Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Mikä coronassa tai sen uutisoinnissa potuttaa eniten.

Sivut : 1 2 3 [4]

ruuduntakaa
04.01.2022, 12.03
Kumpi lienee tärkeämpää, päästä salille ja kapakkaa vai saada ruokaa ja terveydenhoitoa?

Päästä kapakkaan. Onhan tuo nähty.

OJ
05.01.2022, 02.47
Kumpi lienee tärkeämpää, päästä salille ja kapakkaa vai saada ruokaa ja terveydenhoitoa?
1) Kapakka 2) McSafka

tempokisu
06.01.2022, 13.28
^ en mä ole joutunu maksamaan 1. ja 2. koronarokotteista, käsittääkseni 3. rokotekin on ilmainen. Terveyskeskuksessa rokotteet annettu. Ja koronaan liittyen uusi inhokkisana keksitty, "räkäindeksi" mittaakohan se jotenkin tulehduseritteen määrää ja "laatua"? Tuota sanaa käyttämällä asiallisestakin jutusta tulee typerän oloinen.

Mutta joo ei ole, ei läheskään näitä listattuja "hyvä olla varalla", no käteistä rahaa on 350e. Särkylääkettä on ja kuumemittari. Juuri nyt on appelsiinilimonadia 3 isoa pulloa ja pakasteessa on leipää ja pullaa ( työevääksi), puolukkaa ja kalaa sekä maksapihvi. Vihanneksia, perunaa, ja voita on sekä puurohiutaleita. Kahvia 8 pakettia ( sain joululahjaksi..)

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/30a568cd-1421-40a7-bbf8-b36a67207ea0

Firlefanz
06.01.2022, 13.58
^ en mä ole joutunu maksamaan 1. ja 2. koronarokotteista, käsittääkseni 3. rokotekin on ilmainen. Terveyskeskuksessa rokotteet annettu.

Mikä tässä oli niin vaikeaa? Ei kukaan ole joutunut eikä joudu rokotuksista julkisella puolella maksamaan - eikä myöskään yksikään työntekijä joudu maksamaan silloin kun rokotuksen suorittaa työterveysorganisaatio,

Mutta kaikki työnantajat eivät - kenties omista perusteistaan lähtien ihan perustellusti - halua tarjota työntekijöilleen rokotuksia eli maksaa työterveysorganisaatiolleen, vaikka siitä jonkin korvauksen saavatkin.

Minua ihmetytti sen sijaan että Lahdessa pääsi hakemaan kolmannen annoksen walk inistä. Helsingissä rokotus ilman ajanvarausta on ollut mahdollista vain ensimmäistä rokotustaan hakevalle.

Kolmanteen rokotukseen on kyllä voinut saada ajan nopeastikin, mutta esim. meikäläiselle lähimmässä paikassa ensimmäinen aika oli vasta kolmen viikon päästä (mikä kyllä kelpasi minulle).

tempokisu
06.01.2022, 15.04
Mikä tässä oli niin vaikeaa?

Ai missä? ihan helppoa oli varata aika netissä, ei tarvittu tunnistautumista tms. Vaikeeta on vasta sen rokotuksen jälkeisenä päivänä, siksi varasin ajan nimenomaan perjantaille, voi sairastaa ja kerätä voimia tiistaille asti.

Ihan otsikon mukaisesti vastailin, mikä koronassa tai sen uutisoinnissa potuttaa eniten, eli juurikin nämä sanahirviöt kuten "räkäindeksi", myös "koronalinko ja koronakupla" sekä kaiken maailman lehtijutut, mitä pitäisi ihmisellä olla. Koskee myös niitä juttuja minkälaisia vaatteita pitäisi ihmisen omistaa.

Firlefanz
06.01.2022, 15.20
Hyvä että rokotuksen saa, mutta kyllä tää sekavaa on. Ei missään nimessä kannata seurata kun oman seudun tiedotusta, esim. luotettava "foorumi" saattaa osoittautua valeuutisten lähteeksi :D

Tämänhän pitäisi olla kaikille itsestäänselvää. En ollenkaan ymmärrä sitä että seurataan ja luetaan tietona muualta ja tapitetaan sitten jos jossakin muualla onkin toisin tai ollaan edetty rokotusjärjestyksessä nuorempiin. Oma mielenkiintonsa ja viihteensä siinä voi toki olla että seuraa ja vertaa erilaisia ratkaisuja ja päätöksiä joita on eri sairaanhoitopiireissä (tai mitä ne nykyään ovatkin) tehty.

PS Minäkin olisin kai voinut hypätä fillarin selkään ja ajaa Nikkilään rokotettavaksi! Olin ollut siinä luulossa että rokotuksen voi saada vain kotikunnassaan, mutta väärässäpä taas kerran olin:

"Lähtökohtaisesti jokainen saa koronarokotuksen omasta kotikunnastaan. Tällä hetkellä koronarokotteita on ympäri maan kuitenkin hyvin saatavilla, ja siksi useimmat kunnat tarjoavat mahdollisuutta rokotukseen myös ulkopaikkakuntalaisille. Viime kädessä kukin kunta päättää, rokottaako se myös ulkopaikkakuntalaisia."

Firlefanz
06.01.2022, 15.25
Ai missä?

Siteeratussa kohdassa tietenkin. Ja tähän perään sana tollo ja huutomerkki. Miksi ihmeessä tunsit tarpeelliseksi tulla kertomaan kaikkien tietämän asian, jos sanat työterveys ja maksaminen eivät syösseet sinua jonkinlaisen pohjattoman hämmästyksen tilaan?

Mutta mikäli todella uskoit että fillarifoorumissa on vielä ihmisiä joille on kerrottava että rokotuksen voi saada maksuttakin, minun on kai se hyväksyttävä, vaikkei se mitenkään päähäni mahdukaan.

Föhn
06.01.2022, 17.05
Niinhän tuo on meilläkin työterveydessä. Piikki on ilmainen mutta piikin tökkääminen ei. En edes ole tietoinen montako kymmentä euroa muutamasta sekunnista joutuisi maksamaan.
Työnpuolesta on joutunut ottamaan jokusen piikin kun meillä noita riskikohteitakin työelämässä riittää. Joskus yhteen työtehtävään vaadittiin hepatiitit ja pari muuta piikkiä. Hinta taisi olla lähempänä kahtasataa jollen väärin muista. Työnantaja ei aikonut maksaa jolloin kukaan meistä ei myöskään työtä vastaanottanut. Jonkun aikaa kiukutellessaan työnantaja lopulta suostui piikit maksamaan.

tempokisu
06.01.2022, 17.45
Siteeratussa kohdassa tietenkin. Ja tähän perään sana tollo ja huutomerkki. Miksi ihmeessä tunsit tarpeelliseksi tulla kertomaan kaikkien tietämän asian, jos sanat työterveys ja maksaminen eivät syösseet sinua jonkinlaisen pohjattoman hämmästyksen tilaan?

Mutta mikäli todella uskoit että fillarifoorumissa on vielä ihmisiä joille on kerrottava että rokotuksen voi saada maksuttakin, minun on kai se hyväksyttävä, vaikkei se mitenkään päähäni mahdukaan.

Joo tiedetään, ei tarvitse toistaa....mutta tuo "työterveys" on outo, maksaminen liiankin tuttua. Hei anna olla mun hössötykset, en ole niin sivistynyt että kykenisin sinun postauksiesi kaltaisiin runollisiin ilmauksiin, sanon ja mietin vasta jälkeenpäin että oho, ei olisi kannattanu...No, on tämä tollo ihan hyvin pärjännyt alkuvaikeuksien jälkeen..

Firlefanz
06.01.2022, 18.31
^ Foorumia jossa kaikki kirjoittaisivat kuin minä ei lukisi kukaan, en edes minä itse.

Sinulla on oma, tunnistettava tyylisi joka sellaisena on aivan yhtä runollinen, arvokas tai mitä tahansa, ja ennen kaikkea varsin usein omalla tavallaan viihdyttävä (ja melko varmasti viihdyttävä useammin ja useammille lukijoille kuin minun postaukseni).

Mutta jos joku esittää kritiikkiä sinua, esimerkiksi jotain kirjoittamaasi, kohtaan, se ei ole samalla hyökkäys sinua, sinun persoonaasi ja koko olemistasi kohtaan. (Tämän asian vähittäinen tajuaminen ja hyväksyminen on ollut yksi vaikeimpia ja eniten sielullisia ponnisteluja vaatinut asia elämässäni - enkä voi missään nimessä sanoa että olisin edes vakaasti ja pysyvästi voiton puolella.) Eli jos joku ei malta olla kutsumatta sinua tolloksi, voi silti olla syytä muistaa ettei hän tietenkään tarkoita sillä mitään muuta kuin että kirjoitit jotain tolloa.

Nyt potuttaa ehdottomasti eniten että minulla itselläni on nyt semmoisia oireita jotka vastaavat täysin omikronin tai miksei deltankin oireiden kuvausta. En ole erityisemmin altistanut itseäni mutta jos omikron todella tarttuu kuin kuuluisa sukupuolitauti, niin kaikki on mahdollista. Kakkosannoksesta on vähän yli viisi kuukautta eli rokotusaikani on vasta tämän kuun lopulla. (Neropattina ajattelin että parempi että kapasiteetti käytetään tarvitsevampien ja/tai tartuttavampien rokottamiseen.)

Olo ei ole erityisen kurja, mutta melko tyypillinen lievä man cold eli haluaa valittaa vaikkei ole edes kuumetta Kai sitä ainakin kotitesti pitää tehdä - tai sitten peruuttaa varattu aika suoralta kädeltä. Ja tietenkin elää pari viikkoa omaehtoisessa karanteenissa.

JackOja
06.01.2022, 18.40
^
Nyt potuttaa ehdottomasti eniten että minulla itselläni on nyt semmoisia oireita jotka vastaavat täysin omikronin tai miksei deltankin oireiden kuvausta.

Sama. Tai itse asiassa se oli eilen kun iski päivänsevä korona. Mutta tänään ollut lähes terve olo, onpa kummaa.

Jos jostain saisi kotitestin tähän käsille niin tekisin vähintäänkin mielenkiinnosta.

En ole erityisemmin altistanut itseäni ...

Sama. En ole ollut missään.

Kakkosannoksesta on vähän yli viisi kuukautta eli rokotusaikani on vasta tämän kuun lopulla. (Neropattina ajattelin että parempi että kapasiteetti käytetään tarvitsevampien ja/tai tartuttavampien rokottamiseen.).

Sama.

tempokisu
06.01.2022, 18.41
^^ ( JackOja ehti tähän väliin..) just joo. Mua on kiusattu ja halveksittu joka paikassa - paitsi kututalkoissa - siinä määrin että kyllä se vaikuttaa, sitä olettaa että ei kelpaa joukkoon ja on muita alempiarvoinen.
Ensimmäisistä kututalkoista kun kotia ajelin, niin itkin siitä ilosta että otettiin mukaan ja sai tehdä sen mitä jaksoi. Yksi elämäni hienoimmista hetkistä, ja talkoot jatkui. Sitä ennen oli pitkä ja pimeä tie kun etsin itseäni. Ja olen tehny sellaisia kardinaalivirheitä elämässäni ettei niistä voi edes kertoa, muutama ihminen ( vanhempani ja kaveri) tietää. Ainut lohtu on se että ensinnäkin myönsin virheeni, ja että otin opikseni - elämän koulu on kova mutta tyhmä ei muussa opi.

Aakoo
08.01.2022, 11.16
Lasten ja nuorten sisäharrastukset tauolle

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008526043.html (https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008526043.html)

Ei- yllättäen hallituksen uusissa suosituksissa ja linjauksissa ei tunnu olevan edelleenkään mitään logiikkaa. Kaljaa saa juoda baarissa koko päivän, mutta liikuntaa ei voi harrastaa. Lastenkin harrastukset kielletään - kuitenkin lapset ovat koko päivän koulussa keskenään. Keinona koululaisille tarjotaan nenänkaivelua kotioloissa, mutta kuten hyvin on tiedossa näiden testien luotettavuus on täysin nolla. Ilmeisesti hallituksessa on parempaa tietoa siitä missä virus tarttuu ja missä ei?

Kolmospiikin otin eilen, rokotukset toimivat Espoossa todella sutjakkaasti.

Jami2003
08.01.2022, 11.25
Joo eiköhän olisi paras purkaa rajoitukset, tiedottaa ihmisiä että sairaanhoidossa ei ole kapasiteettia hoitaa koronapotilaita ja antaa aikuisille vastuu itsestään.

Hoitotakuu vain ei täysi-ikäisille.

m-52
08.01.2022, 11.27
^Mitä jos sisäliikuntaa harrastavat lapset kokeilisivat vaihteeksi ulkoliikuntaa?

Joni Kani
08.01.2022, 11.32
Riskiryhmät ja muut koronapelkoiset karanteeniin määrittelemättömäksi ajaksi ja yhteiskunta auki. Tauti hävinnee tosiaan parissa kuukaudessa kuten kaikki tähänkin mennessä...

Aakoo
08.01.2022, 11.36
^Mitä jos sisäliikuntaa harrastavat lapset kokeilisivat vaihteeksi ulkoliikuntaa?

Esimerkiksi uintia harrastavalle lapselle tämä on vähän raaka kohtalo näin tammikuussa. Yhtään koronatapausta ei ole seurassa tullut kahden vuoden aikana, ja kuitenkaan ei pääse harrastamaan. Myöskään futista ei oikein pysty ulkona nyt harrastamaan, kun halliin ei voi mennä ja tekonurmen päälle on jäädytetty luistelukenttä.

Jami2003
08.01.2022, 11.41

Tarkoitin kaikkien rajoitusten poistoa. En mitään lasten liikuntaa.

Mitäs jos annettaisiin aikuisten ihmisten itse kantaa vastuunsa toiminnastaan. Tarvittaessa hautaan asti. Tupakointikin on vielä sallittua ja tappaa enemmän kuin korona.

tempokisu
08.01.2022, 11.55

Tästä on kirjoitettu Aamulehden yleisönosastoon ( tekstiviestipalsta) useamman kerran että ihan hyvin voi mennä ulos luontoon...on myös liikuntarajoitteisia vaikka jalkavammainen, ei paljoo kävellä.
Kuntosalilla tai uimahallissa varmaankin on isommat etäisyydet ihmisen välillä kuin baarissa/ravintolassa. Tai koulussa, jos kouluun voi mennä niin kyllä voi kuntosalillekin.

Ihmetyttää ( ja tästä on kuultu asiakkaidenkin taholta) että rokotevastaiset hoitajat, rokottaa ja hoitaa koronapotilaita. Vähän kun ajokortiton autokoulun käymätön olisi ajo-opettajana. Tai sitä ettei minun yksityisiä salaisia terveystietoja saa kukaan tietää...voi herrajumala.

Arosusi
08.01.2022, 11.57
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008526043.html (https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008526043.html)

Ei- yllättäen hallituksen uusissa suosituksissa ja linjauksissa ei tunnu olevan edelleenkään mitään logiikkaa. Kaljaa saa juoda baarissa koko päivän, mutta liikuntaa ei voi harrastaa.
Tarkennuksena.
Hallitus siis antaa suosituksia ja lopulliset päätökset tekevät AVIT aluekohtaisesti.
Jos hallitus sulkee ravintolat niin taitaa korvaukset lähteä juoksemaan välittömästi. Kysymys ravintoloiden sulkemisista pitäisi esittää; pitäisikö ravintolat sulkea vaikka se nostaa verotustasi 1 % (1=täysin mutu)? Itselle se kävisi kun ravintoloissa tulee harvakseltaan käytyä vain syömässä.

Aakoo
08.01.2022, 12.09
^Hallitus olisi voinut suosittaa, että lasten ja nuorten liikuntaharrastusten turvaaminen on tärkeää. Ei suosittanut, kaljan kittaamisen turvaaminen on tärkeämpää.

jalkkis
08.01.2022, 12.19
Salidandykin on aika vaikea ulkolaji. Toki ulkona ollaan, käydään luistelemassa ja pulkkamäessä. Mutta poikaa harmittaa että ei pääse sisäkentälle (toki tänään olisi ollut mahdollista vielä mennä mutta poika itse päätti toisin).

Arosusi
08.01.2022, 12.22
Tarkoitin kaikkien rajoitusten poistoa. En mitään lasten liikuntaa.

Mitäs jos annettaisiin aikuisten ihmisten itse kantaa vastuunsa toiminnastaan. Tarvittaessa hautaan asti. Tupakointikin on vielä sallittua ja tappaa enemmän kuin korona.

Hieno ajatus mutta

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008524789.html

"Husin päivystykset täysin tukossa, potilaat odottavat pahimmillaan lähes kolme vuorokautta

Myös päivystysnumero ja hätänumero ovat ruuhkautuneet, koska ihmiset soittavat niihin tarpeettomasti."

Jos rajoituksia ei olisi niin päivystykset olisivat vielä pahemmin tukossa. Asiansa vastuullisestikin hoitaneet ihmiset kärsisivät. Ei olisi kivaa useaa vuorokautta jonottaa jos olisit muusta syystä sairastunut tai loukkaantunut tapaturmassa.

Jami2003
08.01.2022, 12.35
Enkö maininnut että koronapotilaita hoidetaan vain ala-ikäiset. Tuskin ne mitään tukkii.

Sitä paitsi jos uskoo uutisia niin suuri osa on rokottamattomia jotka ovat hoidossa. Ei ne mitään vastuullisia ihmisiä ole.

Ohiampuja
08.01.2022, 12.54
^Hallitus olisi voinut suosittaa, että lasten ja nuorten liikuntaharrastusten turvaaminen on tärkeää. Ei suosittanut, kaljan kittaamisen turvaaminen on tärkeämpää.
Kaljan kittaamisen mahdollistaminen on ihmisten ammatti ja elinkeino. Eli eihän näitä päätöksiä pelkästään terveys edellä tehdä, vaan nämä yhteiskunnalliset vaikutukset otetaan myös huomioon. Ehkä.

F. Kotlerburg
08.01.2022, 13.04
Kaljan kittaamisen mahdollistaminen on ihmisten ammatti ja elinkeino. Eli eihän näitä päätöksiä pelkästään terveys edellä tehdä, vaan nämä yhteiskunnalliset vaikutukset otetaan myös huomioon. Ehkä.
Ei liity suoraan lasten liikuntaharrastusten sulkemiseen, mutta niin se on liikuntamahdollisuuksien tarjoaminen myös ammatti ja elinkeino monelle kuten kuntosaliyrittäjille yms. Siksi on tuntunut perhanan epäoikeudenmukaiselta, että kaljaa saa vetää kuppilassa, mutta kuntosalit yms. laitetaan kiinni. Itseäni ei niin ole koskenut, koska käytössä firman punttis, jota ei hallituksen kommarit pysty sulkemaan, mutta mailapelien kielto vähän häiritsi.

Aakoo
08.01.2022, 13.11
Kaljan kittaamisella ja lasten liikuntaharrastuksilla ei ole mitään muuta yhteyttä kuin se että toinen on sallittua ja toinen kiellettyä. Riski saada korona asteikolla 1-9 on liikuntapaikoissa 1, kun taas kaljakuppiloissa 9. Näissä rajoituksissa ei ole mitään logiikkaa.

Miksi siis ottaa käyttöön rajoituksia, joiden vaikutus on täysin minimaalinen? Siksikö vain, että voi sanoa tehneensä edes jotain?

Arosusi
08.01.2022, 13.55
Sitä paitsi jos uskoo uutisia niin suuri osa on rokottamattomia jotka ovat hoidossa. Ei ne mitään vastuullisia ihmisiä ole.

OT
Tuolla vastuullisuus periaatteella saataisiin sote menot pudotettua lähes nollaan.
Kaadut pyörällä talvella. Vain 240 nastaa, vastuullinen henkilö olisi valinnut 360, ei hoideta.
Kaadut pyörällä metsässä, vastuullinen henkilö ei menisi tuollaiseen paikkaan ajamaan, ei hoideta.
Tupakkaa polttanut, vastuutonta toimintaa, ei hoideta.
Sydän ja verisuonitaudit, huonot, vastuuttomat ruokavaliot, ei hoideta.
Perinnöllinen sairaus, vastuuttomat vanhemmat, ei hoideta.
Ym.

Sorry ja anteeksi. Oli pakko, poistun.

Situm
08.01.2022, 14.33
*nips*.
Aika harva noista sun esittämistä tapauksista vaikuttaa pandemialta.

Jami2003
08.01.2022, 17.31
Jeps. Heti kun liukkaalla kaatuvat polkupyöräilijät tukkivat kaikki hoitopaikat olen valmis siihen hallitus antaa suosituksen ettei tulisi pyöräillä liukkaalla ja sen jälkeen kaatuneita pyöräilijöitä ei hoideta kunnallisella puolella.

Mutta silti en pyöräilyä kieltäisi. Jos joku haluaa pyöräillä liukkaalla ja on valmis kantamaan riskit nii sen kuin vaan. Tämä on ihan sama kuin maastopyöräily. En halua että kunnat kieltävät maastopyöräilyn koska se on liian riskialtista ja siitä voi tulla oikeusjuttuja. Sen sijaan mun ihanne yhteiskunnassa voi mennä maastopyöräilemään ja kantaa itse riskit. Ja jos yhteiskunta ei suostu jotain liian riskialtista hoitamaan niin kyllä kapitalismi siihen vakuutukset keksii ettei se täysin omalle kontolle jää.

Laroute
08.01.2022, 17.48
Minua potuttaa koronassa eniten se, että jos kaikki aikaisemmatkin flunssat olisi hoidettu samalla hysterialla, niin me kaikki eläisimme maakuopassa jäistä naurista järsien. Jos aikaisemmat sukupolvet ja hallitukset olisivat flunssan edessä lamaantuneet, sekä laittaneet maan pienyrittäjät polvilleen flunssan takia, niin eipä olisi syntynyt suurteollisuuttakaan.

Firlefanz
08.01.2022, 17.58
Ëi mua potuta koronassa muuta kuin kaikenmaailmanääliöt jotka näkemällä vain hysteriaa ja hysteriasta johtuvia vääriä tai vain toivottoman huonoja tai lamaantumisen vuoksi joka tapauksessa aivan liianmyöhässä tulleita päätöksiä kuvittelevat nousevansa muiden yläpuolelle ja jotka selvästikin haluavat sillä tavoin rinnastaa itsensä entisaikain sankareihin.

Laroute
08.01.2022, 18.05
^ Kiitos Firle, että vastasit näin nopeasti. Kirkasotsaista tekstiäsi on aina ilo lukea.

Kampinalle
08.01.2022, 18.08
Minua potuttaa koronassa eniten se, että jos kaikki aikaisemmatkin flunssat olisi hoidettu samalla hysterialla, niin me kaikki eläisimme maakuopassa jäistä naurista järsien. Jos aikaisemmat sukupolvet ja hallitukset olisivat flunssan edessä lamaantuneet, sekä laittaneet maan pienyrittäjät polvilleen flunssan takia, niin eipä olisi syntynyt suurteollisuuttakaan.

Mua vituttaa eniten amatöörivirologit, jotka luulevat osaavansa suhteuttaa asiat paremin kun koko maailman ammattivirologit.

MV
08.01.2022, 18.17
Aiemmat epidemiat on kyllä laittaneet polvilleen kokonaisia yhteiskuntia esim atsteekit tai Bysantin tai keskiajan Euroopan. Tälläkin hetkellä taloutta kurittaa enemmän sairastavat kuin torjuntatoimet.

Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla

Laroute
08.01.2022, 18.17
Mua vituttaa eniten amatöörivirologit, jotka luulevat osaavansa suhteuttaa asiat paremin kun koko maailman ammattivirologit.

Mitäs haittaa meistä amatöörivirologeista on? Ei mitään. Eikös se ole kiva, kun ihmisillä on erilaisia mielipiteitä? Minua harmittaa tuollaiset v-sanan kylväjät. Se on moukkamaista ja kertoo, että tunteet on pinnassa. Vielä huolestuttavampaa, jos ei ole ja kylvää v-sanoja.

Eikös ne amatöörivirologit eduskunnassakin kinastele, että mikä olisi oikea tapa toimia? Jos he ovat saaneet ammattivirologeilta oikeaa tietoa, niin ei olisi mitään syytä vääntää. Kyse on politiikasta, ei virologiasta. Hehän luulevat osaavansa suhteuttaa asiat paremmin kuin koko maailman ammattivirologit. Eivätkö he olekaan saaneet totuutta ammattivirologeilta, vai miksi vääntävät asiasta?

Itse olen kolme piikkiä ottanut, koska en usko niistä olevan mitään vaaraa. Otin siksi, että pääsen reissuille ja vierailemaan teollisuudessa hakemassa rahat pois.

pete+
08.01.2022, 20.00
Ehkä itseä harmittaa eniten se, että ihmiset eivät ymmärrä ottaa niittä piikkejä.

Toiseksi eniten se, että ei myönnetä tosiasiaa nykytilanteessa, vaan jotenkin kuvitellaan selvittävän tästä kostamalla rokottamattomille eikä estetä terveydenhuollon kuormittumista, koska se on rokottamattomien vika tai jonkun muun vika.
Ei virusta kiinnosta kenen vika.

Kolmanneksi harmittaa se, että tästä tehdään politiikkaa (joka tasolla).
Tehdään päätöksiä joiden läpi näkyy valtataistelu ja peli. Ei niinkään mikä on järkevää.
Yritetään näyttää että tehdään jotain, mutta koska oikeat teot vaatisivat likoonlaittamista, niitä ei tehdä (ainakaan ajoissa).

Neljänneksi se, että THL:n uskottavuus heikeenee ihan itseaiheutettuna.

Nyt pitää lopettaa, ennen kuin ruoee oikeesti harmittamaan.

Joni Kani
08.01.2022, 21.15
Kaljan kittaamisen mahdollistaminen on ihmisten ammatti ja elinkeino. Eli eihän näitä päätöksiä pelkästään terveys edellä tehdä, vaan nämä yhteiskunnalliset vaikutukset otetaan myös huomioon. Ehkä.V*tun rotta-ammatti kyllä, tuhota ihmisten elämiä alkoholilla, jippii ja hurraa...

Joni Kani
08.01.2022, 21.17
Aiemmat epidemiat on kyllä laittaneet polvilleen kokonaisia yhteiskuntia esim atsteekit tai Bysantin tai keskiajan Euroopan. Tälläkin hetkellä taloutta kurittaa enemmän sairastavat kuin torjuntatoimet.

Lähetetty minun SM-P610 laitteesta TapatalkillaNyt on kyllä jo sen verran sakeaa paskaa että huh huh. Et taida ihan terävintä olla...

jalkkis
08.01.2022, 21.59
V*tun rotta-ammatti kyllä, tuhota ihmisten elämiä alkoholilla, jippii ja hurraa...

Kaupan kassa myy sekin viinaa, ja tsiisus, tupakkaakin, onks sekin v-rotta-ammatti?

Mites Alko?

Auvo
08.01.2022, 22.18

Liikunta-alan ammattilainen tässä terve! Niin, kyllä, todellakin liikuntapuolellakin kyseessä on jollekin ammatti ja elinkeino. Viitsitkö tarkentaa, että miten se mun lomauttaminen ei aiheuta yhteiskunnallisia vaikutuksia, mutta ravintolapuolen työntekijän kyllä.

Olen täysin kypsä myös argumenttiin, että "kyllä liikuntaa voi harrastaa ulkonakin". Tottakai voi. Tässä on kuitenkin ainakin kaksi isoa ongelmaa.

1) Jos joku on vuosikausia tottunut saamaan oman liikunta-annoksensa jostakin nyt kielletystä, ei se liikuntatyypin muuttaminen vaikka juoksemiseen ole kaikille todellakaan ongelmatonta. Monellä siinä tilanteessa liikunta yksinkertaisesti vähenee. Onko siis lääke kovempi kuin tauti?

2) Niistä sisäliikuntatiloista joku saa elantonsa. Tämä jaksetaan aina muistaa mainita ravintolarajoituksissa, mutta jostakin syystä unohdetaan liikunnasta puhuttaessa.

Mtx
08.01.2022, 22.24
Itseäni korpeaa uutisoinnissa ja puheissa koronan leimaaminen joko flunssaksi (foorumiöyhöt) tai tappavaksi taudiksi (kuolleiden määrän uutisointi).
Itseltäni korona vei 60% - 70% keuhkojen toimintakyvystä. Eikä se ole flunssan tekosia, enkä toki ole kuollutkaan. Mutta kohta kahden vuoden parantelun jälkeen portaiden nouseminen saa edelleen verenmaun suuhuni, yskimisestä puhumattakaan. Mukaan lukien kaikki muut ihanat oireet jalkojen jatkuvista lihaskivuista ihan satunnaisiin muiden lihasten kipuihin.
Ei nyt ainakaan enää tarvitse mistään triatlonista miettiä.

OJ
08.01.2022, 23.53
Olisi hienoa, jos lasten ja nuorten liikunta olisi ihan oikeasti lähellä ihmisten sydäntä, mutta kyynisyyspäissäni veikkaan, että nyt vaan haetaan influensseri/some/politiikka pisteitä. Kyllä nää nuorten liikuntajutut unohtuu kuin hyttysen pieru saharaan kun näistä rajoituksista päästään.

Ja noi nuhajutut on mitä on. Ei niistä kannata kierroksia ottaa. Mun kuplassa on niitä, jotka ovat olleet lähes oireettomia koronaa sairastaessaan ja niitä, joilla on pahempia ja pitkäaikaisia oireita. Sattuneesta syystä kuulen niistä tapauksista missä korona on vienyt tyokyvyn ja sen seurauksena on sekä talous että mielenterveys kuralla.

Sen verran lisäystä, että omassa tuttavapiirissä on ravintola-alan ja liikunta-alan yrittäjiä. Monet noiden alojen yritykset ovat menneet nurin koronan aikana, mutta nämä minulle tutut ovat onnistuneet soveltamaan toimintaansa koronarajoituksiin sopivaksi ja ovat onnistuneet jatkamaan toimintaansa haastavassa tilanteessa.

Ohiampuja
09.01.2022, 00.00
Liikunta-alan ammattilainen tässä terve! Niin, kyllä, todellakin liikuntapuolellakin kyseessä on jollekin ammatti ja elinkeino. Viitsitkö tarkentaa, että miten se mun lomauttaminen ei aiheuta yhteiskunnallisia vaikutuksia, mutta ravintolapuolen työntekijän kyllä..
Ei mun kommentti ollut mikään ravintoloiden puolustus tai liikuntapuolen mollaus.

Se oli tarkoitettu kommentiksi siinä edellä oleviin viesteihin, että miksi tehdään leviämisen kannalta katsottuna hölmöjä päätöksiä. Toiset alat lobbaa enemmän kuin toiset. Minun puolesta ravintolat saisi huoletta sulkea vähäksi aikaa jos sille on perusteet.

Singer
09.01.2022, 00.14
joo-o, sattuipa tulemaan sellainen muutaman päivän pikalentsu, sehän on upeaa ja jännittävää...viime aikoina ainakin..
arvatkaas kerronko kaikille vaikka tiedän sen olevan lentsu? no en helvetissä, odotan vain että menee ohi ja se siitä.

kni
09.01.2022, 00.24
Eniten harmittaa se että joillain meistä menee talous, terveys tai henki tämän riesan myötä. Melkein yhtä paljon vituttaa kun eri keskusteluareenoilla käy ilmeiseksi kuinka paljon tuollaisia jonikaneja joukossamme oikein onkaan. Oikeat kanit on sitäpaitsi fiksuja ja sympaattisia otuksia.

Lähetetty minun Nokia 2110i laitteesta Tapatalkilla

TERU
09.01.2022, 05.48
Uutisoinnista päätellen suomalaista on vaikeampi hallita kuin virusta.

Nickname
09.01.2022, 11.09
On herennyt potuttamasta korona uutiset kun en enää lue niitä, otsikoilta ei tietenkään voi välttyä mutta voi jättää ajattelematta.

Olen varmaan ollut aika onnekas kun omalla kohdalla korona ei ole loppuunsa muuttanut arkea kuin maskin käytöllä julkisissa paikoissa ja käsidesillä läträämisellä, taudiltakin olen onneksi vältynyt ( koputan puuta ).

pete+
09.01.2022, 15.03
Itseäni korpeaa uutisoinnissa ja puheissa koronan leimaaminen joko flunssaksi (foorumiöyhöt) tai tappavaksi taudiksi (kuolleiden määrän uutisointi).
Itseltäni korona vei 60% - 70% keuhkojen toimintakyvystä. Eikä se ole flunssan tekosia, enkä toki ole kuollutkaan. Mutta kohta kahden vuoden parantelun jälkeen portaiden nouseminen saa edelleen verenmaun suuhuni, yskimisestä puhumattakaan. Mukaan lukien kaikki muut ihanat oireet jalkojen jatkuvista lihaskivuista ihan satunnaisiin muiden lihasten kipuihin.
Ei nyt ainakaan enää tarvitse mistään triatlonista miettiä.

Miksi tätä on ihmisten vaikea ymmärtää?
Ehkä monet haluavat kieltää ikävät asiat ja siten helpottaa pelkoa ja tuskaa?
Ketään ei tunnu hetkauttavan se kun on sanottu jopa 50% sairastaneista saavan pitkän koronan.
Sanana pitkä korona ei tunnu miltään kun on terve, mutta sinä toit sen hyvin esiin mitä se tarkoittaa,

Qilty
09.01.2022, 15.12
V*tun rotta-ammatti kyllä, tuhota ihmisten elämiä alkoholilla, jippii ja hurraa...Onko yrittäjän syy jos asiakas ei osaa kiertää korkkia takas kiinni? Missä * luolassa sä elät?

Korjattu ettei vanhaa harmita.

Hartsa69
09.01.2022, 18.37
Ai että tommonen teinivälimerkkisanan käyttö on tyhmää.

tempokisu
10.01.2022, 00.56
On herennyt potuttamasta korona uutiset kun en enää lue niitä, otsikoilta ei tietenkään voi välttyä mutta voi jättää ajattelematta.

Olen varmaan ollut aika onnekas kun omalla kohdalla korona ei ole loppuunsa muuttanut arkea kuin maskin käytöllä julkisissa paikoissa ja käsidesillä läträämisellä, taudiltakin olen onneksi vältynyt ( koputan puuta ).

Samoin, mutta anteeksi - olen enemmän kuin onnekas sillä koronan ansiosta taloudellinen tilanteeni parani lievästi sanottuna merkittävästi. Rukoilin että "jotain" tapahtuisi ja saisin enemmän töitä... joo sitten "jotain" tapahtui...

^ miten olisi ¶

Ohiampuja
10.01.2022, 14.48
Siinä Hesari nuorten urheilusta.

Itsekin sanoin kuntosalin kausijäsenyyden irti, kun ei siellä viitsi käydä. Olin varmaan vuoden-puolitoista käymättä, mutta syksyllä aktivoin jäsenyyden uudestaan kun silloin näytti ihan hyvältä. Pari kertaa taisin käydä, kunnes Pirkanmaan tartunnat ampaisi nousuun.

Katsotaan joskus keväällä tai ensi syksynä sitten tilannetta uudestaan.

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008529344.html

<1%>
10.01.2022, 18.50
Toimittajien, erityisesti YLE:n, kykenemättömyys kyseenalaistaa viranomaisten lainvastaisia päätöksiä. Koronarajoitusten taso on poliittinen kysymys. Sen sijaan metatasolla kyse on juridiikasta ja päätökset pitäisi perustella.

1. YLE ei kykene näkemään siinä mitään ihmeellistä, että AVI:t pohjaavat ja perustelevat rajoituksensa THL:n riskipistearviolla, jonka mukaan kuntosalilla riskipiste on 1 ja urheilukatsomossa 2. Päätökset perustellaan juuri nimenomaan tällä riskipistearviolla. Nämä pakotetaan kiinni, mutta ravintolat joiden riskipistearvio on 9, saavat olla auki. Vasta kun hallinto-oikeus kumosi päätöksen, niin YLE:kin heräsi.

2. Keväällä 2020 YLE julisti kovaan ääneen, että Ruotsin raja on suljettu. YLE:n mukaan ostosreissut Ruotsiin on nyt kielletty. Mites perustuslaki? Vasta kun maakuntalehdet ja Iltalehti lähti oikomaan tätä disinformaatiovaikuttamista, niin Yle päätti ”oikaista” asian.

3. Hauskin kampanja oli huhtikuussa 2020, jolloin todettiin ihan THL:n toimesta ettei maskeista ole hyötyä. ’’Nyt kun maskeja ei kaupoista löydy, niin emme me muutenkaan jää mistään paitsi.’’ Eli suomeksi sanottuna: kusin housuun, muttei se haittaa. Lämmittäähän se mukavasti, joten ei tässä hätää.

4. Rokottajista on tällä hetkellä kova pula ja osittain tämän takia Suomen rokotekattavuus laahaa huippumaiden perässä. Samaan aikaan meillä on valtavasti työttömiä ja nuoria, jotka hakevat opiskelupaikkaa sote-sektorilta sitä saamatta. Tässä ei ole nähty mitään paradigmaa? Tässä olisi ollut kaksi vuotta aikaa lisätä nuorten koulutusmääriä lähi- ja sairaanhoitajakoulutuksissa, aloittaen opinnot poikkeuksellisesti siten että rokottajana toimiminen olisi ollut mahdollista jo joidenkin kuukausien opintojen jälkeen. Opintoihin olisi voinut sisällyttää vaikka ylimääräisen palkallisen työharjoittelun rokottajana. Ei, niin ei.

Kiurulla ja Anderssonilla tuntuu olevan tärkeämpää päästä lukemaan paperista niihin tiedotustilaisuuksiin.

5. Tulevaisuus on täysin auki. Pitääkö meidänkin kolmeen kertaan rokotettujen ja sairastaneiden maata jatkossakin talvet kotona, koska 20%:a kansasta ei rokotukset kiinnosta? Rokotepassi ei ole mikään kannustin, jos sitä ei saa käyttää. Pitäisikö median alkaa pikku hiljaa herätä tähän pelleilyyn?

Sairaaloiden kuormitusluvuista tulee laskea rokottamattomat ulos. Yhteiskunnan tulee elää niin kuin rokottamattomia ei olisi olemassakaan. Joku raja tällä holhoamisellakin.

6. YLE ei näe mitään jännitettä siinä että kuntosalille ei saa mennä, mutta äänestämään kyllä. Kun tarve on luoda uusia poliittisia suojaryöpaikkoja, ei siinä ole mikään epidemia esteenä. Ei vaikka viime keväänä kuntavaalit siirrettiin, vaikka koronatilanne oli sairaalapotilaiden osalta samanlainen. Kauhukuvat 10 000 päivittäisestä tartunnasta ovat nyt todellisuutta, vaikkakin enemmistö on rokottautunut. Silti vaalit on pakko järjestää.

Ohiampuja
10.01.2022, 19.00
YLE ei näe mitään jännitettä siinä että kuntosalille ei saa mennä, mutta äänestämään kyllä.
Ihanko tosissasi vertaat kuntosalia ja äänestämistä?

<1%>
10.01.2022, 19.15
Ihanko tosissasi vertaat kuntosalia ja äänestämistä?

Virologisesti kyse on eri asioista. Kyllä kuntosalilla varmaankin tauti leviää äänestämistä herkemmin.

Kuntosalilla on kiistattomia kansanterveydellisiä hyötyjä. Aluevaalien siirto kolmella kuukaudella ei muuta mitään.

Mikään ei velvoita pitämään vaaleja juuri nyt. Kyllä sitä ehtii toukokuussakin. Tämä oli pointtini.

bici74
10.01.2022, 22.22
Mikään ei velvoita pitämään vaaleja juuri nyt. Kyllä sitä ehtii toukokuussakin. Tämä oli pointtini.

Ja ehtii sitä ensi vuonnakin. Tai seuraavana. Tietyt tahot varmasti haluaisivat lykätä vaaleja määrittelemättömän tulevaisuuteen ja sillä taas ei ole koronan kanssa enää mitään tekemistä.

Auvo
11.01.2022, 08.52
Ketään ei tunnu hetkauttavan se kun on sanottu jopa 50% sairastaneista saavan pitkän koronan.

Se lausunto oli kyllä Krista Kiurun varsin härski yritys pönkittää omaa mielipidettään vedoten kyseenalaiseen tutkimukseen, johon ei ole vaivuduttu listaamaan edes lähteitä. Kirjoittajakin kiirehti lausumaan, että Kiuru tekee tutkimuksesta vääriä johtopäätöksiä.

Aakoo
11.01.2022, 09.42
Ja ehtii sitä ensi vuonnakin. Tai seuraavana. Tietyt tahot varmasti haluaisivat lykätä vaaleja määrittelemättömän tulevaisuuteen ja sillä taas ei ole koronan kanssa enää mitään tekemistä.

Vuosi sitten kuntavaaleja siirretiin excel -leikin takia jossa vaalipäivälle ennustettiin tartuntalukua 10000, jossa arvioitiin mitä voisi tapahtua jos tartunnat räjähtävät käsiin. Alkuperäisenä vaalipäivänä taisi tartuntoja sitten olla 182 tai jotain sinnepäin. Nyt tuo 10000 on täysin päivittäistä, ja vaalit järjestetään silti. Ymmärrän kyllä kritiikin, jos tässäkään ei nähdä mitään logiikkaa.

Auvo
11.01.2022, 10.11
Vaikka itsekin ihmettelen vaalien järjestämistä tähän kohtaan, on rehellistä tuoda myös puoltavat perusteet esiin. Sitten viime kevään ovat kaikki halukkaat suomalaiset äänestysikäiset saaneet 2-3 rokoteannosta.

F. Kotlerburg
11.01.2022, 10.20
Miksi tätä on ihmisten vaikea ymmärtää?
Ehkä monet haluavat kieltää ikävät asiat ja siten helpottaa pelkoa ja tuskaa?
Sanana pitkä korona ei tunnu miltään kun on terve, mutta sinä toit sen hyvin esiin mitä se tarkoittaa,Hyvin on näemmä hallituksen kommunistien propaganda ja pelottelu uponnut. Nämä demarikommarit haluaa yhteiskunnan kiinni ja pienyrittäjät kaikki konkurssiin ja sitten pelotellaan kansaa tuolla tavalla. Onneksi ei uponnut.

Ohiampuja
11.01.2022, 10.35
Hyvin on näemmä hallituksen kommunistien propaganda ja pelottelu uponnut.
Minusta tuo nyt on aika pöhköä tekstiä, kyseessä taisi olla Kiurun henkilökohtaista hölmöilyä, eikä mikään sen suurempi juoni.

lansive
11.01.2022, 10.41
Kyllähän kaikkien poliitikkojen lausunnoista huomaa, että vaalit ovat lähellä. Onneksi ne ovat kohta ohi, jolloin ei tarvitse enää katsoa kun vasemmalta, oikealta ja keskeltä koittavat ratsastaa koronakeppihevosella julkisuuteen.

F. Kotlerburg
11.01.2022, 10.53
Minusta tuo nyt on aika pöhköä tekstiä, kyseessä taisi olla Kiurun henkilökohtaista hölmöilyä, eikä mikään sen suurempi juoni.
Kiuruhan noista on pahin ja selvästi vihaa yksityisyrittäjiä. Tullut hyvin esille koko pandemian ajan.

Kommarien Restelhän se siellä nyt ostelee ahdinkoon ajettuja yrityksiä.

Kampinalle
11.01.2022, 11.01
Kiuruhan noista on pahin ja selvästi vihaa yksityisyrittäjiä. Tullut hyvin esille koko pandemian ajan.

Kommarien Restelhän se siellä nyt ostelee ahdinkoon ajettuja yrityksiä.

Vinkki: jätä noi ääliömäiset kommarijutut pois, niin joku saattaa ottaa sinut ja viestisi jopa puolivakavasti.

arctic biker
11.01.2022, 11.19
Vinkki: jätä noi ääliömäiset kommarijutut pois, niin joku saattaa ottaa sinut ja viestisi jopa puolivakavasti.

+1

MV
11.01.2022, 13.56
+1 ne voisi vaikka konmarittaa.

JackOja
11.01.2022, 14.06
Mua potuttaa tässä koronassa nykyään eniten se, että se ylipäätään on olemassa.

Ja tietty kiinalaiset koska ne sai sen aikaan. Ja se, ettei Kiinan kommunistinen diktatuurihallinto ja Kiinan kansa kollektiivisesti pyydä anteeksi. Mulle riittäis vaikka ihan pieni "tsori".

Laroute
11.01.2022, 15.23
Juuri äsken kioskilla näin Iltalehden etusivun otsikon. "Lääkäreiltä raju vaatimus "Koronaa kohdeltava kuin flunssaa". Kerrankin järjen sanoja. Muutama päivä sitten esitin hieman eri sanoin asian ja koronahysteerikot heräsivät. Joku yllä kirjotti, kuinka amatöörivirologit ärsyttävät kommentteineen, kun ammattivirologit ovat tutkineet asiaa.

Tuliko lääkäreistä amatöörivirologeja, koska ovat samaa mieltä kanssani?

Laroute
11.01.2022, 15.30

Ei mainitsemasi "kommarijutut" ole ollenkaan huono asia. Kyllä kommareista voidaan puhua kommareina. Miksi haluat tämän porukan valkopestä likaisesta taustastaan pois ja saattaa siten ne parempaan valoon? Tuollainen on likaista peliä!

Firlefanz
11.01.2022, 15.35
Lääkärikin voi olla amatöörivirologi. Ei kai virologeja tarvittaisi jos kaikki lääkärit olisivat virologeja?

Eikä siinäkään kai pitäisi olla mitään ihmeellistä että virologeillakin voi olla toisistaan poikkeavia näkemyksiä?

Sinun mielipiteistäsi tai esittämistäsi perusteluista ei mikään tee sen fiksumpia tai oikeampia että joku jossain on samaa mieltä kanssasi. Muuten kyllä rohkenen olla sitä mieltä että rajun vaatimuksen esittäneistä lääkäreistä ihan kaikki eivät myöntäisi olevansa samaa mieltä kanssasi.

JackOja
11.01.2022, 15.40
Pitäisi ehkä myös laskea "Lääkäreiltä raju vaatimus" -lääkärit.

MV
11.01.2022, 15.53
Käsittääkseni virologeja valmistuu lähinnä muualta kuin lääkiksestä. Luonnontieteilijöitä ja maa- ja metsätaloustieteilijöitä. Kommari ei taida olla tutkinto.

Jamboxt
11.01.2022, 16.02
4. Rokottajista on tällä hetkellä kova pula ja osittain tämän takia Suomen rokotekattavuus laahaa huippumaiden perässä. Samaan aikaan meillä on valtavasti työttömiä ja nuoria, jotka hakevat opiskelupaikkaa sote-sektorilta sitä saamatta. Tässä ei ole nähty mitään paradigmaa? Tässä olisi ollut kaksi vuotta aikaa lisätä nuorten koulutusmääriä lähi- ja sairaanhoitajakoulutuksissa, aloittaen opinnot poikkeuksellisesti siten että rokottajana toimiminen olisi ollut mahdollista jo joidenkin kuukausien opintojen jälkeen. Opintoihin olisi voinut sisällyttää vaikka ylimääräisen palkallisen työharjoittelun rokottajana. Ei, niin ei.

Kiurulla ja Anderssonilla tuntuu olevan tärkeämpää päästä lukemaan paperista niihin tiedotustilaisuuksiin.

Tähän huomio että rokottaminen on muutakin kuin pistämistä. Rokottamisen tukityöhön, ohjaamiseen ja kirjaamiseen käytetään jo nyt muuta työvoimaa kuin hoitajia. Rokotteiden valmistelu, säilytys, ohjeistukset ym. työ taas vaatii osaamista jota vähän opiskelleilla ja työttömillä ei ole. Opiskelijatyövoimaa käytetään jo nyt siinä mitassa kuin se on mahdollista.

Koulutusmääriin taas se huomio että opiskelupaikkaa haetaan mutta paljon karsiutuu alalle soveltumattomuuden takia. Tuskin kenenkään hyöty on se että alalle tungetaan soveltumattomia ihmisiä?

Itse työskentelen alalla joten on aika hyvä kuva tilanteesta. Esimerkiksi oman toimialueeni rokotekattavuus laahasi pitkään jäljessä valtakunnallista tasoa. Syynä tähän oli alussa rokotteiden saatavuus ja rokotettavien ikäluokkien suhteellisen suuri osuus. Nyt taas mennään huomattavasti muita edellä. "Linjastot" on saatu hiottua huippuunsa, rokotetaan pienempiä ikäluokkia ja toiset/kolmannet rokotukset hoidettu hiotuilla rutiineilla. Tämä vaan lyhyesti esimerkkinä siitä että niin moni asia vaikuttaa että ei suoraan voida aina vetää yhtäläisyysmerkkejä.

F. Kotlerburg
11.01.2022, 16.15
Ei mainitsemasi "kommarijutut" ole ollenkaan huono asia. Kyllä kommareista voidaan puhua kommareina. Miksi haluat tämän porukan valkopestä likaisesta taustastaan pois ja saattaa siten ne parempaan valoon? Tuollainen on likaista peliä!
Niinpä. Vasemmalla on varattu oikeus kutsua toisella puolella olevia natseiksi ihan vapaasti, mutta toiseen suuntaan asia ei missään nimessä toimi.

Arosusi
11.01.2022, 16.56
Niinpä. Vasemmalla on varattu oikeus kutsua toisella puolella olevia natseiksi ihan vapaasti, mutta toiseen suuntaan asia ei missään nimessä toimi.
Jos tällä viitataan Johanna Vehkoon niin suosittelen tutustumaan tapaukseen ja korkeimman oikeuden päätökseen ennen kuin korottaa itsensä oikeustieteiden asiantuntijaksi.

F. Kotlerburg
11.01.2022, 16.58
Jos tällä viitataan Johanna Vehkoon niin suosittelen tutustumaan tapaukseen ja korkeimman oikeuden päätökseen ennen kuin korottaa itsensä oikeustieteiden asiantuntijaksi.
Ei viitata.

Arosusi
11.01.2022, 17.09
Ei viitata.
Mihin sitten?

Ohiampuja
11.01.2022, 17.29
Minusta kommari, natsi yms pöhköt ylilyönnit vie pohjan hyvältäkin kirjoitukselta. Vaikea ottaa tekstiä tai sen kirjoittajaa vakavasti, jos joku jatkuvasti käyttää tuollaista kieltä. Asioista pitää pystyä puhumaan fiksusti ja järkevästi, vaikka olisi eri mieltä.

OJ
11.01.2022, 17.29
Pitkästä koronasta. En tunne kovin montaa ennen 2021 joulukuuta koronaa sairastanutta, mutta empiirinen havainto tukee tota ~50% ilmaantuvuutta. Toivottavasti omicron keisseissä ilmaantuvuus huomattavasti matalampi.

https://www.webmd.com/lung/news/20211118/millions-worldwide-long-covid-study

MV
11.01.2022, 17.44
Minusta kommari, natsi yms pöhköt ylilyönnit vie pohjan hyvältäkin kirjoitukselta. Vaikea ottaa tekstiä tai sen kirjoittajaa vakavasti, jos joku jatkuvasti käyttää tuollaista kieltä. Asioista pitää pystyä puhumaan fiksusti ja järkevästi, vaikka olisi eri mieltä.

Tämä. Se yksi otsatukkapresidentti sanoi joskus että "Kuule, minulla on sellainen kokemus, että ei pidä provosoitua kun provosoidaan."

F. Kotlerburg
11.01.2022, 18.54
Tämä. Se yksi otsatukkapresidentti sanoi joskus että "Kuule, minulla on sellainen kokemus, että ei pidä provosoitua kun provosoidaan."
Kekkonen?

Singer
11.01.2022, 19.13
hmm, tunnista pressa-kisassa ja vinkkinä otsatukka...hankala, mutta hiuskiehkura oli ainakin Mauno Koivistolla hesarin pilapiirroksissa

tempokisu
11.01.2022, 20.51
Just joo ja "Jos emme tiedä varmuudella miten käy, niin olettakaamme että käy hyvin" No eikä, varustautuu pahimpaan tai ainakin tekee varasuunnitelman, mutta jos käykin hyvin, iloinen yllätys.

Koronauutisoinnissa potuttaa oikeastaan kaikki. Ei piruvie sentään jos tulee uusia rokotekierroksia vähän väliä. Nimittäin kun neljättä rokotetta suositellaan jo riskiryhmille...joo kyllä, korona pelasti mun elämäni, mutta jotain rajaa nyt.

pete+
12.01.2022, 09.36
Sairaaloiden kuormitusluvuista tulee laskea rokottamattomat ulos. Yhteiskunnan tulee elää niin kuin rokottamattomia ei olisi olemassakaan. Joku raja tällä holhoamisellakin.

Aika kovaa tekstiä sinulta.:eek:
Oletko ajatelluty, että voi tulla aika, että juurikin sinunlaisesi joku haluaa yhteiskunnan hoivan ulkopuolelle?
Miltä se mahtaa silloin tuntua?

Toiseksi, se, että näitä rokottamattomia on on tosiasia, jolle ei nyt vaan voida mitään ja sen kieltäminen ei auta tässä tilanteessa yhtään mitään.
Näistä ehtii riitelemään sen jälkeen kun epidemia on ohi, jos siihen tarvbetta löytyy.

pete+
12.01.2022, 09.39
Pitkästä koronasta. En tunne kovin montaa ennen 2021 joulukuuta koronaa sairastanutta, mutta empiirinen havainto tukee tota ~50% ilmaantuvuutta. Toivottavasti omicron keisseissä ilmaantuvuus huomattavasti matalampi.

https://www.webmd.com/lung/news/20211118/millions-worldwide-long-covid-study

Niin, kovin herkästi lähdetään ajojahtiin.
Vanha juttu on "Älä ammu sanansaattajaa".
Nyt tuntuu, että Kiuru halutaan hiljentää, koska se mitä hän sanoo sattuu korvaan ( = omaantuntoon).
Aika näyttää kuka oli oikeassa. Tutkimuksia ja hutkimuksia löytyy kyllä joka lähtöön.

Jami2003
12.01.2022, 12.28
Aika kovaa tekstiä sinulta.:eek:
Oletko ajatelluty, että voi tulla aika, että juurikin sinunlaisesi joku haluaa yhteiskunnan hoivan ulkopuolelle?
Miltä se mahtaa silloin tuntua?

Toiseksi, se, että näitä rokottamattomia on on tosiasia, jolle ei nyt vaan voida mitään ja sen kieltäminen ei auta tässä tilanteessa yhtään mitään.
Näistä ehtii riitelemään sen jälkeen kun epidemia on ohi, jos siihen tarvbetta löytyy.

Aika kovaa tekstiä sinulta. kohtuuttomalta tuntuu että joku ei pääse välttämättömään hoitoon kun toinen on omasta halustaan jättäytynyt rokottamatta. Miltä sinusta mahtaisi tuntua kun et pääsisi syöpähoitoihin koska ihmiset eivät ota rokotetta?

tempokisu
12.01.2022, 19.47
Ainakin omassa kunnassa kolmannen rokotteen ajanvaraus ehti jonkin aikaa olla auki kaikille yli 18-vuotiaille, jos kakkosesta vaan oli vähintään 5 kk. Sitten THL:n suositus kakkos- ja kolmispiikin välistä tipahti 3-4 kuukauteen, jolloin ikäraja samalla ymmärrettävästi hyppäsi 60 vuoteen.

Uskoisin, että Pirkkalassa on käynyt samoin, ja Kisu on ehtinyt varata ennen ikärajan nousua. Jo varattuja aikoja ei ainakaan omassa kunnassa ryhdytty perumaan.

Tämän päivän Pirkkalaisessa oli että kolmannen rokotteen saavat kaikki halukkaat yli 40-vuotiaat..että aika nopeasti se ikäraja sitten muuttui.
Kauhulla odotan jälkioireita, tarvii hoitaa lenkki- ja kauppa-asiat aamusella, ja varata kipulääkettä ja juotavaa sängyn viereen...

Auvo
12.01.2022, 20.25
Niin en siis yrittänytkään alunperin sanoa, että alle 60-vuotiaille ei kolmatta rokotusta tarjottaisi. Mutta siinä vaiheessa kun kakkos- ja kolmospiikin väliä lyhennettiin, tuli luonnollisesti kerralla paljon uusia ihmisiä, joille kolmas olikin yhtäkkiä ajankohtainen. Tällöin oli luonnollista nostaa ajanvarauksen ikärajaa, jotta ikänsä puolesta riskiryhmään kuuluvat saavat rokotteensa ajallaan.

Oma kunta jakaa tällä hetkellä kolmatta kaikille 18 vuotta täyttäneille.

tempokisu
12.01.2022, 22.24
^ No ihan itse paikallislehdestä näitä luin, että voi varata aikaa 3. rokotteelle ja näin tein. Sitten että vain yli 60-vuotiaille. Ja nyt että joo yli 40v ja yli 18v riskiryhmiin kuuluvat voi varata rokoteaikaa...
Se vaan että jos tämä nyt jatkuu että pääsiäisenä neljäs ja juhannuksena viides, ja joka kerta korkean kuumeen myötä kunto romahtaa viikoksi niin - en kyllä ala!

pete+
14.01.2022, 22.10
^ No ihan itse paikallislehdestä näitä luin, että voi varata aikaa 3. rokotteelle ja näin tein. Sitten että vain yli 60-vuotiaille. Ja nyt että joo yli 40v ja yli 18v riskiryhmiin kuuluvat voi varata rokoteaikaa...
Se vaan että jos tämä nyt jatkuu että pääsiäisenä neljäs ja juhannuksena viides, ja joka kerta korkean kuumeen myötä kunto romahtaa viikoksi niin - en kyllä ala!

Eikös ntiassa joku kaveri ollut ottanut 11 rokotusta.
Kuulemma lähti kolotukset.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d4a9473e-09c1-4d81-bc7b-263fce400f54

ruuduntakaa
16.01.2022, 22.05
-Sunnuntaina hallitus vakuutti, että täysi-ikäisiä koskevia rokotuspakko edistyy ja tulee voimaan helmikuun alussa. Maaliskuusta alkaen rokottomille voidaan antaa sakot, joiden suuruus voi vaihdella 600 eurosta peräti 3600 euroon. Parlamentin on määrä äänestää asiasta ensi torstaina, mutta lain odotetaan menevän läpi. Jos näin käy, Itävallasta tulee ensimmäinen koronarokotukset pakollisiksi asettava EU-maa.-

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/itavallassa-pian-liki-4000-euron-sakot-rokottamattomille-ranskassa-koronapassista-tulossa-rokotuspassi-nain-eurooppa-kiristaa-rokotustoimia/8333766#gs.mm3jze

Nyt täytyy myöntää että omassa pääkopassakin alkaa kohta salaliittoteoriat kehkeytymään.

Kuka vie ketä ja mihin?

30 hampainen
16.01.2022, 22.21
^ Aivan hullua, ensi syksynä tajuavat luultavasti itsekkin. Viirus ei katoa minnekkään vaikka kuinka pakotetaan ja rokotetaan.

Singer
17.01.2022, 04.45
en tiedä, mutta tulee jo Kypärä vai ilman-topic mieleen..samaa jankkausta iät ajat, aihe on vain eri

tempokisu
17.01.2022, 05.43
en tiedä, mutta tulee jo Kypärä vai ilman-topic mieleen..samaa jankkausta iät ajat, aihe on vain eri

Jaha, tarvittiin puoli päätä veressä ja ruvella että aloin kiltisti käyttään kypärää...

vesa väkevä
17.01.2022, 19.52
Jaha, tarvittiin puoli päätä veressä ja ruvella että aloin kiltisti käyttään kypärää...

Koronakypärä olisi sellainen että
1. Ei juurikaan suojaa kaatumisen aiheuttamilta vammoilta
2. K-kypärän käyttö itsessään aiheuttaa useamman 1000 vakavaa haittaa/vuosi
3. K-kypärä lahoaa muutamassa kuukaudessa ja se pitää uusia.

MV
17.01.2022, 20.03
^ pyöräilykypärä
1. suojaa oikein käytettynä kohtalaisesti vakavilta vammoilta joskaan ei kaikilta eikä aina
2. aiheuttaa muutamia haittoja (tarttuu kiinni) silloin tällöin
3. lahoaa muutamassa vuodessa erityisesti auringossa ja jos kolauttelee/pudottelee usein

Eli aika hyvä analogia rokotukseen. Lähinnä tuo kolmonen eroaa. Ehkä sekin olisi samanlainen jos kaikki muut pyöräilyn turvallisuutta lisäävät toimet olisi jätetty tekemättä.

MRe
17.01.2022, 21.34
^mä luin jostain, että vasta kolmas kypärä antaa edes välttämättömimmän suojan. Siksipä mulla on tällä hetkellä 8 tai 9 kypärää. Yksi pää kesät talvet, tosin.

mpk
17.01.2022, 21.54
^
Kaksi kypärää ja kallovamma antaa myös suojan. Jotkut yrittää pärjätä pelkällä kallovammalla. Luin taannoin jostakin, että Ruotsissa järjestettiin ennen jopa kallovammakutsuja!

Kampinalle
17.01.2022, 23.23
^ Ei ole mitään kypärää! Tavallinen pipo, jota on joka talvi. Kypäräfanaatikot on vaan aivopestyjä joukkopsykoosin uhreja!

Juhosson
17.01.2022, 23.29
-Sunnuntaina hallitus vakuutti, että täysi-ikäisiä koskevia rokotuspakko edistyy ja tulee voimaan helmikuun alussa. Maaliskuusta alkaen rokottomille voidaan antaa sakot, joiden suuruus voi vaihdella 600 eurosta peräti 3600 euroon. Parlamentin on määrä äänestää asiasta ensi torstaina, mutta lain odotetaan menevän läpi. Jos näin käy, Itävallasta tulee ensimmäinen koronarokotukset pakollisiksi asettava EU-maa.-

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/itavallassa-pian-liki-4000-euron-sakot-rokottamattomille-ranskassa-koronapassista-tulossa-rokotuspassi-nain-eurooppa-kiristaa-rokotustoimia/8333766#gs.mm3jze

Nyt täytyy myöntää että omassa pääkopassakin alkaa kohta salaliittoteoriat kehkeytymään.

Kuka vie ketä ja mihin?
Itävallassa on (taas) kunnon natsimeininkiä mutta ihmekös se, kun kansallissosialismikin on sieltä lähtöisin. Olihan tämä Saksaa takavuosina johtanut korpraali syntyjään itävaltalainen. Tuntuu kyllä oudolta, että Euroopassa lähdetään tuolle linjalle. Tuollaiset sanktioidut pakot sopivat paremmin Pohjois-Koreaan tai Kiinaan.

tempokisu
18.01.2022, 06.04
että Ruotsissa järjestettiin ennen jopa kallovammakutsuja!

Se oli nimenomaan ruåtsalainen tutkimus jossa todettiin pipon kestävän paremmin kuin kypärä. Tutkimuksessa pudotettiin kypärä/t ja pipa 10. kerroksesta, kypärät hajosi mutta pipa säilyi ehjänä.

justus6969
18.01.2022, 08.08
Mää mukkasin rotvallin reunaan ja pipa lens, siinä ainoa liikennevalistus, joka jäi mieleen

TERU
18.01.2022, 09.01
Se oli nimenomaan ruåtsalainen tutkimus jossa todettiin pipon kestävän paremmin kuin kypärä. Tutkimuksessa pudotettiin kypärä/t ja pipa 10. kerroksesta, kypärät hajosi mutta pipa säilyi ehjänä.
Musta tuntuu, että rokotevastaiset testaavat samalla kokemusperäisellä menetelmällä, kun jotain heppaloislääkettäkin ovat löytäneet toimivaksi.

JackOja
18.01.2022, 09.17

Jos viitataan johonkin tehtyyn tutkimukseen niin asiavirheet eivät ole sallittuja. Omasta päästään voi tietenkin kehitellä vaikka mitä.

Muistan lukeneeni saman tutkimuksen...

Tuollaista tutkimusta ei ole.

MRe
18.01.2022, 09.30

Muistan lukeneeni saman tutkimuksen. Vakuutti minut viimeistään pipan hyödyistä. Ongelmana vain, kun aitoa pipaa ei saa kuin Tampereelta.

Singer
18.01.2022, 16.41
no niin tässähän jo päästiin puoliväliin pitkässä ja jankkaavasta kypärä-ketjusta.
Lopputulos oli, että kypärä-käyttäjät potki kaikki kävelijät ynn muut pottaa käyttämättömät pois sairaalasta ja pipopäät tahtoo itse päättää, että kuoleeko aivojen muussatumiseen. väliin ei jäänyt juuri mitään.
Näihin poteroihin sitten jumitettiiin, kunnes kommentit meni henkilökohtaiseksi haukkumiseksi = Lukkoa kehiin.

Samaa olen huomannut rokote-myönteisyydessä ja vastuksessa, mikään tosiasia ei vain tunnu muuttavan pahimpien mielipiteitä.

tempokisu
18.01.2022, 20.46
Muistan lukeneeni saman tutkimuksen. Vakuutti minut viimeistään pipan hyödyistä. Ongelmana vain, kun aitoa pipaa ei saa kuin Tampereelta.

Googlaapa "pipa" - saatat yllättyä....sama kuin pipo mutta ääntämisasu on pipa. Ja kyllä perinteinen adidaksen pipa tupsulla on se perinteisin. Tupsu on sellaista roikkuvaa mallia eikä näy, mutta tämä pipa on laatikossani vieläkin. Kuva on vuodelta 1979. Hiihdän siinä Hämeen viestiä -21 ° ja kun lähdettiin ajamaan kotiin isän kanssa, auto ei oikein jaksanut ja köröteltiin jotain neljääkymppiä Tampereelta. Sain suorituksestani, ohitin nimittäin monta...pokaalin.
Hiihtohaalari on äiteeni ompelema, hiihtosukat myös ja tuommoiset kuului asiaan.

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kisakuvia%20ja%20lenkkimaisemia/juoksu%20%28%20ja%20hiihto%29/Hiihto82%20H%C3%A4meenViesti1.jpg?img=smaller

aika offf-topiccia :D...ja nyt kun kuvaa katselen niin on ehkä vähän liian pitkät sauvat..

vesa väkevä
18.01.2022, 21.55
^ pyöräilykypärä
1. suojaa oikein käytettynä kohtalaisesti vakavilta vammoilta joskaan ei kaikilta eikä aina
2. aiheuttaa muutamia haittoja (tarttuu kiinni) silloin tällöin
3. lahoaa muutamassa vuodessa erityisesti auringossa ja jos kolauttelee/pudottelee usein

Eli aika hyvä analogia rokotukseen. Lähinnä tuo kolmonen eroaa. Ehkä sekin olisi samanlainen jos kaikki muut pyöräilyn turvallisuutta lisäävät toimet olisi jätetty tekemättä.

Turvallisuustyranniaa haluaville pyöräily on väärä laji. Menkööt vaikka vesijuoksuun. Toki siinäkin voi hukkua. 70-km/h vauhti 20 cm päässä toisesta kuskista on pyöräilyn ydintä. Jos jotain sattuu, kypärä auttaa alle 50% tn:llä. Jos auto ajaa päälle, kypärällä ei ole juuri mitään merkitystä.

puppy
19.01.2022, 14.16
^Pyörän tarkoitus on liikkua paikasta toiseen, kaikki sen päälle on sitten keksittyä, tyrannia on siitä kaukana.

MRe
19.01.2022, 15.26
Googlaapa "pipa" - saatat yllättyä....sama kuin pipo mutta ääntämisasu on pipa. Ja kyllä perinteinen adidaksen pipa tupsulla on se perinteisin. Tupsu on sellaista roikkuvaa mallia eikä näy, mutta tämä pipa on laatikossani vieläkin. Kuva on vuodelta 1979. Hiihdän siinä Hämeen viestiä -21 ° ja kun lähdettiin ajamaan kotiin isän kanssa, auto ei oikein jaksanut ja köröteltiin jotain neljääkymppiä Tampereelta. Sain suorituksestani, ohitin nimittäin monta...pokaalin.
Hiihtohaalari on äiteeni ompelema, hiihtosukat myös ja tuommoiset kuului asiaan.

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kisakuvia%20ja%20lenkkimaisemia/juoksu%20%28%20ja%20hiihto%29/Hiihto82%20H%C3%A4meenViesti1.jpg?img=smaller

aika offf-topiccia :D...ja nyt kun kuvaa katselen niin on ehkä vähän liian pitkät sauvat..

Juu, kyl pipan etymologia on tuttu. Edelleen sitä mieltä, että aito pipa on hankittu Tampereelta ja sitä pidetään vain Tampereella.

Situm
19.01.2022, 22.10
Turvallisuustyrannia ja oikein prosentitkin esillä. Joko se *****a taas alkaa

tempokisu
19.01.2022, 22.13
^^ sitä pidettiin juurikin Tampereella, Kaupin laduilla piirinmestaruusviesti, ja mun osuudellani vastassa oli Hilkka Riihivuori..voi että mitä on kestetty kilpaurheiluvuosina...

vesa väkevä
20.01.2022, 21.53
Turvallisuustyrannia ja oikein prosentitkin esillä. Joko se *****a taas alkaa

Pyöräilyssä on aina mukana joku riski loukkaantua. Riski poistuu kokonaan vain lopettamalla pyöräily. Terveellä järjellä varustettu pyöräilijä ei vahingoita itseään eikä muita. Kannattaako tiukoilla ja mielivaltaisilla turvallisuussäännöillä estää joidenkin pyöräilyä? Kypärän käyttämättä jättäminen ei vahingoita ulkopuolisia. Eikä loppupeleissä anna kuin osittaisen suojan.

jalkkis
20.01.2022, 22.06
^(Oma) terve järki ei aina pysty suojaamaan muiden tötöilyiltä.

Situm
20.01.2022, 22.13
Kypärän käyttämättä jättäminen on varmasti ihan oma asiasi, ja sillä kehumisenkin voit pitää ihan omana tietonasi. Jos pidät määräyksiä tiukkoina ja mielivaltaisina, olet elänyt kovin suojatun elämän.

Itse asiaan vois vastata nyt offtopikointi.

tempokisu
20.01.2022, 22.50
Voi herrajumala, kauhistuttaa nyt ( ehkä sitä on tullu vanhaksi) että ajelin vaikka mitä yöllä ja talvella - pipa päässä. Yksi pahempi kaatuminen sitten opetti, kypärää on tosi järkevää käyttää.
No onneksi ei pahempaa sattunu kypärättömään aikaan, kun ajoin niitä tajuttoman pitkiä lenkkejä ilman kypärää, kypärä tuli käyttöön vasta 2017 ( tosin kisoissa käytin aina kypärää).

Nyt on kyllä menny pahasti offariksi....mutta jännityksellä tässä odotan huomista, kolmas koronarokote. Ehdin siinä päivällä hoitaan pari asiaa, varaudun siihen että lauantaina olen raatona ja sunnuntainakaan mitään järkevää pysty tekeen.

MRe
21.01.2022, 09.08
Pyöräilyssä on aina mukana joku riski loukkaantua. Riski poistuu kokonaan vain lopettamalla pyöräily. Terveellä järjellä varustettu pyöräilijä ei vahingoita itseään eikä muita. Kannattaako tiukoilla ja mielivaltaisilla turvallisuussäännöillä estää joidenkin pyöräilyä? Kypärän käyttämättä jättäminen ei vahingoita ulkopuolisia. Eikä loppupeleissä anna kuin osittaisen suojan.

Kappale toimii hienosti myös kun korvaa pyöräilyn autoilulla ja kypärän turvavyöllä. Kuitenkin se on laissa säädetty pakolliseksi.

---
Itse siirryin kypärän käyttäjäksi viimeistään silloin, kun aloin ajamaan metsässä. Ekat kypärät taisivat olla niitä "styroksi"pottia, joiden suojaus oli kyllä niin ja näin.

ruuduntakaa
21.01.2022, 09.39
Se kypärätön kun joutuu sinne teholle, se hoitokapasiteetti on pois joltain sairaalta.
Joka ei ehkä itse ole aiheuttanut hoitonsa tarvetta.
Toisin kuin kypärätön.

Kypärättä ajaminen osoittaa vaan täydellistä harkintakyvyn puutetta.
Jokaisen oma asia tietty. Niin kauan kun se sairaalapaikka ei ole muilta pois.

Ohiampuja
21.01.2022, 09.46
Eilen saatu kolmas piikki samaa Pfizerin ainetta. Illalla olkapää oli hiukan arka, mutta ei se haitannut Duden ulkoilutusta.

K.Kuronen
21.01.2022, 09.52
^Samoin, tosin päivää aiemmin. Käsi oli vuorokauden aika kipeä. Muistoksi otin rintanapin: "Otin rokotuksen, ota sinäkin!"

Ohiampuja
21.01.2022, 10.01
Saas nähdä kuinka pitkään tämä nyt kestää. Jonkin verran on ollut juttuja että korona hiipuisi keväällä, mutta muutama päivä sitten joku asiantuntija sanoi uutisissa, että hän ei ole niin optimistinen. Kertoili että vielä tiedetä viruksesta tarpeeksi, ja nyt oli vissiin tarkoitus aloittaa joku louhinta kun kaikenlaista dataa on jo kertynyt riittävästi. Tai siis noin minä sen uutisen käsitin.

JackOja
21.01.2022, 10.23
Saas nähdä kuinka pitkään tämä nyt kestää. Jonkin verran on ollut juttuja että korona hiipuisi keväällä, mutta...

Jonain keväänä voi hiipuakin, tuskin tuon seuraavan aikana vielä. Kun muistelee montako kertaa tässä kahden vuoden aikana hiipumista on spekuloitu :rolleyes:

Kaveri sai juuri koronan. Muutama päivä kolmospiikin jälkeen. Lapsi oli saanut oireettomalta kaveriltaan ja tuonut kotiin.

Aakoo
21.01.2022, 10.26
Olen nyt entistä varmempi että tauti iskee lähiaikoina, lasten koulussa on koko ajan tapauksia. Ihmiset ovat niin tolloja, että jos perheen äidillä on todettu korona niin lähetään lapset kouluun muutamaksi päiväksi kunnes nekin alkaa oireilemaan. Kenelläkään ei tietenkään näistä ole rokotuksia, koska "niihin ei voi luottaa". Henkkoht kaksi viikkoa kolmannesta piikistä, eli oireet jäänevät toivottavasti miedoiksi.

K.Kuronen
21.01.2022, 10.29
Pääkaupunkiseudulla on otettu askel kohti normaalimpaa, eli eristyksestä on pääsääntöisesti luovuttu: https://www.hel.fi/helsinki/korona-fi/sote-palvelut/ohjeita-hengitystieinfektio-oireisille/

MRe
21.01.2022, 10.37
Laitetaan nyt yksi valeuutinenkin tänne, kun Juho J. on lomalla:
https://www.verkkouutiset.fi/rokottamaton-laulaja-altistui-tahallaan-koronalle-kuoli-tautiin/

Firlefanz
21.01.2022, 10.39
^^ Kertoisitko lyhyesti miten ohjeet koronavirukseen sairastuneelle käytännössä eroavat tartuntalain mukaiseen eristykseen määrätylle annetuista ohjeista?

K.Kuronen
21.01.2022, 10.46
^Siten, että tartuntatautilain mukainen eristys on velvoittava, uudet ohjeet eivät. Eristys antaa mahdollisuuden hakea tartuntatautipäivärahaa, mutta suosituksen mukainen omaehtoinen poissaolon palkanmaksu riippuu työnantajasta.

Aakoo
21.01.2022, 10.56
Kait nyt hengitystieoireinen kuitenkin ihan normi saikkua lääkäriltä saa?

K.Kuronen
21.01.2022, 11.02
^Eli palataan aikaisempaan normaaliin: työterveyslääkäri, tai terveydenhoitaja laittaa sitä saikkua, jos laittaa. Työnantaja voi myös sallia poissaolon omalla ilmoituksella x päivää, jos sallii.

Jami2003
24.01.2022, 16.39
Vastaus otsikon kysymykseen: Kaikki.

pulmark
25.01.2022, 13.41
Kuntosalien käyttämiseen liittyen jäätävän absurdi vinkki. Jos kuntosali on kiinni tavallisilta tallaajilta mutta sisälle pääsee kilpaurheilijat niin tavan tallaaja voi hakea leuanvedon kilpailulisenssin. Se on edullinen (35EUR) ja sillä pääsee kilpaurheilijana salille.

Leuanvedon lisenssijonoista on ollut havaintoja.

https://www.slry.fi/tuote/kilpailulisenssi/

MikkoT
26.01.2022, 16.00
Soutu- ja melontaliiton lisenssi taitaa olla 34€.
Täällä kun tuntuu olevan ehkä enemmän ulkolajien harrastajia kuin punttijulleja.

JackOja
26.01.2022, 16.04
Toisaalta toi 1 € hintaero ei liene merkittävä kun kaikilla on viiden tonnin fillarit ja monilla vielä monta.

Gaastra
26.01.2022, 23.24
Itsehän olen juurikin leuanvetolisenssillä käynyt treenaamassa täällä nyt olleesta neljän viikon sulusta 3 vk. Eka viikko meni koronasta toipuessa. Istumalentopallolisenssi on muuten vain 5€ ja silläkin pääsee salille treenamaan.

Aivan älytön toi kuntosalien sulku muutenkin...

Auvo
27.01.2022, 14.39
Aivan älytön toi kuntosalien sulku muutenkin...

Korjaisin tähän muotoon: Aivan laitoin toi kuntosalien sulku muutenkin.

Risto Koivunen
27.01.2022, 22.39
Jos meinaa hankkia leuanvetolisenssin, niin kannattaa varmaankin pitää vähän vauhtia, että ehtii saada sen ennen kuin kuntosalien rajoitukset puretaan.

Voihan sillä tietysti mennä kisoihinkin näyttämään hauiksiaan. Lajin MM-kisat tämän vuoden osalta tosin taidettiin jo ehtiä vetämään viime viikonloppuna Helsingissä, mutta SM-kisat näyttävät olevan vielä edessä.

K.Kuronen
28.01.2022, 22.02
Ylen illan uutiset: Kuubassa rokotetaan kaikki, myös lapset -kaikilla on maskit -missään ei ollut rokotuskriittisiä -koronatorjunnan esimerkki?

Miten mahtaa olla laita ihmisoikeuksien. Kovina aikoina kovan otteet saavat osakseen ihailua.

Singer
30.01.2022, 14.17
ei taidettu kysyä yleistä mielipidettä israelissakaan, kun on pistetty rokotteet pikatahtiin.
Diktatuureissa on omat hyvät puolensa, mutta on niitä huonojakin.

tempokisu
02.02.2022, 18.44
Joo avatkaa vaan teatterit, ravintolat ja baarit - se on tosi monet kun haluaisi vaan eroon näistä maskeista!!! siis kun vastaanotolla on 2 tervettä täysrokotettua ihmistä eikä mitään lähikontaktia ole niin voisiko olla ilman maskia! päivän loppupuolella nielu on kuiva ja kieli tuntuu tarttuvan kiinni ja huulet rohtuneet. Ei auta vaikka välillä joisi ( jos ehtii).

Hartsa69
02.02.2022, 22.39
On noissa maskeissa se hyvä puoli, että voi koko päivän ihan vapaasti olla naama nurin eikä kukaan kummastele onko sulla kaikki kunnossa.

tempokisu
24.03.2022, 11.46
^ olen kyllä käyttänyt hyväkseni maskin antamaa suojaa täällä töissä...

Mutta jaha, 4. koronarokotesuositus (ensin) yli 80-vuotiaille ja hoivakotilaisille. Siitä se suositus laajenee koskemaan kaikkia. Kunto ja jaksaminen romahti aiempien rokotteiden ansiosta pitemmäksikin aikaa, ei yhtään inspiroi kuume, lihaskivut ja pahoinvointi. Ja väsymys.

30 hampainen
15.05.2022, 11.33
Koronan kolmas päivä rokottamattomana, eihän tämä ole tähän asti ollut kuin vähän pahempi flunssa pakokauhulla.

Jami2003
15.05.2022, 19.51
Koronan kolmas päivä rokottamattomana, eihän tämä ole tähän asti ollut kuin vähän pahempi flunssa pakokauhulla.

Mitenkään pelottelematta koronassa minulla ja monella muulla pahaa ei ole ollut tauti vaan siitä palautuminen. Huonolla tuurilla monta viikkoa on sekalaisia oireita jotka estävät ainakin kovempi sykkeisen toiminnan.

m-52
15.05.2022, 22.40
Mitenkään pelottelematta koronassa minulla ja monella muulla pahaa ei ole ollut tauti vaan siitä palautuminen. Huonolla tuurilla monta viikkoa on sekalaisia oireita jotka estävät ainakin kovempi sykkeisen toiminnan.
Noinpa juuri. Molemmilla aikuisilla lapsillani kävi juuri noin, vaikka oli rokotteetkin otettuna.

OJ
16.05.2022, 20.03
Sama. Akuuttien oireiden loppumisesta meni kolme viikkoa ennen kuin halusi harrastella liikuntaa ja kaksi viikkoa siitä eteenpäin että tuntui normaalilta. Passiivista sohvasurffailua harrastava ei välttämättä huomaa mitään ongelmia.

Vaimolla oli kyllä kovemmat akuutit oireet ja alkoi vasta parin päivän sairastelun jälkeen.

Olli L
20.06.2022, 14.02
Potuttaa, että kaupat ja kahvilat eivät viitsi poistaa vanhentuneita maskisuosituksiaan ovista. Käytän maskia muita suojatakseni, jos talonväki niin toivoo. "Unohtunut se lappu oveen", sanotaan, ja sitten sama lappu tervehtii pyörälenkillä viikon kuluttua.
Mitä nämä tekevät, jos epidermis tulee taas näkyviin syksyllä? Kirjoittavat isomman lapun?