Näytä tavallinen näkymä : Tavallisten pyöräilyn harrastajien gg-fillarit
F. Kotlerburg
17.04.2020, 10.57
Keskustellaan täällä tavallisten pyöräilijöiden näkökulmasta gravel grindaukseen soveltuvista fillareista. Elitistit, partajengiläiset ja muut hipsterit voivat pysyä tuolla omassa ketjussaan.
Kiekot pitäisi edelleen ostaa graveliin. Näkemyksiä kuituisista vaihtoehdoista?
Minun näkemys on, että kuitukiekot ei ole tavallisen pyöräilijän kalustoon kuuluva tuote.
Afrikassa kiekot ovat usein puuta
Minun näkemys on, että kuitukiekot ei ole tavallisen pyöräilijän kalustoon kuuluva tuote.
No hetikö alkoi keskustelu siitä mistä saa keskustella :D
Kiekot pitäisi edelleen ostaa graveliin. Näkemyksiä kuituisista vaihtoehdoista?
Mun mielestä taviksille hintaluokka on ~tonni. Olen pohtinut joko Eastonin EC70 AX sekä Huntin tai JRA:n settejä. Brittimedia omakehuu estoitta Huntia ja JRA:ta. Eastonin kiekkosetistä ei taas oikein löydy mitään oikeaa arvostelua, onkohan niistä mihinkään? Niissä puoltaisi sellainen, että voisin hakea lähikaupasta.
F. Kotlerburg
17.04.2020, 11.11
Se on sinun näkemys, mutta miten mielestäsi edistit keskustelua?
Nickname
17.04.2020, 11.17
Vihdoin ketju minulle joka ajaa vanhalla teräsrunko Monarkilla, vanhoilla osilla ja vähillä vaihteilla, eli viimesen päälle peruspyöräilijä:) ( vai tyhmä joka ei ymmärrä hienoja uusia pyöriä? )
Tai eihän tuo varsinaiseati ole "gravel" pyörä vaan retkipyörä, vaikka eikös ole melkein se ja sama, gravel on vaan uudelleen brändätty retkipyörä.
F. Kotlerburg
17.04.2020, 11.19
Mun mielestä taviksille hintaluokka on ~tonni. Olen pohtinut joko Eastonin EC70 AX sekä Huntin tai JRA:n settejä. Brittimedia omakehuu estoitta Huntia ja JRA:ta. Eastonin kiekkosetistä ei taas oikein löydy mitään oikeaa arvostelua, onkohan niistä mihinkään? Niissä puoltaisi sellainen, että voisin hakea lähikaupasta.
Mun mielestä myös. Huntin settiä olen miettinyt. Punnan kurssi kun korjaisi vähän niin voisi ehkä liipaista.
...gravel on vaan uudelleen brändätty retkipyörä.
Juuri näin, kasarilla mun graveli oli ensin Helkaman Kulkuri 5 ja sitten Kulkuri 6.
Mun mielestä myös. Huntin settiä olen miettinyt. Punnan kurssi kun korjaisi vähän niin voisi ehkä liipaista.
Nyt kun tilais niin pääsisi toukokuun alkuviikkojen kasaukseen. Ehkä.
Asensin jo maastohiilarikiekot kokeeksi grainderiin ja vakuutuin siinä määrin, että hiilaria on kiekkojen oltava.
Firlefanz
17.04.2020, 11.23
Mä en ole elitisti, partajengiläinen enkä muu hipsteri, mutta en kai sitten ole tavallinen pyöräilijäkään, koska olen samaa mieltä kuin Mohkku että liikutaan jo tavallisuuden tuolla puolen kun haetaan kiekkoja joiden hinnalla saisi jo täysin ajokelpoisen "gravel grinding" -fillarin.
PS Olisin voinut vannoa että gravelkäyttöön sopivista kiekoista oli jo oma ketjunsa, mutta enpä löytänyt kuin sen "Uudet kiekot + renkaat levyjarrulliseen cyclocrossiin" ja se taitaa tavallisen pyöräilijän silmissä olla sopimaton tai väärä ja voi tosiaan olla että keskusteluun leveämpien vanteiden ja renkaiden ominaisuuksista ja niiden vertailuun on siksi parempi olla oma, täysin erillinen ketjunsa.
Jos vakavasti puhutaan niin kannattaa kysyä Mcarbonilta tarjousta kiinankuitukiekoista, tarjoavat niihin i9 napoja, itse ostin Asetoneilta DT Swissin 350 -navat joihin kasattiin Mcarbonin kehät. Maksoi kaikkinensa muistaakseni jotakin 800 euroa. Ja painavat on kuin mitkä, mutta sehän sopii topiikkaan :)
Tässä pari modernia gravel-kiekkoa LB:ltä (muitakin tuolta löytyy, mm. WR38, jotka itsellä). Saa myös i9, DT, Carbon Ti, yms. navoilla, hinta toki pompsahtaa. Hunt tosin myös käyttää Novatechin napoja, jos joku niitä vieroksuu.
Hinta veroineen ja tulleineen jää jonnekin 750-800€ nurkille. Laatu noissa kehissä viimeisen päälle ja asiakaspalvelu on myös palvelualtista.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200417/4c56ab78c0d9003a38a6ffd05ef382f1.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200417/eadec566ec5f73bcb861263a2443cb6a.jpg
Hyvä, että nyt löytyy yleisen keskustelun ketju gravelointiin! Oman (tulevan) gravelin toivelistan yläpäässä olisi se, että saisi mahtumaan ISP:t. Vaikka sitten 27,5" koossa ja muihin ajeluihin sitten normi 28" kiekot. Hienointa olisi, jos vaikkapa kolmella kiekkoparilla (talvi-, gravel- ja maantiekiekot) pystyisi vähentämään pyörien lukumäärää. Hintarajan määrittäminen "tavallisten pyöräilijöiden" graveleille on turhaa. Kukin tyylinsä ja tarpeidensa mukaan. Romulavan pyöristä lähtien. Harrastepyörien keskihinta on luisunut muutamiin tuhansiin euroihin. Kunhan ei aleta pakkotuputtamaan mitään.
F. Kotlerburg
17.04.2020, 12.36
No, vakavasti, nyt pitäisi aloittajan määritellä tavallinen, tämä aiheuttaa hämmennystä.
Ei tässä ole kyse rahasta. Miksi aina pitäisi olla kyse rahasta? Heti toisessa lauseessa on määritelty asiaa kelle tämä ketju on tarkoitettu.
Minusta budjetti ei määrittele tätä asiaa vaan yleinen suhtautuminen.
cokekola
17.04.2020, 12.37
Otsikossa jo on kaksi niin vellovaa käsitettä, "tavallinen pyöräilijä" ja "gravel grinding -fillari", että taidan ottaa popparit esiin. Kaikella todennäköisyydellä tästä tulee fenomenaalinen ketju!
Kannattaa ostaa Canyon tai Planet-X, ehkä garbon sähkö pyörä.
Elitistit, partajengiläiset ja muut hipsterit voivat pysyä tuolla omassa ketjussaan.
Tässä kohden suosittelen sinulle itsereflekointia pyöräilijänä, mikäli semmoisena itseäsi siis pidät. Tämän jälkeen voisit koittaa määrittää "tavallisen" pyöräilijän.
Mikäli hetken mietittyäsi asiat edelleen *ituttavat niin kannattaa melkein poistaa ne tunnukset tältä foorumilta ja koittaa mahdollisimman ahkerasti olla lukematta tätä.
Tekisi mieli sanoa ilkeästi mutta en aio alentua tasollesi.
Ei tässä ole kyse rahasta. Miksi aina pitäisi olla kyse rahasta? Heti toisessa lauseessa on määritelty asiaa kelle tämä ketju on tarkoitettu.
Minusta budjetti ei määrittele tätä asiaa vaan yleinen suhtautuminen.
Lapsellista, eihän tässä ole mitään järkeä..
Partasuisilta vegaaneilta pääsy kielletty, heko Heko..
Are there any queers in the theater tonight?
Get them up against The Wall
(Against The Wall)
Now there's one in the spotlight, he don't look right to me
Get him up against The Wall
(Against The-)
And that one looks Jewish and that one's a coon!
Who let all of this riff-raff into the room?
There's one smoking a joint and another with spots
If I had my way, I'd have all of ya shot!
F. Kotlerburg
17.04.2020, 12.51
Tässä kohden suosittelen sinulle itsereflekointia pyöräilijänä, mikäli semmoisena itseäsi siis pidät. Tämän jälkeen voisit koittaa määrittää "tavallisen" pyöräilijän.
Mikäli hetken mietittyäsi asiat edelleen *ituttavat niin kannattaa melkein poistaa ne tunnukset tältä foorumilta ja koittaa mahdollisimman ahkerasti olla lukematta tätä.
Tekisi mieli sanoa ilkeästi mutta en aio alentua tasollesi.Taisi sattua ytimeen. Teille jotka tunnette selvästi 2mm eron tietyssä rungon mitassa ja vielä pienemmät teräsputken halkaisijassa on edelleen tuo toinen ketju. Ei tarvitse tulla tänne mieltään pahoittamaan.
Ei. Vaan harmittaa ihmiset jotka koittavat asettaa jotain varallisuuteen tai ULKONÄKÖÖN ROFL LOL liittyviä kategorisointeja liittyen yhteiseen harrastukseemme nimeltä pyöräily. Eikö kuituiset kiekot ole muka mielestäsi erikoisuudentavoittelua? Mielestäni sinä olet hipster.
F. Kotlerburg
17.04.2020, 13.08
Ei. Vaan harmittaa ihmiset jotka koittavat asettaa jotain varallisuuteen tai ULKONÄKÖÖN ROFL LOL liittyviä kategorisointeja liittyen yhteiseen harrastukseemme nimeltä pyöräily. Eikö kuituiset kiekot ole muka mielestäsi erikoisuudentavoittelua? Mielestäni sinä olet hipster.
Minähän en juuri ole tehnyt niin. Partajengi on termi tietynlaiselle hipsteriporukalle. Ei liity ulkonäköön tai siihen onko jollakin parta. Varallisuuteenhan liittyen tässä nimenomaan ei olla kategorisoimassa yhtään ketään vaan tervetuloa ne alle tonnin gravel-fillarijutut kuin tonnin kiekotkin gravel-fillariin jutut ilman turhaa elitismiä.
Kyllähän tämä gravel on ihan vain markkinoinnin kikka myydä lisää. niille, jotka eivät itse rakentele pyöriään
Äänestä
Kommentoi
Kannattaa ostaa Canyon tai Planet-X, ehkä garbon sähkö pyörä.
Voisitko yrittää käyttäytyä tai pysyä siellä toisessa ketjussa?
F. Kotlerburg
17.04.2020, 13.38
Tässä pari modernia gravel-kiekkoa LB:ltä (muitakin tuolta löytyy, mm. WR38, jotka itsellä). Saa myös i9, DT, Carbon Ti, yms. navoilla, hinta toki pompsahtaa. Hunt tosin myös käyttää Novatechin napoja, jos joku niitä vieroksuu.
Hinta veroineen ja tulleineen jää jonnekin 750-800€ nurkille. Laatu noissa kehissä viimeisen päälle ja asiakaspalvelu on myös palvelualtista.
Ihan varteenotettavan näköisiä kiekkoja. Itse jotenkin vierastan korkeita kehiä. Onko tosiaan tarpeen tai mitään hyötyä jostain 45mm kehän korkeudesta gravel-kiekoissa? Luulisi, että sivutuulikin ottaa vaan herkemmin.
Eli ketju jossa jutellaan tmt-hybrideistä? Lähtisin siitä, ettei hiilikuitu kuulu tavallisen kansan gravell pyöriin, ei vaikka se olisi Kiinasta.
Kumpi on "tavallisempaa", 3000€ pyörien-Skoda-Canyon vai 999€ viemäriputkesta hitsattu pikkupajarunko? Ei tuo hintakaan kaikkea määrittele. Siksi typerää määritellä hinnalla. Eikös partahipsterit juuri havittele noita jälkimmäisen tyylisiä?
Toisekseen koko triidin voisi sulkea, se tästä vielä puuttuisi jos gravel/krossari hommista kiinnostuneena joutuu availemaan ja lukemaan kahta eri triidiä.
Toisekseen koko triidin voisi sulkea, se tästä vielä puuttuisi jos gravel/krossari hommista kiinnostuneena joutuu availemaan ja lukemaan kahta eri triidiä.
Ei todellakaan pidä sulkea. Se toinen ketju on ainakin minulle täysin käyttökelvoton.
Ihan varteenotettavan näköisiä kiekkoja. Itse jotenkin vierastan korkeita kehiä. Onko tosiaan tarpeen tai mitään hyötyä jostain 45mm kehän korkeudesta gravel-kiekoissa? Luulisi, että sivutuulikin ottaa vaan herkemmin.
Oon itse kovasti tykännyt 45mm kiina-aerokiekoista, vaikka painavat ovatkin. Erittäin jäykät ja hyvin rullaavat, kovassa (yli 30km/h) vauhdissa pientä "imua" ehkä havaittavissa mutta ei mielestäni mitään mullistavaa. Tuuliherkkyys ei ole ollut itselleni issue pahimmissakaan puhureissa, vaikka kyllähän se sivutuuli enemmän noihin ottaa kuin pienempilaippaisiin maastokiekkoihin. Tämä johtunee siitä, että kova tuuli nyt noin ylipäänsä iskee pyörään/mieheen ja harvemmin pelkästään kiekkoihin. Kaikkein parasta on ehkä se, kun vääntää kyklokrossintyyppistä niin ei tarvitse yhtään miettiä, meneekös tässä nyt kehät kieroon tai tuleeko lommoa vanteeseen. Senkun ajaa vaan. Tämä toki muunlaistenkin kuitukiekkojen ominaisuus.
Ah, ihanan vapautunutta, joten voinkin heti paljastaa miettineeni On-Onen sorapyöriä.
Space chickenissä sanotaan, että runko on vain 1x eikä valmista 2x-mallia ole tarjolla. Free Rangerissa olisi näemmä 2x, vaikka runkohan näyttää ihan samalta. Harmillisesti aiemmin estyneenä tiedustelemaan tästä asiasta Space Chickenin runkosetin hinta nousi satasella, kun en tiennyt, saako siihen etuvaihtajan. Osaisiko joku sanoa saako?
Ei näytä Chikkenissä oleva kiinnityspistettä, Rangerissa on.
Ketä tämän ketjun on tarkoitus palvella? Pitäisi varmaan määritellä ensin tavallinen pyöräilijä, kuka olisi vielä käyräsarvisesta pyörästä kiinnostunut. Sen jälkeen voisi miettiä sitä, minkä tasoinen gravel-pyörä häntä palvelee, tai hänelle riittää. Kaksi ketjua sotkee keskustelua mielestäni ja muutenkin ihmisten kategoroiminen on turhaa.
Jos itse on siinä onnellisessa asemassa, ettei kaipaa pyörältään mitään millimetrien halkomista tai kaikkien osien optimointia itseään miellyttäviksi, niin kannattaa olla onnellinen ja ajelle tyytyväisenä auringonlaskuun. Jotkut vaan kaipaavat varsinkin harrastukseltaan enemmän ja annetaan heidän nauttia myös speksaamisen maailmasta. Lopulta se on paljon mielenkiintoisempaa (tai ainakin monipuolisempaa), kuin perus pyörien vertailu keskenään. Eikä kaikkia viestejä tarvitse lukea, etsii itseään kiinnostaa sisältöä ja nauttii vaikka ulkoilusta loppuajan.
Tähän ketjuun alkaa vaan kertyä samaa asiaa, kuin on tuossa varsinaisessa gravel-pyörä ketjussa, ellei tätä rajata koskemaan jotain rajattua asiaa/joukkoa.
Tämähän Ejakuloitui aika nopeasti..
Kävin tänään grävelöimässä, puolalaisella alumiinirunkoisella täysjäykällä maastopyörällä; Tunen king kong navoille cx-rayn pinnoilla ja bor:in wide+ vanteille kasatuilla kiekoilla. Rengastus rara + ikon. Matkalla mietin, että suurimmalle osalle grävelöintiin (se sama pyöräreitti, jota muutenkin ajat) riittäisi perus maasturi grävel-renkailla. Maasturiin mahtuu ne leveämmätkin renkaat. Ilman että joutuu asentamaan lasten koon kiekkoja(provo, sarkasm=).
Ei näytä Chikkenissä oleva kiinnityspistettä, Rangerissa on.
No perskuta, ois pitäny ottaa silmä käteen, nimittäin viimeksi ~viikko sitten vilkaistessa ei mielestäni tuota Free rangerin pelkkää runkoa näkynyt sivuilla, enkä huomannut pelkkiä ruuvinreikiä kompiilitissä 2x:ssä(jonka kuvassa 1x). Kiitos tarkkasilmäisyydestä!
F. Kotlerburg
17.04.2020, 14.37
Osaisiko joku sanoa saako?
Ei saa. Ei ole paikkaa etuvaihtajalle ja putken muotokin on sellainen, että ei siihen saa kikkailtua pantavaihtajaakaan oikein kiinni. Free Ranger pitää ottaa, jos 2x:n haluaa. Onhan niissä geometriassa jonkun verran eroa.
Tämähän Ejakuloitui aika nopeasti..
Kävin tänään grävelöimässä, puolalaisella alumiinirunkoisella täysjäykällä maastopyörällä; Tunen king kong navoille cx-rayn pinnoilla ja bor:in wide+ vanteille kasatuilla kiekoilla. Rengastus rara + ikon. Matkalla mietin, että suurimmalle osalle grävelöintiin (se sama pyöräreitti, jota muutenkin ajat) riittäisi perus maasturi grävel-renkailla. Maasturiin mahtuu ne leveämmätkin renkaat. Ilman että joutuu asentamaan lasten koon kiekkoja(provo, sarkasm=).
Kompromisseja aina joutuu tekemään. Ei tuosta kauhean kauaa ole, kun isoimmatkin henkilöt ajeli 26" kiekoilla hymy huulilla. Oma tavoite harrastamiseen on kaksi pyörää; täysjousto 29" maasturi (joka voi hamassa tulevaisuudessa muuttua täpäriläskiksi) ja tässä ketjussa käsiteltävät gravelit. Ja gravelistä monitoimikone erilaisilla kiekoilla. Seuraan mielenkiinnolla meille taviksille suunnattua keskustelua.
F. Kotlerburg
17.04.2020, 14.58
Eikä kaikkia viestejä tarvitse lukea, etsii itseään kiinnostaa sisältöä ja nauttii vaikka ulkoilusta loppuajan.
Kyllä. Sitten voi lukea sitä toista ketjua, jos se on kiinnostavampi.
Matkalla mietin, että suurimmalle osalle grävelöintiin (se sama pyöräreitti, jota muutenkin ajat) riittäisi perus maasturi grävel-renkailla.
Kun puhutaan harrastuksesta, voi joskus olla kovin vaikea määritellä riittävää. Yhtä hyvin tai ehkä paremminkin sorateitä ajelee hybridillä kuin maasturilla. Itse kuitenkin ajan yleensä samoilla matkoilla myös asvaltilla ja silloin maastopyörä on kovin tylsä ajettava. Oikeastaan se on sitä myös tavanomaisella soratiellä. Maasturi on hyvä valinta mielestäni silloin, kun poiketaankin välillä metsän puolelle.
Mutta jokainen, joka kokee luokituksesta riippumatta suoratankoisen pyörän riittäväksi, sellaisella varmaan ajelee. Ei siitä sen suurempaa ongelmaa tule, kunhan ei lähdetä määrittelemään, millaisella muiden pitäisi ajella. Itse en edes lähde grävelöimään, vaan pyöräilemään. Joskus reitti on asvalttia, joskus soraa, joskus maastoa ja yleensä enemmän tai vähemmän noiden yhdistelmää. Pyöränä reitinvalinnasta riippuen uutena 1-1,5 k€ maksaneet (nyt ovat jo viitisen vuotta vanhoja, markkinahintaa en viitsi edes arvailla) gravel tai jäykkäperäinen maasturi.
Markkinavoimat ovat keksineet, että sorateillä ajaminen on nyt grävelöimistä, jossa on jotain aivan erityistä hohtoa ja siihen tarpeeseen pitää säätää kalustoa kohdilleen eli ostaa lisää tavaraa. Onneksi ostin oman gravelini ennen nykyistä buumia. Tarvitsin sekalaiseen käyttöön soveltuvan pyörän ja sellaisen sain.
Elitistit, partajengiläiset ja muut hipsterit voivat pysyä tuolla omassa ketjussaan.
Aina se ihmetyttää ahdasmieliset pikkusieluiset ihmiset.
Jos et tee/ajattele näin niin mä leiki sun kanssa.
Oulunjulli
17.04.2020, 16.10
Vittiuilun väliin, tai no hetkonen voisiko tässä säikeessä rehdisti yhdistää vittuilun antamaansa asiaan?
Tehän ette varmaan tajua kuitenkaan, mutta ostakaa ne kiinakiekkonne paikasta nimeltä BTLOS, jos ne teille köyhille syyläperseille suostuu myymään.
...äh ei tämä onnistu...niin olen siis yhden kiekon tuolta ostanut ja kertonut täälläkin jossain yhteydessä tyytyväisyyteni. Nyt sitten rautarossia joulutammikuussa päivittäessäni ajattelin ostaa tuolta siihen kiekot, mutta saatanalliset muut yllättävät kulut sai pihtaamaan, ja ottin jostain Primen kuitukiekot viidellä sataa. Vieläpä rossiin sinänsä tyhmät 50mm korkiat, mutta tähän nyt piti saada kummalista ulkonäköä ja toimia samalla asvalttipyöränä ettei vaan sellaista joudu hankkimaan koska oikeasti vihaan tuota maantien laidassa ajoa. Siinähän nuo pyörii, mutta tuolta BLÖSsiltä olis saanu 350 navoilla ja kunnon pinnoilla jotain 800€ ovelle luulen.
Eli yhden etukiekon otin vuos sitten, komminikoi hyvin, tullit j alvit kierrettynä tilasin ja oli mittarillakin erittäin tasatarkkaan punottu kasaan eikä repeillyt mikään edelliskaudella.
Ketä tämän ketjun on tarkoitus palvella? Pitäisi varmaan määritellä ensin tavallinen pyöräilijä, kuka olisi vielä käyräsarvisesta pyörästä kiinnostunut. Sen jälkeen voisi miettiä sitä, minkä tasoinen gravel-pyörä häntä palvelee, tai hänelle riittää. Kaksi ketjua sotkee keskustelua mielestäni ja muutenkin ihmisten kategoroiminen on turhaa.
Jos itse on siinä onnellisessa asemassa, ettei kaipaa pyörältään mitään millimetrien halkomista tai kaikkien osien optimointia itseään miellyttäviksi, niin kannattaa olla onnellinen ja ajelle tyytyväisenä auringonlaskuun. Jotkut vaan kaipaavat varsinkin harrastukseltaan enemmän ja annetaan heidän nauttia myös speksaamisen maailmasta. Lopulta se on paljon mielenkiintoisempaa (tai ainakin monipuolisempaa), kuin perus pyörien vertailu keskenään. Eikä kaikkia viestejä tarvitse lukea, etsii itseään kiinnostaa sisältöä ja nauttii vaikka ulkoilusta loppuajan.
Tähän ketjuun alkaa vaan kertyä samaa asiaa, kuin on tuossa varsinaisessa gravel-pyörä ketjussa, ellei tätä rajata koskemaan jotain rajattua asiaa/joukkoa.
Joo ketjun aloittaja yrittää ampua kovilla, mutta taitaa osua omaan nilkkaan.
Tässä (https://live.staticflickr.com/65535/48918569208_e6e4557cc2_k.jpg) on yksi esimerkki Tavallisen Pyöräilijän gravel grinder -pyörästä. Pyörä, joka on ihan tavallinen polkupyörä. Tavallisen pyöräilijän ei ole pakko saada hiilikuiturunkoa, uusimpia standardeja, levyjarruja, saatikka hiilikuitukiekkoja, joustokeulaa tai sähkövaihteita ja Tavallinen Pyöräilijä osaa nauttia pyöräilystä niiden puutteesta huolimatta. Tavallinen Pyöräilijä ei myöskään kritiikittömästi ole valmis laittamaan kaksi- tai kolmetuhatta euroa tai enemmänkin kiinni uuteen polkupyörään vain saadakseen täytettyä nuo edellä mainitut näennäiset puutteet.
Mun piti käydä heittämässä pari duunia työpaikalle tänään ja poljin samalla viidenkympin urbaanigravelilenkin rantojen ja joenvarsien soraulkoilureittejä pitkin foorumilegendan mukaan "lötköön vesijohtoputkirunkoon" kasatulla sekasikiöpolkupyörällä ihan tyytyväisenä. Totesin, että Tavallisen Pyöräilijän reppu selässä pyöräilyyn tommonen konsepti toimii paremmin kuin hyvin.
Erityisen hassuksi avauksen tekee se, että kukaan ei ole kieltänyt tämän ketjun aloittajaa keskustelemasta haluamistaan asioista siinä alkuperäisessä ketjussa, vaan hän on itse ollut esittämässä kommenteja siitä, että mitä ja mistä siellä hänen mielestään tulisi keskustella.
Loppukevennykseksi ajankohtaan ja ehkä teemaankin sopiva kuva.....
https://live.staticflickr.com/65535/49783704658_0fe2546e25_k.jpg
F. Kotlerburg
17.04.2020, 16.20
Aihe on näemmä liian arka, kun pitää tulla paskomaan tämäkin ketju.
Teille jotka tunnette selvästi 2mm eron tietyssä rungon mitassa ja vielä pienemmät teräsputken halkaisijassa on edelleen tuo toinen ketju.
Toiset vaan tuntee ja toiset ei. Kun nykyiseen maantiepyörään kauppiaan (useampi vuosi ammattilaisena) kanssa mietittiin tankoa niin kysyin huomaako eron alun ja kuidun välillä. Ja vastaus oli; Minä huomaan. Sinä et. Eikä se yhtään harmittanut. Toiset vaan on parempia kuin toiset.
Täähän on kohta kuin lastentarhassa. Yhyy. Älä tuu mun ketjuun, sulla on oma.
Aihe on näemmä liian arka, kun pitää tulla paskomaan tämäkin ketju.
Eiköhän tää ketju ollut paskottu jo siinä aloituspostauksessa, mutta olkaa hyvä, jatkaakaa valitsemmallanne tiellä.
F. Kotlerburg
17.04.2020, 16.33
Se koira...
Pitää varmaan seuraavaksi avata persaukisten pyöräilijöiden ketju kun pidän tonnin kiekkoja sulana hulluutena siinä missä 2mm geometriamuutosta. Vai joko sellainen oli tehty
Mutta ei hätää, nyt voi vapaasti keskustella vaikka White gx pro -kreivelin mukana tulleista kiekoista, jotka ovat varmasti kestävät, mutta aika painavat. Rcz:sta sitten kevyemmät tilalle. Täähän on ihan levyjarrullinen alumiinirunkoinen pyöräkin vielä. Helevetin hyvä sillä on ollut räveltää.
Se koira...
No ei oikeastaan. Hyvä, että sulla on nyt oma ketju, jossa voit ihan itse määritellä, että millaisista asioista saa keskustella. Eipä tarvitse ajautua törmäyskurssille muissa ketjuissa. Hyvää kevään jatkoa sulle!
Jeppekoira
17.04.2020, 16.53
Täähän on ihan hauska ketju. Jostain syystä itse kyllä tajusin jo otsikon lukemalla mistä tässä on kyse.
JohannesP
17.04.2020, 16.57
Toivottavasti Kotlerburg ja muutamat muut ahdistuneet pysyy jatkossa tässä GG topikissa kerran stenukin näyttää jättävän tämän ketjun kommentoimatta. Kaikki tyytyväisiä ja stenu voi jatkaa pohdintaa ilman pään aukomisia. :)
Täähän on ihan hauska ketju. Jostain syystä itse kyllä tajusin jo otsikon lukemalla mistä tässä on kyse.
Kohtuuton määrä aikaa tuli tähän käytettyä. Parasta tyytyä äänestykseen. Eri tähtimäärälle on annettu äänestyslaatikossa informatiivinen luonnehdinta.
Firlefanz
17.04.2020, 17.23
Mä ajattelen niin ettei ketjun avaaja koskaan pasko tai pilaa eikä toisaalta pelasta ketjua vaan sen tekevät enemmän tai vähemmän yhdessä kaikki jotka siihen osallistuvat. Eli tälläkin ketjulla on ihan kaikki edellytykset tulla hyväksi ja lukukelpoiseksi ketjuksi - ja jos tosiaan on olemassa joukko gravelfillaristeja tai sellaiseksi rupeamisesta haaveilevia jotka syystä tai toisesta ovat kokeneet sen "ei-tavallisten" ketjun vieraaksi itselleen, niin silloin kieltämättä voidaan tarvita ketjua jonka he kokevat omakseen ja joka palvelee heitä paremmin.
F. pyysi minua antamaan jonkun esimerkin täysin ajokelpoisesta gravelpyörästä jonka saa samaan hintaan kuin kuitukiekot ja sellaisten hinnaksi hän antoi 800 euroa. Arvelen ettei hän todella ole sellaisista pyöristä kiinnostunut eikä rehellisyyden nimissä minulla mitään erityistä pyörää mielessä ollutkaan. Kuitenkin uskaltaisin väittää että paljon enempää ei joudu maksamaan jos ei vaadi hydraulisia levyjarruja ja tyytyy yhdeksään tai kymmeneen takarattaaseen.
Sensijaan uskon että tavallisiakin pyöräilijöitä voisi kiinnostaa millainen on gravel-pyörä jonka hinta on €600:
https://bike-cafe.fr/2020/03/avec-le-triban-grvl-120-on-naura-plus-lexcuse-du-prix-pour-renoncer-au-gravel/
https://steffsworld.jimdo.com/bikesport/test-triban-grvl-120-en/
Ainoastaan siinä tapauksessa, että tuntee eron.
F. Kotlerburg
17.04.2020, 18.13
Näemmä elitisteillä on edelleen vaikeuksia olla käymättä perseilemässä ketjussa, kun ottaa niin herkkään paikkaan.
Firlefanzille niin en tosiaan ole sen hintaisesta pyörästä kiinnostunut, mutta joku muu voi olla ja sellaiset pyörät on tervetulleita tähänkin ketjuun ilman nillityksiä levyjarruista tai niiden huonoudesta/paremmuudesta jne.
Korona. Se tämän tekee. Ihmiset alkavat sekoilemaan. Syntyy ala- ja yläluokan gravellisteja. Kapina. Alaluokan gravellistit valitsevat äänekkään johtajan ja kaikki titskurunkoiset yläluokan pyörät poltetaan roviolla.
Kapina.
Revolt.
Joo, otan takkini...[emoji3]
Korona. Se tämän tekee. Ihmiset alkavat sekoilemaan. Syntyy ala- ja yläluokan gravellisteja. Kapina. Alaluokan gravellistit valitsevat äänekkään johtajan ja kaikki titskurunkoiset yläluokan pyörät poltetaan roviolla.
Täähän on anarkiaa ja pyrkimystä pois tyrannisesta kreivelidiktatuurista!
Vapaus veljeys tasa-arvo!
Keskustelun vilkkaus osoittaa ketjun tarpeellisuuden.
Aero graveli sopii ketjuun hyvin kaiken muun hämmenyksen sekaan.
https://i.imgur.com/TeTEkVB.png
Hiski Läpsteri
17.04.2020, 20.15
Mä oon tän tapasen aloittanut joskus "fillarointia tiukalla budjetilla", mutta avaa, mä tulen ainakin tohon.
Mä en muuten tunne kuuluvani oikein kumpaankaan ketjuun, voiskos joku avata lisää ketjuja?
"Gravel-pyörät ja ämpärin jonotus"
"Paras partatyyli sivutuuleen"
"Säälimättömän analyyttinen gravel-komero"
Hiski Läpsteri
17.04.2020, 20.30
Itse ostin hetki sitten pyörän spekseillä "parempi kuin ne kahdeksan edellistä multa pöllittyä mummopyörää" sekä "gravel", koska edellinen kuntopyöräilyllinen innostuksen posaukseni vei mut Tampereen tienoon kevleille, sorapintaisille kyläteille ja mille lie kelkkareiteille.
Valitsin tonnin fillarin, mtb-lukkopolkimet ja kengät niihin, lukon ja muuta oleellista krääsää, ja maksoin omasta mielestäni duunariliksalla ihan tarpeeksi. En ole mielestäni pyöräilyn harrastaja, mutta nautin liikkeestä ja saatan joskus satsata lisää tähän juttuun. Voisin kuvitella hyvän tilaisuuden tullen ostavani uuteen (ja ainoaan) pyörääni, Kona Rove DL:ään, laadukkaampia osia. Mutta samalla toki miettisin, pitäiskö ostaa ennemmin kokonaan uus härveli, jos osahankinnat kipuaa yli 500 euron.
Edit: eka kappale luettavaan kuosiin.
Pyöräilyharrastuksen aloittaminen marketti fatbikellä tai bilteman täpärillä ei kanna varmastikkaan niin pitkälle kuin kippurasarvisen cyclocrossarin tai - grävelin hankinta. Plus toimii paremmin kauppakassina, eikä nistit vielä ehkä ymmärrä grävelien arvoa..
Vielä pari kuukautta sitten naureskelin kaverin grävelille.
Voisin harkita sitä grävelin hankintaa täysjäykän maasturin tilalle. Toki maantiepyöräänkin menisi 33mm kumit, mutta sitten pitäisi vaihdella kiekkoja. Grävelin voisi perustella sillä että talvet voisi vetää työmatkat sillä, ja säästää maantiepyörän paljaalle asvaltille.
Oma grävelöinti olisi ja on sitä, että lähtee vain ulos ajelamaan ja menee sinne mihin mieli tekee ilman tavoitteita keskareista tai ennätyksistä.
Aero graveli sopii ketjuun hyvin kaiken muun hämmenyksen sekaan.
https://i.imgur.com/TeTEkVB.png nonii asiallinen vehje sairaaloisen lihavalle muta noilla vaihteilla ei mäkiäkykene etenemään
Meikäläiselle tavallinen raveligrinindinki pyörä on esim. Fargo johon voi laittaa mitkä tahansa kiekot ja kumit välillä 27+-29+. Mitkä tahansa välitykset. Nyt 13-42 ja edessä 22-32.
Voin vetää paljaalla missä huvittaa, tai laittaa sivulaukut myös bikepackin käy .
Perässä voi vetää kärryä missä on Gstove kamiina, tarakalla kota.
Voi ajaa tai olla ajamatta.
Munapystyssä voi ihailla kalustoaan ja etusormen kynnellä naputella putkia.
Levyjarrut pitää ehottomasti olla.
Suvaitsevainen pitää olla, silakat, koronat ja hipsterit pitää hyväksyä.
F. Kotlerburg
18.04.2020, 21.55
Hinta veroineen ja tulleineen jää jonnekin 750-800€ nurkille.
No nyt on kiekot tuolta speksattu. Tullit ja verot? Miten ne nykyään oikein menee?
Tuolta voi käydä laskemassa.
LB:llä on tämän kuun loppuun saakka postit 1$. Eli kannattaa siihen mennessä lyödä tilausta sisään.
https://tulli.fi/tullilaskuri?current=region&goods-id=228¤cy-id=1
F. Kotlerburg
18.04.2020, 22.16
Kiitos. Liki tonnihan se kaikkineen menee, mutta eipä tuo yllätä.
Tuolta voi käydä laskemassa.
LB:llä on tämän kuun loppuun saakka postit 1$. Eli kannattaa siihen mennessä lyödä tilausta sisään.
https://tulli.fi/tullilaskuri?current=region&goods-id=228¤cy-id=1
Tällä hetkellä kaupan hieronta käynissä LB:n kanssa. Tarjosivat tax prepaidia n. 65$ hintaan. Viimeisimmät(vuoden alussa) kiekot maantiepyörään tuli kyseisellä järjestelmällä. Hyvin toimi. Kiekkojen loppu kuljetuksen hoiti ups, joten säätöä oli, onneksi nouto onnistui läheiseltä Teboililta.
Tällä hetkellä kaupan hieronta käynissä LB:n kanssa. Tarjosivat tax prepaidia n. 65$ hintaan. Viimeisimmät(vuoden alussa) kiekot maantiepyörään tuli kyseisellä järjestelmällä. Hyvin toimi. Kiekkojen loppu kuljetuksen hoiti ups, joten säätöä oli, onneksi nouto onnistui läheiseltä Teboililta.Ovat näemmä halventaneet myös tuon palvelun hintaa. Syksyllä oli vielä 155$/kiekkosetti.
Hiukan pidempään kesti toimitus tuolla palvelulla. Kiersi mutkan Hollannin kautta.
nonii asiallinen vehje sairaaloisen lihavalle muta noilla vaihteilla ei mäkiäkykene etenemään
Jos noita välityksiä katsoo niin ainoa este mäkien kapuamiseen on mies...
Sopiskos täällä kysyä tollaseen Konan rove al pyörään suosituksia jos uudet renkaat hommaa? Haluaisin nykyisiä schwalben road plussia 37x622 hieman leveämmät tilalle. Työmatka reilu 12 km suuntaan josta soraa vajaa kilometri. Vapaalla ajellessa pyrin ajelemaan kuitenkin enemmän soralla. Ja toi työmatkailu on aina sillon ku siltä tuntuu ja huvittaa. Eli mikä vois olla sellanen kiva kompromissi? Tilaa rungosta löytyy. Tapatalk ei nyt jostain syystä anna ladata kuvaa mutta liki sentti tilaa chainstayn ja nykyisen renkaan välissä.
Lähetetty minun SM-A505FN laitteesta Tapatalkilla
Jami2003
21.04.2020, 17.08
Hanki 42 mm Gravelkingit.
F. Kotlerburg
21.04.2020, 17.29
Mulla oli aikoinaan 42-622 Marathon Supremet Rove AL:ssa työmatkakäytössä ja tuli soraakin ajettua.
Marathon Supremet ovat sen verran hyvät renkaat ettei niitä Schwalben Maraton-sarjaan kuuluviksi uskoisi lainkaan.
Eli komppaus.
F. Kotlerburg
28.04.2020, 13.08
Tuskaista on Lightbicyclen kanssa kaupanteko. Vastauksia ei saa oikein mihinkään ja yleisin vastaus on no. Pitäkööt tunkkinsa. Vitun kiinalaiset.
Mitä jos tilaat suoraan Nextieltä pelkät kehät ~350€ kotiovelle ja Saksasta vaikka DT 350- navat kilkkeineen ~250€ ja kasaat itse tai kasautat? Kehissä näytti olevan valinnanvaraa. Tuo oli oma suunnitelma krossariin. Pari alukiekot olen itse rakentanut vuoden sisään ja näin saa sellaiset kuin haluaa.
Vuosi sitten tilasin jostain Puolasta kahteen pyörään kasatut kiekot. Hinta houkutteli ja sähköpostikeskustelut sujui mallikkaasti, mutta lopulta molemmat setit olivat täysin erilaiset mitä lähdin aluksi speksaamaan. Navat ja vaparit muuttui molempiin kun ei sitten löytynytkään sitä mitä halusin jne jne.
Oulunjulli
28.04.2020, 14.51
Minä kävin tämmösen kirjeenvaihon 3-4.4.2019 tuon eellä mainostamani btlossin kanssa. En väitä että yhden kiekon tilaaminen olisi ollut erityisen järkevää ja edullista, mutta kun taakse tuli ite kasattua korkealaippasta kuitukiekkoa niin pakko se oli eteenkin..
Muutamat small talkit, hellot ja i love juut ja viimeinen konfiguraation vahvistus poistettu...
*MEITSI*
Okay I have now paid that.
Once you see the Paypal transfer, please let me know some ETD date and tracking number if possible.
Thank you and looking forward to get the wheel!
*BLOS*
Please find attached invoice and let me know If you have any questions.
If everything is correct, you can pay the invoice to our PayPal account(pay@btlos.com)directly.
*MEITSI*
I changed my mind with the rim and would like to go wider, M-i30 seems to be wider and also a bit lighter.
So,rim change and answers to your questions:
M-i30 Standard AM 430+/-15g 3K matte without decals 32h
Sapim D-light J-bend spokes
Hub: DT Swiss 350, boost 15x110 axle. 6 bolt
If this is clear please create the invoice
*BLOS*
Please find the price quote as below.
Rim: M-I25,29er, 3K.matte, 32H? Premium series or standard series? without the decal, XC or AM? price $148.5(Standard, with discount), $180(Premium, with discount)
Hub: DT Swiss 350, boost 15x110 axle. 6 bolt, J-bend? Price $71.6
Spokes: Sapim D-light $1.6/pcs*32
Nipples: $0
The labor cost of building wheels: $8 for/ per wheel.
Shipping cost: $89( The XDB shipping company, tax-prepaid service, when you get the parcel, you don't have to pay any customs fee or any extra fee to custom, this is the door to door service. All tax or other fee included, Europe's best duty-free shipping options, but shipping costs will be a bit more compared to EMS.)
Handing fee: 3.5%(The handing fee which is the PayPal fee, This is the transaction fee charged by PayPal)
The total is $381(standard series, Including the shipping and handling fee).
If you would like to order, I can create an invoice for you.
*MEITSI*
I have a need for 29” carbon front wheel only and I was looking at you rims, model M-i25 looks very interesting.
Do you have option to buy only one wheel?
If you do, could you please let me know the price with following preferred specification:
Rim: M-i25 (or I might go for M-i29 which I guess has same price) 3K, matte, no decals
Hub: DT Swiss 350, boost 15x110 axle. 6 bolt.
Spokes: Sapim D-light (or Race if recommended) with black aluminium nipples.
Shipping to Finland.
Saksasta vaikka DT 350- navat kilkkeineen ~250€
Ainakin vuosi takaperin Asetoni & Asetonista sai halvemmalla 28-reikäiset 350 CL-navat kuin Saksasta. Taisi olla joku tarjous. Mutta kannattaa tsekata.
Mahtaako kellään Suomessa olla kokemusta noista Planet-X:n titamiini-gräveleistä (Tempest), eli siis tuollaisesta ?:
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXTEMV3FOR1700/planet-x-tempest-sram-force-1-titanium-gravel-bike
Juutuubissa oli joku (sponssattu) myönteinen arvio laitteesta by G. Kesteven, jolla lienee "jonkin verran taustaa" fillarien testaamisesta
https://youtu.be/fXhzuR4Z7_E
^on niistä muistaakseni mainintoja ollut tuolla ei-tavallisten ihmisten puolella.
ei-tavallisten ihmisten puolella
Siellä puolella ovat mm. häikäilemättömät itsensäpaljastajat, ilman käsiä ja jalkoja syntyneet sekä 899 eri viidakkokieltä hallitsemattomasti sekaisin puhuvat entiset Vietkong-sotilaat
Käykö mun Bombtrack Arise tähän ketjuun vai onko ihan partahipsukkaa?[emoji848]
Oli miten oli mutta kauheen mukava on sinkulana sorateitä tuolla ajella..
Eikä ole hiilarikiekkoja! [emoji1318][emoji38]
Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
Tuo linkattu Triban alkoi kinostaa mutta lopahti kun katsoin tarkemmin osia. Pilli-akselit, mekaaniset levyjarrut ja muutenkin hyvin lähellä jotain perus XXL hybridiä jossa kippurasarvet.
Mutta itse ketju on mielestäni ihan tervetullut noiden tonnin kiekkosetti -topiccien rinnalle. Miettinyt kuumeisesti kesäksi kevyempää GG tyylistä pyörää kun luomutallista puuttuu nyt tuollainen. Osia on kertynyt nurkkiin aika kasa ja haluaisin tehdä projektin ja hyödyntää siihen noita osia. Ideaali olisi jos löytyisi kevyt runko johon kävisi 12x148 vanteet 2.5" gummeilla. Tunnustan amatöörimäisyyteni ja kysynkin voinko tuollaisen heittää 12x142 runkoon vaihtamalla end cappejä?
Kuitenkin noita 148 (27.5") kiekkoja on talli täynnä ja tuntuisi aika dorkalta ostaa taas kasa 142 kiekkoja...
Rungoksi ajattelin jotain vähän enemmän maastopyörämäistä geometriaa vaikka se hiertää varmasti joidenkin rektumin reunoja (mutta siksi kai tämä ketju tehtiinkin että voi kysyä "vääriä kysymyksiä"?). Tämä osui nyt ostoskoriin ja odottelee tilausnapin painamista https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-litening-c-62-disc-frame-carbon-n-flashred-691770
Tuohon löytyisi vaihtaja, kampisetti sinkulana, kaikki hilppeet satulatolpasta stemmeihin ja tankoihin. Ainut mikä hiertää skenessä on tuo kippuratanko. Mutta ketjun hengessä uskallan nyt tässä kertoa ilman pelkoa että minä en enää koskaan tule ajamaan kippurasarvilla, maksimissaan long horn jota ajattelin tuohon projektiin myös. Katselin että noita vaihdekliksuttimia saisi ns. vaakatasoon tulevia mutta samanlaisia mitä GG pyörissä. Sellainen kyytiin ja alkaa olemaan hahmoteltuna projekti.
Ajattelin selvitä n. 300 eurolla rungon lisäksi johon ei tietty lasketa hyödynnettäviä osia tallista. Alle 10kg pitää mennä paino ja siksi tuota kilon runkoa pähkäilen. Haarukka on ihan täysin auki tosin ja siihen en ota nyt kantaa vielä.
ps. kertokaa miksi kaupat eivät halua tai viitsi kertoa rungoista senvertaa että mikä on maksimirenkaanleveys?
^ Takahaarukan lyhyydesta voi vain päätellä ettei kovin muhkea rengas sovi...
Hyvä aihio noihin ajatuksiin, mielestäni, tavalliselle pyöräilijälle.
^^ Itse putosin nyt kärryiltä. Miten tuossa Cuben maantiepyörän rungossa on "maastopyörämäinen geometria"? Maksimi renkaan leveys varmaan 30mm tai 32mm? Ei kait boost navat mene tavalliseen perään, toisin päin on jotain konversiokittejä.
Kiekoista; Kauhea speksaaminen jo, ennen kuin edes free rangeri on kotona.. Idea olisi kasauttaa stanin cresteille dt swissin maantienavoilla kiekot. Onko tuossa jotain huolestuttavaa? Ei tahdo löytyä n.600€ hintaan räävel/cycloiekiekkoa, joka painaisi alle 1800g ja olisi sisäleveydeltän yli 22,5mm.
of topic: Jotenkin aina pitänyt kyseenalaisena boost napoja, jotka voi end cappejä vaihtamalla laittaa 142mm takapäähän. Eihän siinä ole hyödynnetty silloin boost:in tuomia mittoja, se on pahimmillaan 135qr napa, joka on boostattu:eek:?
Kiekoista; Kauhea speksaaminen jo, ennen kuin edes free rangeri on kotona.. Idea olisi kasauttaa stanin cresteille dt swissin maantienavoilla kiekot. Onko tuossa jotain huolestuttavaa? Ei tahdo löytyä n.600€ hintaan räävel/cycloiekiekkoa, joka painaisi alle 1800g ja olisi sisäleveydeltän yli 22,5mm.
DT GR1600 -kiekkosetti, ratchet-vapari, 24mm sisäleveys ja ilmoitetun 1811g sijaan mun setti painoi pikkusen alle 1800g. Kivat kiekot ja luotettavat ovat olleet. Mukana tulee kilkkeet lähitulevaisuuden tarpeisiin (akselisovitteet, XDR-vapari). Kotimaastakin alle 600€ (https://www.tonitoni.fi/kiekkopari-dt-gr-1600-622). Vannekehän printit pikkusen rumat, mutta en ole keksinyt millä saisi pois... hiekkapaperilla?
Crestitkin on kivat, mutta gg-käyttöä ajatellen aika alhaiset painerajat. Mulle riittää, mutta jos joku maantiepyöräilijä kokeilee gravelia se haluaa laittaa 5 baaria.
Tai jospa Mavic Allroad Elitet saisi jostain tarjouksesta?
Tai teetät vaikka LB:n pojilla hiilarikiekot?
of topic: Jotenkin aina pitänyt kyseenalaisena boost napoja, jotka voi end cappejä vaihtamalla laittaa 142mm takapäähän....
Joo.
..Idea olisi kasauttaa stanin cresteille dt swissin maantienavoilla kiekot. Onko tuossa jotain huolestuttavaa? Ei tahdo löytyä n.600€ hintaan räävel/cycloiekiekkoa, joka painaisi alle 1800g ja olisi sisäleveydeltän yli 22,5mm...
Kannattaa tutkia myös DT swissin XR391 -kehät. Firman gravel-kehät GR 540 ja 531 ovat myös 24 mm sisäleveitä.
F. Kotlerburg
06.05.2020, 09.47
Tuolla toisaalla sain idealle täyden tyrmäyksen. Ei kuulemma voi millään kestään gravelia Crestit. Itse olen mietiskellyt ihan samaa settiä, kun päädyin siihen, että en aja tarpeeksi gravelia panostaakseni kuituun.
Eipä silti. Uskon kyllä, että Crestit kestää gravelkäyttöä ihan hyvin tavallisilla kammenpyörittäjillä. Markkinoihan Stans niitä myös graveliin.
Mitä tuohon Boost- napojen konversioon tulee niin jos kyseessä on oikea boost-napa niin ei onnistu 142mm konversio.
Vähän ihmetyttää, että herra Ojalle ei 55psi 38mm renkaassa riittäisi kerran Crestissä on liian alhaiset painerajat.
Noita gr1600 tonnisia olen katsellut ja ne jo kerran kelpuuttanut. Alle tulisi jotain 45mm rengasta. Ajo tulisi olmaan 50%asvalttia 30%hiekkatietä 20%metsäpolkuja.
Tallista löytyy yhdet stanin crest kiekot. n.8 vuotta vanhat. Ajettu työmatkaa ja maastoa. Renkaina ollut marathonia ja gp 4000sta, Kestäneet todella hyvin. Takapään alunippelit korrosioituneet, ettei enää pysty rihtaamaan, mutta etupää toimii mainiosti.
edit: Kotimaisen kaupan tukeminen olisi kyllä hienoa. LB:n alennukset menivät ohi, joten ei kiinnostaisi nyt. Toivottavasti kesällä tulee taas joku Euroopan varaston tyhjennys.
Vähän ihmetyttää, että herra Ojalle ei 55psi 38mm renkaassa riittäisi kerran Crestissä on liian alhaiset painerajat.
Siis mulle riittää hyvin 2-2.5 bar, mutta noin yleisenä huomiona varmuuden vuoksi kun jotkut tahtovat laittaa ihanvitusti painetta. Jotain dorkaa yli 5 bariakin(!).
Mun Crestit on vanhempaa kuin tämä nykyinen leveämpi, en nyt ihan tarkkaan muista mitä niitä rajoja on milloinkin ollut.
Firlefanz
06.05.2020, 12.29
Siis mulle riittää hyvin 2-2.5 bar, mutta noin yleisenä huomiona varmuuden vuoksi kun jotkut tahtovat laittaa ihanvitusti painetta. Jotain dorkaa yli 5 bariakin(!).
En ihan heti suostu uskomaan että sellaista fillaristia on ollut olemassakaan. Joku ensimmäisen ei-maantiefillarinsa juuri hankkinut saattaa ehkä laittaa ensiasennuskiekoillaan oleville renkaille sen kyljessä lukevat maksimipaineet (jos pitää itseään niin isona ja painavana kuskina jolle ei vähempi voi riittää), mutta paremmat ja kevyemmät kiekot hankkinut... no way, Jose!
Mun Crestit on vanhempaa kuin tämä nykyinen leveämpi, en nyt ihan tarkkaan muista mitä niitä rajoja on milloinkin ollut.
Vetäisen hatusta eli muistini syövereistä 45 psi eli 3 bar. Siis tubeless-käytössä. Rinnallahan oli (on?) kirjaimet BST-R kylkeensä saanut vannemalli jolla oli huomattavasti korkeammat painerajat sisureita yhä käyttäville. (Sen muistan että 28-32-millisille renkaille olisi sallittu jopa 115 psi eli pitkälle päälle 7 bar!)
PS Ei Crestejä "siellä toisaalla" mitenkään "täysin tyrmätty". Yksi kommentaattori vain kertoi: "Mitä olen itse kavereiden kiekkoihin törmännyt, niin aina ne vipottaa ja pinnat paukkuu. Tosin voi olla, ettei syy ole kehässä."
En ihan heti suostu uskomaan että sellaista fillaristia on ollut olemassakaan...
...Toisaalta kun itsellä suuri osa kilometreistä tulee asfaltilla tai hyväpintaisilla sorateillä, nykyiset n. 38 mm renkaat 5 barin paineilla ovat kokonaisuutena ihan ok, vaikka vaihtoehtokin edelleen kiinnostaa.
Jos niillä Cresteillä ajetaan maraa ja XC:tä niin eiköhän ne gravelointiakin kestä. Sitten kun se gg viedään kapeilla renkailla johonkin kivikkoon tai juurakkoon, voi tietysti tulla ongelmia. Aika paljon riippuu varmaan kuskin painosta ja ajotavasta. Jos kestävyys silti epäilyttää, voi alle 1800 g setin kasata myös Archeilla. Itsellä on niistä kasattu reilu 1700 g kiekkosetti kestänyt maastoajoa ainakin sen muutaman lenkin mitä niillä olen ehtinyt ajaa. Vapaaratas tosin hajosi, minkä takia en ole ehtinyt vielä enempää ajaa, mutta vanteet ovat pysyneet suorina.
Mikä olikaan ongelma 5 barin paineissa?
Mulla on Crest MK3:t gravel-käytössä 12 mm adapterin kanssa, eikä valittamista. Reilusti kevyemmät ne ovat kun Revoltin omat kuitukiekot. Kehät tietysti denttaa helposti jos osuu vanteelle, mutta löysyys ei haittaa samalla tavalla kuin MTB-käytössä jossain kivikossa.
Mikä olikaan ongelma 5 barin paineissa?
Se, että kaikkien vannekehien ei luvata kestävän sellaista painetta. Etkö lukenut tätä keskustelua?
Jokainen saa ajaa millä paineilla haluaa, ei ole moitteen sijaa eikä kieltoa oltu asettamassa. Eikä kellään täällä kai olisi sellaiseen natsojakaan?
Käyttämäänne nimimerkkiä käytettiin tässä tapauksessa esimerkkinä tapauksesta, jossa käyttäjä on maininnut ajavansa "yli 5 barin paineilla". Nimimerkkinne sijaan olisi voitu valita joku toinenkin, mutta käyttämänne nimimerkin viesti löytyi haulla nopeiten tarpeeseen osoittaa nimimerkille "Firlefanz" (o.s. "Kuovipolku"), että mainitunlaisilla rengaspaineilla ajelijoita tosiaan löytyy keskusteluaiheesta, johon aiemmin viitattiin. Edustamani yhtiö esittää vilpittömät pahoittelut.
Luin keskustelua sen verran, että minut määriteltiin dorkaksi. Ehkä ei olisi pitänyt.
Valmistajan mukaan 5,5 baria on maksimi. Jos muuta ongelmaa ei ole kuin vanteiden kestävyys, joka ei nyt siis minua koske, kaikki lienee ok.
Luin keskustelua sen verran, että minut määriteltiin dorkaksi. Ehkä ei olisi pitänyt.
Kannattaa lukea tarkasti. Paine on dorka, ei nimimerkki.
Jos muuta ongelmaa ei ole kuin vanteiden kestävyys, joka ei nyt siis minua koske, kaikki lienee ok.
Kaikki on täydellisen ok! Totean vielä kerran: Jokainen saa ajaa millä paineilla haluaa, ei ole moitteen sijaa eikä kieltoa oltu asettamassa.
Herramme jeesus sentään, linkatkaa joku tavallisten ihmisten gg-fillari niin voidaan alkaa serpoa sitä.
F. Kotlerburg
06.05.2020, 15.04
Herramme Allah ja niin edelleen.
White GX Pro on näemmä saanut jonkinlaisen päivityksen eikä näytä enää niin pöljältä kuin ennen. https://www.xxl.fi/white-gx-pro-20-miesten-gravelpyora/p/1170641_1_style
-15/20/25% päivinä varmaan ihan mainio hankinta rävellykseen.
Tullut nyt tuolla briteistä tilatulla kuituromulla, joka ei kelpaa yhdellekään vakavasti otettavalle grindaajalle, ajeltua muuan lenkki niin on se vaan ihan mainion oloinen. Tiellä pääsääntöisesti, kun polut on vielä niin lumisia ja märkiä. 1x voimansiirto ei ole oikeastaan haitannut yhtään ja on tuo vanhaan crossariin verrattuna aika mukavasti vakaampi kampe ajaa, kun keskiö on sen sentin alempana. Mukavammaltakin tuntuu kuin vanha kuitukanki ja siitä huolimatta kiihtyy ja kiipeää kyllä mainiosti.
vanhaan crossariin verrattuna aika mukavasti vakaampi kampe ajaa, kun keskiö on sen sentin alempana
Ei tavallinen pyöräilijä voi huomata yhden (1) sentin eroa keskiön korkeudessa!
JohannesP
06.05.2020, 17.26
Ei tavallinen pyöräilijä voi huomata yhden (1) sentin eroa keskiön korkeudessa!
Varmasti voi samalla tavalla kuin 100g kevyemmät kiekot.
Kolme pistettä jossa sentin siirtymä on pitkä, satula, tanko ja keskiö.
K.Kuronen
06.05.2020, 20.45
Harvalla taitaa olla kahta pyörää, jotka olisivat identtisiä keskiön korkeutta lukuun ottamatta.
Jeppekoira
06.05.2020, 21.07
Harvalla taitaa olla kahta pyörää, jotka olisivat identtisiä keskiön korkeutta lukuun ottamatta.
Onko tämä edes mahdollista..? Ja/tai miten identtisyys määritellään
F. Kotlerburg
06.05.2020, 21.58
Ei ole, mutta keskiön korkeushan on se mitta mistä on jaksettu jo pitkään kohkata gravel vs. cyclocross. Tokihan se vaikuttaa sitten muuallekin.
Luulin itseäni "tavalliseksi pyöräilijäksi", mutta en ole edes ajatellut keskiön korkeutta tai yhtä senttimetriä.
Olen varmaankin väärässä paikassa.
Ja popparit tulilla..
Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
F. Kotlerburg
07.05.2020, 11.02
Olisin editoinut otsikkoa muotoon "Tavallisten pyöräilyn harrastajien gg-fillarit" mutta ei näemmä ole mahdollista.
K.Kuronen
07.05.2020, 22.07
Ei ole, mutta keskiön korkeushan on se mitta mistä on jaksettu jo pitkään kohkata gravel vs. cyclocross. Tokihan se vaikuttaa sitten muuallekin.
Kohkaamisesta en tiedä, itse en ole jaksanut kummemmin kiinnostua -rungon suunnittelija kun on mitat aikoinaan lukinnut. Vähän sattumalta kummankin sorailussa käytössä olevassa BB drop on 70 mm. Kinesiksen keskiön korkeudeksi 40 mm renkailla mittasin 280 mm.
Sivusta - ikävänä ihmisenä - huutelen, että tämän ketjun perusteella voisi päätellä, että tavallinen pyöräilijä on melko ikävä ihminen. Homma kiteytyy kokolailla tässä:
Vitun kiinalaiset.
Tavallisen ihmisen alumiini rotkoon pitäisi löytää mukavampi ohjaustanko alkuperäisen tilalle. Hiukan leveämpi ja vähän mukavammat kulmat ranteille.
Suosituksia?
Luulin itseäni "tavalliseksi pyöräilijäksi", mutta en ole edes ajatellut keskiön korkeutta tai yhtä senttimetriä.
Olen varmaankin väärässä paikassa.
Tämä on ihan oikea paikka, pysy mukana vaan. Täältä saa oppia noihin sentteihin, kiinostus tarttee olla omasta takaa.🤗
Tämä on ihan oikea paikka, pysy mukana vaan. Täältä saa oppia noihin sentteihin, kiinostus tarttee olla omasta takaa.珞
No eikun ihmetyttää edelleen tämä aloitus:
"Elitistit, partajengiläiset ja muut hipsterit voivat pysyä..."
Mä ensin ajattelin että olen ikävästi elitisti kun ajelen 4 tonnin hintaisella hiilikuitusähkövaihdefillarilla. Sitten hämmästyin kun aletaan innoissaan pohtia tonnin hintaisten hiilikuitukiekkojen hankintaa. Itellä on vaan halpaa alumiinia...
Mitä tarkoittaa elitisti? Mistä tämä jako oikein tulee, että on kaksi ketjua? Hipsterit ja muut. Olisko tarpeen perustaa myös feministiset gravelifillaristit, jotka ajaa intersektionaalislla pyörillä? :)
Firlefanz
08.05.2020, 11.02
Jako tulee yksinkertaisesti siitä että on joku joka syystä tai toisesta kokee tarvittavaksi toisenkin ketjun ja joka sitten haluaa otsikolla ja avauksessa esittämällään johdannolla määritellä toivotunlaisen sisällön.
Elitistiksi sinua eikä ketään muutakaan ei tee vielä se että ajat kalliimmalla pyörällä kuin useimmat. Vasta sitten kun ei osaa enää edes kuvitellakaan ajavansa sellaisilla pyörillä ja kiekoilla joilla useimmat muut ajavat tai pitäisi suorastaan kidutuksena sitä että joutuisi tyytymään samanlaisiin voidaan puhua elitististä sanan kielteisessä merkityksessä.
K.Kuronen
08.05.2020, 19.42
Kolme pistettä jossa sentin siirtymä on pitkä, satula, tanko ja keskiö.
Satulan korkeudessa sentti on paljon, mutta tangossa, tai tarkemmin stemmissä, sentti on ainakin itselleni vähän: vaihtelen mielelläni otekohtaa tangosta tiestä ja vauhdista riippuen; kruisaillessa kädet ovat rennosti lähempänä kehoa ja vauhdin tai röykytyksen lisääntyessä ote siirtyy kiinni kahvoihin. Mikäli laskee senteissä, niin peukalohangasta mitattuna siirtymä on luokkaa 8-10 cm. Alaotteella tulee ajettua vähemmän.
Tapaan vaihdella otetta voi vaikuttaa kohtuu iso käsi (vajaa 21 cm ranteesta keskisormen päähän ja leveys peukalon tyvestä mitattuna vajaa 10 cm) ja hydraulisilla kahvoilla vähäinen tarve käyttää voimaa.
Niinhän se on, kun viimeinenkin sentti on tiristetty "raudasta" kohdalleen, on kehon mahdollista liikkua rennosti ajon aikana. Tämä on vielä ihan tavallista pyöräilyä.
F. Kotlerburg
24.05.2020, 13.20
Etusivulle nostamisella huomiota :rolleyes:
Edellä olevaan tankokeskusteluun niin oman pyörän mukana tuli tanko, jossa on flarea. Tuntui aluksi melko pöljältä, mutta nyt kun tuolla on ajanut jonkun 500km niin en enää pois antais. Alaotekin tuntuu jotenkin tukevammalta ja mielekkäämmältä.
Summailen tähän kejuun kokemuksia karvalakkimallin Marin Nicasiosta, koska hintansa puolesta voisin kuvitella mahtuvan monen budjettiin. Nicasio uppoaa myös mielestäni hyvin Gravel genreen, vaikka valmistaja luonnehtii jonkinmoisella adventure nimikkeellä.
Hommasin kuukausi sitten kyseisen pelin lähinnä asfaltti- ja hiekkatie ajeluihin. 181 cm pitkänä (inseam 86) päädyin 56 kokoon, joka on osoittautunut sangen mainioksi. Ajoasento on itselleni erittäin miellyttävä vakio-osilla ja sopivan pysty, enkä oikeastaan huomaa mitään vääränlaista rasitusta, vaikka otettakin vaihtelisi tangolla.
Nyt päivittelin rengastuksen aavistuksen kuvioidumpiin ja vähän leveämpiin Continentalin speed kingeihin 32 millisinä ja samalla laitoin testiin Tuboliton gravelpyöriin tarkoitetut sisurit. Koeajolenkin perusteella tuntui selkeästi mukavemmilta, kuin alkuperäiset Veetiren tiekumit.
Välityksistä voisi sen verran mainita, että omille kanankoiville koin 50 piikkisen eturattaan liian suureksi, joten vaihdoin tuon 46 piikkiseen. Tuolla muutoksella pystyn nyt suht hyvin ajamaan isoimmalla eturattaalla siten, että ketjulinja pysyy järkevämpänä ja vaihdettaessa pienemmälle eturattaalle kadenssimuutos ei ole aivan niin järkyttävä. Pienemmällä eturattaalla ajettaessa olen huomannut, että ketju hankaa isompaan eturattaaseen, jos takana on kolmanneksi pienen ratas käytössä. Tuon voisi saada kuntoon vaihtamalla keskiöön, jossa olisi aavistuksen pidempi akseli.
Halpis Promaxit jarruttaa sen minkä tarvitsen ja Claris on osoittautunut 600 km perusteella toimintavarmaksi ja miellyttäväksi käyttää. Aika näyttää kuinka halvemmat komponentit kestää käyttöä.
Risuja voisi antaa kokoonpanosta eli huomasin renkaiden vaihdon yhteydessä, että napojen laakerit oli vedetty melkosta tiukalle. Käytin molemmat navat auki, putsasin ja laitoin uudet vaseliinit, nyt pyörii herkästi ja tehdasrohinat kaikkosivat.
https://img.aijaa.com/b/00036/14843869.jpg
Tavallisten gg-pyörien pakaksi ja kammiksi ruvennut tulemaan näitä GRX osia, käykö näihin vapareihin 11 maantiepakat ja kampiin maantierattaat? Mikä tommosen nelpulttisen pulttikehä?
Tasangoille jopa sorateille on välityksiä muuteltava tiiviimpään suuntaan, kampiin tuo alkuperäinen 46 isommaksi on ok, mutta pienemmäksi 34, 36, tai jopa 38 on toimiva. Samoin pakaksi tiukka maantiepakka yhden piikin nousulla tuonne parinkympin tienoille...
biemmezeta
30.05.2020, 17.46
Tässä vielä tavallisen tallaajan gravel-pyörä ajalta, jolloin cyclocrossit olivat muodin aallon harjalla.
Pyörää ei foorumillakaan hyväksytty cyclocrossariksi pitkän rungon ja matalan keskiön takia. Tuolloin em. piirteitä ei osattu juurikaan arvostaa. Ajokäytökseltään vakaana sopii hienosti sorateille, kuormattunakin. Aina on kuitenkin näyttänyt yhtä hassulta. https://images.app.goo.gl/DMn8yVnJVujwWXtM7
F. Kotlerburg
30.05.2020, 20.41
Oon tässä nyt tunnin koittanut säätää Force-levareita hankaamattomaksi. Ei onnistu, ei millään. Tekisi mieleen heittää koko paska jokeen. Ei ole maastopuolelta mitään positiivista sanottavaa Sramin jarruista eikä ole maantiepuoleltakaan enää. Tuo Flat Mount on toinen ihan karmea aivopieru huollon kannalta. Ihan kamalaa paskaa vs. Post Mount. Kunnon kuusiokoloruuvitkin on korvattu paskoilla torxeilla.
Tänään pääsi uudet Continentalit tositoimiin ja heti ensimmäisellä tietyömaalla, jossa asfaltti oli otettu pois posahti kumi. Hetkeä aiemmin olin miehekkäästi ohittanut maantiepyöräilijän ja aattelin, että eihän tuommoinen sepelikko tunnu missään Continentalin soranpurijoille. Pikkaisen tympi mennä bussipysäkille sisurin vaihtoon ja katsella kuinka toveri pyöräilijä lipuu ohi.
Kirsikkana kakun päällä uuden sisurin prestan neulaventtiili pyöri irti, kun kiersin pumpun suukappaletta pois sillä seurauksella, että kumi oli välittömästi tyhjä. Yritin operaatiota neljä kertaa syyllistyen erittäin karkeaan kielenkäyttöön, onneksi sivullisia ei tällä kertaa tainnut olla kuulemassa. Avun sain läheisestä maatalosta pihtien muodossa, jolla sain kiristettyä neulaventtiilin paikoilleen ja tämän jälkeen pumppaus ja pumpun irroitus onnistuikin mainiosti. Jatkossa täytynee jotkut pihdit ottaa laukkuun tai sitten vaihtaa pumppua erityyppiseen, Topeakin Race Rocket ei tällä kertaa osoittautunut kelvolliseksi kamppeeksi.
Helpointa lienee, että aina continentalin sisurin varalle ottaessa kiertää sielun tiukkaan jo kotona. Ai mistäkö olen keksinyt toimivan toimintamallin?:cool:
Helpointa lienee, että aina continentalin sisurin varalle ottaessa kiertää sielun tiukkaan jo kotona. Ai mistäkö olen keksinyt toimivan toimintamallin?:cool:
Tuska on hyvä opettaja.. ihan hyvä ajatus ja näin teinkin kotosalla kun laitoin uuden sisurin satulalaukkuun.
s.ilmarinen
30.05.2020, 21.44
Eikö tuossa topeakissa saa painetta päästettyä letkusta pois? Helpottaa venttiilin paikallaan pysymistä, kun ei paineisena väännä irti.
Lähetetty minun SM-T395 laitteesta Tapatalkilla
Firlefanz
30.05.2020, 21.46
Voihan niitä ikäviä prestaventtiilin sieluja itrikiertäviä pumppujakin olla, mutta oman kokemuksen valossa juuri pumpattu sisuri tyhjenee kuvatulla tavalla vain silloin kun sielu ei ollut tarpeeksi kireällä - ja yllättävän usein se ei paketista otetussa sisurissa ole. Eli kun ottaa tavakseen kiristää sielun aina renkaanvaihdon yhteydessä ja ennen kuin laittaa varasisurin satulalaukkuun (tai ajopaidan taskuun tai missä sitä nyt pitääkin) voi olla melko lunkina pumpun suukappaletta irrottaessaan
Mutta ei sielun kiristämiseen pihtejä tarvita, sillä siihenhän on olemassa näppärä pieni muovinen "työkalu. Sellainen tulee yleensä tubelessventtiilipaketin mukana, mutta saanee sellaisen ihan pyytämällä pyöräliiikkeestäkin, ainakin jos on yhtään naamatuttu asiakas tai ostaa samalla jotain muuta tarvitsemaansa.
Ei taida Topeakissa moista mahdollisuutta olla. Pari kertaa tuohon joutunut turvautumaan, joten voi olla, että en ole moiseen kiinnittänyt huomiota. Muut pumput on ns vipukiristeisiä, joissa ei tuota kiertymisongelmaa ilmene.
Täytyykin käydä paikallisesta pyöräliikkeestä kysäsemässä tuommoista muovista kiristäjää. Pihdeillä saattaa tulla turhankin hanakasti käänneltyä neulaventtiiliä ( siis sielu, täytyy vielä tämä omaksua).
s.ilmarinen
30.05.2020, 22.06
Eikö ole käännettävää päätä jossa presta toisessa ja autonventtiili toisessa päässä.
Lähetetty minun SM-T395 laitteesta Tapatalkilla
Hah, pumpussa on kiristin itsessään... taas oppii uutta
https://s3.topeak.com/storage/app/media/product/pumps/mini-pumps/presta-core-tool-cap/presta-core-tool-cap3.gif
Jatkossa täytynee jotkut pihdit ottaa laukkuun
https://www.wiggle.co.uk/lifeline-valve-core-remover/
Tuommoinen on hyvä olla joka pyöräilijällä joka laukun pohjalla, mielummin useampikin..
Tuota GRX sarjaa ei tule minun pyörään, aivan liian laaja välitysala eikä tuohon pysty tiivistystä rattaiden vaihdolla toteuttamaan, maantiepuolen osat jatkaa. Tasangot määräävät, mutta haitanneeko tuo mittään - ja kaksi ratasta kampiin!
F. Kotlerburg
31.05.2020, 10.33
Tavallisten gg-pyörien pakaksi ja kammiksi ruvennut tulemaan näitä GRX osia, käykö näihin vapareihin 11 maantiepakat ja kampiin maantierattaat? Mikä tommosen nelpulttisen pulttikehä?
Tasangoille jopa sorateille on välityksiä muuteltava tiiviimpään suuntaan, kampiin tuo alkuperäinen 46 isommaksi on ok, mutta pienemmäksi 34, 36, tai jopa 38 on toimiva. Samoin pakaksi tiukka maantiepakka yhden piikin nousulla tuonne parinkympin tienoille...
Maantiepakat toimii 105 jne. ihan niin kuin ennenkin. Minusta tuo 46-30 kampisatsi on tietyllä tavalla kiinnostava. 46:lla pärjää näillä tasangoilla kaikkialla ja 30 on sitten hätävarana, kun menee tuonne mäkisempään maastoon.
https://www.bike24.com/p2216140.html miksipä tuommoinen ei GRX-kampien kanssa toimis. 34 menee kyllä liian tiukaksi tuonne mäkimaaston tiukimpiin tömpäreisiin.
Maailmassa on kyllä monta osasarjaa, joita ei minun pyörään tule, mutta en koe sitä tarpeelliseksi täällä julistaa.
Itse haaveilin tiagran heitosta korpimaastoon, ja grx asentamista tilalle shadow kytkimen vuoksi. 812 vaihtajan pitäisi toimia 4700 kahvoilla kymppivaihteisena 11-42 pakalla.
pturunen
31.05.2020, 11.12
Tähän ketjuun tarvitaan parempaa kontrollia. Avauspostilla määritellään paljon ("pohdi ennen kuin postaat") eli jatkossa kaikkien kirjoittajien tulee esittää todisteet, etteivät edusta ei-toivuttoja elementtejä. Foto ois kiva, esim. Spotify-soittolista voi paljastaa musiikkimausta paljon, samoin ruokavalio. Tällainen oman kuplan puhaltaminen on minusta tarpeetonta ja post-koronamaailmassa pitää jatkossakin jakaa kelvit elitistien, hippien, hipsterien, natsien ja muiden arveluttavien ainesten kanssa.
Joo turha jakaa leireihin, kannattaa aina muistaa ettet tiedä millä rahalla ne asiat on hankittu. Joku tekee yötä myöten työtä ja toinen elää sitten muilla rahoitusmuodoilla... itselläni alle parin tonnin työtulot ja 6 pyörää... Jengi sitten pitää kroisoksena ja joudun aina selittämään =D
Ja sitten jos haluat hinkata ja ostaa, niin keskustele tässä tai toisessa ketjussa. Tai sitten vain et avaa konetta ja ajat pyörällä.
^onhan se flarella tukevampi, ja voi olla mukavampi jos on liikkuvuusongelmia ylävartalossa.....
F. Kotlerburg
31.05.2020, 14.46
^jos olisit ketjua lukenut tietäisit, että ei ole rahasta kyse.
Tää ketju on niille joita ei kiinnosta turhat pseudotieteet milloin jonkun putken vahvuudesta ja milloin millin erosta geometriasta ja milloin rataspakoista sun muista.
https://www.wiggle.co.uk/lifeline-valve-core-remover/
Tuommoinen on hyvä olla joka pyöräilijällä joka laukun pohjalla, mielummin useampikin..
Toi on hyvä, kun on metallia. Mulla on joku muovinenkin ja se ei istu kovin hyvin venttiiilinsieluun / jatkeeseen. Tiukemmassa venttiilinjatkeessa vain pyörii tyhjää eli on väljä tai antaa periksi.
F. Kotlerburg
31.05.2020, 19.24
https://i.imgur.com/TnjrAmE.jpg
Viimein sai Gravel-setupin kuntoon. Nätisti ja pehmeästi tuntuu hiekkatiellä Gravelking SK menevän. Kiekoista ja pakasta lähti joku 400-450g mäkeen alkuperäisiin verrattuna.
Joo on eri paria kumit ja saa ollakin. Ostin mitä paikallisessa oli. Support your local jne.
^ Hyvältä näyttää. GK:t on kyllä loistavat renkulat, sekä SK että EXT. Sopii taviksille ja jopa Juha Miedon näköisille naisille.
F. Kotlerburg
31.05.2020, 20.38
On kyllä hyvän oloiset kumit. Assullakaan ajaminen ei pahemmin vituttele.
Jakkara pitänee vaihtaa, vaikka toi sohva toimii maastureissa niin, että ilman vaippoja pystyy ajamaan vaikka koko päivän niin spandexipyörässä se ei vaan toimi vaan alkaa painaa nopeasti. Phenom varmaan tullee tilalle.
Melkein tekis mieli punnita toi. Perstuntuma arvio on noin 9kg tai vähän alle. En tiiä sitten mistä lähtis vielä keventään. Putkiosista tietenkin, mutta se on kallista hommaa.
Maantiepakat toimii 105 jne. ihan niin kuin ennenkin. Minusta tuo 46-30 kampisatsi on tietyllä tavalla kiinnostava. 46:lla pärjää näillä tasangoilla kaikkialla ja 30 on sitten hätävarana, kun menee tuonne mäkisempään maastoon.
https://www.bike24.com/p2216140.html miksipä tuommoinen ei GRX-kampien kanssa toimis. 34 menee kyllä liian tiukaksi tuonne mäkimaaston tiukimpiin tömpäreisiin.
Maailmassa on kyllä monta osasarjaa, joita ei minun pyörään tule, mutta en koe sitä tarpeelliseksi täällä julistaa.
...ei tarkoitus minullakaan julistaa, mutta yhteensopivaisuustietoja kun tiukassa ovat, tehtaat tähtäävät noilla ajettavan mitä noihin pyöriin asentavat, katsellut yhtä näppärän olista välinettä, josko pienellä ratastuksella tuosta sais, kaikkea ei ole mieltä vaihtaa, tuo ratas ei käy...
K.Kuronen
01.06.2020, 09.57
^Pienemmän rattaan BCD on 80 mm.
F. Kotlerburg
01.06.2020, 11.02
...ei tarkoitus minullakaan julistaa, mutta yhteensopivaisuustietoja kun tiukassa ovat, tehtaat tähtäävät noilla ajettavan mitä noihin pyöriin asentavat, katsellut yhtä näppärän olista välinettä, josko pienellä ratastuksella tuosta sais, kaikkea ei ole mieltä vaihtaa, tuo ratas ei käy...
Eipä niin. Kannattaisiko julistamisen sivussa myös kertoa miksi ei.
Mitenköhän Trek Domane SL5 (https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maantiepy%C3%B6r%C3%A4t/performance-road/domane/domane-sl/domane-sl-5/p/28311/?colorCode=bluedark) toimisi sorateillä? Mahtuisi 38mm kumi (riittävä minulle) ja olisi jonkinlaista joustoa etu ja takapäässä.
Haeskelen enemmän maantiepainotteista pyörää, en niin maasturimaista.
F. Kotlerburg
01.06.2020, 11.31
Toimii varmasti hyvin ja etenkin jos on enemmän maantiepainotteinen kapine hakusessa. Itsekin harkitsin pitkään, että jos Domanea olisi alkanut katsella alle, mutta kun en Suvalan kanssa pyöräkauppoja tee niin jäi sitten siihen. Ei jaksanut Tornioonkaan lähteä erikseen ajamaan. Tuo Purple Flip on hieno.
^Pienemmän rattaan BCD on 80 mm.
Murusina on tieto maailmalla.
Mitenköhän Trek Domane SL5 (https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maantiepy%C3%B6r%C3%A4t/performance-road/domane/domane-sl/domane-sl-5/p/28311/?colorCode=bluedark) toimisi sorateillä?
En halua aloittaa keskustelua painon merkityksestä pyörässä mutta miten tuo voi painaa 9,89 kg.
^renkaat á 800-900g? 300g satula? Internal storage bag... kahen kilon kiekot, halvat omat putkiosat? Johan noista kertyy kuollutta painoa...
Joku juuri tuommoinen Domane kunnon rengastilalla itseäkin välillä houkuttaisi kun tulee ajatus maantiepyörästä. Mutta pitkälti alle 8 pitäis olla, että viitis sillä mihinkään kioskia kauemmaksi polkea (ja mulla on kioskille kilsa).
F. Kotlerburg
01.06.2020, 16.00
Kiekot on varmasti 2 kiloa, jos ei yli. Taittumattomat kumit 600-700g vähintään jos ei enemmän. Halpaa putkiosaa... Tuleepa noista äkkiä. Eipä nuo liki kuusi rahaakaan maksavat Domanet kevyitä ole.
Pakko kysyä, että huomaako joku oikeasti 10kg vs 8kg pyörissä eroa, jos kuviteltaisiin, että kiekot renkaineen olisi samat? Tämä siis aatellen tavisten gg pyöräilyä ei kisailua, jossa grammojen sheivaamisella varmaan saadaan jotain etua.
itselläni 12,5 kg ankkuri ja en huomaa mitään eroa, jos otan 1,5 kg:n edestä vettä matkaan ja selkäreppuun jotain pientä vaihtovaatetta ja evästä. Vastatuulessa reppu voi ehkä tuoda extra ilmanvastusta, kun alkaa kuvittelemaan syitä siihen miksi pyörä ei kulje.
Jami2003
01.06.2020, 18.18
Ehkä 2 kg ei huomaa mutta 5 kg kyllä huomaa.
Eron varmaankin huomaa, jos pyöriä kokeilee peräkkäin, ja se unohtunee nopeasti. Maastossa eron huomaa helpommin kun pyörää pitää liikutella enemmän. Itselläni on juurikin parin kilon erolla kaksi gg:tä, ja nopeasti painoero unohtuu.
Pyörivissä massoissa itsekin huomaan selkeiten eron ja varmaan isommat erot painossa tuntuu jollain yleisellä herkkyystasolla sekä maastossa, jossa on nousuja.
F. Kotlerburg
01.06.2020, 19.01
Reppu on huono vertailukohta lisäpainolle. Paino vaikuttaa eri tavalla pyörässä kuin pyöräilijässä.
Sinänsähän se painojen vertailu on ihan järkevää, kun sitä lisäpainoa on hyvin usein siellä pyörivissäkin massoissa. Jos puhutaan alle 2k tai vähän ylikin gravel grindereistä niin hyvin harvoin niissä on kevyet kiekot.
Kiekot on varmasti 2 kiloa, jos ei yli. Taittumattomat kumit 600-700g vähintään jos ei enemmän. Halpaa putkiosaa... Tuleepa noista äkkiä. Eipä nuo liki kuusi rahaakaan maksavat Domanet kevyitä ole.
Oma 2020 vuosimallin SL7 painaa ajokunnossa varusteineen 8930g. Ei omasta mielestä hirveen painava. Varusteet sisältää polkimet, Garminin etu ja taka telineet, 2kpl pullotelineet ja rungon sisässä oleva paikkaus setti, missä on sisuri, co2 ja rengasmuovi.
Pakko kysyä, että huomaako joku oikeasti 10kg vs 8kg pyörissä eroa, jos kuviteltaisiin, että kiekot renkaineen olisi samat? Tämä siis aatellen tavisten gg pyöräilyä ei kisailua, jossa grammojen sheivaamisella varmaan saadaan jotain etua.
itselläni 12,5 kg ankkuri ja en huomaa mitään eroa, jos otan 1,5 kg:n edestä vettä matkaan ja selkäreppuun jotain pientä vaihtovaatetta ja evästä. Vastatuulessa reppu voi ehkä tuoda extra ilmanvastusta, kun alkaa kuvittelemaan syitä siihen miksi pyörä ei kulje.Jos tosiaan se 2kg ei ole pyörivistä osista pois niin tuskin huomaa muuta kun nostaessa...
karjala67
03.06.2020, 15.13
Jos tosiaan se 2kg ei ole pyörivistä osista pois niin tuskin huomaa muuta kun nostaessa...
Näin.
Kyllä lienee suurin haitta se psyykkinen rasite kun sen TIETÄÄ, että se ei ole 8kg vaan 10 ..
Kun tarpeeksi ajat huomaat kyllä erot painossa tai muussa jos pääset kokeilemaan vaikka paremmin ohjautuvaa tai kevyempää pyörää. Et välttämättä asiaa tajua kun ajat sillä omallasi ja olet tottunut sen painoon tai huonoon ohjattavuuteen.
Sen jälkeen tietysti on vain päätös kuinka tärkeä asia tuo on sinulle, itse en tiedä pyöräni painoa, tärkeämpää on nyt osien parempiin vaihto siinä että ne kestäisivät paremmin.
Autuaita ovat he ketkä eivät huomaa.
-Johannes Kastaja AD 67-
Matti S.
03.06.2020, 15.58
Fillarin parin kilon painoylivoima yhdistettynä lihasylivoimaan on todellista YLIvoimaa, merkittävänä lisäarvona syyllistymätön tunne jäätelö- ja olutkioskilla.
T. nimimerkki 8,5 kg.
EDIT: Viimeisin hankintani oli parin vuoden koettelemus. Ensin tuli ohittamaton tilaisuus ostaa upea freimi johon speksasin osia niin kauan että saksalaiset myivät ne loppuun. Jahkaaminen kannatti heh, kuukausi sitten ostin (saksalaiselta sivustolta) käytetyn, pari vuotta vanhan grinderin jossa oli lähes kaikki saksalaisessa ostoskorissa kuukausitolkulla maanneet osat... Hintakin oli mielestäni maltillinen, noin 35 prosenttia bruttohinnasta. Nyt on kilometrejä takana useampi sata ja olen oikein tyytyväinen hankintaan.
Parin kilon painoeroa voi verrata myös osien päivittämiseen. Kun ajaa hetken pari pykälää paremmalla vaihteistolla, jarruilla tai maasturissa joustokeulalla, tuntuvat sen jälkeen halvemmat osat, no, halvoilta. Toisaalta halvemmatkin osat ovat nykypäivänä niin hyviä, että jos parempia ei koskaan kokeile ei niitä osaa kaivatakaan. Tässäkin toki on raja jossain, 15 kg gravel-pyörässä painon huomannee ilman vertailukohtaakin. Samoin hinnat alkaen-jarrut tai -joustokeula alkavat todennäköisesti ärsyttää vaikka paremmasta ei kokemusta olisi.
SotkuPekka
03.06.2020, 18.08
Keventelyn tie on umpikuja.
Poleksija
03.06.2020, 18.24
Mitä mieltä tästähttps://www.xxl.fi/scott-metrix-speed-disc-20-unisex-hybridipyora-harmaa/p/1170844_1_style pyörästä? Menee hybridikategoriaan, mutta löytyykö gravel/cyclocross-pyöristä samaan rahaan parempaa vastinetta?
Näyttäis geo-taulukon perusteella olevan sama runko kuin Scott Speedster, eli varmaan droppitangolle tarkoitettu. Aika laiskaa suunnittelua tollanen isolta valmistajalta.
Mitenköhän Trek Domane SL5 (https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maantiepy%C3%B6r%C3%A4t/performance-road/domane/domane-sl/domane-sl-5/p/28311/?colorCode=bluedark) toimisi sorateillä? Mahtuisi 38mm kumi (riittävä minulle) ja olisi jonkinlaista joustoa etu ja takapäässä.
Hain sitten Domanen Hellsingistä, kun Oulusta ei saannut kuin tilaamalla ja joskus heinäkuussa. Onneksi menin koeistumaan, olisi tullut tilaamalla liian korkea runko. Trekin suositusten mukaan oikea koko olisi 54. Mutta tälläselle persjalkaselle 52 oli sopivampi, kun vaihdettiin stemmi pidempään. Fillarikellarin kauppiaskin oli sitä mieltä että trekin suositukset vievät liian isoon runkoon. Tiiä sitten.
Täällä syntyi puhetta painosta. En piitannut siittä, vaihtoehdot oli painavempia (pl. kuitu-diverge). Kiekoista ja kumeista tulee varmasti hyvä osuus. Mutta on tuon putket paksumpia kuin muitten omien aikasempien kuitupyörien osat (diverge, roubaix, cdale superX). Olisko haettu jotain aero-ominaisuuksia? Satulaputkikin D-muotoinen.
Vinoputken varastotila on sinänsä kätevä, pysyy profiili siistinä. Mutta pirun ahdas oli kun tungin sisään varasisurin, rengasmuovit ja pumpun. Työkalua en saannut mahtumaan. Bontrager kauppaa kanteen integroituvaa työkalua, mutta siinnä ei ole ketjunkatkaisijaa.
Kävin tuossa heittämässä 38km:n peruslenkin. Ensituntumalta isospeedin vaimennukset eivät ole niin hyvät kuin spessu divergen future shock ja satulaputken elastomeeri. Ei haitanne, tuleepa vauhdin tuntua kun kiertelee pahimpia monttuja. Tosin, divergessä oli 38 mm kumet, nyt oli alla mukana tulleet 32 mm.
Asfaltilla ja hyvä kuntoisella soralla oli varmaan nopein pyörä mitä olen ajanut. Monttusella ja soraisella pätkällä diverge meni mukavamin muttei nopeammin. Nyrkin kokoiset kivet oli liikaa 32mm kummeille ja märällä savella/mullalla pito ei riittänyt.
Lyhyen testin perusteella tuntuu sopivalta omalle ajoprofiilille; pitkää matkaa vaihtelevalla pinnalla. Juurakko/kivikko poluille ei taida olla oikein asiaa. Pääasiassa teen reittini maamittauslaitoksen karttojen vähintään yhtenäisille mustille viivoille. Eiköhän tuon kanssa elä.
Nyt alan speksaamaan vaan leveempiä; 35-38mm tubeless-kumeja, ehdotuksia saa antaa.
Mankeli9000
08.06.2020, 22.49
Mitä mieltä te olette mieltä 2700 euron hintaluokan pyörästä, jossa ei ole takana läpiakselia?
Nyt on chromo Rovella pari tonnia mittarissa ja pakko sanoa, että pyörä sopii omaan käyttööni 100 % hyvin - kun en siis paremmasta tiedä. Todellinen joka paikan höylä lenkkeilyyn, kevytretkeilyyn, kaupunkiajoon, juurakkovapaaseen maastoon jne. Speksaisin kyllä mielelläni pyörästä enemmän oman näköisen, mutta en ole vielä päättänyt mitä tällaisessa fillarissa olisi järkevintä päivittää. Tiedän toki pyörän painavan arviolta 12 kg, joten keventäminen tuntuisi luontevalta. Toisaalta ainoa oma modifikaatio pyörään on ollut 500 g painavan Brooksin ruuvaaminen paikoilleen, joten suunta on hieman väärä...
700c kiekkoja olen kyllä miettinyt, jotta saisi lisää vauhtia 100% r o a d -lenkeille. Joku n. 19 mm sisäleveyksinen kiekkopari lähempänä 1700 grammaa paritettuna 28 - 32 mm maantiekumeihin ei varmaankaan olisi pöllömpi "päivitys" tähänkään pyörään? Maantiesetissä voisi olla aavistuksen tiukempi kasettikin - SRAMin mukaana pitkähäkkinen Rival 1 takavaihtaja toimisi nykyisen 11-42 pakan lisäksi 11-36 kanssa. Kun en varmasti ole koskaan tarvinnut asfaltilla (ilman retkiromppeita) 40-42 välitystä.
Laskeskelin muuten huvikseni laskureilla kuinka parin viiden kilon painonpudotus vaikuttaisi joidenkin Strava-nousujen aikoihin ja totesin, ettei parin sekunnin säästö riittäisi KOM:in saavuttamiseen ja harvemmin edes yhden sijan nousuun top kympissäkään. Että enpä ole yhtään kisaa tainnut hävitä pyörän ylipainon takia.
Edit: Laskeskelinpa vielä vaihdelaskurilla ja kyllä tämän nykyisen pakan pienimpien rattaiden 11 ja 13 välinen erotus on aika ankea. Todellinen turnoff kun vispaa vajaan satasen kadenssilla jotain neljääkymppiä ja isommalle vaihtaessa kadenssi tipahtaa lähes kahdeksaankymmeneen. Näillä 47 mm leveillä grävelirenkailla ajaessa tosin noita nopeuksia ajaa lähinnä alamäissä, niin ei ole niin vakavaa, mutta maantiekiekoilla nopeita lenkkejä ajaessa se olisi anteeksiantamatonta. Tiheämmässä pakassa siis 42 ratas puuttuu, mutta 12 löytyy. Tiedän, että etuvaihtajatkin on keksitty, mutta nyt mennään näillä.
Mitä mieltä te olette mieltä 2700 euron hintaluokan pyörästä, jossa ei ole takana läpiakselia?Ihan kelpo vehje.
Mankeli9000
09.06.2020, 15.11
Ihan kelpo vehje.
Ajattelin, että vähän kalliimman hintaluokan pyörissä olisi aina läpiakseli. Kuinka vaikea tuollainen ei-läpiakseli on säätää paikoilleen / suoraan verrattuna läpiakseliin?
Jos pyörästä ottaa paljonkin rengasta pois (jos säilytys esim. vaatii sitä), niin minkälaiseksi kipupisteeksi tuo vielä muodostuu.
Ajattelin, että vähän kalliimman hintaluokan pyörissä olisi aina läpiakseli. Kuinka vaikea tuollainen ei-läpiakseli on säätää paikoilleen / suoraan verrattuna läpiakseliin?
Ei siinä mitään vaikeaa tai säätämistä ole.
Mikä se fillari on? Tai mitkä kiekot... jos ne saa muutettua 10 mm pikalinkkuläpiakselille niin sitten tarjolla sellainen semiratkaisu.
Mitä mieltä te olette mieltä 2700 euron hintaluokan pyörästä, jossa ei ole takana läpiakselia?
Jättäisin kauppaan.
brilleaux
09.06.2020, 15.54
Nyt on chromo Rovella pari tonnia mittarissa ja pakko sanoa, että pyörä sopii omaan käyttööni 100 % hyvin - kun en siis paremmasta tiedä. Todellinen joka paikan höylä lenkkeilyyn, kevytretkeilyyn, kaupunkiajoon, juurakkovapaaseen maastoon jne. Speksaisin kyllä mielelläni pyörästä enemmän oman näköisen, mutta en ole vielä päättänyt mitä tällaisessa fillarissa olisi järkevintä päivittää. Tiedän toki pyörän painavan arviolta 12 kg, joten keventäminen tuntuisi luontevalta. Toisaalta ainoa oma modifikaatio pyörään on ollut 500 g painavan Brooksin ruuvaaminen paikoilleen, joten suunta on hieman väärä...
700c kiekkoja olen kyllä miettinyt, jotta saisi lisää vauhtia 100% r o a d -lenkeille. Joku n. 19 mm sisäleveyksinen kiekkopari lähempänä 1700 grammaa paritettuna 28 - 32 mm maantiekumeihin ei varmaankaan olisi pöllömpi "päivitys" tähänkään pyörään? Maantiesetissä voisi olla aavistuksen tiukempi kasettikin - SRAMin mukaana pitkähäkkinen Rival 1 takavaihtaja toimisi nykyisen 11-42 pakan lisäksi 11-36 kanssa. Kun en varmasti ole koskaan tarvinnut asfaltilla (ilman retkiromppeita) 40-42 välitystä.
Laskeskelin muuten huvikseni laskureilla kuinka parin viiden kilon painonpudotus vaikuttaisi joidenkin Strava-nousujen aikoihin ja totesin, ettei parin sekunnin säästö riittäisi KOM:in saavuttamiseen ja harvemmin edes yhden sijan nousuun top kympissäkään. Että enpä ole yhtään kisaa tainnut hävitä pyörän ylipainon takia.
Edit: Laskeskelinpa vielä vaihdelaskurilla ja kyllä tämän nykyisen pakan pienimpien rattaiden 11 ja 13 välinen erotus on aika ankea. Todellinen turnoff kun vispaa vajaan satasen kadenssilla jotain neljääkymppiä ja isommalle vaihtaessa kadenssi tipahtaa lähes kahdeksaankymmeneen. Näillä 47 mm leveillä grävelirenkailla ajaessa tosin noita nopeuksia ajaa lähinnä alamäissä, niin ei ole niin vakavaa, mutta maantiekiekoilla nopeita lenkkejä ajaessa se olisi anteeksiantamatonta. Tiheämmässä pakassa siis 42 ratas puuttuu, mutta 12 löytyy. Tiedän, että etuvaihtajatkin on keksitty, mutta nyt mennään näillä.
Mä suunnittelen josko vaihtaisi omaan Roveen eteen 42t rattaan, saisi vähän lisää vauhtia. 11-36 pakka kuulostaa kanssa hyvältä, en juuri ajele kuin asfaltilla ja hiekkateillä.
Spessun Pathfinder Prot (https://www.specialized.com/us/en/pathfinder-pro-2bliss-ready/p/157870) tilasin, odotan rullaavuuden parantuvan niillä hiukan. 700c koko ois kanssa kiva mutta mieluusti pitäytyisin minimisäätämisessä, eli yksissä kiekoissa.
EDIT: Eli ilmeisesti tämä pakka käy Roveen heittämällä?
https://www.bike24.com/p294773.html
https://i.imgur.com/zwfutiL.jpg
KykloX sai Gravelking+ 38mm litkutettuna ja trendikkään 72cm flatbaarin. Paino 8,5kg
Mankeli9000
09.06.2020, 19.19
Ei siinä mitään vaikeaa tai säätämistä ole.
Mikä se fillari on? Tai mitkä kiekot...
Jättäisin kauppaan.
Cannondalen Topstone.
F. Kotlerburg
09.06.2020, 20.08
Tuota en äkkiseltään Cannondalen sivuilta löytänyt Topstonea pikalinkulla. Joku vanha malli?
jolkottaja
09.06.2020, 21.50
Tervehdys,
Haaveilin Storckin gravel- pyörästä mutta en uskaltanut tilata kun en tiedä mikä järkevää ja mikä ei kun en turhasta halua maksaa.
Kaipaan maasturin rinnalle ns. lenkkipyörää soralle kuten asfaltille, työmatkapyörää ympäri vuoden sekä puhtaille asfalttienkeille.
Kävin paikallisessa liikkeessä ja sanoiettä riittää Trek sora-osasarjalla.
Nyt olen lähinnä sekaisin enkä oikein tiedä mikä fiksua, löytyyköhän täältä apuja?
Raha ei kasva täälläkän puussa mutta pyörä pitää olla kyllä hyvä enkä aio päivitellä kun viedään kaupasta ulos.
Jos löytyy 2000-2500€ niin mihin se kannattaa tuhlata?
Varmaan joku muu osanee antaa parempia vinkkejä kuin minä, mutta itselleni tuli muutamia ajatuksia noihin vaatimuksiin nähden.
Osasarjan osalta katselisin varmaankin Shimanon 105, siinä tulisi kerralla 11 ratasta taakse vs Soran 9. Sinällänsä Sorakin on varmasti kelpo työjuhta, kuten itselläni on vielä halvempi Claris osoittautunut. Lähinnä aattelin, että jos ei ole tarkoitus päivitellä, niin Shimanon 105 voisi olla tässä mielessä hyvä valinta.
Jarrujen osalta päätyisin ehkä hydraulisiin, jos tarkoitus on talviolosuhteissa polkea työmatkoja.
Rengaskoko 700c taitaa tarjota paremmin nastarenkaita(?) joku voi tähän kommentoida.
Runkomateriaali talviolosuhteissa, olisiko metalli? Alu tai teräs, hiilikuidusta en omaa kokemusta. Itselläni terästä lähinnä nostalgiasyistä (ehkä myös esteettisyys).
edit* luulen, että saat sopivan pyörän huomattavasti järkevämpään hintaan (ehkä 1500€), jolloin jäisi tarvittaessa varusteisiinkin pääomaa. Kunnolliset vaatetukset ym. ympärivuotiseen pyöräilyyn vievät helposti useampia saturaisia.
Tervehdys,
Haaveilin Storckin gravel- pyörästä mutta en uskaltanut tilata kun en tiedä mikä järkevää ja mikä ei kun en turhasta halua maksaa.
Kaipaan maasturin rinnalle ns. lenkkipyörää soralle kuten asfaltille, työmatkapyörää ympäri vuoden sekä puhtaille asfalttienkeille.
Kävin paikallisessa liikkeessä ja sanoiettä riittää Trek sora-osasarjalla.
Nyt olen lähinnä sekaisin enkä oikein tiedä mikä fiksua, löytyyköhän täältä apuja?
Raha ei kasva täälläkän puussa mutta pyörä pitää olla kyllä hyvä enkä aio päivitellä kun viedään kaupasta ulos.
Jos löytyy 2000-2500€ niin mihin se kannattaa tuhlata?
Veikkaan että ei tuolla Storckilla ainakaan metsään olisi menty. Hienoja vehkeitä.
Veikkaan että ei tuolla Storckilla ainakaan metsään olisi menty. Hienoja vehkeitä.
Jos puhutaan Storck Grixistä, niin se näyttää varsin hienolta. Voi toki olla, että vastaavaa pyörää saa myös muun merkkisenä. Esim BH GravelX Carbon näyttää melko samanlaiselta.
BH GravelX Carbon
https://www.bhbikes.com/en_GB/bikes/road/adventure-and-gravel/gravelx-evo-3-0
https://bhbikes-vsf.netdna-ssl.com/cache/general/7cf805/lc300_g86_n1.jpg
Storck Grix
https://www.storck-bikes.com/de/gravel-cross/grix-ab-2-499-/grix-pro-rr-ultegra
https://edelrad.de/media/image/4f/ff/3d/Storck_grix_Ultegra_RX_2020.jpg
Eli parempi vaan pysyä soralla? :rolleyes:
Storck näyttää hienolta pyörältä, käy liikkeessä kokeilemassa joka ei tietysti onnistu
kona hyvä vaihtoehto samassa hintaluokassa fillarikellari.fi/kona-rove-nrb-27-5-punainen-gravel-grinder
Nickname
12.06.2020, 14.17
Meinasin jo kommentoida että mitenkä 3000€ fillareiden spaksaus mukamas istuu tavalliselle pyöräilijälle, mutta kun näköjään topicin otsikko muuttunut harrastus myönteiseksi niin on vissiinkin ok....
Nyt vaan ero tämän topin ja "gravel grinding fillarit" topin välillä on käytännössä 0.
jolkottaja
12.06.2020, 15.13
En tiedä veikö mun huolimattomasti aseteltu kysymys väärille urille, toiseen ketjuun en tällä kokemuksella uskaltanut kajota. Pahoittelut!
Yritän muotoilla kysymyksen toisin, onko pyörän ostaminen vain tunneasia? Haluan vähintään osasarjalla 105 ja loppu mennään tunteella ja toki myös budjetilla? Se miltä pyörä tuntuu jonkun 10-20 min koeajolla ei kuitenkaan kerro mitään .
Nyt kun paikallisia liikkeitä käy läpi niin paras pyörä on se mitä heillä tarjolla ja kun ei tunne yhtään asiantuntijaa niin pakko vain kaivaa tietoa.
Virheostoihin ei täällä kuitenkaan ole varaa , toki myös markettipyörällä pääsee paikasta a to b mutta voisin sen matkan tehdä myös hymyssä suin :)
F. Kotlerburg
12.06.2020, 15.59
Tuo Storck on kyllä hieno ja geometriansa puolesta sporttisemmalla puolella, joten sopii varmasti hyvin myös asfalttilenkkien ajamiseen. Stack on jopa matala joten ajoasennosta tulee aika urheilullinen.
Onhan se vähän silleen, että jos on pidempään harrastanut niin vaatii kalustoltaan enemmän.
Mites tämän tyyliset tangot https://www.bike-components.de/en/Ritchey/Comp-VentureMax-Handlebars-2020-Model-p73293/
Onko kokemuksia?
Eilen tuli free rangeri kotiin. Vähän kiinakuidulta tuntuu canyoniin verrattuna, mutta paljon pyörää 1550€:lla. Putkiosat ovat niin kovaa alumiinia, että vähän häiritsee. 27.5" kiekoilla otin (yllättivät positiivisesti), kun varastosta löytyy yhdet normi kokoiset. Renkaat tuntuvat todella kovilta ja jäykiltä - ne olivatkin jo hankintalistalla ennen koeajoa.. Paineet oli laitettu kasaamossa todella koviksi, että joutui jopa tiputtamaan vähän. Yleensä saanut uuten pyörään pumppaa vähintään pari baaria lisää.
F. Kotlerburg
28.06.2020, 09.18
Foorumin suurasiantuntijoiden mukaan Stanin Crestien olisi pitänyt suurinpiirtein räjähtää gravel-käytössä samantien. No tästä huolimatta kasautin Crest-setin graveliin ja painoa kertyi n. 1550g. Nyt alkaa olla 600km takana tuolla setillä ja n. 200km ajettu täällä Syötteen ympäristön karkeilla sorateillä + metsäautoteillä, joilla nopeita laskuja ei- niin tasaisella pinnalla. Aasintuntijoiden kommenteista huolimatta kiekkosetti on edelleen täysin suora ja pinnat tasakireyksissä.
Tangon voisi Space Chickenistä vaihtaa. Tuo Selcof on kyllä muodoltaan jees, mutta melkoinen rautakanki.
Jami2003
28.06.2020, 10.03
Huh Storckin maantiepyörän omistavana ja super tyytyväisenä siihen oli virhe katsoa tätä ketjua. Onneksi tuo army vihreä värinä ei nappaa. Varmaan tosin on muitakin väri vaihtoehtoja. En tutustunut.
Foorumin suurasiantuntijoiden mukaan Stanin Crestien olisi pitänyt suurinpiirtein räjähtää gravel-käytössä samantien.
Laittaisitko linkin ao kohtaan niin voisin perehtyä asiaan.
twentyniner
28.06.2020, 15.28
Foorumin suurasiantuntijoiden mukaan Stanin Crestien olisi pitänyt suurinpiirtein räjähtää gravel-käytössä samantien. No tästä huolimatta kasautin Crest-setin graveliin ja painoa kertyi n. 1550g. Nyt alkaa olla 600km takana tuolla setillä ja n. 200km ajettu täällä Syötteen ympäristön karkeilla sorateillä + metsäautoteillä, joilla nopeita laskuja ei- niin tasaisella pinnalla. Aasintuntijoiden kommenteista huolimatta kiekkosetti on edelleen täysin suora ja pinnat tasakireyksissä.
Tangon voisi Space Chickenistä vaihtaa. Tuo Selcof on kyllä muodoltaan jees, mutta melkoinen rautakanki.
Mitkä asian tuntijat näin väittivät? Eivät siis tiedä mitään :) itse olen uusilla ja vanhoilla Cresteillä ajellut mtb:llä ja 100kg elopainolla vuosia, ei ole ikinä antaneet periksi. Seuraavat Gravel kiekot niillä myös varusta, leveys, leveys ja hinta kohdillaan.
F. Kotlerburg
28.06.2020, 16.27
Mitkä asian tuntijat näin väittivät? Eivät siis tiedä mitään :) itse olen uusilla ja vanhoilla Cresteillä ajellut mtb:llä ja 100kg elopainolla vuosia, ei ole ikinä antaneet periksi. Seuraavat Gravel kiekot niillä myös varusta, leveys, leveys ja hinta kohdillaan.Meneppä sinäkin tuolta (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48613-quot-Gravel-Grinding-quot-fillarit&p=2964831#post2964831) lukemaan, että gravelissa ei pidä mennä aluvanteilla keventelemän.
Jami2003
28.06.2020, 16.44
Yksi epäili niin "asiantuntijat"? [emoji2]
Jos mainitsisi nimen, saisi bannia. Elämä on-
F. Kotlerburg
28.06.2020, 20.19
Ei nyt osoitella ketään.
pturunen
29.06.2020, 12.16
^mutta piti kuitenkin mainita, että joku epäili. Oliko se oleellisempaa todistella epäily vääräksi vai vaan jakaa se, että Createillä pärjää hyvin?
F. Kotlerburg
12.09.2021, 11.58
Tekisi mieli vaihtaa Space Chicken vähän vähemmän maantiemaiseen vellipyörään nyt kun on oikea maantiepyöräkin. Ei hirveästi kiinnosta pärjääkö ko. pyörällä gravel-kisoissa tai cyclocrossikisoissa tai onko se muuten partajengiläisten suosiossa.
Työsuhdepyöräetuakin voisi ehkä hyödyntää, mutta vain ehkä.
Cube Nuroadia olen katsellut
https://www.cube.eu/en/2022/bikes/road/gravel/nuroad/cube-nuroad-c62-race-greennflashgreen/
Stigmatakin voisi mennä. Tosin tuolla hinnalla saa Cubeen sähköhilut ja kuituvanteet.
https://www.bike-discount.de/en/buy/santa-cruz-stigmata-cc-rival-1183139
Canyon Grizl, saatavuus ja hinnat on silläkin nousseet.
BMC URS voisi olla jees, mutta sylettää 3k Apex-setin pyörästä tai Apex yleensäkin ja hyppäys parempiin malleihin on suuri. E: jaa tuo Rival-version 01:stä on vielä järjellinen, jos löytää jostain.
https://www.bike24.com/p2470097.html
Oikeastaan voisi ostaa teräspyöränkin, mutta brexit teki kaikki fantsut rosterirunkoiset versiot toivottomiksi hankkia työsuhdepyöräksi.
Kyllähän se vaihtaminen on kivaa. Saa poltettua rahaa. Ihan kamalasti en kyllä eroa nää tuohon cubeen verrattuna. Osta ursi.
Ai hitto URS ja stigmata eivät kuulu tähän ketjuun, noihan on rikkaampien hipstereiden suosiossa. Kyllä sun pitää nyt cubeen tyytyä.
F. Kotlerburg
12.09.2021, 12.50
Sää et kuulu tähän ketjuun.
Onhan tuossa Cubessa pari senttiä enemmän stackia kuin Kanassa. Luulis vaikuttavan jotain samoin kuin akseliväli.
Tavalliset fillaristit ei noista niin välitä. Vaihtaa vaan sopivan mittaisen stemmin ja ajaa vaan. Geometrian tarkempi tutkiminen on hipsterihommia.
Itsekkin valkkaan rungon vaan niin, että stack/reach täsmää. Kaikkeen muuhun tottuu kyllä.
Jami2003
13.09.2021, 10.33
Jos velligravelia on hankkimassa niin kai se joku Kona Rove pitää olla. Cubea lukuunottamatta nuo muut ei tosiaan ole tavallisten harrastajien gg fillareita.
Tietäjät tietää mistä hyvät vannejarruliset pyörät on tehty, meiti ostaa kaupasta sitä mitä saa.
Tarkoituksena olisi korvata 3 pyörää yhdellä gravelilla. Ehtoina kuiturunko (ja keula), 2x vaihteisto ja 42 mm nastoille tilaa. Talvi aikaa odotella pyörää. hintaa n.4000eur
Vaihtoehdoiksi olen löytänyt seuraavat:
Rose Backroad (https://www.rosebikes.fi/rose-backroad-grx-rx810-2702782?product_shape=deepest+purple) tai di2-versio?
Salsa Warbird (https://salsacycles.com/bikes/warbird/2021_warbird_carbon_grx_600) vai onko GRX810 version kiekot merkittävästi paremmat? (Dtswiss G1800 vs Shimano RS470)
Cube Nuroad C:62 race (https://www.cube.eu/en/2022/bikes/road/gravel/nuroad/cube-nuroad-c62-race-greennflashgreen/) ja säästyneillä euroilla paremmat kiekot
Ajot mahdollisuuksien mukaan asfaltilla ja soralla 50/60, joskus huonompaa mettätietä, jopa polkujakin huonoimmassa tapauksessa. Unelmissa ajella kesälomalla parin yön retkiajelu.
Olenko missannut jonkin vaihtoehdon? cdale topstone ei ole vaihtoehto BB30 keskiön takia. Trek Checkpointtiin ei mene trekin mukaan 52 rungossa 42 mm kumi
F. Kotlerburg
13.09.2021, 12.14
Jos velligravelia on hankkimassa niin kai se joku Kona Rove pitää olla. Cubea lukuunottamatta nuo muut ei tosiaan ole tavallisten harrastajien gg fillareita.
Toki on.
F. Kotlerburg
13.09.2021, 12.17
Olenko missannut jonkin vaihtoehdon? cdale topstone ei ole vaihtoehto BB30 keskiön takia. Trek Checkpointtiin ei mene trekin mukaan 52 rungossa 42 mm kumi
Cervelo Aspero? https://www.jonito.de/Cervelo-Aspero-GRX-RX600_1
Rengastilasta en ole ihan varma täyttääkö vaatimukset.
(Kohta joku besserwisser tulee mussuttamaan, että Cervelo ei ole tavallisen harrastajan pyörä)
Cervelo Aspero? https://www.jonito.de/Cervelo-Aspero-GRX-RX600_1
Rengastilasta en ole ihan varma täyttääkö vaatimukset.
Cervelon sivun mukaan pitäisi mennä 42mm, pitää laittaa listalle. Kiitos. Keskiö vaan ihmetyttää, JY-BB 24 koskaan kuulutkaan, ilmeisesti BBright.
Harmillisesti ei löydy pyörää kierteellisellä keskiöllä, spessun 2022 divergeissä olisi, mutta vain 1x vaihteisto.
^ Ihan vaan ohimennen mainitsen, että Stigmatassa on kierteellinen keskiö ja sitä saa 2X GRX:llä.
Cervelon sivun mukaan pitäisi mennä 42mm, pitää laittaa listalle. Kiitos. Keskiö vaan ihmetyttää, JY-BB 24 koskaan kuulutkaan, ilmeisesti BBright.
Harmillisesti ei löydy pyörää kierteellisellä keskiöllä, spessun 2022 divergeissä olisi, mutta vain 1x vaihteisto.
Jos koko natsaa, niin iske kiinni tuohon cervelloon. Toihan on nykymittapuulla halpa
^ Ihan vaan ohimennen mainitsen, että Stigmatassa on kierteellinen keskiö ja sitä saa 2X GRX:llä.
hinta vaan taitaa mennä budjetin yli, harmillista.
K.Kuronen
13.09.2021, 13.08
Afrikassa kiekot ovat usein puuta
Jos sitkeästä katajasta pyöräyttäisi, tai sitten hikkorista.
Taidan olla tämmöinen pahamaineinen tavallinen pyöräilijä tavallisella gg-fillarilla?
Minulla ei esimerkiksi ole mitään aavistusta mitä tämä minulle varsin riittävä polkupyörä edes painaa, mutta ihan kivasti se on äärimmäisen anti-aerodynaamisesta tuulipuku + reppu -yhdistelmästäni huolimatta kulkenut (ainakin tuommoisilla <60km asfaltti/hiekkatie -lenkeillä). https://larunpyora.com/tuote/2021-active-gravel-sora-black/https://larunpyora.com/wp-content/uploads/2020/08/aed8bbcd-2608-44e1-9157-a8cbacc82d47.jpeg
https://larunpyora.com/tuote/2021-active-gravel-sora-black/
Hommahan menee niin kun vähällä tulee toimeen eikä parempiin sekoa niin ei tule kierrettä...
Alla kaksi kohtuuhintaista Gravelia. Musta 2299€ ja Vihreä 2899€. Saako kalliimmalla hinnalla jotain sellaista jota halvemman ostaessani tulisin katumaan. Painoero 700g kalliimman hyväksi.
https://www.cube.eu/en/2022/bikes/road/gravel/nuroad/cube-nuroad-c62-race-greennflashgreen/
https://www.cube.eu/en/2022/bikes/road/gravel/nuroad/cube-nuroad-c62-pro-carbonnred/
https://www.cube.eu/media_ftp/BIKE_Bilder_2022/580300/580300_light.jpghttps://www.cube.eu/media_ftp/BIKE_Bilder_2022/580310/580310_light.jpg
Kalliimpi astetta paremmalla osasarjalla ja kahden rattaan voimansiirrolla ja rumemmalla värillä. Kumpikin ihan toimivia, makuasia rattaiden määrä...
Kiekot on kalliimmassa Newmenit, jotka valitsisin itse Fulcrumien sijaan. Ihmetyttää kyllä tuo painoero. Ja silmiin sattuu mustan pyörän ohjaustanko, mutta tämä siis vain mainoskuvan ottajan osaamattomuutta.
F. Kotlerburg
14.09.2021, 14.28
Merkittävä osa painoerosta taitaa tulla kiekoista. Fulcrumit painaa liki 2kg. Kalliimmassa on lisäksi kuitutanko. Mistä lie loput tulee, parempi osasarja voi olla kevyempi 2x:stä huolimatta.
Olikohan nuo Newmenit ne alle 1300g painavat kiekot?
F. Kotlerburg
14.09.2021, 15.06
https://www.bike-components.de/en/NEWMEN/Evolution-SL-X-R-25-FADE-Disc-Center-Lock-28-Wheelset-p82787/
En tiedä onko ne nuo, mutta jos on niin jäätävän hyvänoloinen setti tuon hintaiseen pyörään.
^1400grammaa joku ilmoittaa, aika kevyet kuitenkin tuon hintaisessa pyörässä...
Olikohan nuo Newmenit ne alle 1300g painavat kiekot?
Weighing just 1400 grams, the Evolution SL XR25 is one of the lightest gravel wheelsets with aluminum rims on the market. The wide, stable rims with an inner width of 25 millimeters offer wide tubeless gravel tires very good support at low air pressures.
Fulcrumit 1950g, siitähän tuo ero jo tulee.
Ja näköjään 500€ hintaeroa kiekkosarjalla.
https://www.bike-components.de/en/NEWMEN/Evolution-SL-X-R-25-FADE-Disc-Center-Lock-28-Wheelset-p82787/
En tiedä onko ne nuo, mutta jos on niin jäätävän hyvänoloinen setti tuon hintaiseen pyörään.
Taitaa Newmen olla nykyään Cuben OEM-osamerkki, vähän kuin Bontrager on Trekin jne. Selittänee miksi kiekot on hyvät pyörän hintaan nähden.
Mä meinasin tuohon jokapaikanhöylään istuttaa nämä. https://r2-bike.com/NEWMEN-Front-Wheel-28-Gravel-Advanced-SL-XR25-Carbon-FADE-Center-Lock-12x100-mm-Thru-Axle tuolla olis joku maininta että setti 1260g. Jäi sitten laittamatta ja sen tarkemmin tutkimatta. Ehkä lähinnä 4barin rajoite tuossa jonkin verran häiritsee vaikka leveissä tubeleksissa sitä painetta tarvitse muutenkaan maantien vertaa. Jos vain leveämpi kuin 35mm runkoon sopisi, niin voisin jopa harkita. Vaikka hinnakas.
Oikeastaan tuolla vihreälle cubelle sais rahoilleen kivasti vastinetta.
F. Kotlerburg
14.09.2021, 15.42
Niin sais, jos sellaisia jostain sais.
F. Kotlerburg
14.09.2021, 15.44
Mä meinasin tuohon jokapaikanhöylään istuttaa nämä. https://r2-bike.com/NEWMEN-Front-Wheel-28-Gravel-Advanced-SL-XR25-Carbon-FADE-Center-Lock-12x100-mm-Thru-Axle tuolla olis joku maininta että setti 1260g. Jäi sitten laittamatta ja sen tarkemmin tutkimatta. Ehkä lähinnä 4barin rajoite tuossa jonkin verran häiritsee vaikka leveissä tubeleksissa sitä painetta tarvitse muutenkaan maantien vertaa. Jos vain leveämpi kuin 35mm runkoon sopisi, niin voisin jopa harkita. Vaikka hinnakas.
Nuo taitaa olla tässä huippumallissa alla https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-nuroad-c-62-slt-flatprizmblack-n-black-1164595
Sähkövaihteet ja kaikki. Hyvään rahaan tuonkin sais jos sais.
Näyttää vähän vaivaavan jokaista pyöränvalmistajaa.
Cubesta minulla on jäänyt ihan hyvä mielikuva. Omistin joskus Agree 68 ja mikähän se toinen malli olikaan? No kuitenkin tuo Agree oli mulle aikoinaan sysäys ns. parempiin maantiekonkeloihin. Vaikutti jopa niin paljon että silloin kun bike discount möi runkoja ja haarukoita (ilmeisesti jotain ylijäämäkamaa)niin ostin rungon varalle. Olihan se sentään ensimmäinen kuiturunkoinen minulle. Ja luotto kuidun vs alurunkojen kestävyydestä ailahteli epäuskosta lujana uskoon. Tuo runko on mulla edelleenkin. Odottamassa inspiraatiota. :)
Taitaa tuo Cuben huippumalli jo hieman muuta kuin joka miehen gravel...
ukkosjalka
27.09.2021, 00.28
Gravel harkinnassa täälläkin, sähkötäpärin ja luomufätin kaveriksi, hintahaarukka ~2000-2500. Kona Sutra ULTD:tä olen vähän katellut, mutta paino (12+ kg) vähän askarruttaa. Toisaalta siihen menee 29” x 2.25 renkaat, mikä vähän kiinnostaa (rullaako isompi enemmän? ????), ja hissitolppa olis tämmöselle persjalkaselle aika kiva. Kävin taannoin koeajamassa Kona Libren, ja tykkäsin siitä leveästä ohjaintangosta, joka käsittääkseni Sutrassakin on. Voimansiirto tuossa on Rival 1x11.
Sitten taas Rosen alumiinista Backroadia sais muutaman viikon toimitusajalla tuohon hintahaarukkaan 1xGRX810-setillä, jolloin paino jossain karvan yli 9kg.
Ja Fillaritorillahan on sitten tietty käytettynä vaikka mitä, mutta runkokoko tulee monissa vastaan, kun pituutta on 164 ja inseam jotain 73 tjsp. Lyhyiden koeajolenkkien perusteella tykkään aika pitkästä ohjaamosta (48cm Rove oli auttamattoman ahdas, 52cm Libre tuntui passelilta), mutta onko sitten riskinä, että jaloista loppuu pituus kesken, jos lähtee tuon ohjaamon pituuden perusteella arpomaan oikeaa kokoa..? Kovin radikaalia stemmin pidennystäkään en arvaisi lähteä tekemään, ettei valmistajan geometria mene ihan sekaisin.
Niin ja vielä, toi yllä mainittu ilmeisen hyvillä osilla oleva vihreä Cube olis bike-discountissa 2599, eli sama kuin tuo Sutra ULTD, mutta toimitusajastahan ei mitään takeita… (Sutran kai saisi vielä vaikka huomenna, ja Rose lupaa kolmeen viikkoon).
Jotain (perusteltuja) kommentteja/ehdotuksia olis kiva saada, itellä kun viimeksi ollut kippurasarvinen Nopsa joskus kolmekymmentä vuotta sitten…
hphuhtin
27.09.2021, 02.39
Sutra ULTD taitaa ottaa isompaakin kuin 2,25”, sillä kapeammassa LTD:ssä on itsellä 2.2” ja menisi leveämpikin. Jos kerran on jo fätti niin ehkä ennemminkin vähän enemmän erilainen pyörä, jonnekin 40-42mm hujakoille tähtäisin rengasleveydessä. Se sulkisi siis Sutran ja Cuben pois.
Gräveli on levähtänyt sen verran laajaksi termiksi, että mahtuu aika erilaisia pyöriä sen sateenvarjon alle, Sutrakin riippuen siitä keneltä kysyy. Haluatko rennon, lastiakin ottavan kippurasarvisen retkipyörän vai ajaa kuin maantiepyörällä, mutta enemmän hiekkatiellä?Jälkimmäisessä tapauksessa suosittelisin 2x vaihteistoa.
Oma Sutra on 52 ja olen 174/80 inseam, koko on itselle passeli. En muista miltä Libre kokona tuntui, koeajoin joskus.
Tavallisten harrastajien gräveleitä kun katsotaan niin tuota näyttäisi olevan taas saatavilla: https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-2x10-21/p/1179896_1_style, joskin epäilisin että oikea kokosi olisi XS/50 jota ei ole olemassa, mutta jos 52 koon konat tuntuu hyvältä niin sitten ehkä tuostakin 52.
ukkosjalka
27.09.2021, 10.39
Hyviä kommentteja, kiitos :)
Tuota eroavaisuutta nykykalustoon olen kans pohdiskellut, fätin kohtalon osalta. Sutra saattaisi tehdä siitä aika tarpeettoman, mikä nyt sinänsä ei välttämättä mikään ongelma ole, mutta onko toi Sutra sitten taas millainen peli pidempää lenkkiä silmällä pitäen… että onko se sitten taas niin kompromissiratkaisu, että on vähän kaikkeen tasaisesti keskinkertainen.
Oikeastaan puntaroin siis samalla kahden ja kolmen pyörän ratkaisun välillä. Sutra varmaan veisi kahteen, muut ei ehken yhtä selkeästi.
Sen verran vähän oon päässyt erilaisia vaihtoehtoja testaamaan, etten oikein vielä tiedä tuosta ajoasennosta — että menisikö mahdollisesti cyclocrossikin. Kelloa vastaan ei tarkoitus riehua, vaan ajella mukavia pitempiä (60+ km) lenkkejä, siten, ettei tarvitse kauheasti välittää tiepohjasta. Keskinopeus lienee ainakin alkuun hakusessa jonnekin 25-30 tienoille. Mitään varsinaista bikepackingia siis tuskin tulee harrastettua, jos olen itselleni rehellinen.
Vähän sekavaa pohdiskelua, kun ei tosiaan oikein ole päässyt kunnolla ja monipuolisesti kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja…
hphuhtin
27.09.2021, 11.22
Cyclocross ehkä kannattaa skipata ainakin uutena pyöränä jos ei kisaa lajia - sehän on kilpailumääräysten rajoittama pyörämalli. Käytettynä ok. Itsellä käytettynä hankittu cc maantiekorvikkeena.
Fätistä jos luovut niin ULTD voisi olla kyllä hyvä. Sutra LTD on tosi kiva asfaltin ulkopuolella.
ukkosjalka
27.09.2021, 11.28
Jes, kiitos tästä, selkiytti! Fillaritorissa olis just uudenkarhea 50-kokoinen Sutra LTD vinkeästi varustettuna aika sopuhintaan (2100).
hphuhtin
02.10.2021, 19.12
Koitin äsken XXL:ssä White Gx Ltd:n josta jo aiemmin oli puhetta (https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-2x10-21-gravelpyora/p/1179896_1_style). Näköjään tullut siis lisää hyllyyn. Vähän on pitkä runko edelleen tässä uudemmassakin mallissa, itselle olisi S-koko oikea (173cm/80inseam) ja lyhentäisin stemmiä. On kyllä osiltaan aika ok hinta/laatu, ei taida mikään tulla lähelle.
F. Kotlerburg
02.10.2021, 20.59
^onko noille himmeleille jossain ihan geometriataulukkoa saatavilla? Harkinnut, että hakis tuon 699e version työmatkakulkineeksi.
^^jos ihmeen kaupalla tulis alennukseen niin hakisin heti. Noi pelkät kahvat on 400e.
^^jos ihmeen kaupalla tulis alennukseen niin hakisin heti. Noi pelkät kahvat on 400e.
Pelkät kymppikahvat (ilman jarru yms hiluja?) 400? Huh, kallista on.
Fillari itsessään näyttää aika pätevältä parketilta tuohon hintaan.
Pelkät kymppikahvat (ilman jarru yms hiluja?) 400? Huh, kallista on.
Fillari itsessään näyttää aika pätevältä parketilta tuohon hintaan.
Perskule, ei ihan. Siis kahvat jarrusatuloineen. :D
ukkosjalka
03.10.2021, 00.36
Koitin äsken XXL:ssä White Gx Pron josta jo aiemmin oli puhetta (https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-2x10-21-gravelpyora/p/1179896_1_style). Näköjään tullut siis lisää hyllyyn. Vähän on pitkä runko edelleen tässä uudemmassakin mallissa, itselle olisi S-koko oikea (173cm/80inseam) ja lyhentäisin stemmiä. On kyllä osiltaan aika ok hinta/laatu, ei taida mikään tulla lähelle.
Jaha, jaha… kiitos vinkistä taas! Pitää varmaan tehdä reissu XXL:ään tässä lähiaikoina — osat näyttäs tosiaan olevan hintaan nähden kyllä kohillaan, mutta jos toi ohjaamo on kovin pitkä, niin on kyl käytävä koeajolla ensin…
Perskule, ei ihan. Siis kahvat jarrusatuloineen. :D
:D Melko kalliita palikoita silti kyllä.
Työkaverilla on tuosta Whitesta edellisen vuoden malli, ajaa paljon ja eri pyörillä, hyvä peli kuulemma.
Ja ei nuo uudet grx:t varmaan ole huonontaneet asiaa/tuntumaa edelliseen verrattuna.
hphuhtin
03.10.2021, 09.48
Taloudessa on juurikin se edellinen malli eli ilman läpiakseleita ja Tiagralla. GRX 400 vaikuttaa muuten Tiagran kanssa samalta tehtaalta tulevalta, kahvat on aika isohkot. Runkoa tähän malliin on kyllä vähän lyhennetty, koska edellisestä mallista XS sopi itselle, ja nyt sopisi S-koko. XS-kokoa ei sitten olekaan. Jos XS olisi, olisin sellaisen napannut mukaan 16v kuskille joka on kysellyt droppitankoisen perään.
Kuminauha
03.10.2021, 14.11
Itellä noin kuukaus sitten hommattu tuo GRX versio sähkötäpärin kaveriksi, tykänny kyllä kovasti ekana kippurasarvisena.
Tuli yleiseen ajoon tiepinnoista välittämättä. Helppoja polkujaki tolla tullu suhailtua ja ihan kivasti kulkee.
Kiekot hommasin kärkeen, noi vakiot vähän ronskin painoset mutta ihan käyttökelpoiset, ei siinä.
Toki tuolla hinnalla ja osilla pakko jostain tinkiä. Vanhat kiekot pääsee talvikäyttöön. Vakiokiekot tulee ilman tubeless teippejä ja venttiilejä. Samoin noi vakiokumit ei TCS mallisia, joten voi olla että ei kunnolla pidä litkuja sisällään.
Haarukoissa untuu olevan todella hyvin tilaa. Varmaan mahtuisi joku 2,25" kumi alle.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.