Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Akun vaihtaminen suurempaan



sPaavo
09.04.2020, 09.48
Hei,

Minulla on käytössä VeloCityn sähköpyörä ja tämän mukana on tullut 36v 10Ah akku. Nykyinen akku alkaa olla jo parhaat aikansa nähnyt ja nyt olen harkinnut uusivani akun. Vakio akun saanti tuntuu olevan näinä päivinä hankalaa ja tarjolla tuntuisi olevan enemmän suuremmalla varauksella (Ah) olevia akkuja.

Onko kokemuksia jos vakio akun tilalle hankkisi suuremmalla varauksella olevamman akun? Esim. 36v 15Ah tai suuremman? Kestääkö muu sähköpyörän laitteisto tällaista muutosta tai pitäisikö jotain muuta huomioida?

MiG-77
09.04.2020, 10.00
Kunhan jännite on sama (36V), niin sähkövaraus voi olla mitä vaan (ja liittimet, kiinnitykset, yms toki pitää olla samat mitkä voivat olla pyöräkohtiaisia ellei itse halua modailla).

Oatmeal Stout
09.04.2020, 14.18
Samoin voi harkita akun uudeleen kennottamista:
https://www.akkupojat.fi/palvelut/kennotuspalvelu
http://www.ecakit.fi/s/Akkujen%20kennotus (https://www.akkupojat.fi/palvelut/kennotuspalvelu)

oppes
09.04.2020, 17.07
Hei,

Minulla on käytössä VeloCityn sähköpyörä ja tämän mukana on tullut 36v 10Ah akku. Nykyinen akku alkaa olla jo parhaat aikansa nähnyt ja nyt olen harkinnut uusivani akun. Vakio akun saanti tuntuu olevan näinä päivinä hankalaa ja tarjolla tuntuisi olevan enemmän suuremmalla varauksella (Ah) olevia akkuja.

Onko kokemuksia jos vakio akun tilalle hankkisi suuremmalla varauksella olevamman akun? Esim. 36v 15Ah tai suuremman? Kestääkö muu sähköpyörän laitteisto tällaista muutosta tai pitäisikö jotain muuta huomioida?

Ei niin mitään merkitystä kunhan jännite on 36V.

sPaavo
09.04.2020, 18.42
Kiitos neuvoista. Pitääkin miettiä vaihtoehtona tuota uudelleen kennottamista.

ebike-harrastelija
10.04.2020, 10.43
Samoin voi harkita akun uudeleen kennottamista:
https://www.akkupojat.fi/palvelut/kennotuspalvelu
http://www.ecakit.fi/s/Akkujen%20kennotus (https://www.akkupojat.fi/palvelut/kennotuspalvelu)


Akkupojat ei taida kuitenkaan kennottaa li-ion akkuja:
"KENNOTUSPALVELU
Akkupojat tarjoavat asiantuntevan työkaluakkujen (NiCd ja NiMH) ja harrasteakkujen kennotuspalvelun."

ECAKIT Oy sen sijaan kyllä, valmiinakin näyttää löytyvän:
http://www.ecakit.fi/kategoria/107/polkupyoran-akut

Itsellä sama tilanne edessä, alkaa vanha tarakka-akku osoitella hiipumisen merkkejä.

jpuu
10.04.2020, 14.38
Eipä ole halpaa hommaa kennotaminenkaan ja mahtaako akku toimia sen jälkeen.

oem
10.04.2020, 14.51
Ei ole omaa kokemusta kennotuttamisesta.
Uuden akun ostaminen EU-verkkokaupasta lienee vaihtoehto joka kannattaa selvittää ensin.
Vanhasta akusta saattaa löytyä tyyppinumero vaikka valmistaja olisikin salattu.
Kun pääsee alkuun, saattaa sama akku löytyä muun valmistajan pyöristä vaikka niitä ei suomessa myytäisikään.
Kuvahausta kannattaa alottaa ja osto oman harkinnan mukaan kun on varmistanut myyjältä sopivuuden ja hinnan.

oppes
10.04.2020, 15.35
Eipä ole halpaa hommaa kennotaminenkaan ja mahtaako akku toimia sen jälkeen.

No miksi se akku ei toimisi uusilla kennoilla (mistäs muust ase akku koostuu kuin kennoista ja BMS:stä)

ebike-harrastelija
10.04.2020, 16.01
Eipä ole halpaa hommaa kennotaminenkaan ja mahtaako akku toimia sen jälkeen.Eiköhän Oy:llä joku vastuu töistään mahda olla. :)
Ja sivuilla todetaan, että vanhan akun mukana toimitettava myös laturi jotta voivat senkin toimivuuden tarkistaa.

jpuu
10.04.2020, 16.08
No miksi se akku ei toimisi uusilla kennoilla (mistäs muust ase akku koostuu kuin kennoista ja BMS:stä)

Niinpä. Tuskin noissa akuissa on mitään tsippiä, jolle pitää kertoa uudelleen kennotuksesta.

Mr_W
10.04.2020, 17.53
^ Ilmeisesti kaikkia akkuja ei voi uudelleenkennottaa, esim. uudempia Boschin. Ei toimi sen jälkeen. Näin olen ulkomailta lukenut.

oppes
10.04.2020, 18.24
^ Ilmeisesti kaikkia akkuja ei voi uudelleenkennottaa, esim. uudempia Boschin. Ei toimi sen jälkeen. Näin olen ulkomailta lukenut.

Vaikea ymmärtää mikä elektroniikka tunnistaisi sen akun kennon valmistajan. :D Tarinaa ja legendaa toki netissä piisaa...

jpuu
10.04.2020, 18.33
Shimanon patterissa näyttää olevan oma firmis. Tiedä sitten miten se reagoi esim. kennojen vaihtoon.

Mr_W
10.04.2020, 18.36
^^ Joo, toisaalta taas löytyi tietoa että jotkut kyllä uudelleenkennottavat Boschiakin ainakin Saksassa.

Vaatii kai kikkailua, jotta varaus pysyy bms:ssä vaihto-operaation ajan, eikä lopeta akun toimintaa kokonaan: "you need to hook up a fake pack in parralel while doing the swap so the bms doesnt commit suicide" - https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=86772

oppes
11.04.2020, 19.03
Shimanon patterissa näyttää olevan oma firmis. Tiedä sitten miten se reagoi esim. kennojen vaihtoon.

Ei se firmiskään mikään ajatusten lukija ole. Jos kennot vaihtuvat uusiin, niin ei noissa mitään "älyä", joka kertoo "olen Boschin hyväksymä" ole. Bosch-akun BMS varmasti sisältää valmistajan tiedot, mutta kennot taustalla eivät minkään sortin tietoa tuosta.

Nixuu
11.04.2020, 22.03
Ei se firmiskään mikään ajatusten lukija ole. Jos kennot vaihtuvat uusiin, niin ei noissa mitään "älyä", joka kertoo "olen Boschin hyväksymä" ole. Bosch-akun BMS varmasti sisältää valmistajan tiedot, mutta kennot taustalla eivät minkään sortin tietoa tuosta.

Joo ei bms tunnista kennojen valmistajaa ei tietenkään, mutta ongelmia on silti tiedossa. Yksi on esim Boschin tapauksessa se, että bms ei saa mennä virrattomaksi tai siitä tulee "kuollut". Saisi toki henkiin jos löytyy alkuperäinen firmis ja laitteisto leiskauttaa se sisään. Jota ei siis ole saatavilla (ainakaan firmistä).

Toinen ongelma on, että bms, niin Boschin, Shimanon kuin muidenkin laskee esim lataus-syklit. Sekä akun kuntoa (kennojen kuntoa) ja pitää "kirjaa" kuinka paljon kennojen kapasiteetti on laskenut ajan kanssa. Omassa avoimen systeemin akussa, näen nämä tiedot bt yhteyden yli, ja esim alkuperäisen kapasiteetin, ja nykyisen kapasiteetin kun kennot heikenneet ajan kanssa.
Nyt kun akkua lataa niin bms katkaisee latauksen kun päästään tähän nykyiseen kapasiteettiin.

Ja nyt kun vaihdat kulahtaneet kennot uusiin, niin sinun pitäisi resetoida bms:n laskurit, jotta peli alkaisi ns alusta. Mutta et voi sitä tehdä, jolloin bms laskee lataussyklejä olevan paljon, vaikka oikeasti ei olisi vielä yhtään. Samoin kennojen kunto ja kapasiteetti ovat niiden vanhojen kennojen mukaan, eli akku ei edes latautuisi täyteen kunnolla. Avoimessa järjestelmässä voit nyt nollata bms:n ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Boschin, shimanon jne vehkeissä et voi. Toki jos jollain nyt on keino siihen resetointiin niin fine, sitten seison korjattuna, mutta itsellä ei ole tiedossa keinoa resetoida bms alkutilaan.

jpuu
12.04.2020, 10.14
^Tätä juuri meinasin. Valtamerkki pyörien akkujen uudelleen kennotus ei ole ihan yksinkertainen juttu, koska siellä tosiaan asustaa hieman sitä älyä laskureineen ym. Uusi akku on järkevämpi hankinta vanhan alkaessa osoittaa hiipumisen merkkejä.

ebike-harrastelija
12.04.2020, 10.40
Eli ts. on taas tehty sellainen tuote, jota et voi itse korjata tai korjauttaa vaan pitää ostaa isolla rahalla saman valmistajan tuote. Ja entäs sitten kun akkua ei enää löydykään valmistajan hyllystä? Toimiva moottori kaikkine osineen kierrätykseen vain sen takia, ettei akun uudelleen kennotus onnistu?

En ole esim. Boschin mallistoja sen paremmin tutkinut, onko niissä akut kuinka laajasti yhteensopivia eri pyörämallien kanssa?

oem
12.04.2020, 10.41
^^Lisäksi vanha akku saattaa kelvata vara-akuksi jos vaikka 80-90% jäljellä.

jpuu
12.04.2020, 11.02
Toimii myös hyvin verkonpainona, jos siihen saa narun jotenkin kiinni:)

oppes
12.04.2020, 18.47
En nyt heti osta kaikkia tässäkin ketjussa esitettyjä rajoituksia, mutta jos nuo nyt edes osin pitävät paikkaansa, niin entistä suurempi syy mennä (jo aloittamallani) after-market / tarviketoimittajan osilla. Edelleen en usko, että se akku ymmärtää kennojensa valmistajasta mitään :D

Smo
12.04.2020, 19.04
Jos se on joku vanha napamoottorifillari Bafangilla ja kaksinapaisella liittimellä akku niin vaihtaa minkä vaan 36v tilalle. Jos on speciaaliliitin niin sitten menee mutkikkaammaksi säädöksi varmaan.


https://www.youtube.com/watch?v=Uo6jaLc9d_8

Nixuu
12.04.2020, 20.04
En nyt heti osta kaikkia tässäkin ketjussa esitettyjä rajoituksia, mutta jos nuo nyt edes osin pitävät paikkaansa, niin entistä suurempi syy mennä (jo aloittamallani) after-market / tarviketoimittajan osilla. Edelleen en usko, että se akku ymmärtää kennojensa valmistajasta mitään :D

Edelleen ei niin, eikä sen tarvitse. Edellä jo kerroin syitä. Lisäksi esim boschin systeemiin et voi laittaa muita kuin boschin omia akkuja, koska akun (bms) ja pyörän (moottoriohjain) välillä on kättelyä (handshake) / tiedonsiirtoa. Ja vasta kun akku ja moottoriohjain ovat "kätelleet" suostuu pyörä käynnistymään, ja ennen tätä kättelyä ei akku anna virtaa ulos jne. Siksi noihin ei voikkaan mitään tarvikeakkuja laittaa.

Itsellä valinta oli ehdottomasti avoimet laitteet, jolloin voi käyttää mitä akkua tahansa jne.

ebike-harrastelija
12.04.2020, 20.22
Itsellä valinta oli ehdottomasti avoimet laitteet, jolloin voi käyttää mitä akkua tahansa jne.

+1 tälle.

grebe
12.04.2020, 23.00
Toivoisin, että kun akkujen vaihto alkaa olla ajanohtaista ja markkinat kasvaa, niin akuista tulisi vaihtotarjouksia. Lupinella on ainakin ollut valojen akuissa tarjouksia, että lähetä vanha vaihdossa ja saat uuden edullisemmin. Tuntuu kyllä, että ukosta loppuu vuosien saatossa meno ennen akkua. Vuosi ja 3 500 km ajettu 704 Wh:n akulla ja 16 Wh taitaa olla kadonnut. Eli muutama kilometri rangea.

Aika monesta vaihtoehdosta joutuu luopumaan, jos vain avoin laite kelpaa. Tosin helpottaahan se valinnan vaikeutta.