Näytä tavallinen näkymä : Takavaihtaja pinnojen väliin
TuomasPe
02.05.2020, 11.54
Kävi jo toisen kerran, että takavaihtajan ketjunkiristin hipaisi pinnoja, kun olin vaihtamassa ykköselle, ja koko vaihtaja entinen. Specialized Sirrus Elite Disc vm. 2014. Ekan kerran jälkeen kiikutin pyörän liikkeeseen, mutta nyt ajattelin vaihtaa itse.
Vaihtajan onnistun varmaankin hankkimaan omin päin mutta mistä saan tietää, mikä takavaihtajan korvake tuohon pyörään menee? Jokin merkkikohtainen osaluettelo varmaan löytyy verkosta. Täältä saa nopeamman vastauksen kuin googlaamalla.
maalinni
02.05.2020, 13.10
Etsi tuolta https://www.specialized.com/us/en/search?text=sirrus+elite+rear+derailleur+hanger
Osia saa varmaan Suomestakin Spessuja myyvistä liikkeistä, luultavasti löytyy hyllystä.
maalinni
02.05.2020, 13.10
Paina read more niin näet yhteensopivat mallit
perttime
02.05.2020, 15.00
Vaihtaja ei mene pinnoihin ihan itsekseen. Siihen on jokin syy.
- vaihteiden säätö pielessä - ja/tai korvake vääntynyt jossain kolhussa. Tai joku kiinnitysruuvi löysällä.
Jo se, että pyörän laittaa kyljelleen maahan vaihtaja alaspäin voi vääntää korvakkeen.
TuomasPe
02.05.2020, 20.50
Kiitos. Eiköhän löydy näillä ohjeilla.
Ei mene itsekseen pinnojen väliin ei, tai menee, mutta jokin syy siihen tietysti on. Pidän pyörästä huolta ja huollan asiallisesti, mutta jokin kolhu kiristimeen on varmasti tullut minun tietämättäni.
maalinni
02.05.2020, 22.14
Minulla meni maastoillessa kerran kolme kertaa kesässä pinnojen väliin. Taisi olla kaksi kertaa keppi ja kerran kanto. Oli hauskaa opiskelijabudjetilla...
TuomasPe
03.05.2020, 16.40
Joo, kyllähän tähän rahaa menee, vaikka ite tekeekin. Onneksi pyöräily on muuten niin edullista...
Näin "outside of the box" -ajatellen aika ihmeellistä että takavaihtajan perusrakenne on näinkin kauan vielä vuoteen 2020 säilynyt periaatteessa samanlaisena. Kuitenkin on selvästi monessa pyörässä se "haavoittuvin osa". Jo vuosikymmen ellei parikin takaperin Nikolailla taisi nucleonissa olla vaihdelaatikko, jännä että mitään vähän vastaavan tapaista viritelmää ei ole alettu tehdä. Ei minullakaan näitä vaihtajia jatkuvasti ole mennyt, mutta vuosien varrella kyllä varmaan se 5-6x käynyt vaihtaja pinnojen välissä. Tuntuu jotenkin hölmöltä ettei viisas insinööri ole tehokkaampaa keinoa keksinyt. Kappavaihteet nyt tietty on mutta niissäkin omat puutteensa.
Niin kuin siinä vaihdelaatikossakin.
maalinni
04.05.2020, 07.59
Vaihdelaatikko eli napavaihteet ovat painavempia, vaikeammin huollettavia ja ennen kaikkea, niissä on huomattavasti suurempi sisäinen kitka.
Fysiikan lakeja ei insinöörikään pysty rikkomaan.
edit: Ja markkinoiden "paras" laatikko eli Rohloff taitaa sekin hävitä normaalille takavaihtajalle ainakin painossa.
perttime
04.05.2020, 09.38
Minulla meni maastoillessa kerran kolme kertaa kesässä pinnojen väliin. Taisi olla kaksi kertaa keppi ja kerran kanto. Oli hauskaa opiskelijabudjetilla...
Ainakin joskus on käytetty termiä "päivityskeppi" ;) :D
maalinni
04.05.2020, 09.59
:D No siitä on jo aikaa yli 10 vuotta. Mutta Alivio vaihtaja päivittyi joka kerta toiseen Alivioon :rolleyes:
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.