PDA

Näytä tavallinen näkymä : RockShox Monarch Plus R > vaihto kierrejouselliseen iskariin

Wozo
28.04.2020, 12.40
Olen menettänyt uskoni otsikon iskariin (ei vaan kestä eikä oikein toimi paksun pojan alla), eli ei nyt mennä ko. kamppeen tuunauskeskusteluun...:)

Haluaisin löytää jostain tilalle jonkun super-jämäkän, mieluiten kierrejousellisen iskarin. Ei haittaa, vaikka pyörän ajotuntuma tulisi lähemmäksi jäykkäperää - ykkösasia on, että kantavuutta ja paineen sietoa löytyisi. Myöskään iskarin painolla ei ole merkitystä minulle.

Mistä näitä kannattaisi katsoa ja tilailla? Olisiko jopa suosituksia uudesta iskarista? Pitäisi olla ns. bolt on, tai ainakin ilman erikoistyökaluja (jousipuristin?) asennettava. Suurimpana ongelmana on, että en osaa lukea kauppojen ilmoittamia speksejä sen suhteen, että onko asennusmitta oikea suhteessa nykyiseen iskariin ja mahtuuko laite ylipäätään pyörään (Kona Remote CTRL).

Pahoittelut avautumisesta ja kiitos avusta.

Sambolo
29.04.2020, 00.49
Noh itellä painavana kuskina monarch plussa toiminu toistaiseksi hyvin. Tosin pyörän linkuston vipusuhde vaikuttaa myös. Coilithan on lähes poikkeuksetta lineaarisella jousella ja eivät siksi juurikaan sovi pyöriin joissa lineaarinen vipusuhde, lyö läpi herkästi. Toki sitä voi varmaan kompensoida ylijäykällä jousella jos löytyy tarpeeksi vahvaa jousta. Tosin progressiivisiakin jousia on nykyään markkinoilla. Mun piti alunperin ottaa coililla myös, mutta epäilin sen sopivuutta painavalle kuskille.

Niin ja painettahan niihin ei tule. Ja monarch plussa varmaa yksi kovimpia paineita vastaanottava iskari(max 350psi), itellä käytössä noin 270psi.

Wozo
29.04.2020, 10.26
Joo, itsellä alkupaineet joku 270-280 myös, mutta ne ei pysy koko lenkin ajan, vaan pyörä alkaa kulkemaan matalammalla jossain vaiheessa, eli paine ei vaan pysy. Iskari on huollettu ammattilaisella ja siinä kuulemma ei ole mitään vikaa... Mun iskarissa taitaa muuten lukea kyljessä max 280PSI.

Ihan sama ongelma oli aikanaan ekan pyörän Foxin iskarissa, eli mulla nämä ilmakannut ei vaan toimi tai kestä.

Sambolo
29.04.2020, 11.04
Onkos tehty niin, että ensimmäisen kerran iskariin ilmaa laittaessa, 50psi:n välein paineltu jousitusta? Näin kuulema pitäisi tehdä, että ilma tasaantuu oikeisiin paikkoihin. Korjaan vielä sen verran, että itsellä onkin hieman eri malli, minulla olikin monarch +RC3.

Wozo
29.04.2020, 15.50
Tuo painelujuttu on uutta tietoa minulle, täytyypä tyhjätä kannu ja testata. Thanks!

Sambolo
30.04.2020, 01.11
Heh omassa taitaa olla nyt ilmat ja öljyt sekaisin...

Bnito
30.04.2020, 13.03
Olen menettänyt uskoni otsikon iskariin (ei vaan kestä eikä oikein toimi paksun pojan alla), eli ei nyt mennä ko. kamppeen tuunauskeskusteluun...:)

Haluaisin löytää jostain tilalle jonkun super-jämäkän, mieluiten kierrejousellisen iskarin. Ei haittaa, vaikka pyörän ajotuntuma tulisi lähemmäksi jäykkäperää - ykkösasia on, että kantavuutta ja paineen sietoa löytyisi. Myöskään iskarin painolla ei ole merkitystä minulle.

Mistä näitä kannattaisi katsoa ja tilailla? Olisiko jopa suosituksia uudesta iskarista? Pitäisi olla ns. bolt on, tai ainakin ilman erikoistyökaluja (jousipuristin?) asennettava. Suurimpana ongelmana on, että en osaa lukea kauppojen ilmoittamia speksejä sen suhteen, että onko asennusmitta oikea suhteessa nykyiseen iskariin ja mahtuuko laite ylipäätään pyörään (Kona Remote CTRL).

Pahoittelut avautumisesta ja kiitos avusta.

Alkuun pitäisi tosiaan selvittää ne iskarin mitat, ohessa kuva joka helpottanee.

https://i.ibb.co/PQsqZqd/iskari.jpg

Mutta ennen mitään vaihdon miettimistä pari kysymystä.

Ehkä olennainen eli se kuskin paino, paljonko sitä on? Entä mihin sag asettuu nyky painoilla? Tokeneita ei varmaan ole lisäilty?

Coili vaikka lineaarinen onkin tarjoaa yleensä paremmin "mid stroke" supportin eli on keskialueella jämäkämpi.

Mutta jos tosiaan nyt maksimi paineeta ja ei saa sagia esim alta 30% tarvisi saada pamppuun lisää painetta, super deluxen maksimi paineet on 45 psi enemmän, ja jäykkiä coileja myös saatavilla jos coiliin haluaa siirtyä.

Wozo
30.04.2020, 17.14
Alkuun pitäisi tosiaan selvittää ne iskarin mitat, ohessa kuva joka helpottanee.

https://i.ibb.co/PQsqZqd/iskari.jpg

Mutta ennen mitään vaihdon miettimistä pari kysymystä.

Ehkä olennainen eli se kuskin paino, paljonko sitä on? Entä mihin sag asettuu nyky painoilla? Tokeneita ei varmaan ole lisäilty?

Coili vaikka lineaarinen onkin tarjoaa yleensä paremmin "mid stroke" supportin eli on keskialueella jämäkämpi.

Mutta jos tosiaan nyt maksimi paineeta ja ei saa sagia esim alta 30% tarvisi saada pamppuun lisää painetta, super deluxen maksimi paineet on 45 psi enemmän, ja jäykkiä coileja myös saatavilla jos coiliin haluaa siirtyä.

Kuski painaa rapiat 115kg +ajokamat. Sag on aavistuksen reilu 20% 270PSI:llä. Tokeneita ei ole lisätty.

Iskarin mitta akselista akseliin on 200mm ja jousto 132mm. Muoks: kuvassa vihreällä oleva mitta on 60mm.

Jotenkin joku jäykkä coili kiehtoisi kokeilla, jos niitä vain noilla mitoilla saisi..

Bnito
01.05.2020, 16.38
Kyl se nykynen iskarikin pitäs olla ihan käypänen sun ajopainolle jos pääset alta 30% sagiin menemättä yli iskarin maks paineita.

Onko ongelmana että se pohjaa vai mikä?

Mitä lueskellut niin monarchissa on suht maltillinen compressio tune vs deluxe, eli kun ajat töyssyyn se joustaa syvälle helposti koska vaimennus on niin mieto. En tosin tästä 100% varma ole...

Standardi mallisista mitoista lähimmäks osuu 200x57mm oleva iskari, se iskarin iskun pituus on pari milliä vajaa tuohon alaosaan.. Ylempi kiinnitys piste on myös varmaan tuo perus reikä mallinen (kuten kuvassa) eikä esim trunnion mount missä kiinnitys pisteet ovat suoraan tuossa iskarin rungossa?

Yleensä iskarissa itsekkäin lukee tuo iskarin mitta sekä millä tunella se on (L,M,H/L,M,H).

Toinen vaihtoehto on käydä asian tuntevassa iskari huollossa vaihtamassa tuo tune jäykempään, sanotaan myös shimmaamiseksi.

Sekä sitten tokeneiden lisääminen on helppo vaihtoehto.

Itsekin painan n.105kg ajokamoineen ja aika usein olen joutunut tokeneita lisäilemään maksimit tai pari vajaan.

janik
01.05.2020, 16.59
Onko iskaria käytetty kunnollisessa huollossa? Oma Fox parani paljon (takuu) huollossa, ei pitänyt paineita ja muutenkin piti ladata kovat paineet. Huollon jälkeen sai käyttää 20-30psi pienempiä paineita ja vaimennus oli paljon parempi. Huollon teki rtech

Wozo
01.05.2020, 22.58
Bnito: Ei pohjaa tai ainakaan en huomaa, että pohjaisi. Ongelmana on se, että pyörä ikäänkuin kulkee liian syvällä. Eli vaikka sag paikallaan on ok, niin ajossa jousto on kuitenkin liiallista, eli alku- ja keskialue humahtaa läpi liian helposti ja niihin kaipaisin jämäkkyyttä.

janik: On käynyt asiantuntevalla pajalla. Ennen huoltoa ihan saman tuntuinen ja samat haasteet kuin huollon jälkeen.

Täytyy varmaan kuitenkin kokeilla noita mainittuja tuunauksia seuraavassa huollossa. Hankalaa nimittäin tuntuu olevan aftermarket iskarien löytäminen.

Bnito
02.05.2020, 11.57
Suomesta voinee olla haastava aftermarket iskareita löytää suoraan verkkokaupoista, mutta esim saksalaisista isommista liikkeistä toki löytyy. Ja käytettynä myös voi löytää.

Ihan esimerkkinä ostin juuri itselle ebaysta (englannista) itselle superdeluxe coilin nykyisen ilmajousen kaveriksi, mitat kaikki on ok, mutta itse kiinnitys puslat joudun vaihtamaan jotta sopii omaan pyörään, eli kyllä niissä on enemmänkin muuttujia jotka tulee ottaa huomioon.

Helpoimmalla varmasti pääset alkuun kun käyt asian osaavassa iskari huollossa kertomassa iskarin puutteet ja kysymässä olisiko heillä ajatusta millä toiminnan saisi paremmaksi.

uusitunnus
05.05.2020, 14.42
Kyl se nykynen iskarikin pitäs olla ihan käypänen sun ajopainolle jos pääset alta 30% sagiin menemättä yli iskarin maks paineita.

Sekä sitten tokeneiden lisääminen on helppo vaihtoehto.

Itsekin painan n.105kg ajokamoineen ja aika usein olen joutunut tokeneita lisäilemään maksimit tai pari vajaan.

Mutta eikö tokenien lisääminen ole juuri se mitä ei haluta nyt tehdä? Jouston alku ja puoliväli käytetään liian herkästi Wozon ajomieltymyksiin. Tokenien lisääminenhän herkentää jouston alkua entisestään.

Wozolla iskari ei pohjaa siten että sitä ajossa huomaisi ja sagikin on yleisissä ohjeistuksissa. Eli noilla tiedoilla ilmamäärä vaikuttaa olevan sopiva, mutta vaimennus ei toimi kuten toivottaisiin. Iskarihan koostuu jousesta (vieteri tai ilmanpaine) ja vaimentimesta (shimmit öljyssä) ja nyt joustopuoli on sopiva, vaimennus ei. Kuulostaa siltä, että iskarin tune on väärä joten joutuu väistämättä menemään tuunauskeskusteluun vaikka ketjun avauksessa nimenomaan ei sitä toivottu.

Eli Wozo joko ostaa kaliin iskarin, jossa voi säätää nopeaa ja hidasta vaimennusta mieltymysten mukaan. Voi myös ostaa uuden iskarin H compression tunella tai sitten etsiä H tunen shimmikasan, jonka vaihtaa tai vaihdattaa iskarin sisään.

TMo
05.05.2020, 15.45
^onnistukos rokkarin iskariin laittaa negatiivipuolelle tokeneita? Foxiin pystyy mutta ei ole ollut tarpeen tutkia onnistuko rokkariin.

Bnito
14.05.2020, 10.26
Megnegillä saa negapuolta kasvatettua, mutta se käy vaan deluxeen. Monarkkiin kin kai saa kannun jolla saa negapuolta kasvatettua.

Ja totta tuo ettei tokenit välttämättä tässä auta, tosin totesin noista tokeneista aiemmin ennenkö sai vähän kuvausta mikä ongelmana oikeasti on.

Tunen säätö, negapuolen kasvatus (ilmakannua vaihtamalla) tai coili varauksin, coililla yleensä saa ns mid stroke supportia jota nyt tuntuu uupuvan myös.

Sambolo
15.05.2020, 02.20
Heh omassa taitaa olla nyt ilmat ja öljyt sekaisin...
Mulla vaihdettiin ensihuollossa iskari uuteen ja varmistettiin ettei vika uusi siinäkin.

TMo
16.05.2020, 08.12
Megnegillä saa negapuolta kasvatettua, mutta se käy vaan deluxeen. Monarkkiin kin kai saa kannun jolla saa negapuolta kasvatettua.

Ja totta tuo ettei tokenit välttämättä tässä auta, tosin totesin noista tokeneista aiemmin ennenkö sai vähän kuvausta mikä ongelmana oikeasti on.

Tunen säätö, negapuolen kasvatus (ilmakannua vaihtamalla) tai coili varauksin, coililla yleensä saa ns mid stroke supportia jota nyt tuntuu uupuvan myös.
Ei tuossa tilanteessa negatiivista puolta kuulu kasvattaa vaan pienentää. Eli sinne neg puolelle pitäisi pystyä laittaa tokeneita. Foxissa näin pystyy tehdä (en ole nyt googlettanut että onko ne edes samat tokenit kun pos puolelle kun mulle aikanaan Foxin iskariin, Float X, tehtiin tuo huollon ja shimmauksen yhteydessä ja silloin en vielä itse iskareita huoltanut niin ei tullut perehdyttyä ja myöhemmin ei Foxeja ole ollut).

Bnito
16.05.2020, 12.30
Ei tuossa tilanteessa negatiivista puolta kuulu kasvattaa vaan pienentää. Eli sinne neg puolelle pitäisi pystyä laittaa tokeneita. Foxissa näin pystyy tehdä (en ole nyt googlettanut että onko ne edes samat tokenit kun pos puolelle kun mulle aikanaan Foxin iskariin, Float X, tehtiin tuo huollon ja shimmauksen yhteydessä ja silloin en vielä itse iskareita huoltanut niin ei tullut perehdyttyä ja myöhemmin ei Foxeja ole ollut).

Totta, oot aivan oikeassa :p

Meni vallan vellit sekaisin, negapuolta kasvattamallahan saadaan alkujouston puolelle herkkyttää ja tässähän tarvittiin jäykkyyttä sinne osastolle...