PDA

Näytä tavallinen näkymä : Peugeot-maastopyörä 90-luvulta?



Jacka
15.04.2020, 19.51
Hei kaikille!

Perheen Peugeot-maastopyörä ehkä 90-luvulta. Eli varastossa ollut vuosia. Tässä liuta kysymyksiä:

1. Mikähän pyörän malli mahtaa olla?
2. Onko järkeä alkaa korjaamaan? Vaijerit oranssissaruosteessa. Vaihteet pomppii (ei pysy päällä). Oikeanpuoleisen kden vaihdevipu hieman lohjennut. Renkaissa ei ehkä pysy kunnolla ilma ym...
3. Kuka myy edullisimmin varaosia?
4. Mitkä kaikki paikat pyörässä olisi hyvä tarkastaa?
5. Onko ko vaihteet sellaiset, että ne kannattaa korjata?
6. Vai kannattaako suosiolla unohtaa remontti ja ostaa uudempi maastopyörä/hybridi?

Tässä alla kuvia potilaasta...

https://i.imgur.com/1nQPxO8.jpg

https://i.imgur.com/TPqsW5R.jpg

https://i.imgur.com/yidB9rE.jpg

https://i.imgur.com/0rpIdok.jpg

https://i.imgur.com/gqm6n2S.jpg

https://i.imgur.com/Nplh2AY.jpg

sboke
15.04.2020, 21.29
ehkä sillä kaljakauppaan ajaa jos ostaa uudet sisurit ja pesee

nure
15.04.2020, 21.45
Näkeekö vanhat silmäni että tuossa Reynolds 531:n tarra? Jos niin ainakin hienosta putkesta runko tehty...
Aloita puhdistuksella ja tee lista mahdollisista korjauskohteista. Tee lista hankittavista varaosista ja sitten mieti että kannattaako remontti.
Usein tuollaine tulee kalliimmaksi kuin uusi mutta itse ainakin pidän tuollaisesta rakentelusta.

Marsusram
15.04.2020, 21.54
https://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?f=35&t=5418&start=0&sid=d4def6a80f7774e6e080e4dd1f01a0a8#p62631
?olisiko samoja Blue Lagoon malleja, joista tuolla kyselty..

Jacka
15.04.2020, 23.31
Jos aloittais pesun jälkeen vaihteiston vaijereiden vaihdolla (nykyiset ihan oranssit ruosteesta ja ei liiku ollenkaan). Mistä saan tilattua oikeanlaiset vaijerit?

solisti
15.04.2020, 23.40
Ihan perus vaihdevaijeri ja -kuorisetti jostain. Yksi asia mikä ei juuri ole tainnut muuttua.

wosse
15.04.2020, 23.44
Mulla oli samanlainen ekana maastopyöränä. Keskiö meni pyörästä ja silloin ei uutta löytynyt.

Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla

Jacka
16.04.2020, 00.09
Ihan perus vaihdevaijeri ja -kuorisetti jostain. Yksi asia mikä ei juuri ole tainnut muuttua.

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta meneekö tuohon joku perus vaijeri kuorineen, kun alkuperäisessä vaijerissa on pieniä pätkiä kuorta siellä täällä. Vai pitääkö uusi kuori itse katkoa aina oikeasta kohtaa?

Neuvoja kaivataan...

solisti
16.04.2020, 00.46
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta meneekö tuohon joku perus vaijeri kuorineen, kun alkuperäisessä vaijerissa on pieniä pätkiä kuorta siellä täällä. Vai pitääkö uusi kuori itse katkoa aina oikeasta kohtaa?

Neuvoja kaivataan...

Vaikka Dremelillä katkot sopiviksi pätkiksi, päitä tulee aina settien mukana.

nure
16.04.2020, 07.46
Kunnon sivuleikkureilla hoidellut hommat vuosikymmeniä ilman ongelmia. Vanhoissa pyörissä kaikki vaijerivedot pätkissä, kannattaa ottaa nykyisistä mallia. Esim. JagWireltä löytyy vaijerisettejä sekä vaihteisiin ja jarruihin, halvemmallakin saa kyllä, Biltsunkin vaijerisetit aivan toimivia jos vielä kaupan... Kysele myös tutuilta harrastajilta, useilla kierii nurkissa usein toiselle tarpeettomia, toisille tarpeellisia osia...

Jacka
16.04.2020, 08.35
Kiitos tiedosta. Katsokaas alla olevia kuvia. Onko tosiaan niin, että joka paikassa ei alunperinkään mene vaijerissa kuorta?
Pikaisella mittauksella takavaihteiston vaijeri oli noin 180cm ja etuvaihteiston vaijeri oli noin 120cm.

https://i.imgur.com/DZKTtVH.jpg

https://i.imgur.com/oMz1FuQ.jpg

https://i.imgur.com/mpON9Nj.jpg

wosse
16.04.2020, 08.39
Ei minun muistikuvieni mukaan mennyt

Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla

Leewi
16.04.2020, 09.32
Tuollaisia ne oli. Mikään ei estä vaihtamasta kokopitkiin. Pitkät vaijerit toimii talvella paremmin, mutta hyvin pätkityilläkin pärjää, kun vaan pitää ne rasvattuina.

nure
16.04.2020, 13.06
^Tuohon vaihtaessa kokopitkiin vaatii myös kiinnikkeet. Kyllä tuota projektia katsoessa taitaa nuo vaijerit olla pienin ongelma...

Jacka
16.04.2020, 13.15
Esimerkiksi Bilteman yleisvaijerisarja vaihteisiin. Käykö tämä?
Ja en ymmärrä miksi tässä sarjassa on tuo muovinen valkoinen muoviletku myös? Minne se laitetaan?

https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/polkupyoran-varaosat/polkupyoran-vaihdevivut-ja-vaihtajat/vaihdevaijerisarja-2000040190

solisti
16.04.2020, 14.23
Esimerkiksi Bilteman yleisvaijerisarja vaihteisiin. Käykö tämä?
Ja en ymmärrä miksi tässä sarjassa on tuo muovinen valkoinen muoviletku myös? Minne se laitetaan?

https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/polkupyoran-varaosat/polkupyoran-vaihdevivut-ja-vaihtajat/vaihdevaijerisarja-2000040190Käy. Se valkoinen on rungon sisälle menevien kaapeleihin apuletku asennukseen.

nure
16.04.2020, 18.34
^Tuo muoviletku ollut jo kuvioissa ennen sisäisiä, taitaa olla tarkoitettu asennettavan niihin kohtiin vaijeria jotka kulkevat ilman kuorta, IMO...

Matti Heikkinen
16.04.2020, 19.00
Jos katsot tarkkaan vaihdevaijerit menevät ilman kuorta keskiön alla olevan ohjurin kautta,keskiövaihtajan vaijerissa ei ole kuorta kuin alussa,takavaihtajan vaijerin loppupäässä on rungon ja takavaihtajan välissä melko lyhyt pätkä.Pyörä on tainnut seisoa jonkin aikaa,keskiölaakeri,ohjauslaakeri ja pyörien laakerit tarvitsevat voiteluhuollon,ei tee pahaa polkimien laakereille jos avattavat ja voideltavat.Vaihdevivutkin ovat eilistä päivää,päällekkäin olevat liipasimet ovat hankalampikäyttöiset kuin vivut missä ne eivät ole noin lähekkäin

Jacka
17.04.2020, 08.41
No niin. Nyt on hommattu uudet vaihdevaijerit ja asennus onnistui omin pikku kätösin. Tein myös takavaihteiston säädön ko Juutuuppi-videon mukaan. Vaihteet pelaa nyt hienosti.

https://www.youtube.com/watch?v=1BVHug-fuRY

Itse olen noin 180cm pitkä ja pyörässä on 26" renkaat ja tuntuu että itselle pyörä on ehkä hiukan pieni tai ainakin sarvet ovat liian matalalla (liian etunoja ajoasento). Yritin nostaa sarvia, mutta varaa ei ollut nostaa kuin ehkä 2-3cm.
Miten tuossa pyörässä sarvien/ohjaustangon nosto pitäisi tehdä? Hitsatako pala pystyputkeen lisää vai? Ja sitten tuokin on kamala homma, kun tuo etujarrun vaijeri menee läpi tuosta ohjaustangon putkesta ja orggisvaijerissa loppuu vara jos sarvia/ohjaustankoa alkaa nostamaan.

Niin ja sitten vielä rengasasiaa. Kaverin kanssa juteltiin/väiteltiin asiasta. Eli millaiset uudet renkaat tuohon kuuluisi ostaa? Onko tuo pyörä maastopyörä johon kuuluu nappularenkaat vai vastaako tuo pyörä enemmän nykypäivän hybridiä ja olisiko sii järkevämpi ostaa sellaiset renkaat, mitkä on keskeltä vähemmän kuvioitu ja sopisi paremmin maantie ja hiekkatie-olosuhteisiin?

https://www.youtube.com/watch?v=1BVHug-fuRY

TERU
17.04.2020, 09.56
Suosittelen tangon noston sijaan lyhyempää stemmiä, tuolloin oli muotia tuollainen ylipitkä, ajasento tulee heti pystymmäksi. Hain kerran kierrätyskeskuksesta sopivamman, kun vanhaa pyörää säätelin ajettavammaksi. Jarrun vuoksi tarvii emäputkeen vaijerinkuoren topparia, se voisi löytyä samasta paikasta.
Uusiakin noita molempia löytyy myös hyvistä pyöräkaupoista.
Renkaan valinta ajateltujen ajojen mukaan, tyypiltään tuo vanha ei ole paha.

TERU
17.04.2020, 10.39
Tuo kuvan Peugeotti on minun silmääni enemmän ATB kuin MTB.

marco1
17.04.2020, 11.36
Eikös tuo ole Peugeot Altitude 500, Tekniikan maailman testivoittaja vuodelta 1992 tms. Silmämääräisesti aika iso koko mutta pyörien geometriat on kovasti muuttuneet. Ehkä jos löytyy edullinen riser -tanko ja lyhyempi ohjainkannatin niin ajoasentoa saa mieluisammaksi.

TERU
17.04.2020, 11.58
^ Otankin takasi MTB se vaan sittenki on!

nure
17.04.2020, 12.01
^Tuon ajan "maastopyörät" oli isoja, omasta mielestä kannattaakin rakentaa enemmän "hybridi"tyyppinen ja unohtaa tuon maastopyörägeometrian...
TERU, siihen aikaan tosiaan osa oli ATB ja osa MTB, ero oli hyvinkin häälyvää ja mainosmiesten kikkailua.

Jacka
17.04.2020, 12.42
Joo alan tekemään Peogeotista hybridi-tyyppistä. Kumpi rengas (tai kumpi kuvio järkevämpi) kannattaa ostaa?

https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/polkupyoran-varaosat/polkupyoran-renkaat/rengas-mountainbike-2000037859
Tuotenro. 27-993

vai

https://www.tokmanni.fi/ulkorengas-26-ride-tour-47-559-4019238693553

TERU
17.04.2020, 12.43
Nimi ei miestä pahenna - pyörää paha mennä nimittelemään väärin.:D

J4nn3R
17.04.2020, 15.21
Mahtavaa, että vaihtajan säätö onnistui videon avustuksella, hyvä [emoji123]

Korjauksen hintahan on tyystin kiinni siitä, tarviiko osia uusia vai riittääkö puhdistus ja voitelu. Jos ei ole kovasti kilsoja alla, niin ei vanhassakaan pyörässä osat sen kuluneempia ole - jarrupalat yms. kovettuva kama vaatii tietty vaihdon, mutta vaihdevivut ja sellaset saa yleensä pelaamaan puhdistuksella ja voitelulla. Tunteja menee kyllä hurja määrä laittamiseen ja putsailuun, eli jos siitä tykkää, homma kannattaa, jos ei tykkää niin jää kesken.

Renkaat riippuu ihan siitä, onko tarkotus entisöidä vai käyttökunnostaa. Jos tavoitteena on mukava yleiskäyttöpyörä, niin esim. Continentalin ja Schwalben pistosuojattuja halvemman pään yleiskumeja saa ihan marketeista - noita Bilteman tai muita "merkittömiä" en lähtisi ostelemaan, mutta parilla kolmella kympillä saa jo ihan käyttökelpoista kumia siirtymäpyörään. Jos tarkoitus ajaa tuollaista yleisajoa, niin itse valitsisin miedolla kuviolla suht leveät kumin.

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

nure
18.04.2020, 07.51
Biltsun renkaat kiertäisin kaukaa, ainakin ennen kumilaatu oli sellaista että oli liukas joka kelillä... Nuo Contit aivan toimivat.

TERU
18.04.2020, 15.31
Biltsulla oli joskus Rubena-renkaita, ovat pistosuojatut Tsekkiläiset, noita jos on niin ajaa noilla. Joutuu menemään paikan päälle, luettelosta ei näy mitä nuo vahvistetut heillä ovat. Leveät renkaat eivät ole kovin herkät puhkeamaan, joten ei tarvitse olla biltusn vahvistetut. Oma vaatimustaso vähän nollasta johonkin suuntaan, yhdet Rubenat olen ajanut loppuun muutama vuosi sitten, olivat kapeammat mitä tässä haetaan, 37-622. Nykyisin vaatimustasoon pientä nousua osassa välineistöä, suitset edelleen tiukalla.