PDA

Näytä tavallinen näkymä : Peruspyörä 170cm naiselle: kona dew plus?



frostyalmond
10.04.2020, 20.06
Pahoittelut jos tästä on jo kysytty lähiaikoina, kaipaisin päivittynyttä tietoa. Olen 170cm pitkä, kevyt nainen. En tiedä pyöristä melkeinpä mitään. Luulin, että pyöräm osto tulisi olemaan helppoa, mutta nyt olen varsin hämmentynyt eri vaihtoehdoista.

Haluaisin hankkia peruspyörän, joka sopii kaupunkiajoon ja keskuspuiston leveille poluille. Opiskelijana edullisempi on parempi, mutta en haluaisi olla parin vuoden päästä ostamassa uutta pyörää tai olla koko ajan korjaamassa sitä - mitä vähemmän huoltoa pyörä kaipaa, sen parempi. Matkat max 12km per suunta, suunnitelmana työmatkoja, kauppamatkoja ja rentoa pyöräilyä arkivaatteissa. Olisi kiva että pyöräily on kevyttä, huomioiden kuitenkin että mulla ei tässä ole pyöräilyharrastajan vaatimuksia. Ajoasennon toivoisin olevan jokseenkin pysty, ei ihan jopo-tasoa mutta ei todellakaan cyclocross-makuuta. Olisi myös toivottavaa, että takamus ei heti kipeydy kuten kuntosalin pyörien kanssa tuppaa käymään :D.

Olen saanut käityksen, että kona dew plus voisi olla hyvä peruspyörä tai ainakin pyörien hinnoissa ylöspäin mentäessä ensimmäinen "hyväksyttävän" laatuinen pyörä. Marin muirwoodia ja Canyon commuter 3.0 on myös jossain ehdotettu.

Vaikuttaako joku nästä pyöristä mulle sopivalta? Miten ne vertautuvat sinkula/fixie pyöriin, jotka vaikuttavat olevan helppokäyttöisiä/huollettavia ja ehkä halvempia?

hiilikuitumies
10.04.2020, 21.07
Pahoittelut jos tästä on jo kysytty lähiaikoina, kaipaisin päivittynyttä tietoa. Olen 170cm pitkä, kevyt nainen. En tiedä pyöristä melkeinpä mitään. Luulin, että pyöräm osto tulisi olemaan helppoa, mutta nyt olen varsin hämmentynyt eri vaihtoehdoista.

Haluaisin hankkia peruspyörän, joka sopii kaupunkiajoon ja keskuspuiston leveille poluille. Opiskelijana edullisempi on parempi, mutta en haluaisi olla parin vuoden päästä ostamassa uutta pyörää tai olla koko ajan korjaamassa sitä - mitä vähemmän huoltoa pyörä kaipaa, sen parempi. Matkat max 12km per suunta, suunnitelmana työmatkoja, kauppamatkoja ja rentoa pyöräilyä arkivaatteissa. Olisi kiva että pyöräily on kevyttä, huomioiden kuitenkin että mulla ei tässä ole pyöräilyharrastajan vaatimuksia. Ajoasennon toivoisin olevan jokseenkin pysty, ei ihan jopo-tasoa mutta ei todellakaan cyclocross-makuuta. Olisi myös toivottavaa, että takamus ei heti kipeydy kuten kuntosalin pyörien kanssa tuppaa käymään :D.

Olen saanut käityksen, että kona dew plus voisi olla hyvä peruspyörä tai ainakin pyörien hinnoissa ylöspäin mentäessä ensimmäinen "hyväksyttävän" laatuinen pyörä. Marin muirwoodia ja Canyon commuter 3.0 on myös jossain ehdotettu.

Vaikuttaako joku nästä pyöristä mulle sopivalta? Miten ne vertautuvat sinkula/fixie pyöriin, jotka vaikuttavat olevan helppokäyttöisiä/huollettavia ja ehkä halvempia?
Ennemmin tämä kuin Plus. Lokarit valmiina, ei ole etuvaihtajaa, mikä hieman yksinkertaistaa pyörää, vaikka eihän siihen yleensä vuosiin tarvitse kajota. Tuohan vielä tarakka/kori ja seisontajalka, niin hyvä tulee. Satula kannattaa aina ostaa erikseen, koska mukana tulee mitä sattuu. Istuinluut itse asiassa saavat kipeytyä ja niiden pitääkin pitkän ajotauon jälkeen pariksi viikoksi. Se on merkki siitä, että paino on oikeilla alueilla, mutta toki ne voivat myös kipeytyä huono satulan vuoksi, jos esim. istuinluut osuvat jyrkässä kulmassa satulaan, kun se on liian kaareva yms.

https://www.bikeshop.fi/Kona-Dew-DL/ekauppa/pKODWD/

hiilikuitumies
10.04.2020, 21.11
Satulana voisi toimia tästä Sport-malli (tuote 27-1857), johon jostain syystä ei saa linkkiä suoraan laitettua: https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/polkupyoran-varaosat/polkupyoran-satulat/polkupyoran-satula-2000038074

Eli tuosta kapeampi, mutta ei se halkiolla oleva. Pehmeitähän nuo ovat, joten ei tarvita varmaan edes totutteluaikaa, mutta ei se noin lyhyillä matkoilla haittaa. Tuota olen joskus liikkeessä muistaakseni katsonut, että tuossa on hintaisekseen nokka mukavan alhaalla, joten paino tulee paremmin istuinluille. Ei se mikään SQlab ole, mutta eipä ole hintakaan kuin murto-osan niistä. Luulen, että tuo voisi olla rentoon kaupunkiajoon verrattain hyvä, ellei jopa erinomainen (hintaansa nähden).

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/27-1857_xxl_1.jpg

Striimaaja
10.04.2020, 21.34
Ennemmin tämä kuin Plus. Lokarit valmiina, ei ole etuvaihtajaa, mikä hieman yksinkertaistaa pyörää, vaikka eihän siihen yleensä vuosiin tarvitse kajota. Tuohan vielä tarakka/kori ja seisontajalka, niin hyvä tulee. https://www.bikeshop.fi/Kona-Dew-DL/ekauppa/pKODWD/

Tuossa Deluxe-mallissa on seisontatuki vakiona. Sram SX-Eagle -vaihteiston takavaihtaja on heikoin lenkki, mutta sen saa tarvittaessa päivitettyä paremmaksi, joten muuten hyvää pyörää ei tarvitse jättää kauppaan sen takia. En suosittele sinkulaa, jos työmatkalla on jyrkkiä mäkiä. Muuten sellainen voi olla vaihtoehto, mutta jos tarvitset leveät ja vaimentavat renkaat niin valmiiden sinkuloiden valikoima käy vähiin.

hiilikuitumies
10.04.2020, 22.29
Tuossa Deluxe-mallissa on seisontatuki vakiona. Sram SX-Eagle -vaihteiston takavaihtaja on heikoin lenkki, mutta sen saa tarvittaessa päivitettyä paremmaksi, joten muuten hyvää pyörää ei tarvitse jättää kauppaan sen takia. En suosittele sinkulaa, jos työmatkalla on jyrkkiä mäkiä. Muuten sellainen voi olla vaihtoehto, mutta jos tarvitset leveät ja vaimentavat renkaat niin valmiiden sinkuloiden valikoima käy vähiin.
Vielä parempi, jos tukikin löytyy. En katsonut niin tarkasti. Mikä tuossa Sramissa on vikana? Joku muukin joskus sanoi, että olisi hieman huonohko. Eikö se oikein kestä säädöissä vai mitä? Jos niin on, silloinhan voi yhtä hyvin ottaa pyörän etuvaihtajalla ja paremmin säädöissä kestävällä, koska yhtä paljon joutuu säätämään (säädätyttämään).

Sinkulat ovat typeriä muuhun kuin fiilistelyyn. Niistä saatava huoltovapauden etu on niin vähäinen, että tuntuu turhalta kärsiä ajamisessa sen takia, jos joutuu muutaman vuoden välein vaihtajia säädätyttämään. Yleensä siinä vaiheessa voi olla aiheellista samalla vaihdattaa ketjut yms., joten se on tosi pieni kustannus tai vaiva samalla.

Noissa Deweissä on tosiaan aika mukavasti jo rengastilaa, mikä tekee ajamisesta miellyttävämpää myös sille yllä puhutulle takapuolelle.

Striimaaja
10.04.2020, 22.49
Vielä parempi, jos tukikin löytyy. En katsonut niin tarkasti. Mikä tuossa Sramissa on vikana?

SX-Eagle on varsin uusi malli, josta ei ole vielä kertynyt paljon arvosteluja, mutta tarinaa löytyy kun Googlaa ”SX-Eagle issue”. Tässä esim. suora lainaus toiselta foorumilta:

”SX Eagle is, from experience and from research, utter crap. Google it. ZyroFisher are currently replacing warranty claims with NX parts
The first rear mech we saw lasted less than one ride (gentle trail ride, mature lady rider) when the mech snapped off at the main pivot. On examination the entire thing is plastic, including the snapped mech knuckle. The adjuster screws are self tappers direct into plastic. The jockey wheels are cheap and flimsy. They really are very poor indeed. There’s reports in the US of virtually all of it being sent back for warranty replacement. Certainly Shimano Altus is better made.”

hitlike
10.04.2020, 23.03
Veikkaan että tuo SX on sellainen niin sanottu erityisen bkorkean katteen tuote joten sitä markkinoidaan ja painetaan väkisin pyörän valmistajille taloudellisista syistä laadun kustannuksella. Vanha NX vaikka samaa OVH-hintaluokkaa onkin oli selvästi laadukkaampi tekele (ainakin 11s).

hiilikuitumies
10.04.2020, 23.03
Jos se tuollainen on, eihän tuota kannata sitten ostaa. Vailla parempaa tietoa vaihdan suositukseni johonkin toiseen malliin.

nure
10.04.2020, 23.57
SX on SRAM:n halvin versio, ei välttämättä huono mutta hieman tingitty, kysyjän kohdalla tuskin merkitystä onko SX, NX tai GX...
Kona Dew sarjan pyörät hyvä valinta kun budjetilla mennään.
Satula on aina niin henkilökohtainen seikka että en kyllä menisi summittain suosittelemaan toiselle, joku tykkää pehmeästä, toinen taas kovasta ja jämäkästä ja siitäkin väliltä pitäjiä.

hiilikuitumies
11.04.2020, 00.32
Satuloissakin on parempia ja huonompia suunnitteluratkaisuja. Samoin kuin pyöristä täällä kysellään. Eihän niistäkään sanota, että ei parane suositella toisille, kun ei välttämättä sovi. Sopivia satuloita on vaikea löytää muutenkin, eikä niitä yleensä kotiinsa saa tai jaksa roudata jokaista erikseen. Tuo Bilteman satula on pehmeä (mukava lyhyillä matkoilla, epämukava pitkillä, koska pehmeä lopulta alkaa hiertää), ja sen ergonomia on sinne päin kuin hyvissä ratkaisuissa, mikä on enemmän kuin yli 95 prosentissa kaikista ikinä tehdyistä satuloista. Hinta on myöskin sellainen, että jos menee pieleen, ei ole paha harha-askel.

Minusta ei kannata lytätä kerta toisensa jälkeen satulasuosituksia siksi, että satulan valinnassa on myös henkilökohtainen komponentti. Missäpä noin ei olisi? Jokainen satula ei ole testaamisen arvoinen, kun sen näkee jo päälle päin, että ne ovat ergonomisesti huonoja. Tuosta sitä ei näe, vaan tuo näyttää kuvan perusteella pitävän painoa hyvin istuinluilla, eikä ole hyvin todenäköisesti liian kapea, ja tuskinpa liian leveäkään, vaikka jälkimmäinen ei niin myöskään tuollaisessa käytössä haittaa. Eli kun näitä pitää kuitenkin kokeilla, niin tuo on todella paljon parempi veto kuin heittää arpanopalla mikä tahansa satula liikkeestä.

Padex
11.04.2020, 06.17
Käypä katsomassa onko XXL:n pyörä miten sopiva? On ilman etuvaihtajaa ja leveillä renkailla. Mielestäni sopii vaatimuksiisi kuin nenä päähän ja säästät satasia esim. Koniin verrattuna.

https://www.xxl.fi/white-ax-290-ff-ane-20-naisten-hybridipyora-valkoinen/p/1170635_1_style

hiilikuitumies
11.04.2020, 06.24
Käypä katsomassa onko XXL:n pyörä miten sopiva? On ilman etuvaihtajaa ja leveillä renkailla. Mielestäni sopii vaatimuksiisi kuin nenä päähän ja säästät satasia esim. Koniin verrattuna.

https://www.xxl.fi/white-ax-290-ff-ane-20-naisten-hybridipyora-valkoinen/p/1170635_1_style
Ääni tälle. Tuohan on tosi hyvä, jos on tarkoitus jättää vaikka kaupan pihaan, niin ei niin paljon tarvitse pelätä varkaita. Mekaaniset levyjarrutkin ovat hydraulisia huoltovapaammat (jos tulee ongelmia). Miinus tosin siitä, että eturatas on turhan iso, joten kovin jyrkkiä mäkiä tuolla ei kevyesti poljeta. Sen toki voi vaihtaa pienempään ja minun mielestäni kannattaakin vaihtaa. Esim. 32 voisi olla sopivampi.

nure
11.04.2020, 08.44
Jos on orientoitunut Kona hintaluokkaan niin kannattaisi pysyä siinä, on paljon parempi mieli pyörän oston jälkeen kuin tuollaisen halpiksen...

Mohkku
11.04.2020, 11.16
Itsekin suosittelen satsaamaan laatuun 700-1000 euron verran, jos vain mahdollista. On todennäköisesti pidemmällä tähtäimellä parempi ratkaisu. Tässä maailmassa on jo liikaa eletty kertakäyttökulttuurissa, niitä markkinoita ei pidä suosia. Paperitietoja lukemalla ei ehkä selviä, missä 300 euron pyörässä on tingitty. Selvää kuitenkin on, että jossain täytyy olla, muutenhan XXL myisi tuota pyörää tuplahinnalla.

Jos varkaita pitää erityisesti varoa, parempi ratkaisu on ostaa jokin vanha pyörä käytettynä ja kunnostaa se käyttökelpoiseksi. Uusi 300 euron White on yhtä houkuttelevan näköinen kuin tonnin Kona.

nure
11.04.2020, 11.41
^Niinpä, ei suuri osa pitkäkyntisistä kulje hintaluettelon kanssa. Monasti tulee tuo halpa ensihankinta kalliimmaksi kun täytyy ostaa kunnollinen tai sitten mielenkiinto harrastukseen laantuu kaluston vuoksi.

hitlike
11.04.2020, 12.01
Selvää kuitenkin on, että jossain täytyy olla, muutenhan XXL myisi tuota pyörää tuplahinnalla.


Ei tuossa mitään suurta mysteeriä ole. Halvat osat sekä "oma merkki" eli yksi myyntivälikäsi puuttuu. Plus ei järkeä myydä tuplahinnalla kun noiden mallistossa on jo saman merkin tuplahintainen ja pari muuta hybridiä. Itse vastustan pyörän hankkimista 300€ hintaan mutta tuskin tuohon rahaan parempaa 300€ pyörää löytyy kovin helposti. Toki on budjettia on niin miksei ottaisi Dewiä.

Sen verran fiksun oloinen mankeli tuo Whiten uusi on että jos törmään johonkin alekoodiin tjsp niin taidan ostaa itselle miesten mallin kesäksi pubipyöräksi (jos edes pubit koskaan aukeaa). Paluumatkaa ajatellen ajoasentokin sopivan rento.

Puskis
11.04.2020, 12.45
Eipä tossa ilmoitetun osalistan jälkeen jää mysteeriksi kuin kiekot ja laakerit. Näköjään muuten täyspitkät vaijerinkuoret ja menee vielä rungon sisällä.

Veivaaja
11.04.2020, 12.58
Hei! Muistutuksena ketjun aloittajalle, ettei omikään pyörä huoltovapaa ole - jos sillä ajetaan ahkerasti. Ketjuvaihteinen kaipaa silloin tällöin pesua ja rasvausta. Ja tietysti renkaat pumppaamista. Toimenpiteet kannattaa - pyörä kestää pitempään ja kulkee keveämmin. Jos haluaa vähentää puhdistustyötä, napavaihteinen, mahdollisesti hihnavetoinen levyjarrullinen pyörä on oikeampi ratkaisu.

hiilikuitumies
11.04.2020, 15.54
Paperitietoja lukemalla ei ehkä selviä, missä 300 euron pyörässä on tingitty. Selvää kuitenkin on, että jossain täytyy olla, muutenhan XXL myisi tuota pyörää tuplahinnalla.

Mutta eihän pyörä ole kuin osiensa summa. Jos osissa ei ole vikaa? Ihan toimimia perusosia näyttäisi tuossa olevan. Ehdottomasti kannattaa ostaa tuollainen, koska eihän tuo maksa juuri mitään ja ajaa täysin asiansa. Ja nämä isot ketjut pystyvät joskus painamaan hinnat todella alas käyttämällä vähän vanhentuneita komponentteja, kuten 8-sarjaa, joita jossain Aasiassa ja halvemman pään maissa vielä kovasti käytetään.



Jos varkaita pitää erityisesti varoa, parempi ratkaisu on ostaa jokin vanha pyörä käytettynä ja kunnostaa se käyttökelpoiseksi. Uusi 300 euron White on yhtä houkuttelevan näköinen kuin tonnin Kona.
Eikä ole, mutta jos se varastetaan tai siitä varastetaan osia, kuten revitään satulatolpat ja muut irti, niin menetys ei ole niin suuri.

Jos itse olisin ostamassa kaupunkipyörää, saattaisin hyvinkin ostaa juuri tuon, koska saisi toimivan pelin pienellä rahalla. Ei tuosta tosin olisi kokoa minulle, mutta jos olisi, niin ei edes naisten malli haittaisi.

Mr_W
11.04.2020, 16.14
8-sarjahan on tullut takaisin ainakin sähköpyöriin. Noita perus/halpisosasarjojahan (7/8/9) kyllä ymmärtääkseni edelleen uusitaan/kehitetään paremmiksi aika ajoin, mutta valinnanvaraa on vähemmän kuin uudemmissa (esim. 12). Oletettavasti toimivat ihan hyvin ja ovat edullisia ja osia saatavilla laajasti.

Esimerkkinä sähköavusteisen 8-sarjasta SRAM EX1 Rear Derailleur 8-speed, takavaihtaja 124,99 EUR. Melko kallista. 8-rattainen sähköavusteisen takapakkakin kolmisen sataa euroa.

Puskis
11.04.2020, 16.31
Ei tuosta tosin olisi kokoa minulle, mutta jos olisi, niin ei edes naisten malli haittaisi.

On tuolla sama pyörä mustana "miesten" mallina, eli koissa 18'' ja 20''.

https://www.xxl.fi/white-ax-290-ff-20-miesten-hybridipyora-musta/p/1170634_1_style

hiilikuitumies
11.04.2020, 17.13
On tuolla sama pyörä mustana "miesten" mallina, eli koissa 18'' ja 20''.

https://www.xxl.fi/white-ax-290-ff-20-miesten-hybridipyora-musta/p/1170634_1_style
Juu. Pitäisin tuota tosi hyvänä vaihtoehtona itselleni, mutta en nyt tarvitse uutta. Ja etenkin itselleni, koska jos noin yksinkertaiseen kapistukseen tulisi ongelma, niin osaisinhan minä sen korjata. Kun yllä jotkut puhuivat, että Konan hintaluokkaa kannattaisi ostaa ikään kuin se olisi itseisarvo ja sillä saisi jotain mystistä toimivuutta, niin en minä sitä oikein ymmärrä. Pyörä on vain runko ja muutama komponentti. Ainoastaan Prowheelin keskiö ja kammat ovat tuossa tuntematonta, mutta itsehän voisin helposti vaihtaa siihen helposti tarvittaessa Shimanoa tilalle. Minusta tuo on tosi järkevän oloinen valinta tuohon hintaan.

Ja ketjun aloittajan suosittelen myös katsovan tuota. Ja samalla voisi ostaessa kysäistä, mitä ottaisivat, jos vaihtaisivat pienemmän eturattaan, koska kaupunkiajeluissa saisi olla mieluummin pienempi, niin ei tarvitse polvet mutkalla ja hikipäissään vääntää tiukkoja nyppylöitä ylös. Jokin 32 olisi parempi. Sillä ei sitten tykitellä alamäkiin, mutta tasaisille suorille se varmasti riittäisi, kun se satasen kadenssilla kuitenkin menisi neljääkympppiä.

hiilikuitumies
11.04.2020, 17.19
Esimerkkinä sähköavusteisen 8-sarjasta SRAM EX1 Rear Derailleur 8-speed, takavaihtaja 124,99 EUR. Melko kallista. 8-rattainen sähköavusteisen takapakkakin kolmisen sataa euroa.
Onpa. Kai tuo on sitten sähköinen vaihtaja, eikä vain sähköavusteisiin pyöriin tarkoitettu? Pakko olla tuolla hinnalla.

Mr_W
11.04.2020, 17.36
^ Ei näytä olevan sähköinen vaihtaja, muuten vain kallista.

Lisätietoja tuosta 8-vaihteisesta sähköavusteisille tarkoitetusta Sram Ex1-sarjasta: https://www.sram.com/en/sram/mountain/series/ex1?filters=&sort=Relevancy&page=1

nure
11.04.2020, 21.42
^Haisee vahvasti rahastukselta, ei äkkiäkatsottuna mitään perustetta hinnalle. Maksakoon kuka haluaa...
Mielestäni 32 hampainen edessä edessä on tuollaista maastopyörä luokkaa, emme voi aliarvioida kysyjän voimia ja taitoja, varsinkinkin jos takana 11-50 niin kyllä tuo 38 täyttää tehtävänsä.
En taaskaan ymmärrä että jos kysyjä orientoitunut johonkin johon on varaa niin miksi tyrkytetään selkeästi halvempaa (Ja huonompaa) vaihtoehtoa... IMO...

hiilikuitumies
11.04.2020, 22.09
varsinkinkin jos takana 11-50 niin kyllä tuo 38 täyttää tehtävänsä.

Mutta kun siellä on 11-34.

Padex
11.04.2020, 22.55
Kannattaa Nure lukea kysyjän viesti ihan ajatuksen kanssa läpi, eikä liikaa innostua Kona Dew- otsikosta. V sellaisen olet omistanut ja hyväksi havainnut on pyöriä maailma täysi.

Tämä virke eritoten, mitä tarkoittaa ja miten White tuohon ajatusrakennelmaan sopisi?

”Opiskelijana edullisempi on parempi, mutta en haluaisi olla parin vuoden päästä ostamassa uutta pyörää tai olla koko ajan korjaamassa sitä - mitä vähemmän huoltoa pyörä kaipaa, sen parempi. ”

Onkohan xxl:ssä vielä esim. kolme ekaa huoltoa ilmaiset?

hiilikuitumies
12.04.2020, 00.00
Onkohan xxl:ssä vielä esim. kolme ekaa huoltoa ilmaiset?
Juuri näin. Joskus tympii aika paljon, kun tarpeettoman kalliita pyöriä tuputetaan ikään kuin niissä olisi jotain mysteeristä komponenttia, kenties se joidenkin puhuma pyörän sielu, ja että halvemmat hajoaisivat. Eihän hinta sitä ratkaise, vaan komponentit, jotka tuossa näyttävät ihan hyviltä, ja jos keskiö ja kammet eivät ole Shimanon veroiset, niin ne vaihdattaa sellaisiin ja silti jää vielä paljon rahaa pankkiin. Ja sitten nuo XXL:n huollot vielä päälle. Minusta tämän ketjun ongelma on aika ratkaistu nyt, jos pyörä vain muuten tuntuu mukavalta aloittajan mielestä.

nure
12.04.2020, 08.51
Kyllä Dew DL:n spekseissä selkeästi lukee 11-50 ja kylä tuolla Whitenkin pakalla pärjää normikuntoinen ellei ympäri vuotta ajele. Itsellä ainoastaan yksi yli 32 piikkinen pakka ollut ja ei noissa muissakaan nuo isommat ole päässeet pahemmin likastumaan... Tottakia jokaisela oikeus laittaa rahansa ihna mihin vaan mutten itse ole koskaan unohtanut tuota "Hyvää ja halpaa ei saa samassa paketissa" ajatusta ja tullut siihen tulokseen ettei köyhällä ole varaa ostaa huonoa. En sano että Whiten pyörä ei olisi ajettava jos siihen tyytyy enkä edes suositellut mitään parin tonnin vaihtoehtoa järkevämpänä...
Kannattaa muuten ottaa selvää mitä nou ilmaiset huollot kattaa...
Padex, ehkä se tarkoittaa sitä että on valmis sijoittamaan hieman enemmän saadakseen laadukkaamman ja kestävämmän tuotteen. Jos halpaankin pyörään tyytyväinen niin yleinen ilmiö on että alkaa helposti löytymään heikkoja kohtia joita haluaa päivittää, sellaisia joita ei ehkä tarvi toisessa tehdä jolloin myös hintaero supistuu...

Mohkku
12.04.2020, 09.38
Ei tuossa mitään suurta mysteeriä ole. Halvat osat sekä "oma merkki" eli yksi myyntivälikäsi puuttuu. Plus ei järkeä myydä tuplahinnalla kun noiden mallistossa on jo saman merkin tuplahintainen ja pari muuta hybridiä.

Eli xxl ei ota katteita pyörästä siksi, että myyvät kalliimpiakin?
Halvat osat varmasti on ja kunniistä vain muutaman laatu voidaan määritellä kelvolliseksi, se tekee pyörästi riittävän hyvän? Minä en tähän usko, kun en vielä hyvää ja halpaa ole löytänyt. Mutta jos harrastuneisuutta riittää asian tutkimiseen, tuossa on siihen hyvä kohde.


Sen verran fiksun oloinen mankeli tuo Whiten uusi on että jos törmään johonkin alekoodiin tjsp niin taidan ostaa itselle miesten mallin kesäksi pubipyöräksi (jos edes pubit koskaan aukeaa). Paluumatkaa ajatellen ajoasentokin sopivan rento.

Markkinointi on onnistunut työssään. Nyt vain ostat tuon miesten mallin.

Jorie
12.04.2020, 12.28
Otan osaa tässä topicissa, jos ei aloittajaa haittaa.
Itsekin mietin minkä pyörän sitä ostaisi satunnaisille lenkeille muksun kanssa ja joskus kaupassa käyntiin jne.
Olen 188/88 mies ja tuo Whiten pyörä kiinnostaa.

Tiedän, että halvalla ei saa hyvää, mutta oma käyttö olisi todennäköisesti sen verran pientä että luulisi tuollaisella pärjäävän.
Eihän sitä toki tiedä innostuuko sitä enemmän, jolloin voisi huoletta investoida "kunnon" pyörään.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

TERU
12.04.2020, 12.47
Ei tuo ole ollenkaan pöllömpi ajaus ostaa halpa pyörä, kun tiedostaa vahvasti itselleen sen tosiasian, että kun ostaa halvalla saa halvalla tehdyn.

Vähäisessä, satunnaisessa ajossa tuollainenkin väline voi tyydyttää hyvinkin, kun vielä säilyttää kylmässä ilmavassa tilassa, kuten kalliimpiakin säilytetään parhaimmillaan, säätää ajoasennon samoin huolella ja vielä kohtuullisesti huoltaakin. Hinnalla saa keveyttä, laatuakin, mutta ajaa tyytyväisenä halvemmillakin. Katu-uskottavuus ja palstauskottavuus jää matalalle eikä rintakarvatkaan tuuheudu meillä miespuolisilla.🤗

nure
12.04.2020, 13.04
Ja jos jotain hyvää voi sanoa niin on tuo ainakin loistava pyörä noihin Powerin "ilmaiseksi" jakamiin verrattuna.

hitlike
12.04.2020, 13.18
Eli xxl ei ota katteita pyörästä siksi, että myyvät kalliimpiakin?
Halvat osat varmasti on ja kunniistä vain muutaman laatu voidaan määritellä kelvolliseksi, se tekee pyörästi riittävän hyvän? Minä en tähän usko, kun en vielä hyvää ja halpaa ole löytänyt. Mutta jos harrastuneisuutta riittää asian tutkimiseen, tuossa on siihen hyvä kohde.


Luetun ymmärtäminen on kyllä joillekin todella vaikeaa kun pointit mene ohi niin että hujahtaa. Tuollainen pyörä maksaa varmaan jotain pari sataa alveineen teetättää suoramyyntipyöränä. Ei tuossa mitään salaliittoa ole. Sillä rahalla on ihan mahdollista tehdä yksinkertainen perusmankeli kaupunkiajeluun.

Padex
12.04.2020, 13.26
Mielestäni harrastepyörään suurimpana erona vanteet ja renkaat Whitessa. Tietysti puhutaan n. 200 euron päivityksestä jos ajatellaan että kevyemmöt vanteet ja vaikka Maran Allmotionit tuohon laittaisi. Ja samalla sen kampisarjan ja keskiön ja vaihdevivun plus 11 tai 12 lehtisen takapakan. Niin ja jarrut hydraulisiksi. Kyllä jos lenkkipyörän meinaa ostaa niin panostaa toki enemmän ja valitsee paremman pyörän.

Striimaaja
12.04.2020, 13.51
Aloittaja mainitsee työmatkan pituudeksi 12 km. Mielestäni se on jo aika pitkä ja pyöräilyä tulee siis ainakin tunti kaikkina työpäivinä. Aloitusviestissä mainittu Canyon Commuter 3.0 on tässä ketjussa vielä kommentoimatta:

https://www.canyon.com/fi-fi/urban-bikes/commuter-bikes/commuter/commuter-3.0/1953.html

Minulla ei ole tuosta mitään kokemusta, mutta näkisin että tuo on ihan hyvä vaihtoehto esim. Kona Dew Deluxe -mallille ja muutenkin aika kohdallaan?

TERU
12.04.2020, 14.50
Aloittaja on sekaisin näistä meidän jappasuista, päättänyt suojautua tulvalta ja noussut vuorille.

hitlike
12.04.2020, 15.56
Mielestäni harrastepyörään suurimpana erona vanteet ja renkaat Whitessa. Tietysti puhutaan n. 200 euron päivityksestä jos ajatellaan että kevyemmöt vanteet ja vaikka Maran Allmotionit tuohon laittaisi. Ja samalla sen kampisarjan ja keskiön ja vaihdevivun plus 11 tai 12 lehtisen takapakan. Niin ja jarrut hydraulisiksi. Kyllä jos lenkkipyörän meinaa ostaa niin panostaa toki enemmän ja valitsee paremman pyörän.

Samaa mieltä. Näissä puheissa täytyy aina erotella harrastepyörät ja arkimankelit ihmisille ketkä ei harrasta pyöriä. Itseltä löytyy parvekkeelta kallista harrastekalustoa mutta näen itselleni arvon esim tuollaisessa Whiten AX:ssä pyöränä jota voin säilyttää taloyhtiön pihassa pelkällä runkolukolla varustettuna ja suhauttaa kesällä 2km vaikka keskustaan terassille. Eli tässä tapauksessa arvo on nimenomaan halpuudessa ja fiksuissa osissa eli 1x vaihteissa, jäykässä keulassa ja rennossa ajoasennossa. Bonusta siitä jos takuuasioissa voi mennä kilometrin päähän selvittämään ja seuraavat 3 vuotta käyttää säädättämässä ja rihtauksessa ilmaiseksi. Veikkaan myös että jos Taiwanin liukuhihnan päässä pakkaaja olisi laittanut XXL:n sijaan osoitteeksi Wiggle ja Whiten tarran tilalle Vitus niin kelpaisi epäilijöillekin koska Suomessa kivijalat vedättää väkisin tavalla tai toisella.

Leewi
13.04.2020, 02.27
Mielestäni harrastepyörään suurimpana erona vanteet ja renkaat Whitessa. Tietysti puhutaan n. 200 euron päivityksestä jos ajatellaan että kevyemmöt vanteet ja vaikka Maran Allmotionit tuohon laittaisi. Ja samalla sen kampisarjan ja keskiön ja vaihdevivun plus 11 tai 12 lehtisen takapakan. Niin ja jarrut hydraulisiksi. Kyllä jos lenkkipyörän meinaa ostaa niin panostaa toki enemmän ja valitsee paremman pyörän.
Toi kiekko-ongelma koskee vaan takapyörää. Yhtälailla Konaan joutuu etukiekon vaihtamaan, kun napadynamoa ei ole :(

Mohkku
13.04.2020, 08.08
Aloittaja ilmoitti, ettei tiedä pyöristä mitään. Silloin pyörän pitää mielestäni olla laadultaan sitä luokkaa, että todennäköisyys ala-arvoisten komponenttien uusimiseen on olematon. Tuossa pyörässä riskiryhmään kuuluu kiekot ja keskiö, käyttöominaisuuksiltaan myös renkaat. Itse suhtautuisin kriittisesti myös runkoon. Lisäksi joukko pienempiä juttuja voi löytyä. Esim. TM:n 300 euron pyörien vertailussa niitä löytyi viikon käytön aikanauseista pyöristä. Pettiköhän jossain ohjainkannatin jne. Harrastajalle nuo voi olla pikkujuttuja, mutta pyörästä tietämättömälle niitä ei kannata suositella. Ainakin ko. testin perusteella tuossa hintaluokassa on ihan oikeasti jouduttu tinkimään vähän joka paikasta ja rimanalituksia tahtoo tulla. Tietysti hyvällä tuurilla voi saada ongelmattoman pyörän, mutta kannattaako siihen luottaa varsinkaan, jos rahat on tiukilla.

nure
13.04.2020, 09.26
^Hyvin perusteltu! Ekologisuuden kannaltakaan ei kannata huonoon panostaa. Kysyjän kaltainen pyöräilijähän saattaa ajaa pyörällä mitään muuta kuin välttämättömiä vaihtaen eikä niin kuin meikäläiset joten hieman laadukkaampi ehdottomasti parempi ratkaisu.
Leewi, mistä lähtien tuollaisesta napadynamosta on tullut joku referenssi? Nykyaikaiset ladattavat valaisimet hyvinkin tehokkaita ja näppäriä käyttää eikä hintakaan päätä pakota.

Jorie
13.04.2020, 10.16
https://www.velo-oxygen.fi/polkupyorat/hybridipyorat/miesten-hybridipyorat/atto-hybridipyora-24-v-sininen.html?

Tällainen pisti silmään netissä, miten tuo vertautuu tuohon XXL:n 299€ pyörään, tai olisikohan joku XXL:n hieman kalliimmista pyöristä rahan arvoinen, verrattuna tuohon halvimpaan?

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

TERU
13.04.2020, 12.45
Ylempänä puolustelin halpapyörää, nyt tuota cressua, kymmenen vuoden päästä viimeistään eron huomaa, Crescent kasaa viimeistä nippeliä myöten hyvin ruostumista vastaan taistelevin osin, muutoinkin luokassaan vankoin, samalla tosin melkoisen painavin osin. Ajovakaus noissa omien kokemusten mukaan on myös kunnossa moniin muihin luokkansa edustajiin nähden. Myyjällä näytti olevan enää kahta kokoa, tuo isompi sopisi kysyjän pituiselle. Vahva peruspyörä jos tuollaista hakee.

nure
13.04.2020, 13.25
Itsellä oli tuossa 70-80luvulla Cressun "retkipyörä" noilla saatanan keksimillä Positronin vaihteilla. Ise ajoin tosiaan retkiä ja työmatkoja useita vuosia ja senkin jälkeen vielä broidi jatkoi. Pyörän runko vieläkin hienossa kunnossa, osat ei... Aikoinaan nuo tosiaan oli liki ikuisuudden kestäviä mutta en tästä päivästä tiedä.

Jorie
13.04.2020, 14.07
Täytyy käydä huomenna koeajamassa tuo Crescent.

Edit. Ostin tuon cressun, kypärän ja vähän härpäkettä, 800€ meni.
Kiitos kaikille avusta ja pahoittelut aloittajalle ketjun lainaamisesta.

frostyalmond
15.04.2020, 21.09
Aloittaja on sekaisin näistä meidän jappasuista, päättänyt suojautua tulvalta ja noussut vuorille.

Kieltämättä ei kyllä kaikki ehdotukset ja kommentit ihan aukea ja olen edelleen aika hämmentynyt, mutta olen positiivisesti yllättynyt että aloittelijan avunpyyntö on herättänyt näin paljon keskustelua! Kiitos siis kaikista vinkeistä! Ainakin sinkulat jätän nyt pois pohdinnasta.

White kyllä houkuttaa edullisuudessaan kun saa huollotkin päälle. Kannattaako tuota kuitenkaan edes harkita, jos olen tasan 170cm pitkä ja jään siten kahden koon väliin, eikä (pienempää) kokoa pääse testamaan myymälään? Vaikka saisikin tilattua kotiin testattavaksi palautusoikeuden varassa, en tiedä pitäisikö olla joku asiantuntija sanomassa näyttääkö ajoasento oikealta. Tuostahan puuttuu muuten lokarit ja seisontatuki, saakohan ne XXLällä lisättyä pyörään?

Totta on että mitään osia en kyllä tajuaisi enkä haluaisi lähteä itse vaihtamaan, joten pyörän pitäisi olla "valmiiksi" hyvä.

Mikähän on nyt mielipide tuosta alun perin ehdotetusta Kona Dew Plussasta (lokari-lisällä) Kona dew DLn hylkäämisen jälkeen? Sitä pääsisin testaamaan myymälään. Onko mitään selkeää syytä miksi se olisi parempi kuin tuo white? Kun whitessa houkuttaa edullisuus, niin saattaisin kuitenkin kallistua Konan puolelle mikäli se on "varma valinta".

hiilikuitumies
15.04.2020, 21.35
White kyllä houkuttaa edullisuudessaan kun saa huollotkin päälle. Kannattaako tuota kuitenkaan edes harkita, jos olen tasan 170cm pitkä ja jään siten kahden koon väliin, eikä (pienempää) kokoa pääse testamaan myymälään?

Hyvin tyypillisesti pyörän koot ilmoitetaan tyyliin 16" (160-170 cm) ja 18" (170-180 cm). 170 cm on yleensä hieman kokojen välissä, mutta niin on myös 180 cm. Itse koen, että parasta on olla ylärajalla tai sen lähellä.

Geometriataulukko olisi kiva nähdä, mutta kumpikin koko toiminee sinulla. Eihän tuo kokoero tarkoita kuin käytännössä 1,5-2 cm pituuseroa. Se on ainoa olennainen merkitys tuosta valinnasta. Sen voi hoitaa mieleisekseen tarvittaessa joko vaihdattamalla uuden ohjainkannattimen (sentin pidempi, niin sittenhän on ikään kuin olisi kokojen välissä ja 175 cm) tai tangon (enemmän taivutusta taaksepäin vaikka taas 1-2 cm verran), joten kumpikaan valinta ei johda katastrofiin. Ja näinhän voi joutua tekemään "oikeankin kokoisissa pyörissä", koska eihän sitä etukäteen tiedä. Ei sitä usein tiedä edes ennen kuin ajaa pidemmmän aikaa. Tämä on normaalia pyörän sovittamista itselle.



Vaikka saisikin tilattua kotiin testattavaksi palautusoikeuden varassa, en tiedä pitäisikö olla joku asiantuntija sanomassa näyttääkö ajoasento oikealta. Tuostahan puuttuu muuten lokarit ja seisontatuki, saakohan ne XXLällä lisättyä pyörään?

Ei sitä asiantuntijakaan pysty yleensä mitenkään järkevästi sanomaan, ellei maksa oikein pyörän sovittamissessioista isoa rahoja. Siellä mittaillaan lantion kulmia yms. Jos se tuntuu hyvältä, se on hyvä. Sitten vain kovaa ajoa.


Kun whitessa houkuttaa edullisuus, niin saattaisin kuitenkin kallistua Konan puolelle mikäli se on "varma valinta".
Ei se ole sen varmempi. Itse näen, että päinvastoin, koska tarvittaessa tuolla hinnanerotuksella säädättää pyörän mieleisekseen. Ei mikään takaa, että Kona sopisi paremmin. XXL:n huolto-ohjelma on lisäksi sinun kaltaisellesi kullan arvoinen, vastaava tulisi isona summana vielä tuon Konan päälle.



Tuostahan puuttuu muuten lokarit ja seisontatuki, saakohan ne XXLällä lisättyä pyörään?

Varmasti saa. Lisäksi onhan muita pyöräpajoja, joista voi ostaa nuo erikseen asennuksineen.

Generalist
15.04.2020, 23.54
Foorumin uudelta jäseneltä tuore Kona-kokemus, joka ehkä avittaa ketjun aloittajaa pyörän koon pohdinnassa. Olen melko samoissa mitoissa (171,5 cm/82 cm) ja v. 2020 Dew-sarjan pyörän omistaja. Koko M tuntui aluksi hieman pitkältä, mutta on osoittautunut nappivalinnaksi. Pitkäraajaisena ja -selkäisenä naisena painopiste jakautuu tasaisesti sekä satulalle että ohjaustangolle, ehkä himpun verran enemmän tangolle. Unisex alumiinirunko on sopivan jyrkkä ja vankka. Vaihteisto toimii moitteetta. Satula on mukava ja tanko leveä, ohjausote erinomainen. Pyörä on uskomattoman kevyt ajaa ja helppo käsitellä. Vahva suositus Dew:lle!

hiilikuitumies
16.04.2020, 01.25
Pitkäraajaisena ja -selkäisen
Tuota kauttahan tuota kannattaa pohtia. Mutta edelleen korostan: kahden koon erot ovat pieniä, kunhan ei osta hankalan korkeaa, mutta siitä ei ole tuossa riskiä. Esim. Kona Dew. Kun ensin säädetään satulan pituussuunnassa suhteessa polkimiin eli samalla myös keskiöön, niin sen jälkeen S:n ja M:n ero on vain 2,5 cm. M:n ja L:n 1,6 cm. Siis käytännössä istuttaessa samalla paikalla suhteessa polkimiin, toisessa tanko on vain tuon verran kauempana, eikä pyörillä ole muuta olennaista eroa.

Tuosta seuraa, että jos kokee erehtyneensä, virhe on helppo korjata yhdellä osavaihdolla: pidempi/lyhyemmi stemmi. Sentin tai kahden muutos ei vaikuta olennaisesti käsittelyyn. Tosin lyhyemmäksi pyörää on usein fiksumpaa tehdä vaihtamalla vähän enemmän taaksepäin kaartuva tanko, minkä moni tekee muutenkin, koska tykkää, että ne ovat parempia ranteille. Jos on kokojen välissä, niin se erhehän on tuotakin pienempi, sentin luokkaa. Eikä tuota aina edes tiedä, kunnes ajaa riittävän pitkään. Kaupassa toinen voi tuntua hyvältä, mutta huomaakin vasta viikkojen ajamisen jälkeen, että tuntuisi paremmalta, jos onkin vähän pidempi tai lyhyempi asento. Tottumuskin vaikuttaa. Jos on vaikkapa ajanut turhan pitkällä pyörällä vuosikaudet, menee aikaa huomata, kuinka entinen normaali ja siten hyvän tuntuinen olikin aika huono.

Ketjun aloittajalle sanoisin, että ostaa sen XXL:n pyörän 16-tuumaisena, koska 18":n tuollainen pyörä on normaalisti lähes kymmenen senttiä pidemmälle ihmiselle täsmälleen sopiva. Jos olisi geometriataulukko saatavilla, tämä olisi helppoa kertoa, mutta nyt joutuu olettamaan, että tuo 18 on normaali 18 tuumaa, joten silloin kokoa pienempi on 170-senttiselle naiselle parempi. Se on niin edullinen vieläpä mukana tulevina huoltoineen, eikä tuo Kona ole mitään niin ihmeellistä, että kannattaa maksaa 2-3-kertaisesti.

Mohkku
16.04.2020, 10.15
Sen mitä oman talouden aikuisten pyöristä (1000-2500 €) on kokemusta, ensihuollot on tehty liikkeessä (ei varsinaisia vikoja, mutta ehkä esim. pinnat on siitä tuossa vaiheessa tarkistaa), sen jälkeen huollon tarve on ollut lähes 100% pesua ja voitelua. No, kiekot uusin yhdestä pyörästä, kun peräpyörän veto yhdessä kauppakassien kanssa taisi olla takakiekolle liikaa.

Lasten pyörissä on käytetty halvempia komponentteja ja niissä on ollut tarve säätää pyörien laakereita ja vaihtaa vaseliinit (nahkea ja karkea pyöriminen, kuulemma normaalia halvoissa navoissa, mutta ei tullut huoltamallakaan hyviksi), jatkuva jarrujen säätötarve ja lopulta vaihdettu parempiin (Tektron vannejarrut mallia läkkipelti), levyjarrujen vaihto (uudesta saakka huonosti toimivat, ei saanut millään huollolla edes hetkeksi kunnollisiksi), vaihtajan säätöä, korvattu alkuperäiset raskaat ja kankeat renkaat paremmin rullaavilla jne.

Nyt on käytössä rungon ympärille rakennetut lasten pyörät, kun sopivia ja sopivilla komponenteilla varustettuja ei ollut markkinoilla. Ei ongelmia.

Vastaavaan tulokseen hinnan vaikutuksesta laatuun on tultu pariin otteeseen TM:n pyörätesteissä. Mainitsinkin jo 300 euron testistä. Tonnin maasturitestissä todettiin, ettei testin aikana tarvinnut pyörille tehdä juuri mitään, kun edeltävässä 600 euron maasturitestissä säätötarvetta useissa pyörissä ilmeni. Enää ei mitään varsinaisia osien särkymisiä ollut, kuten 300 euron pyörien kohdalla.

Vaikka siis perustason komponentit uutena toimisivatkin riittävän hyvin, riski ongelmien osalta kasvaa niitä käytettäessä. Ladassa ja Toyotassa nyt vaan on muutakin eroa kuin hinta. Jälkimmäinen saattaa olla myös miellyttävämpi käyttää. Mutta jos ei koe halvan pyörän huollattamista ja korjauttamista xxl:n huollossa useammin kuin hiukan laadukasta pyörää, millään ei estä tällaista harrastusta itselleen hankkimasta. Toivottavasti xxl huo toimenpiteet tekee odottaessa, eikä esim. viikon jonon jälkeen.

Padex
16.04.2020, 10.52
^ No joo, mutta siinä halpiksessa on 1x8 -voimansiirto ja Tektron mekaaniset levyjarrut. Ei kai kovin riskialttiilta säätöhässäkältä kyllä vaikuta?
Esim. tyttären pyörässä ei ole 4 vuoteen tarvinnut vastaavia osia säädellä lukuunottamatta jarrulevyn hankausta. Senkin XXl hoiti ilmaisen huollon yhteydessä ilmaiseksi.
Ja kaipa ne pyörien navan laakerit voi huollattaa esim kahden vuoden välein, niin ei ala laakerit paukkumaan.

Leewi
16.04.2020, 11.34
Jos aloittaja vertaa konaa ja whitea autoihin. Kona voisi olla A-Mallin mersu (26-40 te) ja white joku kia rio (14-23te). Ostaako opiskelija uuden mersun?

Mohkku
16.04.2020, 12.02
AMK:n kadunvarsia katsoessani en voi kuin hämmästellä autovalikoimaa, kun vertaa sitä oman opiskeluaikani kalustoon. Mutta ehkä ei sittenkään kannata alkaa verrata polkupyöriä autoihin, se taitaa helposti johtaa harhaan. Opiskelija ei ehkä osta uutta Mersua, mutta Konan tms. polkupyörän voi aivan hyvin ostaa.

Halvoista laakereista ei tule huoltamallakaan hyviä. Eikä renkaista, vaikka miten pumppaisi niihin ilmaa. Mutta jos nämä puutteet hyväksyy, silloin ei 300 euron pyörästä tule pettymystä.

Padex
16.04.2020, 12.07
Tuossa muuten Mohkkun TM-pyörätestin ylivoimainen voittaja alle 300 euron pyöristä vuodelta 2012. En tuollaista suosittelisi itse, vaikka moitteeton olikin. Onhan White nyt paljonnykyaikaisempi vehje. Kehitys kehittyy, ei kannata jumiutua menneisiin asenteisiin.

https://www.facebook.com/stadium.finland/photos/uutuuspy%C3%B6r%C3%A4mme-oli-selke%C3%A4-testivoittaja-alle-300-py%C3%B6r%C3%A4testiss%C3%A4-tm122012-py%C3%B6r%C3%A4%C3%A4-s/402522583132704/

Tässä testin pyörät, ne on alle 300 euron pyörien näköisiäkin vuodelta 2012.

https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu-alle-300-euron-polkupyorat/

Mohkku
16.04.2020, 13.23
Jos uskot, että kahdeksassa vuodessa on tuossa hintaluokassa alettu tehdä laadultaan ongelmattomia pyöriä, sitten vain ostamaan sellaista.

Minä en usko.

Padex
16.04.2020, 14.02
Jos uskot, että kahdeksassa vuodessa on tuossa hintaluokassa alettu tehdä laadultaan ongelmattomia pyöriä, sitten vain ostamaan sellaista.

Minä en usko.

Uskon mie. On kokemuksia ongelmattomasta 200 euron Whitesta, oli tarjouksessa joskus. Kesät talvet poljettu 3 vuotta jo ongelmitta. Ei oo vanteissa tai renkaissa ongelmia. Tai no etujarrupalat oli liian pehmeet niin pyörän kyljet hieman musteni. Vaihoin Clarksin elitet. Huolloissakaan ei ole vielä jaksettu käyttää.

http://whitebikes.fi/bikes/velo-city-signature-3-ane-2/

hiilikuitumies
16.04.2020, 20.34
Kunnon pelottelut käynnissä täällä. Kun niille navoillehan voi tuollaisessa pyörässä käydä niinkin hinnasta riippu...en ehkä kuitenkin, että joku narkkari pöllii kiekot rungostaan lukitusta pyörästä. Vasta näin kuvan lukitusta pyörästä, josta oli ruuvattu irti etuhaarukkaa myöten tanko ja kiekot ja satula tolppineen. Shimanon Acera-navat lämmittävät silloin vain varkaan mieltä. Jos navat kuitenkin hajoavat, uuden kiekkoparin saa satasella. Jos keskiö hajoaa, niin uuden keskiön vaihdattaa kampineen satasella. Tai ehkä kaikki menee hyvin ja saa ajella huoletta ylimääräistä rahaa taskussaan. Minä itse pelkään enemmän varkaita kuin sitä, että peruskäytössä XXL:n myymä peruspyörä hajoaa käsiin. Siinähän on takuukin ja ne ilmaiset huollot. Ei olisi hyvää bisnestä myydä pyörää pienellä katteella ja käyttää sitten henkilötyötunteja siihen, että ne hajoilevat vähän väliä. Miksi XXL tekisi sellaista omassa merkissään? Kyllä siellä varmasti on katsottu, että laitetaan halpaa, mutta ihan toimivaa "kiinanapaa".

Joku aiemmin mainitsi renkaat. Renkaistahan tingitään yleensä tonnin pyöriinkin asti ja jopa ylitse. Tyypillistä on, että pyörässä tulee mukana alle 15 euron halpaversio jostain nimekkäästä renkaasta. Nehän on ovat kulutustavaraa, jos ensiasennusrenkaita vakavampi harrastaja viitsii edes käyttää loppuun. Minä en viitsinyt omassani, vaan laitoin ne saman tien myyntiin ja ostin mieleiset tilalle.

My 2 cents. Jos itse ostaisin kaupunkipyörää, ostaisin näillä näppäimin tuon Whiten, koska uskaltaisin sen tuonne jättääkin rosvojen armoille.

Mohkku
17.04.2020, 09.48
Itse en löytänyt tietoa, jonka mukaan tuossa pyörässä olisi Aceran navat.

Katselin kerran lukkopolkimia. 40 euron Shimanossa oli laakerikuulat näkyvissä. En veikkaa niillekään pitkää ikää. Valitsin tuolloin 85 euron polkimet. Voi olla, että maksan joskus turhasta, kun pyrin välttelemään turhan halpoja ratkaisuja. Uskon kuitenkin, että säästyn monelta murheelta ja se kuittaa mahdolliset ylilaadun hankintakustannukset.

Renkaat on monesti ensiasennuksena huonot vähän kalliimmmissakin pyörissä. Dewissä on kuitenkin jo perusmallista alkaen WTB Horizonit, jotka maksaa Saksassa 42 €/kpl ja Suomessa n. 50 €/kpl. Painoa n. 500 €/kpl ja saanut useissa testeissä kehuja.

Mutta näitä painotuksia aloittaja joutuu nyt miettimään. Varastamisen riski toki pitää huomioida, eikä ole huono ajatus satsata lukitukseen hiukan enemmän kuin itsestä tuntuisi tarpeelliselta. Varashan todennäköisesti ottaa sen, minkä helposti mukaansa saa. Vaikka osaava ja hyvin varustautunut varas saa melkein minkä tahansa pyörän mukaan 10 sekunnissa, suuri osa varkaita tuskin tuolla tavoin toimii. Kun vieressä on kevyemmin lukittu pyörä, olkoon vaikka vähän halvempikin (tai ainakin näyttää siltä), todennäköisesti se lähtee ensin.

Leewi
17.04.2020, 11.57
Katselin kerran lukkopolkimia. 40 euron Shimanossa oli laakerikuulat näkyvissä. En veikkaa niillekään pitkää ikää. Valitsin tuolloin 85 euron polkimet. Voi olla, että maksan joskus turhasta, kun pyrin välttelemään turhan halpoja ratkaisuja. Uskon kuitenkin, että säästyn monelta murheelta ja se kuittaa mahdolliset ylilaadun hankintakustannukset.

Upea esimerkki. Halvimmat shimanot eli M520 maksaa noin 27 euroa. Todella pitkäikäiset ja ongelmattomat. Hintaerokin (3x) osuu juuri keskusteluun.

hitlike
17.04.2020, 12.15
Jos uskot, että kahdeksassa vuodessa on tuossa hintaluokassa alettu tehdä laadultaan ongelmattomia pyöriä, sitten vain ostamaan sellaista.

Minä en usko.

Toki voi olla jos liikkuvia osia on tarpeeksi vähän. Huolettomin/varmatoimisin pyörä mitä mulla on ollut oli 200€ hi-ten sinkula. Huomattavasti enemmän on joutunut ropaamaan 4k€ cycloa ja 2.5k€ jäpäriä kun niis alkaa olla jo ominaisuuksia. Vertaisin tuota Whiteä siihen sinkulaan, keskiöt & navat varmaan saman kaltaista tavaraa ja 8s Altus kyllä vaihtaa kun nappia painaa, eikä pakan ja ketjun vaihtoon kausihuollossa mene 300 euroa vaan alle 30.

Lisään vielä, ja aloittajalle erityisesti painottaen, hintaa enemmän pyörän kestävyyteen ja toimivuuteen vaikuttaa sen pito eli pienet kotihuoltotoimenpiteet. Aika-ajoin ketjun puhdistus ja öljyäminen, vaihteiston ja pyörän puhdistus, ja erityisesti oikein säilyttäminen (ei koskaan yötäpäivää ulkona ilman katosta sateessa, vaan kuivassa tallissa/katoksessa).

hiilikuitumies
17.04.2020, 18.03
Itse en löytänyt tietoa, jonka mukaan tuossa pyörässä olisi Aceran navat.

Missä pyörässä? Kunhan heitin vain esimerkkinä siitä, mitä jossain n. 800 euron pyörässä tyypillisesti on.

frostyalmond
02.05.2020, 13.01
Ostin XXLän pyörän ja olen ajellut sillä nyt yhteensä noin 4h verran. Tähän mennessä todella tyytyväinen ja iloinen että rahaa säästyi! Kiitos vinkeistä erityisesti hiilikuitumies!

hiilikuitumies
02.05.2020, 19.32
Ostin XXLän pyörän ja olen ajellut sillä nyt yhteensä noin 4h verran. Tähän mennessä todella tyytyväinen ja iloinen että rahaa säästyi! Kiitos vinkeistä erityisesti hiilikuitumies!
Hienoa, että ostos vaikuttaa onnistuneen!

Padex
02.05.2020, 22.09
Hienoa, että ostos vaikuttaa onnistuneen!

Jep, kiva että tulit kertoon kokemukset.

frostyalmond
02.05.2020, 22.18
Niin ja kiitokset tietysti myös Padex pyörän alun perin ehdottamisesta!

hiilikuitumies
03.05.2020, 09.09
Niin ja kiitokset tietysti myös Padex pyörän alun perin ehdottamisesta!
Kyllä. Erinomainen bongaus häneltä. Kerrotko vielä, minkä koon päädyit ostamaan?

frostyalmond
03.05.2020, 11.41
Kyllä. Erinomainen bongaus häneltä. Kerrotko vielä, minkä koon päädyit ostamaan?

Koko 16''. Jonkin verran eri säätöjä on tullut testailtua, mutta kuuluu varmaan prosessiin etenkin kun on itselle uusi ajoasento. Aluksi ranteet kipeytyi, mutta asia korjaantui heti kun tajusin kääntää kädensijat parempaan asentoon. Eilen tuli nostettua myös satulaa korkeammalle, ja nyt optimaalinen ajoasento tuntuu olevan aika lähellä. Ainoa mitä tuossa pyörässä ei saa säädettyä on ohjaustankoa ylöspäin, mutta ilmeisesti sen saisi halutessaan tehtyä lisäosalla? Tällä hetkellä ei kuitenkaan tunnu sille olevan tarvetta.

Puskis
03.05.2020, 12.23
Nettitietojen mukaan tuossa on muuten 74cm leveä ohjaustanko, mikä on tosi paljon pienirunkoiseen pyörään, varsinkin kun kyseessä ei ole edes maastopyörä. Vois hyvin lyhentää jonkun 10cm tai enemmänkin. Mulla ainakin tulee ranteet kipeeksi noin leveällä tangolla, jossa on noin vähän taivutusta taakse. Lisäksi ilmanvastus on ajaessa suurempi ja pyörä on vaikeampi saada mahtumaan mihinkään.

Tangon kaventaminen myös lyhentäisi ajoasentoa, eli sillä on samankaltainen efekti kuin tangon nostamisella.

hiilikuitumies
03.05.2020, 13.15
Ainoa mitä tuossa pyörässä ei saa säädettyä on ohjaustankoa ylöspäin, mutta ilmeisesti sen saisi halutessaan tehtyä lisäosalla? Tällä hetkellä ei kuitenkaan tunnu sille olevan tarvetta.
Nykyaikaisissa pyörissä sitä ei saa yleensä tehtyä kuin ostamalla uuden erimittaisen tangon tai sen kannattimen eli ns. stemmin.


Nettitietojen mukaan tuossa on muuten 74cm leveä ohjaustanko, mikä on tosi paljon pienirunkoiseen pyörään, varsinkin kun kyseessä ei ole edes maastopyörä. Vois hyvin lyhentää jonkun 10cm tai enemmänkin. Mulla ainakin tulee ranteet kipeeksi noin leveällä tangolla, jossa on noin vähän taivutusta taakse. Lisäksi ilmanvastus on ajaessa suurempi ja pyörä on vaikeampi saada mahtumaan mihinkään.

Olen tästä samaa mieltä. Nykymuotia on laittaa pienillekin ihmisille tosi leveät tangot. Niihin on aika hankala nojatakin, jos ei maastoajosta puhuta, kun joutuu ajamaan kädet niin leveällä. Jos jostain löytää rautasahan, niin ottaa tupit edestä ruuvattuaan samanmittaiset pätkät kummastakin päästä pois ja hivenen viilalla pyöristelee reunoja ja sitten vain tupit ja muut takaisin kiinni. Jokin 65 cm voisi olla aika sopiva lähtökohtaisesti tuollaiseen pyörään tuon mittaiselle. Mutta sitähän voi etukäteen hakea, kun laittaa kahvoja sisäänpäin. Sahaa ylimääräisen putken päistä pois vasta sitten, kun löytää sopivan leveyden.

Minä luulen, että se tekisi tuosta pyörästä mukavamman ajaa.

TERU
03.05.2020, 15.57
Varmasti ajo paranee, kun tanko kapenee sopivaksi. Tieajoon tarkoitetun tangon leveys 170 cm kuskille minun mielestäni on alle 60 cm. Omasta tallistani löytyy yksi suoratankoinen, tässä tangon leveys on 58 cm ja kuski 174 cm, ajo on ihan tieajoa ja hyvin miellyttävää. Kippuratangot kahdessa ovat 42 cm leveitä.

Vähän ihmeellistä kun valmistaja ei huomioi pyörän koon perusteella putkiosien pituuksia, no tanko on sentään helppo sovittaa.