Näytä tavallinen näkymä : Cannondale Topstone
Olisi mietinnässä ensi talveksi gravel-pyörä ja päälimmäisenä mielessä olisi Cannondalen Topstone, mitä olen lukenut muiden kommentteja niin ei ole huonoimmasta päästä, mutta osaako kukaan kertoa omia kokemuksia pyörästä ja kenties vinkata olisiko samassa hintaluokassa parempia vaihtoehtoja? Osasarja 105/Ultegraa ellei GRX:ää tarjolla. 2x11 tai 2x12 järjestelmällä.
2019 vm Topstone Soralla ajellut nyt vajaan vuoden ja oikein hyvin käytännöllinen peli jokaiselle vuoden ajalle. Kerran piti talvella kääntyä kotiin vaihtamaan maasturiin, kun maassa oli ~7cm pelkkää sohjoa kun räntää oli satanut koko yön. Talven ajan alla oli Contin 700x42 nastarenkaat pyörän mukana tulleilla kiekoilla. Hyvin pysyi pystyssä vaikka Oulun seudulla oli melko pahoja pääkallokelejä.
Pääasiassa mulla on pyörä ollut työmatkakäytössä ja lenkkeilykäytössä. Lenkit ylittäneet välillä sen 100km mutta hiekkateitä näistä yleensä murto-osa. Huonokuntoiset hiekkatiet ei mikään nautinto ainakaan ollut 2019-mallin WTB Nanoilla, joka olivat kyllä jotain halvempaa kumia, nythän niitä ei enää noiden mukana tule. Paineita ois pitänyt sen verran säädellä matalammaksi noille osuuksille. Hyväkuntoiset hiekkatiet / kuntoilureitit kyllä meni.
Mitä pyörän mitoitukseen tulee niiin M-koossa Geo on jokseenkin Canyonin grailiin verrattavissa, ainakin Stack ja Reach mittojensa puolesta. Canyonissa 20mm pidempi reach mutta Topstonessa 20mm pidempi stemmi. Topstone antaa enemmän anteeksi stemmin lyhentämistä tarpeen tullen loivemman keulakulmansa ansiosta, koska pyörässä on melko muutenkin vakaa ohjaus.
Muutenkin, jos Grailiin vertaa, niin Topstonessa saa asiallisemman rungon bsa-kierteellisen keskiön ja tyylikkäämmän viimeistelyn myötä (hitsaussaumat huom.). Toki postimyyntipyörässä on sitten vähän rahalle enemmän vastinetta muissa osissa.
Topstonessa on melko sloupattu vaakaputki, jolla vastineeksi saat hyvällä istuintolpalla mahdollisimman paljon joustoa, standoverin ollessa matalahko mutta menettää taasen laukkutilaa runkokolmiosta.
Rengastilaa olen itse todennut tuohon 700x42 asti, jolloin käytössä lokareina edessä oli ass saversin mudder mini ja speed mullet. Kiinteän etulokarin asennuksen kanssa on pieni toe overlap riski, että kenkä osuu sitten lokariin (pienemmät runkokoot). Maailmalla pyörään on laitettu ongelmitta pyörimään esim. 650x48, jos pienempi kiekkokoko kiinnostaa. Pyörässä on kuitenkin hitusen enemmän (millimetrejä) bottom bracket droppia kuin muissa eli tässä tapauksessa droppi on 75mm eli 650B renkaan tulis olla sitten korkea.
Topstonea kannattaa käydä koeajamassa kivijalasta ja pyytää asiallinen tarjous. 2019 mallit oli niin pöljästi hinnoiteltuja, että Soran pystyi päivittämään halvemmalla yli Apex-mallin.
Tällä hetkellä päivitykset mitä oon tehnyt niin stemmiä vaihdetettu 100->90->80mm viimeisimmän ollessa Ritcheyn WCS stemmi. Kiekot ovat päivittyneet Hope 20FIVE-settiin kesän ajaksi renkaina WTB:n exposuret 36mm koossa tubelessina. Takana Ultegra 9sp 12-27 pakka lähinnä pitkiä asfalttipainotteisia lenkkejä varten.
Olen myös noita GRX ym. settejä välillä pyöritellyt mielessä mutta kallista hommaa erikseen ostaa tuota groupsettiä, kun kahvoilla varsinkin on kova hinta.
2020-mallit alkavat varmaan alkusyksystä vaihtumaan 2021-malleihin (ei vielä julkistettu), joten kannattaa kysellä jo vähän tarjousta ja uusissa malleissa tietty voi GRX:ää ja 12-vaihteistoa olla.
Tähän lankaan olisi hyvä kuulla kokemuksia hiilikuitumalleista, sillä ne tuntuvat olevan melko asiallisia pelejä.
Viralliset sivut:
https://www.cannondale.com/en/bikes/road/gravel/topstone-alloy
https://www.cannondale.com/en/bikes/road/gravel/topstone-carbon
Pari asiallista linkkiä ulkomaalaisiin keskusteluihin:
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=153130
https://www.reddit.com/r/Topstowners/
Kollinjoki
03.05.2020, 12.53
Lisäys: Cannondale Topstone on hyviä arvosteluja käyttäjiltä saanut ja osiltaan hyvä fillari. Se että luettelen tässä tuonnempana pari vaihtoehtoa ei tarkoita sitä, että Cannondale olisi huonompi tai jotenkin huono ostos. Päinvastoin, sen saa vielä hyvällä tuurilla heti ajoon eikä hinta ole mitenkään säädyttömän kallis kotimaisissa liikkeissä. Tämä asia jäi alun perin viestissäni korostamatta. Vaihtoehdot sitä varten, että jos et ole niihin tutustunut niin voit vertailla halutessasi.
Ja niistä vaihtoehdoista ym. sitten:
No vaihtoehtoja on kyllä olemassa, eri asia mitä on saatavissa, jos vielä tänä kesänä haluaa ehtiä ajella oikein kunnolla.
Jos GRX on toiveissa, niin tässähän on yksi vaihtoehto samassa hintaluokassa (GRX600 = 105)
https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/gravel-bikes/grail/grail-al-7.0/2370.html?dwvar_2370_pv_rahmenfarbe=SR%2FBK&quantity=1
Se olisi hieman kevyempikin. Mutta huono puoli, että kesää ei ole paljoa jäljellä, kun tuon saa ajoon.
Samasta firmasta vielä hieman kevyempi SL-versio hyvällä Rival 1x11 -vaihteella tulisi jo heinäkuuksi.
https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/gravel-bikes/grail/grail-al-7.0-sl/2371.html?dwvar_2371_pv_rahmenfarbe=SR%2FBK
Riippuen siitä, minkä kokoisen fillarin tarviit, saatat löytää Topstonen vielä jostain varastotavarana. Esim. täällä olisi L ja XL vielä saatavana heti.
http://lundberg247.fi/product_details.php?p=2581
Trek Checkpoint ALR 5 on ilmeisesti hyvä ja jos 2x11 -mallinen voimansiirto miellyttää, niin siinä se olisi.
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maantiepy%C3%B6r%C3%A4t/gravel-py%C3%B6r%C3%A4t/checkpoint/checkpoint-alr/checkpoint-alr-5/p/24385/
Merkin tapaan hintaa on perinteisesti +10% kilpailijoihin verrattuna ilman että se nyt mitenkään komponenteissa, painossa ym. näkyisi. Mutta toisaalta merkin tapaan näkyisi olevan aivan hyväksi kehuttu pyörä kuitenkin.
Lisätään
Kona Rove NRB DL
https://www.suomenurheilupyora.fi/kona-rove-nrb-dl
Vielä pykälää parempi GRX800 (Ultegra) siinä. On kyllä sitten ja siitä huolimatta yli 10 kg painoakin. En ehkä 400 e maksaisi lisää GRX600 -> GRX800 jos lisähinnalla ei saa jotain muuta, esim. että tuo fillari olisi muutenkin mieluisampi jollain tavalla, mutta toisaalta jälleen vaihtoehto saada fillari alle heti verrattuna, että joutuisi odottelemaan pitempäänkin. Lisätään se, että enpäs ole ihan varma tuosta painosta, koska en löytänyt kuin 2019 mallin painon, joka on jossain sanottu olevan 22,5 lb.
Onneksi ehdin tuohon väliin ^^. Minusta on aika älytöntä perustaa pyörälle topic ja siirtyä saman tien muihin vaihtoehtoihin :eek: . Tottakai ne vaihtoehdotkin kannattaa käydä läpi ja oon sitä mieltä, että Topstonen ohjehinnat on tällä hetkellä aika karmeita mutta todellisuudessa se hinta voi olla ~200€ alempi kivijalassa jo hinnat alkaen mallissa, kun sopivaan diiliin päästään. Postimyyntipyörien kanssa ei hinnasta tingata vaan enemmänkin lisätään toimituskuluja ja menetetään korvaamatonta ajoaikaa. Eihä noissa alumiinimallien tilaamisessa ole tällä hetkellä järjen häivää, ellei sitten tosiaan etsi pyörää syksyksi ja talveksi :) Canyonin kuitumallia taas saa suhteellisen nopsaan.
Laitetaan tämä "Avaruuskana" postimyyntipyörien parhaimman pään hinta-laatusuhteen referenssiksi:
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSPCRIV1700C/on-one-space-chicken-sram-rival-1-gravel-bike
Suomeen kuluineen 1.339,98€
https://www.xxl.fi/white-gx-pro-20-miesten-gravelpyora/p/1170641_1_style
Tosta tuttua huttua halvimmalla GRX:llä 1199€.
Kollinjoki
03.05.2020, 13.33
Nakataan vielä tiskiin italialaista estetiikkaa Bianchin muodossa
https://www.suomenurheilupyora.fi/bianchi-impulso-allroad-disc
GRX600 2x11 siinä. Heti ajoon saatavissa.
Budjettivaihtoehto teräsrunkoinen Kona Rove ST oli 2019 TM:n gravel-vertailun kakkonen (Canyon Grail 7.0:n jälkeen 0,1 kokonaispisteen erolla)
https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST/ekauppa/pKOROV/
Teräsrunkoinen hyvässä ja myös pahassa, pahassa siinä mielessä että painaa ja kokonaispaino 11 kg pahemmalla puolen, mutta fillari ilmeisen hyvä. SRAM Rivalia löytyy osina.
Kollinjoki
03.05.2020, 13.41
Onneksi ehdin tuohon väliin ^^. Minusta on aika älytöntä perustaa pyörälle topic ja siirtyä saman tien muihin vaihtoehtoihin :eek: . Tottakai ne vaihtoehdotkin kannattaa käydä läpi ja oon sitä mieltä, että Topstonen ohjehinnat on tällä hetkellä aika karmeita mutta todellisuudessa se hinta voi olla ~200€ alempi kivijalassa jo hinnat alkaen mallissa, kun sopivaan diiliin päästään. Postimyyntipyörien kanssa ei hinnasta tingata vaan enemmänkin lisätään toimituskuluja ja menetetään korvaamatonta ajoaikaa. Eihä noissa alumiinimallien tilaamisessa ole tällä hetkellä järjen häivää, ellei sitten tosiaan etsi pyörää syksyksi ja talveksi :) Canyonin kuitumallia taas saa suhteellisen nopsaan.
Juu Cannondalestahan tässä kyseltiin, mutta kun se GRX tuntui jotenkin erityisesti kiinnostavan, niin teki mieli katsella vaihtoehtoja, joissa sellainen on ja muita myös. :)
Cannondale nimen omaan on nyt sellainen vaihtoehto, joka on mahdollista saada vielä järkevässä ajassa ajoon. Nuo muut luettelemani vaihtoehdot eivät oletettavasti ole mitenkään mainittavasti parempia fillareita, vaan kokonaisuutena aika samanveroisia ostoksia, ja Cannondale vieläpä ihan kohtalaisen kilpailukykyisesti hinnoiteltua verrokkeihin nähden. Canyonin laittaisin itse kevyemmän painon takia Cannondalen edelle jos sen saisi järkevässä ajassa, mutta kun ei saa, eikä fillarista ole iloa jos se on vasta haaveena odottamassa myöhäiskesän toimitusta verrattuna, että pääsee vaikka heti lenkille.
Mää en ikinä fyysisten mittojen vuoksi laittaisi tuota Canyonia alleni. Pitkät jalat niin sitte ajettas Graililla jollain 50-60mm stemmillä... miten lie ohjattavuus. CF mallia taas ei pystyis ajamaan ollenkaan sen integroidun ohjaamon vuoksi. Lisäksi alumiinimallin amistason hitsaus ja ihan yleisesti pressfit keskiö tungettuna alumiinirunkoon kielii vähän halvemmasta tuotannosta. Canyonin paino selittyy varmaankin komponenteista. Laadukkaat perustason Dt Swissin kiekothan niissä saa ja mainittakoon, että Topstonen Soran orkkiskiekot kyllä painoivatkin reippaasti yli 2kg. Mutta kiekkojen ja renkaiden vaihdon jälkeen kyllä omakin pyörä polkimineen painaa alle 10kg. Kokonaishinta pysyttelee vielä noiden Grailien alapuolella. Se mitä joskus laskeskelinkin, että paljonko maksaa päivittää osiltaan tonne Grailien tasolle niin taisi samalla rahalla kaikki muut päivitykset saada paitsi ton noitten hiilikuitutolpan. Toki laskut edellytti vähän päivityksen alta jääneiden osien myyntiäkin. Mulla pyörän hinta oli ~900€, joka sisälsi myös pyörän vaihdon pienempirunkoiseen. Aika korvaamatonta näin jälkikäteen. Selkä kiittää!
Cannondale joskus aikoinaan teki hienoimpia alumiinirunkoja mutta nykyiset melko bulkkitavaraa niihin verrattuna ja ratsastaa sillä "Made in America" statuksella vieläkin, paljon on hintaa merkissä... Lisäksi yli kymmenen kiloa Ultegra pyörässä on paljon painoa...
Kollinjoki
03.05.2020, 14.09
Hitsaussaumat on mulle ihan yksi lysti. Keskiöön en niin kiinnittänyt huomiota kun se melkein kaikissa graveleissa, joita olen katsellut, on pressfit. Ei kyllä cyclossa mulla ole mitään riesaa pressfitistä koskaan ollut, mutta kieltämättä olen silti tyytyväinen jos fillarissa on perinteinen keskiö. Omassa Enduracessani on ihan BSA-mallia oleva Shimanon keskiö, joten ei keskiövalinta taida kuitenkaan hintakysymys olla, vaan olisiko ennemmin näiden räätälöityjen GRX- ym. osasarjakokonaisuuksien sanelema juttu.
---
Lisäsinpä nyt omaan 1. viestiini sen, että tarkoitus ei ole tuputtaa että pitäisi ostaa mikä tahansa muu kuin Cannondale, vaan että se on ihan hyvä ostos, mutta jos haluaa vertailla niin vaihtoehtojakin on monenmoisia.
WEIGHT: 9.9 KG / 21.8 LBS - BIKE AND FRAME WEIGHTS MAY VARY IN FINAL PRODUCTION.
Tuollasen minä Cannondalen Topstone Ultegran sivuilta löysin. Renkaat painaa 530g, jotka vääristää pahimmillaan satoja grammoja pyörien vertailuissa näin kärjistettynä :D. Jooh. Kiekot saisi olla kevyemmät ja tuo FSA:n kampisarjakin on muistaakseni suhteellisen painava. Hintaahan tuolla kokonaisuudella sitten kyllä onkin, että siirtyisin tuon tapauksessa jo katselemaan harppausta halvimpaan kuitumalliin.
2019 Apex paras alumiinimalli oli tosiaan ihan paskasti hinnoilteltu kun sora malli tuli halvemmaksi päivittää siitä ohi paremmilla osilla.
https://www.cannondale.com/en-us/bikes/road/gravel/topstone-alloy/topstone-apex-1 Tällähän oli ovh 2250€.
Kollinjoki
03.05.2020, 14.19
Mutta jos hitsaussaumoille haluaa antaa erityisesti arvoa, niin Trek kannattaa siinä tapauksessa käydä katselemassa. En tiedä tekeekö mikään muu valmistaja niin nättejä saumoja kuin Trek Invisible weld technologyllään. Kovin ovat huomaamattomia. Canyonillahan saumat ovat aikamoiset kieltämättä, jos sellainen häiritsee.
No faktahan on, että tuollaiset seikat ei liity mitenkään itse ajokokemukseen, jos pyörä kestää sen mihin se on tarkoitettu. Mitä tuota oon päivittänyt niin ainoastaan stemmin vaihto ja renkaiden vaihto oikeasti tuntuu jossain niin ja paremmat navat kiekoissa - ei niinkään niiden paino. Pyörässä oleva kuorma vaihtelee sen verran ja jopa itse kuskikin ei painoaan osaa pitää kurissa suuntaan tai toiseen, että staattisella massalla ei kyllä oo kyllä mitään merkitystä muutako pyörän käsittelyssä esim. huoltohommissa.
Nykyisessä gravel-pyörässäni on apexit ja yksi syy vaihtoon on että haluan hydrauliset jarrut ja samalla pikkasen parempaa osasarjaa. Vaihteistoa saa olla koko ajan säätämässä. Kai se on Force/GRX/105 tai hyllyssä olisi ylimääräisenä Campan Potenza -osasarja, mutta silloin joutuisin tyytymään mekaanisiin levyjarruihin (kahvat maantiepyörästä) ja tiedä sitten miten Potenza toimisi gravel-pyörässä.
Laitetaanpa muuten Sora-mallit tänne vertailuun:
https://www.cannondale.com/en-us/bikes/road/gravel/topstone-alloy/topstone-sora/2019
https://www.cannondale.com/en-us/bikes/road/gravel/topstone-alloy/topstone-sora
Käsi ylös kuka maksaa $200 :
-Vaihtuneesta väristä (mielestäni huonompaan suuntaan, makuasioita)
-Pienempi Cannondale-logo
-Renkaat hinnat alkaen Nanosta parempilaatuisiin Riddlereihin
-Vanteet cx2.0 -> rd2.0, Pyörän kuvissa kiekoissa lukee edelleen cx2.0
-Stemmissä 1 asteen muutos kulmassa!
Käytännössä siis eri renkaat. Vissiin ollut varaa nostaa tuon pari satkua sitten hintaa näiden johdosta :)
Nykyisessä gravel-pyörässäni on apexit ja yksi syy vaihtoon on että haluan hydrauliset jarrut ja samalla pikkasen parempaa osasarjaa. Vaihteistoa saa olla koko ajan säätämässä. Kai se on Force/GRX/105 tai hyllyssä olisi ylimääräisenä Campan Potenza -osasarja, mutta silloin joutuisin tyytymään mekaanisiin levyjarruihin (kahvat maantiepyörästä) ja tiedä sitten miten Potenza toimisi gravel-pyörässä.
Mikä on nykyinen pyöräsi? Hyväksi todettua ja säädettyä ajoasentoa ei kannata ehkä uhrata vaan suorittaa tuo voimansiirron päivitys eli varmaankin pelkät Force (CX)-kahvat hydraulisilla jarruilla riittänee. Toki, jos pyörästä löytyy muitakin ongelmia tai kompromissejä ,voi olla järkevämpää ja helpompaa myydä vanha pois ja ostaa uusi tilalle. Mullahan se voimansiirron päivityksen järkevyys on vähän niin ja näin kun tuolla pärjää oikein hyvin ja ihan aito päivitys olisi harppaus tuohon kuituiseen malliin. Toki jääny myös hydraulisia jarruja kaipaamaan talvella, kun takajarru oli jäässä. Toisaalta mulla maasturissa sitte saattanu molemmat hydraulliset kahvat jäätyä siten, että pitänyt käydä työpaikan sisätiloissa pyörää lämmittämässä pari minsaa ennenkuin niitä uskaltaa rutistaa. Nämä ongelmat lähinnä liittyy, kun plussan puolelta illan aikana lämpötila pakastunut.
^^ Kuka edes maksaisi tonnia Soralla varustetusta missä FSA:n halpiskammetkin...
Jarrujen merkitys tulee aina esille, jokaisilla jarruilla pysähtyy joten niiden merkityksestä tehty ainakin normi ajossa jokin ihmeellisyys. Jostain 80-luvun längistä menty eteenpäin V-jarrujen kautta levyihin ja kun itse tämän kierron aika perusteellisesti käynyt läpi niin kyllä kaikilla pysähtyy.
Itsellä Cinellissä Force1 kahvat ja TRP Spyre SLC:n mekaaniset satulat ja aivan olemattomalla painalluksella rengas lukittuu vaarallisesti, toisaaltaan saman teki 80-luvulla Cinelli SuperCorcan Gampagnolan jarrut...
Mikä on nykyinen pyöräsi? Hyväksi todettua ja säädettyä ajoasentoa ei kannata ehkä uhrata vaan suorittaa tuo voimansiirron päivitys eli varmaankin pelkät Force (CX)-kahvat hydraulisilla jarruilla riittänee. Toki, jos pyörästä löytyy muitakin ongelmia tai kompromissejä ,voi olla järkevämpää ja helpompaa myydä vanha pois ja ostaa uusi tilalle. Mullahan se voimansiirron päivityksen järkevyys on vähän niin ja näin kun tuolla pärjää oikein hyvin ja ihan aito päivitys olisi harppaus tuohon kuituiseen malliin. Toki jääny myös hydraulisia jarruja kaipaamaan talvella, kun takajarru oli jäässä. Toisaalta mulla maasturissa sitte saattanu molemmat hydraulliset kahvat jäätyä siten, että pitänyt käydä työpaikan sisätiloissa pyörää lämmittämässä pari minsaa ennenkuin niitä uskaltaa rutistaa. Nämä ongelmat lähinnä liittyy, kun plussan puolelta illan aikana lämpötila pakastunut.
Marin Lombard Elite. Pelkät kahvat ja jarrusatulat on uuteno jo sen ~700 euroa, niin en näe 1000 euron pyörään järkevyyttä ruveta päivittelemään. Toki jos jostain kaupasta jäisi etsimään halpaa tarjousta saattaisi saada hieman edullisesti, mutta toisaalta onhan se uusi pyörä aina uusi. :)
^^ Kuka edes maksaisi tonnia Soralla varustetusta missä FSA:n halpiskammetkin...
Jarrujen merkitys tulee aina esille, jokaisilla jarruilla pysähtyy joten niiden merkityksestä tehty ainakin normi ajossa jokin ihmeellisyys. Jostain 80-luvun längistä menty eteenpäin V-jarrujen kautta levyihin ja kun itse tämän kierron aika perusteellisesti käynyt läpi niin kyllä kaikilla pysähtyy.
Itsellä Cinellissä Force1 kahvat ja TRP Spyre SLC:n mekaaniset satulat ja aivan olemattomalla painalluksella rengas lukittuu vaarallisesti, toisaaltaan saman teki 80-luvulla Cinelli SuperCorcan Gampagnolan jarrut...
Toki kaikki jarrut toimii mutta talvella ainakin itselä tuppaa takalevyjarrun vaijeri jäätymään, jos se vaijeri tuotu alakautta. Se yksi syy uuden pyörän katsomiseen. Maantiepyöräthän haluan pitää vannejarrullisena.
Teepäs kuule hinnantarkistusta tohon tonnin hintaluokkaan, että mitä Suomesta saa kivijalkakaupoista heti ajoon. Aika pitkälle mennään Clariksella ja Soralla, kun ns. merkkipyöriä katsotaan. Välillä näistä pyörissä ei ole alumiinihaarukkaa kummempaa tai kiekkojen kiinnitys on pikalinkuilla. Täällä foorumilla, kun aika paljon kommenttejasi lukee niin pitkälle ne perustuu siihen, että mitä SINÄ olisit valmis maksamaan. Laita rohkeesti omaa ehdotusta mukaan! Totta v***ssa ulkomailta saa esim. Vitusta ym. paremmalla osilla samaan hintaan mutta mutta... sanotaanko, että joku hinta sillekin on asetettava, että saat koeajot ja takuuasiat ym. palvelun paikallisesta pyöräliikkeestä.
Kammet ovat toimineet siinä missä muutkin mutta en kyllä henkilökohtaisesti nelikanttikeskiöstä pidä, joten ainakaan rattaita en ala noihin enää uusimaan, kun vaihdon aika tulee. GRX-kampee saa samoilla 46/30, joten keskiön kanssa satasen päivitys sitten joskus.
En minä nyt tietenkään ole ajatusta vastaan miksei kaikki voisi olla jo valmiiksi parempaa ja kyllähän itse otin esille Topstonen mallistossa tuon älyttömän hinnannousun, kun varsinaista parannusta ei edes ole tullut.
Laitoinhan minä tuolla kuitenkin avaruuskanan ehdokkaaksi, joten paperilla valtaosa pyöristä kyllä häviää kirkkaasti taistelun sille. En kyllä jaksaisi uskoa, että rungolla kovin mainittavaa laadunvalvontaprosessia suoritettu siihen hintaan ja vissiin aikaa kovaa kyytiä luvassakin.
edit: en edes löydä sitä halvinta Vitutusta mutta niitten kokotaulukko (size guide) Energiessäkin on kyllä niin hilpeä, etten sen perusteella uskaltaisi mitään valintoja tehdä.
edit edit: https://www.wiggle.com/vitus-substance-v-2-adventure-road-bike-2020/ Tonnin kilpailussa päästään 10-vaihteistoon ja titaanikiskoihin satulassa. Spyret löytyy. FSA:n kampisarja bongattu. Paino 9kg? (No ei Vitus..)
^Eiköhän kommentit ole sitä mitä MINÄ ajattelen enkä myötäile muiden mielipiteitä... En seuraa kivijalkojen hinnoittelua vaan kyse pelkästään mistä maksaisin ja paljonko.
Nuo Vituksen pyörät kautta linjan hyvässä huudossa ja saattaa rungotkin tulla samalta pajalta kuin Topstonetkin, ainoa moka nuo paskanruskeat retrorenkaat...
Meillä on vihreä 2019 Topstone sora. Vaihteet pysynyt säädöissään ja renkaat rullaa hyvin. Tonnin maksoi tuosta lähiliikkeestä kun haki. Jarrutkin ihan ok.
Valitettavasti markkinat määrää hinnat. Topstonea onkin tämän päivän ohjehinnoilla vaikea perustella. Taitaa tuo paska euron kurssi nyt pilata nuo hinnat euroopassa. Sama varmasti pätee Specializedin ja muidenkin jenkkimerkkien pyöriin... mitä noita muita Felt, Giant, Trek, Salsa... Valtaosa varmaan tulee Taiwanista noilta. Oma käsitys olisi, että Giantilla on näppinsä vahvasti pelissä.
Lisätäänpä vielä kuitenkin, että oli se sitten valmistusmaa mikä tahansa niin käsittääkseni nämä tuotteet on kyllä suunniteltu ihan valmistajan puolesta, eikä noita Topstonen runkoja kyllä missään muualla näy eli kyllä se merkki näkyy jossakin eli mistään katalogirungosta ei kyllä ole kyse. Ainakin näin haluaisin uskoa...
Vahvasti offaria:
...ja tiedä sitten miten Potenza toimisi gravel-pyörässä.
Ainakin mun käytössä toimii niin hyvin, että mahdollisen uuden pyörän myötä ajatus niistä luopumisesta aiheuttaa pienimuotoista ahdistusta. Jos ei ole pakottavaa tarvetta saada 1x:ää (tai niitä nestelevareita), niin vahva suositus. Laakerit, rattaat, ketjut jne kestää rapa- ja pölykilsoja selvästi paremmin kuin kilpailijoidensa. Mun pyörän keskiölaakerilla on nyt ajettu noin 35000 km ja se pyörii vielä kuin uutena. Yhden Potenza-takavaihtajan olen saanut katki mutapellolla ajetussa cx-kisassa, mutta samassa kisassa meni myös ainakin Shimanon vaihtajia, joten sitäkään ei voi laskea pelkästään vaihtajan viaksi. Epätasaisella ajaessa Campan käyttöliittymän erinomaisuus korostuu, kun erisuuntaisille toiminnoille on omat vipunsa, ei vahinkovaihtoja tule ja kun jarruvipukaan ei heilu, pystyy sitä vasten tukemaan sormiaan teknisemmissä paikoissa ajaessa. Ainoa asia, missä niitten kanssa ottaa takkiin, on foorumiuskottavuus. Sen suhteen Forcet ja GRX:t ja muut vie suunnilleen 6-0 :)
Vahvasti offaria:
Ainakin mun käytössä toimii niin hyvin, että mahdollisen uuden pyörän myötä ajatus niistä luopumisesta aiheuttaa pienimuotoista ahdistusta. Jos ei ole pakottavaa tarvetta saada 1x:ää (tai niitä nestelevareita)...
Offarin jatkoa:
Minulla Potenzat käytössä rospuuttopyörässä (maantie), mutta ihan samaa mieltä noista kommenteista: hyvä sarja. Ja kyllähän Potenzaan nestelevarit saa, kahvat tosin menevät siinä remontissa vaihtoon
Joo, mä voin ilmoittautua myös Topstone Sora:n omistajaksi -so shoot me! Mielestäni reilut 900e pyörästä + pullotelineistä + mittarista oli ihan hyvä diili. Tarkoitus oli saada kakkospyörä vähän kaikenlaiseen ajeluun + soratielenkkeihin. Mun mielestä tossa oli erittäin hyvä hinta-laatu kivijalkapyöräksi. Valintaan vaikutti myös se että pyörä on livenä aivan helkkarin hyvän näköinen ;) Koeajoin myös apex-versiota mutta hinta ei ollut mun mielestä enää niin perusteltu.
Pyörä on osoittautunut aivan mainioksi siihen tarkoitukseen mihin se oli hankittukin. Sora-vaihteet toimii erittäin luotettavasti. Kritiikkiä tulee multa jarruista, ne vaihtaisin kyllä hydraulisiin mutta noillakin pärjää. Kiekot ja renkaat tietty painavat mutta tukevat. Parasta tossa on kuitenkin mun mielestä täällä mutu-tuntumalla haukuttu runko. Siinä näkyy paitsi erittäin hieno viimeistely niin myös hyvin suunniteltu geometria. Sitä ei käy kieltäminen että tehty jossain aasian tehtaassa mutta mikäpä runko ei olis? No ehkä Basso...
En ainakaan itse omissa puheissani ole tarkottanut, että rungossa olisi jotain vikaa. Sehä se just tuossa on parasta ja kaikista upein tuo vihreä väri ja viimeistely on kyllä todella nättiä. 2019 Sora-mallissa nimenomaan vastinetta rahalle oli eniten, koska noi muut osat pystyy päivittämään samaan rahaan tohon kuin mitä ostaa kalliimman mallin. Runko siis kaikissa malleissa sama ja kuitumalleissa sitte oma mutta varmaan sekin pysyy samana huippumalliin saakka.
^Kuulostaa hyvältä diililtä, koska itselleni ei tullut kylkiäisenä kuin 1 pulloteline, heijastinteippiä ja polkimet, joilla pääsi kotiin :D
Promaxit kyllä pysäyttää kunhan ne sisäänajaa. Alkuun tuntu kyllä että ei helvetti...
lainaus toisesta ketjusta
Moi. Te keillä on cannarin topstone niin minkä kokoisia ootte ja minkä kokoinen pyörä teil on? Ite oon 184cm ja jalan sisämitta 84cm ni mietin oiskohan 56 vai 58 parempi koko mulle?
Cannondalen sivuilta:
Size: XL 190-203, LG 180-193, MD 170-185, SM 162-175, XS 152-165
(ei kannata sokeasti luottaa näihin)
Itsellä jalkaa 88-89cm ja pituutta karvan alle 183cm. Olen kokeillut molempia. En saanut tuota L-kokoa itselle toimimaan, joten pyörä vaihtui pienempään M-kokoon. Stemmiä olen lyhentänyt 100mm -> 80mm. Jos vain mahdollista niin kokeile molemmat, sillä olet kokojen välissä. Ilman koeajomahdollisuutta kuitenkin M. Pienempi olisi ketterämpi ja kisakireämpi kun taas isompi tarjoaa vakaampaa menoa ja korkeamman stackin myötä vähän rennompaa ajoasentoa. Mulle tuo L oli kuitenkin liian pitkä vaikka jalkojen puolesta ok. Ohjaus oli laiska ja selkä tuli äkkiä kipeäksi kurotellessa.
Olen laittanut pari linkkiä tuonne alkuun niin kannattaa vähän lukea sieltäkin ihmisten kokemuksia.
soundwave
12.05.2020, 12.01
Itselläni noin kuukauden vanha Topstone Carbon 105 ja olen ollut erittäin tyytyväinen! Koko XL ja itse 189cm pitkä.
Onko kukaan kokeillut 650B kiekkoja? Katselin, että alumiinirunkoisessa Topstonessa rajoittavin kohta on chainstayssa ja takana ylhäällä sekä etuhaarukassa on hieman enemmän tilaa. Periaatteessa etuhaarukassa kai mahdollista käyttää jopa isompaa rengasta. Oli vaan tuo Ass Savers mudder mini nyt kiinni tuossa niin en jaksanut tarkemmin etuhaarukkaa mitata.
Takana chainstayn ahtain kohta jossain 55mm tietämillä. Ois tässä mahdollisuus mitata tarkastikin nuo mutta tämä perustuu pikamittaukseen tunkemalla tietynpaksuista tulkkia 36mm renkaan ja haarukan väliin. Myöskään harvoin kiekot on täydellisesti keskitettyjä haarukan väliin.
Mitään maastokumia tuohon ei laiteta mutta mikä olisi sopiva välys renkaan ja haarukan väliin? 47-48mm 650B rengasta olen lukenut käytettävän Topstonessa mutta entäpä 50mm? Tällöin välystä jäisi enää 2-3mm kun oletetaan kiekon keskityksen olevan hyvissä rajoissa.
Semmoinen "ongelma" taitaa Topstonessa olla, että se takakiekko pitää olla semmoinen 5 mm sivulle rihdattu? (Cannondalen sivut ja kuvaukset vähän epämääräiset siitä, millä Topstonen versioilla on tämä "ominaisuus".)
Tämä ei sinänsä ongelma jos on ainoa pyörä ja/tai ei pläräile eri kiekoilla. Mutta jos käytössä on esim. 650B-kiekot MTB:ssä ja haluaa välillä käyttää samoja gravelissaan, niin ei käy rihtaamatta uudestaan.
TurboKoo
19.05.2020, 18.24
Ai takapää on ainoastaan hiilikuitumalleissa ja sekin on 5 minuutin homma kun rihtaa sen keskelle haarukkaa.
Joo itsekin voin tuon todeta, ettei se alumiiniversioita kyllä koske tuo takapään omalaatuinen rihtaus. Voi se hiilikuituisen omistajalle silti olla useimmiten mietinnän paikka olla kiekkosettiä valittaessa, että pitäisikö se takakiekko sitten teetättää..
Minun olikin tarkoitus mitata noitten haarukoitten leveyksiä, joten: takana alumiinirungossa on tilaa ~55mm siinä kohtaa chainstayiden välissä, missä 650B-rengas pyörisi. Etuhaarukassa ehkä 1-2mm enemmän muttei siihen ei mielestäni kannata harkita yhtään suurempaa rengastusta, joten mielellään alle 50mm renkaissa on pysyttävä eli nuo yleiset 650x47-48mm on varmasti ihan passeleita, että tilaa jää vähän sivuillekin. 700C koossa arvauksena 45mm on maksimi, koska tila hieman kaventuu tila mitä peremmälle mennään. Hiukan kyllä tuntuu, ettei ainakaan ilmatilavuuden vuoksi kannata konversiota tehdä, joten ehkäpä erilaisen ajo-ominaisuuksien vuoksi sitten.
sollikainen
25.05.2020, 17.57
Mitäs tuo ai takapää käytännössä tarkoittaa? Eli jos ostan vaikka kuitukiekot (700c) ja 40mm renkaat niin käykö suoraan vai pitääkö rihdata tuon 5mm sivulle?
Hiilikuituversiota koskien vain on siis tuo offset takana 6mm (ei 5mm). Pyörässä on myös 83mm leveyksinen keskiö, joka voi tuoda haasteita kampisarjaostoksilla. Menee ahtaaksi tila renkailla, jos takakiekkoa ei rihtaa keskelle. Kyllä sen varmaan hoksaisi siinä vaiheessa, kun kiekkoa alkaa asettamaan paikalleen.
En ole aivan varma mitä tällä ollaan haettu, koska näillä rengastuksilla ei ainakaan pitäisi olla ongelma ketjun osua renkaaseen. Ehkä kiekosta tulee hiukan kestävämpi, kun jännitykset vähän tasaisemmat molemmin puolin. Jos asennettavat kiekot ovat asymmetriset niin se taas muuttaisi lisää noiden pinnojen kulmia.
sollikainen
25.05.2020, 21.20
Jospa siellä Cännärillä on ajeltu että suunnitellaan tälläinen ai systeemi jolla blokataan muut valmistajat pois. Saadaan omille hollowgram roippeille myyntiä.
https://www.cannondale.com/en/bikes/road/gravel
No niin, 2021 mallit löytyy listattuna englanninkielelläkin.
Mielenkiintoinen tuo uusi entry-level malli Topstone 4 microSHIFT Advent X 10-speed -vaihteistolla 40t eturattaalla ja 11-48t pakalla. Jotenkin tuohon on onnistuttu laittamaan Promaxilta huonommat jarrut mitä Sora / Topstone 3 -mallissa mutta muuten mielenkiintoisempi paketti, Hinta ratkaisee.
Mulla on toi topstone ultegra rx2, tarkotus olis päivittää siihen paremmat kiekot. Takakiekko tarttee sitten kiikuttaa pajalle samantien että rihdataan sivuun?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.