Näytä tavallinen näkymä : Amatööri korjaa pyöräänsä ja apua kaivataan
Kukkuluuruu876
22.04.2020, 19.07
Moi.
Ensimmäinen viestini foorumille ja en ole varma, että tuliko oikeaan paikkaan, joten siirtäkää jos on väärässä paikassa.
Eli pyöriä en ole koskaa korjannut, mutta perustyökalut pysyy kyllä kädessä.
Pyöräni on Helkaman Vaeltaja, jonka olen käytettynä hankkinut ja siinä olisi nyt korjaustarvetta.
Toivoisin, että saisin täältä ohjeita ja neuvoja tähän. Korjauksessa tarvittaviin osiin olisi mukava saada suoria linkkejä ja koska pyöräilyni ei ole vakavaa harrastamista, niin korjaus tulisi suorittaa suhteellisen halvalla, koska pyöräkään ei ole kovin arvokas.
1. Ketjut tuntuvan olevan hyvin löysät. Uusinko ketjut?
2. Pyörässä on 7 vaihdetta. Pyörän "käsitupit" ovat heikossa kunnossa ja vaihteiden vuoksi eri pituisia. Onko näiden uusimiseen suosituksia?
3. Ohjaustankoa nostaessa "etupäässä" tuntuu välystä. Mitä pitää kiristää tai uusia?
4. Polkimet ovat huonokuntoiset. Onko näihin suosituksia?
5. Polkimien varret joihin poljin kiinnittyy ovat välykselliset ja myös eturatas heiluu polkimien varsia heiluttaessa. Mitä tälle pitää tehdä?
6. Takarenkaan vanne on hieman kiero ja yksi pinna on poikki. Uusinko pinnan ja suoristan vannetta?
Linkissä kuvia pyörästä: https://drive.google.com/folderview?id=1ZvNxhI75P0V_aGOADn8dZ4Hz5gXZB5Ar
Mitä muuta huoltoa kannattaa samalla tehdä?
1. Uudet
2. Uudet
3. Puhdista, voitele, kiristä
4. Uudet
5. Voitele ja säädä
6. Jos taidot tuota luokkaa niin vie huoltoon.
nikobiker
23.04.2020, 19.18
6. Jos taidot tuota luokkaa niin vie huoltoon.
Väärin. Ensin Youtube ja kysy tarvittaessa jatko-ohjeita Fillarifoorumilta :)
^Kiekon oikomisesta ei kannata aloittaa ilman työkaluja tai menee pahemmaksi. Turha kuvitella että tubekaan mikään raamattu ole...
Marsusram
23.04.2020, 20.06
1. Yksi- ja napavaihteisissa ketju kiristyy kun eturattaan ja takarattaan välistä etäisyyttä kasvattaa.
2. uudet tupit, sellaista mallia jonka voi lyhentää.
3. Ohjainlaakerin kiristys, mieluiten huoltamalla samalla.
4. pitää tarkistaa polkimen kierteen mitoitus ja hankkia uudet
5. kampi on löysällä jos ratas heiluu sen puolen kampea heiluttaessa, jos taas molempia heiluttaessa, niin keskiölaakeri on romu
6. uusi pinna ja vanteen rihtaus
1. Silti kannattaa uusia, hanki ketju joka tarkoitettu yhdelle rattaalle -> Biltema
2. Just niin, oikealle tulee lyhyempi vaihdekahvan vuoksi -> Biltema
3. Juuri noin...
4. Vanha mukaan ja pyöräliikkeeseen...
5. Jos laakeri romuna niin voi olla aika paska irroittaa ja vaatii oman avaimen... Kampien kiristämisestä kannattaa aloittaa... Tiputa ketju pois rattaalta ja huomaat kyllä miten
laakeri toimii...
6. Yhä suositan ammattimiestä, Voihan sitä aina koittaa itsekin ja viedä sitten ammattilaiselle... Puolan pituus täytyy kuitenkin tietää...
Ihan siistiltä pyörä muuten näyttää joten onnea vain yritykselle!
majakka2
11.06.2020, 21.48
Käytetään samaa otsikkoa...
Pohjoisessa reissussa, joten pyöräliikkeitä harvassa ja polulle pitäisi päästä.
Eli paikallaan ollessa pienensin vaihdetta (SRAM GX 12 Vaihdetta) ne maksiminaksut (taitaa olla kolme) ja sen jälkeen vielä epähuomiossa yhden kerran. Eli noiden kolmen jälkeen painaisin vielä kerran (en voimalla) ja tämän jälkeen ei vaihtaja siirrä ketjua kuin yhden ylös ja takaisin alas. Antaa kyllä painella ne kolme kertaa, mutta nämä painallukset kovin tunnottimia. Olisiko liipaisimen sisällä jotain rikkoontunut/hypännyt paikaltaan tms tämän ylimäärisen painalluksen johdosta? Netin mukaan liipaisimen sisällys ei ehkä helpoin korjata ja kasata uudelleen. Eli kovasti olisin kiitollinen vinkeistä ennen kuin koetan avata liipaisinta (vai kannattaako edes?). Suurkiitos!
Sent from my iPhone using Tapatalk
majakka2
11.06.2020, 23.31
Vaijeri on ehjä?
Sinäpä sen sanoit! Näyttää, että alapäästä on vaijeri lähes poikki. Nyt tuon vaihtoa ihmettelemään. Saatavuus varmastikin parempi. Suurkiitos!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Marsusram
11.06.2020, 23.33
Se vetohan tulee takavaihteensiirtäjästä.
Tarkistaisin vaijerin ja vaijerinkuoren ensin, onko vaijeri liian löysä.
Liipasimesta raksuttelee vaijeria vetäen kaikki ulos (pienimmälle rattaalle) ja jos on päässyt löystymään, niin kiinnittää vaijerin uudestaan ja säätää rajat kohdalleen.
Jos vaijeri on liian kireä, saattaa vaijerinkuori olla pois paikaltaan.
edit: Kas ehtikin jo selvitä..
Kuulostaa vähän vaijerin kuoren hajoamiselta jossain mutkassa. Jos vaijeri on poikki, se ei vaihda mitään. Jos se on melkein poikki, se vaihtaa silti kun ei se vaijeri pahemmin veny. Vaijerin kuori hajoaa, se saattaa vaihtaa +/- 1 vaihdetta ja lopuksi ei sitäkään.
kurvaaja
12.06.2020, 14.30
Kauanko muilla kestää takavaihtajan vaijeri maantiepyörässä? Mietin vain, että onko käyttäjässä vika kun jo n. 5tkm kohdilla menee... Tähän liittyen onko hyvää vinkkiä millä tuon vaijerin saa rungon sisäisessä viennissä pujotettua? Koitin työntää ns. sukkaa ohjuriksi vanhan vajerin päälle. Menee kyllä chainstayn matkan, mutta tökkää keskiön kohdalla. Ei viitsisi kampia irroittaa?
Sinäpä sen sanoit! Näyttää, että alapäästä on vaijeri lähes poikki. Nyt tuon vaihtoa ihmettelemään. Saatavuus varmastikin parempi. Suurkiitos!
Sent from my iPhone using TapatalkJa Eaglessa sitten huomioi sen vaijerin reitityksen vaihtajalla, itellä meni muutama tovi ihmetellessä, miksei vaijeri pysy paikallaan, kun en muistanut ujuttaa siitä kolosesta ruuville!
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Jos pelkkää vaijeria ilman kuorta pujotat, niin lienee helpoin, että pätkäsee vanhasta päädyn irti ja vaikka teippaa uuteen kiinni. Sen verran taipuisaa on vaijeri, että luulisi menevän.
Jos kuoren kanssa, niin itse olen käyttänyt Rock Shoxin reverb barb toolia, aivan kingi tuote. Sillä ruuvaa vanhan ja uuden kiinni toisiinsa ja menee helposti läpi.
Kauanko muilla kestää takavaihtajan vaijeri maantiepyörässä? Mietin vain, että onko käyttäjässä vika kun jo n. 5tkm kohdilla menee... Tähän liittyen onko hyvää vinkkiä millä tuon vaijerin saa rungon sisäisessä viennissä pujotettua? Koitin työntää ns. sukkaa ohjuriksi vanhan vajerin päälle. Menee kyllä chainstayn matkan, mutta tökkää keskiön kohdalla. Ei viitsisi kampia irroittaa?
5tkm on jo paljon 6800 shimanon vaijerille.
Koeta työntää ohjuria toisesta suunnasta. Nykyään taitaa olla melkein kaikissa luukku keskiön alla, mutta jos tuota ei ole, niin menee äkkiä hankalaksi.
JagWire ei kymppitonnista välitä...
majakka2
15.06.2020, 10.34
Kuulostaa vähän vaijerin kuoren hajoamiselta jossain mutkassa. Jos vaijeri on poikki, se ei vaihda mitään. Jos se on melkein poikki, se vaihtaa silti kun ei se vaijeri pahemmin veny. Vaijerin kuori hajoaa, se saattaa vaihtaa +/- 1 vaihdetta ja lopuksi ei sitäkään.
Vaijeri oli päässyt irti ja muutama säie poikki.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vaijeri oli päässyt irti ja muutama säie poikki.
No hyvä, että ratkesi (ei siis vaijeri vaan ongelma :) )
Tähän liittyen onko hyvää vinkkiä millä tuon vaijerin saa rungon sisäisessä viennissä pujotettua? Koitin työntää ns. sukkaa ohjuriksi vanhan vajerin päälle. Menee kyllä chainstayn matkan, mutta tökkää keskiön kohdalla. Ei viitsisi kampia irroittaa?
Ite käyttänyt sopivaa supistussukkaa (lämmitettäessä kutistuvaa), jolla vedetään vanhan vaijerin mukana uuden vaijerin veto-vaijeri, jolla puolestaan vedetään sitten se uusi vaijeri taakse. Ongelmitta vaihtanut 4x rungon sisällä kulkenutta vaijeria tuolla menetelmällä. Kunhan annat supistussukan jäähtyä, ettei katkea vedettäessä.
^Entäs jos vanhat jo revitty pois...
Syöttää ensin sisään lankaa, jonka imee imurilla ulos. Sillä sitten kestävämpi vetonaru?
^Entäs jos vanhat jo revitty pois...
Se on sitten "elämä on / oppirahoja maksellaan" osio edessä... Noita jokaisen kohdalle sattuu :D
Syöttää ensin sisään lankaa, jonka imee imurilla ulos. Sillä sitten kestävämpi vetonaru?
Ja kannattaa sitten sitoa se langan (käytin kuitusiimaa) toinen pää jonnekin. Itse ekalla kerralla imaisin koko apulangan pölypussiin...
kurvaaja
19.06.2020, 13.36
Ite käyttänyt sopivaa supistussukkaa (lämmitettäessä kutistuvaa), jolla vedetään vanhan vaijerin mukana uuden vaijerin veto-vaijeri, jolla puolestaan vedetään sitten se uusi vaijeri taakse. Ongelmitta vaihtanut 4x rungon sisällä kulkenutta vaijeria tuolla menetelmällä. Kunhan annat supistussukan jäähtyä, ettei katkea vedettäessä.
Tämähän kuullostaa ihan toimivalle keinolle, hyvä vinkki! Nyt käytin kuitenkin huollossa vaihdettavana. Olipahan nautinto taas ajaa, kun vaihteet toimii 100% hyvin ja sujuvasti.
Hyvää jussin iltaa..
Ostin pojalle pari vuotta käytetyn KTM Wild speed disc 24":sen.
Takavaihtaja ottaa pienemmällä rattaalla kiinni pinnoihin. Onko säätökysymys vai onko jonkin osuman aikaansaannosta?
Vaihteet toimii ihan hyvin, takavaihtajan vaijerin päästä on tosin säikeet levinneet.
Mistä aloittaa?
Miten tuohon löytyy osaluetteloa tjms. josta selviää esim.vaihtajan kiinnike, jos se olisi esim.vääntynyt?
Kävisikö tuohon helpolla jokin hieman laadukkaampi osa tilalle?
Hyvää jussin iltaa..
Ostin pojalle pari vuotta käytetyn KTM Wild speed disc 24":sen.
Takavaihtaja ottaa pienemmällä rattaalla kiinni pinnoihin. Onko säätökysymys vai onko jonkin osuman aikaansaannosta?
Vaihteet toimii ihan hyvin, takavaihtajan vaijerin päästä on tosin säikeet levinneet.
Mistä aloittaa?
Miten tuohon löytyy osaluetteloa tjms. josta selviää esim.vaihtajan kiinnike, jos se olisi esim.vääntynyt?
Kävisikö tuohon helpolla jokin hieman laadukkaampi osa tilalle?
Joko korvake tai häkki vääntynyt tai säädöt viturallaan. Vaijerin säikeet eivät sinällään haittaa kuin muotipoliisia ja mahdollisesti pyöränkäyttäjän housunlahjetta.
Löytyykö vanhasta korvakkeesta merkintää? SUPista voisi löytyä uusi korvake kysymällä.
Korvakkeen tehtävä on toimia sulakkeena, ettei runko tai vaihtaja mene rikki. Eli liian jäykkää korvaketta ei kannattane laittaa.
Matti Heikkinen
20.06.2020, 17.31
Helpoimmin löytyy kun otat vanhan korvakkeen mukaan ja menet ko merkin jälleenmyyjän puheille
Säädöllä asettui.
Melko paljon piti säätää.
Takavaihtajan voisi kyllä uusia, mutta en haluaisi samanlaista vaan ainakin slx-tason romua.
Voi olla että talvella tekisi isomman huollon/päivityksen koska pyörälle on vielä toinen käyttäjä odottamassa vuoroaan ;-)
On kyllä ollut antoisaa seurata pojan intoa uuteen pyöräänsä.
^Entäs jos vanhat jo revitty pois...
Park Toolin IR-2.1 https://www.youtube.com/watch?v=msIyofUud3A
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.