PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hybridistä maantiepyörään?

Vuokralainen
08.04.2020, 11.48
Olen tässä vanhemmalla iällä (hiukan yli 50v.) löytänyt taas muutama vuosi sitten pyöräilyn. Pyöränä on tällä hetkellä suht laadukas hybridipyörä, mutta eihän se ihanteellinen maantielle ole, missä kuitenkin lenkit poikkeuksetta tulee ajeltua. Lenkeilläni on pituuttä ihan mukavasti eli viime kesänä tuli ajettua useita yli satasen lenkkejä ja pisin oli hiukan alle 200km.

Houkutus maantiepyörän hankkimiseksi on siis suuri, mutta aikuisopiskelijan budjetti tuo vähän haasteita pyörän hankkimiselle. Kun mä nyt kuitenkin viihdyn tuolla maanteillä, niin olisiko se vaan järkevintä hankkia kunnon maantiepyörä vai olisiko järkeä hankkia esim CC. Onko niissä ajoasennoissa yms kamalasti eroja?

Budjetti mulla olisi maksimissaan 1500€, mihin pitää sisältyä myös polkimet ja kengät. Saako tohon rahaan mitään järkevää ja löytyykö suosituksia? Pituutta mulla on yli 190cm ja painoa hivenen vajaat 100kg.

Mohkku
08.04.2020, 12.05
Mielestäni ajonautinto kasvaa käyräsarvisella pyörällä, mutta varsin henkilökohtainen juttuhan tämä on. Kannattaa yrittää saada kokeiltavaksi pyörä, jotta voi yrittää arvioida hankinnan kannattavuutta. Toinen vaihtoehto on virittää nykyistä pyörää esim. erilaisella ohjaustangolla, innerbarendseillä tms. ratkaisuin. Myös lukkopolkimet voi siihen laittaa. Itselläni on Shimano XT-yhdistelmäpolkimet, joten pyörää voi käyttää arjessa myös ilman lukkokenkiä.

Toinen mielipiteitä jakava asia, jossa oikeaa ja väärää vastausta ei ole, on maantiepyörän tyyppi. Minun suositukseni on krossari eli cyclo tai gravel, koska se sietää huonompia teitä kuin kapearenkainen maantiepyörä. Alemman luokan sivuteiden päällysteen kunto heikkenee jatkuvasti, joten halkeamien kanssa ei tarvitse olla yhtä tarkkana 35...40 mm renkaalla kuin 25...28 mm renkaalla. Myös soratieosuudet tuo mahdollisuuksia reitinvalintoihin.

Budjetissasi pyörän hinnaksi jää n. 1200 €, mikä on tiukka, mutta mahdollinen. Mallikohtaisia suosituksia en voi antaa.

SamiMerilohi
08.04.2020, 12.18
https://www.canyon.com/en-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/endurace-al-disc-6.0/2393.html?dwvar_2393_pv_rahmenfarbe=BU%2FBK

Tässä on aika hyvä paketti vähän yli tonnilla, tänään vielä 10 % alennuksessa. Laitoin eilen samanlaisen itselleni tilaukseen. Levyjarrujen ansiosta tähän saa myös vähän leveämmät renkaat. Valmistajan mukaan 30 mm on maksimi, mutta monet sanovat että 32 mm mahtuu. 30 mm renkaat ovat vielä maantiellä nopeat, mutta niillä pärjää jo vähän huonommallakin pinnalla. Suomessa on lähtökohtaisesti niin huonokuntoiset tiet, että oman kokemukseni mukaan 25 mm on vähän liian kapea rengas vaikka ajaisi pelkkää maantietä. 28-30 on parempi ja tuossa tuleekin vakiona laadukkaat 28 mm leveät kumit.

TERU
08.04.2020, 13.11
^ Tuollainen maantiepyörä, joka on tarkoitettu pitkien taipaleiden ajoon, mutta ei ole vielä ihan kisakireä tyypiltään sopii tosihyvin hybridin rinnalle, rengastila riittää ja antaa pyöräilystä hyvin paljon enemmän kuin hyväkään hybridi.
Omasta tallista löytyy myös sekä suoratankoinen että jopa kaksi maantietankoista välinettä, nautittavia nuo ovat kaikki ajokkeina.

nure
08.04.2020, 13.21
XXL:n tarjouksia kannattaa seurata, oli viimeksi yövuorossa Feltin hiilikuituinen Ultegran osilla 1300€, 700€ alennusta, vannejarruilla kylläkin...

teeässä
08.04.2020, 13.25
Olen vähän pidempi kuin ketjun aloittaja ja painokin keikkuu samoissa lukemissa. Olin samassa tilanteessa muutama vuosi sitten ja päädyin Canyonin endurace AL 7.0:aan. Joitakin satoja kilometrejä meni totutteluun ja oikean mittaisen stemmin sekä ennenkaikkea oikean satulan löytämiseen. Mutta sen jälkeen olen ollut vain ja ainoastaan tyytyväinen valintaani vaihtaa hybridistä maantiepyörään.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Moska
08.04.2020, 15.06
Itse olen kanssa lähtenyt hybridistä liikkeelle, mutta jo samana kesänä piti hommata maantiepyörä (Merida Scultura CF) ja puolitoista vuotta siitä cyclo. Sulat ja puhtaahkot ajat menee melkein pelkästään Sculturalla ja talvet/sorat cyclolla. Hybridi on jäänyt tosi pahojen jäätikkökelien pyöräksi ISPien ansiosta, mutta jos saisi joskus hommattua monstercrossin niin voi olla että myös cyclon ajot jäisi vähiin.
Kippurasarvinen on sitten todella tarkka geometrian suhteen, väärällä mitoituksella oleva runko voi olla säätämätön paikka ja silloin kyllä saa väärän kuvan koko pyörätyypistä.

TERU
08.04.2020, 17.01
Jos nyt omaa pyöräilyhistoriaa lyhkäsesti kertaa aktiiviajalta, niin oma alku oli monta vuotta yhdellä hybridillä, monta niitä ehti olla ja jokaisella runsaasti ajoa. Olin sitä mieltä, että olen yhden vaimon ja yhden pyörän mies.

Takki käänty, kun kokeilin kolmena kesänä hybridin rinnalla ikivanhaa maantiepyörää, totesin maantietankoisen antavan pyöräilystä sen mitä pyöräily voi parhaimmillaan antaa. Tuli toinenkin kippuratankoinen ja suora katosi. Takki kait on taas kääntynyt, kun tallista löytyy molemman tyyppistä tankoa.

Tangon muodosta riippumatta pyörän pitäis olla niin sopivan kokoinen rungoltaan, että sen saa hiotuksi putkiosilla tarkasti itselle täysin sopivaksi. Sellaisella ajo on nautittavaa olipa kyseessä muutaman satasen väline tai monen tonnin hipo.

nure
09.04.2020, 08.09
^Itsellä ekat ns. paremmat pyörät olivat maantiepyöriä ja 90luvulla eka maastopyörä kun kyllästyin noihin tuubirenkaiden vaihteluun, nyt vanhoilla päivillä palannut käyrätankoisiin (vaikkakin välillä oli yksi modifoitu Kona DewDeluxe hybridi jossa omassa miestä yhdistyi kahden pyörän huonohkot puolet) ja nyt huomannut mitä menetti ajoasennossa suoraan tankoon verratessa. Olennaisinta aina on, kuten Teru sanoo, pyörän koko ja istuvuus kuskille, olkoon tanko sitten mikä tahansakin, tulihan täysjäykällä maasturillakin ajettua pitkiäkin lenkkejä ihan tyytyväisenä kun sopivasti säädetty maantielle...

TERU
09.04.2020, 15.17
Jäi tuossa ylempänä mainitsematta, että minulla ei koskaan ollut jousitettua etuhaarukkaa noissa hybrideissä, mutta painavia nuo olivat ja paljon sai tehdä kuhunkin työtä ajoasennon saamiseksi kohdalleen. Satulan sai helpommin, mutta tanko lähelle ja alas (alle satulatason) teetti jo hommia noissa, tankokin lyheni pala kerralaan. Tasangoilla ajan ja siitä johtuen tehtaan välitykset olivat aivan sopimattomat, kun olivat alpeille tarkoitetut, välitysten sovittaminen omiin ajoihin oli elämyksen arvoinen oivallus.

Olisko nuren Konasta voinut saada ajokelpoisen tiukalla paneutumisella?

nure
10.04.2020, 07.42
^Kyllä Kona oli aika trimmattu maantielle mutta runko oli hieman liian suuri puhtaaksi raaseriksi.

TERU
10.04.2020, 16.40
Mutta mihin katosi alkuperäinen kysyjä, jaarittelimmeko hänet ulos keskustelusta?

nure
10.04.2020, 17.29
^Yleinen ilmiö, kysytään ja unohdetaan...

Vuokralainen
16.05.2020, 10.12
Kyllä minä täällä olen. Kiitos vastauksista. Tähän pyörään olen päätymässä https://www.canyon.com/en-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/endurace-al-disc-6.0/2393.html?dwvar_2393_pv_rahmenfarbe=BU%2FBK
Taitaa hybridiukosta tulla maantiekiitäjä.

TERU
16.05.2020, 13.23
Aah, tervetuloa joukkoon hurjaan!
Hyvillä teillä oletkin. Ole tarkkana että kasaavat sopivan kokiseen runkoon tulevan pyörän, kippuratankoisissa koko on tarkempi juttu.