Näytä tavallinen näkymä : Trek FX Sport 4 vai Canyon Roadlite AL SL 8.0?
Eleonoora
13.04.2020, 17.32
Moi,
Etsin itselleni hybridi-/fitness-pyörää pidemmille maantiematkoille ja nyt vertailussa kaksi eri vaihtoehtoa:
1) Trek FX Sport 4
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/hybridipy%C3%B6r%C3%A4t/fitness-py%C3%B6r%C3%A4t/fx/fx-sport-4-womens/p/27995/
2) Canyon Roadlite AL SL 8.0
https://www.canyon.com/fi-fi/fitness-bikes/onroad-bikes/roadlite/roadlite-wmn-al-sl-8.0/2347.html?dwvar_2347_pv_rahmenfarbe=BK&dwvar_2347_pv_rahmengroesse=M&quantity=1#all-components-section-tab
Haussa on erityisesti ajomukavuutta (minkä vuoksi suora tanko + hiilikuituetuhaarukka) ja nopeutta. Canyonissa ilmeisesti laadukkaammat komponentit yleisesti, mutta renkaat ja kiekot sekä lopullinen ajoasento mietityttää.
Kumpaa suosittelisit ja millä perusteilla?
Kiitos jo etukäteen!
Canyoneja kasataan viiteen erikokoiseen runkoon ja mahdollisimman lähelle oikeata kokoa pitäisi pyörän rungon olla. Se on pyörän tärkein osa.
Huonoa valintaa ei tee ostipa kumman tahansa.
PS Canyonin mainoskuva ei tee oikeutta lopulliselle, toimitettavalle ajoasennolle, stemmin alle tulee 2,5 cm rinkuloita, siitä voi sitten lähteä hakemaan omaa asentoa.
Canyon ehdottomasti, kevyempi ja paremmat komponentit. Kuitenkin oikea koko ratkaisee.
Canyonin painoon saa lisätä polkimet (on se silti kevyempi), toimitusajat (??) ja pakkauskulut + poljinten ostaminen etukäteen + pientä kasaamista paketin saapuessa. Lisäksi tuossa Canyonissa on integroitu stemmi ja ohjaustanko, josta on enemmän haittaa kuin hyötyä: Nostaa hintaa ja rajoittaa pyörän ajoasennon säätämistä eli joutunee sitten erikseen ostamaan tangon ja stemmin mikäli tuntuu huonolta.
Trek on noista kahdesta halvempi ja voi saada alennusta kivijalassa, koska lienee kohta jo poistuva mallikin sekä pääsee heti ajamaan!
Eipä noissa kiekoissa mahda suuria eroja olla muuta kuin kehissä vähän aerompi, kun ei canyon kerro napojen mallia.
Väitän, että kummallakin pääsee lujaa. Trekin kanssa vaan pääsee ostoprosessissa todennäköisemmin paljon helpommalla olettaen, että näitä myydään lähellä ja koeajamaan pääsee.
Jos lähdet canyonilta tilaamaan niin laita vielä pari satkua lisää niin saat kuiturunkoisen mallin, jos vain jäljellä olevista koko löytyy. Siinäkin kyllä tuo integroitu ohjaamo.
https://www.canyon.com/fi-fi/fitness-bikes/onroad-bikes/roadlite/roadlite-wmn-cf-7.0/1974.html?dwvar_1974_pv_rahmenfarbe=GY%2FRD
Minusta tää halvempi malli on kokonaisuutena parempi ja pahempi uhka Trekille.
https://www.canyon.com/fi-fi/fitness-bikes/onroad-bikes/roadlite/roadlite-wmn-al-7.0/2346.html?dwvar_2346_pv_rahmenfarbe=GY%2FBU#!accor dions=1_1
Loppupeleissä ei kannata takertua noihin naistenmalleihin, erot usein vain kuriositeettejä verrattuna vastaaviin yleismalleihin ja joka tapauksessa suurinta osaa pyörää joutuu kuitenkin muokkaamaan kuskin makuun.
Tuo integroitu stemmi/tanko hieman kimurantti juttu, laadukas hyvin kevyt ja tyylikäs mutta joillekin herkkäranteisille saattaa tulla ongelmia säätöjen puuttuessa vaikkakin harva kummemmin kulmia säätelee...
Trekistä tosiaan saattaa saada alennusta koska mielestäni siihen sisältyy tuota merkkilisää sen verran...
Haussa on erityisesti ajomukavuutta (minkä vuoksi suora tanko + hiilikuituetuhaarukka) ja nopeutta.
Poikkean nyt aiheesta, mutta mielestäni ajomukavuus ja ehkä myös nopeus puoltaisi käyrää tankoa. Onko jokin erityinen syy, miksi noiden takia haluat kuitenkin suoran tangon?
^Niinpä, tuohon hintaan saa jo jonkinlaisen cyclon tai maantiepyörän, hyvä pointti!
Hyviä kommentteja lajitovereilta, mutta maantitankoisen voi hyvin jättää lajin huipennuksena eläkeikään saakka, pyöräily on yksinkertainen laji ja siksi rauhallinen eteneminen on ihan paikallaan. Hyvä, huolellisesti valittu, oikean kokoinen, täsmälleen säädetty suoratankoinen on ihan hyvä ajokki.
Maantietankoinen pyörä pitäisi jokaisen paljon ajavan kokea elämässään, vasta se antaa mitä pyöräily voi parhaimmillaan antaa.
^Näin melkein itsellä kävi, ekat "oikeat" pyörät oli maantietankoisia ja pitkän tovin jälkeen palannut niihin.
Itse taas olen kasvanut pyöräilyssä käyräsarvisiin, kun jostain 10 vuotiaasta eli 24" pyörästä saakka olen sellaisella ajanut. Noin 35 vuoden jälkeen hommasin käyräsarvisen rinnalle suoratankoisen maasturin. Eli tätä pohjaa vasten kysymyksen esitin. Aloittajan ei kannata ottaa asiasta stressiä, mutta ellei asiaa ole sen tarkemmin tullut mietittyä, kannattaa tuokin asia käydä läpi ennen investointipäätöstä.
Minulla on kaikki kehittynyt hitaasti ja järjestyksessä:)
Täällä joskus kritisoidaan, sitä kun tarjoamme ehdolle sellaisia pyöriä ja osia joilla itse ajamme, mutta se kait olisi erikoista, jos ehdottaisimme jotain mistä meillä ei ole mitään kokemusta.
Toivottavasti alkuperäinen kysyjä ei ole haihtunut säikähdettyään, kun tulee päästeltyä tätä viisivuotiaan tasoista tekstiä.:D
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.