Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 2020 sähkoavusteiset keskiomoottorit



MiG-77
17.04.2020, 17.35
Uusimmassa fillarilehdessä oli taas testit uusimmista keskiömoottoreista niin aloitetaas keskustelu näistä. Yleiskuvana uusimmat moottorit ja versiot ovat kaventaneet kenttää ja Shimanon motit jääneet vähän jo jälkeen (EP8 tulee ihan tarpeeseen). Kaikkia toki kiinnostaa kuinka paljon se vastustaa joten nämä testit tehty ~27km/h vauhdissa, ~500m matkalta, samoilla renkailla/ilmanpaineilla, keskimäärin 3% loivassa nousussa, wattipolkimilta ja ilman sähköavustusta:


240w Bosch Perfomance line Gen4
272w Dyname 3.0
248w Shimano Steps 8000
242w Specialized 2.1 (Brose Drive S-mag)
242w TQ flyone
254w Yamaha PW-X2


Specialized 2.1(Brose S-mag), Uusi bosch ja TQ ovat tässä parhaita. Bosch kokonaisuudessaan on tuolla Gen4 motilla parantanut huimasti ja sen "heikkous" (jos sitä pitää tärkeänä) enää on vain suljettu järjestelmä.

Pipo
17.04.2020, 18.43
Testin mukaan Shimanon avustus on edelleen luonnollisin joten siinä valossa jälkeen jääminen kuulostaa hieman kaukaa haetulta. Toki tehot on pienemmät mutta sitähän ne on tainneet olla jo alusta alkaenkin.

Bosch on parantanut menoaan mutta kyllä se suljettu systeemi kuuluu menneisyyteen. Joku Saksassa ei voi mitenkään tietää millaiset avustustasot on esim. Minulle sopivat.

Mutta ihan hyvä juttuhan tuo kokonaisuudessan oli ja auttaa varmasti jos on hankintaa tekemässä.

MiG-77
17.04.2020, 18.57
Spessua (riippuen säädöistä erittäin luomumainen tai sitten ei yhtään. Ihan miten itse haluaa.), Dynamea ("eritavalla kuin shimano"), TQ:ta ("tavallaan luomumainen") ja Shimanoa kaikkia kehuttiin luomumaisiksi, joten ei se minusta niin kaukaa haettu ole tuo Simpan jälkeen jääminen. Sehän on ymmärrettävää jo siksikin kun se taitaa olla testin vanhin moottori.

Pipo
17.04.2020, 19.08
Kiinnostavinta jutussa oli nämä harvinaisemmat moottorit kuten Dyname ja TQ. Niistä ei täällä ole pahemmin tainnut olla tarinaa. Kumpaakaan en ole edes livenä nähnyt. Vauhtiveikoille nuo olisivat varmaan ne parhaat vaihtoehdot.

harald
17.04.2020, 19.11
Mitä nyt on tullut kokeiltua näitä ja vertailtua testiteksteihin niin minulle on muodostunut käsitys että luomumainen on yhtä kuin ei avusta yhtä paljon. Se saattaa myös tarkoittaa tasaista vääntökäyrää.

MiG-77
17.04.2020, 19.29
Kiinnostavinta jutussa oli nämä harvinaisemmat moottorit kuten Dyname ja TQ. Niistä ei täällä ole pahemmin tainnut olla tarinaa. Kumpaakaan en ole edes livenä nähnyt. Vauhtiveikoille nuo olisivat varmaan ne parhaat vaihtoehdot.

TQ varmasti sopii. Dynamessa rajoittaa sen toiminta avustuksen loppumisen jälkeen. Jarruttaa menoa kuin vanha Bosch.

Pipo
17.04.2020, 20.16
Arvelen kyllä että ns. vauhtiveikot ajelee ilman rajoitinta :)

MRe
17.04.2020, 20.28
Mitä nyt on tullut kokeiltua näitä ja vertailtua testiteksteihin niin minulle on muodostunut käsitys että luomumainen on yhtä kuin ei avusta yhtä paljon.
No eikö ole aika luonnollista, että luonnollinen avustus tarkoittaa juuri sitä. Vaikea kutsua avustusta luonnolliseksi, jos koko ajan tuntuu, että joku työntää selästä.

Shimanon Boost-modessa en pidä siitä ei-luonnollisesta fiiliksestä mikä siinä on avustuksen määrästa riippumatta. Heti kun vähän laittaa jalkaa polkimelle fillari (moottori) hyökkää ja se myös jatkaa avustusta hetken kun löysää polkemista.

MiG-77
17.04.2020, 20.36
Arvelen kyllä että ns. vauhtiveikot ajelee ilman rajoitinta :)

No juu, mutta sitten lähtökohtaisesti kannattanee ihan kokonaan muita vehkeitä kuin 250w sähköavusteisia pyöriä katsella ;)

harald
17.04.2020, 20.42
Samaa mieltä boostista shimanossa. Onneksi sen saa säädettyä. Minulla taitaa tällä hetkellä olla eco, trail ja boost melko lähellä toisiaan ja eco on aika vakio-asetuksissa. Mitä mieltä on boost-asennossa jota ei viitsi käyttää ikinä. Vakio trail riittää minkä vain nyppylän päälle pääsemiseen vaikka rattaat onkin e/t 34-42.

Pahin boostissa on juuri tuo päällejääminen. Vaihtaminen itkettää, ja jos on joku todella jyrkkä vastamäki tuo en tee siitä helpompaa.

Mikä tuon Levo SL moottori on? Siinä on mielestäni ideaa. Keveyttä, tehokkuutta ja luomumaisuutta.

Fat Boy
17.04.2020, 20.59
Kyllä mun mielestä luonnollisuus voi tulla suht isoillakin tehoilla. Tehojen vaan pitää seurata jouhevasti polkijan tuottamaa momenttia. Boost mode on vähän huono tuon suhteen spessussakin, mutta ainakin itse käytän sitä vain harvoin. Eli tilanteissa, joissa tarttee terävämmin voimaa ja tehoa pitää tulla tasaisesti, vaikka polkeminen ei sitä olisikaan. Jos taas tarttee luomumaisempaa voimaa, niin saahan säädöillä muistakin alueista tehot ulos, mutta ilman "etu ja takapotkua"

Ajoin tovi sitten lenkin ja ihmettelin, onko pyörässä jotain vikaa, kun oli niin hyökkäilevää ja hankalaa menoa, etenkin teknisesti vaikeammilla pätkillä. Nopeat osuudet meni mukavasti. Kotona löytyi syy, oli jäänyt kännykästä blevo starttaamatta.

MiG-77
17.04.2020, 21.18
Mikä tuon Levo SL moottori on? Siinä on mielestäni ideaa. Keveyttä, tehokkuutta ja luomumaisuutta.

Eikös se ole Spessun oma Specialized SL 1.1. Minusta Lapierellä oli vastaavanlaisia jo ennen Spessua. -> Fasua Evation moottorit.

Iero
19.04.2020, 12.19
Hankittiin vaimolleni säpy Helkama E7i, kun haluttiin tukea kotimaista tuotantoa. Asiakirjoja/ohjeita selaillessa selvisi, että kovin vähän on kotimaisuutta pyörässä. Onkohan edes runko tehty Suomessa? Miten lienee kokoonpanon kanssa? Eihän tuossa kyllä mitään avainlippua ollutkaan.

Ajoin pyörän kaupasta kotiin, ja totesin sen mukavaksi peliksi. Kävimme yhdessä reilun 40 km lenkillä ja oikein hyvin vaimoni pysyi mukana mäkisilläkin teillä. Avustus näyttää hiipuvan pikkuhiljaa 25 km/h nopeusrajan ylittämisen jälkeen eli jonkilaista avustusta on lähelle 28 km/h. Vaimoni oli erittäin tyytyväinen pyörään, vaikka se onkin ulkomuodoltaan enemmänkin perinteistä Aino-mallia noudatteleva. Ihmettelin, miten 250 W / 60 Nm koneesta löytyi hyvin voimaa ylämäkiä noustessa. Akku on 36V/14 Ah/504 Wh ja Eco-avustuksella pitäisi riittää 180 km ajomatkaan. Koska oli kovin tuulista ja mäkistä, niin avustustaso oli koko ajan High-moodissa. Kotiin tullessa akussa vielä puolet jäljellä, joten high-moodilla luvatut 90 km täyttynee. Normaali-moodilla luvataan 135 km, joten vara-akun tarve lienee 0 meidän tapauksessa. Käyttäjän naama oli niin paljon iloisen näköinen, että taitaa tulla näistä hyvät kaverukset. Nyt jo harkitsee kovasti, että voisi luopua luomusta, vaikka pari päivää sitten oli sitä mieltä, että lihaskoneella käyvän se pyörän pitää olla.

Kiituri
19.04.2020, 18.18
Onko näissä kenties jokin systeemi mikää alkaa nikottelemaan jos ei käytä merkkihuollossa säännöllisesti "huollettavana".
Jos osaan purkaa ja kasata kurapyörän koneen ja ketjuvaihteisia fillareita on itellä ollut kymmeniä vuosia niin en usko että fillarin moottorissa olisi kovin paljon huoltokohteita mihin ei itse kykene. Ei stefojen ja laakerien vaihtamisessa mitään mystistä ole.

harald
19.04.2020, 18.20
Ei noissa mitään huoltoohjelmaa ole. Anna mennä vaan.

harald
20.04.2020, 12.13
Tongshengistä tullut TSDZ3 ilmeisesti: http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2015-cp-2h3x

Milloinkahan me saadaan sellaiset markkinat että rungot ja moottorit myydään erikseen, ja kukin saa valita haluamaansa runkoon haluamansa moottorin? Se vaatisi että kiinnityskohdat ja sellaiset standardoitaisiin.

Kiituri
20.04.2020, 14.01
Uusimmassa fillarilehdessä oli taas testit uusimmista keskiömoottoreista niin aloitetaas keskustelu näistä. Yleiskuvana uusimmat moottorit ja versiot ovat kaventaneet kenttää ja Shimanon motit jääneet vähän jo jälkeen (EP8 tulee ihan tarpeeseen). Kaikkia toki kiinnostaa kuinka paljon se vastustaa joten nämä testit tehty ~27km/h vauhdissa, ~500m matkalta, samoilla renkailla/ilmanpaineilla, keskimäärin 3% loivassa nousussa, wattipolkimilta ja ilman sähköavustusta:

Olikohan kuskin asento identtinen kaikissa testeissä? Jo pelkkä pään pitäminen pystyssä tai etukenossa saa varmaan aikaan parin kymmene vatin ilmanvastuksen tuolla 20km/h tuntumassa.

Ainoa luotettava tapa olisi pistää pyörä rullille tai vielä parempi ottaa vanne pois ja tehdä pukki mihin pyörän saa kiinni ja missä olisi sähköinen kuorma jossa ratas miin ketjut. Tällähän saisi mitattua tehotkin. Oisko paikka parille ropellihatulle tehdä tuollainen testipukki. Sopivan kuormanhan saa sähkömoottorista jota sitten kuormitetaan ja mitataan tuotettu jännite ja virta. Takaisinkytkentä pitäisi A) vakiomomentin (eli virran), B) vakiokierrokset, C) vakiotehon.
Olisi varmaan Suomen ensimmäinen fillaridynamometri :)

MiG-77
20.04.2020, 19.26
Olikohan kuskin asento identtinen kaikissa testeissä? Jo pelkkä pään pitäminen pystyssä tai etukenossa saa varmaan aikaan parin kymmene vatin ilmanvastuksen tuolla 20km/h tuntumassa.

Ainoa luotettava tapa olisi pistää pyörä rullille tai vielä parempi ottaa vanne pois ja tehdä pukki mihin pyörän saa kiinni ja missä olisi sähköinen kuorma jossa ratas miin ketjut. Tällähän saisi mitattua tehotkin. Oisko paikka parille ropellihatulle tehdä tuollainen testipukki. Sopivan kuormanhan saa sähkömoottorista jota sitten kuormitetaan ja mitataan tuotettu jännite ja virta. Takaisinkytkentä pitäisi A) vakiomomentin (eli virran), B) vakiokierrokset, C) vakiotehon.
Olisi varmaan Suomen ensimmäinen fillaridynamometri :)

On tuo testi kohtuu tarkasti tehty. Sama kuski jokaisessa testissä ja tulokset on useamman ajon keskiarvo.

Erik Bruce
01.05.2020, 18.39
Kovasti kiinnostaisi kokemukset, erityisesti omistajien arviot Rocky Mountaineista. Kävin koeajamassa ja hyvältä tuntui, mutta silti jännittää ostaa RM eikä "varmaa valintaa" Levo Comppia.

ElBike
05.05.2020, 16.18
Rocky pitää pientä rutinaa mutta on selkeän yksinkertainen konstruktio. Itseä mietityttää myös pitkän tähtäimen käyttö eli jos aikoo fillaria käyttää vuosia, niin saako moottoriin varaosia. Siinä mielessä iso tekijä on varmempi valinta että vielä viidenkin vuoden päästä löytyy tukea. Mutta jos fillaria on tapana vaihtaa vuoden välein, eikai sellaisia tarvi miettiä.