Näytä tavallinen näkymä : Kuinka paljon kahvia kuluu?
cokekola
18.04.2020, 12.46
Tulipa mieleen tuosta "kahvi/kofeeinitankkaus lenkillä" -ketjusta kysäistä, kuinka monta kuppia kahvia kuluu päivässä?
Olisin valmis osallistumaan lääketieteelliseen kokeeseen, jossa tutkittasiin valvotuissa ja turvallisisssa olosuhteissa, kuin paljon kahvia pystyn juomaan, ennen kuin elimistö tilttaa. Tähän mennessä ei arkikokeiluissa ole tullut rajaa vastaan, mutta hieman huolestuttaa, että jossain se raja saattaa olla. En ole itse asiassa edes uskaltautunut laskemaan tarkasti kupillisten määrää, mutta nyt puhutaan kuitenkin määristä reilusti > 15 kuppia/päivä.
Kahvimäärän fataalisuuden, tai peräti letaalisuuden, arvioinnissa auttaisi vertaisbencmarkkaus. Joten millaisia määriä kahvia kuluu?
P.S. Alle kymmenen kupin käyttäjien ei ehkä välttämättä kannata tähän vaivautua vastaamaan
Litra - puolitoista päivässä. En ole huomannut kuolettavia vaikutuksia. Riippuvuus on syntynyt kymmenien vuosien aikana. Toisaalta vanhempana kun on jäänyt 2-3 päivää olosuhteiden pakosta väliin niin ei tule enää päänsärkyä. Nuorempana jos päiväkin ilman kahvia niin armoton päänsärky. Toleranssi on myös kasvanut, filtterikahvi ei maistu oikein miltään, vahvempaa pitää olla, espressoa yms. Maitoa tai kermaa en käytä laimentamiseen, mustana paras.
Joskus harkinnut että söisi kupillisen kahvijauhetta tai -papuja, saisiko siitä enemmän boostia. En ole vielä uskaltanut kokeilla.
Mikkomoe
18.04.2020, 14.49
2-5 kuppia menee päivässä ja koskaan ei kaadeta vanhaa kahvia pois, kylmänä tai kuumana ihan miten vaan :D .. jos kahvinjuonnista ollu liian pitkä aika niin herkästi tulee päänsärkyä. Mutta kofeiinitabujen avulla olen välillä vieroittautunut kahvista sit ollu viikon tai pari ilman mitään. Ja huomannut että yleisesti olen pirteämpi kuin kahvia juovana.
Opiskeluaikoina yli 25 vuotta sitten asuntolassa kun oli ruoka loppu ja rahat vähissä, nälkä kova, join sit peräjälkeen 3 isoa mukillista kahvia , nii silloin tuli pärinät, huono olo ja kädet vapisi.. ei ollut kivaa. Sen jälkeen en ole enää tahallaan juonut liikaa kahvia.
Kun työt lopettanut niin kolme mukillista päivässä, töissä ollessa kolme litraa😄
Kuukauden päivät mennyt nyt ilman kupillistakaan. Koronan hyviä puolia. Ennen lopettamista meni noin 8 kuppia päivässä ainakin viimeisen kymmenen vuoden ajan.
Laitoin kans 2 kk sitten kahvin tauolle kun mielestäni sitä alkoi lipittää liikaa. Vaihdoin teehen ja join aluksi sitä koko ajan. Nyt senkin juonti tasoittunut ja saattaa joinain päivinä jäädä kokonaan juomatta. Vapaapäivinä tuo kahvittomuus on outoa kun aamuisin tuli vedettyä yksin pannullinen samalla kun selaili nettiä yms.
Lähetetty minun SM-A505FN laitteesta Tapatalkilla
SamiMerilohi
18.04.2020, 16.49
Kolme mukillista eli n. puoli litraa päivässä on mulle maksimi, suuremmalla määrällä tulee levoton olo. Yleensä juon aamulla puolitoista mukillista ja lounaan jälkeen yhden. Teen kahvit joko Moccamasterilla tai Aeropressilla, hyvästä kahvista ja punnitsemalla kahvin oikean määrän.
Minimi määrä päivässä on varmaan 3x 2,5dl (kunnon kuppi se olla pitää). 5x 2,5dl päivässä alkaa olemaan jo liikaa. Tulee vähän huono ja levoton olo. Kotona kahvit pressolla tai mutterilla ja viitsimisen mukaan jauhan käsikäyttöisellä myllyllä pavuista tai sitten valmiiksi jauhettua. Töissä sitten perus juhlamokkaa keittimestä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
3-5 x 2,5 dl melko vahvaksi keitettyä meni ennen. Vähensi kupilliseen ennen treeniä. Alko tympiä ettei aamulla (tai päivälläkään) päässy mitenkään käyntiin ilman kofeiinia. Toimii tällä kulutuksella paremmin doopinkina lenkkeillessä.
Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla
mehukatti
20.04.2020, 17.11
Tollanen normi Suomalainen suodatinkahvi on niin laimeeta, että sitä joutuukin juomaan muutaman litran ennenkuin huomaa vaikutusta.
tempokisu
20.04.2020, 17.17
2-5 kuppia menee päivässä ja koskaan ei kaadeta vanhaa kahvia pois, .
Mä lämmitän mikrossa vanhat kaffet, suodatinpussin käytän 2-3 kertaa. Itelleni keitän aika laimeeta kaffia, laitan usein vielä vettä sekaan...
Aamulla 2 pientä kuppia, työpäivinä töissä on sellainen pieni termos ja juon sen kaffen sieltä pois, tosin jälleen vedellä jäähdytettynä.
Mun kahvi ei piristä, mutta ei piristä muutkaan kaffet, lähinnä vie nälkää pois. Tosin on alkanu mennä siihen että kaffen kanssa tarvii olla jotain kaffepurtavaa, esimerkiksi pullaa tai suklaata.
Aikanaan meni toistakymmentäkin kuppia päivässä (ilmainen kaffee töissä). Sitten kun huomasin, että alkoi viikonloppuna tulla julmettu päänsärky kofeiinin puutteesta aloin miettiä. Vielä kun pari kertaa iski "oikein kunnon hutina ja tutina" migreenioirein (sahalaitaa ja kaleidoskooppikuvaa), kävi mielessä pitäisikö vähentää. Nyt mennään ~4 - 5 kupilla päivässä ja nuokin aina ennen työpäivän päättymistä. Päänsäryt ja muut migreeninalut tiessään.
Tämänhetkinen tarkistettu kulutus on n. 40g kuivaa kahvia vuorokaudessa. Tumma paahto, suodatinjauhatus.
Kolme kuppia aamulla, kolme iltapäivällä.
42g -> 35g olen säätänyt korona aikana, kuudesta kupista viiteen. välillä meni seitsämän tai enemmänkin mutta alkoi tulla turhan levoton olo tai melkein ihme stressi/pelkotiloja niin piti vähentää kuuteen aiemmin.
1,5-2 litraa päivässä.
Mikään maailmassa ei maistu paremmalle kuin pitkän aamulenkin jälkeen pari isoa kuppia kahvia!
Kahvia kuluu ja paljon.....en pahemmin laske kupillisten määrää mutta noin 2 tunnin välein tulee kahvihetki.
Yövuoron aikane menee vähän vähempi, 3-4 kupillista. Ja heti aamulla kun duunista himaan eksyy niin kahvia pitää saada. Vaikka
pitäisi nukkumaan mennä. Punnitsemalla oikea vahvuus, pikkuvaaka ollut varmaan 10 vuotta sitä varten himassa.
brilleaux
07.09.2020, 12.06
Kahvia meni 4-6 kuppia/päivä, viikonloppuisin enemmän. 2.9. vähensin juomisen pelkkään aamukahviin, siis kuppi päivässä.
Oletteko törmännyt selittämättömiin lihaskipuihin äkillisen kahvinjuonnin vähentämisen/lopettamisen seurauksena?
Kahtena yönä olen nyt syönyt särkylääkettä kun pakara- ja pohjelihaksia kolotellu perhanasti. Ajattelin ensin että onko pyöräilystä, mutta en oikein usko. En ole ajanut normia enempää, oikeastaan vähemmän.
Jostain vain luin että lihassäryt saattaa kuulua vieroitusoireisiin.
Kahvihan on lähes pakollinen ravintoaine liikkuvalle ihmiselle:
https://www.mysportscience.com/post/2015/02/05/coffee-versus-caffeine
https://www.mysportscience.com/post/2016/08/03/does-coffee-dehydrate
:rolleyes:
Aamulla pari mukia. Iltapäivällä 0-2 mukillista. Välillä ei mene koko päivän aikana yhtään.
Nykyisin mittaan melko tarkasi päivittäisen kahvin määrän, siis sen nesteen, kahvin vahvuus olis eri keskustelu. Nyt tuo määrä on 9 dl päivässä, motit ja kupit epämääräisiä vähän kuin tuo vahvuuskin.
Voimakas aine, viikko päänkipua totaalilopetuksen jälkeen ja uudelleen käyttöönottaessa hurja mania hetken kuluttua nauttimisen jälkeen. Muutamia pidempiä taukoja tullut kahvista ja paluu käyttäjäksi. Ei lihasvaivatkaan ihan mahdoton ajatus, omat kinttuni tunnistavat syksyn kylmyyden tulon yölisinä kestokrampin tapaisina vaivoina, jotain neste/suola juttuja hermo/lihasvaivat hyvinkin.
Kerran yritin juoda kupillisen, en saattanut yhtä siemausta enempää.
Aamulla yksi mukillinen eli 2 mitallista ainetta.
Kuukauden päivät mennyt nyt ilman kupillistakaan. Koronan hyviä puolia. Ennen lopettamista meni noin 8 kuppia päivässä ainakin viimeisen kymmenen vuoden ajan.
Olen jälleen ratkennut ryyppäämään. Kahvia. Kyllä sitä taas menee aikalailla.
xs2jammu
11.09.2020, 12.54
Normi on arkisin 1-2 kuppia ja joskus viikonloppuisin 3 mukillista.
Töissähän tuota tulee reilusti juotua. 0,7 termari. Aamulla ja iltasella mukilliset.
Sittekku ripeaa ummettaan niin muistaa juoda vettäki.
KotooTöihin
12.09.2020, 05.32
Aivan liikaa... Tuossa naapuri rautakirjan kioskilla on aivan ihanaisia töissä ja heille käyn puhumassa höpöjä ja kaffia kittaamassa
Kaksi mukillista päivässä. Mukin koko on luokkaa Arabian Teema. Ja kahvin väri on musta, sysimusta. Aamulla yksi ja iltapäivän alkupuolella toinen. Illalla en ota, koska vaikuttaa yöuniin. Ilman en ole yrittänyt olla.
Jos joskus vielä joutuu menemään konttorille, niin aamulla tuplaespresso ja iltapäivällä yksi. Suodatinkahvi on siellä niin pliisua, jopa pahaa, että sitä en halua juoda.
J.Kottenberg
12.09.2020, 15.23
Nuorempana ja eri työssä, kun oli paljon päivystysluonteisia vuoroja, meni huomattavasti enemmän. Mutta nykyisin vain 4-5 mukillista. Vastaa 8-10 pientä kupillista. Sopiva määrä.
16g, sillä enhän ole mikään nisti.
brilleaux
16.09.2020, 10.13
Kahvia meni 4-6 kuppia/päivä, viikonloppuisin enemmän. 2.9. vähensin juomisen pelkkään aamukahviin, siis kuppi päivässä.
Oletteko törmännyt selittämättömiin lihaskipuihin äkillisen kahvinjuonnin vähentämisen/lopettamisen seurauksena?
Kahtena yönä olen nyt syönyt särkylääkettä kun pakara- ja pohjelihaksia kolotellu perhanasti. Ajattelin ensin että onko pyöräilystä, mutta en oikein usko. En ole ajanut normia enempää, oikeastaan vähemmän.
Jostain vain luin että lihassäryt saattaa kuulua vieroitusoireisiin.
Kaksi viikkoa nyt mennyt pelkällä aamukahvilla. Vaikutukset?
Huonosti nukuttuja öitä, ei yhtään mitään muuta.
Arvelin että olisi vaikuttanut edes yöllisiin yhteen/kahteen vessareissuun vähentävästi, ei.
Taidan kohta keittää kahvit.
24 g aamuisin uutettuna kuumaan veteen
tempokisu
17.09.2020, 09.17
Aamulla menee 3-4 pientä kuppia, vähän saa pidettyä nälkää loitolla...päivällä ehkä 1-2 kuppia riippuu tilanteesta. Marjareissulla jos on evästä mukana niin se 2-3 termoskuppia. Töissä sitä termoksen omaa kuppia 3-4 ( ja se on todella pieni kuppi). Itelleni keitän aika laihaa kahvia.
Talkoissa menee useampikin kupillinen, ruoka- ja janojuomana ( Lidlin limsat ei inspiroi ).
Joskus jos ei saa unta niin keitän kaffetta, lämmin juotava auttaa kun siis mun kahvini ei kovasti piristä, on senverta laihaa...
( lihassäryt kuuluu ainakin tiettyjen lääkkeiden vieroitusoireisiin, kuten myös unettomuus sekä yleinen jonkinlainen "ahdistava" olo )
Kaksi viikkoa nyt mennyt pelkällä aamukahvilla. Vaikutukset?
Huonosti nukuttuja öitä, ei yhtään mitään muuta.
Arvelin että olisi vaikuttanut edes yöllisiin yhteen/kahteen vessareissuun vähentävästi, ei.
Taidan kohta keittää kahvit.
Minäkin vähensin kahvinjuontia, ja päivän viimeinen kuppi ennen kahta iltapäivällä. Ei mitään havaittavaa vaikutusta nukahtamiseen taui yöunen laatuun. Varmaan suurempi vaikutus olisi alkoholinkäytön säätämisellä, mutta siihen on korkeampi kynnys puuttua :D
Kahvia kuluu sen verran kuin maistuu, välillä kokonaan ilman ja toisaalta pohjoisessa käydessä voi mennä vaikka 10-12 perinteistä kupillista päivässä. En käytä kahvia piristeenä vaan pidän mausta, välineistä ja kahvittelukulttuurista.
Il ciclista di Roine
21.09.2020, 22.31
Olen laittanut kontrolliin sokerinkäytön tai oikeastaan sokerinkäytön vähentämisen.
Tästä syystä työpäivinä aamu alkaa aina teellä, kaksi mukillista ilman sokeria noin klo 03:50. Muuten, yksi muki on kaksi kuppia.
Työmaalla juon ainoastaan vesihanavettä, vaikka siellä on se Punainen Pelikaani. Tarpeen mukaan hana auki vettä mukista, ei kertakäyttöisestä paperikupista (kuten muut tekevät).
Työpäivinä kotiinpäästyäni klo 14:30 enää vain yhden mukillisen kahvia, yhden rinkelin (rinkeleissä ei ole irtosokerikuorrutusta) ja yhden pienen keksin. Aiemmin mukiin meni kaksi teelusikallista sokeria, nyt riittää 1 tl.
Työpäivinä iltajuomana klo 21 mennessä kaksi mukillista kahvia, rinkeli ja keksi.
Mutta viikonloppuisin aamuisin klo 09:30 kaksi mukillista kahvia, iltapäivällä klo 15:30 jopa kolme mukillista (ainakin sunnuntaisin 100 km pyörälenkin jälkeen maistuu) ja tavallisesti vain lauantai-iltana klo 21 vielä kaksi mukia kahvia.
Pieni erikoisuus: iltapäiväkahvina tavallisesti Paulig Juhla Mokkaa, mutta iltakahvina Segafredo Pausaa.
---
päivä... aamu...iltapäivä...ilta
ma ..... 0.........1............2
ti ....... 0.........1............2
ke ...... 0.........1............2
ti ....... 0.........1............2
pe ..... 0.........1............2
la ...... 2.........2(3)........2(0)
su ..... 2.........3............0(2)
Viikko: 26 mukillista kahvia (26 tl sokeria), 10 mukillista teetä (0 tl sokeria), kaakaota harvakseltaan (useimmiten la tai su ilta); 14 rinkeliä; 14-20 keksiä !!
Kysyn vaan: Miksi ei ole kaupallista teenkeitintä????
Sitä teepussia tulee ongittua mukissa vain 10 sekuntia, sen 2-3 minuuttisuosituksen sijaan.
--- Kysyn vaan: Miksi ei ole kaupallista teenkeitintä????
Sitä teepussia tulee ongittua mukissa vain 10 sekuntia, sen 2-3 minuuttisuosituksen sijaan.
LMGTFY (https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk01pECEQLzDIrR-mw3stLWPLf-sZ8g%3A1600747648183&ei=gHhpX8fZCpKwrgS8u4_oBw&q=teenkeitin&oq=teenkeitin&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzoECCMQJ1D6GFj6GGDaG2gAcAB4AIA BYYgBvgGSAQEymAEAoAEBqgEHZ3dzLXdpesABAQ&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwjHmcfX8fvrAhUSmIsKHbzdA30Q4dUDCA0&uact=5)
Työpäivinä iltajuomana klo 21 mennessä kaksi mukillista kahvia, rinkeli ja keksi.
Eikö tuo iltakahvi haittaa nukahtamista?
Itse olen normaalipäivinä pitänyt rajana klo 16, että sen jälkeen ei, ei ainakaan kupillista enempää (siis 1/2) mukillista.
Muuten työpäivinä kuluu yleensä 2-3 mukillista, aamupäivällä, lounaalla, ja iltapäivällä.
Viikonloppuisin kupillinen / päivä, jos sitäkään. Lomilla 0-1 mukillinen päivässä (mukillinen siis 2 kuppia).
Tuolla viikonlopun ja lomien pienemmällä kulutuksella koitan pitää riippuvuutta kurissa ja toleranssin alhaalla (=toimii piristeenä)
Roineen Pyöräilijän kanssa meillä on yhteistä Segafredo Pausasta nauttiminen. Sen sijaan teetä tai Juhlamokkaa en käytä kuin poikkeustapauksissa. Pausaa ja vastaavia menee noin 7-10 mukillista aamukuudesta iltayhdeksään. Sekin erottaa, ettei minulta irtoaisi minkäänlaista tilastotaulukkoa :)
Eipä se kahvi kauaa piristä. Joskus pitää venyttää nukahtamisaikaa kahvilla jos meinaa liian aikasin väsyttää
Lähetetty minun SM-T725 laitteesta Tapatalkilla
Eipä se kahvi kauaa piristä. Joskus pitää venyttää nukahtamisaikaa kahvilla jos meinaa liian aikasin väsyttää
Lähetetty minun SM-T725 laitteesta Tapatalkilla
Minulla piristävä vaikutus kestää n.6 tuntia.
Arkena n. 4 mukillista, viikonloppuisin 2. Kolmas jos piipahdetaan jossain kahvilassa.
Roineelle tuossa yllä: mikään, siis mikään, ei maistu niin oksettavalta kuin kahvi jossa on _yhtään_ sokeria. Siis sen jälkeen kun on hetken juonut ilman sokeria. Mulla tuo tapahtui n.1990.
Kahvilassa jos juo latten, niin hiinä ja hiinä meneekö alas jos ne apinat vaahdottaa maidon sellaisesta makeasta laktoosittomasta eikä tavallisesta täysmaidosta.
Illalla kun juo kahvia, niin menee yöunet, mutta jos tietää, että pannussa on vielä kahvia, niin unet menee siitäkin.
... mikään, siis mikään, ei maistu niin oksettavalta kuin kahvi jossa on _yhtään_ sokeria. Siis sen jälkeen kun on hetken juonut ilman sokeria.
Juon kahvini ilman sokeria ja valkaisuainetta, mutta jostain syystä metsäreissujen nokipannukahvi tulee juotua makeana. Yksi pala kuksaan ja voi että maistuu.
Nickname
22.09.2020, 20.30
...voi mennä vaikka 10-12 perinteistä kupillista päivässä...
..menee noin 7-10 mukillista aamukuudesta iltayhdeksään...
En ole itse asiassa edes uskaltautunut laskemaan tarkasti kupillisten määrää, mutta nyt puhutaan kuitenkin määristä reilusti > 15 kuppia/päivä...
P.S. Alle kymmenen kupin käyttäjien ei ehkä välttämättä kannata tähän vaivautua vastaamaan
1,5-2 litraa päivässä...
Herra mua varjele ja minä kun olen luullut että urheilevat ihmiset ei käytä paljon kofeinia, eihän tuossa kerkeä päivän aikaan muuta tekemään kuin kahvia keittämään :D
Arkena menee aamulla ennen töihin lähtöä 1 kuppi ja päivällä huoltsikalta 1 ns. normaalin kokoinen "juoksukahvi", viikonloppuna 2-3 kuppia.
Aamulla 2 kupillista suodatinkahvia 18v. vanhalla Mokkamasterilla. Loppupäivällä-illalla muutama espresso yleensä. Ja aina väsyttää, joskus nukuttaakin.
Herra mua varjele ja minä kun olen luullut että urheilevat ihmiset ei käytä paljon kofeinia, eihän tuossa kerkeä päivän aikaan muuta tekemään kuin kahvia keittämään :D
Arkena menee aamulla ennen töihin lähtöä 1 kuppi ja päivällä huoltsikalta 1 ns. normaalin kokoinen "juoksukahvi", viikonloppuna 2-3 kuppia.
Ei pohjoisessa lasketa kummoiseksi urheilijaksi eikä kahvinjuojaksi näillä määrillä.
Pedalatleten
23.09.2020, 23.09
Aamuisin ehkä 1 1/2 mukia + arkisin lounaan jälkeen 1 muki.
Join nuorena kahvini sokerin kera, sitten vuosituhannen alussa olin jenkeissä töissä jonkun aikaa jossa sain todella hyvää kahvia jota join mustana. Kun tulin takaisin Suomeen, suomalainen peruskahvi maistui verrattuna siihen mitä join jenkeissä niin p***alta että siihen oli pakko kaataa maitoa että sen sai kurkusta alas. Siitä asti siis maidon kera, sokeri jäi onneksi pois. Keitän kotona pressopannulla tai vanhanaikaisesti kaatamalla kuumaa vettä suppilon (ja filtterin..) läpi kahvipannuun, kokeilemani kahvinkeittimet ovat vieneet parhaan terän hyvästä kahvista.
Ei amerikkalainen kahvi "kotimaiselle" pärjää. Kaikkeen varmaan tottuu, ite en pitänyt.
KotooTöihin
23.09.2020, 23.23
Aivan liikaa. Tänään meni 5 isoa kuppia, ihan vaan et saa auton pysymään tiellä 12 tuntia. Mun duunissa ei tarvita piirtureita.
Aamuvuorossa 4dl + 2x2dl, iltavuorossa 4dl + 2x2dl, yövuorossa 4dl + 2x2dl ja vapaapäivinä 4dl. Vapaapäivinä harvoin keitän toiset kahvit aamukahvien jälkeen jos olen kotosalla. Ja aamukahvit keittelen 18 vuotta vanhalla moccamasterilla, töissä vähän uudemmalla, kun siellä niitä kuluu vähän nopeammin loppuun... Aikanaan kun vuorossa oli 10 ukkoa 5 sijaan oli keittimessä kokoajan tuoretta kahvia. Silloin sitä meni 8 tunnin aikana varmaan litra...
Pedalatleten
24.09.2020, 09.40
Ei amerikkalainen kahvi "kotimaiselle" pärjää. Kaikkeen varmaan tottuu, ite en pitänyt.
Juu, makuasioita kaiketi. Työnantajalla oli tarjolla neljä eri kahvilaatua joista sitten valita mikä tänään maistuisi. Ei ollut punaisen pelikaanin automaattikahvia (ei pysty juomaan) tai lounasravintolan Juhla Mokkaa (menettelee kun muutakaan ei ole) :)
Offtopic: Luulin lähtiessäni että amerikkalainen kahvi ei ole erityisen hyvää tai aina jotain de-cafia, ja että se olut mitä juodaan on Budweiseria tai Milleriä. Hämmästyin kuin paikallisessa baarissa oli suuri valikoima pullo-oluita ja hanassa 11 pienpanimo-olutta... en nähnyt kenenkään juovan edellä mainittuja jenkkioluita. Tämä oli maan koillisosassa ns. New Englandia ja paikkakunta pieni mutta vauras pikkukaupunki, muualla jenkeissä voi sitten olla toisin.
Jep. Vähän yleistin. Marketista en osannu löytää hyvää kahvia. Kahviloissa oli ihan ok. Oon aika monta osavaltiota kiertänyt -95 alkaen ja oluita tosiaan löytyy. Ite myös pienpanimo ja paikallisia oluita maistelin. Kaikkea on laidasta laitaan.
Luumunen
24.09.2020, 12.45
Aikaisemmin join kahvia yhden kupillisen päivässä, sitten vähensin puoleen kupilliseen. Seuraavaksi siirryin kofeiinittomaan kahviin, nyt en juo enää sitäkään, koska se ei ole täysin kofeiinitonta. Kofeiinin aiheuttamat kiusalliset oireet on lisääntyneet iän myötä ja nyt en juo edes kolajuomia tai teetä, jossa on kofeiinia.
Muinoin tuli vedettyä muki kaffetta per duunitunti ja pakki oli välistä kovilla. Röökinpolton lopettamisen jälkeen kahvin kulutus laski dramaattisesti, nykyisellään menee 1 tai max 2 kuppia päivässä...huimasti tujumpaa kuin se Juhla Mokka tms, mutta vähällä pärjätään. Ja vatsa kiittää.
Edit: ajoittain tulee teetä latkittua kaffen sijaan, ei pöllömpi vaihtoehto.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.