Näytä tavallinen näkymä : 2021 Shimano EP8-moottori ja E8036 630Wh -akku
mehukatti
14.04.2020, 19.27
https://rideemtb.com/2020/02/26/shimano-ep8-spotted-in-the-wild/
https://www.emtbforums.com/community/threads/shimano-ep8-the-killer-feature-on-the-upcoming-2020-shimano-motor.10445/page-6
Shimanolta tulossa uusi moottori ja akku ulos lähiaikoina, jotka mainittu jo 2021-pyörien spekseissä. Tuleekohan wanhoihin E8000-pyöriin upgrade-kitti vai jääkö näiden omistajille luu käteen? Ilmeisesti uus moottori on samoilla kiinnikkeillä, joten kysymysmerkiksi jää lähinnä se, että tarjooko pyörän valmistaja, Shimano Service Center ja/tai kivijalkakauppa upgrade-mahdollisuutta.
tuskimpa mitään upgradekittiä tulee, miksi tulis? pitäskö vanhaan autoonki saaha uusimman mallin tekniikkaa aina ko sellaista julkaistaan? kehitys kehittyy ja ihmiset jotka haluaa pysyä aallon harjalla ostavat uusimmat laitteet eikä kitise vanhoihin upgadeja :D
Tuskin tuossa mitään uutta mullistavaa tulee olemaan kuten ei muidenkaan merkkien uusissa moottoreissa. Jää nähtäväksi..
mehukatti
15.04.2020, 10.06
Tuskin tuossa mitään uutta mullistavaa tulee olemaan kuten ei muidenkaan merkkien uusissa moottoreissa. Jää nähtäväksi..
Onhan tuo aika iso juttu kun Shimanon nelisen vuotta vanha sähkösetti päivittyy nykypäivän tasolle. Neljä vuottahan on näissä hommissa ikuisuus ja Shimanon sähköt on kuitenkin tosi monessa kiinnostavassa pyörässä käytössä. Enemmän maksimitehoa, vääntöä (erityisesti pienellä kadenssilla) ja toivottavasti myös hiljaisempi. Isompi akku tulee myös tarpeeseen. Ite ajoin toissapäivänä testipyörällä keskuspuiston läpi trail modella ja akusta oli ~25km polkuajon sekä muutaman ylämäkinousun jälkeen yks tolppa jäljellä. Takas piti kituuttaa eco modella hiekkateitä pitkin ja sekin loppu kokonaan muutamaa kilsaa ennen kotia.
^Uuden isomman akun kapasiteetti on 20% enemmän kuin vanhemman. Sehän tekee tuolla pätkällä kaikki 5km lisää matkassa ja taas on akussa yksi tolppa jäljellä:) Vieläpä jos uudessa koneessa on enemmän vääntöä ja tehoa niin ei sillä taida päästä yhtään pidemmälle kuin nykyversiollakaan.
En usko että tehoon / vääntöön tulee juuri mitään muutoksia ja miksi tuliskaan koska nykyisetkin riittää kyllä joka paikkaan vallan mainiosti.
Isompi akku on varmaankin monelle plussaa mutta itse en ole sellaista kaivannnut. Parhaiten akkua säästää kun säätää softalla avustustasot itselle juuri kohdalleen. Ainoa asia mitä itse arvostaisin olisi täysin hiljainen moottori mutta tuskinpa sellaistakaan näemme. Bisnes nyt vaan on sellaista että koko ajan pitää tulla jotakin "uutta" vaikka juuri mitään uutta ei olekaan..
E8000-konetta voisi parantaa niin, että avustus olisi luontevaa myös korkealla kadenssilla (>95). Moottorin ääntä voisi myös yrittää hiljentää, vaikka se ei paha ole tälläkään hetkellä. Tehoa tuo ei mielestäni tarvitse lisää, isommalla teholla ei enää puhuttaisi polkupyörästä. Isompi akku on tietysti aina hyvä asia, mutta sen mukanaan tuoma paino taas ei. Mielestäni Focuksen nykyinen systeemi on hyvä, sisäinen 378Wh akku riittää normilenkkeihin ja n. 20kg fillarilla on mukava ajella. Lisäakulla kapaa on jo melkein 800Wh, mikä taas riittää pidempiinkin sessiohin. Tuntuisi turhalta raahata isoa ja painavaa akkua jatkuvasti matkassa mukana.
Dille Vallaton
15.04.2020, 11.30
Paljon on niitäkin, jotka haluavat sitä tehoa ja vääntöä. Shimanon 8000 on esimerkiksi uuteen Boschiin verrattuna aika hengetön. Silti sen 504 akullakaan ei pääse kuin parikymmentä kilsaa. Spessun tyyliset säätömahdollisuudet, 80-90 newtonmetriä vääntöä ja peak poweria noin 550-600 wattia sekä 600-700 wattitunnin akku. Niillä Shimano pääsee kisaan takaisin mukaan. Taitaa vaan taudin takia siirtyä uudella motilla olevian pyörien lanseeraukset hämärään tulevaisuuteen.
Shimanollahan on äänettömämpi ja kesympi 7000, joka menee samaan runkoon kuin 8000. Niitä ei kuitenkaan taida olla irtomyynnissä? Tai Spessun SL 30 newtonmetriä vääntävällä padalla, joka ei kai mene kuin vähän luomupyörää paremmin.
mehukatti
15.04.2020, 11.51
80-90 newtonmetriä vääntöä ja peak poweria noin 550-600 wattia sekä 600-700 wattitunnin akku. Niillä Shimano pääsee kisaan takaisin mukaan.
Juurikin näin ja sen takia Shimanolta onkin tulossa tuo uusi setti.
Sulla lienee avustukset aika tapissa jos pääset vain 20 kilsaa tuolla akulla..oma range vaihtelee noin 50-80 km välillä. Jos teho ja vääntö on se tärkein niin Haibike Flyon taitaisi olla se oikea valinta.
Esim. STunlockerillahan voi jo Shimanoa säätää todella kattavasti.
Joo, tuo hallintasofta on oikeisti sellainen, mitä Shimano voisi parantaa. Spessun softa on hyvä. Toki Shimanoonkin saa käytännössä samat säätömahdollisuudet kuin Spessuun, mutta vaatii tosiaan kolmannen osapuolen softan, esim. Stunlocker. Itse edelleenkään keksi tilannetta, mihin tarvitsisin lisää tehoa. Toki käyttötapauksia on monenlaisia ja tietty rajoittimen poistamisen jälkeen tehon tarpeelle ei enää ole ylärajaa. Laillisena nykyinen teho riittää hienosti.
Sulla lienee avustukset aika tapissa jos pääset vain 20 kilsaa tuolla akulla..oma range vaihtelee noin 50-80 km välillä.
Samat ranget itsellä. Vaikea oikein kuvitella sellaista tilannetta / maastoa, missä akun saa 20 km matkalla yhteen tolppaan. Ehkä jos saa karhun peräänsä, niin sitten. No joo, ehkä Pexin maastot Ranskassa, missä se 20 km mennään ylöspäin koko ajan, eikä vielä loppua näy.
Dille Vallaton
15.04.2020, 15.22
TM testissä saivat akun tyhjäksi 18 kilsan matkalla. Fillari-lehdessä ollut useassakin artikkelissa että Shimanon moottorilla pääsee Turbolla hiukan yli tunnin. Meidän rytmiryhmällä vaikeassakin maastossa keskarit ihan normilenkeillä 17-19 ja vakioilla 25 rajoitetuilla vehkeillä. Itsellä ei tällä hetkellä Shimanoa, mutta innolla odottelen josko tuosta uudesta olisi Levon haastajaksi. Levon 700 akunkin olen kuivannut useamman kerran alle 30 kilsan matkalla. Itse en keksi miksi ajaisin sähköpyörällä, jos tehosta on käytössä 20-30 prosenttia. Enemmän saa kiksejä luomulla survomalla. Vähän kuin ostaisi 450 rossipyörän ja laittaisi siihen piikin moottorin. No kukin tekee tavallaan.
504Wh akun saa tunnissa tyhjäksi käyttämällä 504W tehoa yhtäjaksoisesti tunnin ajan. Melko poikkeukselliset olosuhteet täytyy olla, jos jatkuvasti mennään moottorin piikkitehon tuntumassa. Mutta varmasti sopivalla ajotyylillä, painavalla kuskilla ja raskaassa maastossa tuo on tehtävissä.
mehukatti
15.04.2020, 18.31
Tuolla toisessa topicissa joku sanoi, että Shimpan defaulttiasetuksilla trail-mode antaa täydet tehot ulos, jos kuskilla on vahvat jalat. Olisko tässä siis yksi mahdollinen selitys, jos akku tyhjenee pienillä kilsoilla. Mutta vähän off topiciksi menee tää keskustelu, alkuperäinen postaus käsitteli Shimpan uusia kamoja, eikä vänkäämistä siitä miksi niitä ei tarvi.
pikkupoika
15.04.2020, 20.19
Itse en keksi miksi ajaisin sähköpyörällä, jos tehosta on käytössä 20-30 prosenttia. Enemmän saa kiksejä luomulla survomalla.
Tässä on just se mihin minä tykästyin sähköpyörässä. Voit ajaa ihan mimmosen lenkin tai treenii vaan, mielikuvitus on ainut rajoittava tekiä. Voit ajella isolla avustuksella metässä kovalla vauhdilla tai rasittamatta itseäsi hirmuisesti ylämäkiin. Tai sit voit puottaa sähköt pois ja ajaa mäkitreeniä luomupyörien mukana 24kg pyörällä ja kiusata henkistä ja fyysistä kanttias ihan äärettömyyksien rajoille. Siis sähkäri on aivan uskomattoman monipuolinen laite ja pystyy kehittämään monenlaisia ominaisuuksia, jos sen koko kapasiteettiä käytetään hyväksi. Tietty jos tykkää aina ajaa täysiä turbo avustuksella, niin antaa mennä vaan ei se multa ole pois!!
Tuolla toisessa topicissa joku sanoi, että Shimpan defaulttiasetuksilla trail-mode antaa täydet tehot ulos, jos kuskilla on vahvat jalat. Olisko tässä siis yksi mahdollinen selitys, jos akku tyhjenee pienillä kilsoilla.
Voipi ollakin noin. Riippunee siitä minkä asetuksen noista Trail modesta valitsee, eikös siinäkin ole kolme erilaista asetusta. En muista varmuudella kun en käytä Etubea.
Fillari-lehden uusimman numeron mukaan e8000:n maksimiteho on se 500W, eli koko ajan pitää vetää sitten tehot tapissa. Mitä tulee tuohon Dille:n heittoon krossipyörästä ja mopon koneesta, niin harva sitä ajaa Hayabusallakaan koko ajan läppä auki.
Sen verran aiheeseen, että kannattaa lukea Fillarilehdessä ollut keskiömoottorien testi, niin selviää miksi Shimano tuo uuden moottorin. Ikä alkaa näkymään ja entinen testivoittaja jäi aika lailla viimeiseksi kaikilla mittareilla.
Tuolla toisessa topicissa joku sanoi, että Shimpan defaulttiasetuksilla trail-mode antaa täydet tehot ulos, jos kuskilla on vahvat jalat.
Shimano e8000 antaa Trail-asetuksella 300% avustusta. Jos maksimiteho on se 500W, niin kuskin pitää tuottaa n. 120W, jotta mennään koko ajan täydellä teholla. Onko sitten 120W jatkuvaa tehoa paljon vai vähän, niin sen joutunee jokainen itse miettimään. Mutta ei noilla reisillä vielä TdF:ään kannata mennä.
Softahan se tuon moottorin hyvyyden taitaa aika pitkälti määritellä ja sitähän on päivitelty matkan varrella useastikin ja ainakin omaan pirtaani sille ei ole luomumaisuudessa löytynyt vielä voittajaa. Toivon että sama filosofia softass säilyy jatkossakin.
Eri asia taas on milloin uusi moottori sitten julkaistaan...jos Korona jatkuu pitkäänkin se heijastunee heikompana pyörien myyntinä ja vanhat varastot halutaan varmasti minimiin ennen uuden julkaisua. Ja onhan uudessa moottorissa sekin puoli että ainakin alkuun rajoittimen poisto tuskin onnistuu jolloin puolet tämänkin foorumin lukijoista putoaa pois potentiaalisten asiakkaiden listalta. Mutta jospa sieltä tulisi jotain uutta mitä emme osaa edes odottaa..
Shimano e8000 antaa Trail-asetuksella 300% avustusta. Jos maksimiteho on se 500W, niin kuskin pitää tuottaa n. 120W, jotta mennään koko ajan täydellä teholla. Onko sitten 120W jatkuvaa tehoa paljon vai vähän, niin sen joutunee jokainen itse miettimään. Mutta ei noilla reisillä vielä TdF:ään kannata mennä.
Pahoitteluni paskanpuhumisesta. Siis Boost-modella. Trail-moden avustushan vaihtelee nopeuden ja kadenssin mukaan.
Softahan se tuon moottorin hyvyyden taitaa aika pitkälti määritellä ja sitähän on päivitelty matkan varrella useastikin ja ainakin omaan pirtaani sille ei ole luomumaisuudessa löytynyt vielä voittajaa. Toivon että sama filosofia softass säilyy jatkossakin.
Mulle on e8000 vielä riittänyt ihan hyvin. Ja moottorin vaihtokin on kiinni enemmän siitä, millaiseen runkoon se on pultattu. Täytyy katsoa, kun tuo uusi moottori tulee ulos sitten 2021-malleissa. Jos tulee.
Tosiaan voi olla, että se USA-moodi on piilotettu sen verran hyvin, ettei sitä pääse enää laittamaan päälle kotikonstein. Saksassa ilmeisesti on alettu suhtautumaan näihin virityksiin hiukka ankarammin kuin muualla. Siellä rangaistaan valmistajaa, jos ei ole estänyt virittämistä.
mehukatti
16.04.2020, 11.09
tuskimpa mitään upgradekittiä tulee, miksi tulis? pitäskö vanhaan autoonki saaha uusimman mallin tekniikkaa aina ko sellaista julkaistaan? kehitys kehittyy ja ihmiset jotka haluaa pysyä aallon harjalla ostavat uusimmat laitteet eikä kitise vanhoihin upgadeja
Äskettäin testasin erästä kalliimman pään E8000-pyörää, joka olisi aika houkutteleva. Mutta kyllähän tuo vähän harmittaisi, jos EP8-upgradea ei tulisi saataville ja puolen vuoden päästä joutuisi ostamaan uuden samanlaisen pyörän. Tai jos 2020-mallin rungossa oleva luukku on liian lyhyt 630Wh akulle, johon ilmeisesti lisätty 10 kennoa. Siispä taitaa olla fiksuinta vaan odotella 2021-pyörämalleja...
AaJiiKoo
16.04.2020, 11.11
Fillari-lehden uusimman numeron mukaan e8000:n maksimiteho on se 500W, eli koko ajan pitää vetää sitten tehot tapissa. Mitä tulee tuohon Dille:n heittoon krossipyörästä ja mopon koneesta, niin harva sitä ajaa Hayabusallakaan koko ajan läppä auki.
Sen verran aiheeseen, että kannattaa lukea Fillarilehdessä ollut keskiömoottorien testi, niin selviää miksi Shimano tuo uuden moottorin. Ikä alkaa näkymään ja entinen testivoittaja jäi aika lailla viimeiseksi kaikilla mittareilla.
Shimano e8000 antaa Trail-asetuksella 300% avustusta. Jos maksimiteho on se 500W, niin kuskin pitää tuottaa n. 120W, jotta mennään koko ajan täydellä teholla. Onko sitten 120W jatkuvaa tehoa paljon vai vähän, niin sen joutunee jokainen itse miettimään. Mutta ei noilla reisillä vielä TdF:ään kannata mennä.
Boost-asetuksella se antaa 300% ja muistaakseni vakio trail-asetus on e-tubessa minimiasetus, joka on 70%. Käyttäjiä on hyvin erilaisia ja jotkin ajavat rauhallisesti tasamaastoissa ja toiset vauhdikkaasti mäkimaastoissa ja range vaihtelee hyvin laajasti käytön mukaan. Itse ajan vauhdikkaasti mäkimaastoissa ja asetuksena on eco siirtymillä ja trail 90% tai 100% maastossa ja range on aina 30-35 km. Mutta olen saanut tyhjennettyä 2 akkuakin reilussa kahdessa tunnissa, mutta se olikin hissimäkeä nonstoppina. Siis pyörä hissin korvikkeena boost-asetuksella. Mutta tuli siinä nousunakin yli 2k... Oikeastaan ainoa parannus mitä toivoisin E8000:een olisi, että avustus venyisi korkeammalle kadenssille. Itselläni on normikadenssi 90 hujakoilla, niin tuntuu, että siitä ei ole oikein pelivaraa ylöspäin ja on joutunutkin opettelemaan pyörittämään hitaammalla kadenssilla kuin normaalisti. Ja voisihan sitä maksimivääntöä olla hieman enemmän kisatilanteita ajatellen, normilenkeille kyllä vääntö riittää. Ja vaikka uuteen olisi tulossa tuo isompi akku, niin taitaisin siltikin jatkaa kahden akun taktiikalla eli ei tuo 630 akku täysin toisen akun tarvetta poistaisi minulta.
AaJiiKoo
16.04.2020, 11.26
No tuota e-tube appia shimano saisi kyllä parantaa, koska tällä hetkellä stunlocker on käytännössä ehdoton, jos haluaa viilata pyörän itselleen sopivaksi. En oikein ymmärrä, että miksi Shimano ei anna mahdollisuutta säätää vapaasti noita eco/trail/boost -asetuksia 0-300% ja 0-70nm välillä, koska ei monikaan saa itselleen sopivia asetuksia e-tuben hyvin rajoitetuilla perusasetuksilla.
Äskettäin testasin erästä kalliimman pään E8000-pyörää, joka olisi aika houkutteleva. Mutta kyllähän tuo vähän harmittaisi, jos EP8-upgradea ei tulisi saataville ja puolen vuoden päästä joutuisi ostamaan uuden samanlaisen pyörän.
Ei varmasti tule. Miksi tulisi? Tai jos tuleekin, hinta on sellainen, ettei vaihdossa ole mitään järkeä.
Tai jos 2020-mallin rungossa oleva luukku on liian lyhyt 630Wh akulle, johon ilmeisesti lisätty 10 kennoa. Siispä taitaa olla fiksuinta vaan odotella 2021-pyörämalleja...
Itse odottaisin 2028 malleja, koska silloin tulee energiaa generoiva jarrujärjestelmä, 8kW akku ja puhvelinnahkainen satula.
---
Tätä samaa keskustelua käydään kameraporukoissa. Ostaisinko nyt vai ensi vuonna kun tulee uusi malli. Hmmm.... miksi on ostamassa jotain hyödykettä? Koska tarvitsee/haluaa sellaisen, vai jostain muusta syystä? Jos uuden pyörän haluaa/tarvitsee, ostaa nyt. Jos ei, niin ei osta. Aina tulee uusia malleja. Sillä aikaa kun sitä uutta odottaa, niin sillä "vanhalla" ehtii ajamaan melkoisen tovin.
No tuota e-tube appia shimano saisi kyllä parantaa, koska tällä hetkellä stunlocker on käytännössä ehdoton, jos haluaa viilata pyörän itselleen sopivaksi. En oikein ymmärrä, että miksi Shimano ei anna mahdollisuutta säätää vapaasti noita eco/trail/boost -asetuksia 0-300% ja 0-70nm välillä, koska ei monikaan saa itselleen sopivia asetuksia e-tuben hyvin rajoitetuilla perusasetuksilla.
Joo, Shimano voisi pitää eTuben nykyisellään, mutta tuoda sitten sinne vielä sellaisen "Advanced"-asetussivun, missä voisi säätää kuten Stunlockerissa.
Sen sijaan eri mieltä siitä, etteikö eTube jo tällaisenaan tarjoa suurimmalle osalle sen, mitä he haluavat. Shimanon sähköpyöriä omistavista vain murto-osa käyttää eTubea, Stunlockerista puhumattakaan, ja heistä vain murto-osa haluaa enemmän säädettävyyttä. Murto-osan koko kasvaa hiukan, jos rajataan käyttö täpäreihin, mutta silti lienee alle puolet.
mehukatti
16.04.2020, 11.53
Itse odottaisin 2028 malleja, koska silloin tulee energiaa generoiva jarrujärjestelmä, 8kW akku ja puhvelinnahkainen satula.
No tässä Shimanon tapauksessa kuitenkin on nähtävissä ja samalla myös ennakoitavissa tulevaisuuteen kiinteä 3-4 vuoden kehityssykli. Fiksuinta on ostaa pyörä heti uuden setin julkistuksen jälkeen, jolloin saat ajaa viimeistä huutoa olevilla sähköillä sen 3-4 vuotta ja saat rahoille parasta vastinetta. Tyhmintä taas on laittaa rahaa kiinni vanhentumassa olevaan teknologiaan tuon syklin loppuvaiheessa, eli käytännössä juuri nyt 2020-mallisiin E8000-pyöriin. Ellei sitten halua sähköpyörän alle just nyt ja heti odottamisen sijasta, mikä tietysti sekin omalla tavallaan ymmärrettävää kun onhan nää aika hauskoja pelejä.
Dille Vallaton
16.04.2020, 12.26
Vähän tuli näköjään liioiteltua Shimanon kulutusta. Tsekkailin omia tiedostoja ja tarkensin vielä frendeiltä vanhoja ajodatoja. Enkka on tunti ja 12 minuuttia Shimanon 504 akku melkein tyhjäksi, eli löi suojamoodin päälle. Koko ajan Turbolla Itäisen Helsingin Mustavuoren ja Kasavuoren osin melko teknisillä poluilla. Keskari 18,7 km/h. Renkaina pehmeät Schwalben 29x2,6 Magic Maryt Vittorian inserteillä. Kuiva keli ja paineita edessä 0,9 ja takana 1,3.
On mekin ihan porukalla päissämme ihmetelty muidenkin pyörien akun hurjaa kulutusta silloin kun ajaa kaikki tehot ja säädöt tapissa. Ilmeisesti 504 akusta ei ole oikeasti käytössä läheskään kaikkea ja sama pätee muihinkin. BMS ei lataa täyteen ja estää myös täyden nollatilan. Kuitenkin sellaiseen noin 400 watin tuntikulutukseen näyttää pääsevän helposti kun melko hitaassa maastossa keskari pyörii vajaan 20 km/h tuntumassa. Siinä ei silloin paljoa rullailla!
Huhu muuten kertoo että Shimanolta tulee uuteen pataan uudenlainen softa, jossa paremmat säätömahdollisuudet ja se ui myös kasitonniseen!
No tässä Shimanon tapauksessa kuitenkin on nähtävissä ja samalla myös ennakoitavissa tulevaisuuteen kiinteä 3-4 vuoden kehityssykli. Fiksuinta on ostaa pyörä heti uuden setin julkistuksen jälkeen, jolloin saat ajaa viimeistä huutoa olevilla sähköillä sen 3-4 vuotta ja saat rahoille parasta vastinetta. Tyhmintä taas on laittaa rahaa kiinni vanhentumassa olevaan teknologiaan tuon syklin loppuvaiheessa, eli käytännössä juuri nyt 2020-mallisiin E8000-pyöriin. Ellei sitten halua sähköpyörän alle just nyt ja heti odottamisen sijasta, mikä tietysti sekin omalla tavallaan ymmärrettävää kun onhan nää aika hauskoja pelejä.
Joo, selvä on, että jos nyt on jo fillari, haluaa pysyä Shimanoissa, eikä kiirettä vaihtamaan. Niin en minäkään juuri nyt ole vaihtamassa e8000-moottoriseen fillariin. Eli odottelen kun se uusi tulee ja katsotaan sitten.
Uuden moottorin julkistamisen jälkeen edellisvuotisia e8000-malleja saanee hiukka edullisemmin myös.
Oikeastaan ainoa parannus mitä toivoisin E8000:een olisi, että avustus venyisi korkeammalle kadenssille. Itselläni on normikadenssi 90 hujakoilla, niin tuntuu, että siitä ei ole oikein pelivaraa ylöspäin ja on joutunutkin opettelemaan pyörittämään hitaammalla kadenssilla kuin normaalisti.
Juuri tähän itsekin toivoisin Shimanolta parannusta. Oikein kun lataa ylämäkeen valmiiksi pieni vaihde silmässä, tulee kadenssin yläraja vastaan ja meno tukahtuu juuri ikävällä hetkellä. Toki voisi ajaa ylämäet alemmallakin kadenssi ja luottaa moottorin vääntöön, mutta se taas ajotyylinä poikkeaa ikävästi luomupyörästä. Itselleni sähkäri on kuitenkin enemmänkin treenilaite luomupyöräilyyn. Mahtaako muissa moottoreissa olla paremmin hanskassa nuo korkeat (yli 100) kadenssit?
Juuri tähän itsekin toivoisin Shimanolta parannusta. Oikein kun lataa ylämäkeen valmiiksi pieni vaihde silmässä, tulee kadenssin yläraja vastaan ja meno tukahtuu juuri ikävällä hetkellä. Toki voisi ajaa ylämäet alemmallakin kadenssi ja luottaa moottorin vääntöön, mutta se taas ajotyylinä poikkeaa ikävästi luomupyörästä. Itselleni sähkäri on kuitenkin enemmänkin treenilaite luomupyöräilyyn. Mahtaako muissa moottoreissa olla paremmin hanskassa nuo korkeat (yli 100) kadenssit?
Brosessa on mielestäni hyvin tehty tuo korkean kadenssin vääntö. Yamaha korjasi muunmuassa juuri tuota onglemaa näihin uusimpiin versioihin joten varmaan sielläkin (en tosin ole henkilökohtaisesti sitä testannut. Vanha Jammu tukehtui yli 100 kadensseilla). Uskoisin että uudessa Boschissakin on tuo kunnossa.
AaJiiKoo
16.04.2020, 15.07
Joo, Shimano voisi pitää eTuben nykyisellään, mutta tuoda sitten sinne vielä sellaisen "Advanced"-asetussivun, missä voisi säätää kuten Stunlockerissa.
Sen sijaan eri mieltä siitä, etteikö eTube jo tällaisenaan tarjoa suurimmalle osalle sen, mitä he haluavat. Shimanon sähköpyöriä omistavista vain murto-osa käyttää eTubea, Stunlockerista puhumattakaan, ja heistä vain murto-osa haluaa enemmän säädettävyyttä. Murto-osan koko kasvaa hiukan, jos rajataan käyttö täpäreihin, mutta silti lienee alle puolet.
No, itse sanoisin jopa niin rohkeasti, että jos ajaa maastossa ja ei edes kokeile säätää asetuksia itselleen sopivaksi, niin menettää aika paljon pyörän potentiaalista. Tuttavapiirissä on aika monta Shimanolla maastossa ajavaa ja kaikilla taitaa olla jo stunlocker käytössä. Viimeinen mohikaanikin suostui pari viikkoa sitten lataamaan stunlockerin ja oikeastaan heti eka lenkin jälkeen totesi, että tämä olisi pitänyt hommata jo vuosi sitten. Ihmisillä on kuitenkin niin erilaisia ajotyylejä, eri tavalla jerkkua koivissa ja erilaiset odotukset, että miltä pyörälenkin pitäisi tuntua, että ihan noilla e-tuben kolmella eri vaihtoehdolla moodeille ei pysty saavuttamaan itselle sopivaa asetusta. Itse esim. en ymmärrä ollenkaan, että miksi eco-moodissa on max vääntöä rajoitettu 20nm:ään. Tämä tekee kyseisen moodin ainakin minulle aikalailla tarpeettomaksi, koska vaikka muuten eco on hyvä tasamaasiirtymillä, niin heti kun on vähän isompaa/jyrkempää nousua, niin motista ei vaan tule ulos mitään ja tämä tuntuu hyvin luonnottomalta. Ja sitten taas jos tässä tilanteessa lyö trailin päälle, niin se avustaa jo liikaa. Pelkästään vääntörajan nostaminen 70nm:ään tekee ecosta oikeinkin käyttökelpoisen ja se tuntuu luonnolliselta, koska tarpeen vaatiessa saa vaikka kaiken väännön peliin, jos vaikka putkelta runttaa menemään. Ja sitten taas jos haluaa ajaa luomupyöräilijöiden kanssa, niin prosenttia voi pudottaa alaspäin, jotta avustus lähinnä kompensoi pyörän painon, mutta edelleen avustus kasvaa luonnollisen tuntuisesti vaikka maksimiin asti. Myös vakio-boost 300% on itselleni aika tarpeeton, koska haluan, että pyöräily tuntuu edelleen luonnolliselta ja boost taas lykkää tarpeettoman kovasti jo pikku hipsuttelulla. Boostiin olen yleensä laittanut 120% ja tuo on aika passeli jos on kaahailumielellä menossa, koska tuollakin prosentilla maksimit tulee ulos tarpeen vaatiessa aika helposti.
Mutta sitten vielä tuosta uudesta moottorista: jos upgrade-kit tulee saataville ja uudessa motissa on jotain olennaisesti parempaa, niin ilman muuta olisin kiinnostunut lyömään päivitykseen rahaa kiinni. Nykyinen pyöräni oli tässä vaiheessa pakko hommata E8000:lla, koska uuden motin odottaminen ei ollut vaihtoehto, koska sen verran vähäisesti luomupyöräily kiinnostaa. Ja sen verran vähän näyttäisi olevan Shimanon irtomoottoreita myynnissä missään, että eiköhän vanhasta motista pääse aika helposti eroon. Mutta tällä hetkellä ajelen E8000:lla kuitenkin tyytyväisenä.
^Juu, samaa mieltä, että Stunlockerilla (tai eMaxilla) pyörästä saa enemmän irti. Se mun kommentti oli vain siihen, että en usko siihen että valtaosa näitä käyttäisi. Voin olla väärässäkin, mutta samapa tuo.
Mulla on kaiken kaikkiaan aika miedot säädöt, ne taisi tuolla toisessa ketjussa olla mainittunakin. Shimanon irtomoottoreita liikkuu markkinoilla vähän tai ei ollenkaan siitä yksinkertaisesta syystä, että valmistaja ei niitä taida myydä kuin pyöränvalmistajille ja toisekseen eipä niille juuri olisi markkinaakaan. Jos motti hajoaa, sen kanssa kannattaa lähestyä Shimanoa ja vaihtaa toimivaan. e7000 -> e8000 (tai päin vastoin) vaihtajia tuskin montaa löytyy.
AaJiiKoo
17.04.2020, 13.01
Tämä nyt menee jo vahvasti offtopicin puolelle, mutta sanotaan nyt kuitenkin, että vaikuttaisi ainakin tuolla ulkomaan foorumeilla olevan kyselijöitä irtomoottoreille ja jos jostain sattuu löytymään, niin näyttävät menevän heti kaupaksi. Idästä voi kuitenkin ostaa shimano-yhteensopivan rungon, mutta moottorin hommaaminen kuulostaa haastavalta. Ja sitten sekavien takuukeissien jälkeen joillekin jää näppeihin runkoja ilman moottoria.
mehukatti
07.05.2020, 20.41
Nyt Shimano julkisti tuon uuden 630Wh -akun:
https://ebike-mtb.com/en/new-630-wh-shimano-battery-display/
Samalla moni parin viime kuukauden aikana julkaistu sähköpyörä kuten Santa Cruz Heckler ja Canyon Spectral:ON vanhentui ja jälleenmyyntiarvo putosi, kun muutaman sentin pidempi akku ei taida mahtua rungon sisään?
Mielenkiintoista jos ulkoisen akun tilalle voisi laittaa tuon uuden 630 Wh-akun vaihtamalla ne kiinnikkeet. Siis jos sen ulkoiset mitat eivät ole muuttuneet.
^^ veikkaan että canyon ja santa cruz on tiennyt tuosta 630Wh:n akusta ja nämä uudet pyörät on suunniteltu niin että isompi akku mahtuu pyörään
Shimanon tekniikoissa on akun pidikkeen molemmat päätypalat ruuveilla kiinni. Se ei tietenkään auta esim. minua, jossa runko on hienosti muotoiltu akun linjojen mukaan. Epäilen että tilaa pidemmälle ei vain ole.
^Totta joo, sanottiinhan siellä, että myös uusi ulkoinen akku on "slightly bigger" ja vaatii uudet kiinnikkeet. Veikkaan, ettei munkaan runkoon onnistu tuon vaihtaminen. 630Wh akku olisi kyllä kiinnostanut.
^Totta joo, sanottiinhan siellä, että myös uusi ulkoinen akku on "slightly bigger" ja vaatii uudet kiinnikkeet. Veikkaan, ettei munkaan runkoon onnistu tuon vaihtaminen. 630Wh akku olisi kyllä kiinnostanut.
Kiinnostava kyllä, ellei hinta ole ihan spessua...
https://www.bike24.com/p2311392.html
Menisiköhän tuo uusi ulkoinen akku kiinnikkeet vaihtamalla Canyon Spectraliin tai Neuroniin? Onko joku jo selvittänyt?
mehukatti
13.05.2020, 13.19
^^ veikkaan että canyon ja santa cruz on tiennyt tuosta 630Wh:n akusta ja nämä uudet pyörät on suunniteltu niin että isompi akku mahtuu pyörään
Tuo uusi akku ei käy ainakaan Santa Cruz Heckleriin, sain tällasen vastauksen tehtaalta:
Thanks for contacting us.
The Heckler is only compatible with the Shimano E-8035 battery. The 630Wh battery will not physically fit into the Heckler frame.
Best Regards,
Rider Support
Petrisai
13.05.2020, 22.37
Tuo 630 akku tulee myyntiin vasta syksyllä, kuulemma.
Hintaakin on alustavasti rapeat 820€,
EMBN sanoo videossaan (https://youtu.be/Crjc6MzcwBM?t=838) että tuo uusi "ulkoinen" 630 Wh akku tulee sopimaan vanhan tilalle kunhan päivittää kiinnityskappaleetkin.
^Toi olis kova juttu. Välillä sitä olisi juuri tuon 130 Wh tarpeessa ja kakkosakku on sitten jo liikaa.
Tuo tarkoittanee samalla vaan sitä, että sitä vanhaa akkua ei voi käyttää tuon kanssa vuorotellen vaan se on joko tai.
Tuo tarkoittanee samalla vaan sitä, että sitä vanhaa akkua ei voi käyttää tuon kanssa vuorotellen vaan se on joko tai.
Voi käyttää vanhaa akkua.
mehukatti
17.05.2020, 00.31
E8000 on kadonnu viikko sitten päivitetystä Shimanon lineupista (japanin versiota lukuunottamatta): https://productinfo.shimano.com/#/lc
Jotain huhuja emtbforums.com:ssa, että EP8 julkistus olis kesäkuussa. Commencalin 2021-mallistossa EP8 jo mainittu:
https://p.vitalmtb.com/photos/forums/2020/04/14/9449/s1200_F488A343_DDD0_47BF_ACBB_68C42B0473CE.jpg
https://p.vitalmtb.com/photos/forums/2020/04/14/9449/s1200_F488A343_DDD0_47BF_ACBB_68C42B0473CE.jpg
EP8 bongattu.
https://www.merida-bikes.es/gamme-2021-evtt/
Linkki ei toimi enää.
Polun tukko
08.07.2020, 13.04
EP8 bongattu.
https://www.merida-bikes.es/gamme-2021-evtt/
Hyvä linkki.
Joku taisi julkaista mallit liian aikaisin ja virhe huomattu.
Tuolla nuo kuvat. Tosin täyttä varmuutta ei ole siitä kuinka aitoja kuvat on, vaiko Photshopilla väännettyjä Shimano EP8 info
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?share_fid=2030976&share_tid=12037&share_pid=187790&url=https%3A%2F%2Fwww%2Eemtbforums%2Ecom%2Fcommuni ty%2Findex%2Ephp%3Fposts%2F187790%2F&share_type=t&link_source=app
Pakkohan noita EP8-pyöriä on olla jo valmistajilla ja myös median käytössä. Nyt vain Meridalla joku painoi väärää nappia. "Publish" kun piti olla "Draft".
mehukatti
10.07.2020, 13.46
Emtbforumin mukaan Commencal julkaisee 2021-sähköpyörät elokuun lopussa ja niistähän oli vuodettu jo speksit ulos, joissa myöskin EP8 mainittu. Joten luulis, että Shimanon oma julkistus tulis viimeistään samoihin aikoihin.
mehukatti
28.07.2020, 12.54
Fabien Barelilla jo EP8 käytössä Canyon SpectralON:ssa ->
https://www.youtube.com/watch?v=v8-VvBKBpTY
Kun kattoo tyhjää tilaa tuolla moottorin kotelossa, niin näkee et EP8 on selvästi pienempi kuin E8000.
Fillari-lehti
30.07.2020, 17.17
Meillä on kutsu Shimanon eMTB-pressileirille syyskuun alkuun. Varmistamaton tieto kertoo että ennen sitä eivät pyörävalmistajat saa esitellä mallejaan joissa on uusi moottori.
Saapa nähdä onko tilaisuutta sillä kyseinen maa näyttäisi olevan taudin takia ainakin Suomen ei-listalla!?
mehukatti
30.07.2020, 17.35
Espanjassa on EP8-pyörät kaupoissa valmiina. Emtbforumilla löytyy jo isoja kuvia:
https://www.emtbforums.com/community/threads/shimano-ep8-info.12037/page-7#post-195414
Onko tietoa meneekö Bt-e8036 suoraan Bt-e8035 tilalle?
Eli pystyykö uuden 504Wh akun korvaamaan 630Wh akulla?
Ja integroidusta siis puhe
Kuminauha
27.05.2022, 14.22
8035-L ja 8036 ovat idettisia ulkoapäin ja sopivat keskenään samaan runkoon. Normaali 8035 on ulkomitoiltaan eri ja ei sovi edellä mainittujen kanssa samaan runkoon.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.