Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Shimano Di2 6870 takavaihtajan ongelma



pesuman
01.05.2020, 14.34
Sain Saksasta tehdasuuden Cube Litening rungon, joka on nyt kasattu 99% valmiiksi. Ongelmana on nyt se, että takavaihtaja, mikä on siis 6870 Di2 sähkövaihtaja, asettuu yhden rattaanvälin liikaa vasemmalle. Tässä asennossa vaihde 11. putoaa tyhjän päälle ja 1. vaihdetta, eli suurinta takalehteä ei saa kytkettyä ollenkaan. Käytössä on siis vain kymmenen vaihdetta.
Tarkastin vaihtajan ripustimen, mikä on speksien mukainen, kyseiseen runkoon kuuluva ja tulevaa alumiinia, eli ei taatusti ole vääntynyt. Se on myös asennettu tehtaalla oikein, eikä ole löysällä tai irvistele mistään.
Ongelma on siis vaihtajassa.
Millä ihmeellä 6870 vaihtajan saa säädettyä siten, että vaihteet ovat kohdillaan?
E-tuben kautta säätövara ei käytännössä riitä. Vaihteet ovat nippa nappa kohdillaan äärimmilleen vietynä kuudellatoista säätönaksulla, mutta eihän sen näin kuulu toimia.

MRe
01.05.2020, 14.51
^Onko pakka kunnolla pohjassa? Ja ilmeisesti säätöruuvit ei ole ottamassa vastaan, jos kerran sen jotenkin saa toimimaan.

---
Hmmm.. jaa ei, kun siis tuon mukaan pakka on liian "syvällä". Entäs jos kiekossa väärät holkit tai holkit väärin päin? Onko ne mahdollista vaihtaa päikseen? Onko rengaslinja keskellä?

pesuman
04.05.2020, 14.12
Ongelma ratkesi internetiä selaamalla. Kyseessä ei ollut ongelma vaan ominaisuus. Cube Litening C:68 SLT Zero Black on malliston kallein ja paras vaihtoehto ja se on suunniteltu jo tehtaalta käsin siten, että pyörään saa kiinni vain ja ainoastaan Dura-Ace 9000 tai Ultegra 8000 sarjan vaihtajan direct mount kiinnityksellä. Eli vanhenevaa tekniikkaa ei oltu edes tarkoitettu kytkettäväksi kyseiseen pyörään.

MRe
04.05.2020, 14.23
^No miten on mahdollista, että myivät sitten tuollaista komboa?

Juha Lehtinen
04.05.2020, 15.58
Aika erikoinen juttu. Itse olen aina olettanut että pyörään voi kiinnittää vaikka minkä merkin minkä mallin takavaihtajan vaan niin että toimii myös kun vaan pitää huolen siitä että takavaihtaja on sopiva takapakan lehtimäärän kanssa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Aakoo
04.05.2020, 16.41
Olisikohan runkoon nyt kuitenkin saatavilla erilainen korvake esim. SRAM vaihtajaa varten, joka sitten kävisi tuohon vanhempaan Shimanoonkin?

pesuman
04.05.2020, 16.48
Luulo ei aina ole tiedon väärti ja näin ollen tuli lisäkustannuksia siitä, että piti hankkia tilalle R8000 sarjan takavaihtaja. Eipä tuo yksityiskohta ilmennyt mistään, kun ostin rungon Bike-Discountilta. Luulin tosiaan jo, että korvake on väärän mallisesta pyörästä, koska se taittuu takaa katsottuna melkoisesti oikealle, eikä ole profiililtaan suora, kuten normi pyörissä. Uskoisin, että uusissa pyörissä vastaavuuksiin tullaan törmäämään useinkin.

Itseasiassa Cuben direct mount näyttää, vaikuttaa ja tuntuu pomminkestävältä, eli ei välttämättä ole ollenkaan huono ratkaisu. Se myös eliminoi kaikenlaisen korvakkeen "notkumisen."

Johan näissä uudemmissa pyörissä on esim. kaikenlaisia letkuliittimiä ym. stemmin sisällä, jotta ohjaamosta saadaan "kliini ja langaton."

Aina oppii uutta, kuten myös samalla sen, että Shimano 8060Di2 vaihtaja ei vaihda kahdelle pienimmälle rattaalle, jos ketju on pienellä eturattaalla. Sitäkin tovin ihmettelin, että paskanko myivät.

pesuman
04.05.2020, 16.50
Aakoolle sen verran, että nettiä selailin ja kyllähän levyjarrulliseen C:68:iin voi vaihtaa levyjarrullisen C:62:n korvakkeen, joka maksaa postikuluineen noin nelisen kymppiä, jos sellaisen jostain löytää.

Visqu
04.05.2020, 17.02
Kyseinen runko ilmeisesti siis toimitetaan direct mount-korvakkeella, johon tosiaankin voi kiinnittää vain sitä tukevan takavaihtajan, eli ainakin R7000, R8000, RX800 tai R9100.

En tiedä tukeeko R9000 jo direct mounttia. Sramin vaihtajia, tai vanhempia Shimanon vaihtajia näihin ei saa.

Mielestäni direct mount on hieno keksintö ja mahdollistaa nykyisen shadow-teknologian ilman ylimääräistä niveltä. Shadow:lla päästään erittäin hyvään chain wrappiin kaikilla vaihteilla.
Harmillisen moni valmistaja ei kuitenkaan vielä tarjoa tätä perinteisen hangerin rinnalla.