Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähköavusteinen citypyörä hakusessa

WMN
30.04.2020, 23.10
Hakusessa sähköavusteinen miesten/unisex citypyörä.

Vaatimuksia:
- napavaihteisto
- akku rungossa ja suht. helposti irrotettavissa latausta varten
- valot
- tarakka
- hinta korkeintaan 3000 euroa

Kuukkeloinnin tuloksia:

Helkama TE5 Di2
- joku on kehunut, toinen kritisoi vaihteiston äänekkyyttä (vaihtoi manuaalivaihtamiseen)
- akku ilmeisen hankala irroittaa (hyvä ehkä rosvojen kannalta)

Stevens Bike E-Courier Luxe
- akku ilmeisesti helpompi irrottaa
- tästä en ole löytänyt arvioita
- ainoa Suomen myyntipaikka Turussa (itse asun Helsingissä)

Biltema City Explorer
- edullinen
- etuveto
- tästäkään en ole löytänyt kommentteja

Kommentteja yo. pyöristä.

Löytyykö muita vastaavia?

Puppe81
03.05.2020, 20.59
Helkama TE5 Di2:sta voin laittaa omat kokemukset:
- Automaatilla vaihteet pitää mekkalaa kun pyörä vaihtaa runtatessa eteenpäin (odottelee vähän aikaa jos veto loppuu, mutta ei pitkään), manuaalilla tämä poistuu, tällöin sähkövaihteiden eduksi jää melkein vain alaspäin vaihtaminen automaattisesti kun pysähtyy esim. valoihin.
- Akku ei ole liian hankala irroittaa, mutta kyllä se välillä talvella otti niin sormiin, niin että hermot meinasi palaa (ja huomattavasti hankalampi toki kuin tangon päällä oleva akku/tarakka-akku). Itse en jaksanut viedä akkua sisään kuin latausta varten
- Valot ovat ihan kelvolliset käyttää ja pyörä muistaa valoasetuksen sammutusten välillä (talvella kun lähti aamulla, palasi myöhään, valokytkin oli 100% päällä :) )
- Pyörä rullaa aika iloisesti vakiorenkaillakin ja se että akku ja runkolukko on sarjoitettu ja toimivat samalla avaimella on mukava lisä
- Vakiosatula on yllättävän mukava, harvoja satuloita joita ei ole tullut vaihdettua
- Shimanon 180km range on aika utopinen ainakin itselleni, realistisempi oli 70-90 km kun ajoi suurimmaksi osaksi ECO:lla (tosin en ole mikään kevyt ajelija ja mäkisessä kaupungissa :) )
- Kun akku on vähissä, avustusta ei saa päälle, mutta valoja ja vaihteita pystyy käyttämään

WMN
04.05.2020, 14.35
Kiitos kommenteista. Täytyy varmaan käväistä Turun puolessa koeajolla. Alkoi kiinnostaa Boschin Kiox - näytön mahdollistama ajonesto. Stevensin pyörissä on tosin Intuvia, eli kustannuksia tulisi lisää reilut 200, jos näytön vaihtaa itse.

Iero
07.05.2020, 19.38
Helkama E7i - hinta 2100-2500. Hyvin vetävä moottori. Napavaihteet ja kaikki muu tarvittava paketissa. Lisäksi riittävän suuri akku pitemmillekin matkoille. Erinomainen kaupunkipyörä jopa pitemmillekin matkoille.

WMN
10.05.2020, 00.23
Kiitos, vastaavia kyllä löytyy eAino, eOiva ...
Vaikuttaako tarakka-akku ajokokemukseen? Spekseissäni oli runkoakku.

Bilteman pyörän renkaat ovat 40-622, eli vähän kapeat näin painavaan pyörään (23,5kg). Avustuskaan ei taida olla ihan keskimoottoristen luokkaa.

jtsavola
10.05.2020, 01.15
Meillä kaksi Bilteman Yosemite City Sport pyörää ollut lähes päivittäisessä käytössä useamman vuoden. Hyviä arkipyöriä. Ovat toimineet todella luotettavasti. Renkaina käytänyt 35-622. Täryyttävät tietenkin kaikissa epätasaisuuksissa, kun paineet isot. Moottorin teho/vääntö piisaa hyvin kaupunkiin mutta reitti2000:n jyrkimmissä mäissä loppuvat välitykset kesken. Akku helppo irrottaa. Range täysillä avuilla nollakeleillä 30km luokkaa. Tässä kyllä mukana omaa poljentaa hikeen asti. Kesällä range varmaan tuplaantuu. Raskas polkea ilman avustusta. Alkuperäiset renkaat pitänyt vaihtaa paremmin sepeliä kestäviin. Kolmivaihteinen nexus kieltäytyy joskus toimimasta pakkasella. Näyttö pitänyt vaihtaa toiseen kertaalleen kun tuli vesi läpi. Toisen pyörän ostin rikkinäisenä kun oli kontrolleriin päässyt vesi sisään. Nuo osat maksaneet muutaman kympin. Itse olen työmatkoja ajellut talvella Yosemitella ja kesät Crescent Helag+TSDZ2 sähköistetyllä hybridillä. Yosemitella talvet siksi että sitä ei tarvitse rassailla, säätää ja putsailla...

WMN
29.08.2020, 22.40
Nonniin, pitkän pähkäilyn jälkeen päädyin tähän: "Stevens Bikes E-COURIER PT5" (https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-E-Courier-PT5/ekauppa/pSTECOURPT5/). Onhan se aika järkäle 25,8kg + lisälukko, vaihteita on liikaa (Nexus 8v), mutta muuten se mitä hain "kohtuuhintaan".
Ensimmäinen vajaan 10 kilometrin lenkki tänään oli yhtä juhlaa. Tarkoitus on käyttää ECO - moodia pääasiassa. Sitten, kun vaihteet ja puhti loppuvat, on mukavaa lisätä avustustehoa. Omassa mittarissa on kohta 70v.
Liikkeen myyjä, ehkä minua vähän nuorempi, ei ollut ihan ajan tasalla pyörästä. Vanhassa luomussa on ollut mielestäni hyvä Cateye - peili. Kysyin sopivuutta. Myyjä sanoi vakaumuksen syvällä rintaäänellä, että "ei sitä voi laittaa rikkomatta hienoja ohjaustangon päitä" ja myi minulle varrellisen Zefalin peilin, joka värisee aika hervottomasti. Kotona sitten huomasin, että tangon päässä on helposti irrotettava tulppa, johon laitoin vanhan pyörän Cateyen.