PDA

Näytä tavallinen näkymä : Joustovarsi satulalla? Jatkoon vai vaihtoon?

Vilhard
06.04.2020, 13.29
Minulla on Raleighin hybridipyörä 2000-luvulta ja satula tullut vaihtokuntoon. Satulan varressa on jousitus - enkä tälläistä systeemiä ole muissa pyörissä nähnyt. Täysin tyytyväinen en ole ollut. Satula pitää säätää aika yläasentoon koska sen jousitus painuu ajajan painosta kuitenkin vähän alaspäin. Oliko tälläinen ”takajousitus” ratkaisu toimimaton hetken mielijohde vai yritänkö löytää jousitusvarteeb sopivan satulan?

nure
06.04.2020, 18.55
Hanki vaan sovinnolla normi tolppa ja siihen mieleinen satula.

palikka
06.04.2020, 20.33
Noita joustotolppia olikin joskus tuossa 2000-luvun alussa hybrideissä. Muistan kun jossain tekniikan maailman testin voittaneessa Trekissä oli sellainen. Ikinä en oo kuitenkaan semmosta kokeillut eikä niihin törmää kauppojen sivuilla eli aika haastavaa olisi uusi semmoinen tolppa ostaa. Onko näin, että satulalle on joku epätavallinen kiinnitys näissä? Ehdottomasti uutta tolppaa satulan mukana, jos et ole tyytyväinen tuohon muutenkaan. Kannattaa mitata se satulatolpan halkaisija ennen kuin lähdet ostamaan tai sitten mennä paikalliseen pyöräliikkeeseen osat ostamaan.

hiilikuitumies
06.04.2020, 20.59
Tuollaisia vieläkin tehdään, joten jos kokee moisesta olevan hyötyä, niin ostaa kunnon uuden satulan ja uuden tolpan (jos satulaputken halkaisija on vanhassa pyörässä näille sopiva). En tunne ketään tuollaista käyttänyttä, joten en osaa arvioida, onko noissa järkeä. Jos se ei jousta väärissä paikoissa, niin tuskinpa siitä haittaakaan silloin on. https://www.bikester.fi/pyoranosat/satulatolppa/jousitettu-satulatolppa.html

nure
06.04.2020, 23.04
Taitaa tuo CaneCreekin olla ainoa kunnollinen ja silläkin ajaminen tuntui hieman vekkulilta (Ja turhalta kapistukselta), nuo muut taitaa olla liki kuraa.
Kannatta sovinnolla hakea normitolppa kuten jo mainittujen ja jos joustoa pakko saada niin kyllä niistä satuloistakin moista löytyy.

hphuhtin
07.04.2020, 09.44
Mulla on pari eri joustotolppaa, toinen on tavarapyörässä lähinnä suojelemassa takarengasta töyssyissä ja toinen hypritissä, siinä kun oli ”tehtaalta” sellainen.

Tavarapyörässä on parallelogram joka joustaa ”alas taakse”, varsin hyvin toiminut mutta järeähkö, Suntourin NCX https://www.bike-discount.de/en/buy/suntour-sp17-ncx-400mm-suspension-seatpost-safety-cover-962659 ja tuolta B-D:stä löytää muutamia muitakin joustotolppia.

Hypritissä on joku heiveröinen suoraan sisään joustava. Joustoa saa siinä ainakin kireämmälle tolpan pohjasta. Sanotaanko näin, että suhteellisen harmiton, ja kai joustaakin. Vaihdan ehkä perinteiseen jos joskus hajoaa.

nure
07.04.2020, 12.47
^Thudbuster myös joustaa "taakse" ja siksi hieman vekkuli...

hiilikuitumies
07.04.2020, 14.45
Minä laittaisin itse tuon rahan satulaan. SQlabin active-mallit keinuvat lantion mukana, joten sen tuoman pehmennyksen luulisi riittävän. Tietenkään ei se kuoppien täräyksiä poista, mutta suuremman osan ajasta on mukavampi kuin hyvin jäykkärunkoinen satula.

nure
07.04.2020, 15.58
Satulat henkimaailman asioita, usealle pehmeys ja joustavuus ei sovi lainkaan. Toisille sopii jäykkä ja toppaamaton, jokainen persus melko uniikki...

Villetre
07.04.2020, 16.46
Hain jo neljännen Sqlabin satulan. Jokseenkin on hyvä kapistus. Samalla suosin paikallista kivijalkaa. Hinta oli ehkä 5-10e korkeampi enään kuin saksassa.

hiilikuitumies
07.04.2020, 17.18
Hain jo neljännen Sqlabin satulan. Jokseenkin on hyvä kapistus. Samalla suosin paikallista kivijalkaa. Hinta oli ehkä 5-10e korkeampi enään kuin saksassa.
Mikä kivijalka myy SQlabia?

Villetre
07.04.2020, 19.26
Sportax,Tampere. 149e/611 active

Vilhard
09.04.2020, 14.00
Kiitos vastauksista ja pohdinnoista! Enköhän minä tämän perusteella vaihda normitolppaan satulan vaihdon yhteydessä...