Näytä tavallinen näkymä : Oakley linssi väri spekulaatiot
Keskitytään tässä ainoastaan linssien väri spekulaatiohin.
Onko joku käyttänyt lamppu lenkeillä tuota prizm low light 75% linssiä https://www.oakley.com/en-us/product/W0OO9290R?variant=888392337122? Vanhimpiin laseihin on yellow 88% linssit ja nehän on hyvät hämärässä. Lampun kanssa en tykkää keltaisesta vaikka nämä ei nyt varsinaisesti tummenna, mutta sävy tökkii. Käyttö laseissa on Prizm trail 36% ja kirkkaat linssit. Kirkkaathan on toiminut hyvin lamppuajoissa, hämärässä ja talvella pimeämpään aikaan olen ajanut pilvisinä päivinä kirkkaillakin, missä pidän trailia jo vähän liian tummana varsinkin metsän siimeksessä.
Nyt juniori vei lasini ja hommasin Jawbreakerit uudella prizm trail torch 35% linssillä ja nämä tarvitsee, nyt kaveriksi kirkkaat linssit, mutta aloin pohtia tuota Prim low light linssiä, koska se toimisi pimeähköinä talvipäivinä varmasti paremmin, kuin pelkkä kirkas kontrasti boostinsa ansiosta, mutta kärsiikö sitten lamppu ajo kirkkaisiin 93% verrattuna??
Vielä en kerennyt tehdä rinnakkais vertailua trail ja trail torch linssien välillä, mutta loistavasti torch toimi myös lähes hämärään asti ja vaihtelevassa pilvisyys kelissä toimi, kuin unelma, niin kuin edeltäjänsä. Mielenkiinnolla odotan, että onko kirkkaalla aurinkokelillä pikkasen suodattavampi, kuin edeltäjänsä, niin kuin lukemani perusteella voisi olettaa.
Olen noilla Low Light pinkeillä linsseillä ajanut pari talvea tuikun valossa. Ei valittamista. Oma persfiilis on että paremmat pimeässä kuin fotokromaattiset Oakleyt. En tiedä kepittävätkö täysin kirkkaan laatulinssin, mutta itse ei ole pitänyt kesken ajon Low Lightejä nostella nenältä näköä haittaamasta.
Olen noilla Low Light pinkeillä linsseillä ajanut pari talvea tuikun valossa. Ei valittamista. Oma persfiilis on että paremmat pimeässä kuin fotokromaattiset Oakleyt. En tiedä kepittävätkö täysin kirkkaan laatulinssin, mutta itse ei ole pitänyt kesken ajon Low Lightejä nostella nenältä näköä haittaamasta.Tuntuuko Low linssi ns kirkkaalta linssiltä pimeässä vai onko näkymä ero selkeä paljaaseen silmään tummuuden suhteen? Huomaako lamppu ajossa edes tuota low linssin kontrasti buustia? Eli fotokromaattiset tuntuu siis tummemilta lamppu pimeässä, kuin low light linssit?
Tänä aamuna 7.30 jälkeen, kun oli pilvistä ja autoa ajellessa testailin Trail torch linssiä, niin mielummin jo katselin ilman laseja eli tuolle Low linssille olisi kyllä käyttöä kesälläkin pilvisinä/sadepäivinä kontrasti buustin ansiosta. Sama havainto oli viime viikolta vanhoista trail linsseistä. Molemmilla siis näkee tuossakin hyvin, mutta mielummin katselee ilman. Vanha perus keltainen linssihän buustaa pimeää päivää jo selkeästi, joten ehkä tuo Low linssi vois olla toimiva. Molempia ns kirkkaita en kuitenkaan aijo hankkia yksillä on pärjättävä.
Joo, fotokromaattiset "hämärtää" hieman pimeydessä. Low Lightien kanssa en ole pysähtynyt vertailemaan, koska epäilystä haitasta ei ole syntynyt ns. spontaanisti. Olen siitä vetänyt johtopäätökset, että toimii.
Oakleyn markkinointityylistä voi olla osin montaa mieltä, mutta linssit ovat kyllä todella hyviä. Itse tulee pysähdyttyä usein korkeintaan hämmästelemään, että onko nämä tosiaan näin hyvät. Prizm Road -linssien kanssa useammin kuin kerran. (Itsella kokemusta Low Lightista, fotokromaattisista, Prizm Trailista ja Prizm Roadista. Olen noita hiljalleen hankkinut alennusmyynneistä. Kaikille on käyttöä.)
Mulla on sekä kirkas linssi että tuo low light. Kun hommasin low light linssin niin sen jälkeen en ole kirkkaalla ajanut, on se ainakin minusta parempi hämärään ja lamppulenkeille. Ja lampulla tulee kuitenkin ajettua talvella tosi paljon.
Taisitte saada vakuutettua minut tuolle low light linssille. Tuo pimeässä toimivuus on se ehdoton asia.
Kyllä minäkin olen ihan hurahtanut näihin Oakleyn lisseihin vaikka hintaakin on ja suht herkästi naarmuuntuukin vahingon sattuessa. Kalastuslaseina, perus aurinkolasi käytössä ja kirkkaissa keleissä on tullut pyöräiltyä tuolla Prizm shallow water polarisoidulla ja on se huikea lasi sekin ja toimii maastopyöräilyyn hyvin kontrastin buustin ansiosta ja kiva ajella järvien rantoja, kun näkee pintaa syvemmälle:). Vanha ei prizm shallow waterkin oli hyvä, mutta kyllä tuo prizm on huikea. Lisäksi näitä kaikkia tulee käytettyä ammunnassa suojalaseina ja siinähän myös näiden loistava optinen tarkkuus pääsee esiin.
Alunperin suhtauduin hiukka skeptisesti näihin Oakleyn laseihin, varsinkin kun siellä mainos-osaston kokaiinibudjetti tuntuu olevan melko rajaton. Sitten ostin jostain alesta ensimmäiset ja nyt taitaa olla neljät... Ja osaan niistä vaihtolinssitkin.
Tosin yli satasta en taida olla maksanut mistään noista.
Prizm Roadit on todella hyvät, Prizm Trail:it on ehkä mulle hiukka liian tummat. Tosin sain ne vasta loppukesästä, niin voihan se olla että keskikesällä niillekin on käyttöä. Nyt on käytössä ollut talvella jotkut fotokromaattiset "piraattilinssit" ja kyllähän niiden kuvauksessakin sanotaa, että valon läpäisykyky on alle 100%. Itse olen näillä keleillä pitänyt niistä.
Low Light:it voisi olla kokeilemisen arvoiset, jos jostain saisi halvalla. Pokina mulla on Radar EV:t ja FLak 2.0:t.
Kuluneelle talvelle hommasin Low Light linssillä olevat Evzerot. Olen ihastunut kehyksettömiin laseihin ja vaihtoehdot on todella vähissä kun tarve oli pimeään sopivat kehyksettömät laatulasit. Onneksi löytyi Evzero Low Lightit vielä, hetken sai etsiä kohtuuhintaisia. Ei se pinkki sävy käytännössä himmennä näkymää yhtään ja voin suositella Low Light linssiä pimeään varauksetta.
^Näyttäisi XXL:ssä olevan Prizm Road EVZerot satasella. Mulla on juurikin yhdet tuollaiset, noihinhan ei voi vaihtaa linssejä. Mikä on melko luonnollista kun ovat kehyksettömät.
Dodi... nyt on low lightit tilattu mun Radar EV Path-pokiin. Paree olla hyvät...
Itellä on yksi Prizm Road -linssi ja en kyllä ymmärrä mikä niissä on niin hienoa. Aivan liian vaalea linssi omaan makuun. Lisäksi niissä ärsyttää punertava sävy ja se että silmät näkyvät lasien läpi. Kakkosversio saisi olla tummempi ja heijastavalla pinnalla.
^No, mun mielestä Prizm Road on juuri passeli tummuudeltaan & se selkeästi vahvistaa esimerkiksi asfaltin väriä (tuo lisää kontrastia). Silmiä en oikein pysty ulkopuolelta näkemään, joten se ei häiritse...
Mutta jos tuntuu omaan käyttöön huonolta, niin eihän sellaista kannata käyttää. Vuosia käyttänyt jotain Alpinen laseja ja hyvin on niilläkin toimeen tultu.
Laitoin kans alltricks.istä low light linssit tulemaan. Siellä oli suht hyvä valikoima eri pokiin ja hinnat kohillaan.
OT.na aika korkeita alkaa olla nuo Oakleyn sportti genren lasit. Moni nyky trailikypärä tulee aika otsalle ja lasit ei vättämättä mahdu nenän ja kypärän väliin. Tilasin eka yhdet Fiel Jacket.it koska jotenkin olen tykännyt 2 linssisistä enemmän jo ulkonäöllisesti yleiskäyttösyyteen perustuen, mutta nenä pala tosi ahdas ja lasit jää todella kauas minulla ja ei suojaa alhaalta eikä sivuilta silmää.
Flak 2.0 XL hyllytin kokeilematta samoista suojaamattomuus syistä perustuen kokemuksiin omista vanhoista Half Jacket.eista vaikka nämä on varmasti muuten tosi mukavat linssit on vaan, niin pienet.
Flight Jakectit ei maastoon houkutellut jo pelkästään järeän alapokansa ansiosta, koska turhaa kuollutta aluetta maasto ajoon, no nämä onkin korkeimmat ja ei toivoakaan mun Bell Super DH kypärän kanssa.
Radar EV Path suojaus ei riitä minulle alhaalta. Mukavat päähän, mutta sangat kaareutuu liikaa ulos ja osuu kypärään. Em syystä kokeilematta hylkäsin radar EV Advancer.rit vaikka suojausta olisi alemmas.
Jawbreaker.eihin päädyin testissä. Ne just mahtui osumatta kypärään ja suojaus hyvä. Linssin vaihto systeemi jotenkin enemmän mieleeni. Tosin lenkillä tuntuu pikkasen, että kypärä osuu yläpokaan jo ja sangoissakaan ei ole yhtään ylimääräistä tilaa kypärään. ilmavirtausta tuntuu tulevan silmiin samaan tapaan, kuin vanhoilla Racing Jacket.eilla. Ne on kyllä selkesäti parhaiten istuvat ja suojaa tosi hyvin ja ei kypärä osu sankoihin eikä yläpokaan.
EW Zero on kyllä mukavan kevyet, mutta jotenkin en muuten aikoinaan tykästynyt. Alasuojaus ei muistaakseni Path versiossakaan riittävä minulle puhumattakaan tuosta, nyt testatusta Pitch versiosta.
No mitä tuli taas opittua no, että kannattaa kokeilla kypärän kanssa, jotta löytää itseään miellyttävät ominaisuudet. Lopullinen toimivuushan selviää sitten vasta tosi toimissa.
Itellä on yksi Prizm Road -linssi ja en kyllä ymmärrä mikä niissä on niin hienoa. Aivan liian vaalea linssi omaan makuun. Lisäksi niissä ärsyttää punertava sävy ja se että silmät näkyvät lasien läpi. Kakkosversio saisi olla tummempi ja heijastavalla pinnalla.Tosiaan tuo Prizm road ei ole kauhean tumma, jos ollaan kirkkaassa auringossa ilman varjoa. Moni tykkää tuosta maastossa kirkkaalla kelillä, jossa varjoja aina syntyy.
Tuossa videolla vertaillaan alkuperäistä prizm road 20% linssiä uuteen Prizm road black 11% linssiin joka on tummempi, mutta rose on linssin pohjaväri, eli kontrastin parannusta haettu. Itsellä nuo Shallow water linssit 15% tummennuksella ja ne on jo selkeästi aurinkolasi tummat ja pärjää kirkkaalla vesistölläkin ja ulkomailla, mutta kyllähän vanha Black iridiun on selkeästi tummempi, mutta näin tumma jää taas minulla aika raja tarpeisiin varsinkin neutraalina. Se mikä tuli huomattua on, että ennen gray based linssit oli neutraaleja, mutta nyt Prizm aikakaudella esim Prizim black/polarized on harmaa pohjainen lissi, mutta konrasti on increased. Oakley merkkaa alle 16% lasit Bright light ja siitä ylöspäin medium light. Tuo minusta pitaa aika hyvin kutinsa.
Tuossa tuo uusi Road linssi: https://www.oakley.com/en-us/product/W0OO9401?variant=888392425645
https://www.youtube.com/watch?v=XaJjtPoxJsM
^^Mulla Jawbreakerit putosi pois listoilta, kun niissä on kehys kokonaan linssin ympäri. Mutta makuasioitahan nämä ovat.
Hmm... mullahan näyttää olevan myös yhdet Prizm Golf:it. Ne sijoittuukin mukavasti juuri Road:in ja Trailin väliin.
Tuo Road Black on uusi tuttavuus ja näyttää aika hyvältä. Olen kokeillut Fire Iridium, Jade Iridium, Positive Red Iridium, Ice Iridium, Black Iridium, 24K Iridium, Grey ja Persimmon ja näistä Black on liiankin tumma mutta Fire, Jade ja Positive Red ovat hyviä noin 15–16 % tummennuksella. Videon perusteella Road Black vastaa suunnilleen samaa luokkaa ja tuolla linkin takana oli myös joku uusi Road Jade joka on speksattu samaan 15 % tummennukseen. Ostin viime kesänä viimeiset linssit mitä vanhoihin Radareihin löytyi ja kun nekin on naarmutettu voisi kokeilla Radar EV:tä jollain noista uusista linsseistä.
^^Mulla Jawbreakerit putosi pois listoilta, kun niissä on kehys kokonaan linssin ympäri. Mutta makuasioitahan nämä ovat.
Hmm... mullahan näyttää olevan myös yhdet Prizm Golf:it. Ne sijoittuukin mukavasti juuri Road:in ja Trailin väliin.Toisaalta jo aika tihellä välillä tummuudet 36%-30%-20%, mutta liian kanssa pärjää ja varmasti optimi keli löytyy kaikille. Itse olen pärjännyt kirkkailla - Trail 36% ja Shallow Water 15% linsseillä.
Tuossa kävi nuo Prizm roadit 20% kokeilussa ja olisin ne jättänytkin, mutta poka ei sopinut. Tarkoitus oli hommata lisäksi vanhat traili linssit ja kirkaat, mutta muuttuikin nyt hovissa Trail torch ja Low light linsseihin. Toiveena, että tuo uusi trail torch blokkaisi kirkkaampia kelejä pikkasen enempi, kuin vanhat trailit, että käyttöalue olisi laajempi kirkkaaseen suuntaan. Yhtä hämärässä näillä nyt ainakin pärjää ja nyt voi jo aimmin hämärtyessä heittää low light linssit menettämättä kontrasti boostia.
Tummempia, jos kaipailen taidan tiirailla uusia polarisoituja näöltään yleislaseja luultavasti tuolla shallow waterilla edelleen, kun edellisissä on naarmu linssissä. Tuo Road 20% toimisi varmasti maastossa vielä kaikilla kirkkaimmillakin keleillä, mutta sitten yleis aurinkolasi käyttöön liian haalea ja tuohon polarisoituun, kun tottuu täälä tuhansien järvien maassa, ni on siinä vaan jotain ällistyttävää.
^Polarisoidut ei taida oikein toimia LCD-näyttöjen kanssa? Ja autossa en voi käyttää polarisoituja, kun siinä on HUD-näyttö, niin se ei näy lainkaan...
^Polarisoidut ei taida oikein toimia LCD-näyttöjen kanssa? Ja autossa en voi käyttää polarisoituja, kun siinä on HUD-näyttö, niin se ei näy lainkaan...Joo jonkun näyttöjen kanssa voi olla ongelmia, mutta Oakleyt leikkaa vain toiseen suuntaan vinossa esim samsungin puhelimen näytön, eli toimii pystyssä ja vaaka asennossa. Ipad näkyy joka asennossa, jossain asennossa himmeheen ihan pikkasen.
Kyllähän tuo vanha traili on selkeästi kirkkaampi ja buustaa enempi, kuin tuo torch vaikka ei ole kuin 1% ero tummuudessa. Sävy vaikuttaa aika paljon. Uskon kyllä, että aurinko kelillä pärjää torchilla paremmin.
Tuossa aika hyvin kiteytetty.
https://youtu.be/61_7NsCilvs
Mulle ainakin syksyllä Trail oli liian tumma. Mutta varmaan johtuu siitä, että ikää on jo yhtä vaille 60, eli pimeänäkö ei ole niin kuin joskus ehkä oli.
Joo kyllä se vaatii oikeestaan sen, että ei ole ihan pilvistä, niin toimii. Pärjää pilvisessäkin, mut kyllä mäkin kirkkailla ajoin tänä talvena paljon ennen aurinko kelejä, sillä tässä ootankin low lightien saapumista innolla vaikka valoa kohti mennäänkin. Sillä toivonkin, että nyt nuo torch ja low kattaisi laajemman skaalan, kuin ex kirkas ja normi trail.
Tässä kun vaihtolinsseistä puhutaan, niin mainittakoon että Jawbreakereissa on tämän ominaisuuden lisäksi myös säädettävät aisat. Tämä ominaisuus jäi alkuun itseltä huomaamatta. Etenkin meille isopäille käyttökelpoinen optio, joka kannattaa hyödyntää.
TuntEli fotokromaattiset tuntuu siis tummemilta lamppu pimeässä, kuin low light linssit?
Muista kuin fotokromaattisista ei ole kokemusta, mutta nuo tummuvat kylmässä. Huono juttu talvella. Tosin tyytyväisenä silti noita käytän, tummuus maantieajossa ei liikaa haittaa.
Oliskohan tuo Trail Torch hieman vähemmän räikeä kuin Trail? Trailit kun lyö päähän, voi amfetamiinit pudottaa puoleen... etenkin syksyllä ruskan aikaan.
Joo jonkun näyttöjen kanssa voi olla ongelmia, mutta Oakleyt leikkaa vain toiseen suuntaan vinossa esim samsungin puhelimen näytön, eli toimii pystyssä ja vaaka asennossa. Ipad näkyy joka asennossa, jossain asennossa himmeheen ihan pikkasen.
Aurinkolasien linssien polarisaatiosuotimen suunta pitäisi aina olla sellainen, että ne leikkaa vaakasuuntaan polarisoituneen valon pois. Muutoin siitä polarisaatiosuotimesta ei oikein ole hyötyä, tai ainakaan sellaista hyötyä, mitä sillä yleisesti tavoitellaan.
Nykyään näyttöjä osataan kyllä tehdä niin, että niiden valo on osittain tai kokonaan polarisoimatonta. Esimerkiksi Sony Xperian näyttö näyttää yhtä kirkkaalta joka suuntaan polarisoidun linssin läpi katsottuna. Garminien näytön valo on polarisoitunutta noin 135 asteen kulmassa. Jos aurinkolasien linssien polarisaatiosuodin on 100-prosenttinen, pitäisi Garminin mennä täysin pimeäksi siinä kulmassa. Jos näin ei tapahdu, päästää linssin polarisaatiosuodin läpi myös polarisoitunutta valoa.
^Elikäs ei polarisoituja laseja fillarikäyttöön...
^Eli se Garminkin näkyy koska lasit on vaakaan polarisoidut ja näytöt nykyään, johonkin vinoon kulmaan yleensä.
Oliskohan tuo Trail Torch hieman vähemmän räikeä kuin Trail? Trailit kun lyö päähän, voi amfetamiinit pudottaa puoleen... etenkin syksyllä ruskan aikaan.Huomattavasti.
Tänään testasin molempia kirkkaassa auringossa, vaihtelevassa valossa, ja kokonaan pilvisinä hetkinä. Minusta vanha traili hakkaa Suomi metsässä trail torch.in niin kauan, kun on varjoja tai pilvistä.
Kerran tulin semmoseen varjoseen paikkaan monttu kohtaan torcheilla ja tuli ajo virhe, kun hävisi jotenkin maaston muoto silmistä. Eli kyllähän nuo vanhat on niin boostaavat, että ei uusilla erottelu ole samaa tummemmissa kohdissa, juurikin vähemmän buustinsa takia ja tummemasta linssistäkin johtuen.
Toisaalta taas kesällä aurinkoisina päivinä maastossa ajellessa on herkästi vanhat trailit mennyt reppuun ja tummempaa nokalle koska, jos on varjotontakin aurinkoa, ni ei tummuus oikeen riitä.
Tän päiväsen perusteella, kun ajeltiin välillä aukeammalla aikalailla pilvettömässä auringossa, niin torch.illa ei vielä tullut, että ompas tosi kirkasta vaikka ei enään optimi alueella oltu. Aurinkoiselle peilaavalle järven jäällekin katteli vielä torcheilla ilman epämiellyttävyyttä, mutta trailit on kyllä selkeästi liian miedot.
Eli luultavasti torchilla minä ainakin pärjään kesän kirkkaammissa maastoiluissa paremmin, kun harvon sitä ihan aakeilla laakeilla täälä etelän metiköissä mennään.
Eli kyllä näillekkin molemmille löytyy se optimi keli trail torch, jos on täyttä varjotontakin aurinkoa luvassa ja vanha trail, jos ei.
Kesällähän se sit nähään, että riittikö torchin tummuus maastoiluihin vai vieläkö tummempaa tarvii.
^Eli se Garminkin näkyy koska lasit on vaakaan polarisoidut ja näytöt nykyään, johonkin vinoon kulmaan yleensä.
Totta joo, tuossahan luki "siinä kulmassa", eli vinossa asennossa.
Eilen tuli Low light lissit.
Ilta kuudelta lähdin vielä Trail torch linsseillä mettään, kun aurinkokin paisteli silloin tällöin ja lupaili vielä kirkastuvampaa. Olis Low sittenkin voinut jo laittaa eipä tuolla metsässä, niin kirkasta ollut, mutta torchilla toimi suh ok auringon laskuun asti silti eli klo 20 asti. Vanha traili olisi varmasti ollut parempi, kuin Torch eilen.
20 aikaan kotia ja vaihdoin Low lightit päähän oli vielä suht valoisaa ja siitä ajoin, niin että lampunkin sytytin, mutta en yö pimeyteen asti. Tuohan on juuri se paskin väli ajaa, kun ei ole luonnonvaloa paljon ja lampun valo ei pääse vielä oikein oikeuksiinsa. Low lightin tummennus paljaaseen silmään on hyvin pieni, joten kyllä näillä senpuoleen voi ajaa hämärässä ja lampulla, mutta ei nuo kyllä minusta auta yhtään mitään tuossa hämärässä kontrastiin, joten pidän kirkasta parempana koska se antaa paremman erottelun silti.
8.00 maissa aamulla ajelin autolla töihin lunta oli satanut ja sateli hissukseen edelleen, joten keli vaalea, mutta vastasi aikalailla sellasta perus keskitalven pilvistä päivän valoa. Low light ei paranna kontrastia minusta yhtään melkein tuntui huonontavan paljaaseen silmään verrattuna, koska lumimaisema muuttui entisestään enemmän sinertävään suuntaa. Paljaaseen silmään verrattuna leikkasi vihreää pois. Molemmilla näkee hyvin, mutta paljas silmä antoi paremman lopputuloksen. Kuvittelin, että nämä antaisi edes vähän sellaisa vanhan Trail linssin tai keltaisen vov kontrastia tuohon keliin vaikka Oakleyn testikuvistakin saattoi päätellä, että maltillisempaa on luvassa.
Näyttäisi siis, että tuo Low linssi voisi olla parhaimmillaan kelissä, jossa on sen verran kirkkautta, että paljasta silmää alkaa, jo lievästi häikäistä tai sitten se eilis iltanen keli 18-20 välillä mettässä, mutta se oli kyllä vanhan trailin ykkös aluetta.
Eli näyttäis siltä, että on keksitty jotain mikä ei noissa olosuhteissa mihin se minulle tuli ole kyllä parempi, kuin kirkas linssi. Erot ei ole isoja, mutta kirkkaan voitoksi silti menee. Voihan tuo jossain stadionin keinovalossa toimiakkin kirkasta paremmin.
Lisää testiä eri olosuhteissa ja sitten myyntiin, jos ei niitä etuja ala löytyä kirkkaaseen verrattuna, se ei nyt riitä että pärjää.
Minusta tuo Oakleyn oma testikuva tekee juuri päinvastoin noissa testaamissani keleissä https://www.oakley.com/en-us/product/W0OO9290?variant=888392462787 :(
^Kannattaa sitten pistää kiertoon jos ei saa hyötyjä. Jokaisen silmäthän (ja aivot) ovat erilaiset ja se mikä toimii toiselle, ei välttämättä toimi toiselle. Samoin ikä muuttaa eritoten hämärässä näkemistä.
^Kannattaa sitten pistää kiertoon jos ei saa hyötyjä. Jokaisen silmäthän (ja aivot) ovat erilaiset ja se mikä toimii toiselle, ei välttämättä toimi toiselle. Samoin ikä muuttaa eritoten hämärässä näkemistä.Just näin mielenkiinnolla kuulen sinun raporttisi.
Veikkaan, että kannattaa vielä koeajella ja seurata "tilanteen kehittymistä". Jos tarve/odotus on todella spesifi, voi tosin olla, ettei nämä suurimalle osalle toimivat ratkaisut riitä täyttämään tarvetta.
Kyllä noi Low Light -linssit on laskettavissa ns. niche-turhakkeiden joukkoon muutenkin. Tässä kun kun vielä asiaa mietin omalta kohdalta, tuikun valossa lasien päätarkoitus itselle on toimia ihan vaan suojalaseina. Jos linssistä sattuu olemaan jotain optista hyötyä, niin se on mukava bonus.
Veikkaan, että kannattaa vielä koeajella ja seurata "tilanteen kehittymistä". Jos tarve/odotus on todella spesifi, voi tosin olla, ettei nämä suurimalle osalle toimivat ratkaisut riitä täyttämään tarvetta.
Kyllä noi Low Light -linssit on laskettavissa ns. niche-turhakkeiden joukkoon muutenkin. Tässä kun kun vielä asiaa mietin omalta kohdalta, tuikun valossa lasien päätarkoitus itselle on toimia ihan vaan suojalaseina. Jos linssistä sattuu olemaan jotain optista hyötyä, niin se on mukava bonus.Näinpä juuri. Itse vaan tykkään speksailla ja testata näitä, että onko muutakin iloa, kuin myyntimiesten suuret lupaukset. Tuo vanha Prizm Trail ja Prizm Shallow Water on kyllä, niitä missä on oikeasti onnistuttu saavuttamaan jotain extraa. Tuo Trail Torch on lähinnä toimiva ns "aurinko" lasi vailla sen suurempi wow efektejä, mutta tekee työnsä silti hyvin.
Suojalasihan se linssi on pimeässä, mutta tällä lyhyellä testillä näyttää tosiaan, että low light linssillä ei bonusta tullut vaan pientä miinusta kirkkaisiin verrattuna. Eikä edes hämärään päivään bonusta tullut. Testit jatkukoon.
Kyllä noi Low Light -linssit on laskettavissa ns. niche-turhakkeiden joukkoon muutenkin...
Riippuu vahvasti kunkin omasta käytöstä. Minulla on kokoelma erilaisilla linsseillä varustettuja oakley-laseja ja kaikki ovat käytössä, joten en yksiäkään niistä heittäisi pois turhakkeina. Toki low-light-lasit ovat pois käytöstä kesäkauden ja vastaavasti road-linssiset talvikauden eli kukin lasi käytössä sille sopivissa oloissa. Jollain muulla tarpeet ovat sitten erilaiset.
Onko kukaan testaillut niitä Snow Prizm-linssejä esimerkiksi kevätauringossa jäällä tai muulla aukealla ajettaessa?
Riippuu vahvasti kunkin omasta käytöstä. Minulla on kokoelma erilaisilla linsseillä varustettuja oakley-laseja ja kaikki ovat käytössä, joten en yksiäkään niistä heittäisi pois turhakkeina. Toki low-light-lasit ovat pois käytöstä kesäkauden ja vastaavasti road-linssiset talvikauden eli kukin lasi käytössä sille sopivissa oloissa. Jollain muulla tarpeet ovat sitten erilaiset.
Joo, älähän hätäile. Itsellä samaiset linssit olleet pari talvea nenällä ilman tarvetta valittaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että noita oikeasti välttämättä tarvitsee joka jamppa. Mullakin näiden lisäksi Oakleylta Roadia, fotokromaattista ja Trailia, eli näköala asiaan hyvinkin pitkälti samaa lajia kuin teikäläisellä.
Mistä alkuperäisiä linssejä saa parhaaseen hintaan tai toistuvia tarjouksia?
Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla
^XXL:ssä on joskus noita ulosheittokorissa. Omat Trailit ostin Radar EV Patheihin viidelläkympillä.
Mistä alkuperäisiä linssejä saa parhaaseen hintaan tai toistuvia tarjouksia?
Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla
Varuste.net:ssä kaksi kertaa vuodessa Oakley päivät ja silloin kaikki lasit ja linssit yleensä -20%.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jawbreakerit harkinnassa kesäksi. Mittojen perusteella näyttäisi olevat sopivat, mutta linssit mietityttää. Prizm road varmaankin maantielle hyvät, mutta kuinkat tummat noi on pilvisinä päivinä, eli tuleeko fiilis että ajaisi pimeässä? Fotokromaattiset on toinen vaihtoehto, mutta riittääkö niissä taas potku ihan kirkkaaseen auringonpaisteeseen?
Jawbreakerit harkinnassa kesäksi. Mittojen perusteella näyttäisi olevat sopivat, mutta linssit mietityttää. Prizm road varmaankin maantielle hyvät, mutta kuinkat tummat noi on pilvisinä päivinä, eli tuleeko fiilis että ajaisi pimeässä? Fotokromaattiset on toinen vaihtoehto, mutta riittääkö niissä taas potku ihan kirkkaaseen auringonpaisteeseen?
Ainakin mulla toimii moitteettomasti pilvisellä keliilä.
Photochromic on silti oma suosikkini. Varsinaiset all-rounderit ovat. Eli jos hämärässä tai jopa pimeässä ajattelet ajavasi, toimii tuo linssi sielläkin.
Pistin tilaukseen Radar EV Path:it Prizm Snow Torch-linsseillä. Noissahan on VLT 19%, joka on käytänössä sama kuin Prizm Trail:eissa (20%), mutta josko nuo punaisina toimisivat paremmin metsässä kuin Trailien harmaa perussävy. Joka taas maantiellä on ihan ykkönen. En sitten tiedä, olisiko pitänyt hankkia jotkut vielä "pimeämmät". No, aika näyttää.
Aiemmin viikolla tilasin Aliexpressistä läpällä vaan en kännissä kahdet "piraatti"-linssit: HD Pink ja Midnight Sun Mirror. Saas nähdä mitä sieltä tulee. Tosin olen ollut ihan tyytyväinen fotokromaattisiin priaatti-linsseihin.
Asian vierestä hiukan, mutta onnistuin saamaan Jawbreakerit pesukoneeseen lenkkikamojen mukana. Lasit kävi läpi n. 45 minuuttia pitkän 40 asteen pesun ja lopuksi 1200 kierroksen linkous. Lasit kesti tämän rasitustestin mainiosti ja linssiin oli tullut yksi pienen pieni naarmu, joka ei näy laseja käyttäessä. Laatu voi maksaa vähän enemmän ja tässä tapauksessa asia tuli Oakleyn kohdalla todistettua.
Firlefanz
26.04.2020, 19.55
Sun pitää toistaa koe vähemmän laadukkailla laseilla, jotta nähtäisiin oliko kyse Oakleyn laadukkuudesta vai linsseissä yleisestikin käytettävien materiaalien ominaisuuksista:cool:
Ketjussa on ansiokkaasti spekuloitu ja jaettu kokemuksia. Mä en näistä tähän mennessä esillä olleista linssivaihtoehdoista osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta viime kesänä tulin hankkineeksi Oakleyt Sapphire Iridium Prizm -linsseillä. Ne on ilmeisesti suuniteltu käytettäväksi toisaalta lumilajeissa ja toisaalta yleislaseina kaupunkioloissa - mutta en ole ainoa joka on havainnut ne erinomaisen toimiviksi myös pyöräillessä.
Minun pyöräilyni tosin on kovasti maantiepainotteista, mutta niin kirkkaassa auringonpaisteessa kuin harmaan pilvisinä päivinä ole ollut linsseihin tyytyväinen. Ne ovat riittävän mutteivät liian tummat ja Prizm tekee sen minkä Oakley lupaa eli parantaa kontrastien erottuvuutta; näen tienpinnan, niin asfaltin kuin hiekan, ja erotan kuopat paremmin.
Ostoajatuksessa mulla oli mukana se että voisin käyttää laseja (maasto)hiihtäessäkin. No, siitä en saanut kokemuksia, mutta talvifillaroinnissa päiväsaikaan linssit olivat oikein toimivat. Tosin raja meni suunnilleen siinä kun tuli aika laittaa vähintään huomiovalot päälle. (Hiihtäminen valaistulla ladulla olisi varmaaan onnistunut, mutta lumettomalla ulkoilutiellä ei huvittanut ajaa.)
PS Toni & Toni edustaa Oakleyn ajolaseja ja valikoimassa näkyy olevan myös tämä Sapphire Iridium. Uskoisin asiantuntemusta olevan - ja ehkä eri linssejä pääsee koeajamaankin?
Laitetaanpas tämä nyt tähän, kun aina hukkaan linkin ja sitten kuukkeloidessa menee aikaa hukkaan:
https://www.evo.com/guides/oakley-sunglasses-lens-tint
Ainakin mulla toimii moitteettomasti pilvisellä keliilä.
Photochromic on silti oma suosikkini. Varsinaiset all-rounderit ovat. Eli jos hämärässä tai jopa pimeässä ajattelet ajavasi, toimii tuo linssi sielläkin.
Kiitokset, pitää laittaa ostohousut jalkaan jos hyvä tarjouksia näkyy.
Prizm Trail Torch on nyt pidemmällä testillä osoittautunut oikein hyväksi linssiksi. Tummemman linssin tarve on poistunut maastoilussa verrattuna vanhaan trailiin, silti pilvisemmässäkin kelissä tuntuu vielä pelittävän hyvin, että ehkä tämä sittenkin oli oikea suunta kehityksessä vaikka alkuun olin vähän skeptinen. Tosin Jawbrakereilla en saanut vähemmän tuulta silmiini verrattuna Racing Jacket vaikka näin kuvittelin, mutta muuten näkymä on kivan laaja.
tchegge_
13.02.2021, 14.30
Ketjussa on ansiokkaasti spekuloitu ja jaettu kokemuksia. Mä en näistä tähän mennessä esillä olleista linssivaihtoehdoista osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta viime kesänä tulin hankkineeksi Oakleyt Sapphire Iridium Prizm -linsseillä. Ne on ilmeisesti suuniteltu käytettäväksi toisaalta lumilajeissa ja toisaalta yleislaseina kaupunkioloissa - mutta en ole ainoa joka on havainnut ne erinomaisen toimiviksi myös pyöräillessä.
Minun pyöräilyni tosin on kovasti maantiepainotteista, mutta niin kirkkaassa auringonpaisteessa kuin harmaan pilvisinä päivinä ole ollut linsseihin tyytyväinen. Ne ovat riittävän mutteivät liian tummat ja Prizm tekee sen minkä Oakley lupaa eli parantaa kontrastien erottuvuutta; näen tienpinnan, niin asfaltin kuin hiekan, ja erotan kuopat paremmin.
Ostoajatuksessa mulla oli mukana se että voisin käyttää laseja (maasto)hiihtäessäkin. No, siitä en saanut kokemuksia, mutta talvifillaroinnissa päiväsaikaan linssit olivat oikein toimivat. Tosin raja meni suunnilleen siinä kun tuli aika laittaa vähintään huomiovalot päälle. (Hiihtäminen valaistulla ladulla olisi varmaaan onnistunut, mutta lumettomalla ulkoilutiellä ei huvittanut ajaa.)
PS Toni & Toni edustaa Oakleyn ajolaseja ja valikoimassa näkyy olevan myös tämä Sapphire Iridium. Uskoisin asiantuntemusta olevan - ja ehkä eri linssejä pääsee koeajamaankin?
Nyt varmaan jäsen Firlefanzilla on jo hiihtokokemuksiakin näistä? Taitaa telkan perusteella SM hiihtäjistä puolella olla tuollaiset linssit. [emoji2]
Tässä kun aamupäivällä liuin kyljelläni ulkoiluväylällä pyörä sylissä mietin että ois kiva jos näkisi lumisia pinnanmuotoja pilviselläkin säällä...
Nuo voisivat toimia paremmin lumi/kevät/kesäkelillä kuin nykyiset photokromaattiset gray transitionit.
Lähetetty minun XQ-AU52 laitteesta Tapatalkilla
Fotokromaattisiin pettynyt, kun pakkasessa ne vetää tummaksi. Tosin mun linssit on jotkut kiinankopiot, että johtuneeko siitä. Meneekö orkkis-linssit myös pakkasessa pimeäksi?
tchegge_
13.02.2021, 16.14
Mun ajossa toimineet ihan ok talvella työmatka-ajossa , vertailua tosin ei ole muihin. Enkä yli kympin pakkasilla koske pyörään ;)
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Fotokromaattisiin pettynyt, kun pakkasessa ne vetää tummaksi. Tosin mun linssit on jotkut kiinankopiot, että johtuneeko siitä. Meneekö orkkis-linssit myös pakkasessa pimeäksi?
Omat orkkis vastaavat ovat tosiaan aika tummat näin talvella, vaikka keli alkaa jo hämärtää. Olen ajatellut sen johtuvat lumesta tjms, mutta voihan se tosiaan johtua myös pakkasesta. Harmi homma sinänsä, tuo ominaisuus rajoittaa käyttöä aika lailla näin talvella.
Sotanorsu666
13.02.2021, 19.40
Itse olen hiihtänyt ja kirkkaat lumilenkit ajellut pyörällä prizm snow jade linsseillä. Erittäin hyvät talvikäyttöön.
Omat orkkis vastaavat ovat tosiaan aika tummat näin talvella, vaikka keli alkaa jo hämärtää. Olen ajatellut sen johtuvat lumesta tjms, mutta voihan se tosiaan johtua myös pakkasesta. Harmi homma sinänsä, tuo ominaisuus rajoittaa käyttöä aika lailla näin talvella.
Joo, avoimella ok, mutta sitten kun ajaa metsän siimekseen niin ei näe mitään. Kesällä ja syksyllä noi toimi mun mielestä ok.
Täytyy huomenna pakata muutamat lasit mukaan reppuun ja testailla jäällä. Huomasin, että mullahan on tuollaiset Sapphire Iridium-linssit. Tuleepahan kokeiltua.
Kokemusta originaaleista on -30 — +40 C lämpötiloissa. Hyvin toimii mulla kaikissa valaistus- ja kelioloissa.
Joo, avoimella ok, mutta sitten kun ajaa metsän siimekseen niin ei näe mitään. Kesällä ja syksyllä noi toimi mun mielestä ok.Vanha pinkki prizm trail toimii!
^Joo, ja mulla on sellainen pinkki ei-Prizm -linssi (joku piraatti). Sekin toimii varsin hyvin.
Nyt oli jäällä päässä nuo Sapphire Iridium Prizm-linssit. Erittäin hyvin toimi, mutta heti kun auronko meni pilveen, alkoi näkemisen kanssa olemaan ongelmaa. Eli mulla nuo käy vain kirkkaassa auringonvalossa.
Kokemusta originaaleista on -30 — +40 C lämpötiloissa. Hyvin toimii mulla kaikissa valaistus- ja kelioloissa.
Siis ei mene pakkasessa pimeäksi? Veikkaan, että sitten mun piraatti-fotokromaattiset ei ole ihan standardin mukaiset. No, pitää ostaa orkkislinssit joskus.
Täytyy vielä kokeilla, että lyö nuo lasit pakastimeen tunniksi ja katson että mitä on tapahtunut.
Siis ei mene pakkasessa pimeäksi? Veikkaan, että sitten mun piraatti-fotokromaattiset ei ole ihan standardin mukaiset. No, pitää ostaa orkkislinssit joskus.
Täytyy vielä kokeilla, että lyö nuo lasit pakastimeen tunniksi ja katson että mitä on tapahtunut.
Testasin piruuttani pakastimessa Oakleyn alkuperäistä fotokomaattista. Ei tummunut havaittavasti, joten efekti taitaa johtua enemmän lumesta.
^ Tarttet UV-lampun lisäksi sinne pakastimeen. Ei pelkkä kylmä fotokromaattisia linssejä tummenna, mutta kylmä voimistaa UV:n aiheuttaman tummumisen määrää. Ja lämpö heikentää. Nykyiset tummuvat ei ole enää ihan niin herkkiä lämmölle kuin pari-kolme Transitions-sukupolvea sitten, mutta edelleen lämpötilan vaihtelu vaikuttaa kaikkien tummuvien linssien tummumisen määrään.
^ Tarttet UV-lampun lisäksi sinne pakastimeen. Ei pelkkä kylmä fotokromaattisia linssejä tummenna, mutta kylmä voimistaa UV:n aiheuttaman tummumisen määrää. Ja lämpö heikentää. Nykyiset tummuvat ei ole enää ihan niin herkkiä lämmölle kuin pari-kolme Transitions-sukupolvea sitten, mutta edelleen lämpötilan vaihtelu vaikuttaa kaikkien tummuvien linssien tummumisen määrään.
Ok, tuo kuulostaa tosiaan loogiselta.
Lisäksi kylmä aiheuttaa sen, että linssit ei vaalene tai vaalenevat vain marginaalisesti ja todella hitaasti valon ja UV:n määrän vähentyessä. Myös lumi tehostaa UV:n vaikutusta ja siksi linssit saattaa tummua hyvin tummiksi pilviselläkin pakkaskelillä.
Hiihtolenkeillä minulla on aina Jawbreakerit Photochromic-linsseillä. Koskaan en ole huomannut tummuuden haitanneen.
Päinvastoin, vaikea kuvitella parempaa ratkaisua muuttuviin valo-olosuhteisiin. Täällä pohjolassahan valon määräkin muuttuu todella hitaasti.
Jos pitäisi valita Prizm-linsseistä pari maasto- ja maantiepyöräilyyn (maastopainotuksella), mistä linsseistä saisi parhaan parivaljakon? Prizm Trail varmasti toiseksi, mutta sen kaveriksi sitten Prizm Road vai kirkas/low light linssi? Kuinka hämärässä/pimeässä nuo Trailit menee?
Itsellä Prizm Trail Torch ja Low Light. Trail Torch menee yllättävänkin hämärässä, joskin niissä Low Light vie voiton.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Itsellä Prizm Trail Torch ja Low Light. Trail Torch menee yllättävänkin hämärässä, joskin niissä Low Light vie voiton.
Miten tuo Trail Torch toimii aurinkoisella säällä esim pyörätiellä tai maantiellä?
ruuduntakaa
22.04.2021, 11.54
Turhaa pilkunviilausta. Mulla toimii Jawbreaker Prizm road tiellä ja metsässä. Muuta ei tartte.
Ei niin hyvät-lasit on joka tapauksessa paskemmat kuin Jawbreakerit millä tahansa linsseillä.
Tuossa kuitenkin n. 30% läpäisy, eli valoisuudentunteestaan huolimatta toimii aika hyvin myös aurinkoisella kelillä. Kirkkaassa keskipäivän paisteessa ehkä haluisi jotain tummempaa.
^ Olen hankkimassa näitä vahvuuksilla niin niillä ei ole palautusoikeutta ja hintaakin kertyy mikäli menee pahasti metsään. Alun perin oli tarkoitus hankkia pelkät Prizm Trailit maastoajoon, mutta nyt saisi tarjouksesta toiset kaupan päälle samaan hintaan.
Huoleton
22.04.2021, 20.27
Low lighteille on käyttöä suunnilleen sama aika kun pyörässä tulee pidettyä etulamppua. Eli aika paljon. Trail on kirkkaalla kelillä aika vaalea mutta toisaalta monikäyttönen ja sopii silleen vahvuukskäyttöön ettei tarvi olla toisia laseja mukana.
Low lightillä ajan mielummin pilvisellä säällä oli lunta tai ei, kuin Trail Torchilla. Low lightistä hukkuu kontrasti heti lumella, kun aurinko vilahtaa. Kesällä tuota ei niin esiinny, mutta on Trail Torch selkeästi enemmän kontrastia tuova lasi. Maastossa Trail Torch toimii silti käytännössä kaikki päivänvalo kelit vaikka ei optimi ole enään pilvisellä. Illan hämärtyessä alkaa kaivata vaaleampaa linssiä. Toisaalta ihan aukealla/maantiellä kesä kirkkaalla voi Trail Torch tuntua liian vaalealta, mutta maastoon en kaipaa tummempaa, koska taas ne varjot tummuisi liikaa.
Toisaalta, jos pitäisi 2 linsseillä selvitä kaikki, niin Prizm road se perinteinen punainen 20% ja Low Light sen kaveriksi voisi olla yleis pätevämpi, no tietty jos maastoajo on pääpaino, kyllähän tuo Trail Torch on siihen paras ja toimii erivalo olosuhteissa varmimmin. Taas verrattuna vanhaan trailiin tuolla Torch versiolla pärjää kirkkaassa huomattavasti kivemmin kuin edeltäjällään, jolloin laitoin kyllä nokalle nuo 15% Shallow Water linssit jotka saisi olla etelän kirkkaissa jo hitusen tummemmat, mutta Suomessa ei ole ongelmaa edes kirkkaalla järvellä. Toisaalta Kirkkaana päivänä maastossa ja varjoissa toimii vielä ihan OK, mutta vaaleammat saisi olla.
Itse tykkään nykyään aina lähtökohtaisest mielummin vaaleasta, kuin tummasta linssistä, mutta kontrasti boostia pitää olla. Neutraaleja en enään osta.
Alkuu olin Low lighteihin pettynyt, kun ei minusta boostannut kontrastia, mutta kirkkaisiin linsseihin verrattuna on kyllä yleispätevämmät. Noilla ajelee pilvisellä ja vaikka aurinko pilkahtelee ei ole ihan tuskaa ja koko talvie ne oli nokalla oli lamppua tai ei.
Prizm road ei ole kovin tumma, jos ei täydessä pilvessä ole ni silläkin näkee tosi hyvin. Pilviselle sitten prizm trail.
Vahvuuksien kanssa Oakleyt on hunajaisen hintaisia, joten yksillä linsseillä pitäisi pärjätä. Nykyiset ovat tummuvat kuuden vuoden takaa enkä linssien mallia sen tarkemmin muista. Olisiko suositusta nykylinssien väristä ympärivuotiseen yleiskäyttöön = maastopyöräily, keväthiihto, ulkoilu yleensä, satunnainen kalastus?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210502/aec907e996c9f4f89bf3ddebdff972ec.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210502/698e95d3e7a109d11ddff78170be8eb7.jpg
Hommasin viime syksynä lasit vahvuuksilla Prizm Tungsten polarisoivilla linsseillä, ilman peilipintaa. Ovat olleet yllättävän hyvät, toimivat niin hämärällä kuin kirkkaalla kelillä esim Lapin keväthangilla. Vuoristoon pitää toki olla tummemmat. Myös Gold linsseistä hyviä kokemuksia vuosien varrelta.
Mulla on Oakleyn linssejä hatullinen, mutta alkanut miettimään tuon "low light" (ne haalean pinkit) linssien toimivuutta. Mulla ne syö jostain syystä kontrastin kokonaan pois, vaikka kai tarkoitus olisi päinvastainen. Onko mun silmien parasta ennen jo mennyt vai mikä? Miten muut kokevat nuo linssit? Eilen olin laittaa ne pilvisellä kelillä jäälle, mutta muistin, että viime talvena ei noilla meinannut pysyä lumispoorissa, kun maiseman muodot katosivat kokonaan.
En tiedä ovatko varsinaisia kontrastilaseja, mutta hämärässä ja pimeässä ajoon vallan sopivat. Omilla ”parasta ennen” silmillä ei ole ollut ongelmia pysyä lumisilla poluilla.
Firlefanz
29.12.2021, 10.25
Mä olen ollut siinä luulossa että Oakleyn Prizm-linssien kontrastin ydin ei ole värissä vaan että se olisi käytännössä sama niissä kaikissa, mutta tämä luulo on siis ilmeisen väärä.
Joskus aikaisemmin oli kai niin että keltainen linssi oli yleisesti suositeltu valinta pilviselle säälle. Semmoisilla olen tyytyväisenä niin ajanut kuin pertsahiihtänyt.
Oakleyn linsseistä ei ole kokemusta kuin Sapphire Iridiumista ja olen kai joskus kertonutkin että minun vanhoille taittovikaisille silmilleni ne sopivat oikein hyvin, mutta niiden kanssa tulee ongelma harmaana päivänä siinä vaiheessa kun on jo selvästi hämärtynyt mutta valaistus ei ole vielä päällä.
Ylläoleva sillä varauksella että tyypillisellä kelvillä, ulkoilutiellä tai ladulla linssille asetettavat vaatimukset ovat ehkä vähäisemmät.
PS Voi toki olla että kontrastinäkö on heikentynyt jostain syystä. Ikänäkö etenee meillä eri tahtia eikä alkava harmaakaihikaan katso ikää kovin tarkkaan.
Sapphire Iridiumit on loistavat aurinkoisena päivänä jäällä, kuten oli maanantaina. Ongelmana on se jäälle siirtyminen, jos sen tekee metsän kautta. Tosin jos matka ei ole pitkä, sen kyllä kestää.
Mulla on Oakleyn linssejä hatullinen, mutta alkanut miettimään tuon "low light" (ne haalean pinkit) linssien toimivuutta. Mulla ne syö jostain syystä kontrastin kokonaan pois, vaikka kai tarkoitus olisi päinvastainen. Onko mun silmien parasta ennen jo mennyt vai mikä? Miten muut kokevat nuo linssit? Eilen olin laittaa ne pilvisellä kelillä jäälle, mutta muistin, että viime talvena ei noilla meinannut pysyä lumispoorissa, kun maiseman muodot katosivat kokonaan.
Mä olen ollut siinä luulossa että Oakleyn Prizm-linssien kontrastin ydin ei ole värissä vaan että se olisi käytännössä sama niissä kaikissa, mutta tämä luulo on siis ilmeisen väärä.
Kontrastin parantamisessa on oikeastaan pääasiassa kyse vain linssin väristä tai tarkemmin niistä aallonpituuksista, joita linssi päästää läpi, mutta kannattaa huomioida, että kaksi silmämäärin samanväristäkin linssiä voi päästää aallonpituuksia läpi jonkin verran eri suhteissa.
Lumi heijastaa eniten lyhyitä aallonpituuksia ja siksi sininen väri ylikorostuu lumisissa olosuhteissa. Silmässä sininen väri siroaa kaikkein voimakkaiten (kromaattinen aberraatio (https://photographylife.com/wp-content/uploads/2011/10/Longitudinal-Chromatic-Aberration.png)) ja se heikentää sekä kontrastiherkkyyttä että näöntarkkuutta. Mitä huonompi on silmän optiikka (esim. se kaihin alku), sitä enemmän sinisen siroaminen häiritsee. Valkoisen ja sinisen (valot ja varjot lumella) kontrastia keltainen linssi parantaa parhaiten (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10701805/) ja lisäksi koska keltaiselle valolle herkkiä ”punaisia” tappisoluja on silmässä eniten, keltaisella valolla on näennäinen kirkastamisefekti.
Tuossa (https://www.researchgate.net/profile/Karl-Citek/publication/6722016/figure/fig2/AS:601739858305038@1520477370920/Spectral-transmission-curves-of-Nike-nonprescription-brown-lenses-yellow-lenses-and.png) esimerkiksi joidenkin eriväristen linssien läpäisykäyriä. Punaiset tappisolut ovat herkimpiä 575 nm valolle. Pinkki linssi leikkaa keltaista linssiä enemmän noita näkemisen kannalta hyödyllisimpiä aallonpituuksia, joten vähävaloisissa olosuhteissa sellaisen kanssa ei näe yhtä hyvin, jos linssien kokonaisläpäisyprosentti (”tummuus”) on sama.
Firlefanz
29.12.2021, 12.42
Silmät ovat yhtä erilaisia kuin kädet tai jalatkin, mutta itse yllätyin että linsseillä joiden valonläpäisyprosentti on niin alhainen kuitenkin näkee mainiosti myös harmaan pilvisenä päivänä metsän siimeksessä. Ostaessani oletin Sapphire Iridiumin käyttöalueen paljon kapeammaksi eli rajoittuvan kutakuinkin kesäkauteen ja keväthangille.
Silkasta uteliaisuudesta kurkkasin netin syövereihin ja jouduin toteamaan ettei keltaisia linssejä enää tarjota puheenaoleviin olosuhteisiin. Oakleyn värit ovat Persimmon ja Hi Pink Iridium https://www.sportrx.com/blog/oakley-prizm-snow-lenses-guide/ joiden VLT ei ole lähellekään yhtä korkea kuin Low Lightin, mutta ilmeisesti kontrasti on korostetumpi?
^ Useimmat gogglevalmistajat ei osaa oikein huomioida pohjoisen kaamosolosuhteita ja toisaalta kirkastamisefektistä johtuen keltainen linssi käy nopeasti epämiellyttäväksi, jos valon määrä hetkellisesti yhtään lisääntyy. Pinkin linssin läpi värit myös toistuu luonnollisempina kuin keltaisen tai oranssin läpi ja siksi subjektiivinen näkökokemus pinkillä linssillä koetaan usein miellyttävämmäksi ja subjektiivisesti miellyttävämmän väriset linssit käy helpommin kaupaksi.
Sinällään verkkokalvolle asti näkeminen on pelkkää fysiikkaa eli samat lainalaisuudet kyllä pätee kaikkiin silmiin, mutta sillä erotuksella, että ikääntyminen vaikuttaa sarveiskalvon ja mykiön läpäisykäyriin jonkin verran.
Kontrastiin liittyen vielä sellainen huomio, että eri värien välisten kontrastien parantamiseen pätee eri säännöt kuin monokromaattisen kontrastin parantamiseen. Oakley Prizm -linssien suodatuskäyrät on sillä tapaa monista muista linsseistä poikkeavia, että niissä on läpäisyhuiput sinisen, vihreän ja oranssin aallonpituuksissa. Tämä siksi, että Prizm-teknologian päätavoite on värikontrastien parantaminen vähän samaan tapaan kuin jossain vibrant-instagram-filtterissä. Siksi ne eivät ole parhaimmillaan sellaisissa olosuhteissa, jossa värejä ei ole, tai jossa tarvitaan jonkin tietyn värisen pinnan kontrastierottelukykyä.
Prizm-linsseissä on leikattu reippaasti keltaista aallonpituutta, joten niiden pimentävä vaikutus on voimakkaampi kuin sellaisessa linssissä, jonka tummuus on sama, mutta joka läpäisee keltaista suhteessa enemmän.
Oakleyn näkemyksen mukaan lumi heijastaa tasaisesti kaikki spektrin värejä, mikä poikkeaa esim. Zeissin näkemyksestä (https://www.youtube.com/watch?v=vt05BUR7yHk). Alppiolosuhteissa, missä aurinko voi paistaa samalta korkeudelta kuin meillä kesällä, lumi heijastaakin eri värejä tasaisemmin. Meidän leveysasteilla ja talvisilla valon tulokulmilla tilanne on varmuudella melkolailla toinen.
Tästä linkistä (https://www.2020mag.com/ce/prizm-lens-technology) löytyy Oakleyn koulutuspruju (narrative.pdf), jossa on näkösällä Prizm-linssien käyrät. En ole ihan varma, että onko se vahingossa esillä ilman kirjautumista vai tarkoituksella, mutta kaipa sen voi jakaa, kun se on tuolla avoimesti saatavilla ja vähän tommonen markkinointikeskeinen toki on myös.
Suodatuskäyrät on sillä tapaa mielenkiintoisia, että kun on tarpeeksi katsellut erilaisten linssien läpi ja nähnyt niitten käyriä, osaa pelkän käyrän perusteella muodostaa aika hyvän käsityksen siitä, että miten linssi käyttäytyy silmän edessä. Vähän sama juttu, kun jos on tarpeeksi kokkaillut erilaisilla aineksilla erilaisista resepteistä, osaa pelkän reseptin perusteella muodostaa mielikuvan siitä, miltä ruoka maistuu - tai kun on tarpeeksi ajellut erilaisilla fillareilla, osaa geotaulukon perusteella muodostaa mielikuvan siitä, että millainen pyörä on ajaa.
Tämä vain tällaisena ammatillisena kannanottona enkä ota siihen kantaa, että mikä kenenkin mielestä on subjektiivisesti koettuna hyvä linssi millaisissakin olosuhteissa, koska se on vähän sama asia kuin väittelisi siitä, että mikä kenenkin mielestä hyvä fillari - tai hyvä ruoka :)
Mulla on pink iridium prizm linssit laskettelulaseissa ja eivät ne kaikissa Suomen sumun/tasaisen harmaan olosuhteissa mitenkään täydelliset ole. Joissain keleissä näkee paremmin ilman laseja. Toisaalta pärjään niillä kirkaallakin säällä. Mutta en tiedä olisiko vastaavassa kelissä sitten jotkut keltaiset tai muut paremmat vai ei. Täysin kirkkaat linssit ehkä olis kiva lisä.
Toisissa laseissa on Jade Iridiumit ja niitä käytän toki kaikista aurinkoisimmalla kelillä jos eivät ole vaimolla käytössä.
Pyöräillessä uudemmissa (jawbreaker) laseissa on varsin monikäyttöiset prizm trailit. Menee kesällä myös metsässä. Vanhempiin Oakleyn kehyksiin löytyy täysin kirkas, tumma peilisininen ja olikohan joku vaalean oranssikin (olisko ollut persimmon) sekä naarmuinen musta linssipari. Käytän näitä niin että road prizm maantiellä sekä valoisalla kelillä metsässä. Muutoin toiset lasit joissa kirkas linssi. Tai sitten ne tummat siniheijastavat jos käyn merellä, on aurinkoisen sään pidempi automatka tai olen kanarialla uima-altaalla jne. Nää vanhemmat lasit mustilla kehyksillä kun ovat yleiskäyttöön paljon tyylikkäämmät kuin valkoiset jawbreakerit prizm roadeilla.
tchegge_
29.12.2021, 20.10
Jos noista Stenun linkittämistä Zeissin ja Oakleyn kuvaajista osaan tulkita niin Rose-pohjainen Prizm sapphire on perusarvoiltaan kohtuu lähellä tuota Zeissin Sonaria. Lisätty vaan kontrastipomppua 570nm kohtaan ja jyrkempää notkoa 650nm monttuun.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211229/d3c0f307212d98330daa22f166fff41f.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20211229/8881f80603a443dbfdfcb53cf3558832.jpg
Hmm… multa löytyy nuo Prizm Golf-linssit. Niitä voisi kokeilla ensi kesänä. Ainakin ennen kuin ostaa Trail Torchit.
Mutta keltaiset olisivat kyllä hyvät suomalaiseen soossikeliin.
Nyt on kyllä asiallista juttua linsseistä. Kiitokset stenulle ja tcheggelle.
Eli lukitaanko vastaus, että oakleyn laseihin PRIZM SNOW SAPPHIRE olisi fiksuin ostos talvelle?
Jos noista Stenun linkittämistä Zeissin ja Oakleyn kuvaajista osaan tulkita niin Rose-pohjainen Prizm sapphire on perusarvoiltaan kohtuu lähellä tuota Zeissin Sonaria. Lisätty vaan kontrastipomppua 570nm kohtaan ja jyrkempää notkoa 650nm monttuun.
Tai tarkoitat varmaan tätä linssiä.
https://www.tonitoni.fi/jawbreaker-sapphire-prizm-road
tchegge_
29.12.2021, 22.18
Ei, ihan sitä lumikäyttöön tarkoitettua prizm sapphirea ajattelin.
Firlefanz
29.12.2021, 22.55
Taitaa tuossa tonitonilinkin Jawbreakerissa olla kehykset jotka ovat sapphire. Linssi on Prizm Road.
Tässä hakukoneen ensimmäisenä tarjoamat ajolasit Sapphire-linsseillä: https://www.bikeplanet.fi/oakley-flight-jacket-matte-white-prizm-sapphire
Taitaa tuossa tonitonilinkin Jawbreakerissa olla kehykset jotka ovat sapphire. Linssi on Prizm Road.
Tässä hakukoneen ensimmäisenä tarjoamat ajolasit Sapphire-linsseillä: https://www.bikeplanet.fi/oakley-flight-jacket-matte-white-prizm-sapphire
Niin olikin juu. Tuota sapphireä näytää olevan varuste.netissä listattuna kolmea versiota. Snow, normaali ja polarisoitu.
https://varuste.net/c10009/oakley-jawbreaker-vaihtolinssit
Isot erot on siinä, että Prizm päästää läpi melkein kaksi kertaa enemmän lyhytaaltoista sinistä ja vastaavasti Sonar päästää lähes kolme kertaa enemmän läpi 570 nm keltaista, jota havaitsevia tappisoluja on fovealla suhteessa eniten. Sen takia silmä myös näkee toisen roosan värisenä ja toisen kellertävän oranssina.
650 nm punainen on ns. laserin punainen ja yli 700 nm alkaa olla jo lähempänä lämpösäteilyä kuin ihmissilmälle näkyvää valoa eli sillä ei varsinaisesti ole enää näkemisen kannalta merkitystä, mutta suojausominaisuuksien kanssa kyllä.
Firlefanz
30.12.2021, 07.51
Snow Sapphire on tuoreempi uutuus (ja niin tuore etten ollut huomannut että sellainenkin on tarjolla) mutta silmäiltyäni https://www.oakleyforum.com/guides/oakley-prizm-snow-sapphire-lens-review/ en ole ihan varma miten ne käytännössä (ja Suomen olosuhteissa) eroavat toisistaan. Oleellisin ero näyttäisi olevan linssin pohja(?)värissä:
Prizm Sapphire
Prizm Snow Sapphire
Base Lens Color
Grey
Rose
Visual Light Transmission
12%
13%
Ensinnäkin huomaamme että tcheggen mainitsema rose-pohjainen Prizm Sapphire onkin Prizm Snow Sapphire ja sitten jäämme miettimään päästääkö grey-pohjainen linssi läpi enemmän sellaista valoa josta on hyötyä näkemiselle pilvisellä, harmaalla ja/tai jo alkavan hämärällä säällä.
Olisin veikannut että harmaan täytyy olla selvästi parempi, mutta linkatulla sivulla joku käyttäjä kehuu Snow Sapphirea: "I found them best used for any conditions that don’t involve super bright sunlight. Ie cloudy days are perfect, overcast, low light conditions." Toisaalta hän ilmoittaa asuinpaikaksen "Amman, The Hashemite Kingdom of Jordan", joten olosuhdekuvaukset eivät ehkä ole suoraan siirrettävissä meidän leveysasteillemme...
ruuduntakaa
30.12.2021, 07.56
Mites aamuhämärään/pimeään metsään kun ajetaan valojen kanssa; kirkas linssi tietty oletuksena.
Prizm low lightin ominaisuudet?
Tässä pitäis nyt siis linssi ostaa Jawbreakeriin pimeälle ja hämärälle, vanhat kirkkaat luottolasit alkaa olemaan niin naarmuilla.
Päivisin metsässä oon pärjänny kyllä Prizm road-linsseillä mainiosti(en oo raaskinu investoida trailiin).
Tilasin nyt iibeistä no-name keltaiset linssit. Polarisoidut, mutta ei varmasti Prizm, unobtainium eikä kryptonite. Jor-El -sertifioidut kuitenkin. Kerron kokemuksista sitten joskus.
Snow Sapphire on tuoreempi uutuus (ja niin tuore etten ollut huomannut että sellainenkin on tarjolla) mutta silmäiltyäni https://www.oakleyforum.com/guides/oakley-prizm-snow-sapphire-lens-review/ en ole ihan varma miten ne käytännössä (ja Suomen olosuhteissa) eroavat toisistaan. Oleellisin ero näyttäisi olevan linssin pohja(?)värissä:
Prizm Sapphire
Prizm Snow Sapphire
Base Lens Color
Grey
Rose
Visual Light Transmission
12%
13%
Ensinnäkin huomaamme että tcheggen mainitsema rose-pohjainen Prizm Sapphire onkin Prizm Snow Sapphire ja sitten jäämme miettimään päästääkö grey-pohjainen linssi läpi enemmän sellaista valoa josta on hyötyä näkemiselle pilvisellä, harmaalla ja/tai jo alkavan hämärällä säällä.
Olisin veikannut että harmaan täytyy olla selvästi parempi, mutta linkatulla sivulla joku käyttäjä kehuu Snow Sapphirea: "I found them best used for any conditions that don’t involve super bright sunlight. Ie cloudy days are perfect, overcast, low light conditions." Toisaalta hän ilmoittaa asuinpaikaksen "Amman, The Hashemite Kingdom of Jordan", joten olosuhdekuvaukset eivät ehkä ole suoraan siirrettävissä meidän leveysasteillemme...
Jepa, juuri noihin keleihin olisi kiva saada jotain uutta ja fantsua. Siis siihen lumiseen harmaaseen talvipäivään, jota nyt on ollut aika useasti. En tykkää käyttää vielä kirkasta linssiä, mutta prizm road on liian tumma.
Sitten kanssa olisi tosi kiva, jos se tihkusade ei tarttuisi linsseihin kiinni. Suht hanurista ajaa pimeällä ja sateella autonvaloja vastaan, kun näät vaan sellaista tähtisadetta... Toimiiko mikään spray pinnoite oikeasti sadetta vastaan?
Tilasin nyt iibeistä no-name keltaiset linssit. Polarisoidut, mutta ei varmasti Prizm, unobtainium eikä kryptonite. Jor-El -sertifioidut kuitenkin. Kerron kokemuksista sitten joskus.
Alilta saa näitä Joo-Ei sertejä ihan haluamillaan leimoilla :)
Huomasin siis nuo linssit itsekkin, mutten uskaltanut kyllä tilata.
Kun ne saapuvat, niin tee vasaratesti. Täräytät ensin aitoja oakeyta ja sen jälkeen Joo-Ei linssejä. Toisto on tärkeää, eli rikot vaan enemmän laseja, jotta saat validia dataa.
^Mulla on pari vuotta ollut iibein photokromaattiset. En ole vasaroinut, mutta hommansa on hoitaneet.
Tein nyt varasto-inventaarion ja mullahan on noiden Prizm Golf-linssien lisäksi myös Prizm Snow Torch-linssit. Punaiset nekin. Pitää kokeilla noita jonain kirkkaana, mutta pilvisenä päivänä esimerkiksi jäällä.
Patrik28
30.12.2021, 09.51
Vasaratesti ei välttämättä kerro mitään, jos kiinan linssien raaka-aine on samaa polykarbonaattia kuin Oakley:lla.
Kalliimmissa linsseissä hinta tulee pinnoitteista, linssin väriaineista ja muotoilusta, joista viimeisen ovat piraattivalmistajat kopioineet.
Mulla rinteessä kevättä lukuunottamatta oakley high intensity yellow, vähä tommone keltasen ja pinkin sekoitus.
https://i.imgur.com/goQPzWK.png
^Tuo olisi hyvä, mutta ei taida löytyä aurinkolasi-pokille, kuten vaikka Radar EV Path:ille.
Jepa, juuri noihin keleihin olisi kiva saada jotain uutta ja fantsua. Siis siihen lumiseen harmaaseen talvipäivään, jota nyt on ollut aika useasti. En tykkää käyttää vielä kirkasta linssiä, mutta prizm road on liian tumma.
Sitten kanssa olisi tosi kiva, jos se tihkusade ei tarttuisi linsseihin kiinni. Suht hanurista ajaa pimeällä ja sateella autonvaloja vastaan, kun näät vaan sellaista tähtisadetta... Toimiiko mikään spray pinnoite oikeasti sadetta vastaan?
Ihan perinteinen keltainen tai vaalea oranssi on objektiivisesti paras noihin keleihin. Toki niissäkin on eroja.
Moto Solutionin Raincoat-vaha toimii jollain tapaa, mutta modenit hydrofobiset linssipinnoitteet toimii yleensä paremmin kuin mitkään jälkikäsittelyaineet. Raincoat jättää myös vähän kalvoa, joka joidenkin mielestä häiritsee enemmän kuin pisaroinnin väheneminen hyödyttää, mutta jos on sellaiset linssit, missä etupinnassa on pelkkä kovapinta, niin sitä kannattaa ainakin testata. Meillä on muutama paketti vielä jäljellä. Saat testiin yhden, jos tuut hakemaan. En tiedä, onko sillä enää maahantuojaa Suomessa.
Firlefanz: harmaa linssi on huonoin mahdollinen harmaalla kelillä, koska se ei paranna kontrastia lainkaan.
Mulla rinteessä kevättä lukuunottamatta oakley high intensity yellow, vähä tommone keltasen ja pinkin sekoitus.
https://i.imgur.com/goQPzWK.png
Tuollaista en äkkiä jawbrakereihin löytänyt.
Firlefanz
30.12.2021, 10.41
Ihan perinteinen keltainen tai vaalea oranssi on objektiivisesti paras noihin keleihin.
En väitä vastaan - ja omat kokemukset tukevat tällä kertaa objektiivista totuutta:rolleyes: - mutta Oakleyhin sortuneet ja niihin mieltyneet eivät näytä kovin helposti ainakaan keltaisia löytävän. (Mikään ei tietenkään estä hankkimasta toisenmerkkisiä kakkoslaseja...)
harmaa linssi on huonoin mahdollinen harmaalla kelillä, koska se ei paranna kontrastia lainkaan.
Uskon tämän eli silloin Snow Sapphire olisi Sapphirea parempi valinta sille joka aikoo käyttää samoja laseja myös harmaalla säällä. Ja uskon senkin että kun Oakley puhuu cloudysta, tarkoitetaan sellaista mitä meillä kutsuttaisiin pilvipoudaksi eikä harmaaksi talvipäiväksi.
PS Vaikka ihmettelinkin positiiviseen sävyyn Sapphiren toimivuutta, niin kuitenkin kyse on linssistä joka ainoastaan venyy yllättävän hyvin myös harmaan sään puolelle. Jos haluaa ja tarvitsee varsinaisesti normaalina harmaana talvipäivänä toimivat linssit, kannattaa harkita joitain muita (jotka sitten toimivat riittävän hyvin myös jos sää kesken lenkin kirkastuukin).
Vasaratesti ei välttämättä kerro mitään, jos kiinan linssien raaka-aine on samaa polykarbonaattia kuin Oakley:lla.
Kalliimmissa linsseissä hinta tulee pinnoitteista, linssin väriaineista ja muotoilusta, joista viimeisen ovat piraattivalmistajat kopioineet.
Jep ja lisäisin vielä optiikan, koska kaarevissa linsseissä, joissa ei näennäisesti ole vahvuutta, tosiasiallisesti on, koska muuten niihin tulee astigmaattista ja prismaattista vääristymää. Toki brändillä ja jakelupolitiikalla on hintaan aika iso vaikutus. Esim. Oakleyn markkinointi ei ole ihan ilmaista. Niin ja Kiinasta Essilor-Luxottica-Oakleytkin nykyään tulee eli hyvässä lykyssä ”kiinanlinssit” tulee samoilta alihankkijoilta. Tuskin kuitenkaan identtisillä spekseillä. :)
Ainoa oikeasti polykarbonaatista eroava linssimateriaali on Trivex eli NXT. Se on sekä polykarbonaattia iskunkestävämpää että optisesti parempilaatuista.
Tuo optinen laatuhan se ero on. En esimerkiksi voi käsittää, miten porukka kehuu kympin suojalaseja toimiviksi talven ajoon. Itseäni ainakin ahdistaa tuo heikko optiikka. Kai siihenkin tietysti tottuu, mutta jos ei vaan halua.
tchegge_
30.12.2021, 11.21
Tekeeko muuten joku Optiikan Maailma linssivertailuja missä oikeasti tutkittu noiden linssien omimaisuuksia?
Vai eikö ne uskalla kusta isojen firmojen mainosmuroihin? [emoji23]
Joo, no en minä ole mun puusilmillä havainnut kauheasti eroja noiden kiinanlinssien ja originaalien välillä. Ensinnäkään niitä ei tule testattua rinnan, toisekseen silmä mukautuu aika paljon, kolmannekseen pyöräily - edes maastosellainen - ei ole mitään tarkkuusoptiikkaa vaativaa, vaan riittää, että erottaa hirven traktorista, neljännekseen noita käytetään kuitenkin aika lyhyen aikaa kerrallaan. Mutta toki mieluiten ostan alkuperäisen, jos sellaista on saatavilla. Silloin kun ostin fotokromaattiset kiinanlinssit, ei niitä löytynyt Oakleyltä oikein mistään. Nythän niitä taas saa.
Silloin joskus kun ensimmäiset ns. huoltoasemalasit tulivat, varoiteltiin, että niillä pilaa silmät ja sokeus tulee. Mulla on kahdet kolmensadan monitehot ja sitten yöpöydällä kympin lukulasit. Hyvin on niillä pärjännyt, kun käyttö on kuitenkin aika lyhytaikaista kerrallaan.
Porkkalanlenkit ei ole lyhytaikaisia :)
Mites aamuhämärään/pimeään metsään kun ajetaan valojen kanssa; kirkas linssi tietty oletuksena.
Prizm low lightin ominaisuudet?
Tässä pitäis nyt siis linssi ostaa Jawbreakeriin pimeälle ja hämärälle, vanhat kirkkaat luottolasit alkaa olemaan niin naarmuilla.
Päivisin metsässä oon pärjänny kyllä Prizm road-linsseillä mainiosti(en oo raaskinu investoida trailiin).Sanosin, että et saa Low light linssillä ainakaan mitään etua. Edelleen olen niistä vähän kaks jakoisin mielin vs kirkas vaikka on tullut parisen vuotta ajeltua ja käytettyä hämärät vuodenajat lampulla ja päivisin.
Sanosin, että kontrastia sais parantaa enemmän kuten trail linssit tai keltaset. Välillä tuntuu, että paljas silmä antaa parempaa kontrastia. Sanoisin, että kuitenkin parhaimmillaan hämärinä päivinä ja ei haittaa vaikka aurinkokin pilkahtelee kirkkailla ja keltasilla aika tuskaa. Lumella taas paras kontrasti häviää, jos aurinkoa enemmälti, vaikka ei häikäisisi.
PS. Trail Torch on parasta mitä voi Suomessa maastoon nokalleen laittaa valosaan vuodenaikaan.
ruuduntakaa
30.12.2021, 11.50
^Synsamilta lähti kirkkaat tulemaan. Kirkkailla menty tähänkin asti niin mikä ettei.
https://www.synsam.fi/oakley-jawbreaker-extra-linssit-clear?gclid=Cj0KCQiAq7COBhC2ARIsANsPATEHfAci3-gu8CWKR0GoCSyLo73LO6bcjZa07ggW8tYnJzjumUIimRYaAtlB EALw_wcB
MTB Engineer
30.12.2021, 12.29
Mulla on nyt pari kuukautta ollut Prizm Low light Jawbreakereissa hämärällä / pimeällä ja pidän parempina kuin täysin kirkkaita, joskin aika marginaalisesti. Aurinkoisella kelillä nuo on huonot, mutta muuten menee ihan pimeässäkin lampulla hyvin ja lisää naksun pari kontrastia.
Joo, no en minä ole mun puusilmillä havainnut kauheasti eroja noiden kiinanlinssien ja originaalien välillä. Ensinnäkään niitä ei tule testattua rinnan, toisekseen silmä mukautuu aika paljon, kolmannekseen pyöräily - edes maastosellainen - ei ole mitään tarkkuusoptiikkaa vaativaa, vaan riittää, että erottaa hirven traktorista, neljännekseen noita käytetään kuitenkin aika lyhyen aikaa kerrallaan. Mutta toki mieluiten ostan alkuperäisen, jos sellaista on saatavilla. Silloin kun ostin fotokromaattiset kiinanlinssit, ei niitä löytynyt Oakleyltä oikein mistään. Nythän niitä taas saa.
Silloin joskus kun ensimmäiset ns. huoltoasemalasit tulivat, varoiteltiin, että niillä pilaa silmät ja sokeus tulee. Mulla on kahdet kolmensadan monitehot ja sitten yöpöydällä kympin lukulasit. Hyvin on niillä pärjännyt, kun käyttö on kuitenkin aika lyhytaikaista kerrallaan.
Silmämäärin ilman vahvuuksia olevien linssien optisen laadun arvionti on aika hankalaa, koska silmä itsessään on optisena instrumenttina niin epätarkka. Verkkokalvokuva on jossain määrin huonolaatuinen kaikilla ja joka tapauksessa ja aivot prosessoi kuvan tarkemmaksi. Kuitenkin esimerkiksi juuri kontrastinäkemiseen on vaikutusta sillä, että lisääkö linssi sitä kuvan suttuisuutta vaiko eikö. Vähän samalla tapaa kun alkava kaihi heikentää kontrastinäköä jo ennen kuin se alkaa heikentämään varsinaisesti näöntarkkuutta.
Halpislinsseistä kertoo jotain jo se, että onko linssin ulkoreuna ohuempi kuin nenän puoleinen reuna. Jos näin on, niissä on ainakin jonkinmoinen prismakompensaatio.
^No pitihän tuo tarkistaa. Tosiaan Oakleyn omissa, kuten Prizm Road:issa, se linssi on reunoilta ohuempi (Radar EV Path-kehys). Sitten jossain mun no-name umpimustissa (Midnight sun) sanoisin, että ei ole. Sitten taas no-name fotokromaattiset on ohennettu, kuten löytämäni no-name oranssit linssit, joita ajattelin kokeilla seuraavaksi.
Se mikä Oakleyn linsseissä on ärsyttävää, on se ettei niihin ole etsattu sitä linssin tyyppiä / numeroa. Nyt kun noita on useampia ja lähes kaikki jotain punaisen sävyä, on aika selaaminen että mikä on mikä. Referenssinä pidän aina Prizm Roadia, jonka sävyn tunnen. Lisäksi mulla on yhdet EV Zerot Prizm Roadina, niin siitä voi katsoa oikean nuotin.
Mulla on nyt pari kuukautta ollut Prizm Low light Jawbreakereissa hämärällä / pimeällä ja pidän parempina kuin täysin kirkkaita, joskin aika marginaalisesti. Aurinkoisella kelillä nuo on huonot, mutta muuten menee ihan pimeässäkin lampulla hyvin ja lisää naksun pari kontrastia.
mulla on ollut kohta vuoden low lightit radareissa ja oon tykänny. Keväällä nouseva aurinko teki omat ongelmat, kun prism road oli aamulla liian tumma ja lowlight illalla liian vaalea.
^Tuo olisi hyvä, mutta ei taida löytyä aurinkolasi-pokille, kuten vaikka Radar EV Path:ille.
Jollain näin pocin laseissa vastaavan värisen linssin.
Tästä artikkelista löysin juttua low light linssistä ja sen eroista kirkkaaseen linssiin tai ei linssiin ollenkaan. Samasta löytyi myös tieto mihin neljään kehykseen noita Oakelylla on tarjolla. Varuste.netistä saisi nyt 50 eurolla (mutta n. 1 kk toimitusajalla) kyseistä linssiä esim mun Jawbreakereihin. Meinasin jo klikata tilaukseen mutta toisaalta mulla on ne ihan käypäset vanhemmat Oakleyt joihin mulla on se kirkas linssi. Pärjään sillä aivan hyvin silloin, kun on liian pimeää Jawbreakerin prizm roadille.
https://www.oakleyforum.com/guides/oakley-prizm-low-light-lens/
Tästä artikkelista löysin juttua low light linssistä ja sen eroista kirkkaaseen linssiin tai ei linssiin ollenkaan. Samasta löytyi myös tieto mihin neljään kehykseen noita Oakelylla on tarjolla. Varuste.netistä saisi nyt 50 eurolla (mutta n. 1 kk toimitusajalla) kyseistä linssiä esim mun Jawbreakereihin. Meinasin jo klikata tilaukseen mutta toisaalta mulla on ne ihan käypäset vanhemmat Oakleyt joihin mulla on se kirkas linssi. Pärjään sillä aivan hyvin silloin, kun on liian pimeää Jawbreakerin prizm roadille.
https://www.oakleyforum.com/guides/oakley-prizm-low-light-lens/https://www.alltricks.com/F-41492-accessoires-masques-et-lunettes/P-1183447-oakley_replacement_glass_jawbreaker_prizm_low_ligh t
Tuolta tullut Oakleyta tilailtua. Hintapompsahtanee tuosta, kun toimitus maaksi valitsee Suomi.
Itellä kirkkaat linssit sutroissa syksyä varten. Bike24 taisin tilata, 40e tms.
Joo, no niin kuin tuosta blogitekstistä kävi selväksi, ei suunnittelun lähtökohtana ole ollut perisuomalainen talvipäivän umpipilvinen keli, niin kuin tänään oli Helsingissä. Mulla oli nyt jotkut no-name -oranssit ja ihan ok toimi, mutta eihän ne tyhjästä sitä kontrastia tee. Jos ei ihmisestä jää varjoa lumeen, niin ei siinä oikein auta mikään.
Yllättävän iso vaimennus noiss low-lighteissa (75% VLT).
Firlefanz
31.12.2021, 17.12
Hetken jo meinasin kommentoida että nyt olet ymmärtänyt prosentin väärin eli tuohan tarkoittaa että 25% näkyvästä valosta suodattuu, mutta sitten onneksi tajusin että vertailit Low Lightia ja Clearia ja yllätyit niiden välisen eron suuruudesta (75% ja 93%).
PS Kävin aamulla luomulatuhiihtämässä, linssit olivat Sapphire Iridium. Pystyin kuvittelemaan että näin mainiosti (vaikkei mitään nähtävää niin vähällä ja tasaiseksi kävellyllä lumella tietysti ollutkaan), mutta olisi tietysti pitänyt olla mahdollisuus vaihtaa tilalle Persimmon, Hi Pink tai jotkin muunmerkkiset lasit keltaisin linssein...
^sulla on kyllä hyvät silmät. Sapphire Iridiumin vlt on 12%
Ois kiva jos Prizm snow rose ja hi pink linssejä saisi noihin aurinkolaseihin. Ostin Oakleyn Line Miner laskulasit tossa ennen koronaa kun oli pilvinen/sumuinen/harmaa keli ja niiden avulla pystyi laskemaan melko normaalisti siinä hernerokkakelissä. Hi Pink olisi varmasti sopiva jos valoa on vähemmän.
Käyn hiihtämässä murtsikkaa pienen otsalampun valossa ja siinä touhussa käytän vanhoja Radalock XL laseja keltaisilla reikälinsseillä.
Ois kiva jos Prizm snow rose ja hi pink linssejä saisi noihin aurinkolaseihin. Ostin Oakleyn Line Miner laskulasit tossa ennen koronaa kun oli pilvinen/sumuinen/harmaa keli ja niiden avulla pystyi laskemaan melko normaalisti siinä hernerokkakelissä. Hi Pink olisi varmasti sopiva jos valoa on vähemmän.
Käyn hiihtämässä murtsikkaa pienen otsalampun valossa ja siinä touhussa käytän vanhoja Radalock XL laseja keltaisilla reikälinsseillä.
Jep. Katselin kanssa, että laskettelulaseihin on noita paljon paremmin tarjolla.
Voisko tämä räntäsateessa pyöräily olla isommissa pyöräilymaissa vähäisempää?
Torstaina oli sellainen nyhverö umpiharmaa keli ja töissä (sattuneesta syystä) hiljaista, niin testailin meiltä löytyneet vajaa parikymmentä erilaista kontrastilinssiä. Osa urheilulasivalmistajien linssejä ja osa eri linssivalmistajien mallilinssejä.
Sanomatalon nurkalta Töölönlahden suuntaan oli hyvä vertailla, kun kansalaistorilla oli aurattuja lumikasoja, jotka erottuivat huonosti valkoista taustaa vasten ja Finlandia-talon ”tornin” matalakontrastisia sävyeroja harmaata taivasta vasten olen käyttänyt testitauluna ennenkin.
Subjektiivisesti mun silmillä Oakleyn Persimmon oli tosi hyvä, parempi kuin Zeissin Sonar, joka on aavistuksen Persimmonia pinkimmän oranssi. Persimmoniakin parempi oli Zeissin Pro-Golf tasaväri oranssi, joka puolestaan on vähän Persimmonia keltaisempi oranssi. Molemmissa valon läpäisy on noin 40%. Vähän yllättäen sekä Persimmon että Pro-Golf oli parempia kuin yksikään keltaisista, joissa kirkastamisefekti kuitenkin oli voimakaampi kuin yhdessäkään oransseista. Tämä siis vuodenvaihteen ”päivän”valossa. Jos valoa olisi vähemmän, jossain vaiheessa keltaiset veisivät voiton kaikista oransseista.
Hoyan Enroute Pro -autoilulinssi oli myös todella hyvä. Se ei varsinaisesti ole värillinen linssi, mutta siinä on tehokas pinnoitteella tehty sinivalosuodatus ja jotain muita ominaisuuksia, jonka vuoksi se parantaa kontrasti melkeinpä käsittämättömän tehokkaasti.
Nyt täällä Ylläksen kaamoksessa mulla on laskiessa vahvuudelliset lasit Zeissin keltaisilla linsseillä, jotka olen todennut parhaiksi Lapin umpipilvikeleihin laskuhommiin. Niillä lasken myös otsalampun kanssa pimeät offarit.
Tuota persikka linssiäkin näyttää saavan vain laskettelulaseihin. Tuosta voisi kyllä laittaa oakleylle palautetta.
Tänään hiihtolenkillä koitin ottaa kuvan kännykällä normaalisti ja toisen samasta kohdasta Oakley Prizm Road linssin läpi. Puolivarjoiseen kuvaan väri tarttui ehkä "totuutta" vähemmän ja tosi kirkkaaseen vasta-aurinkolumeen totuutta enemmän. Jostain noiden välistä ehkä se miltä se omiin silmiin näyttää.
Lisäksi kamera varmaan muuttaa valoasetuksia eli linssin läpi lisää valoisuutta ja ilman linssiä vähentää aukkoa eli sitä linssin tummuutta ei kannata näistä kuvista yrittää luotettavasti arvioida. Mutta kunhan testailin huvikseni saako kuvan otettua :)
https://ep1.pinkbike.org/p4pb22188713/p4pb22188713.jpg
https://ep1.pinkbike.org/p4pb22188714/p4pb22188714.jpg
https://ep1.pinkbike.org/p4pb22188712/p4pb22188712.jpg
https://ep1.pinkbike.org/p4pb22188711/p4pb22188711.jpg
Oakley voisi kyllä etsata linsseihin joko linssin nimen (prizm jotakin) tai sitten koodin, jolla saisi sen nimen selville. Nyt kun on useampia punaisensävyisiä linssejä, niin teettää aina työtä tietää mikä mikäkin on.
Firlefanz
07.05.2022, 18.38
Jälkeenpäin on helppo olla viisas: minulla oli joskus hiukan samantyyppinen ongelma vaikka lasit eivät olleetkaan Oakleyt. En muuta keksinyt kuin säilyttää vaihtolinssejä muovipussukoissa joiden kylkeen olin laittanut tarran jossa luki mitkä linssit mhin laseihin.
PS Omien Oakleyden kansa ei ole ongelmia koska on vain yhdet linssit:cool: jotka eivät ole mustat vaan ne lumihangillle tarkoitetut Sapphiret - jotka jaksavat hämmästyttää minua sillä miten ne toimivat valaistusolosuhteissa johon niiden ei pitäisi sopia. Eli tänäänkin umpiharmaassa pilvisäässä ajoin hiekkatietä ja välillä oikein singlepathiakin enkä osannut kaivata parempia (vaikka sellaisia varmasti olisikin tarjolla).
Jälkeenpäin on helppo olla viisas: minulla oli joskus hiukan samantyyppinen ongelma vaikka lasit eivät olleetkaan Oakleyt. En muuta keksinyt kuin säilyttää vaihtolinssejä muovipussukoissa joiden kylkeen olin laittanut tarran jossa luki mitkä linssit mhin laseihin.
Joo, näin olisi pitänyt tehdä heti alunperin. Muuten noista ottaa tolkkua, mutta Prizm Trail, Trail Torch ja Prizm Golf ovat aika lähellä toisiaan. Toisaalta jos ovat lähellä, niin lieneekö ongelmakaan. Enemmän varmaan päänsisäinen.
Kävin nyt läpi mun linssit ja löytyi kolme linssiä, joiden välille saan kyllä VLT-eron - sama punaisen sävy - mutta en tiedä mitä ne ovat. Siis yksi on Trail, toinen Trail Torch ja kolmas…? Ja mikä on mikin…? Tai minnin. Prizm Golf kyllä erottui noista, kuten Prizm Roadit.
Kävin nyt läpi mun linssit ja löytyi kolme linssiä, joiden välille saan kyllä VLT-eron - sama punaisen sävy - mutta en tiedä mitä ne ovat. Siis yksi on Trail, toinen Trail Torch ja kolmas…? Ja mikä on mikin…? Tai minnin. Prizm Golf kyllä erottui noista, kuten Prizm Roadit.
Prizm Trail Torch (tulen punainen oranssi) ja vanhassa (pinkissä) Prizm Trailissa on minusta tosi selkeä ero ihan sama kummalta puolen katsoo. Golf jopa taisi olla aika lähelle vanhaa pinkkiä Trailia ainakin kuvissa en omista kyseistä.
PS Omien Oakleyden kansa ei ole ongelmia koska on vain yhdet linssit:cool: jotka eivät ole mustat vaan ne lumihangillle tarkoitetut Sapphiret - jotka jaksavat hämmästyttää minua sillä miten ne toimivat valaistusolosuhteissa johon niiden ei pitäisi sopia. Eli tänäänkin umpiharmaassa pilvisäässä ajoin hiekkatietä ja välillä oikein singlepathiakin enkä osannut kaivata parempia (vaikka sellaisia varmasti olisikin tarjolla).
Tänään ajoin Sapphireilla umpimetsässä ja yllättävän hyvin toimivat. Ehkä en puhtaalle enskareissulle noita pukisi, mutta kauniina kesäpäivänä toimivat metsässä ja ulkoilureiteillä.
Onko muilla ollut linssien istuvuudessa ongelmia? Mulla sutron trail torch linssi naksuu ja pyyhkiessä melkee irtoaa, luulin aluksi, että normaalia, mutta ostamani kirkas linssi istuu jämptisti.
^eipä ole ollut Radar EV Path:ien kanssa. Kaikki istuu kuin tauti. Myös no-name -linssit.
tchegge_
21.07.2022, 22.33
Ei nyt niinkään linsseistä vaan kumiosista. Hävisi Flak 2:sistä toinen nenätyyny enkä löytänyt muualta kuin suoraan Oakleyltä osana settiä missä sankakumitkin.
Pettymys oli suurempi kuin se nenäkumi kun paketista paljastuikin Radar Ev:n kumit. Oli varastosankari pistänyt vaan jotain sinnepäin matkaan kun oikean tuotteen hylly tyhjä.
No, saipahan iso o syyn tehdä inventaarion noista ja iso osa väreistä hävisikin myynnistä mun reklamaation jälkeen. Pistin uudestaan tilaukseen, niin sitten viikon päästä voi jännittää mitä löytyy paketista tällä kertaa.
Mitenkäs Oakleyn clear photocromic toimii yleis/maastoajolasina? Prizm road jade on toinen mitä harkitsen Sutro litestä, se on aika tumma mut vaaleampi kuin mun vanhojen arskojen black iridium (vlt 9%) :cool: Niilläkin oon pärjännyt aurinkoisessa kelissä hyvin synkkiä kuusikoita lukuunottamatta. Julbolla olis aika hyvin noita fotokromaattisia eri pohjasävyillä niin niitäkin harkitsen, antaisi laajemman käyttöalueen.
Julbon 1-3 Reactiv toimii hyvin maastossa. Keväthangilla se voisi olla tummempikin mutta se tummempi 2-4 Reactiv on taas sitten metsän varjoissa vähän turhan tumma. Molemmat on käytössä.
Linssissä on takapinnalla jonkinlainen epätasainen pinnoite ehkä huurtumista vastaan joka tekee niistä hieman hankalat puhdistaa mutta muuten ovat olleet hyvät.
Verrokkina Oakkeleista on ruskealla linssillä käytössä yli 10v vanhat voimakkuudelliset joilla en oikein enää näe ja muutaman vuoden vanhat yleisaurinkolasit voimakkuuksilla jotka ei toimi maastopyöräilyssä. Jälkimmäiset on miellyttävimmät linssit ikinä vaikka ilmeisesti laatu on kirjavampaa nykyään, molemmat noista on vielä Oakleyn omilla linsseillä.
WarElephantSixSixSix
20.05.2024, 23.39
Mitenkäs Oakleyn clear photocromic toimii yleis/maastoajolasina? Prizm road jade on toinen mitä harkitsen Sutro litestä, se on aika tumma mut vaaleampi kuin mun vanhojen arskojen black iridium (vlt 9%) :cool: Niilläkin oon pärjännyt aurinkoisessa kelissä hyvin synkkiä kuusikoita lukuunottamatta. Julbolla olis aika hyvin noita fotokromaattisia eri pohjasävyillä niin niitäkin harkitsen, antaisi laajemman käyttöalueen.
Kannattaa tutustua tripointin laseihin. Sain yhdet sellaiset testiin ja on kyllä hyvät. Ne oli jollain vähän kellertävällä linssillä. Näkee ajaa pimeällä ja auringossa. Optiikka oakleyn tasoa, mutta hinnat aika reilusti halvemmat. Sain siis lasit ilmaiseksi testiin, mutta mielipide on ihan oma.
Hyvin toimii mielestäni. Ollut itsellä käytössä hiihtäessä, maastossa ja maantiellä. Pärjännyt hyvin ihan kirkkaassa auringossakin, vaikkakin Prizm Road ehkä hieman miellyttävämpi onkin.
Kyllä se valinta kääntyi sutro liteen ja prizm roadiin yleislinssiksi. 20% vlt on aika hyvä kompromissi niihin keleihin joissa aurinkolaseja kaipaa. Road jade ja road black oli turhan tummia ilta-aurinkoisessa metsässä, joka on se hämärin olosuhde missä tullee noi päässä ajeltua. Voi olla että hommaan vielä toisen kirkkaamman linssin, mut se sais sit melkein olla luokkaa 50% mitä käytän goggleissa
Ei kyllä sutro lite ole itselläni yhtä toimija mitä jawbraker. Sankoja ei voi säätää js taitaa ottaa vähän kypärän remmeihin kiinni. Tuntuu myös, että jawbrakerin kanssa silmät ei kuivu niin paljoa.
jawbreaker ei vaan istu omaan silmään (omalla naamalla) Sutroilla en toki ole ajellut mutta sovittelin kypärän kanssa kyllä. Toki uusi kypärä on fedexin kyydissä ja sen kanssa en oo sovitellut, mutta luulisin että tuo tuleva ambush ii on lasien suhteen parempi kuin nykyinen 4forty.
En kahlannut koko ketjua läpi, eli tähän saattaa jollain sivulla olla jo vastaus, pahoittelut, jos näin on... Mutta katselin Jawbreakeriin vaihtolinssejä ja Prizm Sapphire "iski" ulkonäön ja valon läpäisyprosentin suhteen, mutta näin vasta tilauksen jälkeen aloin miettiä, että tuossa on ilmeisesti perusvärinä harmaa, eikä rose mikä lienee kautta linjan noissa erityisesti pyöräilyyn tarkoitetuissa laseissa. Osaako joku tiivistää, mikä on tuon käytännön merkitys?
Edit: vähän kävin lukemassa taaempaa ja selvisi ainakin se, että harmaa on huonompi hämärässä. Onneksi noita hankinkin nimenomaan erityisen kirkkaisiin keleihin. Heti jos vähän hämärtää, niin pistän Prizm Roadit takas kiinni. Tässä kohtaa fiilis, että ihan hyvä tuo harmaakin on kirkkaan sään ajeluihin, mutta pitänee jatkaa selvityksiä ja tehdä lopullisia päätöksiä ennen palautusajan umpeutumista.
Luin vielä vähän lisää ketjua ja sain sen vaikutelman, että harmaa toimii myös erinomaisesti, joten taisi tulla tehtyä ns "nappihankinta".
Tänä kesänä vaihdoin maantieajossa prizm road linsseistä prizm traileihin. Olisi pitänyt vaihtaa ajat sitten aina tuntui että tuo road oli hieman liian tumma ja värit turhan sinistä / violettia. Tuota alkuperäistä trail linssiä ei vissiinkään enää valmisteta eroaako tuo prizm trail torch siitä paljonkin?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.