Näytä tavallinen näkymä : Miten estää varkaudet ja vahingonteot ja tukea halpaa korjaamista?
Toivon ympäristönsuojelullisten arvojen vuoksi kevyiden sähköisten kulkineiden läpimurtoa. Tekniikka niihin on valmis, mutta sen hyödyntämistä ainakin omalla kohdallani haittaa merkittävästi pelko varkauksista ja vahingonteoista. Tämä on asia, johon mielestäni yhteiskunta voisi tulla ympäristönsuojelun vuoksi apuun. Sähköisille kulkineille pitäisi saada valvottuja tai lukittuja säilytyspaikkoja, joista niitä ei pystyttäisi varastamaan ja joissa niitä ei voitaisi rikkoa.
Osaisiko joku ehdottaa ratkaisuja, jotka olisivat sekä varmoja että pyöräilijän näkökulmasta helppoja käyttää? Kaupalliseen malliin en tahtoisi mennä, koska se olisi taas yksi este kevytliikkumisen yleistymiselle. Jos ihmiset saataisiin autoista pyörien ja pyöräskoottereiden kyytiin, se olisi yhteiskunnalle ja ympäristölle niin hyödyllistä, että toiminta voitaisiin rahoittaa veroista.
Toinen kevytkulkineiden yleistymistä tukeva ratkaisu olisi "kansanskootteri", mahdollisimman yksinkertaisella tekniikalla ja helpolla korjattavuudella toteutettu standardiratkaisu, joka tarjoaisi välttämättömän mahdollisimman halpaan osto- ja ylläpitohintaan. Tällaistakin ratkaisua valtio voisi tukea. Sen ei tarvitsisi perustua yksinomaan markkinaehtoisuuteen.
Tähänkin kuulisin mielelläni ehdotuksia.
Harmittaa, että sähköautoille työnnetään sekä suoraa että verotuksellista tukea, vaikka yhden sähköauton akkumäärällä voitaisiin rakentaa ties kuinka monta skootteria ja pyörää.
Homma kaatuisi viimeistään tämän foorumin spandexitrollien vastustukseen. Täälläkin ollaan valmiit tekemään mitä vain ettei sähköpyöräily yleistyisi. Varsinkaan kohtuuhintainen sellainen.
Eihän palveluita tarvitsisi rajata pelkästään sähköpyörille. Ne voisivat koskea kaikkia (arvokkaita) pyöriä.
Maan alle rakennetun pysäköintikompleksin kokoiseen höskään mahtuisi melkoinen määrä pyöriä ja skoottereita. Nyt niitä rakennetaan autoille, joilla ajaa usein vain yksi ihminen.
Jos vaikkapa olemassaoleviin/rakennettaviin parkkitaloihin varattaisiin ilmaisia/halpoja pysäköintipaikkoja sähköpyörille, se olisi hyvä juttu. Yhteen auton ruutuun mahtuu monia sähköpyöriä ja tätä voitaisiin jopa tukea.
Itseäni myös hieman epäilyttää arvokkaan menopelin jättäminen parkkiin pidemmäksi aikaa kaupungille tai muualle. Etenkin kun aiemmin pyöristä on varastettu esim. valo kirjastokäynnillä ja pumppu vuokrakerrostalon pyörävarastosta. Ja hajotettu jopa kokonainen pyörän runko käyttökelvottomaksi, kun pyörä oli kerrostalon pyörävaraston edessä parkissa.
Travelkicking
26.04.2020, 20.18
Saksankielisillä alueilla tunnetaan Radstation (pyöräasema). Tuolla videolla https://www.youtube.com/watch?v=qwkwPXbay20 puhutaan, että tarjolla on kk-lippu 7 e ja vuosilippu 70 €. Sirukortilla ovi aukeaa 0-24. Tuossa yksi valmistaja https://www.orion-bausysteme.de/de/fahrradstaender Näin Innsbruckin rautatieasemalla kaksikerrosversion livenä edelliskesänä. Tuo ajatus, että yhteiskunnan pitäisi suojella kalliimpia pyöriä, on aika etäinen. Punavihersosialistikakarat voivat naarmuttaa bemarin kylkeä suht esteettömästi, joten miksi bemarin omistajien pitäisi osallistua sinun vielä hankkimatta oleva ebiken suojauskuluihin ?
Hyvä askel olisi myös runkolukittavien pyöräparkkien lisääminen.
Tuo ajatus, että yhteiskunnan pitäisi suojella kalliimpia pyöriä, on aika etäinen.
Etäisenä voidaan pitää myös ajatusta, että yhteiskunta rakentaa väylät, joilla liikutaan. Se on kuitenkin katsottu yleistä etua ajavaksi ratkaisuksi.
Kun kerran väylätkin rakennetaan, niin miksi ei ratkaisuja, jotka edistävät puhdasta liikkumista ja ajavat yhteiskunnan kokonaisetua?
Eiköhän se olisi parempi lisätä poliisin resursseja että voisivat edes tutkia näitä pyörävarkauksia, ja myös rangaista niitä varkaita kun he kiinni jäävät. Tällä hetkellä joku muutaman tonnin pyörän varkaus ei aiheuta yhtään mitään reagointia poliisin toimesta. Ei le aikaa eikä kiinnostusta.
Eiköhän se olisi parempi lisätä poliisin resursseja että voisivat edes tutkia näitä pyörävarkauksia
Pyörävarkauksien estäminen valvonnalla on minusta toivoton tavoite. Vai onko se onnistunut jossain vapaassa maailmassa? Jos on, niin missä?
Travelkicking
26.04.2020, 20.54
Хуй: ...yhteiskunta rakentaa väylät, joilla liikutaan. Se on kuitenkin katsottu yleistä etua ajavaksi ratkaisuksi.
Onko tässä jokin sanaleikki menossa ?
Хуй: ...yhteiskunta rakentaa väylät, joilla liikutaan. Se on kuitenkin katsottu yleistä etua ajavaksi ratkaisuksi.
Onko tässä jokin sanaleikki menossa ?
Mitä tarkoitat? Poliittisilla ratkaisuilla ohjataan ihmisten käytöstä tiettyyn suuntaan. Esimerkiksi sähköautojen hankintaan annetaan tukea ja sähköautojen verotus on kevyttä, jotta sähköautot yleistyisivät ja päästöt tipahtaisivat. Vastaavasti taas suuripäästöisten polttomoottoriautojen verotus on korkeaa ja polttoaineen hinnasta suurin osa on veroa.
Miksi ei voitaisi tehdä myös pyöräilyä tukevia yhteiskunnallisia ratkaisuja?
Jos pyöräilyfoorumillakaan ei kannateta pyöräilyn tukemista, lienee turha toivoa, että siihen panostettaisiin. Kun ei ole sosiaalista painetta, ei ole tukeakaan.
Loppupeleissä ainoa energiaystävällinen pyöräilymuoto on luomupyöräily... Tuskinpa se lataussähkö tyhjästä tulee eikä tuo akkutuotantokaan mitenkään ongelmatonta ole...
Aikoinaan Briteiisä laskettiin että kaikki mahdolliset laturit kuten puhelimet ja tietokoneet käyttävät yhden ydinvoimalan verran sähköä joten täytyypä nyt alkaa miettimään mihin seuraava voimala rakennetaan...?
Ydinvoimalla ladattu akku, vai nautapihvillä syötetty ihminen.
Nauta kuuluu perusravintoon ja ydinvoima evoluution tulos, joka niemeen ja notkelmaan.
Sähköpyörien sähkönkulutuksesta huolehtiminen menee jo vähän överiksi. Aika moni luomupyöräilijä käy lenkin jälkeen saunassa, joka keskimäärin kuluttaa 20x enemmän sähköä kuin Shimanon akun ajo täydestä tyhjäksi.
Akkutuotanto saattaa sitten ongelma ollakin, mutta jos pyörä on vaihtoehto autolle ja edes osan korvaa siitä niin kääntyy sekin voitolle.
^Tietenkin Brittannia väestöltään suurempi mutta aina kaikessa provosoinnissa on osa totuutta, jonkun kulutus laskee ja toisen kasvaa...
Aina kaikki perustelee sähköpyöräilyä autoista luopumisella mutta kuinka moni tosiaan moisen tekee? Lisäksi on se väki joka pakkaa pyöränsä auton kyytiin ja ajaa johonkin keskukseen "ekologisesti" ajelemaan... Aika kaksinaismoraalista. Miksei vain yksinkertaisesti sanota että en viitsi tai jaksa polkea niin hankin sähköpyörän?
Aina kaikki perustelee sähköpyöräilyä autoista luopumisella mutta kuinka moni tosiaan moisen tekee?
Pakko myöntää, että oli vaihtoehtoina ostaa toinen auto tai sähköavusteinenpyörä niin valittiin jälkimmäinen. Nyt eka kk takana ja mittarissa reilu 500km.
Pyörällä ajaa minä ja poika.
Hyvä askel olisi myös runkolukittavien pyöräparkkien lisääminen.
Minä myös kannatan tätä. Ja saavat olla yksinkertaisia. Tuolla näkee mitä ihmeellisimpiä virityksiä jotka varmaan ovat myös kalliita ja niihin mahtuu vähemmän pyöriä. Yksinkertainen on hyvä. Asun juna-aseman lähellä ja siellä näkee paljon etu- ja takarenkaita jotka ovat jääneet telineeseen kun runko on lähtenyt jonkun pitkäkyntisen mukaan.
Pasilan Tripassahan on jo kaksi sisäparkkia fillareille. Talven aikana niissä ei ainakaan ole ollut tungosta. Nyt sitten koronakin vaikuttaa. Siellä on myös ulkona niitä runkolukittavia paikkoja. Niitäkin voisi olla vielä enemmän.
Aina kaikki perustelee sähköpyöräilyä autoista luopumisella mutta kuinka moni tosiaan moisen tekee?
Ei tuokaan ole kysymys, jossa on noudatettava oikeaoppisesti yhtä linjaa. Ihminen voi sekä pyöräillä että autoilla.
Tällä hetkellä kelvien käyttöaste on surkea. Tehdylle asfalttikilometrille suhteessa kuljettuun matkaan muodostuu hirveä hinta. Vieressä menee autoja jatkuvana virtana, mutta kelvillä ei kulje juuri kukaan.
Jos käyttäjämäärä saataisiin edes kolminkertaistettua, niin sekin olisi jo jotain. Silti olisi tyhjää, mutta jokainen sähköpyörän selkään edes ajoittain saatu autoilija parantaisi sekä ilmanlaatua että liikenteen sujuvuutta.
Siksi sähköpyöräilyä tukevia ratkaisuja kannattaisi ajaa.
Monesti kun näitä foorumin juttuja lueskelen, tulee tunne, että meitä arkeaan ympärivuotisesti pyörällään pyörittäviä, joille pyörä ei ole kikkailun tai hifistelyn väline vaan arkinen tunteita herättämätön (usein kohtalaisen halpa) työkalu, on loppujen lopuksi varsin vähän. Toivottavasti sähköpyöräily ja -skootterointi toisi tähän muutoksen, koska onhan se nyt ikävää pöllyyttää pienhiukkasia keuhkoihin, kun vaihtoehtojakin olisi.
Tämän on pakko olla trollausta. 0,5 kWh akun lataaminen vaatisi lisäinvestointeja energiantuotantoon yhteiskunnan tasolla. Yksityishenkilö kuluttaa Suomessa keskimäärin 16 000 000 kWh sähköä vuodessa. Eli 43 kWh päivässä!
Vaikea uskoa. Mihin tuo lukema perustuu? Mitä kaikkea siihen on laskettu yksityisen kulutuksen lisäksi?
ebike-harrastelija
27.04.2020, 10.15
Tämä on yksi avainasia myös omasta mielestäni, joka tulisi ratkaista.
Eipä tuon tarvitsisi olla kuin valvottu lukittu alue, jonne pääsisi kulunvalvontaa hyödyntäen sisään ja ulos, sopivaa maksua vastaan. Mieluiten vartija fyysisesti paikan päällä katsomassa alueen perään. Joku parkkihalli varmaan muuten jees, mutta jos sieltä pääsee sisälle ja ulos valvomatta, niin nopsaan ehtii pakettiautoporukka ottamaan pyörän jos toisenkin mukaansa.
Noh, tulevatpa nuo nykyään hakemaan ihan kotipihastakin pyörät jos tietävät, että arvokasta tavaraa...
ebike-harrastelija
27.04.2020, 10.19
Aina kaikki perustelee sähköpyöräilyä autoista luopumisella mutta kuinka moni tosiaan moisen tekee?
Hep täällä yksi. Enkä kadu. Valitse itselleen mieluisa (sähkö)pyörä alle niin motivaatio kasvaa huimasti.
Toisaaltaan kaikillahan on täysi valinnanvapaus toimia niin kuin lystää, muutaman sähköpyöräilijän tunnen ja toiseen huusholliin ainakin hankittiin tila-auto toiseksi jolla päästään pyöräilemään sähköisesti, hieman nurinkurista...
Itse en kannata minkäänlaisia tukia millekään erityisryhmälle, en autoilijoille enkä pyöräilijöille, mutta teiden kunnossapito kyllä yhteinen etu, myös oikeillekin pyörille.
Omaisuudestaan jokainen on itse vastuussa ja pitää huolen kykyjensä mukaan eikä siihenkään yhteiskuntaa sen kummemmin pitäisi vaatia, tietenkin maksulliset valvotut pyöräparkit ainakin kaupunkien keskustoissa ja esim. linja-auto- ja rautatieasemoiden yhteydessä olisi mainio ajatus, jo pelkästään järjestyksen vuoksi.
Itse en kannata minkäänlaisia tukia millekään erityisryhmälle, en autoilijoille enkä pyöräilijöille
Kyllähän tuo kelvien ylläpito on rahan haaskaamista mitättömän pienelle erityisryhmälle. Kuten totesin, etenkään talvella juuri ketään ei tule vastaan. Silti kelvitkin aurataan, usein myöhässä mutta kuitenkin. Niitä myös kunnostetaan. Eikä niiden rakentaminen ole halpaa.
Kun kerran kevyen liikenteen tukemiseen on päätetty tuhlata rahaa, niin miksi ideaa ei yritettäisi viedä loppuun saakka ja tehdä myös muilla ratkaisuilla kevyestä liikenteestä houkuttelevaa? Miksi tehdä väyliä, joita ei käytetä? Nykytilanne on vähän sama kuin rakennettaisiin kirjasto ilman palveluita. Seinät ilman kirjoja.
Miksei vain yksinkertaisesti sanota että en viitsi tai jaksa polkea niin hankin sähköpyörän?
Tämä argumentti on aika loppuunkaluttu luu eikä edes pidä paikkaansa niin kovin kuin osa siihen haluaakin uskoa.
Sen sijaan että EU asettelee jotain keinotekoisia rajoituksia sähköpyörillle, voitaisiin sähköinen lukitus määrätä niihin pakolliseksi. Eli virrat saisi päälle joko avaimella tai jollain puhelinsovelluksella. Muuten polkimet olisivat lukittuina. Ei se varastamista kokonaan estä, mutta on pieni haitta sekin. Harvemmassa kuitenkin ne kerrat, että haetaan 10 pyörää kerralla pakettiautolla. Samoin akut voisi vaatia koodattavaksi moottorin kanssa yhteen.
ebike-harrastelija
27.04.2020, 10.52
Toisaaltaan kaikillahan on täysi valinnanvapaus toimia niin kuin lystää, muutaman sähköpyöräilijän tunnen ja toiseen huusholliin ainakin hankittiin tila-auto toiseksi jolla päästään pyöräilemään sähköisesti, hieman nurinkurista...
Näkeehän noita tavallisiakin luomupyöriä autojen katoilla tuon tuosta, kun mennään eri paikkoihin pyöräilemään. Harrastus sekin, ja mielestäni parempi kuin joku polttomoottoripohjainen harrastus. Toki minä pidän hevosten kärräämistä autojen perässä ympäri maita ja mantuja juoksemaan ovaaliympyrää rattaat perässä myös vähän erikoisena.
-- teiden kunnossapito kyllä yhteinen etu, myös oikeillekin pyörille.
Niin, mikäs nyt onkaan mielestäsi oikea pyörä?
Nää Nuret ja muut sähköpyöriä vastaan kapinoivat muutosvastarintaiset on kyllä hauskoja veijareita. Miksi ette vaan myönnä ettette jaksa polkea 15kg markettigravelilla vaan pitää olla mittatilaustyönä alle 9kg painava teräsrunkoinen laite? Vain laiskat ja läskithän tuollaisia tarvitsee...Tosimiehet polkee painavilla pyörillä!
Niin, mikäs nyt onkaan mielestäsi oikea pyörä?
Oon pari vuotta seurannu foorumia ni mulla olis arvaus:
Semmonen missä ei ole virvelitehtaan osia eikä turhaa pomppukeppiä keulalla. Eikä tietty moottoria.
Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
oki minä pidän hevosten kärräämistä autojen perässä ympäri maita ja mantuja juoksemaan ovaaliympyrää rattaat perässä myös vähän erikoisena.
Ottaen huomioon, että pre-corona Suomessa raveja oli 363 päivänä vuodessa. Siinä joku sähköpyörän akun lataaminen on kuin hevosen paska hiekkalaatikossa. Eiku... tai no jotain kuitenkin.
Oon pari vuotta seurannu foorumia ni mulla olis arvaus:
Semmonen missä ei ole virvelitehtaan osia eikä turhaa pomppukeppiä keulalla. Eikä tietty moottoria.
Joo, osat campaa ja rungot sitten sieltä, missä ihmisiä putoaa koronaan kuin kärpäsiä. Mitäs kun USAta lukuunottamatta corona on iskenyt näihin pyöräilymaihin. Altistaako maantiepyörällä ajo ja spandeksiin pukeutuminen koronaan?
Kyllähän arkipyöräilyä estää ihmisten mukavuushalu. Se ei tunnu monestakaan mukavalle että vääntää niska hiessä mäkeä ylös ja sisätiloihin astuessa tulvahtaa armoton jälkihiki joka valuu selästä persvakoa pitkin aina nilkkoihin saakka. Kuten liikenteessä voi havaita, Nuren kaltaisia aktiivipyöräilijöitä on kovin vähän. Sähköfillari on itselleni ainakin ollut merkittävä arkipyöräilyn lisääjä. Toki elämäntilanne lastenkuljetuksineen hieman houkuttaa edelleen kulkemaan osan matkoista autolla.
Autovarkauksien vähentäjänä on toimineet ajonestolaitteiden yleistyminen eikä ihan kaikilla narkkareilla ole ajoneston purkamiseen soveltuvia laitteita. Siksi ihmettelen suuresti miksei fillarivalmistajat ole varustaneet moottoreitaan ajonestoilla suuressa mittakaavassa. Nykyään saadaan puhelimet tyhjennettyä ja jäljitettyä netin kautta ja varmasti varkaatkin kiinnittäisi huomiota fillarissa olevaan tarraan jossa kerrottaisiin ettei varastetulla fillarilla tee mitään koska se lukitaan välittömästi ajokelvottomaksi jos sitä yrittää käyttää joku muu kuin oikean avaimen/koodin/sormenjäljen/puhelinapplikaation haltija.
Itse kaipaisin fillariparkkeja joissa olisi lukittavat fillarin kokoiset lokerot. Mitä ei näe, se ei houkuta. Koppiin saisi työnnettyä fillarin ja kohtuullista maksua vastaan säilyttää sitä siellä. Mutta tässä törmätään siihen ikävään asiaan ettei tällaisia koppeja ole/olisi joka paikassa joten tuollaiset säilytyskopit voisi toimia vain liityntäpysäköinnissä juna-asemilla, kauppakeskuksissa tai toimistorakennuksissa. Jotkut yritykset ovat olleet sentään niin valveutuneita että ovat rakentaneet toimistotaloihinsa kunnon lämmitetyt fillarivarastot jopa pesumahdollisuuksilla.
Mutta samalla kun kalliita pyöränsäilytysmahdollisuuksia rakennetaan ja fillaristeilta aletaan periä niistä parkkimaksuja, menetetään arkifillaroinnin parhaat puolet; maksuttomuuus ja vapaus. Olen niin nauttinut siitä että fillarilla voi pysäköidä mihin vaan eikä tarvi metsästää parkkipaikkoja eikä maksaa parkkimaksuja.
En asu pääkaupunkiseudulla ja täällä ainakin kunta ottaa fillaristeja hyvin huomioon. Se rakentaa runkolukittavia telineitä koko ajan lisää ja osaan jopa katokset. Lisäksi se edellyttää kaavoituksessa liikekiinteistöjen yhteyteen fillariparkkeja. Tosin osa kauppakeskuksista yrittää livistää runkolukitustelineistä viimeiseen saakka mutta ovat rakennuttaneet ne sen jälkeen kun asian nostaa julkiseen keskusteluun.
Kunnan aktiivisuutta fillariparkkien suhteen auttaa kun aktiivipyöräilijät nostaa arkipyöräilyä tapetille ja tekee yhteistyötä kunnan kanssa. Tässäkin auttaa yhteinen sopuisa linja eikä se että syyllistetään kuntaa ja haukutaan sitä. Aktiivinen ehdotus sopivista fillariparkkien paikoista auttaa ja pitää muistaa olla asiassa itse säännöllisesti (mutta ei liian usein) yhteydessä kuntaan. Saattaa auttaa jos perustaa yhdistyksen ajamaan oman kunnan akipyöräilyn asiaa. Mutta moni mieluummin haukkuu palstoilla ja odottaa että muut toimii eikä halua itse nähdä vaivaa asian eteen.
Sampo, juuri niin, hiiluikuitusetkin kyllä lasketaan porukkaan. Eikös Tunturilla ollut aikoinaan mainos "Moottori olet sinä"?
Eakin, kun aikoinaan tarpeeksi pitkään paskoilla tullut poljettua niin on jo ansainnut nuo kahdeksan kiloiset teräspyöränsä ja toisaaltaan kun ikä ei vielä paina niin ei tarvi siihen moottoria. Olen kyllä sanonut että kun seuraava tasakymmen tulee täyteen niin tarkistan tuon sähköpyörä mielipiteeni.
Yksityishenkilö kuluttaa Suomessa keskimäärin 16 000 000 kWh sähköä vuodessa. Eli 43 kWh päivässä!
Vaikea uskoa. Mihin tuo lukema perustuu? Mitä kaikkea siihen on laskettu yksityisen kulutuksen lisäksi?
Tuossa 16 000 000 kWh:ssa on ilmiselvästi noin 3-4 nollaa liikaa. Tai tokihan sitä sähköä saa kulumaan halutessaan, mutta 16 GWh maksaa siirtoineen yli miljoonaa euroa, joten ei se ole kovin yleistä. Varmasti ei ainakaan keskimääräinen kulutus ole noin suuri. :D
F. Kotlerburg
27.04.2020, 11.43
Nää Nuret ja muut sähköpyöriä vastaan kapinoivat muutosvastarintaiset on kyllä hauskoja veijareita. Miksi ette vaan myönnä ettette jaksa polkea 15kg markettigravelilla vaan pitää olla mittatilaustyönä alle 9kg painava teräsrunkoinen laite? Vain laiskat ja läskithän tuollaisia tarvitsee...Tosimiehet polkee painavilla pyörillä!
Yhtä hauskoja veijareita on nää sähköpyöräfanaatikot joiden mielestä kaikkien pitäisi ajaa sellaisella ja ne jotka ei aja on köyhiä ja tyhmiä. Miksette vaan tunnusta, että ootte huono kuntoisia läskejä, joita odottaa valtion terveydenhuollon kustantamat helvetin kalliit diabetes ja sydän- ja verisuonisairauksien hoidot ettekä sen takia jaksa ajaa luomupyorillä.
En pyöräillyt ennen sähköpyörän hankintaa. Autoilu on vähentynyt.
Yhtä hauskoja veijareita on nää sähköpyöräfanaatikot joiden mielestä kaikkien pitäisi ajaa sellaisella ja ne jotka ei aja on köyhiä ja tyhmiä.
Mitenhän tällaiseen johtopäätelmään onnistuu päätymään? Jos nyt otetaan tutkimusaineistoksi vaikka tämän foorumin postaukset, niin mieleen eikä Mieleen tule yhtään postausta, missä olisi johonkin "luomupyörä"ketjuun menty kehumaan sähköpyörän tai -pyöräilyn autuutta. Sen sijaan etsimättä löytyy lukuisia sähköpyöriä ja -pyöräilyä käsitteleviä ketjuja, joissa joku luomutalebani esittää juurikin ylläkuvatun kaltaisia paikkans pitämättömiä argumentteja.
Mutta tosiaan joku näissä sähköpyörissä vain tuntuu viehättävän, kun nämä ketjut vetää puoleensa sähköpyöräilyn vastustajia kuin paska kärpäsiä. No, eihän se paskan vika ole, jos kärpäset tykkää.
En pyöräillyt ennen sähköpyörän hankintaa. Autoilu on vähentynyt.
Ennen sähköpyörän hankintaa mulla oli kaksi pyörää. Nyt on seitsemän, joista yksi sähköavusteinen. Autoilu nyt ei ole vähentynyt, mutta pyöräily on lisääntynyt.
---
Mutta aletaan taas lipsumaan pois aiheesta ja tästä tulee tuhannes ensimmäinen sähköpyöräketju, missä kiistellään onko sähköavuteisella ajaminen pyöräilyä vai ei.
Miksi ette vaan myönnä ettette jaksa polkea 15kg markettigravelilla vaan pitää olla mittatilaustyönä alle 9kg painava teräsrunkoinen laite?
Tästä takaisin aloituksen toiseen aiheeseen eli ideaan kansanpyörästä.
Arkikäyttöön tarkoitetun sähköpyörän ei tarvitse olla kevyt. Riittää, että siinä on riittävän suuri akku.
Olisi hienoa, kun jossain maassa valtiovalta rupeaisi tukemaan pyöräilyä ja suunnittelisi pyörän, jolla ei voi hifistellä, mutta joka on erittäin kestävä, johon on helppoa vaihtaa osat ja joka on helppo huoltaa.
Koska itse ajelen varkauksien pelossa halvoilla pyörillä, minulle kelpaisi sähköpyöräksikin halpa kansanvehje, kunhan akussa vain olisi sen verran kokoa, että päivittäiset tarpeet täyttyvät.
Tällä hetkellä sähköpyöräily näyttää olevan paljon enemmän hifistelyä kuin arkista tarvetta.
Yhtä hauskoja veijareita on nää sähköpyöräfanaatikot joiden mielestä kaikkien pitäisi ajaa sellaisella ja ne jotka ei aja on köyhiä ja tyhmiä. Miksette vaan tunnusta, että ootte huono kuntoisia läskejä, joita odottaa valtion terveydenhuollon kustantamat helvetin kalliit diabetes ja sydän- ja verisuonisairauksien hoidot ettekä sen takia jaksa ajaa luomupyorillä.
Kuinkas paljon kuntoilu ja kilpailut-osiossa sähköfillaristit käy neuvomassa ajamaan sähköfillarilla? Ihan itse tulette sähköfillarit-osioon provosoimaan ja provosoitumaan.
Ennen sähköpyörän hankintaa mulla oli kaksi pyörää. Nyt on seitsemän, joista yksi sähköavusteinen. Autoilu nyt ei ole vähentynyt, mutta pyöräily on lisääntynyt.
Minulla oli yksi. -90 luvun 26" maasturi.
Nyt on neljä pyörää, yksi on sähköavusteinen.
Jokainenhan puolustaa omaa agendaa kynsinhampain hieman laputkin silmillä, sehän ymmärrettävää mutta kuitenkin tosiasioita täytyy myöntää. Ehkä "pyöräily" lisääntynyt sähköisten ansiosta mutta onko autoilu vähentynyt samasta syystä kuten määrätty ryhmä väittää? Samat "pyöräilijät" täyttänee viikonloppuisin automarkettien parkkipaikat pursuvineen ostoskärryineen, harvemmin siellä muilla kulkuneuvoilla asioivia näkee... Jos siihen vetoatte niin eikös teille olisi tuollainen kunnon laatikkopyörä jolla tosiaan korvaisitte autonne?
Ajatus kansanpyörästä on tietenkin samaa luokkaa kuten erään herran ajatus kansanautosta. Kun miettii kokonaiskuvaa suomalaisista polkupyöristä mitä liikkeessä näkee niin niiden keskihinta pyörii reippaasti alle 500€:n jolloin tuollaisen utopistisen kansanpyörän hinta täytyisi olla samaa luokkaa joten vaan ihmettelen että kuka tuottaisi Trabant tasoisen ja kuka näiltäkin foorumeilta moisella ajelisi...?
Toinen seikka on tuo varkaudenpelko, jos viedään niin viedään, kaikkea sattuu. Itseltä noin neljän vuosikymmenen aikana ei ole yhtäkään viety (Kuiteskin puuta koputan) ja tuskin sittenkään ei olisi halua huonoilla pyörillä ajella sillä eihän nekään ole varkaille este koska Jopohan suomen varastetuin tilastojen mukaan.
Kiitos, Kotler, että sanoit tuon ettei tarvitse itse kaikesta mainita.
Joskus oli hajatelmia/kuvia semmoisesta kaupunkiparkista missä etupyörästä nostetaan fillari ylös muutaman metrin korkeuteen ikäänkuin ison sateenvarjon alle odottamaan lukittuna roikkumaan. Näin fillarit olivat myös poissa kadulta. Tuolloin ei tainnut paljoa äppejä ja muita älyjä taskussa olla joten nykyään tuo voisi olla paljon toimivampi kun ei tarvitsisi olla mitään rahankeruuta Olisi mukavempi käväistä paremmalla fillarilla keskustassa. Toki mitä enemmän mekaniikkaa ja muuta näissä olisi niin sitä haastavampi tuo on toteuttaa kannattavana/toimivana mutta ideana näytti kuvissa kyllä siistiltä ratkaisulta.
ebike-harrastelija
27.04.2020, 13.56
Kuinkas paljon kuntoilu ja kilpailut-osiossa sähköfillaristit käy neuvomassa ajamaan sähköfillarilla? Ihan itse tulette sähköfillarit-osioon provosoimaan ja provosoitumaan.Tämä juuri. Ja kun tuokaan ei riitä niin luodaan uusi käyttäjätili foorumille, ja sitä kautta trollaillaan vielä hiukan lisää. Mutta juuri kuten mainittua niin kukin edustaa itseään parhaaksi katsomallaan tyylillä...
ebike-harrastelija
27.04.2020, 14.03
Joskus oli hajatelmia/kuvia semmoisesta kaupunkiparkista missä etupyörästä nostetaan fillari ylös muutaman metrin korkeuteen ikäänkuin ison sateenvarjon alle odottamaan lukittuna roikkumaan. Näin fillarit olivat myös poissa kadulta. Tuolloin ei tainnut paljoa äppejä ja muita älyjä taskussa olla joten nykyään tuo voisi olla paljon toimivampi kun ei tarvitsisi olla mitään rahankeruuta Olisi mukavempi käväistä paremmalla fillarilla keskustassa. Toki mitä enemmän mekaniikkaa ja muuta näissä olisi niin sitä haastavampi tuo on toteuttaa kannattavana/toimivana mutta ideana näytti kuvissa kyllä siistiltä ratkaisulta.Hollannissa vai pitääkö sanoa Alankomaissa ollaan ymmärrettävästi viety asia Suomea pidemmälle:
https://youtu.be/L3M_GM_MDg8
https://youtu.be/6yDFp0msbMw
https://youtu.be/4MAx5UQGrbM
Ajatus kansanpyörästä on tietenkin samaa luokkaa kuten erään herran ajatus kansanautosta. Kun miettii kokonaiskuvaa suomalaisista polkupyöristä mitä liikkeessä näkee niin niiden keskihinta pyörii reippaasti alle 500€:n jolloin tuollaisen utopistisen kansanpyörän hinta täytyisi olla samaa luokkaa joten vaan ihmettelen että kuka tuottaisi Trabant tasoisen ja kuka näiltäkin foorumeilta moisella ajelisi...?
Kyllähän kaupunkipyörilläkin ajellaan. Kansanpyörä olisi vain eräänlainen kesto-omistus yhteisessä hankkeessa.
Minä poljen suuren kilometrimäärän halvalla ja yksinkertaisella pyörällä. Miksi en voisi polkea sitä halvalla ja yksinkertaisella sähköpyörällä?
Pyöräilyyn on olemassa muitakin näkökulmia kuin harrastusnäkökulma. Pyöräily-yhteiskunnassa pyörä on ensisijaisesti liikenneväline eikä harrastusväline.
Kaudella 2018 kaupunkipyörämatkoja kertyi Helsingissä ja Espoossa yhteensä yli 3 miljoonaa. Kausikäyttäjiä oli lähes 50 000.
https://yle.fi/uutiset/3-10716286
ebike-harrastelija
27.04.2020, 14.35
Hieno toi parkkihalli. Ainoa vaan että pitää olla tehokas vartiointi ettei tuosta tule paikallisten nistien pääasiallista tulonlähdettä.
En vaan tiedä kuinka hyvin nämä parkkihallit estää pyöriin kohdistuvia rikoksia. Kaverin taloyhtiön parkkihalli on suljettu ja autosta oli polttoleikattu irti puhkiruostunut pakoputki yön aikana.Nimenomaan. Vähän kuin jos sulla olisi hieno, tarkkaa kuvaa tallentava videokameravalvontajärjestelmä missä ei kuitenkaan mukana hälytysjärjestelmiä. Eli kamerat tallentaa kristallinkirkasta videotallennetta, kuinka kasvonsa peittäneet hupparihemmot näpistää omaisuuttasi kaikessa rauhassa. Tai jos onkin hälytinjärjestelmä, niin kukaan ei ole reagoimassa siihen hälytykseen...
Ja kuten arvata voi niin myös Alankomaissa on ihan vastaavat ongelmat pyörävarkauksien kanssa: https://www.iamexpat.nl/expat-info/dutch-expat-news/how-not-get-your-bike-stolen-netherlands
^Joo, Kuopiossa tuo on tehty fiksusti. Helsingissähän oli viime kesänä ne yhden kaupallisen toimijan sähkömopot, mutta tuskin niillä hirveitä kilometrimääriä ajettiin. Ja sen verran aiheeseen, että paljonkohan niistä katosi kypäriä, ne kun oli siinä etukorissa valmiina vietäväksi.
Äänestäisin itsekin runkolukittavien pyöräparkkien puolesta. Valitettavan usein tuollaiset yhä puuttuvat ja ongelmia on myös taloyhtiöissä, joissa pyörävarastoissa ei välttämättä ole juuri minkäänlaisia hyviä pyörän lukitsemismahdollisuuksia. On melkein ihan sama, miten hyvin pyörän komponentit on itsessään pyörään lukittu, jos koko pyörän pystyy kohtalaisella vaivalla nostamaan pakettiauton perään. Tämän vuoksi itse pyrin lukitsemaan pyöräni aina johonkin tarpeeksi kiinteään esineeseen ja riittävän monella erilaisella lukolla. Mikään lukko ei ole pomminvarma kuten tiedetään, mutta tavoite on saada varas vaihtamaan mieluummin seuraavaan kulkupeliin tai tekemään varastaminen ainakin niin hankalaksi, ettei se voi olla mitenkään herättämättä huomiota.
Uusi sähköfillari on tilauksessa ja se olisi tarkoitus pyrkiä myös lukitsemaan aina huolella, kun sillä jossain käy. Tämä voi tarkoittaa järeän U-lukon, ketjun ja taittolukon (hälyttimellä) yhdistelmiä, yhdistettynä mahdollisesti pitlock/hexlox-ratkaisuihin. Painoa niistä tulee ja varmasti monen silmissä arjen epämukavuutta, mutta ikävin tunne tulisi joka tapauksessa pyörän häviämisestä. joten kärsin mieluummin tuon lukoista aiheutuvan epämukavuuden.
Oma ongelmansa on ilkivalta, jota silloin tällöin näkee varsinkin sähköpyörien kohdalla. Ei välttämättä yritetä varastaa mitään, mutta pyörää kolhitaan tai yritetään vahingoittaa. Siihen on vaikeampi puuttua.
Xy, jokainen saa ajaa just millä tahansa mutta lähinnä tuo kansanpyörä tosiaan haiskahtaa melko kaukaa haetulta mutta onhan se hyvä että on unelmia.
Kuten Mre sanoi että homma ei toimi ja juuri tuollainen yhteisen omaisuuden kunnioittamisen puute haittaa moista.
Jos esim. Helsingissä kaupunkipyörät toimii mutta esim. Turussa ei ja noita potkulautojakin käytetään lähinnä baarista toiseen siirtymiseen.
Markettien pyöräparkkien varustaminen kameravalvonnalla ainakin jonkin verran ehkäisee ilkivaltaa ja varkauksia. Ellei sitä ole, kameravalvontaa ja kaidepaikkoja kannattaa kauppiailta vaatia. Varsinkin paikallisilla pyöräilyjärjestöillä olisi tässä vaikuttamisen paikka. Ainakin itse pyöräilen mieluiten kauppaan jossa on turvallinen ja muutenkin asiallinen pyöräparkki. Onneksi asun alueella jossa on varaa valita.
Mitä tulee pyörän lukitsemiseen, niin järkyttävän paljon näkee arvokkaita fillareita irrallaan lukitsemattomana silloinkin kun kunnollisia kaidetelineitä on riittävästi.
Alkuperäisen ehdottama "kansanpyörä" on jo käytössä; kaupunkifillarit. Säästyt vastuulta ja parkit on valmiina. Joissain kaupungeissa saa fiksusti jättää minne vain, toisissa pitää hylätä ennalta määrättyihin paikkoihin. Kun et itse omista, ei ole pelkoa varkaudestakaan. Ne fillarit vaan pitäisi olla sähköfillareita niin niitä viitsisi itsekin käyttää. Mitä kokeillut nykyisiä niin hirveän painavia, huonolla ajoasennolla varustettuja jyriä.
Alkuperäisen ehdottama "kansanpyörä" on jo käytössä; kaupunkifillarit. Säästyt vastuulta ja parkit on valmiina. Joissain kaupungeissa saa fiksusti jättää minne vain, toisissa pitää hylätä ennalta määrättyihin paikkoihin. Kun et itse omista, ei ole pelkoa varkaudestakaan. Ne fillarit vaan pitäisi olla sähköfillareita niin niitä viitsisi itsekin käyttää. Mitä kokeillut nykyisiä niin hirveän painavia, huonolla ajoasennolla varustettuja jyriä.
Näinhän on jo Kuopiossa: https://kaupunkipyorat.kuopio.fi/
Itse noita vaimon kanssa käytetään silloin jos halutaan yhdessä polkupyörälenkille. Toinen ajaa minun sähköpyörällä, toinen tuolla kaupunkifillarilla. Kunhan 30min välein "palauttaa" sen pyörän jollekin palautuspisteelle (ja voi heti samantien vuokrata takaisin), niin et maksa mitään muutakuin tuon kertamaksun (Oli se sitten päivä, viikko, kk tai kausimaksu).
hiilikuitumies
30.04.2020, 17.46
Tämä argumentti on aika loppuunkaluttu luu eikä edes pidä paikkaansa niin kovin kuin osa siihen haluaakin uskoa.
En ole itse kuullut vastausta siihen. Jos viitsii ja jaksaa polkea ilman sähköä, miksi polkee sähkön kanssa (ei lueta liikuntavaivaisia tähän)? Mistä muusta voi olla kyse? Eikö kaikki liity siihen jopa hikoilun välttämisestä että fiiliksistä alkaen?
ebike-harrastelija
30.04.2020, 20.16
En ole itse kuullut vastausta siihen.
Ei muuta kuin haku käyttöön niin varmasti löydät kyllä perustelut, miksi mm. itse olen valinnut sähköpyörän luomupyörän (tai auton) sijaan. Tämä ketju sitäpaitsi käsittelee ihan jotain muuta asiaa...
En ole itse kuullut vastausta siihen. Jos viitsii ja jaksaa polkea ilman sähköä, miksi polkee sähkön kanssa (ei lueta liikuntavaivaisia tähän)? Mistä muusta voi olla kyse? Eikö kaikki liity siihen jopa hikoilun välttämisestä että fiiliksistä alkaen?
Tuon viitsimisen osalta varmasti totta. Mutta varmasti monet jaksaisi jos viitsisi. Tiedän myös monia kovakuntoisia laskettelijoita, jotka jaksaisi kiivetä kävellen huipulle mutta eivät viitsi kun hissitkin on keksitty. Itse ajan ainakin sillä millä se on hauskinta.
ebike-harrastelija
01.05.2020, 12.02
No kun kukaan ei viitsi täällä käyttää hakua, niin sanottakoon 3 perusprinsiippiä (taas kerran samaa asiaa toistaen ja väärässä viestiketjussa kuten tämän foorumin tapoihin kuuluu), miksi itse valitsin sähköpyörän:
- kustannussäästöt vs. perheen 10 v. vanha kakkosauto
- hikoilun välttäminen (ei onnistu minulta luomulla), työpaikalla voi suoraan kävellä työpisteelle
- ulkoilu/kuntoilu myös työmatkoilla, sen sijaan että jumittaisin autossa 25 km päivässä tatti otsassa
Sanotaan että tämä on uusi alku "pyöräilyharrastukselleni", vuosia meni etten pyöräillyt yhtään. Samalla kakkosauto meni seisontaan, kohta täytynee myydä kun vie vaan turhaan tilaa pihalla. Nyt on tullut alkuvuodesta eMTB:llä jo 500 km ja suurin osa luonnossa kun korona vei toimistolta etätöihin. Lähikauppareissut myös sähköpyörä korvannut. Ja nauttinut olen joka kilometristä. :)
En ole itse kuullut vastausta siihen. Jos viitsii ja jaksaa polkea ilman sähköä, miksi polkee sähkön kanssa (ei lueta liikuntavaivaisia tähän)? Mistä muusta voi olla kyse? Eikö kaikki liity siihen jopa hikoilun välttämisestä että fiiliksistä alkaen?Ei liity. Esim näinä mutapolku aikoina millaisia lenkkejä jaksat tehdä pelkillä reiseillä, ok Wjotain kuitenki. Mut tuleeko ympyrät hieman pieniksi? esim kun eilen lähdin sähköläskillä 35km muta/neulaspolku reiteille niin ois pitäny ottaa useampi banaani mukaa et ois jaksant. Kahdella pärjäsi ja keskisyke 135, matkaan meni vähän päälle 2tuntia. Ja missään kohdassa ei piiputtanut koska tehot säädetty kohilleen. Ja oli kaikenlisäksi mukavata. Käväsin katsomassa topokarttassa mainitut muinaiset pyynti kuopat kun siinä kisan pääsä reitiltä olivat. Sähköllä voit ajaa saman tehoisen liikuntasuorituksen kuin luomuna mut paljon nopeammalla vauhdilla. Paljon hauskempaa ;)
En ole itse kuullut vastausta siihen. Jos viitsii ja jaksaa polkea ilman sähköä, miksi polkee sähkön kanssa (ei lueta liikuntavaivaisia tähän)? Mistä muusta voi olla kyse? Eikö kaikki liity siihen jopa hikoilun välttämisestä että fiiliksistä alkaen?Olet, muttet halua hyväksyä syitä. Hiki lentää aivan samalla tavalla sähköllä ja ilman. Tää viikko on menny vaihteeksi luomulla, viime viikolla tuli sähköiltyä ja kerrankin oli sykemittari mukana. Tunnin pikainen lenkki töiden jälkeen, keskisyke 167, ei kestänyt paita kuivana ja oli aivan törkeän hauskaa. Ja otin tällä kertaa moottoristakin tehoja ihan huolella.
En ole itse kuullut vastausta siihen. Jos viitsii ja jaksaa polkea ilman sähköä, miksi polkee sähkön kanssa (ei lueta liikuntavaivaisia tähän)? Mistä muusta voi olla kyse? Eikö kaikki liity siihen jopa hikoilun välttämisestä että fiiliksistä alkaen?
On sähköpyöriä ja sähkömopoja, mutta jos puhutaan sähköavusteisista fillareista niin kysehän on avustuksesta joka tarkoittaa sitä että ajaessasi jollain teholla, avustaa moottori siihen päälle jollain teholla. No mitä on lopputulos? Yhteenlaskettu teho. Jos kuski polkee kovempaa ja moottori avustaa edelleen samalla teholla, nousee yhteisteho edelleen. Vaikka avustusta ottaisi fillarista irti kaiken lain salliman, niin silti se on melko pieni eikä riitä yksinään kuljettamaan fillaria esim. maastossa sujuvasti. Kuskin pitää siis polkea päälle.
Kun mietitään yhteistehoa niin mitäs se tarkoittaa? Tietenkin vauhtia. Lopputulemana; kuski voi ajaa lenkin oman kuntonsa 70% teholla. Jos hänelle laitetaan alle sähköavusteinen fillari jossa avustusta tasaisesti tehoa x niin lopputulemana kuski ajaa lenkin Kuskinteho * 0,7 + avustus = kovempi vauhti. Ja mitä tarkoittaa kovempi vauhti? Jos et itse tajua; nopeampaa perillepääsyä, kivempaa menoa metsässä, tasoitusta ajettaessa kovempikuntoisen rinnalla, jne...
Sähköfillarilla voit vetää itsesi täysin poikki vaikka avustus on täysillä. Vastaavasti voit ajella kevyesti pyöritellen torille kahville (tosin ei tänä päivänä) mutta pääset sinne jotenkuten säälliseen aikaan eikä meno mene aivan köröttelyksi.
Sähköavusteisessa fillarissa on siis kyse pelkästään siitä että kuskin voimien päälle laitetaan avustusta. Jos kuski haluaa ajella (luomu tai sähkö) mahdollisimman kevyesti cruisaillen, niin hän ajaa. Onko siis väärin ajella leppoisasti rantabulevardia katselleen lokkeja luomulla? Sehän on varmasti täysin tuomittavaa koska pitäisi ajaa selkä hiessä, hullunkiilto silmissä, jalankulkijoita pujotellen.
Joko kaikki sähköfillaria vastustavat ymmärtävät?
ps. sitten on erikseen fillarit joita ei poleta eli ajellaan peukalokaasulla. Niitä taas voi verrata mopoiluun eli ei tarvi hermojaan menettää, ellei menetä siihen että mopo ajaa ajoradalla ohitsesi. Mopo on joillekin liikkumisväline jolla siirrytään paikasta toiseen, aivan kuin bussilla tai henkilöautolla. Sähköfillari jossa peukkukaasu, on siitä näppärä että kun vauhti pidetään alle 25km/h niin voi ajella pyöräteitä pitkin ja samoissa paikoissa missä luomufillarillakin.
ebike-harrastelija
03.05.2020, 21.31
^ Aamen! 10 merkkiä perään.
Paljonko fillarilla tarvitaan tehoa eri nopeuksiin? Millaisia nopeuksia kaasukahvafillareilla eri tehoilla saavutetaan?
Muistaakseni 750 watilla pääsi noin 42 km/h 27.5x2.3" maasturilla kaasulla pitkässä alamäessä ja polkemalla vauhtia ensin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.