PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörällä ajo ilman akkua



Starlight
31.03.2020, 19.18
Onko kellään näkemystä, onko sähköpyörällä ilman akkua ajamisesta haittaa, vaurioittaako se moottoria? Itselläni focuksen bosch-moottorillisen pyörän ohjeissa kielletään akuton ajo, mutta netissä joidenkin valmistajien kommenttien mukaan se ei haittaa, vaikka akku ei olisi kiinni pyörässä. Mitä se siis voi pyörälle tehdä? T.tietämätön

oppes
31.03.2020, 19.45
Pitäisi varmaan tietää minkä tyyppisestä / valmistajan mosasta on kyse. Bosch ilmeisetii kieltää. Omissa takatuuppareissa ei moista rajoitusta ole. Toisaalta - eihän näiden "malmikasojen" avustukseton polkeminen ole edes hetkittäin hauskaa. Kotiin noilla varmaa survoo ilman sen kummempaa haittaa (kuin ketutuksen).

Mr_W
31.03.2020, 20.30
Itselläni on myös Boschin moottori, enkä missään muista nähneeni moista kieltoa. Saattaahan olla että sellainen on, mutta en ymmärrä miksi. Pakkohan sähköavusteisella on päästä liikkumaan ainakin jos akku loppuu. Ilman akkua tapahtuvan ajon ei luulisi poikkeavan tästä tilanteesta.

Ainoa erohan luullakseni ilman akkua ajaessa olisi keskimoottorisen kohdalla avustuksen puuttuminen. Mutta senhän saa pois päältä kokonaan, vaikka akku olisi paikallaankin.

Mielenkiintoista olisi nähdä se kohta, jossa ilman akkua ajo kielletään. Löytyykö linkkiä tms.?

Edit/lisäys: löysin jutun (https://bikerumor.com/2018/03/30/aasq-33-is-an-e-bike-without-a-battery-still-an-e-bike/), jossa mainittiin seuraavaa eli sen mukaan Boschilla ei ole tällaista rajoitusta, ehkä Focus on lisäillyt omiaan:


However, if you want to remove the battery and ride around on the streets for some reason, Bosch mentioned that on their bikes you don’t need to protect the battery contacts unless you’re riding in very wet conditions. The battery also ins’t a structural part of the frame so you’re good to go there as well on either the standard battery or PowerTube.

Äyrämöinen
31.03.2020, 22.53
Onnistuukohan Shimanon stepin sähkövaihteellisiin hommaamaan pikkuakkua pelkälle siirtäjälle ja jättämään ison akun pois?

MRe
01.04.2020, 10.29
^Tietysti pystyy, kun tekee siitä täysin erillisen järjestelmän. Hieman toki ihmetyttää, että milloin moiseen olisi tarve.

marmar
01.04.2020, 11.10
Itselläni on myös Boschin moottori, enkä missään muista nähneeni moista kieltoa. Saattaahan olla että sellainen on, mutta en ymmärrä miksi. Pakkohan sähköavusteisella on päästä liikkumaan ainakin jos akku loppuu. Ilman akkua tapahtuvan ajon ei luulisi poikkeavan tästä tilanteesta.

Vesisuojauksen osalta tilanne muuttuu, kun akkumekaniikka lähtee pois.
Muita syitä on vähän hankala keskimoottoriselle tai vapaakytkimen sisältävälle napamoottorille keksiä.

Suoravetomoottorissa tilanne on eri, kun moottori toimii generaattorina ja elektroniikan ylijännitesuojaus saattaa nojata akkuun ja akun puuttuessa tätä turvasatamaa ei ole, jolloin elektroniikka saattaa kilahtaa. Käytännössä tuskin saa polkemalla rikkovia jännitteitä aikaiseksi, mutta isoon alamäkeen kuuttakymppiä ajamalla voi tilanne muuttua.

Tyhjä akkuhan toimii ihan yhtä hyvin suojana, joten sen suhteen tilanne on eri tyhjällä akulla ja ilman akkua.

Tyhjällä akulla polkemista tuskin kukaan kieltää missään. Sehän veisi pohjan koko sähköavusteisen idealta, jossa akun kapasiteetilla ja toimintamatkalla ei ole yhteyttä, vaan aina pääsee kotiin (jos jaksaa polkea).

izmo
01.04.2020, 12.01
Olen tehnyt testejä Bossin moottorilla ja vielä pelaa

jpuu
01.04.2020, 12.04
Vesisuojauksen osalta tilanne muuttuu, kun akkumekaniikka lähtee pois.
Suoravetomoottorissa tilanne on eri, kun moottori toimii generaattorina ja elektroniikan ylijännitesuojaus saattaa nojata akkuun ja akun puuttuessa tätä turvasatamaa ei ole, jolloin elektroniikka saattaa kilahtaa.


Hyviä pointteja. Älykkästi rakennetun generaattorin energian tuotto voidaan ajaa myös tehovastukseen akun tai muun kuorman puuttuessa.

Pekka H
27.02.2025, 11.16
Hyviä pointteja. Älykkästi rakennetun generaattorin energian tuotto voidaan ajaa myös tehovastukseen akun tai muun kuorman puuttuessa.Harvoissa takamoottoreissa on regeneraatio eli energian talteenotto.

https://img.aijaa.com/b/00671/15323704.jpg
Sen estää kolmerattainen alennusvaihteisto joka tuo riittävästi voimaa pieneltäkin näyttävästä moottorista sekä hyvin toimiva vapaaratas.

Joissakin isoimmissa kinskien suoraveto limpuissa sekä nykyaikaisissa sähköautoissa on regeneraatio käytössä. Nämä autoilijat säästävät jarruosiaan joten jarrut eivät siten tahdo pysyä kunnossa.

Ei olisi kovin älykästä jos autojen tai pyörien sähkömoottorilla jarruttaessa syntyvää energiaa ajettaisiin lämmön tuottoon eikä akun lataamiseen.:(

Autojen, polkupyörien ym. kulkineiden normijarruillahan näin nimenomaan tehdään.

Pekka H
27.02.2025, 11.39
Suoravetomoottorissa tilanne on eri, kun moottori toimii generaattorina ja elektroniikan ylijännitesuojaus saattaa nojata akkuun ja akun puuttuessa tätä turvasatamaa ei ole, jolloin elektroniikka saattaa kilahtaa. Isoon alamäkeen kuuttakymppiä ajamalla voi tilanne muuttua.
Eipä tuo yllämainittu pidä paikkaansa Mahlen tai muiden välitettyjen / vaihteistolla olevien moottoreiden kohdalla.
Moottori ei toimi generaattorina joten ylijännitesuoja ei nojaa akkuun tai ole nopeudesta riippuvainen.
Moottori ei tosiaankaan kilahda jos ajat ilman avustusta / akkua. Ei edes 60 km vauhdissa alamäessä. :)

Suoravetoisilla regeneraatio moottoreilla on ylijännitesuojaus myös kunnossa eikä jännite pääse nousemaan raja-arvojen yli alamäessä moottorilla akkua ladattaessa. Tai jos pyörää vedetään vaikkapa autolla 100km/h nopeudella ja regeneraatio on kytkettynä.
Ylivirtasuojat tosin ovat sillä nopeudella jo aika lujilla.

Jännite pysyy vakiona mutta virta ja siten teho nousee.
Perus sähkötekniikkaa.

jpuu
27.02.2025, 13.20
Regeneraatiosta tai pikemminkin rekuperaatiosta ei ole mitään hyötyä polkupyöräkäytössä. Sen vuoksi valmistajat eivät ole siihen lähteneet.

Pekka H
01.03.2025, 18.52
Regeneraatiosta tai pikemminkin rekuperaatiosta ei ole mitään hyötyä polkupyöräkäytössä. Sen vuoksi valmistajat eivät ole siihen lähteneet.Totta turiset. Pyöräilijälle ylämäet on yleensä pitkiä, vastatuulisia ja jyrkkiä, kesäkuumalla tuulettomia sekä alamäet lyhyitä, kuoppaisia ja loivia :)
Vaihteellinen keski tai muu moottori voidaan tehdä pienempikokoisemmaksi ja kevyemmäksi kuin vaihteeton. Vain muutama harva kinski tai muu valmistaja tekee isokokoisia suoravetolimppuja jotka 'lataavat' akkua alamäissä.

Suurin haittapuoli on se kun ole vapaaratasta, joka tarkoittaa suurta poljinvastusta aina, kun pyöräilet ilman akkua.

Tämä tekee regeneraatio moottoreista erittäin epäsuosittuja.