Näytä tavallinen näkymä : Flyon kokemuksia
Arto Lindfors
17.04.2020, 16.40
Joko täällä on jollain kokemusta uusista Flyonin moottoreista. Taitaa olla saatavissa vain Haibiken malleihin tällä hetkellä. Lehtiartikkeleissa niitä on kehuttu ja speksit näyttävät kieltämättä hyviltä. Kiinnostaisi tietää, miten paljon hyvä vääntö vaikuttaa akun kestoon.
Saatavuudestakin on vaihtelevaa tietoa, suomalaisten jälleenmyyjien sivuillla todetaan saatavuudesta "loppukesällä/syksyllä", mutta esim. saksalaisista verkkokaupoista saa jopa tarjoushinnoin tiettyjä Haibiken malleja FLYONin moottoreilla. Ainakin GoExpo messuilla maahantuojat kovasti luukuttivat uusia malleja.
Semmoinen täsmennys, että Flyon on Haibiken pyörämalli-sarja, joisa on TQ-Systemsin TQ HPR 120S moottori. Eli itse moottori ei ole nimeltään Flyon muutakuin Haibiken malleissa. Tuota moottoria ei taida juuri muissa pyörissä olla kuin noissa Haibikeissa.
Akunkestoon liittyen osui silmään täällä (https://www.emtb-news.de/news/en/haibike-xduro-nduro-10-0-flyon-review-business-or-economy/) jonkinlainen rangetest ja samalta sivustolta verrokiksi Shimanon ja Boschin moottoreilla varustetut pyörät:
Haibike Xduro TQ + 630 Wh: 33.15 KM / 623 METRES VERTICAL, 1 H 16 MIN
Pivot Shuttle Shimano E8000 + 504Wh: 34.19 KM / 720 METRES VERTICAL, 1 H 26 MIN
Bosch uusi CX + 630 Wh: 51.45 KM / 1230 METRES VERTICAL, 2 H 00 MIN
Causto Foppi
01.05.2020, 13.55
Pääsin vihdoin testaamaan uutta XDuro AllMtn 8.0 pyörääni Flyonin moottorilla. Ensimmäisen 35 km lenkin perusteella olen tyytyväinen hankintaani. Vääntöä tosiaan löytyy "riittävästi". Ei se edellisessäkään pyörässä (Boschin CX Performance moottorilla) kesken loppunut, mutta eron tähän TQ:n moottoriin kyllä huomaa. Hyvinkääläiset soraharjut menivät "High" avustustasolla heittämällä ylös 28 km nopeudella, wattimittari näytti n. 170 W tehoa tuolloin. Extreme-tasoa ei tarvinnut vielä kokeilla, pitää etsiä jyrkempää mäkeä. Avustus kytkeytyy ehkä aavistuksen hitaammin kuin Boschin moottorissa, mutta ero ei ole merkittävä ja tähän varmaan tottuu. Avustustaso vaihteli lenkillä Mid-High välillä ja 35 km lenkin jälkeen akkua oli jäljellä 23%, kilometreissä 14 km (Mid-tasolla). Eli tuollaisen 50 km lenkin heittää tuolla avustustasolla maastossa. Mittarin mukaan lataus täyteen 23% tasosta kestää 2:14.
Kyllä tämäkin moottori vastustaa, vaikea sanoa mikä on ero CX-mallisarjaan. Kenties tässä on aavistus vähemmän vastusta. Tosin sitä on sitten kompensoimassa lähes 5kg lisäpaino verrattuna edelliseen pyörääni.
Näytöstä löytyy informaatiota enemmän kuin tarpeeksi, mukava ominaisuus on mahdollisuus kytkeä sykevyö tähän, jolloin sykkeen saa kätevästi näkyviin eikä sitä tarvitse rannelaitteesta vilkuilla vaatteiden alta. Ja jos käyttää esim Polarin H10 vyötä, saa sykkeen samalla myös esim Stravaan tai Polarin erilliseen laitteeseen (mitään kehittyneempää sykeanalyysiä ei tässä pyörässä ole, kuten en myöskään navia). Varashälytin on ehdoton plussa, tosin se on vähän turhankin herkkä, pelkkä autotallin oven avauskin saa hälytyksen aikaan ja turhia ilmoituksia kännyyn tulee liiaksikin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.