PDA

Näytä tavallinen näkymä : Peruspyörä pienelle naiselle



Kruisailija
03.05.2020, 22.01
Etsin peruspyörää kaupunki- ja satunnaiseen kuntoiluajeluun. Oon pienikokonen 160cm nainen. Haluaisin sellaisen pyörän jossa olisi pysty ajoasento ja se olisi kevyt ajaa. Tarakka olisi plussaa. Budjetti n. 600€, mutta mieluusti alle. Ymmärrän tietenkin, että laatu maksaa. Oon lähtökohtaisesti katellu Kona Cocoa ja Bits Classic 7 Ladya XXL:stä.

Kollinjoki
04.05.2020, 00.31
Onpas erityyppiset pyörät mietinnässä. Cocossa ketjuvaihtaja ja hydrauliset levyjarrut, Bitsissä napavaihde ja jalkajarru, mikä on melko pomminvarma, vaikka ei tulisi kovin säntillisesti huollettua, mutta ainakin teoriassa hieman raskaampi polkea.
Jotenkin Coco näyttää siltä, että se on valmiimpi myös niihin kuntoajelureissuihin. Ehkä se on jotenkin fiilisjuttu kun näiden fillareiden olemusta katsoo.
Bitsille on vaihtoehtona mikä tahansa saman tyylinen kaupunkipyörä napavaihteella. Niissä ei kovin suuria eroja ole. Cocolle olisi moniakin ja halvempia vaihtoehtoja hybridipyörien joukosta, joissa usein ainakin melko pystyt ajoasennot. Mutta usein sitten tulee mukana esim. 3x-voimansiirto, jota et ehkä halua riesoiksesi. Cocossa on fiksusti päädytty yhteen eturattaaseen.

nure
04.05.2020, 08.59
Jos kerran Konaa kantellut niin ei muuta kuin ostoksille.

Mohkku
04.05.2020, 12.16
Monesti etsitään pyörää pystyllä ajoasennolla, mutta muuten ei ole oikein käsitystä siitä, millaista pyörää halutaan. Nyt vähän haastan ja kysyn, miksi ajoasennon pitää olla pysty? Miksi ihan tavallinen tasapainoinen ajoasento, joka esim. maantiepyörissä yleensä on, ei houkuttele?

Jos kysymykseen ei ole selvää vastausta, suosittelen kokeilemaan erilaisilla ajoasennoilla olevia pyöriä. Yllättäen itseä miellyttävä saattaakin löytyä aivan eri tyyppisestä kuin oli kuvitellut.

Tämä siksi, että itse en oikein ymmärrä pystyn ajoasennon etuja. Sopivasti etukenossa paino jakautuu rennosti satulan ja ohjaustangon välillä, mutta ei kuitenkaan olla maantiepyöräkilpailun alaotteen kumarassa. Lisäksi etenkin ylämäkien ajaminen on luontevampaa, eikä liikenteen tarkkailukaan vaikeudu liian alas suuntautuvan näkökentän takia. Mitään "urheilullista, mutta epämukavaa" ajoasentoa on turha pelätä, sellaisia harvoin on, ja siksi katsella pystyä asentoa.

Kollinjoki
04.05.2020, 13.12
Pystymmässä asennossa on ainakin omasta mielestäni mukavampi ajella tavallisissa ja usein huonosti joustavissa arkivaatteissa, esim. farkuissa, kuin kumarammassa ajoasennossa ajellen. Silmälasitkin pysyy paremmin nokalla. Ei ajoasennon tarvitse tikkusuora olla, että nuo jutut sujuisivat mukavasti. Esim. 29" XC-tyyppinen maastopyörä on leppoisa arkikulkine kaupungissa ja ainakin itselleni paljon mukavampi kuin maantiepyörä tai cyclo. Ja olen kyllä kokenut että liikenteen havainnointi on sieltä maastopyörän sarvista helpompaa verrattuna noihin muihin pyöriini cycloon ja maantiepyörään.

Kysyjälle kyllä esim. jokin muukin hybridi kuin Coco voisi sopia yhtä hyvin vaikka ajoasento olisi hieman vähemmänkin pysty. Maantiepyörät ja sen kaltaiset jättäisin monestakin syystä muiden fillareiksi, esim. toivottu tarakka ja lokasuojat sun muut jäisivät monessa tapauksessa haaveeksi ja asetettu hintaluokka tarkoittaisi aika käppäistä osavalikoimaa.

harald
04.05.2020, 13.19
Ranteet kipeytyy jos pitää nojata tankoon.

Mohkku
04.05.2020, 14.24
Ei tavallisen jäykkäperämaasturin ajoasento mikään erityisen pysty ole. Esim. Trek X-Caliberin stack/reach koossa 18,5" on 1,38. Vastaavasti saman merkin FX-hybridissä L-koossa se on 1,47. Maasturissa vielä keulasta lähtee 15-20 mm löysiä pois, kun ottaa normaalin ajoasennon.

Samaa mieltä olen siitä, että tuollaisen maasturin ajoasento on aika leppoisa kaupungissa. Käyräsarvisten vastaavia lukuja ei voi verrata, kun ohjaustanko poikkeaa hybrideistä ja maastureista. Mutta ei niissä välttämättä sen makaavampi ajoasento ole, eikä paino tule liiaksi käsille. Päinvastoin, kovin pystyssä asennossa painoa tulee satulaan ja silloin pitääkin yhteensopivuus siinä kontaktipisteessä olla erityisen hyvin kunnossa.

Hintaluokka pudottaa aloittajan valikoiman hybridipyöriin ja onhan hybridi muutenkin hyvä valinta tuon tyyppiseen käyttöön. Muuten graveleihinkin kannattaisi tutustua. Niissä ei lokarit ja tavaratelineet tule ongelmaksi.

nure
04.05.2020, 14.39
Jos tykkää ajella farkuissa niin ehkä Jopo, mamma/pappapyörä passelimpi... Eiköhän tuohon pystyyn ajoa-asentoon päde samat lainalaisuudet kuin istumiseen, rasittaa kaikkien eniten selkää. Kun ajoasento on tasapainoinen niin ei ole myöskään tarkoitus että tankoon nojataan vaan paino jakautuu tasaisesti. Joillakin ranteet vain senverran arat/heikot niin kipeytyy.
Mä en pitäisi tuota Cocoa hybridinä vaan lähinnä naisellisena kaupunkipyöränä kuten esim. jotkin Pelagonkin mallit ja ehkä kysyjä hakee juuri sen tyyppistä...

Leewi
04.05.2020, 15.01
Tollanen coco tai vastaava on aivan passeli peli, menee lähes budjettiinkin https://www.bikester.fi/kona-coco-se-1143281.html

Mohkku
04.05.2020, 15.08
Minulla tuo ranteiden kipeytyminen hoituu kippuralla tangolla. Ei tarvitse kääntää ranteita luonnollisesta asennosta 90 astetta sisään. Maastossa on pakko pitää tuossa asennossa, mutta se onkin muuten niin vaihtelevaa ajoa, ettei ranteista tule ongelmaa.

Jos taas kämmenet alkaa painaa ohjaustankoa, kannattaa kokeilla ns. ergotuppeja eli sellaisia, joissa on pyöreän tupin sijaan leveäksi muotoiltu kohta kämmentä vasten.

Aloittajalla varmaan on Cocon kaltainen pyörä mielessä ja se on ihan ok, jos sen kokee tarpeita vastaavaksi. Ja ei tosiaan ole hybridi. Otin vain puheeksi nämä jutut, kun haluan tietää, miksi juuri tuollainen.

Kollinjoki
04.05.2020, 15.28
Ihan mielenkiinnosta vähän ketjun aiheen ohi tekee mieli kysyä, mikä on hybridi jos Coco ei sitä ole? Minä kun laskin Cocon siihen kategoriaan leveiden renkaiden ja maastopyöräpuolen vaihtajateknologian vuoksi. Pohjimmiltaanhan tuo on Kona Dew, joka on vaan muotoiltu perinteisen naistenpyörän näköiseksi ollen kuitenkin selvästi samaa sisarusparvea. Stack/reach sekin pikakatsomalta melkein sama.
Katsokaa vaikka rinnakkain näitä: https://www.konaworld.com/platform_dew.cfm

nure
04.05.2020, 15.33
^No aivan makuasia jos termeihin halutaan vedota. Tuolla perusteella esim. PappaTunturi on singlespeed.

harald
04.05.2020, 16.05
Tuo Kona Coco tuli meilläkin nyt listalle vaihtoehdoksia. Fiksua siinä että on yli 8-vaihteinen pakka, joten voi päivittää vaikka 1x12 jos niin haluaa. Levyjarrut ihan must ja tanko on todennäköisesti hyvä kompromissi ranteita ajatellen. Kunnolliset lokarit roiskeläppineen sopii mielestäni hyvin. Mahtuukohan 27.5x2.25" ice spiker? Ylimääräistä plussaa että löytyy eri kokoisina. XXL:n pyörät on usein sellaisia että "tämä on sinulle sopiva koko" ja vaihtoehtoja on kaksi.

Mohkku
04.05.2020, 16.15
Ihan mielenkiinnosta vähän ketjun aiheen ohi tekee mieli kysyä, mikä on hybridi jos Coco ei sitä ole?

Ei tosiaan kannata hirttäytyä luokituksiin tai mihinkään muuhunkaan ulkoiseen tuntomerkkiin. Pärjäsihän TM:n hybridivertailussa pikemminkin fitness-pyöriin kuuluvat mallit ihan hyvin soratiekokeessa tavallisten hybridien rinnalla ja kapearenkaisin malli pyöristä arvioitiin parhaaksi. Lopputulos siis ratkaisee ja kaikki muu on epäolennaista.

Leewi
04.05.2020, 16.18
Ihan mielenkiinnosta vähän ketjun aiheen ohi tekee mieli kysyä, mikä on hybridi jos Coco ei sitä ole? Minä kun laskin Cocon siihen kategoriaan leveiden renkaiden ja maastopyöräpuolen vaihtajateknologian vuoksi. Pohjimmiltaanhan tuo on Kona Dew, joka on vaan muotoiltu perinteisen naistenpyörän näköiseksi ollen kuitenkin selvästi samaa sisarusparvea.

Raja on veteenpiirretty. Yleensä hybridit ovat kuitenkin rumia ja urheilullisen näköisiä. Coco on mixte-runkoinen naistenpyörä. Markkinamiehethän nämä määrää. Gravel grinderistä muotoutuu hybridi stonga vaihtamalla jne.

Padex
04.05.2020, 16.19
Sohitaan taas Konapesää ja mietintään tämä, miksi Cocosta pitää maksaa 400 euroa enempi tuohon käyttötarkoitukseen?

:)

https://www.xxl.fi/white-ax-290-ff-ane-20-naisten-hybridipyora-valkoinen/p/1170635_1_style

Leewi
04.05.2020, 16.22
Sohitaan taas Konapesää ja mietintään tämä, miksi Cocosta pitää maksaa 400 euroa enempi tuohon käyttötarkoitukseen?

:)

https://www.xxl.fi/white-ax-290-ff-ane-20-naisten-hybridipyora-valkoinen/p/1170635_1_style

Taitaa olla liian iso?

hiilikuitumies
04.05.2020, 16.25
Pärjäsihän TM:n hybridivertailussa pikemminkin fitness-pyöriin kuuluvat mallit ihan hyvin soratiekokeessa tavallisten hybridien rinnalla ja kapearenkaisin malli pyöristä arvioitiin parhaaksi. Lopputulos siis ratkaisee ja kaikki muu on epäolennaista.
Tuo kertoo eniten TM:n testien tasosta. Joskus muinoin jo kuulin vähän juttuja noista arviointiperusteista, ja eivätpä näytä asiat paljon vuosien varrella muuttuneet, jos kapearankaisin malli piti saada parhaaksi soralla.

harald
04.05.2020, 16.26
16" eli Small pitäisi olla ok kokoinen jos pituutta on 161 cm ja oletus 74 cm sisäreiden pituus. Oli se sitten XXL White tai Kona Coco.

https://www.konaworld.com/coco.cfm

hiilikuitumies
04.05.2020, 16.33
Taitaa olla liian iso?
Hieman on turhan iso, mutta varmasti menisi noissa hommissa ihan hyvin etenkin pienellä muutoksella. Toisessa ketjussa oli puhetta tuon tangon leveydestä, oliko se 73 tai 74 cm, mikä on ihan turhan paljon tuollaiseen. Eli itsehän tekisin tuossa tapauksessa niin, että ostaisin tuon ja kävisin asennuttamassa pyöräliikkeessä siihen vastaavan tangon kuin tuossa Kona Cocossa eli tangon, joka taipuu selvästi taaksepäin. Kun eihän tässä puhuta kuitenkaan kuin maksimissaan n. parin sentin pituuserosta. Korkeus ei ole ongelma, kun ei puhuta maastoajosta. Joskushan myös 16":n naisten pyörä on ihan samanmittainen kuin 13,5":n pyörä, mutta tuskin tässä tapauksessa.

Eli annan äänen XXL:n fillarille + (tarvittaessa) tuollaiselle Konasta löytyvälle tangolle, mikä tekee pyörästä käytännössä sen n. 14-16-tuumaisen. Näin pienissä koossa minusta nuo tuumanumerot ovat epämääräisempiä kuin vähän isommissa.

Mohkku
04.05.2020, 16.55
Tuo kertoo eniten TM:n testien tasosta. Joskus muinoin jo kuulin vähän juttuja noista arviointiperusteista, ja eivätpä näytä asiat paljon vuosien varrella muuttuneet, jos kapearankaisin malli piti saada parhaaksi soralla.

1. Oletko lukenut ko. testin?
2. Kerrotko lisää arviointiperusteista?
3. Montaako testatuista pyöristä olet ajanut soratiellä vertailukelpoisissa oloissa eli mikä on käsityksesi ryhmän paremmuusjärjestyksestä vai voiko arvioinnin suorittaa paperitietojen perusteella?
4. Miten vaikuttaa esim. 47 mm renkailla varustetun Kona Dewin runkogeometria tai renkaan runkorakenne ajettavuuteen, jos Whyte 32 mm renkailla ei voi olla parempi soratiellä?

Oikeastaan testissä oli kuusi pyörää, joista neljässä 32 mm renkaat, yhdessä 40 mm ja yhdessä 47 mm. Toiseksi leveimmillä renkailla varustetussa oli myös ilmakeula, mutta sekään ei riittänyt. Muut olivat täysjäykkiä.

Kruisailija
04.05.2020, 17.51
Kiitos kaikille vastauksista. Etsin pystyä ajoasentoa niska-hartia seudun ongelmien vuoksi. Sellainen asento, jossa nojataan paljon käsillä tankoon on hartioissa ja niskassa pahan tuntuinen... Jopoa olen myös katsonut, mutta luulen sen olevan liian raskas ajettavaksi. Joku tuolla veikkasikin oikein, eli pituutta on 160cm ja jalan sisäsyrjä on noin 74cm.

nure
04.05.2020, 19.49
Pysy vaan tuossa Konassa äläkä usko kaikkea mitä täällä valehdellaan ja omia pakkomielteitä tyrkytetään. Saat hyvän ja luotettava sekä tyylikkään pyörän moneksi vuodeksi ja noista Whiten pyöristä piketen sen jälleenmyyntiarvo huomattavasti parempi jos kyllästyy harrastukseen.

hiilikuitumies
04.05.2020, 21.53
Pysy vaan tuossa Konassa äläkä usko kaikkea mitä täällä valehdellaan ja omia pakkomielteitä tyrkytetään. Saat hyvän ja luotettava sekä tyylikkään pyörän moneksi vuodeksi ja noista Whiten pyöristä piketen sen jälleenmyyntiarvo huomattavasti parempi jos kyllästyy harrastukseen.
Muilla on pakkomielteitä ja jopa valheita(?), mutta sinä vain suosittelet Konaa kaikesta muusta tarjolla olevasta huolimatta joka ketjussa.

nure
05.05.2020, 07.53
^Ehkä herralta on unohtunut sarkasmin taito tai itsetunto hyvin herkkä... Konaa on helppo suositella, toimiva merkki ja hintaan nähden laadukkaita kapistuksia. On helppoa suositella kun tietää mistä kyse ja ihmiset hyväksyy että kannattaa panosta edes hieman enemmä noihin halvimpiin verrattuna. Ei kaikki ekaa kertaa kyselevät nöösit jaksa kiinnostua tyhjänpäiväisestä stack/reach insinöörijutuista, tahtovat ainoastaa varmistusta ostokohteelle. Yhä sitä mieltä vankasti että Konan kohdalla ei tosiaan paljoa mennä metsään... Vuosien aikan aikana usean Konan omistanut ja vielä useammalla ajanut voin siis mielestäni suositella sellaista minkä itsekin hyväksyisin ja se ei tosiaan ole vähää.