PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cannondale ja BB30-keskiöiden naksuminen?

o_penttinen
20.04.2020, 14.46
Täältä löytyy varmaan muitakin kohtalotovereita yhdistelmällä Cannondale + BB30?

Edellinen laakereiden vaihto HollowGram Si -kammilla varustettuun CAAD12:sta tuotti äänettömyyttä muutaman sadan kilometrin ajaksi, mutta nyt hermoja rastava natina ja naksuminen on taas vähän kerrassaan palannut - ensin satulasta polkiessa ja edellisen lenkin aikana myös putkelta edetessä. Vikaa on tosiaan diagnosoitu kaikkialle ja (lähes) kaikkea on jo kokeiltu, joten vika on suhteellisen varmasti siellä keskiön suunnalla.

Millä tavalla olette ratkaisseet tätä pysyvämmin, kuitenkin niin että koko keskiön ja kampien vaihtoon ja sitä kautta adapterisekoiluun ei tarvitsisi lähteä? Olisiko C-Bearin (https://www.c-bear.com/en/products/bottom-bracket-bearing-bb30) laakereista apuja?

Jii1978
21.04.2020, 22.10
Kolmen Cannondale+BB30 yhdistelmän kokemuksella sanoisin, että jos se vika on keskiössä, prässää laakeri uudestaan reilulla rasvalla keskiömuhviin. Olen käyttänyt CRC Multi Greasea, jota saa jokaisesta varaosaliikkeestä alle vitosella/tuubi. Muistaakseni ohjeessa neuvotaan asennus ohuella vaseliinilla tai kuivana, mutta se ei toimi. Yhden takuuaikaisen rungon käytin kerran liikkeessä, mutta kovin oli varovaisesti valkovaseliinia asennuksessa käytetty sillä saman ajokauden aikana naksuminen palasi. Hommasin tämän jälkeen Park Toolin vehkeet (BBT-30.4) ja tein homman itse. Sen jälkeen ei ole ollut kahden seuraavankaan rungon kanssa ongelmia. Laakerit on ulkomitoiltaan standardikamaa, joten merkkiä vaihtamalla homma tuskin kummenee.

esma
29.06.2020, 17.46
Mä oon kattonut liikaa youtubesta hambinin videoita niin olen alkanut tulee siihen johtopäätökseen että aika kuraa on noi nykyiset rungot keskiöiden suhteen.

Itse täällä pohdin että missä menee valmistajan vastuun raja kun itellä kestää naksumatta ajella suunnilleen tonnin. BB386evo keskiö ja alunperin oli PF30 laakereilla. Ekan kerran aloitti 500km kohdalla. Avasivat ja laittoivat uusilla runsailla rasvoilla kasaan. Kesti vähän reilu tonnin ja aloitti uudestaan. Liimasivat lukitteella laakerit ja kupit. Ääni vaan paheni. Sitten vaihtoivat jonkun BB386evo sopivan kierrettävän alumiini keskiöpaketin ja uudet kammet. Kesti vähän päälle tonnin ja alkoi taas napsaa...

Kyllä lähtökohtaisesti pitäisi pyörän keskiön olla hiljainen pitemmän aikaa kuin tonni kerrallaan. Voisin vielä jotenkin hyväksyä että joka toinen vuosi joutuis vaihtaa keskiö paketin uudeksi. mieluusti kyl harvemmin. Kymppitonni nyt vähintään.

Kyllä noi laakerit on sen verran peruskamaa että ei niiden pitäis oikein suunniteltujen ja valmistettujen pyörien rungoissa mennä miksikään pitkään aikaan kun kestäähän ne monessa muussa pyörivässä vekottimessa paljon pitempään. Mun kammen pyöritykset on aika minimaaliset verrattuna johonkin vaikka auton, pesukoneen tai edes pyörän napojen laakereihin.

Missä menee valmistajan vastuun raja? Siinä kun vuoden aikana laittavat aina kuntoon ja sit se on siinä? lähtökohtaisesti tuon vois tulkita että kyseessä on valmistus vika kun ongelma palaa aina takaisin.

kervelo
30.06.2020, 07.45
Naksumiset tuskin johtuvat aina rungon vioista, vaikka videoilla helppoheikit sellaista väittävätkin. Olen vahvasti siinä uskossa, että yhtä tärkeää on se, mitä siihen runkoon kiinnitellään ja millä tavalla. Kunnolliset metalliset keskiöosat ohjeiden mukaan kiinnitettynä ovat minulla olleet yleensä aina ongelmattomia. Cannondalen BB30A-keskiö on käytössäni toiminut äänettömästi sekä wishbonen keskiöllä (kaksi keskeltä yhteen ruuvattavaa puoliskoa) että myös Campagnolon omilla pressfit BB30A-kupeilla.

maalinni
30.06.2020, 08.53
No kyllähän noi pressfit kökötykset on aika syvältä ja onneksi niistä ollaan käsittääkseni pikkuhiljaa palaamassa takaisin kierteellisiin.

hsr
30.06.2020, 09.08
Kannattaisiko noihin asentaessa laittaa ruuvilukitetta vai rasvaa vai mitä?

kervelo
30.06.2020, 10.29

Asentelin aikoinaan C-Bearin pressfit-kupit Cervelon kuiturunkoon firman ohjeiden mukaan anti-seize-pastaa käyttäen. Vaikutti toimivalta, joten käytin samaa ainetta myös CAAD12 ja Campagnolon pf-kuppien kanssa kanssa. Toistaiseksi ei ongelmia (koputtaa puuta). Varmasti löytyy muitakin ihan toimivia aineita.

Visqu
30.06.2020, 11.30

Laakeriasennuksissa noin yleensä käytetään laakerilukitetta, engl. retaining compound.
Kiinnikeaine valitaan mm. materiaalien, toivotun täyttökyvyn ja lujuuden perusteella, muita käyttökohteen olosuhteita unohtamatta.

Pyörähommissa olen kuullut käytettävän Loctiten 609 ja 641, näiden saatavuus vaan on kuluttajalle vähän mitä sattuu.
Osa näistä parantaakaikenkeskiövalmistajista shippaavat omien kamppeidensa mukana tuota 609, esim. BBinfinite.

Hankin juuri Wurthin keskikovaa laakerilukitetta aavistuksen liian löysään BB30-pesään mutta takana on vasta 200km niin vaikea sanoa miten meni.
Keskiö ei kuitenkaan naksunut aikaisemmin, kampia vaihtaessani vain tuli laakeri akselin mukana pihalle niin varuiksi laitoin.

Pressfit kuitenkin lopulta on ihan jees, vika löytyy useimmiten asentajasta, siksi BSA tai T47 on lopulta paras koska vaikein sössiä.
BB30 ja PF30 keskiöt on myös siitä hankalia, että harva käyttää niissä niille ihan oikeasti tarkoitettuja kampia lyhyillä akseleilla.
Pitkille akseleille tarkoitetut laakerit sijoittuvat keskiömuhvin ulkopuolelle ja täten liitospintaan kohdistuu enemmän vääntöä kuin on alunperin tarkoitettu,
ts. runko ei tue outboard-laakereita riittävästi.

Hauskasti ainoa keskiö mikä itsellä on tuhoutunut täydellisesti oli Ultegra-tason BSA-keskiö joka kesti 500km.
Todennäköisin aiheuttaja on ollut liian suuri esijännitys tehtaan asennuksen jäljiltä.

paaton
30.06.2020, 13.03
Just noin. Pf30 kapeine runkoineen on jäänne 68mm kierrekeskiöstä. Rakenteellisesti typerää laittaa ulostulevat muoviholkit heilumaan rungon ulkopuolelle.

Se uudempi 86.5mm pressfitti on paljon fiksumpi ratkaisu.

Alpine
02.07.2020, 11.36
Minulla Cannondale CAADX Apex 1 -keskiö naksuu. Meinasin ruveta keskiötä purkamaan, että osaisin oikean varaosan ostaa. Mutta en osaa purkaa koko värkkiä. Kaikissa ohjeissa käytetään 8mm kuusiokoloa, mutta se on liian pieni tuohon Cannondaleen. Mutteri, vai onko siellä pultti, näyttää XZN-kololta. T55-torx ottaa siihen kiinni, mutta en uskalla sillä voimalla vääntää, etten riko paikkoja.

Mikähän olisi okea tapa tuo avata, vai vienkö huoltoon koko romun?