PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilyharrastuksen aloitus, pyörän korjaus/huolto yms

Kuntoilijaja
28.04.2020, 19.41
Moro! Aloitin pyöräilyn kuukausi sitten. Ostin ensimmäisen pyörän, hybridin.
Pyörien kanssa en ole tehnyt muuta kuin pumpannut renkaaseen ilmaa tai laittanut kettingin joposta takaisin paikalleen jos irronnut kesken ajon.
Eli käytännössä lähden nollasta liikkeelle.

Pyörää siis tarvitsee huoltaa ja korjata mutta itse en osaa. Pitäisikö opetella, tai mitkä olisivat ne helpoimmat jutut mitä ainakin kannattaa itse tehdä? Yks "vika" on jo pyörässä, videoita katselin netistä mutta ei ne sinänsä täsmää mun pyörään ne ohjeet+ en aina ymmärrä mikä on mikäkin osa.

Oishan se nättiä, jos tietäisi miten pyörä toimii tarkalleen ja voisi itse tehdä kaiken. Jotenkin on vaan niin hukassa tässä alussa ettei tiedä mihin suuntaan lähtisi.

ebike-harrastelija
28.04.2020, 19.47
Itse olen harjoitellut halvan vanhan pyörän kanssa juttuja, ennen kuin olen alkanut soveltamaan taitojani parempaan pyörään. Vähän kuten autojenkin kanssa, aika halvoista ralliromuista joskus tuli silläkin puolella aloitettua. :)

Kuntoilijaja
28.04.2020, 20.19
Itse olen harjoitellut halvan vanhan pyörän kanssa juttuja, ennen kuin olen alkanut soveltamaan taitojani parempaan pyörään. Vähän kuten autojenkin kanssa, aika halvoista ralliromuista joskus tuli silläkin puolella aloitettua. :)

Nyt on kyse vaihteista. Löytyy varastosta pari vanhaa romua, mutta ei oo ketjuvaihteisia. Ehkä vien tuon johonkin liikkeeseen, tekis mieli lähtee vaa pyöräilee 😁

ebike-harrastelija
28.04.2020, 21.02
Jep, tiedän tunteen kun baanalle tarvis päästä mut kulkupeli just sillä hetkellä toista mieltä [emoji2]

Velogi on hyvää ajankulua koronakaranteenin varjossa, löytyy myös jotakin vaihteiden säätämisestä: https://youtu.be/SUB-1_BWio4

Pexxi
28.04.2020, 21.46
Asia viikossa niin vuoden päästä on perusasiat hyvin hallussa. Renkaan vaihtaminen (ja paikkaaminen), ketjun huoltaminen ja vaihteiden säädöt varmaan ne ekat asiat. Voimansiirto kannattaa pitää puhtaana.

harald
28.04.2020, 22.57
Pitkän pennin säästää kun tekee vaikka riskillä itse. Osat pyöriin maksaa kuitenkin vain kymppejä, eli pahimmassa tapauksessakaan taloudellinen menetys ei ole suuri. Matkalla oppii kaikenlaista, ja oppimiskäyrä on jyrkkä alussa mutta erittäin palkitseva! Väitän että moni tällä foorumilla nauttii vähintään yhtä paljon ruuvaamisesti kuin polkemisesta.

Runko on ehkä kallein osa, joten sitä ei parane mennä sahaamaan.

Itse en ole ikinä jaksanut odotella että joku huolto korjaisi pyörääni, siinähän menee herkästi niin että perjantaina huomaa että pentele, nyt ei mennäkään lenkille. Ja huoltoon kun soittaa niin sanovat että kahden viikon päästä olisi aika. Minulla tosin on jonkin verran kokemusta ruuvaamisesta kaikenlaisten koneitten kanssa.

Kuntoilijaja
28.04.2020, 23.31
Jep, tiedän tunteen kun baanalle tarvis päästä mut kulkupeli just sillä hetkellä toista mieltä [emoji2]

Velogi on hyvää ajankulua koronakaranteenin varjossa, löytyy myös jotakin vaihteiden säätämisestä: https://youtu.be/SUB-1_BWio4

Siinäpä sitä ois opiskeltava😁 ensinnä kyllä pitää hankkia tuommone huoltoteline!

Kuntoilijaja
28.04.2020, 23.35
Ehkä tässä kuitenkin siis pitää alkaa pikkuhiljaa opiskelee asiaa. Kunpa vaan tuo kärsivällisyys riittäisi🤔

Kiitos asiallisista vastauksista!

nure
29.04.2020, 07.09
Hyvä ja antoisa harrastus, kymmenien vuosien aikana vain muutama remppa tehty liikkeessä, kaiken muun rakentanut itse, joskus tuntuu että on hauskempaa kuin itse pyörällä ajo.
Teline on melko välttämättömyys kun harrastus laajenee ja halpaa ei kannata ostaa. Työkaluja suositan hankkimaan siihen tahtiin kun niitä tarvii eikä mitään "pakettia". Osa tuollaisista Biltsu tasoisista toimii aivan mainiosti ja toisiin kannattaa sijoittaa.
Nuo kysymäsi sisävaihteiset on jotain mitä kiertänyt aika kaukaa, homma voi hoitua pukamisella ja puhdistuksella mutta saattavat olla osien vaihton tarpeessa myös. Kannattaa katsoa navan tyyppi ja miettiä että onko taloudellisesti kannata toimenpide tai ei...

Kanuuna
29.04.2020, 07.59
Siinäpä sitä ois opiskeltava[emoji16] ensinnä kyllä pitää hankkia tuommone huoltoteline!

Ei tarvi välttämättä huoltotelinettä ensihätään. Joo, se kyllä auttaa, muttei tee autuaaksi. Riippuu paikasta, mutta esimerkiksi vanha sisärengas toimii hyvänä ”telineenä”, kun pistää pyörän roikkumaan siitä. Totta kai, jos enemmän huoltaa pyörää, teline on aika ehdoton. Itsellä meni kymmenisen vuotta oikein hyvin tuolla pelkällä sisärenkaasta roikotuksella. Sitten tulivat maasturit ja telineestä ei ole paluuta.
Park Toolin, gcn ja gmbn videot ovat Velogin lisäksi hyvää kauraa huoltohommien osalta.

Kanuuna
29.04.2020, 08.01
Nyt on kyse vaihteista. Löytyy varastosta pari vanhaa romua, mutta ei oo ketjuvaihteisia. Ehkä vien tuon johonkin liikkeeseen, tekis mieli lähtee vaa pyöräilee [emoji16]

Mikä vika vaihteissa? Koitetahan auttaa, jos tiedetään, mikä on vinksallaan.

oem
29.04.2020, 08.17
Kattelin eilen yhden huoltoliikkeen hinnastoa.
Kannattaa tehdä itse mitä pystyy mutta otettava huomioon myös aika minkä pyörä on pois ajosta.
Kiinnostuin kuitenkin "ketjun vaihto" 12€ jossa ei likaantuis itse;). Aikaa en kävis tuolle varaamaan.

perttime
29.04.2020, 08.33
Polkupyörän huoltamisessa, säätämisessä ja korjaamisessa ei ole kovin paljon asioita, jotka olisivat sinänsä monimutkaisia tai vaikeita. Pyörä koostuu suhteellisen yksinkertaisista osista, joiden toiminta on loogista. Jonkin verran pitää hahmottaa sitä, miten asiat toimivat. Esimerkiksi uutuuttaan venyneen vaihdevaijerin säätäminen luultavasti onnistuu ilman työkaluja.

Korjausteline on varmaan kovin näppärä, mutta ilmankin pärjää. Tilanteesta riippuen pistän pyörän nojaamaan jotain vasten tai käännän sen perinteisesti ylösalaisin, kun jotain pitää tehdä. Kovin moneen paikkaan ei tarvitse erikoistyökalujakaan.

Foorumilta on muutkin saaneet ohjeita, kun ongelman laatu on selkeästi selitetty.

nure
29.04.2020, 08.50
^Useissa säädöissä riittää kuuskolo/torx avaimet...

ebike-harrastelija
29.04.2020, 09.33
Korjausteline on varmaan kovin näppärä, mutta ilmankin pärjää. Tilanteesta riippuen pistän pyörän nojaamaan jotain vasten tai käännän sen perinteisesti ylösalaisin, kun jotain pitää tehdä. Kovin moneen paikkaan ei tarvitse erikoistyökalujakaan.

Mietin että mitkä asiat ei onnistu jos sulla ei ole tuollaista telinettä? Helpottaa ja nopeuttaa toki huoltamista, kun molemmat päät voi huoltaa samalla kertaa pyörän ollessa tuollaisessa telineess. Mut itsellä on tähän asti vielä ollut aikaa nähdä vaivaa fillarin asettelemisessa. :)

perttime
29.04.2020, 09.46
Kaikki onnistuu ilman telinettä, mutta varmaan esim vaihteiden säätämisessä teline helpottaa asiaa huomattavasti, kun ei tarvitse kannatella pyörää. Toisaalta homma voi olla niinkin herkkää, että vaihteet saa parhaaseen säätöön vain, kun kokeilee ajamalla välillä.

edit: telineessä pyörän saa myös sellaiselle korkeudelle, että ruuvaaminen on helpompaa. Itsellä tarve ei ole jokapäiväinen tai edes jokaviikkoinen - joten olen päättänyt pärjätä primitiivisemmin.

nure
29.04.2020, 09.49
Jossan vaiheessa itsellä oli töissä tuollainen katosta riippuva taljasysteemi, teki kyllä pikaiset puhdistushommat ja sillai mutta heiluva pyörä kyllä häiritsi vakavempia projekteja.
ParkToolin telineen hankintaa en ole hetkeäkään katunut, toimii samalla yhdelle säilytystelineenä ja menee pienehköön tilaan kun ei käyttöä.

jame1967
29.04.2020, 11.43
X-toolin teline ollut nyt puoli vuotta ja hyvin tyytyväinen olen hinta-laatusuhteeseen . Sitä ennen omavalmisteinen koura ruuvipenkissä , ja alkuun 40 vuotta ilman telinettä.

-jamo-
29.04.2020, 18.51
Minulla on hyvä Parktoolin teline, mutta alkuinnostuksen jälkeen sitä on lopulta tullut käytettyä hyvinkin vähän. Vaihteiden säätäminen ja muu korjailu sujuu niin näppärästi kun nakkaa fillarin selälleen ja jos oikein laiskottaa niin ottaa matalan pallin niin mikäpä se on siinä vähän rassailla miettimisjuoman siemailun lomassa.

nure
29.04.2020, 19.49
^Kaikki tuo onnistuu paremmin telineen kanssa kun voi ihan normi jakkarallakin istuskella.

Kuntoilijaja
29.04.2020, 23.00
Tulipa tilattua Bilteman huoltoteline. Uskoisin että ajaa asiansa. En kalliimpaa viihtinyt ostaa, jos into lopahtaa.

Vaihteet tuli kuntoon kun tuttu tuli apuun. Ei se hänellekään ollut helppo. Nyt pitäis vielä hienosäätää penkin korkeus ja ohjaustanko vielä kokonaan säätämättä. Tuntui että aivan liian alhaalla on tanko.

Hölmöltä tuntuu myös vaihteiden suuri määrä! Oisko tuota vähemmälläkin pärjännyt 🤔

Melko kylmät ilmat syö vähän fiilistä pyöräilystä. Sijainti kauhean hyvä ole kartalla, jos miettii ilmastoa. Tuulee kylmästi. Jospa se kesällä olisi parempaa pyöräillä... Ehkä oikeanlainen varustuskin voisi tehdä jo pieniä.ihmeitä?

perttime
30.04.2020, 09.29
Oikea vaatetus tietty auttaa, kun keli on kylmä, tuulinen, märkä tai kuuma. Itsellä käy yleensä niin, että aina tulee hiki kelistä riippumatta. Viileässä sitten varpaat palelee. Asfaltilla palelee sormetkin, jos on liian ohuet hanskat - maastossa taas sormetkin hikoilee kaikissa keleissä ;) :D

ebike-harrastelija
30.04.2020, 19.19
Sää on meilläkin vain pukeutumis- ja asennekysymys. ;)

nure
01.05.2020, 12.13
^^Eikös ole tarkoituskin lenkillä että tulee hiki? Itse joskus pohtinut että kumpi pahempaa, vilu vai hiki? Itse en talvikausinakaan mitenkään "ylipukenut" vaan tulin siihen tulokseen että kun lähtiessä vilu niin viiden minuutin ajon jälkee jo lämpiää...

perttime
01.05.2020, 13.16
Lenkillä saa tulla hiki. Joskus yllättää, miten viileälläkin säällä tulee.

Ja joskus se hikii ärsyttää, kun yrittää pyöräillä töihin hikoilematta.

nure
01.05.2020, 19.57
^Onneksi entisessä työpaikassa tuoksui sen verran ettei hiki haitannut ja joskus jopa töissäkin hikoili.

ebike-harrastelija
03.05.2020, 11.17
^Onneksi entisessä työpaikassa tuoksui sen verran ettei hiki haitannut ja joskus jopa töissäkin hikoili.Entäs nykyisessä?

hiilikuitumies
03.05.2020, 14.28
Esimerkiksi uutuuttaan venyneen vaihdevaijerin säätäminen luultavasti onnistuu ilman työkaluja.

Vaijerit eivät veny.

oppes
03.05.2020, 15.01
Vaijerit eivät veny.

Nyt sitten taas foorumin semantiikka-/pilkun-raiskaus poliisitoiminta parhaimmillaan. Vaijerit ei ehkä veny mutta uudessa fillarissa vaijeri kuorineen "asettuu" ja vaatii normaalisti säädöt ensimmäisten sadan, parin jälkeen.

jame1967
03.05.2020, 15.15
Varmasti vaijeri venyy jos oikeen tarkkaan mitataan ja myös ketjut , mutta pilkunviilaukset sikseen.

perttime
03.05.2020, 15.59
Vaijerit eivät veny.

Yllättävän kauan tähän meni.

Hirta
03.05.2020, 16.06
Pyörää siis tarvitsee huoltaa ja korjata mutta itse en osaa. Pitäisikö opetella

Kyllä, ehdottomasti!

Itsekkin aloitin harrastuksen viime kesänä nolla pohjalta ja nyt on menestyksellä tehty Sram/shimano ilmaus, tubeless muutos, Foxin alajalka huolto ja kaikkea muuta pienempää. Youtubesta löytyy kaikki mitä tarvitset ja täältä foorumilta kysymällä saa lisäavustusta tarvittaessa!

Ei muutakun itsevarmalla otteella ja pienellä pelolla purkamaan :D

puppy
04.05.2020, 13.35
Jos ajat vähän on myös vähän korjattavaa, olisi se sitten epävenynyt tai kulunut osa

Hanki teline, Honkkarista varmaan saa niitä orjien tekemiä telineitä, esmes Velobiassa 100 euroa Park Toolin kelpo teline jota ei saa rikki eli kestä ikuisuuden

Kokeile kaikkea, Youtubesta löytyy kyllä videoita kaikesta, ja jos saat jotain ihan solmuun pyöräkorjaamo varmasti auttaa sinua.

Mielestäni et voi rikkoa mitään kauhean helposti, jollet suomimies tyyliin väännätä jotain aivan liikaa....