PDA

Näytä tavallinen näkymä : Yhteensopivuus vanhan keskiön kanssa (Shimano)



kholmbe
27.04.2020, 23.14
Ajattelin ”harjoitella” pyörän korjausta vaihtamalla kuluneita osia vanhaan Nishiki 351 hybridiin jossa kerran jo vahdettu kammet. Sattui kohdalle yhteensopivuusongelma ja vastauksia hieman vaikea löytää. Keskilaakeri on tarkoitus säilyttää mutta kampisarja vaihtaa.

Keskiö on Shimano BB-UN72
Vanhat kammet Shimano FC-M340

Tuli jo hankittua kampisarja mutta se ei ole yhteensopiva. Kuva tässä:
https://www.dropbox.com/sh/uzzzy8z6w4bsv1o/AAATCMZVJPxCAayUZSDrynsxa?dl=0

Ongelma neljä pientä kielekettä (merkattu punaisella ympyröillä) koskettaa keskiön ympärillä olevaan alueeseen ja kiristäessä kampea ei pysty pyörittämään. Kuvassa vasemmalla alkuperäinen kampi ja keskiöstä kuva.

Optimistinen ajatus oli että Motonetistä kuvassa oleva FC-TY501 kampi olisi sopinut siihen. Mutta ei se elämä näin helppoa ollutkaan...

Hankala löytää mistään tietoa kun pyörä on 2000-luvun alusta. Onko kenellekään tietoa mikä siihen kannattaa laittaa?

Aakoo
27.04.2020, 23.31
Nelikanteissa keskiön akselin pituus määräytyy kampisarjan mukaan. Vaihda se keskiö oikean mittaisella akselilla varustettuun, mikä 2min googlauksella näyttäisi olevan 122.5mm.

kholmbe
28.04.2020, 08.22
Kait tässä joitain muitakin specsejä kannattaa katsoa?
Keskiön sisämitta taitaa olla 72 mm. Onko halkaisia standardi ja kiilautuu kiinnii samaan kohtaan kun tuo BB-UN72?

Tuossa Motonetin kampisarjassa oli tosiaan merkintä 68-73 mm ja 122,5 mm keskiötä muistuttavan kuvan kohdalla.

Se mitä tässä mietin että jos tuo keskiön akseli on pitempi eturattaat siirtynee ulospäin pyörästä joka vaikuttanee etuvaihtajaan, vai?

Minun kahden minuutin googlaus aiheutaa suuren määrän mietteitä koska olen sen verran ”Urpo” tässä maailmassa jossa paljon eri komponentteja jotka ei välttämättä sovi yhteen toistensa kanssa. Ja sitten kun komponentille laitetaan paljon ikää niin se ei ainakaan helpota. :-)

nure
28.04.2020, 08.29
^Aloita homma sillä että palauta tuo kampisetti ja vaihda kunnolliseen josta pystyy vaihtamaan rattaat tarpeen vaatiessa.

Qilty
28.04.2020, 08.43
Mikäs toi peltihirvitys siinä keskiön ympärillä on, siihen ilmeisesti ottaa nyt kiinni? Ja oliko edelliset kammet myös 3-rattaalla?

TERU
28.04.2020, 09.25
Jos pyörä on hyvä, mieluisa ja sopiva kooltaan, niin voisi harkita nostaa päivityksellä pykälä ylös päin, tästä kammet ja tuossa suositellaan sopivaa laakeriakin:

https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-alivio-3x9-speed-crank-fc-m4050-2-piece-658390

Ps. Nätti jäykkäkeulainen hybridi Nishiki 351

eakin
28.04.2020, 09.34
Itsellä kanssa tuollainen pyörä jonka talvella rakentelin 1x10 systeemiksi. Wigglen poistotarjouksesta 50€ sain Race Face Evolve kampisetin laakereineen ja Kiinan Deckas narrow-wideratas reilu 10€. Kannattaa tosiaan ainakin katsoa kampisetti josta saa rattaat irti tarvittaessa.

Aakoo
28.04.2020, 09.35
Kait tässä joitain muitakin specsejä kannattaa katsoa?
Keskiön sisämitta taitaa olla 72 mm. Onko halkaisia standardi ja kiilautuu kiinnii samaan kohtaan kun tuo BB-UN72?

Tuossa Motonetin kampisarjassa oli tosiaan merkintä 68-73 mm ja 122,5 mm keskiötä muistuttavan kuvan kohdalla.

Se mitä tässä mietin että jos tuo keskiön akseli on pitempi eturattaat siirtynee ulospäin pyörästä joka vaikuttanee etuvaihtajaan, vai?

Keskiön sisämittaa ei tarvinne katsella, keskiö on lienee mallia BSA, leveys voi vaihdella mutta sama keskiö niihin menee vähän eri spacereilla.

Rattaat siirtyy ulospäin, mutta eivät siis hinkkaa keskiöön joka toivottava lopputulos. Todennäköisesti siis asettuvat samaan kohtaan tai lähelle sitä mitä edelliset kammet.

TERU
28.04.2020, 09.36
Nelikanttikeskiöt monen pituisilla akseleilla ja tarkasti valittavilla kampisarjoilla ovat juuri noin hankalia muille kuin ammattihuoltoliikkeille, joilla löytyy hyllystä sopivat osat - vielä. Nuo alkavat olla historiaa, vaikka ei huonot sinänsä olekaan, toimivaa käyttölaatua parhaimmillaan.
HTll systeemiin siirtyminen poistaa akselinpituusongelman ja onhan se muutenkin askel uudempaan, vaikka jo ikää onkin.

Olli L
28.04.2020, 09.58
^^^^^^ Tuskin asennusyrityksestä näkyviä merkkejä saaneen osan palautus Motonettiin onnistuu.

^^^^^ Taitaa etuvaihtaja olla kiinni tuossa "peltihirvityksessä" eikä pannalla satulaputkessa.

Kampisarja ja sille tarkoitetun keskiöakselin pituus muodostavat yhdessä ketjulinjan (chain line). Se on keskimmäisen rattaan etäisyys rungon keskilinjasta (esim. 47,5 mm). Kuvassasi on se tavallisin kierre 1.37 x 24, keskiömuhvin leveys rungossasi on 73 mm (toinen, tavallisempi on 68 mm). Kammet taipuvat eri profiileilla ulospäin akselin päästä, siksi liian pitkä akseli vie kammet liikaa ulos, liian lyhyt kolise runkoon. Tai päädytään etuvaihtajan toiminta-alueen ulkopuolelle. Vanha ketjulinja on helppo mitata, kun kammet ovat kiinni, tai sitä voi selvitellä vanhojen osien tiedoista.

Eli jos vaihdat sekä kampisarjan ja sille tarkoitetun keskiölaakerin, päädyt osien ilmoitettuun ketjulinjaan. Sekoittamalla osia syntyy jokin kombinaatio, joka joko toimii tai ei.

Miksi muuten vaidat kammet, etkä vain rattaita? Ovatko kaikki kolme kuluneita? Saatko nuo ulokkeet viilattua tai rälläköityä, meneekö silloin kampisarja liian lähelle runkoa?

Lisäys: Puhun siis koko ajan vain neliskanttikeskiöistä, en moderneimmista härpäkkeistä.

Olli L
28.04.2020, 10.58
Keskiön sisämittaa ei tarvinne katsella, keskiö on lienee mallia BSA, leveys voi vaihdella mutta sama keskiö niihin menee vähän eri spacereilla. ...



Noin jos vaihtaa modernimpaan, mutta eikös neliskanttikeskiöt ole erikseen 68 ja 73 mm rungoille?

Leewi
28.04.2020, 11.14
Itse laitoin tollasen vanhaan nelikanttiin, ei nishiki. https://www.thedogswheels.co.uk/products/sunrace-1-x-11-1-x-10-chainset-crankset-96bcd-narrow-wide-chainring-mtb-square-taper

nure
28.04.2020, 11.51
^Nuo voisi olla aivan mainiot... Loppupeleissä ei pieni heitto ketjulinjassa mikään katastrofi ole, liian kapea keskiö saattaa aiheuttaa kylläkin että ratas saattaa ottaa takahaarukkaan kiinni. Myös joidenkin kampisettien rattaiden offset ei ole aina ihan yhteensopivia mutta on harvinaisempaa...

Olli oikeassa, on eri laakeri 68 ja 73millin keskiölle, esim. Bike24:sta löytyy aika laaja valikoima tuota BB-UN55:n laakeria https://www.bike24.com/p223775.html?menu=1000,4,23 Saattanee postikuluineen tulla halvemmaksi kuin kotimaasta tai sitten ei...

Aakoo
28.04.2020, 13.02
Noin jos vaihtaa modernimpaan, mutta eikös neliskanttikeskiöt ole erikseen 68 ja 73 mm rungoille?Totta, tulipas ajatuskatkos. Eli keskiön leveys tulee mitata.

Fuuga
28.04.2020, 19.13
Ja Biltemasta, jos ei kamalasti tule kilometrejä, saa sekä 122mm että 113mm akselisia 68-levyisiin keskiöihin kympillä (10,50€) paketin.

Qilty
29.04.2020, 12.21
Ja Biltemasta, jos ei kamalasti tule kilometrejä, saa sekä 122mm että 113mm akselisia 68-levyisiin keskiöihin kympillä (10,50€) paketin.Nämä ei tosiaan juu kilsoja kestä. Noin 600km ja laakerit entiset.

Shimanon un55 ei suomessakaan maksa paljoa, itse maksoin 16€.

nure
29.04.2020, 13.32
^Ei välttämättä pidä paikkaansa, itse aikoinaan liki 50tuhatta Shimanon kasetilla ilman ongelmia... Tavallaan aivan pomminkestävä umpinainen konstruktio.

kholmbe
01.05.2020, 13.56
Kiitos vinkeistä. Joo, toi motonetin kampisarja oli todellakin hyvin ”peltisen” oloinen. Tilaan netistä toisen joka pitäisi sopia pyörään.
Huoli näiden kanssa on että kun vaihtaa yhden osan niin sitten tulee johonkin toiseen paikkaan yhteensopivuusongelma.
Katotaan mitä kaikkia osia tässä vielä joutuu tilaamaan.