PDA

Näytä tavallinen näkymä : Saimaan ympäri - majoitusvinkkejä?



bitcooler
17.03.2020, 11.47
Olen kaverini kanssa heinäkuussa pyöräilemässä Saimaan ympäri. Onko antaa vinkkejä majoitukseen Lappeenrannan ja Savonlinnan seuduilta? Majoitus voisi olla tyyliin bed & breakfast sekä kahden pyörän turvallinen säilytys joko huoneessa tai muuten onnistuisi. Suunnitelmissa on ajaa mahdollisimman pieniä teitä Saimaan rantoja pitkin, tällä hetkellä vielä todella karkealla reittisuunnitelmalla Mikkeli-Lappeenranta-Savonlinna-Mikkeli.

twentyniner
17.03.2020, 22.41
Hyvä hotelli Lappeenrannasta, vuorokausi satulassa, pienet nokoset hotellilla ja Lappeenrannan yöhön :)

bitcooler
18.03.2020, 09.42
Kuulostaa suunnitelmalta! ;-)

tinke77
18.03.2020, 13.07
Mie voin tarjota telttapaikan pihalta ja telttakin järjestyy [emoji16] . Taipalsaaren sarviniemestä pääsee venekuljetuksella kyläniemeen, vinkkinä jos kiinnostaa.

JackOja
18.03.2020, 13.40
...Taipalsaaren sarviniemestä pääsee venekuljetuksella kyläniemeen, vinkkinä jos kiinnostaa.

Tämähän tuli kuin tilauksesta! Pidämme mielessä.

tinke77
18.03.2020, 16.02
Aikaisemmin ollut tilauksesta venekyyti, tulevana kesänä käsittääkseni kulkee nonstoppina.

Aerkank
18.03.2020, 16.49
Tällainen reitti https://goo.gl/maps/NrjG9Brk76uim9Bh8? Puumalan kohdalla voisi hyödyntää saaristoreittiä http://visitpuumala.fi/pyoraile_ja_patikoi/saaristoreitti/, jos ei halua valtatie 62 pitkin. Sulkavalla majoituksena vaikkapa Kukkapää https://kukkapaa.com/fi/about/

guovza
05.04.2020, 22.31
Sulkavalla myös erittäin viihtyisä majatalo Sulkamaja, http://www.visitsulkava.fi/fi/sulkamaja/.
Yövyin tuolla viime kesänä parin päivän Saimaan ympäriajolla. Ystävällinen palvelu ja loistava aamupala.

YocceT
07.04.2020, 08.53
Aikaisemmin ollut tilauksesta venekyyti, tulevana kesänä käsittääkseni kulkee nonstoppina.

Jos toimintamalli on sama kuin viime kesänä ja edellisinä Puumalan saaristoreitillä (ja miksi ei olisi, koska sama toimija), niin aikataulutetut vuorot, jonne paikka pitää varata etukäteen.

http://visitpuumala.fi/wp-content/uploads/2020/02/Puumalan_saaristoreitti_2020.pdf

Tuossa esitteessä ei Sarviniemi-Kyläniemi-Lintusalo -välejä ole mainittuna. Siitä oli paikallisissa lehdissä juttuja talvella. Etsivä löytää..

tinke77
30.04.2020, 10.56
Tuossa juttua edellä kerrotusta. Roope-Saimaa kuljettaa pyöräilijöitä Sarviniemen ja Kyläniemen välillä kesäkuusta alkaen – Saimaan saaristoreitti laajenee Puumalasta eteläiselle Saimaalle https://esaimaa.fi/saimaa/saimaa/bd166d2e-70e6-487f-a6e9-1e5a5b53e71a

Veivaaja
03.05.2020, 11.57
Sulkamaja ilmoittaa FB-sivuilla toimintansa olevan toistaiseksi lopetettu.

Fat Boy
03.05.2020, 13.37
Tuo on kyllä paikallisenakin pakko kokeilla. Itse meinasin ajaa hissukseen kahdessa osassa. Lähden matkamajani kanssa huuhaalle, tuossa kyläniemen lossin oikealla puolen, etelän aukeavalla rannalla (taitaapi olla suomen sisävesien pisin hiekkaranta). Yövyn siellä ja lähden aamulla kiertämään vastapäivään. Yöpyminen kotona Lappeenrannassa ja toisena päivänä imatra-ruokolahti ja yöksi huuhaalle. Parit saarivierailut tuohon väliin, ainakin jänkäsalo (lossilla). Huuhanranta soveltuu myös telttailijoille hyvin. Erittäin loiva hiekkapohja ja yleensä aina on tilaa, koska rantaa riittää reilu kilometri. Lähellä myös Utulan kyläkauppa muonatäydennykseen (jos se nyt on kesällä auki)

Linkki paikkaan https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6800978.687945378&e=574866.7198954477&title=Huuha&desc=&zoom=9&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D

tinke77
03.05.2020, 16.36
Jänkäsalon puolella lossirannassa on itsepalvelukioski, saapi jädet ostaa [emoji16]

Weston
04.05.2020, 16.05
Tällainen osui silmään sivuten aiemmin mainittua Roope-Saimaata.
https://yle.fi/uutiset/3-11333998

Herman
06.05.2020, 14.00
Hurissalo-Puumala väliä suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon kantatien 62 remontti
https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/09eb3a56-49c8-43d6-abd1-618d5315796d
"Noin kuusi viikkoa kestävät maanrakennustyöt alkavat osuudella Hurissalo–Pistohiekka viikolla 29 ja osuudella Pistohiekka–Saha viikolla 30. Koko tieurakan pitäisi valmistua päällystyksineen syyskuun puolivälin tienoilla.– Siellä on monenlaista tehtävää, kallioleikkausten laajentamisista tien kantavuuden parantamiseen. Työt aiheuttavat tiellä liikkujille merkittävää haittaa ja suosituksemme on, että pyöräilijät suosisivat muita väyliä tieurakan aikana."

Saaristoreitti suo mahdollisuuden tuon ohittamiseen.

lai
14.05.2020, 10.00
Piirtelin tuollaisen rengasreitin, lähtö ja paluu Lappeenrantaan: https://ridewithgps.com/routes/32616887

Jäljestä selviää pääperiaate ja loppupäähän tuli piirtomoka, laittakaa karttapohjaksi map, tuon OSM cycle kartan tilalle.

Onko parannusehdotuksia, paikkoja joissa kannattaisi ajella tms. korjauksia reittiin. Sorateitä en pelkää ja neulaspolutkin käy oikopolkuina.

JackOja
14.05.2020, 10.11
^Jonkun internetin tyypin kertomuksesta bongasin tuolla (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6813479.66878641&e=519867.5956321883&title=Kota&desc=&zoom=9&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D) kodan, jossa voisi olla hauska yöpyä. Ja tällä laavulla (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6823803.726065424&e=596404.4528134568&title=Laavu&desc=&zoom=10&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %2C%7B%22id%22%3A186%2C%22opacity%22%3A50%7D%5D) saattaisi olla rauhallista.

btw: RWGPS:ssa piirtomokat on helppo korjata.

Esuli
14.05.2020, 14.14
Jos noilla Jaken vinkkaamilla yöpaikoilla on tunkua.
Niin, Riihonniemen käressä Riihonsalmessa on jytäkkä UPMn laavu ja kuivia puita riittävästi. (Ei ole Laavu.orgissa)
Ravelirindinkiä joutuu hiukan harrastamaan.
Mutta palkitsee, enole siellä koskaan nähnyt ketään.
Eikä minuunkaan siellä törmää koska en yövy paikoissa johon pääsee Mopolla

Farina
19.04.2021, 19.54
Puoli-Saimaata ympäri, tahatonta gravelia ja vaarallisia tilanteita

Kirjoitanpa lyhyen tarinan viime kesän pyöräreissusta, jos se vaikka innoittaisi jotakin. Jokunen vinkkikin on seassa, mutta kuvia en jaksa nyt lisäillä, kun ei ole kunnon kuvapalvelua käytössä ja Fillarifoorumille kuvien lisäys on niin hankalaa.

Suunniteltu reissu oli siis Savitaipale- (Sarviniemi-Kyläniemi - lautta) - Utula - Puumala - Anttola - Ristiina -Suomenniemi - Kärnäkoski - Savitaipale.

1. Päivä. Oltiin varattu Roope-Saimaa-pyörälauttaan paikat välille Sarviniemi-Kyläniemi hyvissä ajoin ja siksi lähdettiin heti aamutuimaan siirtymään Tampereen kupeesta Savitaipaleella, mihin auto oli tarkoitus jättää. Menomatkalla lounas venähti sen verran pitkäksi että arveltiin hieman kiire tulevan, mutta Savitaipaleen terveyskeskuksen parkkipaikalla pyöriä kasatessa luultiin ajoajan riittävän hyvin. Reitti oli laadittu pääosin Google Mapsilla mikä osoittautui karkeaksi virheeksi. Lähdimme mukavassa kelissä ajelemaan kohti Sarviniemeä. Pitkässä alamäessä tuli pari retkipyöräilijää vastaan ja pysähdyttiin mäen ihmettelemään Mapsin ajo-ohjetta. Vastaantulijoista johtuen luulimme ajaneemme Sarviniemen risteyksen ohi. Virhe. Käännyimme takaisin pyöräilijöiden perään ja Mapsi ohjasi meidät pian soratielle. Hyvässä flowssa lähdettiin sitä suuremmin miettimättä painamaan eteenpöin ja sitten tuli tenkkapoo. Tästä eteenpäin en kommentoi muuta kuin että armeijan kovapanosammuntaradalla ei saa pyöräillä ja Mapsia ei kannata käyttää pyörämatkailuun. Selvittiin aivan hirveällä loppukirillä Roope-Saimaan kyytiin viime minuutilla ja oli aika levähtää. Lautalla oli tarjolla jätskiä ja mukavaa pyöräilyseuraa. Mukava kokemus.

Kyläniemen läpiajo oli mahtavaa pikkutietä ja homma kruunautui lossilla "mantereen" puolelle. Seuraava stoppi oli Utulan kyläkauppa, joka oli aivan must-juttu tällä reissulla. Pyöräilijöitä, prätkäilijöitä, hyvä tunnelma. Olut maistui hyvältä. Utulasta lähdettiin oikaisemaan soratietä kohti tie 62:sta, mutta sateen sattuessa kartta jäi tsekkaamatta ja ajettiin neljän-viiden kilsan sakkolenkki ennen kuin päästiin takaisin oikealle uralla. Graveli oli paikoitellen todella hankalaa lastatulla pyörällä, mutta selvittiin 62:lle. Alkuperäisenä ajatuksena oli välttää 62:sta ajamalla pikkutietä Suonlaita-Niinisalo kautta, mutta tie osoittautui niin pieneksi tieksi, että painettiin junana kohti Puumalaa. Tie osoittautui yllättävän mäkiseksi ja Puumalan sillan päällä jalat olivatkin aika valmiita. Majoittauduttiin huoneisto Villa Viiassa mihin sai pyörät kätevästi parvekkeelle. Siisti majoitus, ihan Puumalan keskustassa. Nautittiin isot pitsat ja oluet ja painuttiin pehkuihin.

2. Ajatuksena oli jatkaa gravel-teemalla ja Puumalan torin (ja Ville Haapasalon) bongailun jälkeen lähdettiin kohti Sahan koskea. Hieno paikka, kannattaa pysähtyä. Varoitelluista 62:n tietöistä ja gravel-mielenkiinnosta johtuen käännyttiin Sahan kosken jälkeen kohti Risulahtea soratielle, mutta sitten tuli noutaja. Tie oli aivan hurjan mäkinen, irtohiekkainen ja nimismieskiharainen. Ajamisesta lastatulla pyörällä ei vaan tullut mitään. Päädyttiin kääntymään kohti Pistohiekkaa ja törmättiin samalla Loketon Onkalo kyltteihin. Jätettiin pyörät ja käytiin kävellen katsomassa mahtavaa luonnonmuovaamaa kanjonia. Aivan huikea paikka. Takaisin tullessa astuin melkein kyyn päälle, joka oli poikittain polulla. Kyy ei väistänyt ihmistä, vaikka poljettiin maata. Jouduttiin kiertämään se suhinan saattelemana. Pistohiekan kohdalla palattiin 62:lle ja maisemat ovat siinä kohtaa huikeat, kuvia oli otettava.

Muuten tylsää 62:sta poljettiin Anttolaan asti. Tietöitä oli välillä, mutta ne olivat niin lyhyitä, että tempovedolla pysyi autojen välissä. Anttolassa siirryttiin Terassiravintola Poijuun hamppareille ja oluelle. Aurinko paistoi ja elämä hymyili. Venesatamassa oli mukava, seisahtunut tunnelma. Anttolassa tankattiin evästä ja juomaa myös kaupasta ennen matkan jatkamista.

Ei päästy pitkäänkään kun tien vieressä oli Ollinmäen viinitilan kyltti. Sitähän ei voinut ohittaa ja kurvattiin maistelemaan tuotteita. Suomalaiset viinit ovat... no persoonallisia... mutta tuettiin mielellään yrittäjää. Tässä kohtaa jalka tuntui yllättävän raskaalta ja Ristiinaan oli vielä matkaa. Päätiellä ajaminen riitti ja käännyttiin Taavetintielle kohti Ristiinaa, jotta vältettiin tie 15. Tämä oli tuskien taival. Tie oli osittain surkeassa kunnossa ja yhdessä alamäessä ampiainen lensi ajolasieni alle ja pisti silmäkulmaan. Silmä turposi, antihistamiinia naamaan ja menoksi.

Ristiinassa oltiin yllättävän nakit ja muusi, siksi mentiin heti ravintola Marttaan lihapiirakalle ja oluelle. Kaupasta ostettiin iltapalaa ennen kuin pyöräiltiin legendaariselle Tuukkalan tilalle. Tätä paikkaa ja vieraanvaraisuutta en voi liiaksi kehua. Ei sovi Scandic-ihmisille, täällä jutellaan naapurien kanssa ja nautitaan maailman parhaasta aamupalasta yhdessä. Isännän kanssa juteltiin illalla pitkään ja emäntä lämmitti navettasaunan, jossa oli autenttiset tuoksut + hyvät löylyt.

3. Päivä. Uskomattoman aamupalan jälkeen lähdettiin kohti Savitaipaletta. Tie 15 oli yllättävän mäkinen ja tylsäkin. Ajeltiin tätä kunnes tie 409 kääntyi kohti Suomenniemeä. Poikettiin Kauriansalmen näkötornissa kun se eteen tuli ja jatkettiin matkaa Suomenniemen ohi. Vettä alkoi tulla niin paljon että välillä oli pakko pysähtyä kun ei nähnyt ajaa. Partakosken kohdalla olisi ollut kiva katsella koskea, mutta sade oli hurjaa. Juuri silloin kohdalle osui ravintola Partaranta, paratiisi tien päällä. Mentiin sisään lämpimään, otettiin lämmintä syötävää ja kylmää juotavaa. Elämä oli taas mallillaan. Partarannasta jatkettiin Kärnäkosken linnoitukselle, joka oli mielenkiintoista nähtävää. Kärnäkosken sateettoman hetken jälkeen alkoi taas satamaan ja poljettiin suurempia miettimättä Savitaipaleelle. Perillä oltiin aivan likomärkiä. Auto oli jätetty strategisesti terkkarin pihaan, koska vieressä on upea Saimaan uimaranta. Sateisena päivänä oltiin rannan ainoat uimarit ja reissun hiet tuli huuhdeltua pois. Viileä Saimaan vesi tuntui nautinnolliselta pyöräilymatkan jälkeen. Buffet-lounas vielä Savitaipaleella ja sitten kohti kotia monia kokemuksia rikkaampana.

lai
02.05.2021, 13.25
Tähän muutama hyvä majoituspaikka. Esulin mainitsema laavu. Kuvasta ja retkikartasta selviää sijainti.
https://img.aijaa.com/m/00385/14966294.jpg (https://aijaa.com/Nm9YyM)

Jos kierää Luonterin ympäri niin karihiekka on hieno telttapaikka.
https://img.aijaa.com/m/00353/14966295.jpg (https://aijaa.com/HJYU6A)

2020 vuoden reitti:https://ridewithgps.com/routes/34900320

lai
01.08.2022, 12.06
Täällä varmaan on tietäjiä, niin osaako kukaan sanoa miten ylitys onnistuu tuolla Pihlajaveden Kongonsaaren lossilla. Onko yleisessä käytössä, ja netistä ei oikein mitään julkista tietoa löydy.

Äijä
01.08.2022, 19.53
Täällä varmaan on tietäjiä, niin osaako kukaan sanoa miten ylitys onnistuu tuolla Pihlajaveden Kongonsaaren lossilla.

Tässä ohje lossin käyttöön. Lainaus Itä-Savo lehden jutusta:

"Jos lossi on vastarannalla, kyytiin haluava painaa nappia ja lossi tulee itsekseen salmen yli ja kiinnittyy laituriin.
Kun kyytiläiset ovat lossissa, joku ottaa kiinni kahvasta, ja lossi ohjaa itsensä vastarannalle ja kiinnittyy sinne. Jos käsi kirpoaa kahvalta, lossi pysähtyy."

lai
04.08.2022, 18.26
Tässä ohje lossin käyttöön. Lainaus Itä-Savo lehden jutusta:
Kiitos tästä, pitää käydä katsastamassa tuo Salpalinjan tykkiasema ja yöpyä tuolla Pääskyniemen telttailualueella.

lai
15.08.2022, 09.31
Kongonsaari skipattiin kun löytyi parempi privaattihiekkaranta. Pistetään tähän tuo pihlajaveden uusi pyöräreitti, en ainakaan ollut tuohon aikaisemmin törmännyt, ennen kun matkalla tuli vastaan kylttejä.https://visitsavonlinna.fi/pihlajaveden-polkasu/

https://img.aijaa.com/m/00622/15080513.jpg (https://aijaa.com/CL5t80)
Nenäniemen ranta