Näytä tavallinen näkymä : Sähkötäysjousto 45km/h?
Onko ja missä alle 4ke hintaan?
Kk päästä tilaan pyörän ku rahat kasassa nii aattelin että saisko jopa 45kmh mallin nii ois näppärämpi ajella työmatkaa...
hphuhtin
14.03.2020, 16.25
25km/h mallit on kyllä monesti näppärämpiä työmatkalle, kun saa ajaa pyöräteitä joilla ei ole sallittu mopoille kylttejä. Tietty jos autojen seassa muutenkin tulee ajettua, 45km/h pyörä voi olla kätevä.
Speedpedelcien markkinaosuus sähköpyöristä on n. 1%, joten tarjontaakin on vähemmän. Tällainen täpäri työmatkapyörä löytyy, ei vaan budjettiin mahdu (eikä sovi kovin kummoiseen maastoon, mutta puhuitkin vain työmatkan ajamisesta): https://www.elektrofahrrad24.de/bergamont-e-horizon-fs-elite-speed
Työmatkan 11km pätkästä on mopoille sallittua 10,5km.
Lähinnä oli mielessä että olisiko enemmän maastopyörää 45kmh mallia, joskus muistan nähneeni KTM valikoimassa saman pyörän 25 ja 45 mallina.
Ja virittäminen ei vaihtoehto, haluan että nopeus- ja matkamittarit toimivat oikein.
ebike-harrastelija
14.03.2020, 16.46
Köyhempi kulkija korvaa takajouston täysjoustosatulalla ja/tai satulaputkella. ;)
Voisiko tätä mitenkään saada tuonne avustettujen ketjuun. Mulle tulee tästä näppylöitä.
j
Osta mopo! Mikä muuten kelvillä nopeusrajoitus? Ja eikös tuollaisen matkan aja oikeallakin pyörällä...
ebike-harrastelija
14.03.2020, 20.19
Osta mopo! Mikä muuten kelvillä nopeusrajoitus? Ja eikös tuollaisen matkan aja oikeallakin pyörällä...Hyvä! Tästä se lähtee! [emoji3]
Voisiko tätä mitenkään saada tuonne avustettujen ketjuun. Mulle tulee tästä näppylöitä.
Kannattaa ehkä olla lukematta tätä ketjua.
Mutta kyllähän tämä voisi olla tuolla muiden sähkisjorinoiden joukossa.
Osta mopo!
Hyvä idea, mutta vaatii kaikenlaiset kortit ja muut, jos ei satu olemaan syntynyt ennen Jeesusta - kuten minä - ja saa ajaa mitä tahansa ruohonleikkurista F35-hävittäjään samalla ABC-kortilla.
Mikä muuten kelvillä nopeusrajoitus?
Eikös kelvin nopeusrajoitus ole sama kuin vireisen ajotien?
Ja eikös tuollaisen matkan aja oikeallakin pyörällä...
Ajaa ja vielä varsin kivuttomasti.
Jopa lähti laukalle, perusteellaan silti:
Mopolla ei saa yhtään liikuntaa ja bensa maksaa, pyörän voin ladata työpaikalla.
Oon sen verran huonossa kunnossa etten jaksaisi ajaa luomulla raskaan päivän päätteeksi kotia vähänkään huonommassa kelissä, joten se jäisi käyttämättä ja ajaisin vaan autolla. Tarkoitus olisi ajaa pyörällä ympärivuoden väh 4pv/vk
Jäykkäperä ei käy koska olen innostunut "endurosta" ja kun olen ajanut motorcrossia niin tarvitsen/tykkään pitää vauhtia yllä mielenkiinnon säilymiseksi.
Olen kokeillut, luomujäykkää, fättiä, luomutäpäriä, sähkötäpäriä ja kyllä se sähkötäpäri n.140/140 (+-20) joustoilla passaa mun makuun ja ajotyyliin parhaiten.
Olen pahoillani, oon ihan noobi tällä foorumilla ja en huomannut olevan sähköille omaa keskustelua.
Minun puolesta yp voi vaikka poistaa tämän topicin, selvitän itse tämänkin asian kun lähinnä näkyy vittuiluksi menevän.
Tossa olisi ainakin yksi https://www.bulls.de/produkt/bulls-e-streamevo45am-727-54744
Tuo Bulls on oikeasti aika hieno laite. Olisi kiva tietää mitkä valot siinä on, ja renkaitten koko.
Tuo Bulls on oikeasti aika hieno laite. Olisi kiva tietää mitkä valot siinä on, ja renkaitten koko.On aika kehnot tiedot juu. Kiinnostava laite. Eturenkaassa, navasta suoraan eteen näyttäis olevan merkintä 27.5/2.80
hphuhtin
15.03.2020, 09.32
Ja virittäminen ei vaihtoehto, haluan että nopeus- ja matkamittarit toimivat oikein.
Ottamatta muuten kantaa ”virittämiseen”, korjataan nyt tuo väärinkäsitys: rajoittimen poisto ei vaikuta noiden mittareiden toimintaan. Jollain magneettien siirtelyllä tms. ”virityksellä” niin varmaan käy.
kun lähinnä näkyy vittuiluksi menevän.
Welcome to the funny farm :D
Kyllä täältä asiallistakin neuvoa saa, mutta se voi kestää hetken ja joutuu suodattamaan asiattomat "neuvot" pois.
Noin yleisesti ottaen tuollainen 45 km/h sähkötäpäri on hiukka ongelmallinen laite valmistajan ja myyjän kannalta, kun sillä ei oikein saa ajaa siellä mihin se on suunniteltu, eli metsässä.
^^Noin. Mutta käsittääkseni rajoittimen poistokin muuttuu pikku hiljaa vaikeammaksi, toteutustavasta riippumatta.
Näyttää siltä, että itsellenikin seuraava sähkis pitäisi etsiä 45km/h malleista. Toivottavasti tarjonta lisääntyy ja näin varmaan käykin, jos 25km/h malleja ei saa enää kulkemaan. Toistaiseksi tarjonta on ollut aika kehnoa.
Tossa olisi ainakin yksi https://www.bulls.de/produkt/bulls-e-streamevo45am-727-54744
Mikähän mahtaa olla takavalon oletettu ikä maastossa?
Toivottavasti tarjonta lisääntyy ja näin varmaan käykin,
Todennäköisesti näin ei käy mainitsemistani syistä. Ja kuten Ranskan esimerkki osoittaa, ei valvonta ja kontrolli ole ainakaan vähenemässä. Mikä on ihan hyvä asia.
Mun mielestä kevyt liikenne väylällä on myös käytössä sama oikeanpuoleinen liikenne eikä edes sähköpyörällä voi tulla vastaan niin sanottua väärää puolta... ehkä monelle ois 15km/h sopiva rajoitus
Todennäköisesti näin ei käy mainitsemistani syistä. Ja kuten Ranskan esimerkki osoittaa, ei valvonta ja kontrolli ole ainakaan vähenemässä. Mikä on ihan hyvä asia.
siis 45km/h malleilla ei mielestäni ole mitään tekemistä valvonnan ja ranskan esimerkin kanssa. 45:n on laillinen vakuutettuna ja kilvitettynä. No, toki, sillä ei saisi ajaa metsässä. mutta meilläpäin se tuskin on ongelma kun tuonne mahtuu crossit, endurot ja mönkijätkin. Omalta kohdalta en tiedä, ostaisinko enää sähkömaasturia (joka on mulla käytännössä vain maastokäytössä) jota ei saa kulkemaan yli 25km/h avustettuna. siinä kohdin kutakuinkin sama ajaa luomulla.
Toivottavasti nykyinen fillari kestää pitkään, niin ei tartte moisia pohtia.
Takavalohäkkyrä saattaisi siirtyä satulatolpan juureen tai häkkyrä pitäisi korvata lokasuojalla.
ebike-harrastelija
15.03.2020, 11.36
Missä on sanottu ettei metsässä saa mennä 45 km/h? o.O
jusutus-
15.03.2020, 11.44
Missä on sanottu ettei metsässä saa mennä 45 km/h? o.O45km/h kulkevalla sähköpyörällä ei saa ajaa metsässä ilman maanomistajan lupaa, ei kuulu jokamiehenoikeuksiin.
ebike-harrastelija
15.03.2020, 11.55
Ajoneuvolaissahan se näköjään on sanottu:
"Sähköavusteiset pyörät
Ajoneuvolaki määrittää sähköavusteisen pyörän moottorittomaksi ajoneuvoksi eli polkupyöräksi. Näin silloin, kun polkupyörässä on enintään 250 W tehoinen sähkömoottori, moottori toimii vain poljettaessa ja se kytkeytyy pois toiminnasta nopeuden saavuttaessa 25 km/h. Samat tieliikennesäännöt koskevat polkupyörää ja sähköavusteista pyörää. *
Moottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttämien maastossa vaatii aina maanomistajan luvan. Koska sähköavusteinen polkupyörä luokitellaan lainsäädännössä pyöräksi (ei moottorikäyttöiseksi ajoneuvoksi), sillä voidaan ajaa maastossa jokamiehenoikeudella.
Laki mahdollistaa polkupyöriin myös 1 kW tehoiset moottorit, mutta silloin pyörät luokitellaan kevyiksi
sähköajoneuvoiksi ja ne saavat tietyn ajoneuvoluokan. Lain mukaan kevyillä sähköajoneuvoilla voidaan liikkua tieliikenteessä polkupyöriä koskevien liikennesääntöjen mukaisesti. Kevyellä sähköajoneuvolla liikkuminen maastossa ei kuulu jokamiehenoikeuden piiriin, vaan vaatii aina maastoliikennelain mukaisen
maanomistajan luvan."
hphuhtin
15.03.2020, 13.44
Missä on sanottu ettei metsässä saa mennä 45 km/h? o.O
Saa sitä vauhtia mennä, mutta ei avustettuna ;)
Ajoneuvolaissahan se näköjään on sanottu:
"Sähköavusteiset pyörät
Ajoneuvolaki määrittää sähköavusteisen pyörän moottorittomaksi ajoneuvoksi eli polkupyöräksi. Näin silloin, kun polkupyörässä on enintään 250 W tehoinen sähkömoottori, moottori toimii vain poljettaessa ja se kytkeytyy pois toiminnasta nopeuden saavuttaessa 25 km/h. Samat tieliikennesäännöt koskevat polkupyörää ja sähköavusteista pyörää. *
Moottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttämien maastossa vaatii aina maanomistajan luvan. Koska sähköavusteinen polkupyörä luokitellaan lainsäädännössä pyöräksi (ei moottorikäyttöiseksi ajoneuvoksi), sillä voidaan ajaa maastossa jokamiehenoikeudella.
Laki mahdollistaa polkupyöriin myös 1 kW tehoiset moottorit, mutta silloin pyörät luokitellaan kevyiksi
sähköajoneuvoiksi ja ne saavat tietyn ajoneuvoluokan. Lain mukaan kevyillä sähköajoneuvoilla voidaan liikkua tieliikenteessä polkupyöriä koskevien liikennesääntöjen mukaisesti. Kevyellä sähköajoneuvolla liikkuminen maastossa ei kuulu jokamiehenoikeuden piiriin, vaan vaatii aina maastoliikennelain mukaisen
maanomistajan luvan."
Tietääkseni kaikki sähköpyörät jotka avustavat yli 25km/h mutta alle 45km/h (ja on alle 4kw tehoa) on lakipykälien mukaan mopoja (L1e, alaluokat voi vaihdella). Kaikki yli 45km/h kulkevat on lakipykälien mukaan moottoripyöriä (L3e, alaluokat voi vaihdella). Eli nämä speed pedelecit olisi Suomessa luokiteltu mopojen kanssa samaan luokkaan.
Mun mielestä kevyt liikenne väylällä on myös käytössä sama oikeanpuoleinen liikenne eikä edes sähköpyörällä voi tulla vastaan niin sanottua väärää puolta... ehkä monelle ois 15km/h sopiva rajoitusJos nyt oppisivat edes kävelemään oikealla puolella väylää...
Ja ketjun aloittajalle, että kyllä se huono kunto kasvaa jo varmaan muutamassa kuukaudessa kun ton 11km/suunta ajelee päivittäin.
Jos nyt oppisivat edes kävelemään oikealla puolella väylää....
Jalankulkija saa valita puolensa kunhan kävelee laidassa. Tämäkin perustuu lähinnä pykälään, jossa sanotaan ettei toisten liikkumista saa tarpeettomasti häiritä.
ebike-harrastelija
15.03.2020, 21.36
Ja ketjun aloittajalle, että kyllä se huono kunto kasvaa jo varmaan muutamassa kuukaudessa kun ton 11km/suunta ajelee päivittäin.
Miksi itse valitsin sähköavusteisen luomun sijasta:
- ei ole täysin läpimärkä hiestä, kun saapuu työpaikalle -> ajan ja vaivan säästö
- matka joutuu nopsemmin vaikka olisi vastatuulta ja maassa muutama sentti loskajaskaa
- kuntoa saan sitten halutessani nostettua polkemalla kovemmin ja pienemmällä avustamisella kotimatkalla
- ja tietty se, että auton voi jättää kotipihalle
^Helppo elämä, rikas isä ja koira😂 Loistavat perustelut moiseen!
ebike-harrastelija
15.03.2020, 22.18
^Helppo elämä, rikas isä ja koira[emoji23] Loistavat perustelut moiseen!Niin, en tosiaan kuulu näihin:
https://youtu.be/YcmNuT-oSCk
[emoji3]
Tuo linkitetty Bulls on ilmeisesti peukkukaasuvehje (kun siinä on vedon katkaisevat jarrut), joten maastossa se ei ole polkupyörämäinen. Tietysti jos tausta on sieltä prätkämaailmasta, niin ehkei sitä fillarinomaisuutta jaksa niin arvostaakaan. Lisäksi sillä sitten ajellaan maastossa vain luvan kanssa.
^Helppo elämä, rikas isä ja koira Loistavat perustelut moiseen!
Välillä tuntuu että sähköavusteisista keskustelu kuuluisi jonnekin muualle kuin tälle foorumille. Mutta toisaalta, keskustellaanhan täällä painovoimapyöräilystäkin, joka vasta laiskojen hommaa on kun hissillä jopa mennään ylös. Entäs sitten trial, jossa ei ajeta vastatuuleen eikä ylämäkeen vaan pompitaan pelkästään paikallaan. BMX-suoritus on liian lyhyt. Temppufillarointi on yhtä skeittiparkissa paikkojen särkemistä ja syljeskelyä. Huumeitakin taitaa käyttää. Oikeaa pyöräilyä on maantiepyöräily yksin räntäsateessa vastatuuleen.
Temppufillarointi on yhtä skeittiparkissa paikkojen särkemistä ja syljeskelyä. Huumeitakin taitaa käyttää. Oikeaa pyöräilyä on maantiepyöräily yksin räntäsateessa vastatuuleen.
Nyt pistit aika pahan. Ei ole mielestäni yhtä oikeaa pyöräilyä.
Välillä tuntuu että sähköavusteisista keskustelu kuuluisi jonnekin muualle kuin tälle foorumille. Mutta toisaalta, keskustellaanhan täällä painovoimapyöräilystäkin, joka vasta laiskojen hommaa on kun hissillä jopa mennään ylös. Entäs sitten trial, jossa ei ajeta vastatuuleen eikä ylämäkeen vaan pompitaan pelkästään paikallaan. BMX-suoritus on liian lyhyt. Temppufillarointi on yhtä skeittiparkissa paikkojen särkemistä ja syljeskelyä. Huumeitakin taitaa käyttää. Oikeaa pyöräilyä on maantiepyöräily yksin räntäsateessa vastatuuleen.No ainakaan mitkään kaasukahva kikottimet ei tänne kuulu.
Tuossa Bullsissa ei taida olla peukkukaasua. Ihan poljinavusteinen se on.
Verkkokaupassa: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/7481/kxsqj/Corratec-E-Power-RS-150-Factory-29-koko-46-cm-sahkopyora?list=OZCYkR5M8K2iEEywZ
(https://www.verkkokauppa.com/fi/product/7481/kxsqj/Corratec-E-Power-RS-150-Factory-29-koko-46-cm-sahkopyora?list=OZCYkR5M8K2iEEywZ)
^No mikähän mahtaa sitten olla peruste, että Bullsissa on Maguran E-jarrut? Ei niitä poljinavusteisissa tarvitse, kun ei ole pelkoa että pyörä hyökkää "itsestään".
ebike-harrastelija
16.03.2020, 14.16
No ainakaan mitkään kaasukahva kikottimet ei tänne kuulu.No minne sitten? Mulla on tehdasvalmisteinen sähköavusteinen L1e-A pyörä, jossa kaasukahva. Täysin laillinen kapistus.
Ehkä laki vaatii moiset jarrut 45 km/h vehkeisiin?
edit: Yksi syy saattaa olla se että Speed Pedelecissä pitää olla jarruvalo. Sen takia on e-jarrut.
No minne sitten? Mulla on tehdasvalmisteinen sähköavusteinen L1e-A pyörä, jossa kaasukahva. Täysin laillinen kapistus.
En ota kantaa siihen kuuluuko tänne vai ei, mutta jos siinä on kaasukahva niin se ei ole "sähköavusteinen polkupyörä" vaan "moottorilla varustettu polkupyörä" (L1e-A). Noilla on eroa :)
Polkupyörä
yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettu, polkimin tai käsikammin varustettu ajoneuvo, joka voi myös olla varustettu sellaisella enintään 250 watin tehoisella sähkömoottorilla, joka toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa
ebike-harrastelija
16.03.2020, 16.59
^No siitäsitten tekemään omaa ketjua joka luokalle [emoji3]
^No siitäsitten tekemään omaa ketjua joka luokalle [emoji3]
Kaipa se pointti on, että tämän alueen kuvauksessa lukee:
"Sähköavusteisiin pyöriin, niiden tekniikkaan ja niillä ajamiseen liittyvä keskustelu."
Mopoille on sitten varmaan omat fooruminsa jossain. "mopojonnet.net"?
Tosin jos yp sallii mopoista kirjoittelun tänne, niin sittenhän se lienee ok.
ebike-harrastelija
16.03.2020, 18.06
En nyt ala edelleen kysymään, missä kohtaa lakia on mainittu että L1e-* -luokkien pyörät on "mopoja"... Sen sijaan jonkin aikaan tätä foorumia seuranneena voi todeta, että aikamoinen luomuspandexhousujen p*erseilypaikkahan tämä on. Hupia toki lukea näitä kirjoituksia [emoji3]
En nyt ala edelleen kysymään, missä kohtaa lakia on mainittu että L1e-* -luokkien pyörät on "mopoja"... Sen sijaan jonkin aikaan tätä foorumia seuranneena voi todeta, että aikamoinen luomuspandexhousujen p*erseilypaikkahan tämä on. Hupia toki lukea näitä kirjoituksia [emoji3]
Varmasti tulee siitä koska L1e pääluokka on "Kevyt kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo" eli mopo ja L1e-A on tuon alaluokitus. Aiheeseen liittyen 45km/h sähköpyörä olisi suoraan L1e luokkaan kuuluva "mopo".
ebike-harrastelija
16.03.2020, 18.25
^No eikös max. 250W sähköavustettuja voisi yhtä lailla kutsua mopoiksi, moottorihan se niissäkin on?
^No eikös max. 250W sähköavustettuja voisi yhtä lailla kutsua mopoiksi, moottorihan se niissäkin on?
Ei, koska ne täyttää suoraan lakijargonin "polkupyörän" määrityksen:
"yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettu, polkimin tai käsikammin varustettu ajoneuvo, joka voi myös olla varustettu sellaisella enintään 250 watin tehoisella sähkömoottorilla, joka toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa;"
^^Voidaan toki. Voihan niitä kutsua vaikka lentokoneiksi tai halinalleiksi. Lain mukaan ne kuitenkin ovat polkupyöriä, eivät L1e-a (tms) luokan kuluvälineitä.
Kuten tuolla toisessa ketjussa on todettu:
"Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi"
ebike-harrastelija
16.03.2020, 18.49
Aivan, jos lakia kirjaimellisesti ja pilkulleen halutaan soveltaa myös tällä foorumilla siihen, mistä täällä saa keskustella ja mistä ei. Minun mielestäni ihan tavan järjellä ajateltuna kaikki moottorilla varustetut polkupyörät voidaan laittaa tähän "mopo" -laatikkoon. Mutta niinhän se yleensä menee, että asiaa tulkitaan juuri niin kuin se omiin tarkoituksiin parhaiten sopii...
^Niinpä, sinähän sen sanoit.
Aivan, jos lakia kirjaimellisesti ja pilkulleen halutaan soveltaa myös tällä foorumilla siihen, mistä täällä saa keskustella ja mistä ei. Minun mielestäni ihan tavan järjellä ajateltuna kaikki moottorilla varustetut polkupyörät voidaan laittaa tähän "mopo" -laatikkoon. Mutta niinhän se yleensä menee, että asiaa tulkitaan juuri niin kuin se omiin tarkoituksiin parhaiten sopii...
Edelleenkään en ota kantaa mistä ja mistä ei saa keskustella, mutta miksi noita pitää tulkita mitenkään muuten kuin mitä laki sanoo? Tuolla lain määrittelemällä luokalla kuitenkin on merkittäviä eroja (esim saako ajaa siellä metsässä/kelveillä vai ei, vaatiiko vakuutuksen, jne).
hphuhtin
16.03.2020, 20.37
Saahan sitä mopoksi kutsua mitä haluaa, mutta jos haluaa tulla ymmärretyksi keskustelussa, jossa keskustellaan siitä, missä eri laitteilla lain mukaan saa ajaa ja missä ei, kannattaa olla sotkematta termejä. Vaikka kuinka olisi omasta mielestä järkeä.
ebike-harrastelija
16.03.2020, 21.13
^Nimenomaan juuri noin, eikä näin:
No ainakaan mitkään kaasukahva kikottimet ei tänne kuulu.
Tästä on hyvä jatkaa (tavalla tai toisella) ymmärrettävin ja lainmukaisin termein iloisna eteenpäin! [emoji6]
Ei mitään isompia intohimoja, mutta kannattaisiko niiden joiden mielestä sähköpyörät saati peukaloavusteiset - PUHUMATTAKAAN +250W vehkeistä keskittyä muiden Foorumin alueiden lukemiseen? Tietty jää paljon mielipiteitä/kommentteja kirjoittamatta, mutta IMHO nuo on aika moneen kertaan jo tulleet nähdyiksi.
Kommentti kun kuitenkin ollaan "sähkö-vempeleiden" keskustelualueella..
^Tarkalleen ottaen ollaan sähköavusteisten polkupyörien alueella. Josko pidettäisiin keskustelu niissä?
Edittiä: hmmm.... itse asiassa tuolla lukee sähköavusteiset pyörät... mitä se sitten tarkoittaakaan.
Takamisakari
17.03.2020, 13.41
Itse aiheeseen liittyen, koeajoin tuollaista 45kmh "HS" versiota ja oli aika maukas laite. Hinta on toki "pikkasen" yli aloittajan 4K€ toiveen.
https://www.r-m.de/en-fi/models/delite/delite-gt-rohloff-hs/#F00348_04011207
^Ei herran jumala kun on ruman näköinen fillari..
^Tarkalleen ottaen ollaan sähköavusteisten polkupyörien alueella. Josko pidettäisiin keskustelu niissä?
Edittiä: hmmm.... itse asiassa tuolla lukee sähköavusteiset pyörät... mitä se sitten tarkoittaakaan.
En muuta mielipidettäni. Miksi ihmeessä tuhlata aikaa aiheeseen, joka on uskonnollisen vakaumuksen mukaan ehdoton "EI"
hphuhtin
17.03.2020, 18.47
Fillarien Cybertruck.
Paitsi että cybertruck on hieno C64:llä pelanneen silmään :)
Eikö mopoille ole omaa foorumia?
No tulihan sitä asiallistakin keskustelua, kiitos.
Jaa, empä ole tullu ajatelleeksi ettei sillä sais ajella metsässä tosta vaan... Mutta toisaalta eihän sillä viritetylläkään saa ajaa, että ojasta allikkoon.
Mitenhän Suomessa lie valvonta sähköpyörille, noinkohan poliisit alkaa koeajaan ja tutkaan ja siltikin se on vähä niin ja näin.
Viritys sarjat mitä olen nähnyt huijaa aina renkaan kokoa joten silloinhan nopeus ja matkamittari ei näytä oikein. Vai saako pelkkiä rajoittimen poistajia yamahan jatai Shimanon avustimiin?
Ja joo, sähköpyörä just sen takia että mielenkiinto säilyy olletikki työmatkalla aamulla vähän huonommassakin kelissä eikä tarvi alottaa päivää hikisenä.
Virityskalikat perustuvat pulssisuhteen muuttamiseen ja silloinhan nopeusmittari ja samalla matkamittari näyttävät väärin. Shimanon tapauksessa "rajoitin" valitaan ohjelmallisesti jenkkien alueelle, jotka sallivat sen 20mph maksimin. Sama maksimi pitäis saada tänne myös.
Ahaa, 32kmh riittäs kyllä. Pitääpä tutkailla, vai löytyskö joltai suoraa linkkiä tms?
En nyt ala edelleen kysymään, missä kohtaa lakia on mainittu että L1e-* -luokkien pyörät on "mopoja"... Sen sijaan jonkin aikaan tätä foorumia seuranneena voi todeta, että aikamoinen luomuspandexhousujen p*erseilypaikkahan tämä on. Hupia toki lukea näitä kirjoituksia [emoji3]No mitä sä et nyt ymmärrä? Jos se kulkee polkematta niin se ei ole mikään avustettu polkupyörä. Ei pappatunturikaan ole polkupyörä vaikka siinä on polkimet.
ebike-harrastelija
18.03.2020, 16.22
No mitä sä et nyt ymmärrä? Jos se kulkee polkematta niin se ei ole mikään avustettu polkupyörä. Ei pappatunturikaan ole polkupyörä vaikka siinä on polkimet.Lue mitä kysyin, äläkä yritä sössöttää jostain muusta.
45km/h kulkevalla sähköpyörällä ei saa ajaa metsässä ilman maanomistajan lupaa, ei kuulu jokamiehenoikeuksiin.
Jep ja kukaan ei aja autolla koskaan ylinopeutta, eihän?
Metsässä ei kyllä oikein pysty ajamaan tuollaisia vauhteja poislukien latupohjat ja metsäautotiet ja silloin kyllä vaarannetaan muita.
Pointti on että tuolla pyörällä ei saa metsässä ajaa jokamiesoikeudella. Mutta se, että kiinnostaako ketään on eri asia. Kumpi on pienempi paha metsässä, 25 km/h pyörä jossa on rajaksi laitettu 32 km/h tai sitten 45 km/h pyörä? Samalla teholla molemmat liikkuvat.
Tuossa joku testikin: https://www.youtube.com/watch?v=FGdlGbEP18o
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.