Näytä tavallinen näkymä : SRAM jarrut huutaa märkänä
Sramin Quide RSC jarrut ja huutaa aina kun vähänkin kostuvat.
Shimanot oli täysin hiljaiset vanhassa pyörässä. Shimanoissa käytin sinteripaloja mistä tykkäsin paljon. Pito oli aina sama.
Onko suositella Srameihin parempia paloja jotka pitää märkänä ja mudassa samallalailla kuin kuivana, eikä huuda?
Onko muutes RS:llä jarrulevyjä missä keskiosa olisi alumiinia kuten Shimanon ICE.
Onko miten uudet jarrut kyseessä? Minulla Guide Ultimatet huusivat aluksi, mutta vähän aikaa kun ajelin niin hiljenivät.
Toisessa pyörässä Shimano XT M8120 nelimäntäiset organic paloilla ja aivan järkyttävä huuto vähänkin märkänä ja kuivanakin ulisevat vähän. Teho myös mielestäni aivan surkea verrattuna noihin täpärin Guide Ultimateihin tai läskissäni olleisiin XT M8000 kaksimäntäisiin EBC Red/Green paloilla. Muuten kyllä hidastavat hyvin, mutta lukkoon ei meinaa saada millään. Tänään lähtee metallic palat tilaukseen, toivottavasti tilanne paranee niillä.
F. Kotlerburg
19.04.2020, 19.17
Huuda takas.
^Juu, kyllä maailmaan ääntä mahtuu... Eikä tarvi soittokelloa...
Jarrut on 1.5v vanhat eli suhteellisen tuoreet ja ihan nykyisiä sarjoja.
Kyllä minulla ainakin tuo Shimanon vinkuminen syö miestä kun on parempaan tottunut. Sramit tosiaan nykyisellään melko äänettömät. Märkänä saattaa ehkä vähän huutaa, mutta ei häiritsevästi.
Mutta vaihda palat vaikka noihin EBC:n tekemiin. Eiköhän sillä hiljene. Eikä maksa paljon.
Oman kokemuksen mukaa sramit huutaa aina. Shimano märkänä ekat kaks jarrutusta, muute hiljaset :D nää on näitä, kandee ainaki putsailla jarruja, monesti iha vesi riittää. Sramin metallipalat pitää myös avaruusalusääntä jarruttaessa :D
^mitä on avaruusalusääni? Jotain vinkunaa kenties?
Shimanon metallipalat piti lähinnä rohinaa ja mikä parasta edes muta ei muuttanut jarrujen tehoa tai tuntumaa.
Taidan kokeilla ensi niitä sramin omia metallisia kun niitä tuntuu saavan paikallisesta. Jos ei tokene niin koitan shimanon ICE levyä. Voisi kuvitella että kahdesta eri aineesta tehty levy ei värähtele yhtenä klimppinä jolloin resonanssi on pienempi.
En osaa sitä oikeen kuvailla, mutta ekan kerran kun ajelin hepun kanssa jolla oli moiset jarrut ja sähköpyörä, yhdistin sen äänen tulevan siitä pyörän sähkömoottorista rullatessa :D Huomasin vasta myöhemmin kun kuulin luomupyöristä samaa ääntä, että jarruista se tulee :D Myöskin oma kokeilu vahvisti äänen todellisen lähteen.
Marsusram
20.04.2020, 08.44
Mitkä levyt on nyt?
Näistä nykyisistä Centerline levyistä ei lähde läheskään niin pahasti meteliä kuin vanhemmista SRAM jarrulevyistä. Aiemmin SRAMit tosiaan huusivat aina märkänä.
Joistain tulee sellaista kurkunusta. Sramin guide r ja nagura mt5 on tällaisia omien kokemusten mukaan.
Shimanot paranivat jarruteholtaan ja siltä osin etteivät palat enää näytä lasittuvan sillä, että vaihdoin täysmetallisiin paloihin. https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-d02s-metal-disc-brake-pads-31513
Sekä alkuoeräiset resin xt palat (jarrut shimano zee) että koittamani ebc punaiset tahtoivat lasittua ja pito alkoi kadota.
Eiköhän noissa mun jarruissa ole SRAMin omat levt mitä Guiden mukana toimitetaan.
Katselin tallissa, että mitäpä jos vaihtaisin vanhasta pyörästä 200mm shimano ICE levyn ja pistäisin 160->180 adapterin minkä siis pitäisi siirtää tarvittava 20mm. Nyt 180mm levyillä ei minkäänlaista adapteria ole edessä vaan jarrusatula on suoraan RSn tolpassa kiinni.
Mahtaisiko tämä viritys toimia vai pitäisikö hylätä jo suunnitteluasteella?
Olisko kuitenkin Shimano 203 mm ja joka tapauksessa osta adapteri 180 to 200/203 mm äläkä 160-180 jos sun pyörä/haarukka on valmiiksi 180.
Niin joo Shimanon levy tosiaan taitaa olla 203mm joten adapterikin pitää olla 23mm. Pitää hankkia Shimanon adapteri.
Ei noi Sramin jarrut kovin tehokkaat ole kuivallakaan ollakseen 4-mäntäiset. Josko isommalla levyllä paremmilla paloilla saisi edes vähän lähemmäs kannonkiertomopon jarrua.
Lisäys : SRAMin metallipaloista sanotaan että metallipalat on märällä kovaäänisemmät. Ainakin Shimanon metalliset oli hiljaisemmat.
Sram Code/Guide RE levyjarrupalaSintrattu metallipala teräksisellä taustalevyllä. Metallipaloissa on korkeampi jarruteho ja pidempi kestävyys verrattaessa orgaanisiin jarrupalohin. Metallipala kuiten kuluttaa jarrua ja jarrulevyä enemmän, ja on märällä kelillä huomatta vasti kova äänisempi.
Ei noi Sramin jarrut kovin tehokkaat ole kuivallakaan ollakseen 4-mäntäiset. Josko isommalla levyllä paremmilla paloilla saisi edes vähän lähemmäs kannonkiertomopon jarrua.
Lisäys : SRAMin metallipaloista sanotaan että metallipalat on märällä kovaäänisemmät. Ainakin Shimanon metalliset oli hiljaisemmat.
Sram Code/Guide RE levyjarrupala
Sintrattu metallipala teräksisellä taustalevyllä. Metallipaloissa on korkeampi jarruteho ja pidempi kestävyys verrattaessa orgaanisiin jarrupalohin. Metallipala kuiten kuluttaa jarrua ja jarrulevyä enemmän, ja on märällä kelillä huomatta vasti kova äänisempi.
Kyllä mulla ainakin Shimanon 4 mäntäiset Zeet käyttäytyy myös näin. Samoin omat Guide RS.t. Minusta ei noissa juurikaan ole eroa metallipalat pitää molemmissa paremmin, mutta märkänä ääntäkin on enempi.
Antza44, millaista ääntä ne sinulla pitää? Rohinaa vai sitä perinteistä kiljumista? Rohina ei haittaa mutta sellainen huuto mikä melkein kuin auton äänimerkki..:eek:
Antza44, millaista ääntä ne sinulla pitää? Rohinaa vai sitä perinteistä kiljumista? Rohina ei haittaa mutta sellainen huuto mikä melkein kuin auton äänimerkki..:eek:Kai se sitten on kiljumista tai vinkumista tyyliltään, mutta ei se minulla ainakaan niin kova ääni ole, että haittaisi, mutta orgaaniset on lähes äänettömät märkänäkin. Itseasiassa edessä metalliset ja takana organiset ja en minä juuri asian kiinnitä huomiota. Shimanothan vinkuu molemmat aina hetkenpäästä, mutta ei ne sitten pidäkkään, ilmeisesti sen verran tihkuu mineraaliöljyä paloihin, että pito loppuu ja palat lasittuu.
Minulla ei organic palat ainakaan olleet äänettömät edes kuivana. XT M8120:ssä oli kuin kirkon urkuja olisi soitellut kun vähän jarrua painoi. Vaihdoin pari päivää sitten Galferin Pro-palat tilalle ja olen kyllä todella tyytyväinen. Jarruteho on aivan toisella tasolla ja uliseva ääni on poissa. Pieni metallinen kitinä kuuluu välillä, mutta muuten lähes äänetöntä menoa.
Guide Ultimatet ovat tosiaan minulla hyvin hiljaiset kaikissa olosuhteissa. Metallinen rahina kuuluu joskus, mutta ei koskaan tuollaista huutoa kuin noista Shimanon orgaanisista.
Nyt kun muutaman päivän ajellu code r jarruilla niin kyllä nuo ainakin huutaa kuivanakin :D ei tietoa mitkä palat.
Mullakin uudessa pyörässä Code R’t ja onhan nämä äänekkäät. Edellisessä pyörässä oli Hope V2’t lähes 10v ajan ja on kyllä ikävä.
Mulla on sähkärissä Code RS:t, alkuperäiset palat oli metalli/sintteri ja ostin samanlaiset tilalle. Hiljaisimmat jarrut, mitä mulla on ollut. Hi5:ssa oli tarjolla myös "quiet-versiota", jotka kuulemma ei ole niin tehokkaat varsinkaan märällä. En viittinyt ottaa edes kokeeksi, kun olen nämä todennut vallan erinomaiseksi.
Tämä kommentti 1500 km kokemuksella.
Itellä Guide RE ja aluksi kumpikin pää huus hyeenan lailla. Vaihoin jarrupalat (metalli) ja ulina loppui edestä mutta takaa ei. Takajarru luo myös ihmeellistä värinää koko runkoon jarrutuksen aikana. Hetken foorumeita lukiessani päätinkin tutkia:
1. Onko jarrulevy suora?
2. Toimiiko satulan männät?
Selvis että yksi neljästä männästä työntyy jarruttaessa enemmän ulos kuin muut kolme. Pala jää siis lepoasennossa vinoon ja jarrutuksen alkaessa kontakti ei ole tasainen.
Puhistin mäntiä niin paljon kun pystyi, saa nähdä auttoiko mitään vai tarviiko purkaa koko satula deepcleanausta varten :D
Vielä ei pääse testaamaan kun keulakin on takuuhuollossa Tampereella..
Hetken kun laahaa kevyesti srameja niin hävii se pahin ulina, vähän meinaa hävettää kun kadulla sitä tekee :D Mulla siis huutaa esim pesun jälkee vaikka pyörä ois vuorokauden kuivunu. Ja metässä tuntuu että alkaa välillä ulvomaan jos edes näkee jossain 10m päässä lätäkön tms, vaikka siihen ei aja ja muuten kuivaa :D Muuten kyllä tykännyt näistä, suht samantyyliset käyttää kun aiemmat zeetkin oli, en ite huomaa oikee mitää modulaatioeroa, taino ehkä jossain todella jyrkissä kohdissa sramin eduksi.
Hetken kun laahaa kevyesti srameja niin hävii se pahin ulina, vähän meinaa hävettää kun kadulla sitä tekee :D Mulla siis huutaa esim pesun jälkee vaikka pyörä ois vuorokauden kuivunu. Ja metässä tuntuu että alkaa välillä ulvomaan jos edes näkee jossain 10m päässä lätäkön tms, vaikka siihen ei aja ja muuten kuivaa :D Muuten kyllä tykännyt näistä, suht samantyyliset käyttää kun aiemmat zeetkin oli, en ite huomaa oikee mitää modulaatioeroa, taino ehkä jossain todella jyrkissä kohdissa sramin eduksi.Ei tarvitsen juurikaan soittokelloa käyttää kostealla kelillä [emoji849].
Mulla parkuu kummankin käyttöpyörän jarrut karmealla tavalla.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Tänään oli suht hiljaset, piti vaa avaruusalusääniä :)
Kyseessä shimanot, mutta kysyn täällä.
Missä vika, kun etujarru huutaa järkyttävästi ja jarruteho huono? 10 kovaa jarrutusta, niin teho palautuu, mutta taas uudelle lenkillä/työmatkalla lähdettäessä tilanne on sama. Pitkästä aikaa sateessa kun ajoin, niin 2 normaalia jarrutusta ja teho palautui täydelliseksi. Kuitenki joka reissun alussa ongelma sama, pyörällä ajetaan asfaltilla ja säilytetään suojassa. Shimano Deore BR-M6000 jarrujen tyyppi, levyissä lukee resin pads only. Olen kaksia erilaisia paloja kokeillu, hionut ja kuumentanut levyjä sekä paloja. Kunhan työkalu saapuu kokeilen vaihtaa levyt päittäin, koska takajarru toimii hyvin
Varmaa shimanoille tyypilliseen tapaan mäntä vuotaa hieman öljyä paloille.
Itelä mt-200 jarrut ja alle vuoden vanhat. Vaihoin nyt jarrupalat uusiin ja jarruteho palasi. Enään huutaa kosteana ja kylmänä mutta parin lämmitysjarruruksen jälkeen toistaseksi hyvä. Jos vika palautuu nii laitan paremmat kaksmäntäset tilalle isommila levyillä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
EBC metallipalat on nyt edessä ja levykin vaihtui Simanon 203mm. Huuto katosi mutta teho ei veieläkään olen haluttu. Jarrut ei pure kuten haluaisin niiden purevan. Voimaa pitää käyttää turhan paljon.
Toisen pyöräni (läski) Shimano SLX on paljon tehokkaammat mitä SRAMit nyt tai ennen pala/levy vaihdoksia.
Onko suosittaa hyvä jarruja?
Sisäänajon jälkeen alkaa vasta tehoa löytymään.
kokeile vaikka trickstuff jarrut:rolleyes:, tai siten niden "power" jarrupalat
Sisäänajon jälkeen alkaa vasta tehoa löytymään.
Kyllä niitä paloja olen sisään ajanut oikein kunnolla mutta ei pito siltikään ole sitä mitä odottaisin. Eipä silti ei pyörän jarrut alunperinkään mitenkään erikoiset purevat ole olleet. Voisiko olla SRAMin ominaisuus.
Pidän tosiaan referenssinä kannon kierto mopon jarruja. Niissä etujarru on 185mm ja yhdellä sormella suhteellisen kevyesti nappaa vaikka lukkoon asti pikkuvauhdissa. Tuntuma on silti loistava.
Onko kokemusta Shimanon Saint jarruista? Niitä jotkut kehuu hyvinkin tehokkaiksi (eivätkä vie täysin konkurssiin).
hphuhtin
24.05.2020, 19.43
No ei ole mikään ”SRAM ominaisuus” että ei ole tehoa. Itsellä on SRAMilta Code R:t, ihan tehokkaat on, mutta ”avaruusäänet” kyllä pulputtaa Code jos on yhtään kosteat. Ei vaikuta tehoon.
Joko odotusarvo ”kevyesti yhdellä sormella lukkoon” on liikaa, tai voisikohan olla lasittuneet jarrut? Mulla oli sähköläskissä Shimanon aika keskitason M615 jarruista teho lähtenyt, varmaan aika kevyttä jarruttelua ollut lähinnä työmatka-ajelussa, seissytkin pitkään kun ei läskikelejä talveksi tullut. Arvelin että lasittunut kun palaa ja levyä oli, ilmaustarvetta ei.
Korjaukseksi tein 20 rajua jarrutusta ja takajarru jo palautui erinomaiseksi. Etujarru ehkä vaatii vähän lisää jarruttelua vielä, tosin voi olla noiden jarrujen teholla oikeasti tekemistä läskirenkaan pidon kanssa.
En odota mitään helposti yhdellä sormella lukkoon-tehoa ainakaan eturenkaan osalta, takaa menee tietty helpolla, alustasta riippuen edestä saa tai ei. En usko että Saint auttaa, tuplamäntäiset Shimanot itsellä (M8020) ei erotu yksimäntäisistä SRAMeista kokemuksena juurikaan.
Taloudessa yhteensä kuudet Shimanon hydrauliset jarrut ja kahdet SRAMit. Ihan hyviä kaikki, kumpaakaan merkkiä en kutsuisi tehottomaksi. Shimanon ilmaus saattaa olla helpompaa, sitä on tullut tehtyä, SRAMeissa ei ole vielä ollut tarvetta.
EBC metallipalat on nyt edessä ja levykin vaihtui Simanon 203mm. Huuto katosi mutta teho ei veieläkään olen haluttu. Jarrut ei pure kuten haluaisin niiden purevan. Voimaa pitää käyttää turhan paljon.
Toisen pyöräni (läski) Shimano SLX on paljon tehokkaammat mitä SRAMit nyt tai ennen pala/levy vaihdoksia.
Shimano SLX.
Ainaki omat code r on tehokkaammat mitä shimanon zeet oli. Yhtä sormea tulee vaan käytettyä.
SRAMit on nelimäntäiset Quide RSC:t. Pitänee vielä kokeilla jotain muitakin paloja kuin SRAMin omia ja EBCtä.
Jotain outoa SRAMin suunnittelussa on kun vuoden käytön jälkeen yksi takajarrun männistä jo vaati herkistelyä. Shimanolla ei kaivannut vielä 10v jälkeenkään vaan männät liikkui samassa tahdissa.
RSC kahvat on kyllä käypäiset ja vastaa Shimanon XT kahvoja. Molemmissa on välttämätön etuvedon säätö.
Varmaa shimanoille tyypilliseen tapaan mäntä vuotaa hieman öljyä paloille.
Pyörä kävi XXL takuutarkastuksessa. Kuulemma jarrut kunnossa, levy (tourney tasoa) vain kulunut. Kuulemma kovat jarruttelut älämäissä voi tämän aiheuttaa ja laahaukset varsinkin. Myöskään levyä ei saisi kuumentaa. Minä kun juuri olen luullut että näin pitää joskus tehdä varsinkin jos epäilee öljyä paloilla. Pyörällä varmaan 1500 km ajoa josta 300 km maastoa ja muuten työmatkaa. Tällä viikolla pitäis Saksasta tulla uus levy niin sitten näkee onko näin.
Paloja ihmiset kuumentaa, ei levyjä.
Jos jarrulevy on terästä, niin teräksen väristä näkee millaisessa lämpötilassa levy on käynyt.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/Tempering_standards_used_in_blacksmithing.JPG
Vitus tryhi
06.07.2020, 18.27
Itselläni on ainakin toiminut hyvin 4 kuukautta sramin guide t nelimäntäsinä ja 180mm levyilla hyvin mutta perus etä märällä vinkuu
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.