Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Osien parantelua



mtb_rookie
28.04.2020, 14.48
Morjesta,

Pojalle ostettiin noin vuosi sitten Specialized pitch comp 2019.
Ollaan vaihdettu jo keula rockshox (Recon) ja eturatas sellaiseksi yhden rattaan peliksi.:eek:

Kuitenkin nyt takavaihtaja on mutkilla, kait saanu poluilla iskua ja säädöt ei oikein toimi vaikka kuinka rassaa.
Ajattelin et onnistuuko tuon shimanon 9 pakan (11-34) korvata 11/12 vaihteisella ratkaisulla, kun joka tapauksessa olis tarkoitus päivittää nykylaatua parempaan?
Samalla saisi hieman isomman takarattaan 11-46 tai jopa 11-50.
Ajattelin opetella samalla vaihteisto juttujen asennusta.

Mahtuukohan ja toimiiko tuossa Sram tai Shimanon 11- / 12- vaihteinen pakka ilman erikoisia asennuskuvioita?

tuollaiset paketit huomasin nettikaupassa
https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-gx-1x11-speed-upgrade-kit-512253
https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-nx-eagle-12-speed-upgrade-kit-11-50-753977
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-1x11-speed-upgrade-kit-with-11-46-652950

Tarviikohan muuten muuta hankkia kuin nuo?


Kiitos vastauksista!

LJL
28.04.2020, 14.58
Kuitenkin nyt takavaihtaja on mutkilla, kait saanu poluilla iskua ja säädöt ei oikein toimi vaikka kuinka rassaa.

Tuo kertoo pikemminkin tarpeesta vaihtaa takavaihtajan korvake kuin koko takavaihtaja.

mtb_rookie
28.04.2020, 16.25
Kiitos.
Joo kyllä se korvake tulee varmaan vaihtaa myös, mutta se häkki vai mikä se, jossa kaksi pientä ratasta, niin on mutkilla.
Siksi ajattelin et samalla vaihtaisin koko paketin ja saisi samalla isomman toiminta-alueen, jyrkät nousut ei aina nouse.

ASL
28.04.2020, 16.43
Eipä tuohon paljon muuta noiden osien lisäksi tarvita kuin työkalut. Huomioi kuitenkin, että Shimanon 9-speed pakka on HG-vapaarattaalla. Siihen ei tuo Sramin GX-pakka käy, vaan se tarvitsee Sramin XD-vapaarattaan.

Shimanon 11-vaihteiset pakat ja Sramin 11- tai 12-speed SX- ja NX-pakat käyvät HG-vaparille.

Marsusram
28.04.2020, 16.44
Yhdellä eturattaalla ei normaalissa 9v pakassa riitä skaala maastoajoon.
11v setti on nyt hinta-laatu suhteessa hyvä. 12v alkaa jo lähentyä hinnoillaan järkevää tasoa.
Tarkista vaan että setti on Shimanon vapaarattaalle, eikä SRAM XD.

nure
28.04.2020, 18.04
Mihin puuhun meinaat kiivetä jos tuollaisen 11-50 aiot hankkia? Kaikkihan riippuu maastosta ja kuskista, kyllä 1x9 systeemilläkin tulee toimeen aivan hyvin...

mtb_rookie
28.04.2020, 18.08
Kiitos auttavista kommenteista.
Tuli mulle uutena juttuna, että kaikki paketit ei käy.
Jotenkin ounastelin, et oliskohan noin helppoa vaihdella osia.
Shimano 11 on tosiaan hinta-laatu hyvä.

Täytyy tilata työkalut samalla.
On muuten harmi, mitä osia tuossa fillarissa on alkujaan. En ymmärtänyt ostaessa että ihan kuraa kaikki on.

nure
28.04.2020, 19.22
Tuohon riittävät Biltsun työkalut: Avain takapakalle, ketjuruoska ja ketjunkatkaisija, tottakai Parkin työkaluilla ansaitsee jonkun statuksen...

mtb_rookie
28.04.2020, 21.40
Kyllä nykyisellä 9 vaihteisella on hankalaa, kun ei voimaa ole vielä jaloissa.
Tottakai "teräsreidet" varmaan vetäisi noinkin, mut juniorilla eri juttu.
Nyt isoin tuntuu liian pieneltä, mäkisiin maastoihin.

Pexxi
28.04.2020, 22.49
Tuohon riittävät Biltsun työkalut: Avain takapakalle, ketjuruoska ja ketjunkatkaisija, tottakai Parkin työkaluilla ansaitsee jonkun statuksen...Niillä saa ainakin hommat tehtyä. Nimimerkki biltsun ketjunkatkaisija tuhannen mutkalla.

nure
29.04.2020, 07.56
^Itsellä ollut käytössä liki kymmenen vuotta mutta ainahan noita sattuu. Mä voin lahjoittaa postimaksuja vastaan perinteisen Länsi-Saksalaisen Eldin työkalun...

uusitunnus
30.04.2020, 14.00
Bilteman ketjupiiskasta olen ketjun katkonut, vaihdoin toisen tilalle ja hyvin taas toimii. B-kaupan kampien ulosvetimet (ainakin vanhemmat mallit) tuntuvat olevan kertakäyttökamaa ja takapakan lukkorengasavainkin on aika herkästi kuluvaa sorttia. Tietty omat hajoamiskokemukset ovat tulleet kun käsittelyssä on ollut pyöriä, joiden huolto on laiminlyöty vuosikausiksi ja kaikki on jumittunut ja ruostunut tavallista tiukempaan. Työkalut varmaan toimisivat hyvin jos mitään tuollaisia jumeja ei ole.

STN
01.05.2020, 10.16
Toiset haluaa satsata työkaluihin toiset ei. Ei siitä kannata sen isompaa murhetta tehdä. Itsekkin upottanut pyörätyökaluihin tuhansia euroja enkä edes ole ajatellut että kenenkään muun pitäisi.

nure
01.05.2020, 13.11
^En ehkä tuhansia mutta jonkin verran kylläkin, nöösi aikana joskus ikuisuus sitten ostin innoissani tuollaisen halvan sarjan ja siitä ei taida olla paljoa jäljellä enää. Ainoa seikka itseä harmittaa työkaluissa nuo merkki/mallikohtaiset, sopii yhteen ja sitten jää joutilaaksi ja tietoisesti ovat hinnoiteltu yläkanttiin...
Ketjuruoska mallia Biltsu kestänyt, työkalusarjan vastaava hajosi, Takapakan avain kestänyt samoin ketjun katkaisija... Ulosvetävät jääneet joutilaiksi pakkiin samoin tuo perinteinen keskiön avain.
Torx/kiintoavaimet kannattaa hankkia laadukkaat ja ei taida yhdellekään kiintoavaimelle mitään käyttöä, onneksi...

mattix
29.05.2020, 10.35
Lainaan ketjua. Hankin hiljattain ensimmäiseksi maastopyöräksi Kona Kahunan, vm. 2019: https://www.konaworld.com/2019/kahuna.cfm

Jonkin verran on tullut ajeltua niin juurakko- ja neulaspoluilla, hiekkatiellä ja asfaltilla. Pyörä tulee kuitenkin pääosin sinne maaston puolelle tai lyhyille matkoille, koska käytössä on myös cyclo pidemmille sileille siivuille. Kovin teknisiin maastoihin en mene vaan enemmänkin leppoisa polkuajelu mielessä. Olen kyllä tykännyt pyörästä todella paljon! Hauska ajella, keula on hyvä ja aika kevyen sekä rullaavan tuntuinen verrattuna 1990-luvun maastureihin, joista oli junnuna kokemusta.

Heti alkoi nälkä kasvaa syödessä ja seuraavat asiat tekisi mieli päivittää:
- Voimansiirtoon isompaa välitystä asfalttisiirtymien alamäkiin, nyt edessä 28-piikkinen ja takana SRAM PG1130 11-42.
- Hissitolppa. Muutamassa alamäessä on hirvittänyt, kun ei saa painoa riittävän taakse. Sisäisen vedon mahdollisuus löytyy rungosta.
- Keulan tankolukitus. Välillä haluaisin keulan lukkoon näppärästi.
- Leveämpää kumia alle nykyisten WTB Trail Boss 2.25" tilalle. Kun runkoa katselin, niin 2.6" voisi mennä.

1. Voimansiirron osalta ajattelin eteen 32-piikkistä ja taakse pakan vaihtoa vaikka 11-46 XT-pakkaan, jolloin painoakin lähtisi mukavasti. Halvempi vaihtoehto olisi vaihtaa pelkästään 30-piikkinen eteen. Mitä itse tekisit? Eikös tämä mene heittämällä taakse: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-cs-m8000-11-speed-cassette-965017
2. Hissitolpan ajattelin ostaa käytettynä. Esim. SDG Tellis lienee hyvä ratkaisu ja varmaankin 150mm pudottava riittää?
3. Keulan (Recon RL 100mm) tankolukituksen osalta tarvinnen nämä osat: https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-oneloc-lever-right-533023, https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-oneloc-pushloc-remote-supporter-784060 ?
4. Ymmärtääkseni noille WTB ST i29TCS rinkuloille menee isommat kumit näppärästi? Onko jollakin kokemusta, mikä koko Kahunaan menee (ei boost)?

Niin, onko muutokset foorumilaisten mielestä fiksuja vai kannattaako mieluummin alkaa metsästämään jotakin toista pyörää? Esim uudemmalla Honzolla ei tarvitisi alkuun, kuin etälukituksen keulalle hommata.

Pexxi
29.05.2020, 11.49
1. Mulla on samat välitykset ja oon tyytyväinen mutta en jaksa polkea kauheasti alamäkiin, eri pyörä kyllä. Onko kevyin välitys jo nyt riittävä ylämäkiin vai riittääkö jopa toiseksi kevyin?
2. Hissitolppa on mukava. Kato vaan että mahtuuko korkeuden että satulatolpan puolesta. Satkulla saa ihan hyviä uusiakin.
4. Vanteiden puolesta kyllä mutta runkoa olitkin ihan oikein pohtinut. Nyt varmaan pitäisi olla vähintään 1,5 senttiä joka puolella tilaa että menee hyvin.

Reilu pari sataa tosta kai tulee kun renkaille ei ehkä kannata laskea hintaa kun niitä nyt voi käyttää myöhemmin. En ostaisi uutta kun niitä nyt ei taida edes saada.