Näytä tavallinen näkymä : Moottoroitu polkupyörä laki???
Kalletus
15.03.2020, 16.23
Olen tässä ruvennut miettimään 49cm3 kokoisen polttomoottorin asennusta polkupyörään ja rajoitan tehon 1kw ja huippunopeuden 25kmh. Ostan pyörään L1e-a luokan liikennevakuutuksen joten onko tämä silloin laillinen. Pitääkö ajaa mopo kypärä päässä vai riittääkö pyöräilykypärä? Saako ajaa pyöräteillä vai pitääkö mennä autotielle ajamaan? Ja kuinka muut on saanut vakuutuksen polttomoottori käyttöiselle ja itsetehdylle menopelille.
Yritin etsiä täältä muita lankoja jossa olisi selvinnyt mutta kaikki oli melkeenpä sähkölaitteita. Kiitos
Finlexistä suoraan:
Polkupyörällä tarkoitetaan:
1) yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ajoneuvoa, joka voi myös olla varustettu sellaisella enintään 250 watin tehoisella sähkömoottorilla, joka toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa;
Eli puhuu sähkömoottorista, eli polttomoottorit on suljettu pois vaikka miten rajoitettu.
Kalletus
15.03.2020, 20.20
Mutta kuuluuko tuo luokkaan L1e-a luokkaan?
vihtis83
15.03.2020, 20.56
Luulen, että kun fillariin asentaa polttomoottorin, siitä tulee mopo. Nuo sähkömoottorit on sitten erikseen.
maalinni
15.03.2020, 21.13
Ja jos siihen tulee käsikaasu, niin ei mahdu polkupyörän kanssa samaan lauseeseen. Soita huomenna katsastusasemalle, jos siellä tietäisivät.
ebike-harrastelija
16.03.2020, 06.30
Villi veikkaus että soittamalla Traficomin palvelevaan puhelimeen saa todennäköisesti ajantasaisen ja oikean vastauksen tällaisissa jutuissa.
Google tietää muutaman vuoden takaa tällaista :
https://yle.fi/uutiset/3-8718339
Ei muuta kuin asentamaan ja ajelemaan. Sanalla päähän sitä joka alkaa paheksua. Poliisi on sitten aivan eri juttu. Mutta jos ei jääkään kiinni! Poliisin resurssitkin ovat mitä ovat.
^Tuohan se tässä onkin niin tyhmää.
Mites jos olis semmonen 45km/h kulkeva maastotäysjousto, jonka rekisteröis mopoks ja kilven kera ajas työmatkat. Sitten kilpi irti ja metsään räppäämään.
Jos pitää vauhdin kurissa siirtymillä niin jäiskö ikinä kiinni?
Ja lakihan sanoo:
kevyt kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo
L1e-A
moottorilla varustettu polkupyörä
Missää ei rajoiteta tuota sähkökäyttöiseen.
Ja lisää Traficomin sivuilta:
Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyöräSähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.
Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 w, moottorin voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h.
Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja.
Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.
Kalletus
16.03.2020, 15.36
Olen samaa mieltä oppesin kanssa.
"Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi."
Saattaa hiukan olla haasteellista kotimekaanikolle.
^Siis yli 25 km/h. Aloituksessa tosiaan puhutaan <25 km/h bensavehkeestä :D
^Totta joo... tosin voi olla vaikea saada näytettyä toteen, että kulkee max. 25 km/h.
^Totta joo... tosin voi olla vaikea saada näytettyä toteen, että kulkee max. 25 km/h.
Eihän nopeusrajoitin ole mikään kummoinen keksintö. Löytyy monenkirjavista polttomoottorilaitteista, niin 2- kuin 4-pyöräisistä.
EnduroSenior
16.03.2020, 22.21
Tämä on taas vähän niitä aiheita, että toiset vaan ottaa ja tekee ja pörräilee tyytyväisenä pitkin raittia, joten ollaan Fuugan kanssa samoilla linjoilla!
Toiset taas pähkäilevät loputtomiin, voiko niin tehdä ja mitähän poliisisetä sanoo. Sillä tyylillä monelta jää toteuttamatta paljon kivoja juttuja...;) Samaan on törmätty autonrakentelun parissa.
Tokihan jonkinlainen vakuutus olisi suotavaa kanssakulkijoita ajatellen, mutta ei kai pienestä kansalaistottelemattomuudesta vankilaankaan joudu. Itellä kun on monenlaisia fillareita aina 20-luvulta alkaen, niin joskus tuli päristeltyä muutaman kesän ajan miesten 40-luvun Jaguarilla, johon oli asennettu 50-luvun alun Fuchs-apumoottori. Hauska laite joka sai vastaantulijat hymyilemään, ja päästelin ihan ilman rekisteriä lätsä päässä. Siihen varustukseen oli jopa kuulemma epävirallinen konstaapelin lupa, joka ei kyllä varmaankaan edustanut ihan kaikkien viranomaisten linjaa...
Monia tuntui kiinnostavan mitä vallesmanni tuumaa laitteesta, mutta se ei ikinä selvinnyt, kun ei heitä tuntunut vekotin niin paljoa kiinnostavan. Veikkaan, että tavatessa olisi käyty jonkinasteinen huumoripitoinen neuvottelu.
"Elämä on liian lyhyt aika tuhlattavaksi tylsillä kulkuneuvoilla liikkumiseen!":D
Oon tässä miettinyt, jotta mahtaisko poliisia kiinnostaa sekään jos joku kävisi pistämässä sen lastuiksi joku yö. Joitain vain sellainenkin innostaa ja elämä lienee liian lyhyt odottamaan että joku ihan tarjoisi sellaista mahdollisuutta osoittaa luovuutta. Joten olisi varmaan ihan ymmärrettävää käyttää tilaisuutta hyväksi. Ei kait siitä kukaan voi pahastua?
Elämä vaan on liian lyhyt elämään yhteisten asetusten mukaisesti.
L1e-a luokan ajoneuvo on moottoriajoneuvo. Kannattaa muistaa tämä, jos maastossa ajelee. Vaatii maanomistajan luvan.
ebike-harrastelija
17.03.2020, 06.35
Tämä on taas vähän niitä aiheita, että toiset vaan ottaa ja tekee ja pörräilee tyytyväisenä pitkin raittia, joten ollaan Fuugan kanssa samoilla linjoilla!
Toiset taas pähkäilevät loputtomiin, voiko niin tehdä ja mitähän poliisisetä sanoo. Sillä tyylillä monelta jää toteuttamatta paljon kivoja juttuja...;) Samaan on törmätty autonrakentelun parissa.
Tokihan jonkinlainen vakuutus olisi suotavaa kanssakulkijoita ajatellen, mutta ei kai pienestä kansalaistottelemattomuudesta vankilaankaan joudu. - -
Monia tuntui kiinnostavan mitä vallesmanni tuumaa laitteesta, mutta se ei ikinä selvinnyt, kun ei heitä tuntunut vekotin niin paljoa kiinnostavan. Veikkaan, että tavatessa olisi käyty jonkinasteinen huumoripitoinen neuvottelu.
"Elämä on liian lyhyt aika tuhlattavaksi tylsillä kulkuneuvoilla liikkumiseen!":D
Pakko toki hiukan pähkäillä, kun lakikirjaan on joku joskus jossain päästänyt moisia painettavaksi ja varmaan vakuutusyhtiötäkin kiinnostaa nämä asiat kun puhutaan vaikka vuosien isoista korvausmaksuista esim. vakavamman henkilövahingon kohdalla.
Poliisiahan ei kiinnosta, joku vapaalla ollut sen omalla paikkakunnallanikin sanonut, kunhan ei törttöile. Ellei satu kohdalle se juuri valmistunut virkaintoinen nuorempi konstaapeli... ;)
Eri asia tietty ehkä jossain pääkaupunkiseudulla, jossa tunnetusti liikkuu kaikenlaista itsemurhasotkijaa erilaisten kulkuvälineiden selässä.
Meillä tässä naapurustossa pärrää yksi kaveri itsetehdyllä takanapamoottorisella täysjoustolla, peukalokaasulla nähtävästi keula nousee ja nurtsien kautta ajaessaan jättää sellaiset kolmen sentin urat. Silmämääräisesti ei aja alle 25, kun ohittelee lapsia ulkoilutiellä tällä tyylillä. Periaatteessa tekis mieli kysyä että mitähän päässä liikkuu.
EnduroSenior
17.03.2020, 14.29
Meillä tässä naapurustossa pärrää yksi kaveri itsetehdyllä takanapamoottorisella täysjoustolla, peukalokaasulla nähtävästi keula nousee ja nurtsien kautta ajaessaan jättää sellaiset kolmen sentin urat. Silmämääräisesti ei aja alle 25, kun ohittelee lapsia ulkoilutiellä tällä tyylillä. Periaatteessa tekis mieli kysyä että mitähän päässä liikkuu.
No miksi et kysyisi? Kun nyt tavallaan vähän liittyy aiheeseen, niin vastaavassa tapauksessa eräs syrjäseudulla asuva rouva keksi tehokkaan ratkaisun, kun kylän perällä asunut nuorukainen kaahasi autollaan päivittäin heidän talonsa ohi. Yhtenä päivänä nainen pysäytti jannun ja antoi hänelle lapun todeten: "Tässä on mun puhelinnumero. Vauhtia ei tarvi hiljentää, mutta soita aina ennen lähtöä, niin käyn keräämässä meidän lapset pois tien reunasta." Yllättäen kaasujalka keveni välittömästi ainakin sillä kohdalla...
^Tai sitten asian voi esittää rakentavamminkin. Lienen tämän kertonut aiemminkin, mutta Roihiksessa naapurissa asui Volvo Markkanen. Siihen aikaan Volvon poika, Sakke, oli joku 3-4 vuotias ja meidän varsinainen kerrotalon etupiha oli tosi kapea alue, jossa kulki asfaltoitu kävelytie talon viertä. Jossain vaiheessa joku mopojonne keksi alkaa ajamaan sitä kautta ns. hana auki. Kerran sitten Volvo meni siihen, otti käteensä kakkosnelosen, pysäytti Jonnen ja sanoi ystävällisesti (Volvo puhui aina hyvin rauhallisesti) "jos ajat vielä kerran tästä, lyön pääsi irti". Mopojonnea ei sen koommin nähty. En tiedä mitä päälle kävi.
Milläs mä sen kiinni saan? Pari kertaa tänä vuonna sattunut näköpiiriin, enkä oo riistakameraa virittelemässä tohon ulkoilutielle kulkuaikojen selvittämiseksi.
Meidän taajamassa (Kempele) ja ympäristössä ajelee ikämies pyöräteillä normaali lakki päässä itse kasaamallaan moottoroidulla miestenpyörällä. Moottori, siis pörisevä, on keskiön yläpuolella, siitä veto vasemmalle taakse isolle kiinteälle rattaalle, normaalit polkimet ja vapari takana, taitaa olla pelkkä jalkajarru. Ajelee rauhallisesti haitattomasti ja todennäköisesti ilman lain suojaa tai vaatimuksia, on jo ajanut pidempään. Tuskin tuosta kovin suurta tuomiota jos joskus sattuu kärähtämään. Omavastuullakin voi jotain...
Käytännössähän lakitekstiä ja sen käytännön tulkintaa tehdään kun jotain sattuu. Poliisillahan ei oikeasti ole aikaa/haluakaan(?) alkaa ratsata kelvejä laittomien sähkärien kiinnisaamiseksi. Oma mielikuvitelma on, että polttomoottorilla on (hieman) herkemmässä mahdollisuudessa joutua ratsatuksi? Ainakin äänen perusteella herättää isomman mielenkiinnon kuin sähkis. Sähköpyörien määrän eksponentiaalisen lisääntymisen myötä riski joutua syynättäväksi (nopeus/avustusteho) putoaa nykyisestä melkein olemattomasta täysin olemattomaan, putoaa päivä päivältä. Toki - JOS JOTAIN SATTUU - SILLOIN voi joutua vastaamaan aiheesta tai aiheetta valinnoistaan.
ebike-harrastelija
18.03.2020, 20.20
Niin, montako kertaa samat asiat pitää toistaa ennen kuin ne muuttuu ns. "okei näin se on, jatketaan eteenpäin" -asioiksi.
Oulun tienoilla oli mies, joka teki itse lentokoneen, moottoroidun, lensikin sillä monia kertoja Oulun koillispuolen erämaissa. Se takavarikoitiin, mutta mies teki uuden ja lensi jälleen. Tarinaa en pidemmälle tiedä, mutta ei kait tuostakaan kovin tuomittu.
Niin kauan nuo omat jutut harmittomia, kun ei itselle tai etenkään muille aiheuta vahinkoa. Yhteiskunnalla noihin sanansa, koska vahingon sattuessa kuitenkin ambulanssia, terveyskeskusta tai ylipisollista sairaalaa jne. tarvii. Oma vastuu ei aina riitä kattamaan eikä näitä voi vakuuttaakaan.
Niin, montako kertaa samat asiat pitää toistaa ennen kuin ne muuttuu ns. "okei näin se on, jatketaan eteenpäin" -asioiksi.
monta+1
Käytännössähän lakitekstiä ja sen käytännön tulkintaa tehdään kun jotain sattuu. Poliisillahan ei oikeasti ole aikaa/haluakaan(?) alkaa ratsata kelvejä laittomien sähkärien kiinnisaamiseksi. Oma mielikuvitelma on, että polttomoottorilla on (hieman) herkemmässä mahdollisuudessa joutua ratsatuksi? Ainakin äänen perusteella herättää isomman mielenkiinnon kuin sähkis. Sähköpyörien määrän eksponentiaalisen lisääntymisen myötä riski joutua syynättäväksi (nopeus/avustusteho) putoaa nykyisestä melkein olemattomasta täysin olemattomaan, putoaa päivä päivältä. Toki - JOS JOTAIN SATTUU - SILLOIN voi joutua vastaamaan aiheesta tai aiheetta valinnoistaan.
Toki polttomoottorikäyttöisen haistaakin kauempaa ja jos poliisi ei huomaa vakuutuskilpeä, niin siinähän on niille varma sakotuskohde.
Meidän taajamassa (Kempele) ja ympäristössä ajelee ikämies pyöräteillä normaali lakki päässä itse kasaamallaan moottoroidulla miestenpyörällä. Moottori, siis pörisevä, on keskiön yläpuolella, siitä veto vasemmalle taakse isolle kiinteälle rattaalle, normaalit polkimet ja vapari takana, taitaa olla pelkkä jalkajarru. Ajelee rauhallisesti haitattomasti ja todennäköisesti ilman lain suojaa tai vaatimuksia, on jo ajanut pidempään. Tuskin tuosta kovin suurta tuomiota jos joskus sattuu kärähtämään. Omavastuullakin voi jotain...
Jututin tuota ukkelia ja se oli sitä mieltä, että sen kulkuneuvo on laillinen. Oli muuttanut välityksiä niin ettei kulje enää lujaa. Trafilta varmistanu asian eikä kuulemma ole ainoa vastaava laillinen peli Suomessa. Hyvässä hengessä käytiin keskustelu. On kuulemma käynyt mutkan Vantaalla asti. Kahden viikon reissu.
"Moottorikäyttöinen polkupyörä L1e-A-luokka
Käsikaasulla 25 km/h nopeuteen asti liikkuva polkupyörä, joka ei vaadi liikkuakseen polkemista ja jossa on enintään 1 kW suuruinen moottori, tarvitsee liikennevakuutuksen, mutta sitä ei tarvitse rekisteröidä."
Tämän otin if.fi sivulta, niinpä onkin ettei mitenkään laiton peli.
Olen tullut muutaman kerran vastaan häntä, ei ole päästy juttusille, mukava nyt oli kuulla. Sen olen pannut merkille että osaa väistää, kun on väistämisvelvollinen, muut pyöräilijät vetävät silmät ummessa autojen sekaan kolmionkin takaa. Väistäväthä nuo kun ihmisen päälle ajaminen ei ole mukavaa.
Luin aloitusviestin uudestaan ja hän onkin ottamassa vakuutusta, joten laillinenhan se silloin on. Käsitin että ilman vakuutusta aikoo pörräillä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.