PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tiukan budjetin sekakäyttöpyörä



Garbageman
20.04.2020, 01.55
Vastaavaa pohdiskelua tällä foorumilla lienee useinkin, silläkin uhalla uusi topikki kun en oikein osannut päättää mihin kyselyni sijoittaisin... Pyöräilyhän on kivaa ja nyt tekis mieli sitten kivaa pyörääkin. Menin sen virheen tekemään että aloin netissä vertailuja tekemään ja nyt on pää pyörällä kaikista vaihtoehdoista, en ollut aiemmin hahmottanutkaan kuinka laajaa ja monipuolista pyöräilykin voi olla :eek: monta iltaa olen täälläkin koettanut tietoa kerätä...

Suunnitelmissa siis olisi yhden pyörän taktiikka ainakin näin alkuun jolla voisi hoitaa työmatkat (ei ole kuin 5km/suunta, onnistuu millä vain) ja muutkin arkiajot, kuntoilun ja hauskanpidon. Tällä hetkellä lenkit pyörii n. 20km paikkeilla. Haaveissa olisi pyrkiä autottomuuteen, koska koen sen kalliina ja enenevissä määrin turhana kun kuitenkin kaupungilla asun. Tällä hetkellä fillarina on klassinen 3-vaihteinen Tunturi Pop:p. Joskus aiemmin on ollut ilmaisin saatu liian iso Kona Bike, siis jalkajarrullinen 3-vaihteinen peruspyörä sekin ja Nishiki SL 1, yksivaihteinen jalkajarrullinen ratkaisu sekin. Oli mukavan kevyt mutta nuo jarrut, vaihteiden puute sekä alumiinirungon ja suht kapeiden renkaiden mukanaan tuoma kova ja täryyttävä tuntuma vähänkään huonolla pinnalla eivät miellyttäneet. Nyt onkin alkanut tehdä mieli vihdoin kunnon pyörää jossa olisi suht leveät renkaat, hyvät jarrut, riittävästi välityksiä, edes välttävän laadukkaat osat ja soveltuisi monipuoliseen menoon. Budjetti valitettavasti on rajallinen, noin 1000e olisi kipurajoilla. Ajaminen luultavimmin tapahtuu enimmäkseen teitä ja polkuja pitkin, metsään meneminenkin viehättäisi, ei vain aiemmilla fillareilla ole ollut sinne juurikaan asiaa. Yksinkertainen tekniikka joka olisi pitkälti itse huollettavissa olisi plussaa.

Nyt siis itse asiaan, minkälaisia suosituksia kokeneemmilla olisi vastaavanlaiseen tilanteeseen? Gravel pyörätt omien tutkimuksien perusteella vaikuttaisivat oivallisilta joka paikan höyliltä jolla voisi ottaa tuntumaa mikä laita pyöräilyssä alkaa vetämään eniten, vai olisiko joku jäykkäperä maasturi vaihtoehto? Tonnilla ei vielä kuuhun lennetä, mut kai sillä jo jotain saa :seko: Asuinpaikasta johtuen koeajomahdollisuudet ovat hiukan rajatut.

Esim. Tämmöisiä oon nyt hiukan sillä silmällä katellut:

https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove/ekauppa/pKOROVAL/

https://www.xxl.fi/white-gx-lite-20-unisex-gravelpyora/p/1170640_1_style

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/marlin/marlin-7/p/28789/?colorCode=greendark

Kaikki kommentit, neuvot ja ehdotukset otan ilolla ja mielenkiinnolla vastaan :D

Edittiä... Josko nyt olisi luettavassa muodossa teksti

nure
20.04.2020, 14.29
Alumiini Rovesta en pitänyt mutta teräsversio on hieno pyörä... Mä oon mä mutten silti tänäpäivänä hankkisi Clariksen osasarjalla olevaa pyörää, toisaaltaan moni muu ottaa...

hitlike
20.04.2020, 16.50
Unohtaisin jäykkäperän tuolla budjetilla. Turhaa menee rahaa joustokeulaan muiden osien kustannuksella. Täysjäykkis vaikka sitten.

Noista kahdesta gravelistä mielummin Kona. Osissa ei suuria eroa mutta Kona on Kona ja näyttääkin paremmalta.

Garbageman
20.04.2020, 17.01
Unohtaisin jäykkäperän tuolla budjetilla. Turhaa menee rahaa joustokeulaan muiden osien kustannuksella. Täysjäykkis vaikka sitten.

Onkos millaisia täysjäykkiksiä edes uutena myynnissä, kun kaikissa vähänkään maastoon suunnatuissa näyttää jotain etujousitusta olevan? Mieluummin tosiaan valitsisin sellaisen kuin huonolla keulalla varustetun...

Lähetetty minun moto g(6) laitteesta Tapatalkilla

nure
20.04.2020, 18.30
^Tuo Bootzipper aika mainio sekä jäykällä etää joustavalla, itse kyllä ottaisin täysjäykän version.

hitlike
20.04.2020, 19.27
Siihen nähden että aloittajan käyttöön sopii gravelikin, on trail henkinen teräsjäpäri aika överi. Tonnin specsillä painaa varmaan 18kg ja kiipeää mäkeen kun kivireki. Viittaan siis tuohon big dogiin. Bootzipper täysjäykkänä on jo fiksun oloinen, toki en ymmärrä mitä muuta hyötyä tässä tapauksessa teräksestä on kuin lisää painoa. Harmi kun Pinnacle tai Marin ei taida myydä enää edullisia alumiinia täysjäykkiä. Toki aloittajan tapauksessa jos kerran pyörä on pääosin tielläajoa varten niin graveli on paras vaihtoehto, rullaa varmasti kuin ajatus vrt joku halpis teräksinen jäykkäperä 3kg kiekoilla ja maastonakeilla.

Garbageman
20.04.2020, 20.08
Tästähän on oma ketjukin, täysjäykkis: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOBZ29FBAP1/on-one-bootzipper-29er-sram-apex-1-mountain-bike
Tämähän herätti kyllä kiinnostuksen, on omaan silmään hyvän näköinenkin :cool:

HarrY61
20.04.2020, 20.26
Esim. XXL:ssä 999e Ghost Square Speedline Apex 8.8, Apex 1x11v. jäykkis, 11,5kg tai White xc 290 pro, xt/deore, 12,5kg, 2x10v. jäykkäperä.
Osat jo ihan erisarjaa kuin noissa joita katselit ja kuitenkin budjetissa. Toinen enemmän kaupunki/tie, toinen maastoon/huonommille teille.
Itse ajoin 26" maasturilla 40km työmatkaa asfaltilla epäsäännöllisesti vuosia ja ei mitään ongelmaa. Jos tottumaton ajamaan maastossa niinkuin minäkin niin en noilla käyrä sarvisilla lähtis (tallissa cyclocross, mutta hiekkatietä pahempaa en aja sillä), maastoon pystympi asento ja leveet sarvet.
No, ammattilaiset sitten erikseen...

Garbageman
20.04.2020, 20.32
Teräs runkomateriaalina houkuttaa ellei painoa ihan mahdottomasti tule lisää. Ajot tapahtuu siis tällä hetkellä teitä pitkin kun ei noilla jalkajarrullisilla peruspyörillä oikein hankalempiin paikkoihin pääse, toki koitettu on mut eihän siitä oikein mitään tuu:p Maastokelpoisuus on ehdottomasti plussaa ja leikkisyys kaupungillakin olisi hyväksi ettei tarviis jännittää hajoaako fillari alle jos jostain katukivetyksien yli hyppyyttää. Kunhan taas sitten ei arkinen teitä pitkin ajo kärsi, oma mielikuva on että maastopyörä on asfaltilla tahmea mutta mielikuva on jäänyt jostain vanhoista halpismaastureista huonoilla renkailla vuosien takaa, joten todellisuus voi olla jotain aivan muuta.

Padex
20.04.2020, 20.55
Entä jos ostaa huonokeulaisen ja vaihtaa siihen jäykän keulan? Alle budjetin ehkä menisi.

Garbageman
20.04.2020, 21.50
Olisiko teillä millaisia ehdokkaita tuollaiseen operaatioon?

hiilikuitumies
20.04.2020, 22.08
Kun kerran alussa moitittiin vieläpä kapeiden renkaiden tärinää ja metsäänkin voi mennä, niin 29er tietysti. Tonnilla saa tosi hyvän.

Garbageman
20.04.2020, 22.40
Kun kerran alussa moitittiin vieläpä kapeiden renkaiden tärinää ja metsäänkin voi mennä, niin 29er tietysti. Tonnilla saa tosi hyvän.
Minkälaisia suosituksia näistä? Noita gravel laitteita on tullut netin syövereistä enemmän tutkailtua, niistä ei alle tonnilla aivan mahdottomasti vaihtoehtoja ole, noihin 29er:hin en ole vielä perehtynyt...

hiilikuitumies
20.04.2020, 22.46
Minkälaisia suosituksia näistä? Noita gravel laitteita on tullut netin syövereistä enemmän tutkailtua, niistä ei alle tonnilla aivan mahdottomasti vaihtoehtoja ole, noihin 29er:hin en ole vielä perehtynyt...
Radonit ja Canyonit ja mitä näitä nyt onkaan. Trekiltä ja Cubeltakin voi löytyä sopivaa. Nopeat kumit tubelessina alle (esim. Continental Race King Protection/Racesport), niin johon kelpaa ajaa jokaisella alustalla. Joustohaarukka on hyödyllinen kapistus joka alustan välineessä ja myös itse huollettavissa, eikä sitä huoltoa kovin usein tarvitse tehdä.

Jos koko osuu (170 ja risat - 180 cm), niin tässä olisi hyvä diili:

https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-7.0-785111

Padex
21.04.2020, 07.00
Miniminä pitäisin Deore-tasoa.

Esim tähän jäykkä keula?
Al 4.0 tai 5.0?
https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-4.0/2031.html?gclid=EAIaIQobChMIgrKGhLv46AIVzJQYCh1mfg NoEAQYAyABEgKJvPD_BwE&gclsrc=aw.ds#all-components-section-tab

Keulaksi vaikka eksoottinen eXotic?

https://www.carboncycles.cc/?p=197


https://singletrackworld.com/2015/10/review-exotic-carbon-fork/

nure
21.04.2020, 09.22
^Jees vaihtoehto mutta menee tuohon Bootzipperin hintaan. Ja joku onneton tietämätön voisi ostaa tuon keulankin parilla kympillä...

Garbageman
21.04.2020, 14.31
Tuo Bootzipper kiinnostaa koko ajan enemmän mitä pitempään sitä katselen. Tuleekos tuolta Briteistä tilatessa jotain ylimääräistä kulua nyt kun siellä on sitä hässäkkää ollut, en ole oikein ulkomailta mitään tilaillut? Tuonko nyt sit toukokuun lopulla saisi jos nyt ennakkotilaa? Perjantaina olisi tilipäivä, ensi kuussa alkaakin lomautus töistä, niin tiedä vaikka ois viimeinen...

Lähetetty minun moto g(6) laitteesta Tapatalkilla

Macce83
21.04.2020, 14.39
Ei tuu mitään ylimäärästä jos tilaa Briteist.

ThePilkkupaita
21.04.2020, 20.43
Tämä lienee sopiva ketju omallekin pohdinnalle. Olen siis päivittämässä nykyistä pyörääni, joka on Tunturi 24' ja ostettu joskus yläasteella 12-13 vuotta sitten. Tuo on ollut maastopyörämäinen vempele, mutta nyt haluan pyörän, joka muistuttaisi maantiepyörää ja olisi ennen kaikkea halpa, koska käyttäisin pyörää 1-2 kertaa viikossa noin tunnin lenkkeihin ja satunnaisiin parin kilometrin siirtymiin kaupungissa. Nykyisessä pyörässä renkaat ovat niin raskaat ja paksut, että sillä ei oikein huvita ajella asvaltilla kuin noita lyhyitä siirtymiä.

Olen antanut itseni ymmärtää, että 500 eurosta ylöspäin saisi jonkinlaisia maantiepyöriä, mutta tänään sitten löysin CDONista pyöriä 300 euron hintaluokassa. Ovatko nämä seuraavat vaihtoehdot hyviä puhtaaseen harrastuskäyttöön? Haluan, että pyörässä on maantiesarvet, jotta voin leikkiä kilpapyöräilijää tarvittaessa lenkkien aikana. Vanhassa pyörässäni on ollut normaali suora tanko eikä ajaessa ole tuolloin juuri mitään fiilistä.

https://cdon.fi/urheilu/road-racing-bike-euphoria-black-ks-cycling-p33510644

Kaikki nämä halpisehdokkaat ovat muuten KS Cyclingin tuotteita. Osaako joku sanoa, että kuinka luotettava firma on kyseessä ylipäätään?

Ensimmäinen pyörä on 289 euron Euphoria. Ilmeisesti tuosta koko 58 olisi minulle sopiva, koska mittasin jalan sisämitaksi 87 cm ja pituudeltani olen 183-184 cm? Bikester.fi:n laskuri kertoi ainakin oikeaksi kooksi 58, mutta toisessa taulukossa oikea koko olisi jopa 60 ja puolestaan Bikeshopin taulukossa 56, joten ehkä 58 olisi hyvä kompromissi? Jalkani ovat kuitenkin suhteellisen pitkät ylävartaloon nähden. Tästä pyörästä haluaisin myös kysyä polkimista, joissa näkyy jonkinlaiset lenksut eli tarvitseeko noihin hankkia erilliset pyöräilykengät vai voiko lenkkarit pujottaa noihin koukkuihin? Minä en nimittäin ole ihan varma noista kuvista, että onko kyseessä jokin lukkopoljinsysteemi vai ei? Jonkinlainen remmikin noissa polkimissa näyttää olevan.

https://cdon.fi/urheilu/road-racing-bike-28-piccadilly-white-red-21-gear-frame-ks-cycling-p39012311

Toinen ehdokas on 234 euroa ja siinä olisi ainakin samanlaiset polkimet kuin vanhassa pyörässäni eli lenkkarit kävisivät mainiosti. Tuosta pyörästä varmaan koko 59 olisi passeli minun mitoillani?

https://cdon.fi/urheilu-vapaa-aika/road-racing-bike-piccadilly-black-ks-cycling-p33510643
https://cdon.fi/urheilu/28-road-racing-bike-imperious-aluminium-14-speed-ks-cycling-new-m234r-p45106962

Nämä kaksi viimeistä ehdokasta ovat melko vastaavia kuin edeltävät. Piccadillyssa on tavalliset suorat polkimet ja sitten tuossa alemmassa 300 euron pyörässä on taas jonkinlainen remmi/koukkusysteemi polkimissa.

Olen ottanut myös asioista selvää ja tiedän, että oikeaoppisesti pitäisi ilmeisesti pysyä erossa tällaisista halpispyöristä ja ostaa mieluummin kerralla edes joku 600 euron pyörä (jollaisia mainittiin avausviestissä tässä ketjussa), mutta jos jollain on kokemuksia noista KS Cyclingin pyöristä, olisin siitä kiitollinen. Ovatko nuo osat sellaisia, että ne kestävät perusasvalttiajoa? Lähinnä minulle riittää se, että pyörä pysyy kasassa, jos ja kun ajan noin yhteensä 2-3 tuntia viikoittain. Uskoisin, että nuokin pyörät olisivat valtavaa eteenpäinmenoa nykyiseen kulkuvälineeseeni verrattuna.

nure
21.04.2020, 21.00
Tuollaista vaihtajatekniikkaa ei sitten näkynyt 2000luvun alun jälkeen. Pitäisi olla joku laki ettei tuollaista kuraa ei saisi edes myydä.
Kaikkien komponentinvalmistajien huonoimmat osat kerätty yhteen, juuri tuota kiinankuraa.
Tulikohan varmasti sanottua selkeästi?

hphuhtin
21.04.2020, 21.27
Tiukalla budjetilla (ja aina) rahallisesti kannattaisi ostaa pyörä kuumimman pyörämyyntikauden ulkopuolella, paras aika ehkä loka-helmikuu. Silloin 500€ budjetilla voi saada hyvän pyörän. Vielä maaliskuun alkupäivinä näkyi -50% alennuksia edellisen vuoden malleista. Nyt alennuksia saa odotella syys-lokakuulle. Jos jotain voin suositella, niin aja vanhalla tämä kausi ja seuraa tarjouksia ensi talvena.

ThePilkkupaita
21.04.2020, 22.26
Tuollaista vaihtajatekniikkaa ei sitten näkynyt 2000luvun alun jälkeen. Pitäisi olla joku laki ettei tuollaista kuraa ei saisi edes myydä.
Kaikkien komponentinvalmistajien huonoimmat osat kerätty yhteen, juuri tuota kiinankuraa.
Tulikohan varmasti sanottua selkeästi?Vaihtajatekniikka ei olisi ongelma, kunhan ne vaihteet toimisivat. Enkä ole yllättynyt, että nuo osat ovat halvinta mahdollista, koska hinta on mitä on, mutta pysyykö tuollainen tekele kasassa seuraavat 3-4 kesää?

hitlike
21.04.2020, 22.36
Tuohon kiinanihmeeseen menee kyllä 300€ täysin kankkulan kaivoon. Jos droppitanko on homman idea, osta käytetty sinkula ko. tangolla tai bull horneillä. Niitä saa tuohon rahaan.

Striimaaja
21.04.2020, 22.44
Tuohon kiinanihmeeseen menee kyllä 300€ täysin kankkulan kaivoon. Jos droppitanko on homman idea, osta käytetty sinkula ko. tangolla tai bull horneillä. Niitä saa tuohon rahaan.

375,20 eur saa ColoBicycles sinkulan droppitangolla uutena: https://www.colobicycles.com/kauppa/pyora/

Ei ole mitään kokemusta, mutta olettaisin että parempi kuin cdon.fi -vaihtoehdot tuossa yllä.

ThePilkkupaita
21.04.2020, 23.28
375,20 eur saa ColoBicycles sinkulan droppitangolla uutena: https://www.colobicycles.com/kauppa/pyora/

Ei ole mitään kokemusta, mutta olettaisin että parempi kuin cdon.fi -vaihtoehdot tuossa yllä.Hmm, otan tämän harkintaan, kiitos. Varastosta ei heiltä näemmä vain löydy M ja L -runkoja juuri nyt tietyillä väreillä ja vaihteiden puuttuminen on miinusta.


Tuohon kiinanihmeeseen menee kyllä 300€ täysin kankkulan kaivoon. Jos droppitanko on homman idea, osta käytetty sinkula ko. tangolla tai bull horneillä. Niitä saa tuohon rahaan.Kyllä, tummennetussa on se olennainen hoksattu.

hiilikuitumies
22.04.2020, 00.38
Hmm, otan tämän harkintaan, kiitos. Varastosta ei heiltä näemmä vain löydy M ja L -runkoja juuri nyt tietyillä väreillä ja vaihteiden puuttuminen on miinusta.

Onnea vain yritykseen ajella kevyesti sinkulalla. Onnistuu joten kuten, jos ei ole mäkiä, tuulta ja tykkää ajaa aina samaa vauhtia. Osta halpa hybridi, vaikka se 299 XXL:stä, jokin AX jotain, mistä on puhuttu parissa ketjussa. Laita renkaaksi vaikka tällainen, jos mahtuu: https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-speed-king-ii-racesport-2015

Tuon jos pumppaa 3,8 bariin, niin se rullaa yhtä hyvin kuin suosittu GP4000S II 23 millin maantiepyörän rengas 5 barilla. Ja on käytännössä paljon nopeampi, kun ei tarvitse niin varoa kaikenlaisia esteitä. Tämä sinun asiasi ei ole suurestikaan renkaista kiinni, ja kun sinulla ei ole rahaa varattuna fiksuun maantiepyörän kaltaiseen pyörään, niin älä yritä ostaa sellaista. Ilmanvastus ajoasennosta tekee eroa, mutta etköhän sinä tunnin lenkit jollain hybridilläkin vedä, mutta vähän vain hitaammin. Kaupungissa on sitten taas nopeampaa ja turvallisempaa ajella enemmän pää pystyssä.

Mutta tietysti, jos on ihan pakko leikkiä maantiepyöräilijää, kuten kirjoitit, niin sitten varmaan olet jumissa tuossa ajatuksessa, eikä tämä auta mitään.

Ari H
22.04.2020, 10.23
Minulla on Colon sinkula fillari, eikä ole vielä tullut sellaista mäkeä tai tuulta etten ole selvinyt.
Kovin leveitä renkaita ei siihen mahdu, ehkö joku 38mm.
Cololla on myös vaihtoethotna 2-vaihteinen fillari.

ThePilkkupaita
22.04.2020, 11.50
Mutta tietysti, jos on ihan pakko leikkiä maantiepyöräilijää, kuten kirjoitit, niin sitten varmaan olet jumissa tuossa ajatuksessa, eikä tämä auta mitään.Kiitos ehdotuksesta, mutta ei kiitos tuolle XXL:n pyörälle.

Sen sijaan löysin ulkomailta lisää kiinnostavia vaihtoehtoja:

https://www.decathlon.co.uk/rc100-road-bike-grey-id_8554266.html
https://www.decathlon.co.uk/rc120-road-bike-grey-id_8554264.html

Voi jotta, kun Decathlon ei toimita briteistä Suomeen asti noita Tribanin pyöriä. Hintalaatusuhteeltaan nuo vaikuttavat melko priimoilta ja niistä löytyi myös tyytyväisiä käyttäjäarvioita toisin kuin KS Cyclingin pyöristä ylempänä. Juuri tuollaisia max. 400 euron matalan kynnyksen maantiepyöriä etsin.

https://www.halfords.com/bikes/road-bikes/carrera-virtuoso-road-bike---m-l-frames-641960.html

Tämä olisi myös ihan lupaava pyörä, muttei saatavilla Suomeen.

https://www.merlincycles.com/merlin-pr7-claris-alloy-road-bike-2019-114781.html

Merlinin PR7:n saisi 477 eurolla Suomeen kuljetettuna. Normaalisti tuo maksaa 400 puntaa, mutta 58 euron kuljetuskulut nostavat hintaa. Harkitsen tuota joka tapauksessa, koska siitä löytyisi kokoa 59 varastosta. Clarisin vaihteisto on ilmeisesti se, jota ei suositella, mutta eivätköhän ne minulle kelpaisi ja olisivat parannus noihin KS Cyclingin vaihteisiin verrattuna.

https://www.evanscycles.com/en-fi/pinnacle-laterite-0-2020-road-bike-EV330067

432 eurolla saisi puolestaan Pinnaclelta pyörän. Toki tuosta ei ole kuin S-kokoja nyt saatavilla ja ulkonäkökään ei ole kaksinen, joten tuskin sorrun tähän.

https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/brand-x-road-bike/rp-prod165484

Ja loppuun se helmi. 326 euroa Suomeen kotiinkuljetettuna Brand-X Road Bike. Vaihteitakin olisi seitsemän ja ainakin asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, kun arvosana on 4,5/5 keskimäärin: I have been mountain biking for 18 years. After near removing my foot in a tobogganing accident in March I wanted to get back riding quickly and push my recovery. I bought this bike purely based on price. It needed to go, stop and not fall apart. I have been amazed by this bike. I have been matching similar times as friends on bikes 10 times the value and I have spent many miles in the saddle. As a training bike it is great. I plan to do some sportives in the near future on this bike too. Yes, it would be nice to have a lighter bike, but this one has turned out to be more than I expected.

Ongelmana viimeksi mainitussa on toki vain se, että se näyttää olevan loppunut monista varastoista, joten joitakin viikkoja saattaa joutua odottelemaan, mutta mitä raati sanoo näistä tuoreimmista ehdokkaista?

Garbageman
22.04.2020, 12.32
Melko eri tyylisiä pyöriä ollaan ThePilkkupaidan kanssa etsimässä...

Alan olla vahvasti kallistumassa maastokelpoisemman pelin kannalle, sellaisella kuitenkin hyvilläkin pinnoilla pääsee eikä huippunopeus ole niin tärkeää mut noilla kippurasarvilla lienee ikävää pahemmissa paikoissa polkea. Myös kaikenlaiset ekstra kiinnityspisteet on plussaa koska tarkoitus on arkiliikuminen ja kaupassa käynnit yms. fillarilla sitten hoitaa. Myöskin ulkonäöllä on itselle olennaisesti merkitystä. Tuo On Onen Bootzipper vaikuttaa nyt erittäin potentiaaliselta, vai onko tuolle kilpailijoita?

Padex
22.04.2020, 14.02
Kiitos ehdotuksesta, mutta ei kiitos tuolle XXL:n pyörälle.

Sen sijaan löysin ulkomailta lisää kiinnostavia vaihtoehtoja:

https://www.decathlon.co.uk/rc100-road-bike-grey-id_8554266.html
https://www.decathlon.co.uk/rc120-road-bike-grey-id_8554264.html

Voi jotta, kun Decathlon ei toimita briteistä Suomeen asti noita Tribanin pyöriä. Hintalaatusuhteeltaan nuo vaikuttavat melko priimoilta ja niistä löytyi myös tyytyväisiä käyttäjäarvioita toisin kuin KS Cyclingin pyöristä ylempänä. Juuri tuollaisia max. 400 euron matalan kynnyksen maantiepyöriä etsin.

https://www.halfords.com/bikes/road-bikes/carrera-virtuoso-road-bike---m-l-frames-641960.html

Tämä olisi myös ihan lupaava pyörä, muttei saatavilla Suomeen.

https://www.merlincycles.com/merlin-pr7-claris-alloy-road-bike-2019-114781.html

Merlinin PR7:n saisi 477 eurolla Suomeen kuljetettuna. Normaalisti tuo maksaa 400 puntaa, mutta 58 euron kuljetuskulut nostavat hintaa. Harkitsen tuota joka tapauksessa, koska siitä löytyisi kokoa 59 varastosta. Clarisin vaihteisto on ilmeisesti se, jota ei suositella, mutta eivätköhän ne minulle kelpaisi ja olisivat parannus noihin KS Cyclingin vaihteisiin verrattuna.

https://www.evanscycles.com/en-fi/pinnacle-laterite-0-2020-road-bike-EV330067

432 eurolla saisi puolestaan Pinnaclelta pyörän. Toki tuosta ei ole kuin S-kokoja nyt saatavilla ja ulkonäkökään ei ole kaksinen, joten tuskin sorrun tähän.

https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/brand-x-road-bike/rp-prod165484

Ja loppuun se helmi. 326 euroa Suomeen kotiinkuljetettuna Brand-X Road Bike. Vaihteitakin olisi seitsemän ja ainakin asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, kun arvosana on 4,5/5 keskimäärin: I have been mountain biking for 18 years. After near removing my foot in a tobogganing accident in March I wanted to get back riding quickly and push my recovery. I bought this bike purely based on price. It needed to go, stop and not fall apart. I have been amazed by this bike. I have been matching similar times as friends on bikes 10 times the value and I have spent many miles in the saddle. As a training bike it is great. I plan to do some sportives in the near future on this bike too. Yes, it would be nice to have a lighter bike, but this one has turned out to be more than I expected.

Ongelmana viimeksi mainitussa on toki vain se, että se näyttää olevan loppunut monista varastoista, joten joitakin viikkoja saattaa joutua odottelemaan, mutta mitä raati sanoo näistä tuoreimmista ehdokkaista?

Kyllä minä käytettyjä katselisi. Jos sopiva osuu kohdalleen. Noista ehkä Merlinillä ajelisi kun vaihtaa paremmat renkaat, contin gp:t vaikkapa. Silti paremman voisi saada käytettynä.

ATK
22.04.2020, 14.28
Myös kaikenlaiset ekstra kiinnityspisteet on plussaa koska tarkoitus on arkiliikuminen ja kaupassa käynnit yms. fillarilla sitten hoitaa. Myöskin ulkonäöllä on itselle olennaisesti merkitystä. Tuo On Onen Bootzipper vaikuttaa nyt erittäin potentiaaliselta, vai onko tuolle kilpailijoita?

Oma aiempi viesti taisi hävitä, kiitos muokkaustoiminnolle...

Ei taida maastokelpoisissa, täysjäykissä pyörissä olla montaa vaihtoehtoa alle tonnilla, ellei tule kunnon tarjousta vastaan. Käytettynä Konan Unit vaihteilla / Unit X tai uusi Marin Pine Mountain - jos sattuu jostain vielä löytymään 2019 vuosimallina - menisivät tuohon hintaluokkaan.

Silverbackilla on tarjolla vanhempaa Sphere Compia, mutta Bootzipperissa on hiukan uudemmat ja paremmat osat sekä mahdollisesti mukavampi ajaa teräsrungon vuoksi:
https://jesajasport.fi/pyoraily/siklverback/mtb-etujoustot/silverback-sphere-comp

Ottaisin itse käytettynä joko Konan tai Marinin, jos sattuisin löytämään. Bootzipper sillä varauksella, että Planet X:n asiakaspalvelun toiminnasta on kuullut kaikenlaista, omaa kokemusta ei heistä vielä ole (itsekin miettinyt aiemmin Bootzipperiä ostavani ns. kakkospyöräksi).

TERU
22.04.2020, 14.58
^ Vähät mitä materiaalia runko on, mutta onhan järkevä pyörä otettu myyntiin!

Vähitellen jo toivoo jäykkäkeulaisten vaihtoehtojen vahvistuvan tarjonnassa.

madias
22.04.2020, 16.01
Melko eri tyylisiä pyöriä ollaan ThePilkkupaidan kanssa etsimässä...

Alan olla vahvasti kallistumassa maastokelpoisemman pelin kannalle, sellaisella kuitenkin hyvilläkin pinnoilla pääsee eikä huippunopeus ole niin tärkeää mut noilla kippurasarvilla lienee ikävää pahemmissa paikoissa polkea. Myös kaikenlaiset ekstra kiinnityspisteet on plussaa koska tarkoitus on arkiliikuminen ja kaupassa käynnit yms. fillarilla sitten hoitaa. Myöskin ulkonäöllä on itselle olennaisesti merkitystä. Tuo On Onen Bootzipper vaikuttaa nyt erittäin potentiaaliselta, vai onko tuolle kilpailijoita?

Tuo Bootzipperi on varmasti ihan hyvä vaihtoehto. Itse ostin viime syksynä viime vuoden mallin Marinin Pine Mountainia ja sitä suosittelisin sinullekin mikäli vielä olisi kaupoissa. Fillaritoriltahan toki voi kysellä, ainakin pari Pine Mountainia on siellä tämän vuoden puolella näkynyt.

Jos ulkonäkö on tärkeämpi kuin runkomateriaali niin Sonder Frontier voisi olla ihan toimiva peli, ainakin aiemmasta täysjäykästä mallista luin ihan hyviä kokemuksia ulkomaisilta sivuilta fillaria etsiessäni. Omaan silmään ainakin Bootzipperiä nätimpi:https://alpkit.com/collections/sonder-frontier/products/sonder-frontier-sx-eagle-rigid

jakkok
22.04.2020, 18.11
mutta mitä raati sanoo näistä tuoreimmista ehdokkaista?[/B][/COLOR][/FONT][/SIZE]
No jos on ihan pakko alle 400e saada maantiepyörä, niin kyllä tuon brand-x pyörän voi ostaa. Kuitenki vaihteet ja jarrut on Shimano ja Tektro on "merkkituotteita" ja saattavat kestää...


j

Garbageman
25.04.2020, 00.23
Taidan tilata Bikeshopilta Kona Unit X:n koeajoon, uhkana on että budjettia pitää perinteisesti hiukan venyttää:p Tai jos tuuri käy niin tuolta Fillaritorilta vois tosiaan löytyä, on näköjään noita liikkunut jonkun verran siellä. Tuo uusin malli ois kyllä varsin hieno ja muokattavuus miellyttää myös. Olen nyt päivittäin käynyt polkemassa ympäriinsä ja kyllä se taitaa olla se maastoisempi meno mikä miellyttää asfalttia enemmän ja pyörä sais vähän iskuakin kestää, myöskin droppitanko epäilyttää miellyttääkö kun en ole sellaista oikein koskaan kokeillutkaan, vaikka alun perin niitä gravel pyöriä mieluilinkin...

ThePilkkupaita
22.02.2021, 14.26
Sen sijaan löysin ulkomailta lisää kiinnostavia vaihtoehtoja:Olen takaisin ja nyt löytyi kotimaastakin (?) ihan mielenkiintoinen vaihtoehto: https://www.bikester.fi/serious-valparola-M806801.html?vgid=G1132106&cgid=37178

619 eurolla saisi 16-vaihteisen Serious Valparolan Shimanon vaihteilla. Onko kenelläkään kokemuksia ja ylipäätään onko tuo 10,88 kilon paino uhka vai mahdollisuus? Tärkeintähän olisi vain löytää kesäksi maksimissaan tuon hintainen pyörä maantiesarvilla, jolla ajella korkeintaan noin puolentoista tunnin lenkkejä kerran tai kaksi viikossa leikkien silloin tällöin Jaakko Hännistä tai Primoz Roglicia.

nure
23.02.2021, 13.03
^Taitaa olla paras ainakin edellä ehdottamista paskoista... Ajaa tuolla kun paremmasta ei tiedä ja sama pätee painon suhteen...

Rapsu
23.02.2021, 14.57
Olen takaisin ja nyt löytyi kotimaastakin (?) ihan mielenkiintoinen vaihtoehto: https://www.bikester.fi/serious-valparola-M806801.html?vgid=G1132106&cgid=37178

619 eurolla saisi 16-vaihteisen Serious Valparolan Shimanon vaihteilla. Onko kenelläkään kokemuksia ja ylipäätään onko tuo 10,88 kilon paino uhka vai mahdollisuus? Tärkeintähän olisi vain löytää kesäksi maksimissaan tuon hintainen pyörä maantiesarvilla, jolla ajella korkeintaan noin puolentoista tunnin lenkkejä kerran tai kaksi viikossa leikkien silloin tällöin Jaakko Hännistä tai Primoz Roglicia.

Kuvailtuun käyttöön varmasti soiva pyörä. En ole itse mikään pyöräekspertti, mutta halusin tuoda vähän toistakin näkökulmaa ylläolevan kommentin lisäksi. Nimittäin hyvä pyörä on sellainen pyörä, johon on varaa jotta ylipäätään pääsee sinne pyörän selkään. Ja varaa ylläpitää. Edukkaammissa pyörissä sekin hyvä puoli, että niitä helpommin uskaltaa ropailla alusta saakka itse, kalliissa pyörässä pelottaa aloittelijalla että jotain särkee ja pelko on ihan aiheellinen, koska osatkin ovat kalliissa pyörässä kalliimpia. Halvemmalla pyörällä opitut taidot siirtyy hyvin kalliimpiin jos/kun harrastuksesta innostuu ja pyörää haluaa päivittää parempaan.

Joten älä lannistu ylläolevan kaltaisista kommenteista, olen sajanut nyt tuhandia kilometrejä paskalla pyörällä ja hommasin nyt itse juuri noin kaksikertaa tuota linkkaamaasi Seriousia kalliimman pyörän joka sopi omaan budjettiin, mutta joka sai myös ”paska”-tuomion eräiltä foorumilaisilta :)

nure
23.02.2021, 17.24
^Itse sitä mieltä että tuontasoisten pyörien tuottaminen jo aiheuttaa kertakäyttökulutusta, vahvasti sitä mieltä että ei köyhällä ole varaa huonoon josta seuraten hyvää ja halpaa ei saa samassa paketissa.

Korjaamisessa ihan turhaa pelätä kallista pyörää, taas fraasia käyttäen, matalaan veteen hukkuu yhtä helposti kuin syväänkin...

Paska tai ei, kalliimman ehkä ostit muttet samassa suhteessa parempaa.

taski
23.02.2021, 23.03
Itsehän vedän 80 luvun kippurasarvisella tunturilla maantielenkit. Benchmarkkaa itseään vastaan niin edistyksen ja kunnon kasvamisenkin näkee hyvin.

Rapsu
23.02.2021, 23.45
^Itse sitä mieltä että tuontasoisten pyörien tuottaminen jo aiheuttaa kertakäyttökulutusta, vahvasti sitä mieltä että ei köyhällä ole varaa huonoon josta seuraten hyvää ja halpaa ei saa samassa paketissa.

Korjaamisessa ihan turhaa pelätä kallista pyörää, taas fraasia käyttäen, matalaan veteen hukkuu yhtä helposti kuin syväänkin...

Paska tai ei, kalliimman ehkä ostit muttet samassa suhteessa parempaa.
Kyllä noita iänikuisia ”koyhällä ei ole varaa halpaan” sanontoja on tullut kuunneltua niin paljon että ihan itkettää. Ja sitten tullut todistettua vääräksi. Ei pelkästään pyöriin liittyen vaan mihin tahansa. Se vaatii vain vähän taustatutkimusta ja vaivannäköä sekä ihan tavallista tervettä järkeä että että löytää sen sweetspotin missä ei maksa turhasta, mutta saa käypäsen laitteen. Ja nimenomaan ITSELLE.

Kyllä minä ymmärrän, että arvokkaammille pyörille on paikkansa ja käyttäjäkuntansa. Mutta niitä on ihan turha tuputtaa ihmisille jotka eivät tarvitse niitä. Se vain pahimmassa tapauksessa karkoittaa.

”Kalliimmat osat kestää pitempään”. Varmasti. Mutta Jos ajan Shimano Altus voimansiirrolla 5000km ilman isoja huoltoja ja ILMAN ketjujen vaihtoa, ja vaihdan sitte kaikki loppuun ajetut osat uusiin 60€ hintaan niin turha tuputtaa minulle kalliimpaa osasarjaa että ”kestäis paremmin niin säästää huolloissa”. Tuohon uuteen pyörääni en saa edes takavaihtajaa sillä hinnalla...

Ja olet ihan oikeassa tuossa että kalliimpi pyörä ei ole parempi samassa suhteessa. Viittasit spesifisti toki juuri tuohon ostamaani pyörään, mutta muutenkin tuo pätee. High end päässä, oli mistä härvelistä tai speksistä tahansa kysymys, parannusten hinta saavutettuun hyötyyn nähden nousee eksponentiaalisesti.

Äh, taas muuten ihan puolivahingossa tähän tartuin, ei ole enää aiheessakaan. Pahoittelut.

nure
24.02.2021, 11.19
^Kukaan ei lienee tuputtanut, kyse vain siitä että halvin ei ole edes vaihtoehto, viitaten noihin CDON:n pyöriin. Toisaaltaan oma ongelma on etten ole "huonoilla" ajanut vuosikymmeniin, pitäisi varmaan joskus koittaa...

nirhis
24.02.2021, 13.27
En viitsi uutta ketjua aloittaa niin postaanpa tänne narun jatkoksi. Yksi fillari ei varmasti tee kaikkea hyvin, mutta koska varaa ei ole sijoittaa useaan pyörään niin mieluiten sellainen joka palvelee järkevästi kaikkia käyttötarkoituksia. Olisi kiva aloittaa bikepacking harrastus niin haluan sellaisen joka soveltuu siihen. Tarkoitukseni ei ole ajella kaikkein rupuisimpia maastoja, mutta suotavaa olisi että pyörällä selviytyy kevyemmillä metsäreiteillä ja että eteneminen ei ole turhan tuskaista pidemmillä asfalttipätkilläkään.

Alla kaksi Canyonin mallia joita olen pohtinut. En tiedä tarvitsenko pathliten joustokeulaa, mutta roadliten suoriutuminen maastossa/sorateillä arveluttaa. Kumman puolelle te viisaammat kallistuisitte? Molempiin varmaan saa tavaraa kiinnitettyä bikepackingia silmällä pitäen?

https://www.canyon.com/fi-fi/hybrid-city/touring-bikes/pathlite/pathlite-6/2792.html?dwvar_2792_pv_rahmenfarbe=GY%2FBK#all-components-section-tab

https://www.canyon.com/fi-fi/hybrid-city/citybikes/roadlite/roadlite-6/2782.html?dwvar_2782_pv_rahmenfarbe=GY

Viime vuonna jäi ostos tekemäti kun pyörien saatavuus oli kortilla niin nyt ajattelin olla ajoissa laittamassa ostohousuja jalkaan. Saa toki ehdottaa muitakin malleja. Kiitos ja kumarrus.

nure
24.02.2021, 13.36
Roadlite taitaa olla tuollainen Fitness pyörä lähinnä ja tuskin kovin paljon paksumpia renkaita saa mahtumaan. Pathlitessä on taas tuo pomppukeppia aivan turhaa painonlisää ja tuon tyyppisessä ajossa aivan tarpeeton... Itse katselisin jonkin täysjäykän version tai sitten täysjäykkää maastopyörää moiseen käyttöön.

jussi 163
24.02.2021, 14.42
Entäs tällainen Marin gravel pyörä?

Hinta tosin suomalaisessa kaupassa pari sataa yli budjetin.

https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/marin_dsx_1_gravelpyora-p-101083-11

nirhis
24.02.2021, 15.08
Entäs tällainen Marin gravel pyörä?

Hinta tosin suomalaisessa kaupassa pari sataa yli budjetin.

https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/marin_dsx_1_gravelpyora-p-101083-11


Ihan mielenkiintoinen vaihtoehto. Noin muutenkin ehkä gravel osastolle voisin repertuaaria laajentaa. En tosin tiedä pidänkö niiden ajoasennosta mutta pidemmissä ajoissa varmaan ihan kiva että saa käden asentoa vaihdettua. Ja kyllä hinta voi tonnista hieman ylös joustaa, tiukka hinta 1200-1300 varsinkin jos pitää pyörän varusteisiinkin laittaa rahaa kiinni kuten lokasuojiin yms..

https://www.nummenpyora.fi/tuotteet/cyclocross-ja-gravel-pyorat/marin-dsx-2-2021/

Tuo Marinin seuraavan levelin graveli näyttää houkuttelevalta. Näyttää aika monipuoliselta ja modattavalta. Sitten tulee varmaan jo paljon muitakin hyviä vaihtoehtoja harkittavaksi kun venyttää budjettia..

nure
24.02.2021, 16.41
^Ihan huomion arvoisia kapistuksia kumpikin, kuitukeula ja kaikki ja rengastakin mahtuu... Ainoa mikä ihmetyttää niin miksi noita graveleiksi kutsutaan? Enemmän IMO nuo hybridiä muistuttaa...

ThePilkkupaita
25.02.2021, 11.55
^Taitaa olla paras ainakin edellä ehdottamista paskoista... Ajaa tuolla kun paremmasta ei tiedä ja sama pätee painon suhteen...Kiitos, näin ajattelinkin. Koska hinta on kuitenkin ehtinyt jo nousta parikymppiä sen jälkeen, kun laitoin linkin, taidan odotella Pinnacle Lateriten julkaisua, koska tuon hinta on 400 puntaa eli 463 euroa ilman kuljetusta: https://www.evanscycles.com/brand/pinnacle/laterite-1-2021-road-bike-934350#colcode=93435003

Mietteitä tuosta?

nure
25.02.2021, 17.24
Jos on tuo seiska Tourney niin Shimanon roskakorista kaivettu, jos Claris niin just ja just menettelee, toimii kyllä... Vähän vielä tietoa ja mitenhän nuo tullit vai onkos Evanskin jo Irlannin puolella...

nirhis
28.02.2021, 13.41
Mites Kona Unit?

https://www.bikester.fi/kona-unit-M894045.html

Plussia suhteessa Mariniin olisi paremmat kiinnitysmahdollisuudet ainakin haarukkaan ja mahtuu vielä leveämpää rengasta jos tahtoo.. Ei kokemusta yksivaihteisista mutta jos konvertoiminen asialliseksi monivaihteiseksi ei mansikoita maksa niin ei haittaa.

kni
01.03.2021, 23.08
https://larunpyora.com/tuote/2021-active-gravel-sora-black/

Tuommoinenkin vaihtoehto.

Lähetetty minun Nokia 5.3 laitteesta Tapatalkilla

Garbageman
06.03.2021, 23.53
Ketjun aloittajana kerrottakoon että päädyin viime keväänä ostamaan fillaritorilta käytetyn 2015 mallin Kona Unitin johon oli 1x10 vaihteet ja joustokeula laitettu. Muuten olen ollut oikein tyytyväinen mut ehkä runkokoko tuli valittua turhan iso kun ei kokemusta ollut. Talveksi laitoin nastarenkaat, jäykän keulan takaisin ja muutin takaisin yksivaihteiseksi.

Kovin houkuttaisi ostaa uudempi malli M-koon rungolla niin olis itselle vähän ketterämpi, hissitolppavalikoima laajenisi kun semmoista tekisi mieli, ois läpiakselit ja mahtuisi plussarengasta. Nykyisessäkään ei siis varsinaisesti vikaa ole mut ainahan sitä vähän parempaa tekisi mieli :D

ATK
07.03.2021, 20.02
^Onnittelut ilmeisesti melko mieleisen pyörän hankinnasta!
En muista 2015-mallin mittoja eikä noita enää Konan sivuillakaan näy, mut 2016 - 2019 malleissa on ainakin ollut vakiona pitkähköt XC-stemmit? Omassa L-koon Unitissa vm. 2019 oli 70 mm ja vaihdoin hieman lyhyempään, tuntui paranevan mukavuus varsinkin pitkän matkan ajossa ja hallittavuus maastossa. Muuten ollut mitoiltaan kuitenkin ok, pienemmässä tulisi ainakin vakiosatulanputken max. korkeusraja jo vastaan ja tanko jäisi liian matalalle. Luultavasti tuntuisi myös liian lyhkäiseltä vaakaputken ja satulan etäisyyden osalta.

2020+ malleissa mitoitus taisi kuitenkin kasvaa etupäästä niin, että M-koot on melkeinpä saman mittaisia, ellei jo pidempiä kuin vanhemmat L-koon Unitit. Harmillisesti Konan sivuilla ei näy stemmien mitat pyörien kohdalla, olettaisin kuitenkin että stemmit on hitusen lyhyemmät noissa uusissa malleissa (50 - 60 mm?)... eli tosiaan uusien Unittien kohdalla voi jossain määrin pienempi koko sopia isompaa paremmin kohdalleen, ainakin jos hakee ketteryyttä ja pystympää ajoasentoa.

Garbageman
07.03.2021, 21.51
^Onnittelut ilmeisesti melko mieleisen pyörän hankinnasta!
En muista 2015-mallin mittoja eikä noita enää Konan sivuillakaan näy, mut 2016 - 2019 malleissa on ainakin ollut vakiona pitkähköt XC-stemmit? Omassa L-koon Unitissa vm. 2019 oli 70 mm ja vaihdoin hieman lyhyempään, tuntui paranevan mukavuus varsinkin pitkän matkan ajossa ja hallittavuus maastossa. Muuten ollut mitoiltaan kuitenkin ok, pienemmässä tulisi ainakin vakiosatulanputken max. korkeusraja jo vastaan ja tanko jäisi liian matalalle. Luultavasti tuntuisi myös liian lyhkäiseltä vaakaputken ja satulan etäisyyden osalta.

2020+ malleissa mitoitus taisi kuitenkin kasvaa etupäästä niin, että M-koot on melkeinpä saman mittaisia, ellei jo pidempiä kuin vanhemmat L-koon Unitit. Harmillisesti Konan sivuilla ei näy stemmien mitat pyörien kohdalla, olettaisin kuitenkin että stemmit on hitusen lyhyemmät noissa uusissa malleissa (50 - 60 mm?)... eli tosiaan uusien Unittien kohdalla voi jossain määrin pienempi koko sopia isompaa paremmin kohdalleen, ainakin jos hakee ketteryyttä ja pystympää ajoasentoa.
En tiedä onko alkuperäinen stemmi, 60mm on tällä hetkellä. Voisi kyllä lyhyempää koettaa...
Omat mitat on 177cm pituutta ja jalan sisämitta n. 80cm niin standover mitta ja satulaputken pituus voisi olla pienempiä pahemmissa paikoissa ajellessa, tiellä ja helpoilla poluillahan ei noilla ei niin ole väliä. Myöskin 27.2mm satulaputki on haastava noiden hissitolppien löytämisen kannalta.
Ihan mielenkiinnosta piti vertailla noiden mittoja niin tosiaan esim. 2020 malli on tosiaan M-rungolla pitempi kuin 2015 L-kokoisena.
Pikkujuttuja, hyvä pyörä on ja suosittelen kyllä tuollasta Kona Unitia tai Unit X:ää suht edulliseksi joka paikan pyöräksi :cool:

Jurgen
19.03.2021, 10.21
Terve lainaan tätä ketjua.

https://www.baiks.fi/tuote/tuotemerkit/giant/roam-2-disc-18-v/

Kun pyörät ovat nyt kovasti kiven alla niin oon päättänyt tuommosen hankkia. Mutta mietityttää kun tuolla sivuilla osa osista eriä mitä pyörän valmistajan omilla sivuilla että kumpaa uskoa?

https://www.giant-bicycles.com/us/roam-2-disc-2021

Sitten tuo koko taulukko giantin omilla sivuilla niin emäntä on 167cm ja minä 177cm että meneekö emännällä S koko ja mulle M vai molemmille M? Mitä kokoja te suosittelette? Onko tuo pyörä tuon arvoinen tai onko tuossa hinta/laatusuhde hyvä? Katsellut muutaman satasen kalliimpiakin pyöriä mutta ei tahdo kokoja löytyä ja uskosin että tuommoset on hyvät meidän ajoon.

nure
19.03.2021, 10.59
Vahvasti sitä mieltä ettei hybridi tarvi joustokeulaa, ei ainakaan huonoa... Jos koossa ollaan rajoilla niin oma suositus on että pienempi mielummin, liian suuri runko saattaa olla usein katastrofi, pientä voi paremmin modifoida.

Jurgen
19.03.2021, 15.16
Saahan sen keulan lukkoon asfaltilla ja voikai sen vaihtaa myöhemmin jäykkään/parempaan jos rupiaa vituttaan? Jos sulla on mielessä noin 700e hybridiä ja mielellään Suomesta niin linkkaa toki. Kona dew ja dew plus on jo tutkittu. Aivan varmasti joku ne ois tänne linkannu :D

Leewi
19.03.2021, 19.06
Saahan sen keulan lukkoon asfaltilla ja voikai sen vaihtaa myöhemmin jäykkään/parempaan jos rupiaa vituttaan? Jos sulla on mielessä noin 700e hybridiä ja mielellään Suomesta niin linkkaa toki. Kona dew ja dew plus on jo tutkittu. Aivan varmasti joku ne ois tänne linkannu :D

Rouvalle https://www.xxl.fi/white-ax-290-ff-ane-20-naisten-hybridipyora-valkoinen/p/1170635_1_style (varusteet saat erotuksella)
Herralle https://pyorapalveluberggren.com/products/crescent-yokto-28-16-v tai https://pyoratalosaarelainen.fi/product/crescent-atto-16-v-musta/

nure
19.03.2021, 23.48
Jurgen, miksi tarvit toista kiloa aivan turhaa massaa keulalle? Aivan sen vuoksi että pitää olla joku pomppokeppi keulalla?

Jurgen
20.03.2021, 04.35
Enpä tarviskaan mutta ei oikein oo löytyny mieluisia vaihtoehtoja jäykkänä.

Antsa41
21.03.2021, 16.02
Terve lainaan tätä ketjua.

https://www.baiks.fi/tuote/tuotemerkit/giant/roam-2-disc-18-v/

Kun pyörät ovat nyt kovasti kiven alla niin oon päättänyt tuommosen hankkia. Mutta mietityttää kun tuolla sivuilla osa osista eriä mitä pyörän valmistajan omilla sivuilla että kumpaa uskoa?

https://www.giant-bicycles.com/us/roam-2-disc-2021

Sitten tuo koko taulukko giantin omilla sivuilla niin emäntä on 167cm ja minä 177cm että meneekö emännällä S koko ja mulle M vai molemmille M? Mitä kokoja te suosittelette? Onko tuo pyörä tuon arvoinen tai onko tuossa hinta/laatusuhde hyvä? Katsellut muutaman satasen kalliimpiakin pyöriä mutta ei tahdo kokoja löytyä ja uskosin että tuommoset on hyvät meidän ajoon.
Vastataan nyt vielä tähän alkuperäiseen kysymykseen eli Suomessa on myynnissä eri versio samalla nimellä kuin linkkaamasi jenkkimalliston pyörä. Valmistajan sivuilta kyllä löytyy tuo Suomessa myytävä versiokin: https://www.giant-bicycles.com/fi/roam-2-disc-2021

Oikeasta koosta on vaikea sanoa mitään tietämättä kysyjän tarkempia mittasuhteita (mm. sisäjalan pituus), mutta usein hoettu nyrkkisääntö on, että rajatapauksissa pienempi koko on useimmiten järkevämpi. Sillä perusteella olet mielestäni oikeilla jäljillä. Suosittelen joka tapauksessa koeajoa, jos asia epäilyttää.

Mainittu Kona Dew on saatavilla ainakin Bikeshop.fi, jos siis ongelmana oli saatavuus eikä jokin pyörän ominaisuus. Vaihtoehtona voin heittää vielä: https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-20-miesten-hybridipyora-harmaa/p/1169353_1_style

Jurgen
22.03.2021, 23.30
Mitähä järkeä on myydä samalla nimellä kahta eri pyörää :D kiitos vastauksesta paljon.