla siirtää taaemmas.

Nyt se on jo ihan takana..
Kamala ajatus on ollut mielessäni.. voiko tämä olla sittenkin liian pieni pyörä mulle ..?😱 jotenkin tuntuu et säädöt ei riitä tai en vain saa sitä oikeaa asentoa. Toki voin olla hätähousu.

perttime
27.05.2020, 22.28
Jos tuntuu valuvan eteenpäin, voisi ainakin kokeilla nostaa sitä satulan nokkaa VÄHÄN.

JouniJK
27.05.2020, 23.33
Aloita perusasioista:
1 ) satula vaakasuoraan
2 ) korkeus keskiön keskeltä vaakaputkea pitkin satulan keskelle mitattuna 0,885 kertaa jalan sisämitta
3 ) keskiön keskeltä viiva suoraan ylöspäin. Tästä viivasta satulan nokkaan 4-6 cm. Voi olla 6.
nyt satula on siinä, missä sen kuuluu karkealla tasolla olla. Älä enää muuta satulan paikkaa, hieman voi kallistuvat lisätä eli nokkaa alaspäin, mikäli se helpottaa paikkojen kipeytymistä. Hieman tarkoittaa yhtä astetta.

Aja lenkki uudella asetuksella ja kokeile miltä tuntuu. Nyt kipujen pitäisi olla poissa. Jos ei ole, Sinulla on väärä satula ja/tai Sinun pitää ehkä pidentää stemmiä ja/tai muuttaa stemmin kulmaa.

Älä turhaan hosu, kyllä se tästä. Tämän foorumin tietotaidoilla saadaan kyllä yksi pyörä ajajalle sovitettua.

Kollinjoki
28.05.2020, 00.14
Tavallisella vatupassilla on vaikea saada satula alkujaankin vaateriin. Vatupassi ei ole varsinainen tarkkuustyökalu, ja helposti tulee jo siitäkin jonkin verran heittoa. Sitten lisäksi satulaa asettaessa voi pyörän alla oleva tasaisen näköinen pintakin, kuten lattia, olla hyvinkin jopa asteen verran vino. Yksi keino on asentaa puhelimeen digitaalinen vatupassiohjelma, joilla saa mitattua jopa asteen kymmenesosan tarkkuudella. Laittaa vatupassin tai muun suoran esineen satulan päälle ja siihen päälle puhelimen digivatupasseineen. Sitä ennen mittaa vielä alustan mahdollisen vinouden ja satulaa säätäessä kompensoi sitten käänteisesti alustan vinouden. Jos alusta on +0,5 astetta vinossa, pitää satula siinä paikassa säädettäessä justeerata -0,5 asteen kulmaan siis. Tämä voi kuulostaa turhan pikkutarkalta ja ollakin sitä, mutta oikeasti alustan hyvinkin lievä vinous ja vatupassilla säätämisen epätarkkuus voi tuottaa asteen tai parinkin heiton ihan huomaamatta, mikä voi satulaa säädettäessä olla jo paljonkin, varsinkin jos menee väärään suuntaan. Tämän itse aivan äskettäin koin, kun aloin säätämään uutta satulaa (tietysti vielä liian lyhyellä) vatupassilla silmämääräisesti vaateriin ja eikö vaan jo testilenkillä ruvennut alaselkä vihoittelemaan. Oli mennyt satula takakenoon, ja se on ainakin omalle selälleni myrkkyä. Tien päällä asian korjaaminen johti sitten aivan liian etukenoon niskaa rasittavaan asentoon. Palattuani rukkasin satulaa oikein huolella asteen kymmenesosien tarkkuudella suoraksi lattian kulman kompensoiden ja ihan eri meininki oli ajella testilenkki. Ei käynyt niskalle eikä selälle ajaminen.

Ihan eka kokeilisin vielä, onko satula nyt vaakatasossa ja jos ei ole, pikku säädöt ja kokeilemaan, vieläkö valuu.

Kollinjoki
28.05.2020, 00.25
Siihen muuten kannattaa myös kiinnittää huomiota, että istut kunnolla satulan päällä. Eli riittävän takana. Satuloiden malleissa on tietysti eroja, mutta kyllä persus normaalisti saa ihan kunnolla olla satulan leveän osan päällä.

Mutta joo, kyllä tuo pyörä varmasti sopivaksi muotoutuu foorumin asiantuntijoiden opastuksella. Tiedä vaikka tuolla säädettävällä stemmilläkin saisi pikkuisen viilattua ajoasentoa, jos ei muuten rupea homma natsaamaan.

perttime
28.05.2020, 07.40
Vatupassikaan ei ole mikään ainoa autuaaksi tekevä satulan kulman kanssa. Se lopulta ratkaisee, mikä toimii ajaessa.

Kollinjoki
28.05.2020, 10.17
^ Näin on. Kun satulan saa ensiksi kunnolla vaateriin, on siitä lähtötilanteesta helppo lähteä hallitusti kokeilemaan vähän kerrallaan pienten kaltevuuden säätöjen vaikutusta ajomukavuuteen.

hiilikuitumies
28.05.2020, 15.42
Lähtökohtana on kyllä se, ettei pyöräily kipeytä paikkoja.
Minusta lähtökohta on, että se kipeyttää istuinluut pariksi viikoksi. Jos näin ei tapahdu, luultavasti satulassa on parantamisen varaa (turhan pehmeä, paino liikaa muilla osin). Ehkä jollain ratsastajalla ei kipeydy, kun istuinluut ovat tottuneet.

Mutta edelleenkin kysyjällä on huono satula. Mutta turhapa näitä on kerrata aina, kun harva uskoo, mitä sanotaan, kun sanojia on niin monta, ja kaikki puhuvat eri asiaa. Tietäjät tietävät.

sboke
28.05.2020, 15.47
Minusta lähtökohta on, että se kipeyttää istuinluut pariksi viikoksi. Jos näin ei tapahdu, luultavasti satulassa on parantamisen varaa (turhan pehmeä, paino liikaa muilla osin). Ehkä jollain ratsastajalla ei kipeydy, kun istuinluut ovat tottuneet.

Mutta edelleenkin kysyjällä on huono satula. Mutta turhapa näitä on kerrata aina, kun harva uskoo, mitä sanotaan, kun sanojia on niin monta, ja kaikki puhuvat eri asiaa. Tietäjät tietävät.
miksi istuinluiden pitäisi kipeytyä? ekassa pyörässä oli paska satula jonka heitin romukoppaan vuosia sitten ja on romukopassa vieläkin. ostin pehmeämmän satulan kaupasta jonka kanssa ei ole ollut ikinä mitään ongelmia

nyt yhdessä pyörässä on liian kova satula joka oli liian kova vuosi sitten ja on liian kova vieläkin vaikka siihen vähän tottuu kun ajaa paljon, on se silti liian kova pitkällä lenkillä. ei ole vaan jaksanut ostaa parempaa kun on siinä välttävän rajalla

Kollinjoki
28.05.2020, 16.25
No turvallinen lähtöoletus on että istuinluut kipeytyy. Ei ehkä aina ja kaikilla, mutta sanoisin että useimmilla jos ei ole perse tottunut pyöräilyyn. Mulla riittää pelkkä satulan vaihto että pientä fiilistä jää hanuriin ekan lenkin jälkeen.

hiilikuitumies
28.05.2020, 16.25
miksi istuinluiden pitäisi kipeytyä? ekassa pyörässä oli paska satula jonka heitin romukoppaan vuosia sitten ja on romukopassa vieläkin. ostin pehmeämmän satulan kaupasta jonka kanssa ei ole ollut ikinä mitään ongelmia

Syistä, jotka jo mainitsin. Se kertoo, että painosta iso osa on niillä, kuten kuuluukin. Se menee ohitse. Jos ei mene, silloin satulassa on ongelma, kuten väärä muoto tai leveys. Satula voi toki olla liian kovakin. Mutta jos alussa ei tule mitään kipeytymistä, satula on luultavasti tarpeettoman pehmeä. Siitä ei välttämättä tule isoa ongelmaa, mutta se lisää hiertämisen ja puutumisen riskiä, minkä pitkillä matkoilla alkaa jo huomata.

Mutta tuon tiedostaen minä suosittelin ketjun aloittajalle Bilteman satulaa, joka on varmasti pehmeä ilman pehmustettuja housuja, joten ei tarvitse niitäkään hankkia. Se näyttää hintaansa (14,50) nähden sellaiselta, että sillä pitäisi kysyjän päästä ajeluissa hyvin alkuun, jotta voi kerätä kokemusta ja tietoa ostaakseen myöhemmin jonkin kalliin satulan, kuten SQlab, jota varsinaisesti suosittelen. SQlabin ostaminen tässä vaiheessa tuntuisi huonolta idealta, koska kysyjällä ei ole kokemusta tai istuinluissa tottumusta, joten saattaisi tulla virhepäätelmiä sen todellisesta sopivuudesta. Nokka näyttäisi kuvan perusteella olevan aika mukavasti alempana, mikä vähentää etumukseen painamisia ilman, että tarvitsee nokkaa ainakaan suuremmin laskea ja siten alkaa liukua eteenpäin satulassa. Ei jää paljosta kiinni, ettei tuon suunnittelu olisi todella hyvää.


https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/27-1857_xl_1.jpg

Jeppekoira
28.05.2020, 19.44
Miksi satula pitäisi saada täysin vaateriin? Eihän käytännössä yksikään satula edes ole täysin tasainen muodoltaan.

perttime
28.05.2020, 22.23
Miksi satula pitäisi saada täysin vaateriin? Eihän käytännössä yksikään satula edes ole täysin tasainen muodoltaan.

Vaakasuora on useimmissa tapauksissa hyvä lähtökohta hienosäädölle.
En ole ikinä koskenut pyöriäni vatupassilla. Uutta satulaa asentaessa olen laittanut sen ensin silmämääräisesti suunnilleen vaakasuoraan ja sitten säätänyt takapuolituntumalla. Yleensä ei ole tarvinnut kovin paljon siitä ruuvata.

Tykkään satulatolpista, joissa on yksi ruuvi edessä ja toinen takana. Siinä kulmaa on helppo säätää, kun löysää yhtä ruuvia vaikka puoli kierrosta ja kiristää toista vastaavasti.

Jeppekoira
28.05.2020, 23.24
Vaakasuora on useimmissa tapauksissa hyvä lähtökohta hienosäädölle.
En ole ikinä koskenut pyöriäni vatupassilla. Uutta satulaa asentaessa olen laittanut sen ensin silmämääräisesti suunnilleen vaakasuoraan ja sitten säätänyt takapuolituntumalla. Yleensä ei ole tarvinnut kovin paljon siitä ruuvata.

Tykkään satulatolpista, joissa on yksi ruuvi edessä ja toinen takana. Siinä kulmaa on helppo säätää, kun löysää yhtä ruuvia vaikka puoli kierrosta ja kiristää toista vastaavasti.

Joo hyvä lähtökohta se on että on kutakuinkin vaaterissa. Viittasinkin juuri noihin juttuihin että pitää tosi tarkasti laittaa suoraan eikä vatupassinkaan tarkkuus riitä. No ehkä nämä jutut on ihan huumoria, mutta jälleen kerran kysyjä lienee aika lailla ns. aloittelija eli vaarana ottaa jutut tosissaan.

Kollinjoki
29.05.2020, 00.45
Lähinnä pointti oli, että vaikka omasta mielestä satula olisi laitettu hienosti vaakatasoon ja silti tuntuu, että joku on pielessä ja vaikea saada siitä sitten säädettyä kohdalleen, niin ei ole välttämättä esim. satulan vika vaan satulan kulma voi olla jo valmiiksi reilustikin vinksallaan ja siitä on hankala ja työläs lähteä hienosäätämään. Tietenkin pienin astein pitää alkaa säätää jompaan kumpaan suuntaan ja kokeilla välillä, miltä tuntuu. Mutta voisiko onnistuneeseen lopputulokseen päästä mahdollisimman helpolla?

Olipa se humoristista tai ei, niin olen kyllä itse sitä mieltä, että varsinkin ja ennen kaikkea aloittelijan on helpompi pyrkiä kerralla saamaan satula mahdollisimman tasan, koska silloin on kaikkein selkein mahdollinen lähtökohta mistä alkaa korjata satulan asentoa, jos vaakataso ei ole hyvä. Väitän että takuuvarmasti helpommalla ja nopeammin pääsee, kun käyttää kerralla sen 5 minuuttia pitempään ja tekee homman heti tarkasti ja kunnolla. Sen jälkeen on varmuudella vain yksi suunta, mihin satulaa voi joutua kallistamaan hyvin pienin kerta-askelin, eikä välttämättä siihen ole enää edes tarvetta. Tämä kun ei nykyään vaadi mitään erikoislaitteita, vaan jokaiselta löytyy se laite taskusta. Eikä ole yhtään vaikea tehdä. Näin ainakin, jos ei meinaa löytyä hyvää satulan asentoa, silloin on kaikkein helpoin aloittaa säätäminen uudelleen nollapisteestä.

Pro-pyöräilijä tietysti tuntee jo takalistossaan mihin suuntaan satulaa pitää korjata ja minkä verran. Omakohtaisesti itse kyllä sain todeta, että olisin säästänyt paljon aikaa ja vaivaa, kun olisin tehnyt homman tarkasti jo heti, kun laitoin itselleni sekä malliltaan että tyyliltään entuudestaan täysin vierasta satulaa paikalleen. Olin kiroillut monet kerrat, kun ei meinannut löytyä mieleistä asentoa ja ensimmäinen vatupassilla todettu "vaakatasokin" oli selän antaman palautteen perusteella takakeno, jota alaselkäni ei siedä maantiepyörässä yhtään. Jokaisella tietysti vähän erilaiset toleranssit sille, mikä on hyvä.

Jeppekoira
29.05.2020, 07.45
No tapoja on monia mutta myös simppelimmällä pääsee aivan hyvin liikkeelle. Aloittelijalle on hyvä että ylipäätään tietää että satulasta voi säätää korkeuden lisäksi myös kulmaa ja paikkaa pituussuunnassa. Jos nyt aluksi vaikka laittaa satulan pituussuunnassa suurin piirtein keskelle ja silmämääräisesti satulan muoto huomiooden vaateriin, ja korkeus niin että kun kantapää on polkimella niin polvikulma on suorassa, niin pitäisi päästä helposti suht oikealle hehtaarille.

Ihan mielenkiinnosta, miten Kollinjoki pitäisi tuo tarkkaa vaateriin asettaminen tehdä sellaisella satulalla, jonka muoto ei ole tasainen. Ainakin omassa satulassa takapää nousee ja jos laittaisin sen vatupassilla suoraan niin olisi kyllä aivan varmasti todella pahasti pielessä.

perttime
29.05.2020, 12.00
Taidetaan kaikki puhua satulan vaateriin laittamisesta ihan samaa, mutta vähän eri nyansseilla. Vaakasuora on hyvä lähtökohta - riippumatta siitä, millä se saadan aikaiseksi. Sitten voi olla tarvetta hienosäädölle, oli se vaakasuoruus tehty vatupassilla tai varaston seinälautoihin sihtaamalla.

Korkeus ja eteen/taakse -asennot vaikuttaa myös toisiinsa (ja luultavasti kulman hienosäätöön). Satulan nostaminen vie kauemmas polkimista. Siirtäminen taaksepäin vie myös kauemmas polkimista. Satulan nostaminen vie satulaa myös taaksepäin. Mahdollisia satulan sijanteja on siis aika laaja skaala. Ihan optimaalisen paikan löytäminen voi vaatia jonkin verran yrityksiä ja erehdyksiä.

Kollinjoki
29.05.2020, 14.50
Ihan mielenkiinnosta, miten Kollinjoki pitäisi tuo tarkkaa vaateriin asettaminen tehdä sellaisella satulalla, jonka muoto ei ole tasainen. Ainakin omassa satulassa takapää nousee ja jos laittaisin sen vatupassilla suoraan niin olisi kyllä aivan varmasti todella pahasti pielessä.

En tiedä, mutta varmaankin se esittämäsi "satulan muoto huomioiden vaateriin" voisi siinäkin olla lähtökohtana, koska kyllä sinunkin satulassasi luultavasti ainakin kapeampi osa on tasainen. En ole todellakaan mikään satulansäätöguru, vaan päinvastoin, ja siksi olen yrittänyt etsiä keinoja hoitaa säädöt kuntoon mahdollisimman helposti mahdollisimman hyvin lopputuloksin, etenkin nyt kun viimeisin satulahankintani on muutenkin säätämisen vaikeasti hahmotettava malliltaan. Kunhan nyt vain jaoin yhden, muualta oppimani, todellisuudessa yksinkertaisen ja itseänikin helpottaneen ja päänvaivaa säästäneen tavan lähestyä aihetta. Minä tykkään käyttää yksinkertaisia apuvälineitä, joku toinen tehdä enemmän näppi- ja perstuntumalla. Jos saa helposti sopivat lopputulokset niin se kai ratkaisee.

Tässä sitten muuten yksi näkemys muotokieleltään erikoisen satulamalliston (Selle SMP) vaakatasoon säätämisestä. Tätä satulaa valmistaja suosittelee käytettäväksi ensisijaisesti vaakatasossa, kun on sellaiseksi suunniteltu. Mutta voi kallistaa, jos haluaa.
https://www.sellesmp.com/en/techarea/mounting-guide.html

Jeppekoira
29.05.2020, 15.44
En tiedä, mutta varmaankin se esittämäsi "satulan muoto huomioiden vaateriin" voisi siinäkin olla lähtökohtana, koska kyllä sinunkin satulassasi luultavasti ainakin kapeampi osa on tasainen

Siinä satulassa profiili alkaa nousemaan aika äkkiä nokan jälkeen ja mitä nyt nopeasti tsekkasin, niin "tasainen" osuus on vähän vaille 5 cm. Tasainen siinä mielessä, että kun mittaa siinä pitää, niin ei ala ilmaa näkymään alta.

Mutta yhtä kaikki, samasta asiastahan tässä puhutaan, eli että vaateri on hyvä lahtökohta. Miten vaateerin saavuttaa ja miten säätö jatkuu siitä eteenpäin, riippuu useaan otteeseen tässä ketjussa mainituista asioista.

Neiti
30.05.2020, 23.00
Aloittelija kun olen niin tuo vaateri lähtökohtana on hyvä. Ja kun siirtelin nyt vielä penkkiä hiukan taaemmas (5,5cm keskilinjasta) niin alkoi asento löytymään, eikä kulmaa tartte mut säätää. Kokeilin siirtää taaemmas, jopa 6cm mutta sitten alkoi taas tulemaan paino käsille, joten uskon että satulani on nyt kohdillaan 🥳 ihan uskomatonta kuinka pienet muutokset vaikuttaa niin suuresti!! Kiitos teidän avun, minulla taitaa olla kohtuu toimiva setuppi 😅

Ja luut kipeytyy enää vähän tai ei ollenkaan. Uskon että se originaali satula oli niin susi, että sen jälkeen jopa pumpuli olis tuntunut inhalta, kun luut oli jo niin hellänä 🙈 nyt on paikat vähin palautunut niin uskon et tuo satula on ok.

Nyt on pyörää sisäänajettu 160km, hyvin se toimii!

Kollinjoki
30.05.2020, 23.55
Hyvä että asettui kohdilleen. Ajele ja nauti tämä kesä, niin hyvissä ajoin keväällä sitten maantiepyörää kattelemaan. :D

Neiti
31.05.2020, 00.54
Hyvä että asettui kohdilleen. Ajele ja nauti tämä kesä, niin hyvissä ajoin keväällä sitten maantiepyörää kattelemaan. :D

🤣 Kieltämättä ajatus on käynyt mielessä 🙈

Ja jotenkin tykkään tästä pyörien teknisyydestä (mitä en ole tajunnut ollenkaan).