Näytä tavallinen näkymä : Cyclocrossia hankkimassa
Elikkäs aikeissa olisi aloittaa pyöräilyharrastus ja nyt kaipaisin vinkkejä/ehdotuksia pyörästä. Pyöräily tulisi painottumaan pääosin asfaltti- ja jonkin verran hiekkateille. Hankalempaan maastoon tuskin tulee haluja päästä, koprkeintaan jotain hyviä polkuja yms. Cyclocross olisi siis ilmeisesti aika järkevä valinta? Pituutta löytyy 181cm ja jalan sisämitta 85cm, joten pyörän koko olisi silloin varmaankin 56cm. Hinta saisi kyllä ainakin alle 2000 jäädä.
Itse olen jotenkin iskenyt silmäni tämmöseen pyörään: https://www.cube.eu/en/2020/bikes/road/cyclocross-gravel/cross-race/cube-cross-race-pro-greynflashyellow-2020/. Olisiko kenelläkään kokemuksia kyseisestä pyörästä, tai muita kommentteja varusteista tai yms.
Kaikenlaiset vinkit ja kommentit on tervetulleita, kun hirveästi tietoa ei itsellä ole.
Kiitos jo etukäteen!
Itsellä ensimmäiseksi kippurasarviseksi valikoitui Vitus Energie ja olen ollut tyytyväinen muuten paitsi satulaan, jonka testailut menossa. On Apex-vaihteilla, mutta nyt hyvässä alessa Rival-versio:
https://www.wiggle.co.uk/vitus-energie-vr-cyclocross-bike-rival-2020/
Menee kyllä aika reilusti alle budjetin ja tuohon 2000 euroon saa jo hiilikuituisiakin.
En kyllä ihan ensinmäiseksi alumiinista hankkisi, saattaa olla aika kova, teräs mielestäni harkinnan arvoinen...
Elikkäs aikeissa olisi aloittaa pyöräilyharrastus ja nyt kaipaisin vinkkejä/ehdotuksia pyörästä. Pyöräily tulisi painottumaan pääosin asfaltti- ja jonkin verran hiekkateille. Hankalempaan maastoon tuskin tulee haluja päästä, koprkeintaan jotain hyviä polkuja yms. Cyclocross olisi siis ilmeisesti aika järkevä valinta? Pituutta löytyy 181cm ja jalan sisämitta 85cm, joten pyörän koko olisi silloin varmaankin 56cm. Hinta saisi kyllä ainakin alle 2000 jäädä.
Itse olen jotenkin iskenyt silmäni tämmöseen pyörään: https://www.cube.eu/en/2020/bikes/road/cyclocross-gravel/cross-race/cube-cross-race-pro-greynflashyellow-2020/. Olisiko kenelläkään kokemuksia kyseisestä pyörästä, tai muita kommentteja varusteista tai yms.
Kaikenlaiset vinkit ja kommentit on tervetulleita, kun hirveästi tietoa ei itsellä ole.
Kiitos jo etukäteen!
Tuo Cube on ihan kelpo vaihtoehto, ja saa myös kotimaasta hankittua. Ei alumiinisessa cyclocrossarissa mitään vikaa ole, sellaisella on varmaan aika moni harrastuksensa aloittannut.
Itselläni oli joskus vastaava Cuben crossari, ihan kiva ajella. Tuohan ei sitten ole geometriansa puolesta mikään "endurance" fillari, vaan ajoasento on vähän matalampi. Jotkut tykkää, toiset ei.
Harrastushan kannattaa aloittaa sellaisella kamppeella, että sitä tekee mieli jatkaa mutta ei siihen mitään pro -tason fillaria tarvitse. Toki jos kaksi harrasteyksikköä polttelee taskussa ja pyörää tekee mieli, niin varmaan itse harkitsisin kuituista versiota paremmilla vaihdeosilla: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-cross-race-c-62-pro-carbon-n-green-895765
En ole ketjun aloittaja, mutta samanlainen tilanne edessä itselläkin. Soveltuuko kuituinen ympärivuotiseen käyttöön?
Ei itse runkomateriaali rajoita, mutta onko noissa pitkille lokareille suoraan kiinnityspaikat niin en osaa sanoa.
Juu, ihan sama mikä materiaali on, tarkoitin että alurunko saattaa olla kova mutta usein ihan runkokohtainen... Fillaritorilla on aika mielenkiintoinen teräs All-City kaupan, jonkun senkaltaisen itse hankkisin...
Alusen jälkeen menin ja testasin vuosi sitten teräsnorcoa, gravelia siis ja rahathan siinä meni. Mutta eipä ole kaduttanut..
^Omasta mielestä juuri cyclo/gravelissa tulee teräksen parhaat ominaisuudet ilmi.
^Omasta mielestä juuri cyclo/gravelissa tulee teräksen parhaat ominaisuudet ilmi.Epäilemättä, mulla tosin noi asfalttiosuudet niin pahaa mosaiikkia, että moni soratie on tasaisempi.. [emoji23]
Näyttäs myös Planet X:n pyörät olevan tällä hetkellä aika edullisia. Space Chicken tai Free Ranger 1299€.
Itsellä ei ole kokemusta kuin alumiinista, niin ei osaa parempaa vielä vaatia mutta tietäähän sen jos jotain kokeilemassa käy mitä siitä seuraa... Ehkä mulla onkin hyvä satula ja paska pyörä? Tosin en kyllä ajaessa keksi mitään moitittavaa.
^Joskus ajoin Kona Rove ST:llä ja AL:llä, sama geo ja ero kuin yöllä ja päivällä. En toki väitä että kaikki alurunkoiset kovia, toisaaltaan en ole moisia edes omistanut muutamaan vuoteen.
Jokaisella makunsa, nytkin odottelen Cinellin teräsrunkoa Saksasta edellisen teräksisen tilalle...
Tuohan ei sitten ole geometriansa puolesta mikään "endurance" fillari, vaan ajoasento on vähän matalampi. Jotkut tykkää, toiset ei.
Harrastushan kannattaa aloittaa sellaisella kamppeella, että sitä tekee mieli jatkaa mutta ei siihen mitään pro -tason fillaria tarvitse. Toki jos kaksi harrasteyksikköä polttelee taskussa ja pyörää tekee mieli, niin varmaan itse harkitsisin kuituista versiota paremmilla vaihdeosilla: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-cross-race-c-62-pro-carbon-n-green-895765
Okei, vaikea sanoa olisiko itselle mieluisampi matalampi vai pystympi ajoasento, kun ei ole mihin verrata. Kokeilemallahan se selviäisi. Taitaa nuo Cuben cross racet kumminkin ajoasennoltaan pystympiä olla kuin puhtaat maantiepyörät?
Kiinnostava vaihtoehto tosiaan tuo mitä ehdotit. Ei tarvisi satsata paljoa enempää ja ilmeisesti olisi ominaisuuksiltaan selvästi parempi. Nälkähän täs selailles kasvaa!
Taitaa nuo Cuben cross racet kumminkin ajoasennoltaan pystympiä olla kuin puhtaat maantiepyörät?
No ei varsinaisesti, vaan geometria on pitkä ja matalahko, jos vaikka vertaa Cannondalen tai Trekin vastaavan kokoisiin cyclocrossareihin. Kannattaa ehkä käydä kokeilemassa, jos aikaisempaa kokemusta ei ole. Erot ei toki ole isoja, sentti tai puolitoista, ja pyörään saa toki korkeutta jättämällä spacerit stemmin alle. Voi olla että pyörä sopii ihan hyvinkin, mutta kannattaa siis tiedostaa että pyörissä on eroja.
En ole ketjun aloittaja, mutta samanlainen tilanne edessä itselläkin. Soveltuuko kuituinen ympärivuotiseen käyttöön?
Taitaa kuitu olla nimenomaa ainut materiaali joka ei mene miksikään suolaliejuista tai muusta vastaavasta. Alu hapettuu ja teräs ruostuu, kuitu on ikuista.
dummerweise
11.04.2020, 14.52
Multa löytyy kolme vuotta vanha versio tuosta Cube Cross Race pyörästä. Pyörä on ollut pääasiassa työmatka-ajossa ja vuodessa sillä kertyy kilometrejä reilu viisi tonnia. Olen 175 cm naisihminen ja jalan sisämitta 84 cm, runkokokona tästä pyörästä 53 cm.
Cube on ajanut ja ajaa edelleen asiansa hyvin työmatka-ajossa. Ekaksi ns. kunnon pyöräksi tuo Cube on osoittautunut oikein mainioksi omalla kohdallani, vaikkakin nälkä kasvaa syödessä. Talli on sen jälkeen laajentunut hiilikuituisella maantiefillarilla ja am-jäykkäperällä. Täpäristäkin haaveilen.
Jos aloittaja löytää tuon jostain hyvällä hinnalla ja geometria koeajon jälkeen vaikuttaa hyvältä, niin mikä jottei. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että pian haluaa kuitenkin uuden pyörän kun hommasta innostuu. Se on varmaan edessä ihan riippumatta siitä minkä pyörän ostaa...
Rohkenen suositella BMC CXA01 pyörää. Huoltoystävällinen, hyvät mahdollisuudet kiinnittää lokarit tai tavarateline. 1x11 voimansiirto, hydraaliset levarit jne.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.