Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Yleismaasturi raamikkaalle pyöräilijälle 196/133



Suuri pyöräilijä
06.04.2020, 19.34
Hei,

Pyöräily alkoi taas kiinnostamaan ja tarkoituksena hommata ensimmäinen vähän parempi pyörä.

Budjetti noin 1000-1500 euroa.

Tarkoitus pyöräillä työmatkoja pk-seudulla, polkea hyvin vaihtelevissa paikoissa muksujen perässä ja toivottavasti lopulta eksyä vähän poluille ja ehkä metsäänkin . Tarkoituksena siis löytää pyörä jonka rajat eivät tule heti vastaan. Toisaalta pyörä joka toimii arkisessakin käytössä.

Omat mitat 196/133 pitkä selkä ja pitkät kädet. Lahje 34".

Muutama kiinnostava vaihtoehto:

- Kona Unit - sinkula kiehtoo luotettavuutensa vuoksi
- Unit X - Vaihteilla parempi yleiskäyttöön?
- Kona Honzo
- Orbea Laufey H30
- Nukeproof Scout 290 Comp
- Commencal Meta HT AM Ride 29
- Surley

Tarkoitus ei ole pahemmin hyppiä ja runko varmaan kestää kaikissa, vai kestääkö? Konassa ainakin 136kg suositus. Läpiakseli lienee suositeltava? Ja paljon pinnoja, ainakin takana? Mielellään 1x vaihde.
Osa noista kai melkein enduro-pyöriä joten voi olla vähän turhan rajuja vehkeitä geometriansa puolesta? Vai onko sittenkään?

Joillekin kannatusta? Tai mitkä kannattaa unohtaa heti alkuunsa?

Kiitos!

hitlike
06.04.2020, 22.23
Tarkoitus pyöräillä työmatkoja pk-seudulla, polkea hyvin vaihtelevissa paikoissa muksujen perässä ja toivottavasti lopulta eksyä vähän poluille ja ehkä metsäänkin

Kona Unit vaihteilla kuulostaisi ihan teikäläisen pyörältä, jopa etuiskarilla varustettu XC maasturi kuulostaa vähän turhalta puhumattakaan AM/enskapyöristä.

Suuri pyöräilijä
06.04.2020, 22.45
Kiitos vastauksesta! Unit X kiinnosti aluksi ehkä eniten. Ja kiinnostaa kovasti edelleen.

Sitten törmäsin Commencal Meta HT ja mietin että kapeammat renkaat voisi olla jopa kivemmat.

https://www.commencal-store.co.uk/Mobile/meta-ht-am-ride-29-c2x29150725

Muuten aika vastaavat SRAM eaglet tms. Metassa vielä 150mm etujousto ja pari sataa edullisempi hinta. Mutta onko 65 asteen keula ja "moderni geometria" jotenkin huonompi arkikäytössä?

Tietty Unit on terästä ja omaa vähän pidemmän vaakaputken. Tai Honzo toimiva kompromissi noiden väliltä?

nure
07.04.2020, 12.56
^Renkaat vaihtokamaa ja ehkä jäykkä keula voi olla parempi vaihtoehto alkuun, paha sanoa. En oikein tiedä millaiset säädöt joustokeuloissa on tuollekin massalla, tuleeko ongelmia? Jousikeulaahan saa trimmattua erillaisilla jousilla mutta esim. Reconin taulukossa +90kg kuskille ilmoitetaan +200psi pumpattavaksi mutta kyllä joku viisaampi kertoo totuudenkin.

Jona
07.04.2020, 13.57
Unitia vaihteilla tai ilman olin tulossa ehdottamaan, mutta olitkin samoilla jäljillä. Siihen kun pyöräyttää alle esimerkiksi Schwalben G-One:t niin ei jää ainakaan rullaamisesta kiinni. Itsellä 2019 malli ja on kyllä mainio peli.

Suuri pyöräilijä
07.04.2020, 15.28
Kiitos kommenteista! Unit X lienee se varmin valinta. Jos jollain on tietoa etujousitetun toimivuudesta sanotaan vaikka +120 kilon massalla niin olisi mielenkiintoista kuulla lisää.

Tai jos unohdetaan fyysiset mitat hetkeksi niin ylipäätään NP Scout, Commencal Meta tai Honzo ainoana pyöränä vs Unit?

hitlike
07.04.2020, 16.05
Kiitos kommenteista! Unit X lienee se varmin valinta. Jos jollain on tietoa etujousitetun toimivuudesta sanotaan vaikka +120 kilon massalla niin olisi mielenkiintoista kuulla lisää.

Tai jos unohdetaan fyysiset mitat hetkeksi niin ylipäätään NP Scout, Commencal Meta tai Honzo ainoana pyöränä vs Unit?

Nuo enduro-henkiset pyörät pitkillä joustoilla ja AM geoilla ja osilla ja renkailla on tehty maastoon ja parkkiin ja tuppaa olemaan raskaita ajaa tiellä. Esim enskakiekot painaa koska niiden on kestettävä hyppyjä ja droppeja. Renkaat painaa ja ei rullaa koska tehty alamäkipito edellä. Yms. Sitten jos alat kevennellä osia ja muuttaa rengastusta rullaavampaan kusee maasto-ominaisuudet ja sitten sulla on outo sekasikiöpyörä. Ajat enimmäkseen tiellä ja jopa asfaltilla joten hommaa maastovehkeistä korkeintaan rullaava ja kevyt XC pyörä tai täysjäykkä kuten Unit. Kumpikin on kuitenkin ihan hyvä myös siellä polulla.

mackaiweri
07.04.2020, 17.17
^Renkaat vaihtokamaa ja ehkä jäykkä keula voi olla parempi vaihtoehto alkuun, paha sanoa. En oikein tiedä millaiset säädöt joustokeuloissa on tuollekin massalla, tuleeko ongelmia? Jousikeulaahan saa trimmattua erillaisilla jousilla mutta esim. Reconin taulukossa +90kg kuskille ilmoitetaan +200psi pumpattavaksi mutta kyllä joku viisaampi kertoo totuudenkin.

Esimerkiksi 120mm joustavan Recon RL:n (2019) maksimipaineet ovat 205psi, mutta 90kg kuskille suositellaan 120psi paineita. Näin ollen ainakin keulan ilmapuolen pitäisi kestää 130kg kuskia. Suoranaisia painorajojahan keulojen valmistajat eivät taida ilmoittaa?

https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen.0000000005624_2019_fs_oil_air_coil_token_speci fication_english_rev_a_0.pdf

nure
07.04.2020, 18.53
^Sorry, oot oikeassa tuosta paineesta. Menee kyllä ihan maksimeille kuitenkin tuolla massalla.

Suuri pyöräilijä
07.04.2020, 19.58
Unit X taitaa loppu Suomesta. Unitista voisi rakentaa vaihteellisen melkein samaan rahaan, vieläpä aika helpolla?

Jarrut tulee eri valmistajalta. Tietoa onko merkittävää eroa?

Jos Suomesta ei löydy niin vinkkiä ulkomaisesta liikkeestä. Vai Unit plus vaihteet erikseen?

Tai jos jollain vahvoja argumenttejä Honzon/Metan puolesta yleiskäytössä niin niitä ainakin saatavilla. Ilmeisesti paineiden kanssa ei olisi ongelmaa..

Kiitos!

pohjola
07.04.2020, 20.42
läski ....

Turf Moor
07.04.2020, 21.20
Kiitos rakentavasta palautteesta. Veikkaan ettet tulisi livenä paljon huutelemaan ;-)

Taisi pohjola kyllä tarkoittaa (ehdottaa) läskipyörää.

Suuri pyöräilijä
07.04.2020, 22.24
No niinpäs varmasti ehdottikin=)

Näköjään sen verran läski kuitenkin et itsetunto koki kolauksen. Ihan kiinnostava vaihtoehto mut ei kai Unitia parempi sileämmille alustoille?

Ja ainakin Konan manuaalissa mainittiin 136 kg plus viiden paunan kuorma. Vanteet kai se herkin paikka on mutta uskon että pitäisi kestää ilman mitään ongelmia.

nure
08.04.2020, 08.40
Kiekkojen kesto paljon tekijästä kiinni. Unit kyllä päihittää läskin yleispyöränä joten vahvat pointsit Unitille.

Jona
09.04.2020, 11.16
Unit X taitaa loppu Suomesta. Unitista voisi rakentaa vaihteellisen melkein samaan rahaan, vieläpä aika helpolla?

Jarrut tulee eri valmistajalta. Tietoa onko merkittävää eroa?

Jos Suomesta ei löydy niin vinkkiä ulkomaisesta liikkeestä. Vai Unit plus vaihteet erikseen?

Nuo vaihteettoman Unitin Tektrot ovat sen verran heikot että itse vaihdoin Shimanon XT:t tilalle. Mutta kyllä Tektroillakin pysähtyy, ei siinä. Emännän pyörässä taas on tuollaiset Level T -jarrut, tuntuvat selvästi tehokkaammilta.

Aika heikolta näyttää Unit X:n saatavuus, oletan että etsit XL-kokoa. Itse tekisin sinuna niin että tilaisin perus-Unitin jos siitä löytyy kokoa hyllystä ja kokeilisin miltä se tuntuu. Pyörää voi aina päivittää myöhemmin, ja pääsisi heti polkemaan.

Aaltopahvi
09.04.2020, 13.53
Minulla tipahti syliin viime keväänä nishikin bigfoot. 29", 3x10 slx vaihteet, levarit ja rockshox recon. Painoa oli hieman alle 120 ja nyt 15 kg vähemmän. Olen ajanut paljolti aivan liian teknisessä maastossa, mutta myös neulasia ja teitä pitkin. Kiekot menevät solmuun, niihin panostaisin, lisää joustoa jos saatavilla. Pakassa kannattaa olla laajuutta koska ainakin minulla on vauhti todella hidasta välillä, mietin että syksyllä päivittäisin 1x12. Satulan alla olisi kiva olla myös joustoa, rynkyttää ikävästi selkärangassa jos sopivassa kohdassa istuu satulassa. Nämä siis fiiliksiä vuoden ajon perusteella toiselta raskaalta kuskilta, kokeneempia mielipiteitä varmasti on tarjolla.

Suuri pyöräilijä
09.04.2020, 16.52
Kiitos kommenteista. Sen verran voin päivittää tilannetta että sinkula Unit lähti tilaukseen. Kohtahan sen näkee onko siitä mihinkään yhdellä vaihteella.

Unit X uusi malli odotettavissa joskus myöhemmin kesällä eikä nyt viitsi jäädä odottelemaan kun kivat kelit käsillä ja polkemaan tekisi mieli.

Jotenkin laskeskelin että vaihteet itse lisäämällä hinta pyörisi ihan X paikkeilla joten ei kai tuossa ainakaan pahemmin takkiin tulisi jos päätyisi asentamaan vaihteet.

Mutta mitä silloin kannattaisi asentaa? Samat kuin X ssä vai jotain muuta? Jos oletetaan että budgetti vaihteille pysyisi jossain 400 tuntumassa.

Ja mitä kaikkee siihen tarvitsee edes vaihtaa?

Jona
09.04.2020, 18.28
Kiitos kommenteista. Sen verran voin päivittää tilannetta että sinkula Unit lähti tilaukseen. Kohtahan sen näkee onko siitä mihinkään yhdellä vaihteella.

Unit X uusi malli odotettavissa joskus myöhemmin kesällä eikä nyt viitsi jäädä odottelemaan kun kivat kelit käsillä ja polkemaan tekisi mieli.

Jotenkin laskeskelin että vaihteet itse lisäämällä hinta pyörisi ihan X paikkeilla joten ei kai tuossa ainakaan pahemmin takkiin tulisi jos päätyisi asentamaan vaihteet.

Mutta mitä silloin kannattaisi asentaa? Samat kuin X ssä vai jotain muuta? Jos oletetaan että budgetti vaihteille pysyisi jossain 400 tuntumassa.

Ja mitä kaikkee siihen tarvitsee edes vaihtaa?

Vaihtoehtoja riittää, 400 eurolla saa vaikka jarrutkin mukaan. Vaikka tuosta katselemaan: https://www.bike-discount.de/en/shop/mtb-group-sets-391?l=24&o=preis

Suuri pyöräilijä
09.04.2020, 18.58
No näköjään. Tai ehkä se oikea hintaero alennusten jälkeen jotain 300. Mut eipä tuossa paljon häviä verrattuna et ois löytänyt X jostain. Tietenkin vähän ylimääräistä vaivaa mut ihan kiva päästä kokeilemaan sinkulaa ensin.

Ja jos vaihteesiin lopulta päätyy niin saa valita ihan mitkä tahansa.