Näytä tavallinen näkymä : Canyon Inflite AL SLX 5.0 Race vai joku muu?
Heipa kaikille, uusi tulokas foorumilla.
Ensimmäistä kunnollista pyörää harkinnassa ja pääasiassa tulisi maantieajoon. Useamman viikon tutkinut ja käynyt muutamia pyörämalleja kokeilemassa (mm. Cannondale ja Trek) mutta nyt osui silmään Canyonilta tuo Inflite AL SLX 5.0 Race malli, josta vielä alet päällä. Omiin tarpeisiin ilmeisen hyvillä osilla mitä nyt olen koittanut eri vaihteistoja ja jarruja tutkia.
Osaisiko foorumilaiset sanoa voiko Canyonin kanssa mennä paljon pieleen ensimmäisessä pyörässä ja onko tuo Canyonin mitoitustaulukko luotettava, kun koeajomahdollisuutta ei käytännössä ole? Olen 172cm pitkä ja jalan sisämitta 76cm. Canyonin laskuri antaa rungon kooksi XS.
Kiitokset etukäteen :)
Kollinjoki
23.04.2020, 20.10
Olet just tasan siinä XS:n ja S:n rajalla Canyonin taulukossa joten saattaisi tehdä mieli kokeilla kumpaakin ja se ei taas postimyyntifillarin kyseessä ollen onnistu. Canyonilla on kyllä ihan reilu palautusoikeus jos koko ei ole sopiva, mutta koska siitä aiheutuu vaivaa, niin paras tietysti olisi saada kerralla oikean kokoinen. Inflitessä on kohtalaisen pitkä runko, joten varmempi valinta on luultavasti ottaa se laskurin suosittelema XS. Canyon itse vannoo että niiden laskurit on fiksuja ja suositeltu koko tupannut olemaan asiakkaille käypäinen.
Kyllähän tuo kelpo fillari on. Ei taida kovin paljoa tuota kevyempää alumiinista cycloa helposti kohtuurahalla löytyä eikä kiekotkaan ollenkaan painolla pilatut. Kiekot menee kiinni läpiakselilla, hydrauliset levyjarrut on ja eiköpä tuo Apex-osasarjakin ole oikein kelvollinen käytössä. Sitä ehkä sun tilanteessasi vielä pari minuuttia fundeeraisin, että onko aikomus ajella nyt sitten pelkästään asfaltilla vai onko jotenkin näköpiirissä että tulisi porhallettua sorateitä ja sen semmoisia. Nimittäin jos tulee pelkästään asfaltilla ajeluun, niin olisihan sitten täysiverisiä maantiepyöriäkin tarjolla. Toki sittenkin jos on tarve ympärivuotiselle fillarille, johon välillä laitetaan nastarengasta ja lokasuojaa kiinni niin sitten ennemmin cyclo.
Taitaa Canyonin kanssa yleensäkin vielä nykyisinkin olla niin, että vaikka hinnoittelu ei entisaikojen supertarjoustasoa enää olekaan, niin Canyonilta ei hintaisekseen osiltaan ja muilta ominaisuuksiltaan huonoa pyörää normaalisti saa ostetuksi.
En niin kevyenä pidä, oma teräsrunkoinen noin puoli kiloa kevyempi... Pyörässä ei mitään vikaa jos toimitusaika sopii...
F. Kotlerburg
24.04.2020, 22.01
En niin kevyenä pidä, oma teräsrunkoinen noin puoli kiloa kevyempi...
Ja hintaa tuplat?
Katso myös endurace. Menee jopa 35mm rengas. Geometria lähentelee aika paljon grääveli Grailia. Eikä se hintaero ole suuri halvimman hiilikuitusen infliten välillä.
Kugelschreiber
25.04.2020, 11.09
Katso myös endurace. Menee jopa 35mm rengas. Geometria lähentelee aika paljon grääveli Grailia. Eikä se hintaero ole suuri halvimman hiilikuitusen infliten välillä.
Nii, jos mun pitäis valita ottaisinko maantieajoon Inflite (1x11 Sram Apex osasarjalla) hintaan 1399:- vai Endurace (2x11 105:lla) hintaan 1499:- niin valinta olisi helppo: ottaisin todellakin jälkimmäisen. Tietty johtuu itellä siitä että mun droppitankopyöristä toisessa on 1x11 Rival -voimansiirto ja toisessa Ultegra R8000 -gruppo; ja virvelitehtaan tuotteet nyt vain toimivat omasta mielestä paremmin. Ja siitä että Enduracen geometria on Infliteä hieman pappamaisempi.
Ja jos pitäis sniiduilla niin saattaisin jopa tyytyä Endurace Al Disc 6.0:aan vaikka siinä onkin "vain" 2x10 Tiagra-voimansiirto. 1199:- ei kuulosta pahalta modernihkosta maantiepyörästä.
Kollinjoki
25.04.2020, 13.33
No juu, jos Enduraceen saa noinkin leveän renkaan kiinni niin sitten Endurace tekee kaiken saman kuin Inflitekin aloittajan tarkoittamassa käytössä. Kunnollisia kiinteitä lokasuojia siihen ei saa, mutta ei aloittaja niitä kumminkaan Infliteenkään laittaisi. Ja kun ensimmäistä kunnollista pyörää on aikomus ostaa niin Enduracen lupsakampi ajoasento kuitenkin saattaa olla helpompi omaksua ja saada säädettyä mukavaksi.
Endurace on tietysti kahdella eturattaalla ja teoriassa se saattaa olla hankalampi omaksua kuin 1x voimansiirto, mutta kun ei se hankalaa ole siltikään. Enkä tiedä onko minussa ittessäni joku vika kun ei Endurace seiskalla kyllä tarvi pudottaa pienemmälle eturattaalle kuin niin jyrkissä ylämäissä, ettei näillä selkosilla sellaisia montaa edes. Tietty vois olla vähän tarkempi ehkä ketjulinjojen kanssa mutta kun ei jaksa parin sadan metrin nousujen takia.
Vaihdoin enduraceen heti 1x rattaan. Takana 11-25 pakka. Talvisin 11-30. 3 vuotta sitten kokemusta oli maantiellä vain fixseitä ja sinkuloista.
Kiitoksia kaikille vastauksista. Endurance oli omalla harkintalistalla, mutta sivuutin sen, koska ajatus kuitenkin ajella myös maaseudun hiekkateillä ja oletin ettei endurance siihen sovi. Ilmeisesti olen tässä väärässä jos renkaat saisi vaihdettua leveämmiksi siihen? 27.4 asti nuo alennukset voimassa Canyonilla eli ratkaisuja pitäisi alkaa tekemään :)
Omakohtaisia kokemuksia kummastakaan vaihteistosta ei ole (Shimano/SRAM) pidemmältä matkalta. Edelliset kokemukset vaihdepyöristä onkin jostain marketin maastopyörästä shimanon vaihteilla, joten en osaa sanoa kummankaan puolesta mitään. Olettaisin että varmasti molemmat soveltuu omaan käyttöön?
Jos rajataan vaihtoehdot kahteen eli; Inflite AL SLX 5.0 Race (1399€) vs. Endurance AL Disc 7.0 (1499€) käyttötarkoitus pyörällä tarkoitus ajaa maantellä ja hiekkateillä, ei mitään metsäpolkuja jne. Eli ns. helppokulkuiset reitit. Kumpi näistä olisi ns. way to go? Oma pää sanoo että turvallisempi valinta olisi Inflite?
Sitten vielä polkimet, Minkälaisia polkimia olette pyöriinne laittaneet? En ajatellut lukollisia polkimia hankkia vaan normaalimmat, joissa kuitenkin kenkä hyvin pysyisi. Mitä suosittelisitte?
Ota se Inflite. Vaikka Enduraceen sopii n. 33mm renkaat, joilla ajaa mainiosti hiekkateillä, niin Inflitessä on kuitenkin enemmän rengastilaa ja jos ajat vain kestopäällysteellä niin laitat sitten Infliteen kaposammat renkaat tarpeen mukaan.
Jos olet varma, että lenkit painottuu kestopäällysteelle niin sitten ilman muuta Endurace.
Kollinjoki
25.04.2020, 16.43
Noilla kahdella fillarilla on hyvin vähän mitään näkyvää merkityksellistä eroa. Olennaisena pidän sitä että Inflite näyttäisi ajoasennoltaan vähän kireämmältä. Se joko on tai ei ole hyvä asia yksilöllisesti, mutta kun itse aikani melko pitkärunkoisella cyclolla ajelin niin tykkään nyt kun on Endurace ajossa, ja siinä hieman rennompi ajoasento. Kovaa silläkin pääsee. Täysikokoisia lokasuojia ei tosiaan Enduraceen saa kiinni vaan joutuu tyytymään toisenlaisiin ratkaisuihin. Sillä tuskin tulee olemaan väliä kun et sinä hupiajelupyörään halua kiinteitä lokasuojia kuitenkaan. Ja tuskin merkitystä myöskään on voimansiirron eroilla. 1x11 nyt joka tapauksessa on yksi liikkuva ja käytettävä osa vähemmän mutta 2x11 on turha säikkyä sitäkään ja siinäkin on omat hyvät puolensa. No se ero on,että Inflitessä tulee mukana cyclocross-tyyppiset leveämmät nappularenkaat ja Enduracessa sileät ja 28mm maantierenkaat. Eli semmoinen pieni lisähankinta ja renkaanvaihtotyö tulisi ainakin jos ostat Enduracen.
Jos pyöräkuume polttelee, niin käytännössä iso ero voi sulle olla se, että Infliten saisit viikossa ajoon kun Enduracea joutuisit odottelemaan kesäkuun alkuun.
Ja osta vaan lukkopolkimet, sitten kun opettelet niiden käytön niin haluat aina ajella niillä. Tai ehkäpä alkuun combi-poljin, niin voit aloitella normaaleilla kengillä ja jossain vaiheessa sitten hankit kunnolliset fillarikengät ja omaksut lukkopolkimien käytön. Eli siis tällaiset, joissa toisella puolella lukko ja toisella ei
https://www.canyon.com/fi-fi/gear/components/pedals-and-cleats/clipless-pedals-mtb/shimano-pd-m324-pedals/112465.html
edit. Se vielä tuli mieleen, että cyclocrossit Canyonilla luokiteltu vähän raskaampaan käyttöön sopiviksi, eli saa tulla vaikka vähän hyppyjäkin, kun taas maantiepyörillä kuuluu ajaa renkaat tien pinnassa. En noiden kahden fillarin välillä usko kovin suurta eroa olevan kestävyydessä oikeasti, painavatkin saman verran eikä materiaalivahvuuksissa luulisi isoja eroja olevan, mutta noin Canyon asian on kuitenkin ilmoittanut Jos minun olisi tarkoitus ajella vähän sekä-että soratietä ja asfalttia maaseudulla valkkaisin kyllä varmastikin Infliten itsekin jo ihan siksikin, että se tuntuisi mentaalipuolella oikeammalta. Jos soratie on vain lyhyt siirtymä ennen kuin pääsee asfaltille, jossa oikeasti haluaa ajaa lenkin niin sitten Endurace.
Hyviä pointteja kyllä, taidan kallistua enemmän monipuolisuuteen tässä ekassa pyörässä ja lähden etenemään hankinnassa kohti Infliteä.
Laitetaan combi-polkimet harkintaan myös. Olin kyllä ajatellut esimerkiksi tämänkaltaisia; https://www.canyon.com/fi-fi/gear/components/pedals-and-cleats/flat-pedals-mtb/crankbrothers-stamp-1-pedals/9101011.html?dwvar_9101011_pv_farbe=BK&fbclid=IwAR1285aT3nX8JKb5a8xvkP_WzUigqf5fZNtmvboSd X9XeVElSP7JkIGD8WE
Toimitusajat kun otit puheeksi niin Infliteä on varastossa ja Endurancea saisi vasta kesäkuun loppupuolella, tämäkin puoltaisi Infliteä. (jos Canyon siis ainoa vaihtoehto)
Kollinjoki
25.04.2020, 19.19
Hyviä pointteja kyllä, taidan kallistua enemmän monipuolisuuteen tässä ekassa pyörässä ja lähden etenemään hankinnassa kohti Infliteä.
Laitetaan combi-polkimet harkintaan myös. Olin kyllä ajatellut esimerkiksi tämänkaltaisia; https://www.canyon.com/fi-fi/gear/components/pedals-and-cleats/flat-pedals-mtb/crankbrothers-stamp-1-pedals/9101011.html?dwvar_9101011_pv_farbe=BK&fbclid=IwAR1285aT3nX8JKb5a8xvkP_WzUigqf5fZNtmvboSd X9XeVElSP7JkIGD8WE
Toimitusajat kun otit puheeksi niin Infliteä on varastossa ja Endurancea saisi vasta kesäkuun loppupuolella, tämäkin puoltaisi Infliteä. (jos Canyon siis ainoa vaihtoehto)
Vähän vielä tuota kokopuolta jäin tuumailemaan, että menisi nyt sitten mahdollisimman todennäköisesti ensimmäisellä yrityksellä oikein. Sen verran kokeilin, että Canyonin laskurin mukaan saisit näköjään olla pari senttiä pitempikin ja samalla jalan pituudella XS olisi silloinkin oikea koko. Löytyi sitten tällainen keskustelu, jossa suunnilleen itsesi mittainen immeinen oli Infliten kokovinkkejä vailla, ja päätyi lopulta ostamaan XS:n, vaikka myös S oli mietinnässä, ja valintaansa on ollut kovasti tyytyväinen. https://www.ridinggravel.com/forum/?p=post%2Fcanyon-inflite-sizing-10257972 edit. Tai siis eka oli ostanut S:n mutta vissiin sitten oli vaihtunut XS:ään.
Tuo Känkkäränkkäveljesten poljin ilmeisen hyvä. Siinä on vaan se riski, että jos ostat noi polkusimet, niin et sitten välttämättä tulekaan hankkineeksi ja kokeilleeksi lukkopolkimia. Silläpä combeja ehdottelen, että jäisi ehkä ainakin pieni kutina joskus hankkia vaikka halvat klossikengät ja kokeilla, millaista niillä on ajella. ;)
Silti pärjäät ja ajelet Crankbrothersilla varmasti ihan hyvin, ja hyvin ajelet vaikka ikinä et lukkopolkimia hankkisi. Mutta jos joskus tulee mieleen että voisihan lukkopolkimiakin kokeilla, ei niillä ole vaikea oppia ajelemaan ja vaikka muutakin kuulee, ei oppimisprosessiin välttämättä kuulu edes kaatuilu kun muistaa harjoitteluvaiheessa jo ennen ensimmäistä lenkkiä tehdä vähän aivotyötäkin asian kanssa.
Ostoskorissa on nyt tosiaan tuo XS malli Inflitestä ja Crankbrothersin polkimet. Näillä lähdetään liikkeelle ja toivottavasti koko osuu nappiin kerralla :)
Ei ole hinnankirous onneksi nuo polkimet niin niitä voi kyllä varmasti sitten päivitellä myöhemmässä vaiheessa.
Kiitoksia kaikille neuvoista ja ajatuksista - Seuraavaksi odottelemaan pyörää saapuvaksi :)
Kannattaisi opetella suosiolla ajamaan lukkopolkimilla varsinkin kun tuollaisilla alustoilla ajelet, ei tule noita mukavia jalan lipsahteluja. Kombipolkimet kannattaa unohtaa.
Pyörä saapui 2½vk sitten ja lähes 200km nyt alla.
Eipä ole moitittavaa vielä löytynyt, kaikki toimii ja pelaa moitteettomasti, ainakin tähän asti. kopkop.
Itseä mietityttää tässä vaiheessa ehkä eniten se, että olisiko kuitenkin pitänyt se maantielle suunnattu versio hankkia ennemmin ja jos mieli tekee metsään, niin hankkisi erikseen sitten jousitetun metsäfillarin. No se jää nähtäväksi, mennään tällä ainakin tämä kausi :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.