Näytä tavallinen näkymä : Erilaiset keskiöt ja niiden huoltaminen
Tuli kysymys mieleen, millä nimellä kuvan keskiö tunnetaan yleisesti? Fauber on vähän saman tyyppinen, jonka löysin googlettamalla. Kuvan keskiö löytyi Jippo -merkkisestä (Soliferin) Jopo-kopiosta ja noissa pyörissä ne on tunnetusti toimimattomia jo uusina. Pari kertaa olen purkanut sen yritys ja erehdys -metodilla, nyt tuntuu jo toimivan paremmin mutta kierteet ovat lähellä korkkaamista, joten millä sen korvaisi?
Kuva keskiöstä:
https://drive.google.com/open?id=16DhNIb8NS8KNJS6oxiEpJZFGh5RqXrbA
Tuossa voisi olla ratkaisu
https://www.velobia.fi/fauber-konversio-adapteri
Nyt tarttee apua. Ajattelin vaihtaa bb386 runkoon shimanon kampien tilalle sram red gxp kammet. Nyt paikalllaan rotor 4624 keskiö, joka on siis 24mm laakereilla.
Tilasin ei vetopuolelle 24mm => 22mm sovitin holkin ja asensin sen keskiön sisäpuolelta. GXP:n akselin pitäisi näköjään nojata ei vetopuolen laakeriin sisäkooliin ja kampi kiristetään sitten vain kiinni. Vetopuolen rako täytetään shimmeillä ja aaltorikalla.
https://wheelsmfg.com/gxp-crank-spindle-spacers-seals
Ongelmana on nyt se, ettei tuo saakelin vasen kampi mene pohjaan. Ei edes lähelle. Kammen ja keskiön tiivisteen väliin jää yli 6mm rako.
Kammen päätä on näkyvissä 16mm. Tuossa ohjeessa sanotaan 15mm, mutta ei se selitä tuota rakoa.
Mikä hlvtti tässä nyt mättää?
https://live.staticflickr.com/65535/50349312607_a495c12ab1_b.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/50349156106_2419a9a389_b.jpg
Tää voi kuulostaa v*ttuilulta mutta kiristitkö NDS kammen paikalleen?
Tuolta näyttää jos GXP-kammen vaan asettaa kohdalleen muttei kiristä.
Jos kiristit, niin sitten en kyllä tähän hätään osaa sanoa missä vika.
Joo, kiristin kyllä. Voiko tuo bike-discountista tilattu kampi olla viallinen... Tuli ilman orginaali pakkauksia. Ensimmäisenä epäilisin kyllä omia asennustaitoja, mutta mittojen mukaan akseli nojaa ihan oikein laakeriin ja päätä tulee oikein verran ulos. Se saakeli ei vaan mene tarpeeksi syvälle.
Riittävä momentti kiristyksessä? Muistelen, että Redin GXP-kammilla momentti oli suuruusluokkaa 50 Nm ja kohtalaisen isoa momenttia sai (piti) käyttää jo paljon ennen kuin kampi oli pohjassa.
Tai sitten tarvitaan tiiliskivi.. :D
Erikoinen ongelma.
Ovatko NDS kammen boorit ehjät ja puhtaat, entä kuinka syvälle ne menevät?
Onko kampisarja se kevein Red22 GXP jossa integroitu hiilikuitu-spideri vaiko irroitettava joka periaatteessa on Force (Esim. Quarq DZero on tällainen)?
NDS kampi tosin on tuohon aitoon Red22:een kuuluva.
Niin joo, siinä kammessahan on sekä 8 mm että 10 mm kuusiokokoavaimelle paikat. Kampi kiristetään sillä pienemmällä, jos en nyt väärin muista.
Erikoinen ongelma.
Ovatko NDS kammen boorit ehjät ja puhtaat, entä kuinka syvälle ne menevät?
Onko kampisarja se kevein Red22 GXP jossa integroitu hiilikuitu-spideri vaiko irroitettava joka periaatteessa on Force (Esim. Quarq DZero on tällainen)?
NDS kampi tosin on tuohon aitoon Red22:een kuuluva.
Tämä setti.
https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-red-carbon-2x11-speed-53-39t-crank-960357
Kun kirii kammen tiukalle ja ottaa pultin pois, niin olakkeesta jää 2.5mm matkaa akselin päähän. Ei se varmaan tuon syvemmälle kuulukkaan mennä? 4.5mm jää väliä ei vetopuolelle.
Rotorin laakerit on 7mm leveät. Ja siinä laakerin sisälle tulevassa holkissa on noin millin olake. Tässä enduron laakerissa on 3.5mm olake ja lisäksi se on 8mm leveä. Tuollahan se rako poistuu, tai siirtyy sinne kammen puolelle. Miten paljon tuonne puolelle yleensä täytyy laittaa shimmejä?
https://www.bike24.com/p2176084.html
Ehkä teen tuollaisen pidemmän holkin laakerin sisään. Tuo enduro on spesiaali kamaa ja vähän heikosti saatavilla. Milliä leveämmän laakerin kanssa ei taida enää tiivistekkään istua kunnolla paikalleen.
Esim. WheelsMFG näyttäisi toimittavan GXP-keskiöiden kanssa spacereita noita laakerikuppeja varten:
https://wheelsmfg.com/tech/PDF/386EVO-INSTRUCTIONS-WEB.pdf
Laakerikupissasi lukee BBRight, miksi näin?
Rotorilla näyttäisi olevan myös PF4624 Road keskiö, jossa myös NDS-puoli on outboard-tyyppinen:
https://rotorbike.com/catalog/default/rotor/road/bottom-brackets/pf4624-road.html
Varmaan käy sama kuppi bb rightiin. Huomasin saman itsekkin. 4624 bb386 rotori se on. Normaalit alumiinikupit irtolaakereilla.
Tuo outboard keskiöhän on tietysti 68mm runkoon.
Rotorin laakerit on 7mm leveät. Ja siinä laakerin sisälle tulevassa holkissa on noin millin olake. Tässä enduron laakerissa on 3.5mm olake ja lisäksi se on 8mm leveä. Tuollahan se rako poistuu, tai siirtyy sinne kammen puolelle. Miten paljon tuonne puolelle yleensä täytyy laittaa shimmejä?
https://www.bike24.com/p2176084.html
Tässähän taitaakin olla ongelma, GXP:n NDS-puolen laakeri on tosiaan sisäkooliltaan varsin leveä.
Millainen adapteri sulla on käytössä, tuliko siinä kaksi osaa jotka laitettaisiin laakerin kummankin puolen?
Millin lisäys sisäkoolin leveyteen ei kyllä riitä.
Tässähän taitaakin olla ongelma, GXP:n NDS-puolen laakeri on tosiaan sisäkooliltaan varsin leveä.
Millainen adapteri sulla on käytössä, tuliko siinä kaksi osaa jotka laitettaisiin laakerin kummankin puolen?
Millin lisäys sisäkoolin leveyteen ei kyllä riitä.
Joo, ei riitä millin lisäys, mutta kun sinne sisäpuolelle tulee ainakin kaksii millliä ja milli ulos, niin lähtee yli 3mm. Sitten riittääkin yksi spaceri. Tuo sisäpuolelle tuleva olakehhan siirtää koko kampea vetopuolen suuntaan, koska 22mm akselin olake nojaa siihen.
Shimmi on tämä (https://www.ebay.com/itm/BB-Bottom-Bracket-GXP-Adapter-For-SRAM-24mm-To-22mm-Converter-Parts-/123814293611). Olake on tosiaan varmaan liian lyhyt tähän keskiöön.
Tilasin nyt kuitenkin tuon enduroon laakerin, kun oli noin halpa. Ehkäpä ongelma poistuu tuolla.
Kun saa motivaatiokohtauksen ja kiinnostelee muukin kuin fillarointi, niin voisi kyllä duunissa tehdä hambinin mallin mukaan läpi asti yltävän laakerikupin. Olen aika vakuuttunut, että laakerit kestäisivät pidempään kun ovat täysin suorassa.
Tämmöinen varmaan korjaisi ongelman myös, huomaa syvä sisäpuolinen adapteri ja about 1mm adapteri ulkopuolelle.
https://r2-bike.com/KOGEL-BEARINGS-Bottom-Bracket-Adaptor-for-24-mm-Spindle-SRAM-GXP
Toki natiivi laakeri on aina parempi ratkaisu.
Tosin kun laakeri on Enduro... tai mikä tahansa muu "pyöräilykäyttöön" tarkoitettu jota eivät tunnetut laakerivalmistajat tee.
Vielä pähkäilyä. Tuo rotorin keskiö taitaa olla muuten liian kapea. Hambinin ja wheels mfg:n sivuilla mainitaan 91.5mm leveys kuppien päältä, mutta rotorin kanssa leveys jää 89.5mm.
Tuon vuoksi sinne piti shimanon kampienkin kanssa laittaa millin spaceri väliin.
https://www.bike24.com/p2108249.html
Tuosta ja non-drive puolen leveämmästä laakerista ne millit tulee.
Tämmöinen varmaan korjaisi ongelman myös, huomaa syvä sisäpuolinen adapteri ja about 1mm adapteri ulkopuolelle.
https://r2-bike.com/KOGEL-BEARINGS-Bottom-Bracket-Adaptor-for-24-mm-Spindle-SRAM-GXP
Toki natiivi laakeri on aina parempi ratkaisu.
Tosin kun laakeri on Enduro... tai mikä tahansa muu "pyöräilykäyttöön" tarkoitettu jota eivät tunnetut laakerivalmistajat tee.
Juu, tuollaista leveämpää holkkia mietinkin. No, nyt laitetaan leveämpää laakeria.
Vähän tuo laakeri taas kahnittaa, vaikka uusin sen jo kesällä.
Kyllä se tuolla leveämmällä laakerilla toimii. Vetopuolelle joutui laittaamaan 4mm spacereita ja aaltoprikan. Toisen puolen kammen alle taitaa riittää pelkkä tiiviste. Täytyy vielä etsiä tuo gxp:n tiiiviste, toivottavasti hi5bikesta löytyy hyllystä ja ulkohalkaisija on sama.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.