PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sopiva runkokoko hybridissä ja mallisuosituksia?

dzeijay
28.03.2020, 20.54
Nyt on haussa uusi hybridi vanhan Inseran reflexin tilalle lähinnä työmatka ja pyöräretkeilyajeluun. Olen selaillut lähes kaikki tarjolla olevat mallit (ja niitä on paljon!) ja osa merkeistä on minulle täysin tuntemattomia. Onko ehdottaa hyviä (tai ehdottomasti vältettäviä) malleja jossa tulisi olla pystympi/rennompi asento kuin maantiepyörissä, etuhaarukka mieluiten kiinteä tai vähintään lukittava, laadukkaat osat, hydrauliset jarrut ja vaihteiden määrä ei ole niin tärkeä. Mahdollisimman kevyt ja pitävät renkaat. Takatelinettä en kaipaa, mutta lokasuojat olisi hyvä saada kiinni. Hinnaltaan ehkä max 1kEur.

Suurinpana ongelmana pidän oikean runkokoon löytämistä. Olen 169cm mies ja suurimmalla osalla valmistajista menee S- ja M- koon väli ns tasan 170cm kohdalla, eli onko suositeltavaa ottaa pienempirunkoinen vai suurempirunkoinen (yleensä 170-180cm). Veikkaisin, että 50 tai 51cm runko olisi optimaalinen mutta sitä ei kaikki mallit tarjoa (alkavat usein esim. M-koosta ja 170+). Joitakin malleja on toki jäljellä olevissa kivijalkakaupoissa, mutta läheskään kaikkia kiinnostavia malleja (tai just kokoa) ei ole joten arvauksen varaan nettikaupassa menee.

Kiitos jo etukäteen vinkeistä. Tiedän, että näitä on kyselty tällä foorumilla usein, mutta mallejakin on taas 2020 tullut lisää.

nure
29.03.2020, 09.56
Taas kerran, Kona Dew sarjasta luulisi löytyvän mieleisen.

hiilikuitumies
29.03.2020, 12.49
Suurinpana ongelmana pidän oikean runkokoon löytämistä. Olen 169cm mies ja suurimmalla osalla valmistajista menee S- ja M- koon väli ns tasan 170cm kohdalla, eli onko suositeltavaa ottaa pienempirunkoinen vai suurempirunkoinen (yleensä 170-180cm). Veikkaisin, että 50 tai 51cm runko olisi optimaalinen mutta sitä ei kaikki mallit tarjoa (alkavat usein esim. M-koosta ja 170+).

Itse tykkään nojata aina pienempään päin. Omasta mielestäni paras runkokoko minulle on sellainen, jossa olen hieman sen ylärajan alapuolella.

Ei tuo kuitenkaan ole niin kriittistä, koska jos katsot taulukkoja, niin huomaat, että yleensä kokojen välillä on reachissa ja virtuaalisessa vaakaputkessa vain parin sentin ero ja joskus jopa vähemmän. Jos olet kokojen välissä, niin käytännössä se tarkoittaa vain sentin heittoa verrattuna siihen, jolle toinen koko on täydellisen sopiva. Mutta vaikka erehtyisi kahdella, niin senkin korjaa helposti pidemmällä tai lyhyemmällä stemmillä tai enemmän taaksepäin kaartuvalla ohjaustangolla. Jos esim. otat noista sen pidemmän ja tykkäät ajaa rennosti, niin voit ostaa tangon reilulla sweep backilla eli se on taivutettu kunnolla taaksepäin. Moni tykkää sellaisesta otteesta ranteidenkin kannalta. Googleta vaikka Jones H Bar, niin näet ääriesimerkin tuosta.

Pyörän korkeus ei noissa kaavailuissasi ole erityisen tärkeä.

nure
29.03.2020, 18.32
Joku viisas sanoi että jos urheilullista hakee niin pienempi ja rentoa niin isompi. Itse kyllä myös ehdottanut aina sitä pienempää kokoa jos rajamaille menee, on helpompi viilailla kuin isompaa.

Striimaaja
29.03.2020, 21.28
Taas kerran, Kona Dew sarjasta luulisi löytyvän mieleisen.

Katsoin itse aika kattavasti Kona Dew -malleja oman pyörähankintani yhteydessä. Päädyin lopulta napavaihteiseen omista erikoisista syistäni johtuen, mutta tuosta Konan Dew -sarjasta suositelluin malli tuntuu olevan Kona Dew Deluxe:

https://www.bikeshop.fi/Kona-Dew-DL/ekauppa/pKODWD/

Tämä on suosittelijoiden mukaan "valmis paketti" ja "varma valinta". Kun aikanaan Googlasin kokemuksia tämän Sram SX Eagle -voimalinjasta, niin varsinkin takavaihtajasta löytyi paljon huonoja kokemuksia. Joko ei pysynyt säädöissään tai hajosi/jumitti kokonaan muutaman kuukauden jälkeen. Ratkaisu näissä oli vaihto parempaan NX/GX -takavaihtajaan ja tämä on ilmeisesti aika edullinen ja helppo homma.

+200 eur kalliimmassa Dr. Dew -mallissa on parempi NX-takavaihtaja valmiina. Lisäksi tässä mallissa on paremmat (Tubeless ready) vanteet sekä Shimanon (paremmat?) jarrut:

https://www.bikeshop.fi/Kona-Dr-Dew/ekauppa/pKODRDW/

Kona Dew -sarja on varmasti yksi parhaista edullisista hybrideistä yleiskäyttöön. Joku kokeneempi asiantuntija voisi kuitenkin kommentoida kannattaako +200 eur Dr. Dew vs. Dew Deluxe hintaeroa maksaa. Minulle jäi sellainen käsitys, että kannattaa.

frp
29.03.2020, 23.08
Eikö nuo Dew renkaat ole vähän turhankin paksut. Kivat kaupunkiajeluun, mutta retkeilyyn pidemmille matkoille ottaisin kapeammat.

nure
30.03.2020, 10.35
^Renkaat vaihtokamaa tarvittaessa, eivät mikään kriteeri pyörää ostaessa, hieman sama kuin satulankin kanssa, harvoin mieleistä kiinni uudessa pyörässä.