Näytä tavallinen näkymä : Kestävää takakiekkoa kehiin
 
 
Ostin täpärin ja sillähän voi rynkyttää Espoon keskuspuiston kalliopolkuja kunnon vauhdilla. Ensin napsahti Mavic E-XA Elite -takakiekosta kaksi kertaa pinna irti keskiöstä pikku nypyn vastaanottamisen jälkeen. Eli siis pinna irtosi peräjälkeen kahdella lenkillä. Tässä välissä tietysti asion korjaamolla korjauttamassa kiekon. Pyöräkauppiaalla asiointiin ja Mavicin takuuhuollon odotteluun meni about 2kk. Tämä oli joskus vuonna 2018. Uskoni loppui samalla E-XA -kiekon kestävyyteen. Onnekseni sain kauppiaalta alle Mavic Deemax Elite -takakiekon. Yhteiselomme Deemaxin kanssa meni hyvin 2018 syksystä tähän kevääseen asti. Nyt kun kiekko taipuu ajaessa jarrulevyn puolelle, niin navasta kuuluu jotain ihmeellisiä kuolonkorinoita. Ihan kuin jokin risahtelisi navassa, josta se kaikuu metallisena napsuntana vanteen kautta korviini. Epäilen, että navassa on siis jokin rikki. Vika voi olla jossain muuallakin, mutta kiekosta se tulee. Avasin navan, putsasin & rasvasin osat, mutta kuolonkorinat jatkuivat. 
Osaavatko foorumilaiset ehdottaa kestävämpiä takakiekkoja tai -napoja? Vai joudunko hyväksymään navan viat olennaisena osana maastopyöräilyn harrastamista? Joudunko ostamaan all-mountain jäykkäperän netistä sokkona, koska korona, huokeaan 1000-1500 euron hintaan, sillä välin kun Deemax on huollettavana tai takuuhuollossa? Vai kannattaako minun ostaa jokin jykevämpi kiekko testiin, esimerkiksi tämä e*thirteenin e-pyöräkiekko (https://www.bike24.com/p2372661.html?menu=1000,2,140,209)? 
Antaa palaa foorumilaiset.
Suosittelen ainakin inserttien käyttöä tai tukevampia renkaita. Maviciin saa myös varaosana suht halvalla navan osat jos et taakuta jaksa odotella.
Kasaa tai kasauta uusi kiekko DT:n 350 navalla, Spankin Oozy kehällä (eri leveyksiä löytyy), ja vaikka DT:n revo pinnoilla. Ei pitäisi hajota.
Tärkeintä ehkä on kuitenkin tarkastaa silloin tällöin pinnojen kireydet ja tarvittaessa kiristellä. 
Jäykkäperä kakkospyöränä on toki aina hyvä vaihtoehto. Tai ehkä ykköspyöränä?
Suosittelen ainakin inserttien käyttöä tai tukevampia renkaita. Maviciin saa myös varaosana suht halvalla navan osat jos et taakuta jaksa odotella.
Deemax-aikana mulla on ollut takana koko ajan Vittorian insertti ja 2019 maaliskuun tienoilta WTB Trail Boss. Tälle vuodelle laitoin Rangerin taakse. XA-kiekoilla mulla oli Maxxis Ardentit. Ne oli kyllä aika venkulat. Taitaa mennä pyöräkauppiaan tontille nuo navan sisuskalujen vaihtohommat, mutta hyvä tietää.
Kasaa tai kasauta uusi kiekko DT:n 350 navalla, Spankin Oozy kehällä (eri leveyksiä löytyy), ja vaikka DT:n revo pinnoilla. Ei pitäisi hajota.
Tärkeintä ehkä on kuitenkin tarkastaa silloin tällöin pinnojen kireydet ja tarvittaessa kiristellä. 
Jäykkäperä kakkospyöränä on toki aina hyvä vaihtoehto. Tai ehkä ykköspyöränä?
Deemaxin pinnojen kireyksiä olen tarkistellut säännöllisesti, ja kehäkin tuntuu hyvältä. En ole havainnut tarvitta kiristellä. Harmi ettei napa nyt tunnu kestävän. Jotain tällaista custom-ratkaisua ehkä täytyy hakea, niille vaan tulee jo hintaa sitten melkein yhden uuden jäykkäperän verran. 
Unohdin mainita ekassa viestissä että elopainoa on ajokamat päälle arviolta 100kg. Näiden kiekkojen speksien perusteella siis liikutaan yleensä siellä maximikuorman 120kg rajoilla. Tällä varmaan on vaikutusta kiekko-ongelmiin :D
Edit: Lisäys:
Akuuttiin maastopyöräilytarpeeseen tuollanen 2020 Cragger B-D:stä (https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-cragger-7.0-912871) kiinnostais, ei olis paha. Tai Bike24:stä NS-bikesin Eccentric (https://www.bike24.com/p2355549.html?menu=1000,173,87). En kyllä usko että niissäkään takakiekot sen paremmin kestää, joten sama ongelma tulisi vastaan myöhemmin.
Mavicin e kiekoissa on painoraja 150kg. DT swissin H sarjan kiekoissa on teräksinen vapaaratas ja akseli muistaakseni sekä järeemmät pinnat, painoraja myös 150kg. Eikä edes järkkyhintasia.
Taitaa Mavicci mennä hetkeksi pannaan näillä kokemuksilla.
Meinasin vaa että tossa sunkin e-xa:ssa on rajana 150kg eikä 120kg.
https://www.ethirteen.com/collections/all-rims 
Tuommosen DH- tai Enduro-kehän kun ammattimies(esim signature.fi) pinnaa DT350 napaan niin voin sanoa että kestää "isältä pojalle". Nuo ethirteenin omat navat ei oo ollu mitään yberkestäviä mutta kehät on todella jämäkkää kamaa. Alunippelit kannattaa myös unohtaa tommosissa ja tehdä messinkisillä.
Meinasin vaa että tossa sunkin e-xa:ssa on rajana 150kg eikä 120kg.
Sitä suuremmalla syyllä nyt jotain muuta kuin Maviccia tilalle.
Ja jotain muuta kuin xc kiekkoja ;) Mutjoo, en itekkää iha vakuuttunu maviceista..
Laajan tutkimuksen perusteella Newmenin Evolution SL A - sarjan kiekot olisivat erittäin kestäviä. Muun muassa tämä pinkbiken artikkeli  (https://www.pinkbike.com/news/review-newmen-evolution-a30-wheels.html)vahvistaa käsitystä. Toisaalta, aina kun lukee jostain kiekkosetistä arvioita, niin niitä kehutaan kestäviksi. En taida olla lukenut arvostelua, jossa kiekko olisi hajonnut. Newmeniltä saisi myös sähköpyörille tarkoitettua E - sarjaa, jossa painoraja 180kg. Hintaeroa A-sarjaan ei juurikaan ole, molemmissa hinta pyörii 450e luokassa. Olisikohan tuo E - kiekon ostaminen vähän overkill? Alkaako sitten pyörän takalinkku antamaan periksi, kun kiekko on ylijäykkä? Ei ole helppoa tämä harrastaminen...
Tuo äänimaailma tuttu kun ID360 ratchet porsi. Se on siis se irrallinen puoli joka tippuu jousen mukana kun vaparin vetää irti. Kokeile vääntää sitä ratchettia ja katso onko halkeamia. Näkyy kun vääntää käsin, muuten ei erota.
Niin ja uusia ratchetteja saa kyllä mutta niissä on sama suunnitteluvika joten eipä auta kuin hetkeksi. 
https://www.bike24.com/p2178405.html
Kiitos vastauksestasi +€+. Otin ratchetit ulos navasta, silmäilin, putsailin, ja rasvailin, ja laitoin takas sisään ensi hätään, kun ääniä kuulin. Taidan tehdä sitten saman uudestaan, mutta ratchetia väännellen. Mitäs muuta tästä seuraa kuin ääniä? Voiko ratchetti hajota palasiksi napaan ja aiheuttaa lisää ikävyyksiä?
Se halkesi ainakin itselläni kahtia kuten myös muillakin mitä törmännyt netissä. Rutisee ja paukkuu, sitten jossainvaiheessa vapari alkaa pyöriä tyhjää eli ratchet ei nappaa enää kiinni vastakappaleeseensa.
Kuva netistä.
http://imgur.com/TcWZvaHhttps://i.imgur.com/TcWZvaH.png
Ratchetit näyttäis olevan ihan ok
https://img.aijaa.com/b/00078/14828915.jpg
Tuosta navan akselista kun painelee kämmenellä alaspäin, niin sitä rutinaa kuuluu. Painelu ikäänkuin simuloi kiekon sivuttaisliikehdintää ajossa rasituksen alla. Eli olisiko niin, että joku laakeri tai akseli on siellä sisuksissa viallinen?
https://img.aijaa.com/b/00707/14828916.jpg
Eli akselissa on päittäisvälystä? Saattaa olla laakerikin porsinut. Tuosta navasta oli jossain aika hyvä purku-ohjekin ja kannattaa varmaan se tsekata ja vetää ainakin tuo akseli ulos tarkastelua varten. Valitettavasti minun kompetenssi loppuu navan sisuksista puhuttaessa joten en sen enempää kommentoi.
ps. jos nuo ratchetit jää ylimääräiseksi jossainvaiheessa niin voisin ne ostaa. Omat takuucaset jumittaa myös Coronan takia. Onneksi on kahdet vanteet :)
Edit. eipä tuossa videon perusteella voi oikein muuta olla kuin laakerit porsineet. Senverran yksinkertainen rakenne sisältä.
https://www.youtube.com/watch?v=Kft3qhiEJR0
Jees, tosiaan laakerit vaihtamalla saattaisi vika korjaantua mitä todennäköisimmin. Nyt vaan tarvis jostain ammattitaitoa moiseen hommaan :D Taitaa mennä siihen, että lähtee uusi takakiekko tilaukseen. Kunhan korona hellittää, niin heivaan tuon Deemaxin korjaukseen pyöräkauppiaalle. Saavat puolestani sitten lähettää Mavicille sen eteenpäin tai korjailla itse. Ikävä kyllä en voi tällä hetkellä luvata ratcheteja myyntiin, parempi pitää kaksi kiekkoa kierrossa tällaisten vikojen takia.
Eiköhän laakerin vaihto onnistu missä vaan osaavassa pyörähuollossa. Kuluvan osan vaihto kuitenkin kyseessä.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.