PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mikä avuksi niskajumiin?

PellePelle
27.04.2020, 14.11
Aloitin pyöräilyn noin vuosi sitten. Cyclocross tuntuu tässä vaiheessa passelilta pyörältä minulle, koska tykkään tehdä pk-lenkkiä maantietä ja hiekkateitä yhdistellen. Pyöränä minulla on Cannondale caadx 54. Pyörässä ei ole mitään vikaa mutta asennossa on. Lapojen väli on kuin tulessa lenkin jälkeen. Pahimmillaan se on johtanut migreeniin ja osteopaatti on saanut minusta vakioasiakkaan avatessaan niskaani. Pyörän satulan säädöt on käyty läpi mittojen mukaan eikä niissä pitäisi olla vikaa. Stemmin vaihdoin lyhyempään, ohjainta on korotettu. Tämä auttoi vähän mutta edelleen niskaa alkaa polttamaan, nyt kipu ehkä siirtyy hartioihin mutta ei ole niin pahaa kuin lapojen välissä enkä todellakaan haluaisi ohjainta enää yhtään lähemmäs ja mieluummin jopa alemmas mutta tämä pahentaa niskan kipua. Lenkin kuluessa jo pelkkä pään taivutus alkaa tehdä kipeää ja niska jäykistyy ja on, kuten todettua, kuin tulessa. Haluaisin todella harrastaa tätä hienoa lajia ja tehdä pitkiä lenkkejä mutta nykyisellään niskan palauttelu kestää monta päivää. Itse olen 179 cm pitkä, jalan sisämitta on 89 cm. Jalkani ovat siis melko pitkät verrattuna muuhun kroppaan. Pyörien kokotaulukossa sijoitun käsittääkseni kokojen 54-56 väliin ja suositusten mukaan olen valinnut näistä pienemmän. Pyörän ostin käytettynä. Olen yrittänyt parantaa tilannetta myös niskajumpalla jne. Mitä voisin tehdä? Voiko pyörää vielä säätää? Vai olenko siltikin valinnut vääränkokoisen pyörän? Kilometrejä pyrin keräämään viikossa vähintään 100. Mielelläni ajaisin pidempiä lenkkejä mutta tällä erää en siihen kykene. Myös maantiepyörästä olen haaveillut mutta koska voin panostaa vain yhteen pyörään niin cyclo/gravel sopii omiin tarpeisiini parhaiten.

TERU
27.04.2020, 14.46
Tuo on voinut mennä jo lyhyeksi ajoasennoltaan eikä tangon korottaminenkaan ole oiken hyvä juttu, melkein kokeilisin sentin pidempää stemmiä mitä tehdas oli asentanut. Ja tanko joitakin senttejä alle satulalinjan, maltillisesti. Ylävartalon vaivat lyhyestä alaselän vaivat ylipitkästä, noin oma kokemukseni ajoasennosta. Entäs kypärä, ei kait lippaa, ei kait panava?

Joskus säädöt muuttuvat hyvin eksoottisiksi, kun vaivoja esiintyy, kuitenkin useinkin hyvin läheltä suosituksia omat hyvät löytyy, millipeliä sitten kun lähellä ollaan.

Katsoin pyörän mitat tehtaan tiedoista ja oikein olet valinnut koon puolesta.

Näistä tietenkään välttämättä apua, näin näkemättä, toivon helpotusta löytyvän, laji on paljon antava!

sampo12
27.04.2020, 14.49
Itekkin aika alottelija, vasta 2 kautta maantiellä takana, mutta yritetään vähän pohtia. Olen mitoiltali 179/82, eli selkäsi on omaani 7cm lyhyempi. Toki sinulla vastaavasti kädet ovat varmaan pidemmät. Ollaan siis varmaan aika ääripäät tän pitusista kavereista.
Sun pyörässä TopTube on 537mm, Stack 555mm ja HeadTube 132mm.
Mulla on alla maantiepyörä (tosin mukavuuspainotteinen) ja samat mitat (koko 54, mutta oikeasti taitaa olla 56...) 560mm, 574mm, 170mm.
Olen huomannut, että oman pyöräni geo on minulle täysin epäsopiva. Olen suht taipuisa, joten minulla on tällä hetkellä jyrkkä 80mm stemmi ilman spacereita, koska satula jää minulla tuossa rungossa tosi alas ja HT on korkea. Pyörä on kyllä ihan hyvä ajaa noilla muutoksilla, mutta näyttää hassulle. Minulle sopisi "kisaisempi" geo varmaankin paremmin.
Sinulla taas pitkäjalkaisena satula on varmasti ylempänä. Kun tuohon yhdistää lyhyen selän ja vähän sporttisemman geometrian (korjatkaa jos olen väärässä) en ihmettele yhtään, että edelleen on ongelmia. Eli sinun ohjaamosi on noin 4cm alempana ja satula 5cm ylempänä lähtötilanteessa. Ero on aika valtava.
Jos tavoitellaan sellaista normaalia harrastajan ajoasentoa, pitää minun siis lyhytjalkaisena ostaa matalia pyöriä (koska satula jää melko alas, pitkä selkä vaatii suht pitkän TopTuben kuitenkin) ja sinun taas korkeampia pyöriä (koska satula on nostettava suht ylös ja lyhyt selkä pakottaa valitsemaan pienen koon ettei TopTube kasva liikaa) josta vielä ehkä lyhennettävä stemmiä.
Menisin asiantuntevaan liikeeseen/kaverin luo, joka katsoisi asentoa ja antaisi testiin jotain toisenlaista geometriaa.

The flying Chocobo
27.04.2020, 15.03
Kiinnittäisin huomiota myös seuraaviin: Asennon staattisuus ajaessa, ajatko pitkiä aikoja hyvin samassa asennossa, ylä- ja keskivartalon lihaskunto, venyttely ja muu sen tyyppinen kehonhuolto. Minulla hartia- olkapääkipiuihin auttoi lihaskunnon parantaminen ja alaselän vaivat sain hallintaan venyttelyllä. Fyssarilta sain tukea (sattui sellainen joka oli triathlonia harrastanut) nimenomaan noihin venyttelyasioihin. Pikaisesti geonmetriataulua vilkaistessani tuntuisi kummalta jos tuosta ei sopivaa sinulle saisi (minulla on myös pitkät jalat 173/86 ja olisin aika vakavasti harkinnut pykälää pienempää mallia itselleni kuin sinulla on). TERUn vinkit on varmasti kokeilemisen arvoisia. Kokeile vielä noita venyttelyjä yms jos et ole jo kokeillut.
Joka tapauksessa viimeisten säätöjen saaminen kohdalleen on aikaa vievää ja millipeliä, osa omista 'ongelmista' tuli melkein heti, mutta viimeisimmät vasta kolmen-neljän vuoden kuluttua harrastuksen aloittamisen jälkeen.
Tsemppiä.

nure
27.04.2020, 18.02
Lisäksi jos jännittää ajaessaan niskaa ja eikä osaa rentouttaa, ei sitä koko aikaa tarvi kuikuilla ympärilleen niska jäykkänä. Toisaaltaan kylmä fakta voi olla yksinkertaisesti se että ei harrastus sovi kysyjälle.

TERU
27.04.2020, 18.32
Rento pitää olla, satula tanko linjan yläpuolella tulisi olla mukava jännittämätön olo, ikään kuin auton penkkiin istuessa ja ratti on juuri oikella kohdalla - ajo on helppoa. Toinen käsi tai molemmatkin on vapaasti irrotettavissa tangosta ajoipa millä otteella tahansa, kunhan nyt vauhtia sen verran, että pyörät pyörivät riittävästi.

Pyörän säädöistä, tangon ja kahvojen säädöistä lähtisin etsimään tähän helpotusta. Satulan asennon haluaisin vielä kuitenkin tarkistettavan, etäisyys polkimista, kaltevuus ja korkeus.

Omat mittani kohtalaisen lähellä kysyjää, 174/83, siis selkä minulla sentin pidempi, jalkojen pituudessa isompi ero, josta johtuen kysyn, saatko satulan riittävän taakse nykyisellä satulatolpalla?

Jalkojen pituus asettaa haasteita, kuten nykyisin sanotaan ongelmista.

Näistä nyt edelleenkään ei välttämättä apua, mutta tuskin umpikujaankaan ajaudut näillä.

29er
27.04.2020, 19.31
En ole ajoasennon asiantuntija, mutta tässä silti kontribuutioni:
- Ajatko kyynärpäät "lukossa"?
- Ajatko niska kenossa katse kauas eteenpäin?
- Onko "coren" lihakset kunnossa vai koko yläkropan paino käsillä?
Nimim. niskaongelmia on kyllä ollut

Jantsa
27.04.2020, 19.53
Mistähän voisi johtu toispuoleinen niskajumi lenkin jälkeen, varsinkin 1-2 päivän päästä. Olen n. 10v harrastanut maastopyöräilyä satunnaisesti ja pyöriäkin on muutama matkan varrella ollut. Silti sama ongelma ollut aina, vasen puoli niskasta ja hartiasta jumissa.

pätkä
27.04.2020, 21.25
Ketjun aloittajalle. Tanko lienee niin ylhäällä kuin sen saa. Laske satulaa n. 10mm vaikka se nyt olisikin oikealla korkeudella. Selän ja niskan kulma muuttuu merkittävästi. Satulan laskusta ei ole mitään haittaa ellei polvet ala protestoimaan. Aja normaali lenkki ja seuraa tuntemuksia niskassa, hartioissa jne. Jos niska ym. vaivat helpottaa niin tanko on liian alhaalla eli vääränkokoinen pyörä olettaen, että satula on ollut aiemmin oikealla korkeudella.

Ajaessa kiinnitä korostetusti huomiota, että rentoutat olkapäät etteivät ne ole lukossa ylhäällä "korvissa" pää olkapäiden väliin painuneena. Olkapäät alas, eteen ja lavat irti toisistaan. Aja lenkki, jossa tavoitteena on vain asennon säätö.

HXX1100H
28.04.2020, 06.22
Ketjun aloittajalle. Oletko itse säätänyt pyörääsi ? Jos olet niin ammattilaisen tekemä bike fitting voisi ratkaista ongelmasi.

nure
28.04.2020, 09.48
^Kyllä ihan positiivista että säätää itse, perussäädöt ensin ja sitten vaikka lenkille ja tarvittavat työkalut mukaan ja pikkuhiljaa kaikki kohdilleen. Itsellä ainakin homma toiminut niin, aikoinaan kerran Shimanon bikefittingissä ja oli itselle ainakin turhaa.

PellePelle
28.04.2020, 14.54
En ole käynyt säätämässä pyörää kenenkään ammattilaisen toimesta, en ole ihan varma missä se täällä Pirkanmaalla edes onnistuu. Vatupassilla ja mitalla olen laittanut säädöt Velogin-ohjeiden mukaan. Nyt kannattaisi siis kokeilla pidempää stemmiä, koska nykyinen on jo liian lyhyt. Ajattelin 110m 17 asteen nousulla (nykyinen 90 mm ja 35 astetta mikä on siis liian lyhyt). Satulan säädön pitäisi olla ihan ok eli saan sen oikealle tasolle ja säätövaraa riittää taaksepäinkin jos tarve vaatii mutta nyt säädetty ohjeen mukaan kohdalleen. Niskajumppaa on syytä jatkaa ja tehostaa. Kypärä minulla on ihan perusmallia oleva Bell, siihen en ole kummemmin panostanut joten se voisi olla yksi kehityskohde.

TERU
28.04.2020, 16.52
No nuo Bellekypärät painaa älyttömästi, hanki pian kevyempi, minulle tuli Kask Mojito - tuossa yksi paljon köykäsempi!

Ps. Tuolla ylempän joku neuvoi laskemaan satulaa 10 mm, neuvoisin ihan samaa, hyväksy pitkien jalkojesi kompensaationa ainakin kokeiluna matalampaa satulankorkeutta mitä on ollut, vaikka se menisikin jo alle suositusten. Käytän aina jokseenkin tuon saman verran alle suosituksen omissani, vaikka pitkäjalkaisuutta on vähemmän.

PPs. Senttikin on pitkä matka stemmin pituuden muutokselle.

K.Kuronen
28.04.2020, 19.38
...Stemmin vaihdoin lyhyempään, ohjainta on korotettu. Tämä auttoi vähän mutta edelleen niskaa alkaa polttamaan, nyt kipu ehkä siirtyy hartioihin mutta ei ole niin pahaa kuin lapojen välissä enkä todellakaan haluaisi ohjainta enää yhtään lähemmäs ja mieluummin jopa alemmas mutta tämä pahentaa niskan kipua...

Minkä verran on satulasta pudotusta tankoon?

PellePelle
28.04.2020, 19.56
Minkä verran on satulasta pudotusta tankoon?

7 cm alkuperäisellä 100 mm stemillä ja viitisen senttiä sillä 90 mm 35 asteen highrise stemmillä jota myös suositeltiin.

pätkä
28.04.2020, 20.07
^hyvin maltilliset dropit. Ajoasennossa lienee korjattavaa. Tietysti vaikea sanoa ja korjata näkemättä. Jopa tangon lasku ja pidempi stemmikin voisi auttaa. Tulee vaikutelma, että ohjaamo on turhan ahdas.

TERU
29.04.2020, 06.55
Velogilta saa kypärävihjeitä kuten muutakin ajamiseen liittyvää:

https://youtu.be/zLlri7yRt3w

hutikka
29.04.2020, 23.03
Itsellä auttanut merkittävästi niskajumeihin niskan lihasten vahvistaminen.

Hirta
30.04.2020, 09.11
Onko sulla ollut aikaisemmin missään muussa toiminnassa samankaltaista kipua? Onko kipu yhtä kovaa kummallakin puolella vai enemmän toisella?

Entä ryhti, sijottuuko olkapäät mihin suoraa seisoessa, saatko kämmenet yhteen seläntaakse? Olkapää lihasten kireys vois myös aiheuttaa yläselkä/niska ongelmia.

MRe
30.04.2020, 17.24
Mulla meni aikanaan cyclolla niskat jumiin kun ajoin yhden lenkin mtb-kypärällä. Koska ei tässä mitään pellekypäriä osteta. No ostettiinpas.

Mulla on lyhyt niska. Intissäkin aina kapiaiset vittuili, kun lomillelähtiessä hiukset tuli kauluksen päälle. No tietysti tuli, kun pää lähtee suoraan hartioista. Samasta syystä en voi pitää mitään ajotakkia, missä on paksu kaulus tai esimerkiksi huppu tungettu kauluksen sisään.

Lammy
30.04.2020, 18.46
Reilun vuoden maantie- ja gravelpyörällä ajettuani (noin 7000 km) on kroppani alkanut pikkuhiljaa tottua ajoasentoon ja rasitukseen.
Aiemmin niska, hartiat ja alaselkä olivat enemmän tai vähemmän kokoajan huonona. Toki Espoo 200 "tulisti" niskan mutta palautuminen oli nopeahkoa näin viissseiskaksi.
Eli minulle piti kertyä kilometrejä.
Pyörät on suurinpiirtein oikean kokoiset ja lenkeillä päällä hyvät bibsit.

Haukkuvat
05.05.2020, 02.58
Mistähän voisi johtu toispuoleinen niskajumi lenkin jälkeen, varsinkin 1-2 päivän päästä. Olen n. 10v harrastanut maastopyöräilyä satunnaisesti ja pyöriäkin on muutama matkan varrella ollut. Silti sama ongelma ollut aina, vasen puoli niskasta ja hartiasta jumissa.

Sama ongelma, tosin kipu tulee (vasemmalle puolelle) jo puolisen tuntia lenkin alusta. Hieroja, fyssari, lihaskunto jne jo kokeiltu. Viimein menin bikefittiin: oikea jalka n 1 cm lyhyempi => lantio kippaa oikealle => aiheuttaa kivun vasempaan hartiaan. Oikean kengän pohjaan laitettiin 5 mm korotuspaloja. Myös ajoasennossa ja pyörän mitoituksessa oli korjattavaa. Näiden jälkeen ongelma on merkittävästi pienempi ja vähenemään päin. Lisäksi kiinnitän huomion rentoon ajoasentoon ja etteivät olkapäät nouse korviin. Toivottavasti näistä ajatuksista on apua. ��

Laroute
05.05.2020, 09.37
Kokeileppa aloittaja vinkkiä, jonka jo jossain ketjussa annoinkin. Ota kahvakuula, painolla ei niin väliä aluksi. Nosta se suoraan pääsi päälle molemmin käsin ja yritä jatkuvasti kurottaa sillä ylemmäs ja ylemmäs. Minuutin ajan kerrallaan pinnistelet pitäen sitä ylhäällä ja kuvittelet saavasi sitä yhä ylemmäs.

Mahtava polte tulee hartioihin, lapaluiden ja yläselän lihaksille. Vaikkapa 3x1min. Pitäisi olla seuraavan päivänä yläselän lihasten terveellisesti kipeät. Vahvistaa mainiosti yläselkää ja hartioita.

Leewi
05.05.2020, 11.29
Olisiko mahdollista kokeilla maastopyörää? Suurimmassa osassa droppitankoisia pyöriä ajoasento on niskavaivaiselle aika armoton. Jos niska ei oirehdi pystymmässä asennossa, niin sitten voisi miettiä ratkaisuja.

Marsusram
05.05.2020, 14.24
Mulla meni aikanaan cyclolla niskat jumiin kun ajoin yhden lenkin mtb-kypärällä. Koska ei tässä mitään pellekypäriä osteta. No ostettiinpas.

Kumarassa asennossa mtb-kypärän lippa peittää näkökenttää. Muutenkin näkeminen ohjaa niskan asentoa.
Kun on peittävät kulmakaaret ja silmät syvällä, niin joutuu nostamaan päätään enemmän. Samoin jos niska on kumara (kännykän tuijottamisesta).
Parasta on hakea tarpeeksi pysty selän asento, jotta näkee eteen niskaa pahemmin jännittämättä.