Näytä tavallinen näkymä : Hybridi noin 1000 eur hintaluokassa aloittelijalle. Mitä suositellaan ?
Eli hakusessa noin tonnin hintaluokkaan sijoittuva hybridipyörä. Käyttö tulee olemaan enemmän maantiepainotteista mutta kuitenkin välillä soratiellä tai polulla piipahtaen. Tarakkaa ja lokareita tarvitaan.
Ajomäärät todennäköisesti jää kesässä karkealla haarukalla arvioituna 500-1000 km väliin. Talvella tuskin tulee käyttöä ja jos tulee niin todella harvoin eli talviominaisuuksilla ei merkitystä.
Ajoasento saisi olla sellanen "leppoisa/pysty". Kuljettajan mitat on 188cm ja +105kg eli jonkinverran tarvinnee myös vahvuutta/jäykkyyttä tuonne pyörän komponentteihin.
Kiitoksia ideoista ja ajatuksista jo etukäteen :) t. Kari
Laitan tähän villin suosituksen, katsopa Kona Dewejä. Kallein maksaa juuri tonnin verran ja lienee hyvä, tarakka pitää erikseen ostaa..
https://www.fillarikellari.fi/kona-dr-dew-27-5-sporttipyora
^Ehdit ennen mua. Toinen vaihtoehto lukea viikon sisässä avatut vastaavat topicit...
Tonnin hybridithän oli uusimmassa TM:ssä vertailussa. Että siitä vain lehtikioskin kautta...
Joo TM:n testi kantsii lukea. Tässä testivoittaja
https://tekniikanmaailma.fi/paras-hybridipyora-1-000-euroa/
Kona jäi tällä kertaa kolmanneksi. On tyylikäs kaupunkiajoon sopiva leppoisa pyörä. Maantielle tai työmatka-ajoon Whyte tai Canyon parempia.
Ottomaani
16.04.2020, 21.20
Mulla on ollut muutaman vuoden Whyten Shoreditch ympärivuotisessa ajossa ja oon ollut erittäin tyytyväinen sen toimintaan. Hintaa n.800€. Hirveesti isompia renkaita tuohon ei alle mene, mutta talviominaisuuksilla ei ollutkaan merkitystä :)
Jääkö Whytessä rengaskoon kasvattaminen kiinni halkaisijasta vain haarukoiden leveydestä? Whytellä kun on nykymuodin mukaisesti 650b-kiekkojakin käytössä, jossa renkaan leveys on 47 mm. Vai onko noissa malleissa eri runko?
^Onko mitään pointtia kasvattaa rengaskokoa maantie ajoon tulevassa pyörässä, ehkä jopa pienentää 28millisiin?
Aloittaja sanoi piipahtavansa välillä soratiellä ja poluilla. 28 mm ei silloin ole mielestäni ideaali valinta.
TM:n mukaan paras noista tonnin pyöristä hiekkatiellä oli Whyte 32mm Vittorioilla. Testaajat hämmästelivät tätä. Taidanpa itekin vaihtaa Voyager Hyperit takasin omaan hiekkatiepyörään..
ARVOSANAT https://www.fillarifoorumi.fi/forum/image/svg xml;base64,PHN2ZyB4bWxucz0iaHR0cDovL3d3dy53My5vcmc vMjAwMC9zdmciIHhtbG5zOnhsaW5rPSJodHRwOi8vd3d3LnczL m9yZy8xOTk5L3hsaW5rIiB3aWR0aD0iMjQiIGhlaWdodD0iMjQ iIHZpZXdCb3g9IjAgMCAyNCAyNCI CiAgICA8cGF0aCAgZmlsbD0iI0ZGRkZGRiIgZmlsbC1ydWxlPS JldmVub2RkIiBkPSJNMTguNjQ3IDEwLjk4OGMtLjMxMiAyLjIw NC0xLjEwOSAzLjk2My0yLjQwMiA1LjI1Ny0xLjI5NCAxLjI5My 0zLjA1MyAyLjA5LTUuMjU3IDIuNDAydjIuMDU4TDguNTQ5IDE4 LjMgOCAxNy43MDVsLjU1LS41OTMgMi40MzgtMi40MDd2Mi40Mj VjMS43OTYtLjI4NiAzLjE4OC0uOTM4IDQuMTk2LTEuOTQ2IDEu MDA4LTEuMDA4IDEuNjYtMi40IDEuOTQ2LTQuMTk2SDE1bDIuND A3LTIuNDM5TDE4IDhsLjU5My41NUwyMSAxMC45ODdoLTIuMzUz ek04IDNoMTN2Mkg4VjN6TTUgOHYxM0gzVjhoMnoiLz4KPC9zdm c Cg==
Yleisarvosana
Matka-ajo
Kaupunkiajo
Hiekkatie
Mäennousu
Voimansiirto ja jarrut
Muut komponentit
PAINOARVO
25 %
20 %
15 %
10 %
20 %
10 %
WHYTE
9,1
10
9
10
9
8
8
CANYON
8,7
8
9
9
9
9
8
KONA
8,5
8
9
9
7
9
8
TREK
8,4
9
8
8
9
8
8
CANNONDALE
7,7
8
8
7
8
7
8
ORBEA
7,0
7
7
6
7
7
8
Tuo osoittaa hyvin sen, että moni asia vaikuttaa lopputulokseen, ei pelkästään renkaan nimellismitta. Toisaalta se ei vähennä sen asian merkitystä, että Whyte hiukan leveämmillä renkailla olisi vielä parempi ajettava soratiellä ja poluilla. Etenkin silloin, kun hiekkatiellä olosuhteet heikkenee normaalista tiivispintaisesta ajoalustasta irtosoran ja epätasaisuuksien suuntaan.
Ottomaani
17.04.2020, 10.50
Jääkö Whytessä rengaskoon kasvattaminen kiinni halkaisijasta vain haarukoiden leveydestä?
Haarukat on ahtaat. Varsinkin edessä, takana vois antaa hieman enempi myöden. En ole sen tarkemmin alkanut edes pohtimaan vaihtamista kun noilla vakiokumeilla on nää etelän talvet helppo polkea.
^Luulen että noilla etelän loskaisessa ja satunnaisesti jäisessäkin talvessa noilla ajaminen tulee hyvinkin mielenkiintoiseksi...
Kun noita testin tuloksia katselee niin aika pienet erot kolmella, 0.6 pisteen sisällä, joten ei tule suurta takaiskua jos noista jonkun valitsee. Kuitenkin ainoa seikka jota todella merkitsee niin pyörän koko ja sopivuus kuskille.
Morjens kaikille ja jo tässä vaiheessa paljon kiitoksia kommenteista/vinkeistä. Näistä kaikista saa aina sellaisia tiedonmurusia joiden varaan kokonaiskuva hankinnasta rakentuu. Toivottavasti tästä ketjusta muillekkin aloittelijoille apua kuin pelkästään minulle. t. Kari
Ei mene valinta vikaan ostaa minkä tahansa uusimman TM testin kolmesta parhaasta eli Whyte shoreditch, Canyon pathline tai Kona dr. Dew. Liekö tuossa Konassa aloittajan esittämä ns pystyin ajoasento. Yksi vaihtoehto testivoittajalle olisi Whyten mallistosta tuo Portobello. Sama runkogeometria kuin Shoreditchissä mutta leveämmät renkaat (taitaa olla samat kuin Konassa). Tyylikkään näköinen ainakin.
https://whyte.bike/products/portobello
Kyllä tuo Portobello on kysyjälle todella toimiva pyörä asiallisilla komponenteilla. Myös mielestäni tyylikkään näköinen. Monipuolisin noista kolmesta TM testatuista lienee Canyon Pathlite, joka taipuu tarvittaessa hyvin hankalampaankin maastoon/ poluille ja rullaa hienosti.
Ei mene valinta vikaan ostaa minkä tahansa uusimman TM testin kolmesta parhaasta eli Whyte shoreditch, Canyon pathline tai Kona dr. Dew. Liekö tuossa Konassa aloittajan esittämä ns pystyin ajoasento.
Ajoasento nimenomaan on asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota, että saa sellaisen pyörän kuin haluaa. TM:n testi on hyvä, mutta yhteenlaskettuja pisteitä ei pidä tuijottaa. Se on laadittu yhdenlaisen olettamuksen perusteella. Joku voi arvostaa Konan ajoasentoa niin paljon, että se on hänelle paras noista ja muut vähemmän hyviä. Pyörät on siis enemmänkin erilaisia kuin parempia tai huonompia ja siitä suosta pitäisi myös ns. aloittelijan (inhoan tuota termiä pyöräilystä puhuttaessa) löytää itselleen sopiva.
Tietenkin yksi vaihtoehtohan on hankkia cyclo, ehkä monipuolisempi kuin hybridi...
Tietenkin yksi vaihtoehtohan on hankkia cyclo, ehkä monipuolisempi kuin hybridi...
Mitä cycloa suosittelisit?
No käytänpäs hyväksi valmiiksi olevaa threadia. Aika samanlaisilla spekseillä olen pyörää katsomassa mutta 169cm naisena, runsaaseen arkikäyttöön työmatkapyöränä mutta myös pidemmille reissuille, joille pakkaan telttaa ja muuta värpäkettä mukaan. TM:n voittajissa löytynee varteenotettavia vaihtoehtoja, toinen asia on, mistä myymälästä noita löytää, että pääsee kanssa kokeilemaan. Pyöristä en tiedä yhtään mitään. Tänään testasin Crescentin Anarista, joka rullasi eteenpäin itsestään kuin erillinen olento ja ajoasento tuntui sattumalta heti sopivalta, sekä Pelagon Airisto Outbackia, jossa puolestaan ihastutti ajotuntuman yksinkertaisuus ja kepeys (tanko kylläkin mietitytti ja se, miten raffia maastoa sietää). Onko teillä mitään mielipiteitä näistä kahdesta pyörästä? Hintaero on omaan silmään huima ja Airiston hinta aiheuttaa vilunväreitä. Erityisesti kuulisin mielelläni ajatuksia suomalaisesta (hurraa) Pelagosta, mitä mieltä olette Pelagoksen pyöristä?
Ei tuossa Airiston ohjaamossa ole mitään ongelmaa, näyttää vanhanaikaselta, mutta on ihan moderni. Tuosta on myös 300€ halvempi versio https://www.pelagobicycles.com/bicycles/airisto-street.html , enkä osalistaa katsomalla tajua hintaeroa, vaan 150€ ois lähempänä totuutta. Airisto Streetissä on kylläkin hölmön iso eturatas ja melko tyyris sekin on ilman alennuksia. Mun mielestä hienoin step thru-runkoinen pyörä, eikä samalta näyttäviä teräsrunkoisia vaihtoehtoja ole ainakaan helposti saatavilla.
Crescent vaikuttaa tusinapyörältä ja samalla hinnalla saa varmaan joltain muulta valmistajalta paremman.
Jos ketjussa mainittuja Whyteä tai Konaa löytyy testattavaksi, niin niitä kannattaa käydä koittamassa.
hiilikuitumies
18.04.2020, 22.55
Erityisesti kuulisin mielelläni ajatuksia suomalaisesta (hurraa) Pelagosta, mitä mieltä olette Pelagoksen pyöristä?
Siinä maksetaan paljon ekstraa tyylistä. Jos sellaisesta ei välitä ja on rajallisesti rahaa, kannattaa katsella muualle.
Olen samaa mieltä yllä kirjoittavan kanssa, että eturatas on turhan iso, koska ei tuollaisella paineta niska kyyryssä alamäkiin vauhtia, joten mieluummin ottaisi kevyemmät jyrkät nousut, joten 34T painottaa turhan paljon toista päätä.
Huvikseen pyöräilijä
21.04.2020, 10.32
Minä kävin hakemassa Shoreditchin viime viikolla ja nyt on pari lenkkiä takana. Todella hyvältä valinnalta vaikuttaa. Takamus vielä toki hieman hellänä, mutta satula kyllä yleisesti ottaen vaikuttaa hyvältä, joten eiköhän tuo tuosta muutaman lenkin jälkeen ala tottua. Hieman jännitti tilaus netistä ilman koeajoa, mutta koko osui kyllä aivan nappiin (169cm -> M koko). Ajoasento on luontevan rento, mutta kuitenkin ihan menevä. Itse tykkään nostaa satulan aika ylös, jolloin droppia taisi muutama sentti tulla, mutta mitenkään liian matalaksi ei vielä menty. Jos Shoreditchiä ei olisi ollut tarjolla suht nopeasti (kuten nyt ei taida olla), olisin ehkä päätynyt Portobelloon. Minulla selkeä pääosa lenkeistä tällä pyörällä on kestopäällysteellä, jolloin suht. kapeat renkaat puolustavat paikkaansa. 1X voimansiirrosta ei tällä kokemuksella ole kuin positiivista sanottavaa; Käyttö on älyttömän yksinkertaista ja välitykset riittävät loistavasti! Toisen eturattaan avulla takapakka tietysti voisi olla hieman tiiviimpi, mutta voihan tuota sitten itse säätää, jos oikeasti tarvetta tulee. Tuskin tulee. Shoreditchin 44 + 11-42 vaikuttaa minulle aika lailla optimaaliselta.
Noista TM:n vertailun pyöristä TREK oli minulle toinen varteenotettavampi vaihtoehto, mutta kun Whyte pärjäsi hyvin ja on vielä muutaman satasen edullisempi, oli valinta minulle helppo. Mutta hyviä valintoja varmasti nuo kaikki testissä pärjänneet. Canyonin osalta olisin ehkä valinnut hieman maantiepyörämäisemmän roadliten, mutta päädyin nyt sitten tällä kertaa kuitenkin brittipyörään. Kuten TM:kin totesi, mielestäni tämä tonnin hintaluokka on sellainen, että sillä saa hyvin vastinetta rahalle. Komponentit ja runko ovat peruslaadukkaat, mutta silti ei tarvitse maksaa itseään aivan kipeäksi. Lokarit on tarkoitus vielä hankkia. Katselin jo vähän varustelokareita - ja muutamia aivan fiksun oloisia vaihtoehtoja löysinkin - mutta kun sportsourcelta sanoivat että Whyten lokareita on tulossa muutaman viikon sisälllä, odottelen nyt niitä.
Vähän mainostamiseksi tämä nyt meni, mutta asiantuntevina ja kriittiseen suhtautumiseen kekenevinä varmasti pystytte arvioimaan viestini oikeassa kontekstissa!
Mitäs ne pyydetyt leppoisan ja pystyn ajoasennon tonnin cyclot ovat, Fargo ehkä joka maksaa yli 2te ja siinäpä about se?
Mitäs ne pyydetyt leppoisan ja pystyn ajoasennon tonnin cyclot ovat, Fargo ehkä joka maksaa yli 2te ja siinäpä about se?
Kysymyksestäsi tuli heti Mieleen Merida Silex, jossa on helkkarin korkea emäputki ja leppoisa olemus.
Suapi L-kokoa Apexilla alta tonnin Helssingistä Velostarsilta jos tori. fi pitää paikkansa.
https://www.tori.fi/uusimaa/Era_Merida_Silex_300_Cyclocross_28__11_v_ed_661099 16.htm
Nyt kun taas ajokelit rupeaa olemaan mitä mainioimmat, niin pyörät rupee taas kiinnostamaan. Mitäs mieltä olisitte seuraavista ehdokkaista ja mitä suosittelisitte? Kaikki noista sopii budjettin. Tuo Meridan hinta rupee olemaan kyllä ihan maksimi mitä pystyy maksamaan. Tarkoitus olis ajaa pidempää lenkkiä ja satunnaisajoo paikasta A paikkaan B.
https://www.sportax.fi/product/whyte-shoreditch-xl/
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/45809/nfsdr/Merida-Speeder-Limited-hybridipyora-M-L-54-cm
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/hybridipy%C3%B6r%C3%A4t/fitness-py%C3%B6r%C3%A4t/fx/fx-3-disc/p/28474/
Minä kävin hakemassa Shoreditchin viime viikolla ja nyt on pari lenkkiä takana. Todella hyvältä valinnalta vaikuttaa. Takamus vielä toki hieman hellänä, mutta satula kyllä yleisesti ottaen vaikuttaa hyvältä, joten eiköhän tuo tuosta muutaman lenkin jälkeen ala tottua.
Ja jos kyllästyy, niin satula on helppo vaihtaa itse eikä maksa maltaita. Monessa pyöräliikkeessä on testikappaleitakin lainattavaksi, joten niitä voi ottaa mukaansa muutaman, kokeilla parin viikon ajan mikä toimii ja mikä ei, palauttaa koko nipun ja ostaa sitten hyllystä suosikkinsa. Toki siinä kokeilussa saattaa tulla myös siihen tulokseen, että vakiopenkki on kuitenkin paras.
Pyöristä en tiedä yhtään mitään. Tänään testasin Crescentin Anarista, joka rullasi eteenpäin itsestään kuin erillinen olento ja ajoasento tuntui sattumalta heti sopivalta, sekä Pelagon Airisto Outbackia, jossa puolestaan ihastutti ajotuntuman yksinkertaisuus ja kepeys (tanko kylläkin mietitytti ja se, miten raffia maastoa sietää). Onko teillä mitään mielipiteitä näistä kahdesta pyörästä? Hintaero on omaan silmään huima ja Airiston hinta aiheuttaa vilunväreitä. Erityisesti kuulisin mielelläni ajatuksia suomalaisesta (hurraa) Pelagosta, mitä mieltä olette Pelagoksen pyöristä?
Mulla on Airiston hankinta harkinnassa jollain aikataululla (ei tosin itselleni vaan vaimolle), ja oon katsonut nimenomaan tuota edullisinta Street-mallia. Ei ole parasta vastinetta rahalle, mutta tässä tapauksessa hankittaisiin mieluummin se fillaroimaan houkutteleva kaunis peli kuin väärän värinen ja muotoinen tykki varastoon pölyttymään.
Eturatas siinä tosiaan vaikuttaa turhan isolta, tarvis koeajaa ensin. Ehkä kaupan tyypit suostuvat laittamaan jotain letkeämpää tilalle, jos saavat sillä palveluksella myytyä mahdollisesti vaihtoehtoista mallia kalliimman pyörän.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.